Turkish Connection: nieuwe heroïnelijn ZATERDAG 15 MAART 1980 EXTRA PAGINA 31 De meest begeerde plant ter wereld is de papaver. Vierduizend jaar voor Christus kerfden de mensen de vruchtbol al teneinde het opiumsap op te vangen om te genezen van kwalen of in een prettige roes te geraken. In het begin van deze eeuw verkrachtte de Duitse scheikundige Dreser de uit opium verkregen morfine tot heroine. Tot op de dag van vandaag heeft hij met deze daad niets dan ellende veroorzaakt. Misdaadsyndicaten ruiken steeds meer geld, want de verslaafde blijft verslaafd. Nieuwe heroïne lijnen worden ontdekt: The French Connection veranderde in The Turkish Connection, maar de politie staat machteloos. Een impressie door Theo van der Kaay. ren voor koffiecultuur of de verbouw van sinaasappels. De praktijk zorgt dan wel weer voor nieuwe problemen met bijvoorbeeld de afzet. Het transport van kleine hoeveel heden opium is nooit moeilijk geweest, maar hoe krijgt de arme boer zijn kisten vol si naasappels via de smalle bochtige bergwegen naar de eerstvolgende stad? De Nederlandse recherche mag dan opgelucht zijn over het feit dat het centrum van de heroinesmokkel zich over de grens verplaatst heeft, het op rollen van internationaal ope rerende bendes zal in de toe komst een groot probleem blijven. Schoneveld: „Ik wil geen pes simist zijn, maar ik zie het sombertjes in. De heroinelijn via Turkije is geopend. Er is een enorm potentieel aan ge bruikers en met de handel zijn enorme winsten te beha len. Er is nog geen sprake van stabilisatie, eerder van uit breiding. Ik verwacht niet dat we al op de bodem zijn". „Bo vendien komt er ook nog ver domde veel heroine uit de landen van de Gouden Drie hoek. De organisaties van de Chinezen zijn verdwenen, maar we weten dat ze zich op nieuw aan het organiseren zijn. De handel in hasjiesj is er altijd geweest en zal er ook blijven. Daar komt bovendien nog eens de handel in cocaine bij uit Zuid-Amerika. Dat al les bestrijden geeft toch weer een enorme versnippering van het politie-apparaat". procent. Het gerechtelijk la boratorium in Nederland heeft vastgesteld dat de he roine uit het Midden-Oosten een zuiverheid heeft van 70 tot 95 procent. Met alle fatale gevolgen van dien. De ge bruiker weet niet waar de nieuwe heroine vandaan komt, weet ook niet dat de kwaliteit veel hoger is, waar door een kleinere hoeveel heid noodzakelijk is voor de zelfde trip, In Zuid-Limburg, Utrecht en ook in de Rand stad zijn de eerste slachtoffers al gevallen. In veertien dagen tijd overleden zeven mensen aan een overdosis heroine uit het Midden-Oosten. Hulpverleners in Zuid-Lim burg hebben laten weten het te betreuren dat de heroine geen „bijsluiter" bevat, zodat de gebruiker weet waar hij aan toe is. De zuiverheid van de nieuwe heroine is op zich een goede zaak, omdat de ge bruiker, mits juist toege diend, er veel minder licha melijk schade van oploopt. Alle heroine wordt versne den, die uit het Verre Oosten meer, en met kwalijke mid delen, dan die uit het Midden- Oosten, maar geen enkele ge bruiker is in staat de zuiver heid te testen. Daar is een la boratorium voor nodig. Uitzonderlijk' is ook de prijs die de gebruiker voor de heroine uit het Midden-Oosten op ta fel moet leggen: f 80 tot f 200 per gram. De heroine uit het Verre-Oosten kost f250 tot f 400 per gram. Politiechef Schoneveld: "Dit is het zelfde mechanisme als in 1974. De heroine wordt geïntroduceerd tegen een la gere prijs. De landen van het Midden-Oosten zijn in een hevige concurrentieslag ver wikkeld met de Gouden Driehoek. Het is een gewoon marktmechanisme. De he roine stroomt werkelijk van uit het Midden-Oosten West- Europa binnen". Voor de politie heeft het Mid den-Oosten nu ook hoge prio riteit gekregen. De bestrij ding van de handel in Neder land lukt beter omdat de poli tie in de verschillende plaat sen beter met elkaar samen werkt. Er werd nogal ver snipperd gewerkt. De contac ten met de politie in het Mid den-Oosten worden uitge breid en men leert van eikaars bestrijdingsmethodes. Op di plomatiek niveau wordt be keken of er een Nederlandse politieman, net als in Thai land, in het Midden-Oosten gestationeerd kan worden. Allemaal plannen en maatre gelen voor de bestrijding van de heroinehandel, waarvan ik hoop dat ze ook geëfectueerd worden. Levensonderhoud Evenals Thailand probeert de regering van Pakistan de he roinehandel bij de bron te be strijden: de papavercultuur. Voor de boeren in de bergen is de opiumproduktie vaak de enige vorm van levensonder houd. Met hulp van de Ver enigde Naties wordt gepro beerd de boeren te interesse AMSTERDAM - De zoeklichten van Interpol staan niet langer uitsluitend gericht op Neder land bij de niet aflatende lacht op smokkelaars van he roine. De loodzware last mid delpunt te zijn van interna tionale smokkelroutes is sinds kort van ons land en met na me Amsterdam afgewenteld. Nieuwe heroine-lijnen hebben hun weg gevonden naar de dealers en gebruikers in West- Europa. De landen van de Gouden Driehoek in hel Verre Oosten spelen nog maar een bijrol op de wereldmarkt. De horse, junk, smack, scag, fix ofwel heroine komt voortaan van diverse landen in het Midden-Oosten via Turkije naar West-Duitsland. De rechercheurs van de verdo vende middelencentrale, res sorterend onder de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) - tevens Bureau Inter pol Nederland - in Den Haag zitten wat rustiger achter hun bureau (zo ze niet op reis zijn), nu de wetenschap er is dat de smokkelwereld Nederland links laat liggen. Het hoofd van de afdeling D. Schone veld: „Wat Nederland voor de Gouden Driehoek was, is West-Duitsland nu voor het Midden-Oosten. Dat is voor ons een hele opluchting. Op internationale conferenties werd de beschuldigende vin ger altijd naar Nederland uit gestoken, maar nu is West- Duitsland het mikpunt". Golden Triangle Birma, Laos en Thailand: the Golden Triangle. De niet door de regering gecontroleerde papavercultuur leverde de 1 heroine die jarenlang zijn weg vond naar de gebruikers in West-Europa. Midden 1978 kwam de kentering. De oog sten vielen vreselijk tegen en de samenwerking tussen de politie in West-Europa en in de landen van de Gouden Driehoek kwam op gang en verbeterde zelfs zienderogen, niet in de laatste plaats door een strengere wetgeving voor de papavercultuur in Thai land. De criminele organisa ties liepen forse klappen op van de politie. „Anderhalf jaar geleden kon den wij al verwachten, dat er een stroom heroine vanuit het Nabije-Oosten naar West-Eu ropa zou komen", zegt re cherchechef Schoneveld, „De papaveroogsten daar waren heel erg goed en de hasjiesj- handel uit die landen liep te rug. Wat bleek: de kanalen voor de smokkel van hasjiesj werden plotseling gebruikt voor de smokkel van heroine. De hasjiesj komt uit Libanon, Syrië, Afghanistan, Marokko en Turkije en nu ook Iran. Er is een geweldig druk goede renverkeer tussen deze lan De papaver: bron van veel ellende den en West-Europa. De han delaren in verdovende mid delen hebben enorm veel connecties, waardoor de be strijding erg moeilijk is". Toename Waarnemers constateren dat de papaveroogst in het Midden- Oosten nog steeds toeneemt en dat de handel opbloeit in die landen waar de politiek niet zo stabiel is en dus rege ringscontrole faalt. Turkije neemt een bijzondere plaats in als doorvoerland naar West-Europa. Het is zeker niet zo dal de nieuwe heroine voornamelijk uit Turkije komt. Hoewel dit land een bloeiende papavercultuur heeft (ten tijde van The French Connection kwam de beste opium altijd uit Turkije) is de controle van de regering stevig. De hele papaverbollen gaan naar de geneesmidde lenindustrie en het is sinds 1972 ten strengste verboden de bollen in te snijden om op die manier aan opium te ko men voor eigen gebruik of handel. Schoneveld: „De Turkse rege ring zegt dat er geen illegale papavercultuur bestaat, maar uit intelligence-rapporten blijkt dat het wellicht wel het geval is, evenals in Libanon. Van Pakistan, Iran en Afgha nistan weten we het al. Tur kije is het doorvoerland. Je hoort mij niet zeggen dat gastarbeiders smokkelaars van heroine zijn, maar in West-Duitsland werken twee miljoen gastarbeiders, me rendeels uit Turkije. Dat is een duidelijke smokkellijn naar West-Europa, omdat veel heroinetransporten van gastarbeiders onderschept worden. Ook zijn er grote or ganisaties die koeriers probe ren te ronselen. Via een vakantieaanbod bijvoorbeeld voor een goedkoop reisje naar Turkije". De smokkel van heroine gaat per vrachtauto, personenau to, trein en vliegtuig. Trans port over de weg is voor de politie het lastigst te onder scheppen, omdat de grens controle niet intensief genoeg kan zijn. De heroine wordt in auto's of bagage verstopt, maar ook vaak op het lichaam meegedragen. Tachtig pro cent van de heroine die in West-Duitsland wordt onder schept komt aantoonbaar uit het Midden-Oosten. Over heel West-Europa genomen is dat percentage vijftig. Zuiverheid Het meest opvallende aan de heroine uit het Midden-Oos ten is de grote graad van zui verheid. De gebruiker is ge wend aan de zogenaamde „Hongkong rocks" uit het Verre Oosten, die een vrij sta biele zuiverheid heeft van 35 Hoe groot de afstand tussen de Eskimo's en onze Westerse sa menleving nog is, werd mij duidelijk toen vorig jaar een congres van de "Alaskan Anthropological Association" te Fairbanks werd gehouden. Dit congres was, behalve voor Antropologen, toegankelijk voor iedereen die iets te ma ken had met de Eskimo- en In diaanse cultuur in Alaska. Bij de lezingen die handelden over het welzijn van de Eski mobevolking in Alaska, was onder het gehoor slechts één Eskimo aanwezig, de rest be stond uit blanke Amerikanen. Ondanks de steeds toene mende aanpassing van de Es kimo's aan de Amerikaanse samenleving in Alaska wor den zij nog steeds als buiten staanders behandeld en zijn het de Amerikanen, en niet de Eskimo's zelf, die de Eskimo samenleving bepalen. Beeld Het beeld dat men over het al gemeen heeft van Eskimo's, is dat zij in iglo's wonen, rauw vlees eten en dat de mannen hun vrouwen uitlenen aan mannelijke gasten. In dit beeld is ook weinig ver andering gekomen, omdat men weinig over hen hoort. Eskimo's eten nog steeds rauw vlees, al wordt het in middels wel steeds meer aan gevuld met Westers voedsel. Aan deze gewoonte hebben zij trouwens hun naam te danken - Eskimo betekent rauw vleeseter - een naam toebedeeld door hun buren de Cree-Indianen en is eigen lijk een scheldwoord. Zij noemen zichzelf Inuit of Yuit hetgeen "mensen" betekent. Om hen niet met een scheld woord aan te duiden, wordt het steeds meer gebruikelijk dat Eskimo's Inuit worden genoemd. Het grootste gedeelte van de Inuit houdt zich nog bezig met de jacht op zeehonden, walvissen en ijsberen, zoals zij reeds duizenden jaren hebben gedaan. Daarnaast vissen zij in de rivieren in het binnenland en jagen op vo gels. Sommige groepen jagen vooral ook op kariboe's, een soort rendier. Voor de komst van de blanken werd de Inuitcultuur gekenmerkt door een wonderwel geslaag de aanpassing aan de natuur lijke omgeving met een over wegend arctisch klimaat, die zeer hoge eisen stelt aan zijn bewoners. Hun hele bestaan was afgestemd op wat zij uit de natuur verkregen en groot was het technisch vernuft waarmee zij daar gebruik van maakten. Belangstelling Sinds de achttiende eeuw be gonnen de blanken belang stelling te krijgen voor het woongebied van de Inuit. Hoofdzakelijk vanwege zijn voedselbronnen, delfstoffen en later ook vanwege zijn strategische ligging. Die be langstelling is sindsdien al leen maar toegenomen en inmiddels is het gebied on derverdeeld bij vier verschil lende naties. Oost-Siberië kwam bij Rusland, Groenland bij Denemarken, Canada breidde zich uit en Alaska werd in 1867 voor 7.200.000 dollar door de Ver enigde Staten van Rusland gekocht. In Alaska, de bakermat van de Inuitcultuur, is vanaf het be gin dat er blanken kwamen, het contact met de Westerse cultuur wel het meest inten sief geweest. De redenen hiervoor zijn te vinden in de expansiedrift van de Ver enigde Staten en in de grote hoeveelheden voedselbron nen en delfstoffen die er te vinden zijn. De olievondst die in 1968 in Prudhoe Bay werd gedaan, is daarvan de belang rijkste en heeft ook het groot ste verzet gewekt onder de inheemse bevolking, be staande uit Indianen, Aleoe- ten en Inuit, tegen het in bezit nemen van hun grondgebied en haar rijkdommen. Door hun verzet werd de "Alas ka Native Claims Settlement Act" opgesteld die in decem ber 1971 van kracht werd. Met deze wet kreeg de inheemse bevolking 40 miljoen acres grond (11% van de totale op pervlakte) toegewezen, als mede bijna 1 miljard dollar in geld, als vergoeding voor het verlies van hun aanspraken op de rest van het land. Aan dit "succes" is echter een lan ge weg van bewustwording en opkomen voor eigen rech ten voorafgegaan. Aanpassen De inheemse bevolking van Alaska werd. zoals zo vaak het geval is met minderheids groepen, bijgebracht, dat zij zich moesten aanpassen aan de Westerse cultuur, en be paalde aspecten van hun ei gen cultuur maar beter kon den vergeten. Dit begon met de komst van de zendelingen en missionarissen, die hen bekeerden tot de verschillen de richtingen van het Christelijke geloof. Later kwamen ook leerkrachten naar het gebied en werden De Leidse cultureel antro pologe Afke Koek verbleef geruime tijd in Alaska en had daar gelegenheid om zich uitgebreid in de Eski mocultuur te verdiepen. Over haar ervaringen gaat bijgaand verhaal. scholen gesticht. Deze kwa men in de meeste gevallen onder toezicht van het "Bu reau of Indian Affairs", waar de mentaliteit heerst (hoewel zij dat niet zullen toegeven) dat de Amerikaanse cultuur superieur is. Zesjarige kinderen werden aanvankelijk vanaf hun eer ste schooldag uitsluitend on derwezen in het Engels, een taal die zij meestal niet ver stonden. Tegenwoordig wor den vaak Inuit-hulpleraren aangesteld als tussenperso nen. Op de scholen wordt de kinderen nog steeds geleerd hoe zij hun tanden moeten poetsen, dat zij fruit en groen te moeten eten, en wordt hen verteld over het wonderbaar lijke leven in de "Lower forty- eight" (zoals in Alaska de rest van de Verenigde Staten wordt genoemd). Dit laatste gebeurt vaak weinig objectief, omdat de Ameri kaanse leerkrachten, waar van de meeste slechts een paar jaar in het gebied blijven, meestal last hebben van heimwee en zich helemaal niet aan de Inuitsamenleving aanpassen. Er wordt eenvou dig getracht om het Ameri kaanse levenspatroon over te planten in de Inuitdorpen. Voordeel Dit systeem heeft het voordeel dat het voor een Inuk (enkel voud van Inuit) gemakkelij ker wordt om zich aan de mo derne Amerikaanse cultuur aan te passen, waar hij vroeg of laat toch niet onderuit kan. Maar het heeft wel een enor me verwijdering met de eigen cultuur tot gevolg. De generatiekloof is in vele Inuitgezinnen groot. Want hoe kan een jonge Inuk, die de hele dag op school moet zitten, de bekwaamheden le ren die noodzakelijk zijn voor het traditionele bestaan van jacht en visserij? Het is de vraag of de Inuit be volking in de toekomst van jacht en visserij zal kunnen blijven bestaan. Hun aantal neemt namelijk door de me dische en sociale voorzienin gen sterk toe. Ondanks de steeds meer toenemende ge zinsplanning is het geboorte cijferaanzienlijk hoger dan in de rest van de Verenigde Sta ten, en meer dan de helft van de lnuitbevolking is jonger dan 17 jaar. Vooral sinds de zestiger jaren heeft de Amerikaanse rege ring zich meer bemoeit met het welzijn van de Inuit. In die jaren werd "Lousetown", de Inuitwijk van Bethel in het zuidwesten van Alaska uitge roepen tot één van de armste gebieden van de Verenigde Staten. Niet alleen werden miljoenen dollars beschikbaar gesteld en werden de medische en sociale voorzieningen verbe terd, maar er kwamen ook meer tegemoetkomingen aan de Inuitsamenleving zelf. Er kwamen experimenten met tweetalig onderwijs en een nieuwe vorm van huisves ting. Radioprogramma's werden uitgezonden in hun eigen taal, waardoor de Inuit voor de eerste maal kennis konden nemen van het we reldnieuws. Tegenwoordig wordt veel geld gestoken in onderwijsmoge lijkheden. Steeds meer Inuit krijgen de kans om een oplei ding te volgen aan de Univer siteit van Alaska te Fair banks. Maar toch zijn er wei nig die hun studie voltooien. Vaak hebben zij grote moeite om zich aan het Amerikaanse Universiteitssysteem aan te passen. Voor veel Inuit zit prestige nog steeds niet in het behalen van hoge cijfers maar heeft te maken met be kwaamheden op het gebied van de jacht. Drugs Een gevolg van dit zich niet thuis voelen in de Ameri kaanse levenswijze en van de door de blanken aangeleerde houding dat eigen cultuur minderwaardig zou zijn, is dat het alcoholisme en drugge bruik onder de Inuitbevol- king groot is, met alle gevol gen van dien. Toch is het niet zo dat de komst van de Wes terse cultuur in het Inuitge- bied alleen maar als negatief wordt ervaren. Velen zijn zich ervan bewust dat hun leven nu veiliger en gemakkeUiker is dan vroeger en veel cultuur aspecten van de blanken worden gretig overgenomen. De Inuit beseffen echter wel steeds meer dat zij het recht hebben om Inuit te zijn en ook dus het recht hebben om hun eigen leven te leiden. Tegenwoordig bestaat er naast de groep Inuit in de grotere steden, die kiest voor een Westerse levensstijl ook een groot aantal dat een moderne, aangepaste eigen levensstijl heeft gevonden. Deze levens stijl is nog steeds gebaseerd op jacht en visserij en het Inuk-zijn neemt er een be langrijke plaats in. De "Native Claims Settlement Act" speelt hierbij een be langrijke rol, omdat deze wet de Inuit nu op gelijke voet met de niet-inheemse bevol king van Alaska stelt, waar door ook de Inuit-leefstijl als volwaardig geaccepteerd moet worden. Het geld dat de Inuit door de uitvoering van deze hebben verkregen, is in het begin veelvuldig verkeerd belegd, omdat zij niet gewend zijn aan de kapitalistische denkwijze. Maar inmiddels gaan sommige van de projekten goed. Zo is het grootste hotel en een bankonderneming in Ancho rage in handen van inheemse coöperaties. Het is op voet van deze gelijkwaardigheid voor de Inuit en andere in heemse groepen mogelijk te kiezen, of zij hun eigen cultu rele tradities en bestaanswij ze willen vo rozetten cf dat zij epaalde facetten van de Westerse samenleving willen overnemen. Dit is een veel eerlijker positie dan waar zij tot voor kort in hebben verkeerd, en waar hen alles van bovenaf werd opgelegd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 31