'Mijn ontwikkeling staat
gelukkig nog niet stil'
herschi/drinks
Intelligent
gitaartrio
vandaag
toege/ich
ROB DE NIJS:
Nieuwe langspeelplaat
Met je ogen dicht
Lachen om Lanting
Kamerorkest Heidelberg:
voortreffelijk concert
r/Ml\gmgmmma]
DONDERDAG 20 MAART 1980
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
SPANBROEK (GPD) - „Het is een kwestie van onderhandelen geweest. Er zijn
wilde verhalen rondgestrooid. Verhalen, waarin onder meer is gesuggereerd dat
ik bij Phonogram zes ton zou hebben gevraagd. Dat is natuurlijk onzin.
Een Nederlandstalig artiest verkoopt dat nooit. Phonogram stelde mij een con
tractverlenging voor van een jaar. En dat na achttien jaar! Moetje voorstellen. Ik
wist echt niet wat ik hoorde. Ik was daar een soort meubelstuk, waarvan ze
vermoedelijk dachten: nou dat zit wel goed.
Ik heb heus niet overvraagd, maar ik vond wel dat ik recht had op een behoorlijk
contract", vertelt Rob de Nijs.
Je mag er toch niet vanuit gaan
dat ik op m'n vijftigste nog op
deze manier door Nederland
huppel. Ik heb een voorstel
gedaan op basis van 30.000 el
pees per jaar. Dat is normaal,
want als je dat aantal niet
meer haalt dan moet je geen
elpees meer maken. Voor
EMI was dat alles geen enkel
probleem
„Het Phonogram-voorstel van
die contractverlenging met
slechts één jaar vond ik nog
het ergst van alles. Ik ben ten
slotte geen artiest meer die
zichzelf nog moet bewijzen of
waarmee je een ontzettend
eroot risico loopt. Ik heb een
LEIDEN - Het zijn ras-muzi
kanten, Helenus de Rijke, Ol-
ga Franssen en Johan Dorres-
teijn, samen het Amsterdams
Gitaartrio vormend. Intelli
gent en heel muzikaal hebben
zij gisteravond in de kapelzaal
hun programma gepresen
teerd, dat voor een groot deel
was gewijd aan hedendaagse
componisten.
Eén van hen, een jonge Am
sterdammer schreef "Varia
tions" speciaal voor dit trio,
en zij hebben dit werk
boeiend en met overtuiging
gebracht.
Wat treft het meest in dit sa
menspel? Hun exacte "ti
ming", hun persoonlijke mu
zikale inbreng, goed op elkaar
ingesteld en, zoals zo vaak bij
gitaristen, een neiging tot
verstilling.
Maar ook, zoals in het Trio in D
van Cragnani, een beweeglij
ke en stilistisch zeer knappe
klassieke vertolking.
Er was slechts een programma
onderdeel waarover we min
der enthousiast waren: de
Prélude uit de Suite Berga-
masque van Debussy, die on
der de bewerking nogal heeft
geleden, en waarvan de voor
Debussy kenmerkende toon
reeksen teveel werden on
derbroken. Stijlverlies is bij
een bewerking een kwalijke
zaak.
Maar daar stond in het totaal
zoveel gQeds tegenover, dat
hier van een overtuigend suc
ces gesproken kan worden.
Een verrassend nieuw element
van waardering van de zijde
der toehoorders was niet al
leen een enthousiast applaus,
maar ook het roepen van "be
dankt. bedankt!" Het
klinkt wat persoonlijker dan
een paar handen die op elkaar
gaan. Het zou bij tijd en wijle
bij speciale gebeurtenissen
navolging kunnen verdienen.
In elk geval was het Amster
dams Gitaartrio er zeer door
verrast.
BEP RIJNDERS
vrij constante platenverkoop
en een idem dito publiek. En
ik weet écht heel zeker dat ik
door deze nieuwe elpee weer
een groter stukje publiek
pak".
„Toen ik rond was met EMI
kwam Phonogram alsnog
met een goed voorstel. Maal
ais ik daar toen nog op was
ingegaan, zou ik m'n geloof
waardigheid voor eeuwig
hebben verloren. Ik had
trouwens al duidelijk laten
blijken graag bij Phonogram
te willen blijven. Ik ben 50
mille over driejaar gezakt om
met producer Wil Hoebee te
kunnen blijven werken. Hij
vindt het erg jammer dat ik nu
bij de concurrent zit. Wil is
ook helemaal plat van deze
nieuwe elpee. Hij kan er ook
niks aan doen. In feite wordt
hem dit werk uit handen ge
nomen door de boekhouders
van zijn maatschappij".
„Tijdens mijn 18-jarige verbin
tenis met Phonogram heb ik
drie directeuren zien komen
en gaan, twintig labelmana-
gers en een stuk of honderd
pluggers. Het gekke was, dat
ik nog de enig overgebleven
ouwe Phonogrammer was.
Altijd zeiden ze: Rob, je bent
belangrijk voor onze stal, je
bent het visitekaartje. Geloof
me, ik heb een hele vervelen
de tijd gehad door die affaire.
Ik dacht ook, ze hebben geen
vertrouwen meer in Rob de
Nijs".
- „Met je ogen dicht" is een elpee
die duidelijk verschilt met het
vorige werk.
Rob: „Het is voornamelijk een
verschil in geluid. Dat is in de
eerste plaats niet mijn ver
dienste, maar die van produ
cer Gerard Stellaart. Hij is een
soort genie. Hij doet alles.
Schrijven, techniek en Ge
rard heeft ook samen met mij
alle achtergrondkoortjes op
deze plaat gedaan. Deze elpee
klinkt ook stukken profes
sioneler dan alle vorige pla
ten. Er is dan ook opvallend
lang en nauwkeurig aan ge
werkt. De banden zijn in
Londen met behulp van een
computer gemengd. Er is acht
tot tien uur gewerkt aan ieder
nummer. Niets is aan het toe
val overgelaten".
Religie
„Ik ben ook erg benieuwd naai
de recensenten. Je weet het
nooit hier. Het binnenlands
talent heeft het hier bijna al
tijd gedaan. In sommige mu
ziekbladen wordt muziek bij
na tot een soort religie verhe
ven. Muzikanten zelf vinden
dat allemaal grote onzin. Die
lachen om datgene wat er in
tellectueel allemaal achter
wordt gedacht
„Overigens vind ik dat ik op de
ze plaat zelf stukken beter uit
de verf kom. Ik ben gewoon
beter gaan zingen. Mijn ont
wikkeling staat gelukkig nog
niet stil. Ik heb dat lange tijd
wel gedacht. Ik ben al 37,
maar ik heb de laatste tijd
weer het gevoel dat ik elk jaar
toch weer een stukie profes
sioneler word. Dat komt na
tuurlijk ook door het veelvul
dig optreden in het land.
Niets is belangrijker voor je
vorming dan elke avond zin
gen".
- Je hoort nogal eens: leuk die
Rob de Nijs, maar hij doet
steeds maar dingen met be
staand buitenlands werk.
„Muziek die ik zing, wil ik ook
graag zingen. Toen ik „Miss
you Nights van Cliff Richard
hoorde, wilde ik dat meteen
ook doen. Dat nummer staat
dus nu op deze plaat. Bepaald
repertoire is nu eenmaal we
reldrepertoire. Daar is het ook
voor geschreven. Art Garfun-
kel heeft ook „Miss you
Nights" gezongen. Ik vind het
dus ten onrechte die kritiek,
want al eeuwenlang worden
ook klassieken nagespeeld.
Daar hoor je niemand over.
Bovendien, wanneer een lied
goed vertaald wordt is het
vaak beter dan het oorspron
kelijke. Een melodie kan
goed zijn. maar de tekst flut.
Je hoeft heus geen diepgra
vende teksten te zingen, maar
't moet wel een beetje inhoud
hebben".
„Het nummer „Zeven dagen"
op de nieuwe elpee is een
compositie van mezelf. Ik had
in totaal acht nummers ge
schreven, maar de andere
nummers pasten niet in het
concept. Dan ben ik de eerste
die zegt okay, de teksten van
anderen gaan voor".
Toegankelijk
„Een ander aspect is nog dat
een heel groot deel van' mijn
publiek geen Engels en Frans
verstaat. Dus voor al die men
sen is het een nieuw stuk. Dan
wordt het ook pas toeganke
lijk. „Wat ben ik waard" is een
Frans stuk van Sardout. Be
halve de echte liefhebbers
heeft niemand daar hier ooit
van gehoord. „To make my li
fe beatiful" heb ik altijd een
van de mooiste stukken ge
vonden. Dat heet nu „Liever
dan lieveling" en het is ook
heel mooi gebleven. Het is ei
genlijk een hommage aan 't
origineel van Alex Harvey. Ik
vind echt dat er niks op tegen
is om zo tewerk te gaan. Neem
„Can I get there by candle
light". David McWilliams, die
het origineel zingt, vond mijn
versie prachtig. Hij heeft dat
laatst nog gezegd voor de te
levisie".
„Ik wil graag ook zo blijven
werken. Dat wil niet zeggen
dat ik er voor altijd aan vast
zit. Misschien staan op de
volgende elpee wel acht eigen
composities. Voor mij blijft
uiteindelijk het belangrijkst
dat de mensen zeggen: dat is
fijne muziek waar ik graag
Buitenland
- Bij het besluiteren van deze
plaat kan de gedachte opko
men: 't moment dat Rob de
Nijs op de buitenlandse toer
gaat, is niet ver meer weg
„Dat is grappig, want we zijn er
De nieuwe langspeelplaat van Rob de Nijs „Met je ogen dicht" is
door sommige recensenten al gebombardeerd tot de allerbeste
elpee die deze geroutineerde Nederlandse zanger tot nu toe
heeft uitgebracht. Die conclusie lijkt gerechtvaardigd na het
beluisteren van deze zesde langspeler. Op de radio heeft dit
kersverse De Nijs-produkt al volop aandacht en ook op televi
sie zal „Met je ogen dicht" ruimschoots aan z'n trekken komen.
De VARA zendt eind mei een veertig minuten durende „spe
cial" uit.
„Met je ogen dicht" is het debuut van Rob de Nijs bij de platen
maatschappij EMI. Alle vorige platen werden uitgebracht door
Phonogram. Dat roept vragen op. Vragen die een antwoord
krijgen in de beginfase van een interview in het Noordholland
se Spanbroek, waar Rob de Nijs zijn privéleven slijt.
r Rob de Nijs: "Ik ben gewoon beter gaan zingen
inderdaad mee bezig. We
willen het zowel in het Engels
als het Duits gaan proberen.
Een paar stukken van deze
nieuwe plaat zullen worden
vertaald. Ik heb altijd al in 't
Engels op de plaat willen zin
gen. Tijdens m'n optredens in
het land doe ik dat ook al heel
lang. Het is nu een kwestie
van nu of nooit. Over vijfjaar
hoeft het niet meer. De uit
spraak is overigens wel be
langrijk. Als ik in het Engels
een accent zou blijken te be
zitten, wat ze daar niet pik
ken, dan kan ik het verder wel
vereeten".
- Sommige Nederlandse arties
ten vinden dat het Neder
landstalige werk te weinig
aandacht krijgt op radio en
tv.
,Nou, dat is dan jammer, maar
die artiesten moeten dan wel
eerst even de hand in eigen
boezem steken. Ze moeten
eerst zorgen dat ze goed mate
riaal afleveren. Er zijn nog al
tijd artiesten die denken dat
je zomaar even een plaatje in
elkaar kan draaien en dat ie
dereen dat dan maar leuk
moet vinden. Ik heb er nooit
last mee. Iedereen draait mijn
repertoire, van de VARA tot
en met de NCRV".
LEIDEN - Telkens weer valt het op, dat alle acteurs
en actrices van het Theater van de Lach 'geënga-
geerder' gaan spelen, wanneer de acteur, die z'n
naam aan het gezelschap heeft verbonden, op het
toneel verschijnt.
Nu is daar beslist alle reden toe, want de met energie overvoerde
John Lanting fungeert als de centrale figuur binnen het gezel
schap. Mede door zijn aanwezigheid kunnen vooral Johan Sirag,
Karla Wildschut en Ellen Veger 'Een kus van een Rus' ('Chase me
comrade") van Ray Cooney in een vertaling van J. van der Heiden
naar een aanvaardbaar niveau spelen. Naast dit drietal dient op
deze plaats ook met name genoeg de proficlbepalende bijrol van
Flip Heeneman, die de dramatische ontwikkeling door zijn in
breng weliswaar niet merkbaar stuurt, maar in elk stuk toch
steeds weer onmisbaar blijkt te zijn.
Sfeerbepalend werk wordt bovendien verricht door het echtpar
Berry Kieviets en Gerard Walden. Met het aantrekken van ac
teurs als Lex de Regt en F rits Hassoldt als Joerie Petrovian, de
uitgeweken, met de homofilie fl irtende Rus, heeft Lanting tevens
blijk gegeven de casting' van z'n stukken volledig onde'r de knie
te hebben.
Het lijkt daarom, met alle respect overigens, niet zozeer de verdien
ste van regisseur Rex Garner, maar eerder de sterk persoonlijke
inbreng van iedere acteur en actrice afzonderlijk, dat dit toneel
stuk zowel kwalitatief (acteerprestaties) als kwantitatief (bezoe
kersaantallen) de toets der kritiek glansrijk doet doorstaan.
Het valt daarom wel te begrijpen dat deze voorstelling vanavond in
de Leidse Schouwburg wordt herhaald.
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN - Het Heidelberger
Kammerorchester dat zich gis
teravond in de Hartebrugkerk
presenteerde moet wel een zeer
flexibel gezelschap zijn, gezien
zijn repertoire: het heeft een res
pectabel aantal platen gemaakt
dat muziek omvat van Barok tot
onze eigen tijd, in zeer verschil
lende grotere en kleinere bezet
tingen en met uiteenlopende in
strumenten.
Het programma dat tien leden van
dit ensemble ten gehore bracht
bestond uit concertante muziek
van Telemann, Leclair. Vivaldi,
een driestemmige canon over ge
lijkblijvende bas van Pachelbel,
en Mozarts Hoornkwintet in Es
gr.t. K V. 407. Het is jammer dat
deze sympathieke jonge musici
hun concert hebben gegeven in
deze kerk: de ruimte is te groot en
te hoog voor een dergelijk klein
ensemble, nog afgezien van de
kille kou die het vingers en
stemming ook al niet gemakke
lijk maakte. Zo werd met name in
het uitstekend gespeelde hoorn
kwintet in de snelle delen veel
versluierd door het vervloeien
van de tonen door te grote galm.
Het pleit voor de spelers dat deze
ongunstige factoren het samen
spel niet noemenswaard beïn
vloed hebben. Zij toonden zich
één voor één uitstekende instru
mentalisten die goed op elkaar
ingespeeld waren, zoals bijvoor-
beeld'bleek uit de feilloos uitge
voerde tempoversnellingen en
vertragingen in het Allegro Tzi
gane van Telemann's Concert
voor fluit, viool, cello en orkest.
Voor de Concertante suite van
dezelfde componist voor twee
trompetten, gold dit bezwaar
minder evenals voor de gedeelten
van Vivaldi's Vier Jaargetqden
;rtante vioolpartij.
Hoewel het klankevenwicht gezien
de omstandigheden moeilijk te
beoordelen was, leek op sommi
ge plaatsen het kleine spinet wat
overstemd door de zware combi
natie van cello én contrabas, ter
wijl gebruik van het luitregister,
hoe aardig ook als effect op een
clavecimbel. op een dergelijk
klein instrument een klankekfect
heeft dat meer doet denken aan
een speelgoedje dan aan een lui-
timitatie. Al met al een voortref
felijk concert.
MIES ALBARDA
mak je d<wlmm wil... wel kewcJu!—
NEDERLAND 1
Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
Sesamstraat (NOS)
Paspoort voor Turken (NOS)
Journaal (NOS)
Nieuwtjes uit Uhlenbushi
Ombudsman (VAP STAKING
Chili. n^p^^Tjaar na het geweldadig einde van de de-
ch gekozen regering van Salvador Allende, doe.
ÏRA)
Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Denk-Beeld: Anarchisme in Nederland (NOS)
Journaal (NOS)
18.00
18.30
1845
18.55
18.59
19.30
20.00
20.40
21.37
21.55
22.10
23.05
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De Hulk (TROS)
19.38 - de energiekwis (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Corrie van Gorp (TROS)
21.20 - De laatste ronden (TROS)
22.20 - Aktua TV (TROS)
23.10 - Soap. tv-serie (TROS)
23.40 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Regionaal progr. NDR: 18.00 Re
gionaal progr. 18.30 Aktualiteiten.
18.45 Kleuterprogr. 18.55 Polizeiin-
spektion 1, tv-serie. 19.25 Regionaal
magazine. 19.59 Programmaover
zicht. WDR. 18.00 Detektiv Harvey,
tv-serie. 18.15 Eine Amerikanische
Familie. 19.15 Aktualiteiten. 19.45
Informatief programma). 20.00
Journaal. 20.15 Discussieprogram
ma. 21.00 Muziekprogramma. 22.30
Aktualiteiten. 23.00 Sportprogram
ma. 0.00 Journaal.
DUITSLAND II
18.20 Die Seiltanzer, tv-serie. 19.00
Journaal. 19.30 Spelprogr. 21.00 Ak
tualiteiten. 21.20 Actueel progr.
22.05 Doe. progr. 23.30 Reportage.
23.50 Journaal.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus Na
tuurkunde. 19.00 Jeugdprogr. 19.45
Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Kel
ner killt so schlecht wie ich. speel
film. 21.55 Filmmagazine. 22 40 Hin-
ter den Schlagzeilen. 23.25 Jour-
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kinder-
progr. 18.35 De schelmenstreken
van Gorri, tv-sene. 19.00 Korte film.
19.05 Sport. 19.35 Mededelingen en
Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Ike. tv-
serie. 20.55 Panorama. 21.45 Edel
man. bedelman, schutter, spion, tv-
serie. 22.35 Journaal
NET II
i Gorri, tv-serie. 19.00 Korte film.
19.05 Sport 19.35 Mededelingen en
Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Film-
Het NOS-televisieprogramma "Denk-Beeld" gaat vanavond
over anarchisme in Nederland. (Nederland 1, 22.10 uur).
RADIO
KLAVECIMBELS PEL - AVRO. Vanaiwnd om 21.00 uur via Hil
versum 2. De oudste grammofoonplaat met klavecimbelmuziek is
van 1920. De klavecimbel kent vele namen en variantenmaar ze
hebben allemaal het principe van getokkelde snaren door raafpen-
nen,m tegenstelling tot piano waarbij desnaren worden aangeslo
pen dooreen hamertje. De ontwikkeling en de uiteenlopende opvat
ting over het klavecimbelspel sinds de jaren '20 worden bespro
ken.
LITERAMA - NCRV. Vanavond om 21.40 uur via Hilversum 1.
Deze week is het hoorspel 'Het Srevni-denken' van de progressieve
Belgische schrijiier Guy Bernaert te beluisterenDe klank doet ver
moeden dat het Srevni-denken een uit het Oosten overgewaaide
filosofie is, waar een voor westerlingen moeilijk te doorgronden
ideeènpatroon aan ten grondslag ligt. Bij nader inzien blijken de
zaken verrassend anders te liggen
DONDERDAG 20 MAART
HILVERSUM I
leder heel uur nieuws. 18.11 (S) Hier
en nu. 18.30 (S) In beweging. 18.45
(Si Leger dee Hells kwartiei 19.02 (S)
De wereld zingt Gods lof. 19 55 (S)
Op de man af 20.03 (S) T is Ted-tijd.
21.02 (S) Orgelconcert. 21.40 (S) Lite-
rama-donderdag. 22.02 (S) Bij de
tijd. NOS: 23 02 (S) Met het oog op
morgen. KRO: 0.02 (S) De Nacht
spiegel. 1.02 (S) Tussen de hoezen
met Winfried Povel. 3 02 (S) Herrie
of Harry op 1. 6 02 (S) Country time.
6.50 Het levende woord.
HILVERSUM II
IKON: 18.05 Kleur AVRO- 18 35 De
Vrije Gedachte 18.50 P P Uitzen
ding van het CDA 19 00 Zo hoor je
nog eens wat 19 20 (S) In de kaart
gespeeld 21 00 (S) De ontwikkeling
van het klavecimbelspel van 1920 tot
heden. 22 30 Nieuws 22 40 iS) Ne
derlandse pianomuziek. 23.15 (S)
Jazz Spectrum 23 50 AVRO's Ra
diojournaal. 23.55 Nieuws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) De Avondspits met
de Nationale Hitparade TROS
19 02 (S> Poster 20 02 <Si Ferry
VRIJDAG 21 MAART
HILVERSUM I
progr. 12.03 (S) Gevar. progr.
(13.03-13.13 Echo 14.02 (S) 5x3.
15.02(S) Op de valreep. 17.02 (S) ...En
hoort het ook.
HILVERSUM II
VPRO: 07.00 Nws. 07.10 Ochtend-
gym. 07.20 VPRO-expresse (07.30.
08.00 en 08 30 Nws) 09 00 Gym voor
de \touw. 09 10 Watcrst 09.15 Ex-
pres-VPRO NCRV 10.30 Onder
schooltijd. NOS: 10.45 Werkbank
10 55 NOS-progr overz. AVRO 11 00
Schoolradio TT*OS: 11.20 Week tn -
week uit. 12.26 Mcded voor land en
tuinb 12 30 Nws 12 36 Aktua NOS
13 00 Nws. 13.11 Meer over minder
14.20 Op de zeepkist... komt u maar.
14.45 't Kan van nut zijn 15.30 Van
onze redactie VOO: 17.00 (S) Info-
radio. (17.30 Nws).
HILVERSUM III
EO. 7.02 (S) Ronduit op drie 8.03 (S)
EO-Metterdaad-Memo 8 05 (S) Tijd
sein. 9 03 (S) De muzikale fruitmand.
10 03 (S) Te elfder ure NCRV 1103
(S) Pop non stop 12 03 (S) Goeie-
middag VOOR 14 03 (S)Tipparade
15.20 (S) Popjoum 15.30 (S) Tor-40
6.45 Conce-tnws.1.
HILVERSUM IV
7 00 Niacs 7 02 (S) Vroeg klassiek
9 00 Nws. 9 02 (S) Muziek uit de Mid
deleeuwen en Renaissance. 9.30 (S)
Vrijdagmorgen! <>nrert V'OO 11 00
(S) Klankspiegel 14 00 Nws. 14 02
(S) Theologische verkenningen.
14 20 (Si Klas r.,n. <-rt Vl'K'
15.00-17.00 (S) Muziek-op-vicr De
Radiola Improvisatie Salon