'De Appel' boekt succes met Heijermansprogramma (^V) vandaag toegelicht Fotoboek over zevert jaar De Appel 5Zevert vette dagen Matig concert van Residentie-Orkest Protest9 als thema in kinder- produktie van LAK Koele danskunst Krisztina de Chatel MAANDAG 1", MAART 1980 PAGINA 5 LEIDEN - Vlak voor de presentatie van de Heijermans-collage "Zeven vette da gen" is er een fotoboek verschenen, dat een terugblik biedt op de voorstellingen die de toneelgroep 'De Appel' in de eer ste zeven jaren van haar produktieye be staan verzorgd heeft. "Zicht op zeven jaar" begint met een overzicht van de geschiedenis en de doelstellingen van dit nog jonge gezelschap, geïllustreerd met impressies van "huisfotograaf' Pan Sok en afbeeldingen van decor- en kos tuumtekeningen, en een bladzijden uit het regieboek van Erik Vos. Er wordt ook de nodige aandacht besteed aan de beide theaters die in de geschie denis van 'De Appel' een rol hebben ge speeld: eerst het theater Aan de Haven (geopend op 13 februari 1973) er. daarna het huidige Appeltheater, de voormalige remise van de (paarden)tram, waar 'De Appel' vier jaar later onderdak vond. Het grootste deel van de 124 pagina's wordt echter in beslag genomen door een repertoire-overzicht met complete rolverdelingen van alle produkties tot en met "Op de bodem" en een grote reeks illustraties. De sampuwwHm» tuwn Pan Sok en 'De Appel' resulteerde daar naast in een expositie, eveneens onder de titel "Zicht op zeven jaar" die mo menteel op reis is langs verschillende theaters in Nederland. Het boek is behalve aan het theater en in sommige boekhandels ook (voor 18,50) verkrijgbaar bij het LAK aan het Leven daal. SCHEVENINGEN - Na het sombere Russische realisme van Gorki is bij de toneelgroep 'De Appel' nu het meer anekdotisch getinte realisme van Heijermans aan de beurt gekomen. Onder de titel "Zeven vette dagen" heeft men onder re gie van Christiaan Nortier een vijtal Falklandjes en kleine eenakter samenge voegd tot een avondvullend gheel waarvan in elk geval gezegd moet worden dat het eenr soms vermakelijk, meestal ook bijzonder boeiend avondje theater is geworden. In het begin ziet heter daar nog niet naar uit. De opening met "De dasspeld" leunt wel heel erg te gen de pretentieloze anekdote aan en wordt gespeeld op een wijze die de associaties met een revue:sketch alleen maar ver sterkt. Van meer vindingrijkheid getuigde het samenvoegen van "De verveling" en De zeven vet te dagen" tot een soort simultaan toneel, mogelijk om dat in beide Flaklandjes de gebeurtenissen van een week worden beschre ven. In "De verveling" is dat de landerigheid van een welgestelde dame, die gedurende de afwezig heid van haar echtgenoot de tijd tracht te doden met telefoonge sprekjes met o.m een tot haar vreugde zeer vrijpostige aanbid der. "De zeven vette dagen" toont de andere kant van de sociale me daille: een bedlegerige arbei dersvrouw. die dagelijks van een "sociaal bewogen dame" een (steeds kleiner wordend) pan netje versterkend voedsel toebe deeld krijgt. Een geslaagd con trast dat nog groter had kunnen zijn als tegenover de gecultiveer de flirtpartijen van Geert de Jong, zowel met de telefoon als met het publiek, een minder ka rikaturaal getekende kraam vrouw had gestaan. Wel wordt er aldus langzaam maar effectief een climax opgebouwd, die in het gedeelte voor de pauze wordt af gesloten met de tragi-komische eenakter "Nocturne", door Heij ermans opgedragen aan Esther de Boer-van Rijk. De liefdevolle toewijding van de gedienstige Brigitta (Catherine ten Bruggencate) komt tot een dramamatische ontknoping als op een zwoele zomeravond blijkt dat zowel zij als haar inmiddels volkomen hulpbehoeftige werk gever meer dan twintig jaar lang een geheim voor elkaar verzwe gen hebben. Na de pauze volgt dan de langere eenakter „Het Kind", het sterkste deel van deze Heijermans-collage door een geslaagde combinatie van tragiek en sentiment met - voor wie daar nu nog gevoelig voor is - een felle aanklacht tegen het in sterk godsdienstige mi lieus opgedrongen schuldgevoel. Hoewel de omstandigheden voor een modern publiek misschien niet altijd navoelbaar zijn, toont Heijermans zich hier toch opval lend modern in de behandeling van het euthanasieprobleem, dat van 'De Appel' een vertolking krijgt waarbij volgens degelijk ouderwets theaterrecept achter elk woord een afgrond van gevoel schuilgaat. Was men zich voor de pauze nog sterk bewust van het feit dat "De Appel' met opzet een "histo risch" beeld van Heijermans wil de geven zonder al te veel verta lingen naar een moderne taal en moderne omstandigheden, in "Het kind" viel de nadruk geheel en al op de emoties van de beide hoofdpersonen en konden alle registers van dramatiek worden opengetrokken. Gewetensconflicten Willem Wagter maakte hiervan knap gebruik als de door gewe tensconflicten verscheurde va der, geassisteerd door een ge- maakt-vrolijke Stein van Niek Pancras en bescheiden dienst bode van Annelies Knoop, die binnen de geboden mogelijkhe- den uiters alert bleek in haar ex pressies. Aangrijpend was hier Geert de Jong, die na haar speelse frivoli teit in "De verveling" een moe derrol neerzette die haar aan het begin van deze eeuw de betiteling "Grote tragédienne" zou opleve ren. Maar een actrice die op een dergelijke manier met een in we zen sentimentele tekst weet om te Willem Wagter en Niek Pancras in "Zeven vette dagen" gaan zonder ook maar één mo- ren ontwikkeld heeft ment larmoyant te worden, ver- Zeven vette d K h dient zo n predikaat ook binnen in een ingenieSs toneelbeeld van Frits Jansma, die een gedetail- ontwierp de moderne theaterv De Appel die in de afgelopen ja- leerd eenheidsde dat de sfeer van tachtig jaar gele den zonder overdrijving weergaf en daarbij alle scènes toch een ei gen gezicht verleende. PAUL KORENHOF LEIDEN - Het pianoconcert KV 503 in C van Mozart wordt weinig uitgevoerd, en terecht. Het be hoort niet tot de meesterwerken van Mozart. De harmonische ca priolen tegenover de naive the matiek doen gekunsteld aan. Waar met spanning naar uitgeke ken is tijdens het concert van het Residentie-Orkest in de Stadsge hoorzaal zaterdagavond, is dan toch nog in zekere mate een te leurstelling geworden. Want de gehele programmakeuze was namelijk matig. De solist van die avond was Andor Foldes, een pianist die uit de tijd stamt, toen technische vaardigheid nog niet zo hoog ontwikkeld was als nu, en toen ook aan innerlijke waar den vaak meer voorbij werd ge gaan. Dat deed hij ook nu. Bo vendien zat hij technisch niet helemaal vast in het zadel en liet nogal eens wat "steekjes vallen", die hij echter bewonderenswaar dig opving. Toch heeft hij veel fraaie pianistiek laten horen. De strijkersbezetting was hier te groot en te grof. Dirigent Michael Tilson Thomas heeft trouwens geen gelukkige avond gehad. De "Egmont"-ouverture van Beet hoven, overwegend te langzaam en te vlak uitgevoerd, miste dra matische spanning, die hij slechts aan het eind even in bracht. Hetzelfde geldt voor de vijfde Symphonie van Sibelius, die in terpretatief zo spanningsloos verliep, dat zij slaapverwekkend werd. Wanneer de kennismaking met deze jonge dirigent geen overweldigende indruk heeft achtergelaten, dan is het hem niet helemaal aan te rekenen omdat hij met een weinig spectaculair programma niet veel groots kon laten horen. Misschien zal hij zijn kwaliteiten later nog eens kun nen tonen. BEP RIJNDERS LEIDEN - Dat het thema 'pro test' ook al is doorgedrongen tot het genre van het kinder theater bewees gistermiddag in een vol LAK-theater een produktiegroep van eNVe- Drama. Als uitgangspunt was door regisseur Sjef v.d. Lin den (op part-time basis ver bonden aan de in Utrecht ge vestigde 'Academie voor Ex pressie door woord en ge baar') gekozen voor een door scholieren op te voeren to neelstuk tijdens de ouder avond. Het stuk speelt op de Sint Jo hannes School en tijdens de repetities o.l.v. juffrouw Kleiburg (Jacqueline Klei burg), juffrouw Meyers (Ma- riëtte Meyers), juffrouw de Jonge (Yet de Jonge) en me neer van Boekei (Rob van Boekei) lijkt alles (wat kleine incidenten daargelaten) feil loos te verlopen. Mijnheer Van Boekei en de leerlingen spannen samen om 'uit pro test' tijdens de ouderavond een veranderd toneelstuk op te voeren. De hoofdonderwijzer meneer De Rooy (Irene de Rooy) springt bij het zien van zoveel "onnozelheid en brutaliteit" bijna uit z'n vel, terwijl juf frouw Kleiburg, heftig geba ren makend, tracht duidelijk te maken, dat zij ook niet be grijpt, wat er aan de hand is. Maar de leerlingen van de Sint Johannes School (o.a. Truus Groenewegen, Janne- ke Wesseling, Marjolein Bie- rens en Patsy Macon) trekken zich van de ergernis van de hoofdonderwijzer, luid aan gemoedigd door het jeugdige publiek in het LAK-theater, niets aan. De première van gistermiddag kon een succes worden door de enthousiaste reacties van de kinderen en hun ouders: de spontaniteit, waarmee vooral de 'leerlingen' speel den en niet in het minst het sfeervolle décor, dat zich in korte tijd van 'twee huizen in een straat' liet bouwen tot 'het paleis van de koningin, die aan reuma lijdt'. Het aspect van de pop van de oude man, die de koningin kon genezen kwam beslist te geforceerd Maar de reacties daarop van de koningin waren weer zo ver rassend origineel, dat er voor de kinderen toch voldoende te genieten overbleef. Daar om werd de LAK-kinderpro- duktie 'Moeten is niet leuk' gistermiddag haast als van zelf een succes. De kleine dramatische oneffenheden, alsmede de soms wat ver brokkelde continuïteit doen we dan graag af als 'verschijn selen in de marge'. BERT KOEkEBAKKER LEIDEN - Kil, koel en klinisch. Deze en dergelijke woor den vloeien als vanzelf uit de pen bij het kijken naar 'Lines', een van de vier choreografieën, die de dansgroep van Kris hna de Chatels zaterdagavond in het LAK-theater in beeld bracht. Onaandoenlijke danstaal, omgezet in een streng abstracte bewegings- compositie. Een compositie die ge vormd wordt door rechte lijnen en even dwingend voorgeschreven diagonalen, uitgevoerd op een door zestien lichtstaven afgebakend vierkant vlak. Het steriele karakter van dit strakke danspatroon wordt behalve door dit liehtproject van Jan P. Vrolijk (59) overleden Jan van Munster nog extra geac centueerd door de witte kleding, waarin de vijf danseressen, die op basis van een serie zich steeds her halende bewegingen verschuivin gen in de choreografische structuur aanbrengen, gehuld gaan In tegenstelling tot een eerder op de avond door Kristina de Chatel zelf uitgevoerde solo. waarbij het gaat om een serie van bewegingen, die per herhaling van het muzikale •uimtelijk verschil i> druk op te. ligt bij 'Lin vingen ii de i der MARCHE-EN-FAMENNE - In een ziekenhuis te België is vrijdag overleden de oorspronkelijk uit Alphen aan den Rijn afkomstige Jan P. Vrolijk. Hij werd 59 jaar oud. Jan Vrolijk, die autodidact was, kreeg tijdens zijn leven in toene mende mate waardering voor zijn romantische schilderijen (vooral de landschappen in Zuid-Hol land inspireerden hem) en voor zijn aardewerk. De laatste jaren woonde en werkte hij in België. Deze verschuivingen lopen zoals de choreografe ook duidelijk stelt niet synchroon met de verschuivingen binnen de door Philip Glass ge componeerde muziek. Al die zo breed uitgesponnen herhalingen en al die zo langzaam uitgevoeide verschuivingen die kenmerkend zijn voor wat tegenwoordig 'mini mal dance heet. oefenen door hun dwangmatige karaktei wel een ze- •kkingskracht uit op de argelo ken het de lyrisch ïnge- stelde liefhebber van hetzij de puur gankel jke moderne danskunst. academische hetzij de moderne Stieng •r gebeeldhouwd ballet dans op de lange duur wel moeilijk werk te nslotte weer in Afwijkend om stil op zijn stoel, laat staan op een ch oleografie van Kristina d het puntje daarvan, te blijven zit- Chatel op muziek van Xenakis Geheel tegenovergesteld aan deze druk 1 ezochte LAK-theater wen kille afstandelijkheid bleek desoio geopen d. Het publiek had voor d An jou gevoelig en mei mooie prestal armbewegingen door Jose Wav ge dansgr iep. die overigens niet gi danst op sfeervolle panfluitmuziek ren. niet veel meei ovei dar van Geoig ZamfuEen typisch oen bel eefci applaus. nakkelijk toe- PIETER C. RUSIER NEDERLAND I - 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Kortweg (NOS) 18.50 - Staatsloterij (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Staaltje de locomotief (NCRV) 19.05 - Lucy en Mr. Moonev (NCRV) 19.30 - Minivoetbalshow (NCRV) 20.40 - Honger, Doe. (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Op zoek naar de Lutheal (NCRV) 22.30 - Tot besluit (NCRV) 22.45 - Journaal (NOS) NEDERLAND II - 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Italiaans: Avanti avanti (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Doctor Snuggles (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Liedjes van Toon (AVRO) 21.20 - Televizier Magazine (AVRO) 22.00 - Een ruiter rijdt voorbij (AVRO) 23.00 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal prgr. NDR: 18.00 Sport- progr. 18.30 Actualiteiten. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 Panser Ge- schichten. 19.25 Cultureel progr. 19.59 Programma-overz. WDR: 18 00 Amusementsprogr. Aansluitend Pa role Chicago. 18.30 Gesprek. 18.40 Natuurserie, 19.15 Aktualiteiten. 19.45 Informatief progr.). 20.00 Journaal. 20.15 Rot und Schwarz. Aansluitend Loterij-uitslag. 21.15 Doe. sene. 21.45 Muziekprogr. 22.30 Aktualiteiten. 23.00 Die Jagd. 0.25 Journaal. DUITSLAND II 18.20 I.O.B. Spezialauftrag. 19.00 Journaal. 19.30 Popmuz. 20.15 Op voedkundig magazine. 21.00 Aktua- DUITSLAND ID WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus Duits. 19.00 Reportage. 19.45 Jour nal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Discus sie. 22.00 Aufstand in Patagonien. 23.45 Journaal. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jeugdse rie. 18.30 Open School. 19.00 Infor matief progr. 19.30 Verkeerstips. 19.37 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20.15 Spelprogr 20.50 Ontsnap pingsroute. 21.40 Filmreportage 22.40 Journaal. 22.55 Open School. et de s de luthéal destijds Ravel schreef muziek voor het Op 30 april 1919 kreeg de Belg Georges Cloetens van het ministe rie van industrie een zogenaamd „brévet d invitation voor zijn luthéal.een mechanisme dat in een vleugel kon worden gebouwd en waarmee uitzonderlijke klanken konden worden geproduceerd. Drie jaar later werd Cloetens voor dit instrument perfeclionnemenV' uitgereiktErg populav niet. Alleen de componist Mau instrument van Cloetens. De eerste versie van Ravels ..Tziganewas geschreven voor viool en luthéal - op 15 oktober 1924 werd dit merkwaardige instrument voor het eerst bespeeld tijdens de wereldpremière van de Tzigane in Parijs: Beveridge Webster bespeelde het instrument van Cloetens. Later orkestreerde. Ravel dit werk (dat in eerste instantie alleen voor viool en luthéal werd geschreven) en weer later ontstond de versie voor viool en piano, die de meest gebruikelijke iverd. De luthéal verdween al gauw uit de muziekwereld, hoewel de naam van het instrument wel vermeld bleef op het muziekpapier Violist Theo Olof speelt al zo n 35 jaar de Tzigane van Ravel, maar pas kort geleden viel zijn oog op het woord lutheal. In geen van de hem ter beschikking staande boeken over muziek kon Olof dit woord terugvinden en alleen met het gegeven dat de lutheal in de oor spronkelijke versie van de Tzigane door Ravel was voorgeschreven ging de violist op zoek naar dit vrijwel onbekende instrumentHij interesseerde de NCRV-televisie voor zijn speurtocht en vc is dan ook de documentaire „Op zoek naar de lutheal te z Nederland 1,2155 i vond RADIO Muziek in NCRV studio 2 - NCRV. Maandagavond om 20.00 uur via Hilversum 2. Het ensemble Sour Cream, bestaande uit Frans Bruggen. Kees Boeke en Walter van Hauwe, staat centraal in deze uitzendingDe drie blokfluitspecialisten spelen een programma van Bach tot hedendaags. Geopend wordt met een trio-sonate in D van Bach en het programma wordt met een prelude van dezelfde com pon ist besloten Literame - NCRV Vanavond 2130 uur via Hilversum 2. De hele uitzending is gewijd aan Eduard Douwes Dekker, beter bekend als Multatuli. Op 18-jarige leeftijd vertrok hij naar Indie om in de gouvernementsdienst carriere te maken. In 1856 belandde hij in Lebak op West-Java, waar hij maar 84 dagen bleef. Deze periode wasechter bepalend voor zijn verdere leven en schrijverschap. Hier vond plaats wat hij in Max Havelaar beschrijft: Een einde pogen te maken aan het uitzuigen en afpersen van de arme bevolking door een inlands hoofd. 18.11 (S) Aktua. 18.25 De verhalen van Virgilius van Tuil. 18.30 (S) De Kinderplatenbak. 18.45 (S) De pla- neteneter, hoorspelserie. 19.02 (S) Tross-Country. 20.02 (S) Zomaar 's avonds. 21.30 (S) Michel en Louis. 22.02 (S) TROS Big Band Show. NOS 23.02 (S) Met het oog op mor gen. AVRO 0.02 AVRO's Radiojour naal. 0.10 (S) Pim Jacobs Plantens- cala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 (S) AVRO: Muziek en verkeersinforma- HILVERSUM II 18.00 (S) Muziek in vrije tijd. 18.50 P P Uitzending van D 66 19,00 Rondom het woord. 20.00 (S) Muziek in Studio 2. 21.30 (S) Literama- maandag. 22.25 Bond zonder naam. 22.30 Open School. 23.25 Muziek van eigen tijd. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS. 18.03 (S) De Avondspits met de NaUonale Hitparade. AVRO 19.02 (S) Franse nieuwe. 19.30 (S) Folk li ve. 20.02 (S) Praatpaal. 21.02 (S) Su perclean Dreammachine. 22.02 Ra diojournaal. 22.10 (S) Blues, ballads beat. 23.02 (S) AVRO's Swingti- DINSDAG 18 MAART HILVERSUM I AVRO: 7 02 Vervolg muz. en ver- keersinfor (7.03 en 8 03 Radio- journ 9.03 Tekst en uitleg. 9.08 (S) Concertant. 10.02 De Zandbakshow. 10.10 (S) Arbeidsvitaminen 1102 Lord ZeeDsop. feuilleton. 11.30 (S) Rondom twaalf 12.30 (S)Mon vieux, ma vieille. 13.03 Radiojoum. 13.20 De AVRO diligence 13.55 Beurs plein 5. 14.02 (S) 'n Middagje AVRO. 16 02 Hersengymn. 16.30 De Zand bakshow. 16.38 Kat in de zak. 17.02 S) Gas terug. HILVERSUM II KRO: 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgymn 7.20 Het levende woord. 7 30 Nws 7.36 Echo. (8.00 Nws.) 8.30 Nws 8 36 Amus.muz. 8.50 Postbus 900 9 00 Gymn. voor de vrouw 9 10 Waterst. 9 15 Scheepspraat. 9.20 De letter M 10.30 Ouder worden we allemaal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te praten 11.30 Ratel. 12.16 OVER- HEIDSVOORL Uitz. voor de land bouw KRO: 12.26 Meded. tb v land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13 11 Goal 13 30 Lange vingers. 14.30 Open School. 15.15 Opvoeden in geloven. 15 30 Geen verboden toegang 16 30 Het praatprogr. 17.24 Meded 17 30 Nws 17.36 Echo, HILVERSUM III sodemeurders 8.30 (S) Holland ze zeggen 10 30 (S) Typisch Jansen 11.30 (S) VARAs Zoek plaatje 13 30 (S) Spitsbeeld. 15.30 (S) Popkrant. 16.30 (S) Beton HILVERSUM IV tros; nws. 7 02 (S) Capriccio 9 00 Nws 9 02 (S) Muzin 9 30 <S) Van heinde en verre. 10 00 (S) Opus tien tot twaalf 12 00 Nws 12.02 (S) In termezzo 13 00 (S) De meest ver kochte kl.iSM. ke Um 13 30 (S) Koren-Korpsen 14 00 Nws 14 02(S) De hoge "C" 14 30 (S) Guitantcitcn. 15.00-17.00 (S) Belcantonum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5