'Ik word met de nek aangekeken TOMMY ZOEKT CONTACT MET FRANSE BULDOGJES Grimmige film over problemen in file ill.. f af a\f Meer oorlog dan politiek f af af VRIJDAG 14 MAART 1980 door Sjak Jansen Er gaat geen doordeweekse dag voorbij, of ik ben in de stad en regio wel op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor 'Publiek' kunt u 's middags tussen één en twee uur aan mij kwijt, tel 071-144941, toestel 215. Schrijven mag natuurlijk ook. Sjaan Groeneveld wil naam gezuiverd hebben Sjaan Groeneveld, een 32-jarige, pas ge scheiden vrouw uit Katwijk, durft niet meer over straat. Ze kijkt wel uit. Want wat haar gisterochtend bij de groenteboer overkwam, zal haar geen tweede keer ge-' beuren. Ze stapte de drukke winkel binnen, zei vriendelijk goeiemor- gen, maar in plaats van dat de andere klanten iets terug zeiden, leek het wel alsof ze haar Sjaan Groeneveld: 'Ze plakken je een stempel op en dat met de nek aankeken. Tenminste, zo voelde Sjaan het. En toen ze even later uit de win kel kwam, meende ze ook al iets merkwaardigs te bespeu ren aan die twee leuterende heb ik niet verdiend" dames aan de overkant van de straat. Sjaan mag een boon zijn, als het vermanende vin gertje van die ene mevroutv niet in haar richting wees. En dat allemaal door die ver maledijde advertentie (links), die de vorige dag - ondanks de annulering - toch in de krant stond. 'Executie-ver koop', stond er boven. Executie-verkoop op vrijdag 14 maart (vandaag) bij haar thuis van een televisie en wand- meubel ten laste van haar kersverse ex-echtgenoot. Zo luidde de ingezonden mede deling van de gerechtsdeur waarder. Dat omdat Sjaan en haar ex-man ergens voor 645 gulden in het krijt stonden. Wonderwel kon die schuld op het nippertje worden afge lost. En daarmee viel een hele last van de Katwijkse af. De executie-verkoop was van de baan. de televisie en het wandmeubel bleven zodoen de voor haar behouden. Sjaan klaarde helemaal op. Haar week kon niet meer ka pot, leek het. Totdat de vol gende dag de krant door de brievenbus gleed en Sjaan bemerkte dat de advertentie, ondanks dat die 645 gulden waren voldaan, er toch in stond. Tijd om kwaad te worden, had ze echter ampêr. Want daar rinkelde de telefoon al. Een mevrouw aan de lijn, die de advertentie ook had gelezen. Hoeveel die televisie moest kosten, luidde haar vraag. En dat wandmeubel wilde ze ook wel voor een zacht prijsje overnemen. Zo meldden zich die avond meer gegadigden voor Sjaans boeltje. Maar allemaal kon den ze de kijkkast en het wandmeubel op hun buik schriiven. vertelde zii hun in vat vriendelijker euc icir gen. ,Maar even zo goed was ik door die telefoontjes totaal van de kaart", verzekert een nog steeds geemotioneerde Sjaan me. „Ik voelde me hartstikke voor joker staan, schaamde me eigen dood. Ik ben perslot van rekening erg bekend op Katwijk en je weet hoe het in een dorp gaat. Binnen een mum van tijd weet iedereen het". Rot „En ze plakken je meteen een stempel op: van die deugt niet, want die staat in het rood, weet je wel. Maar dat heb ik helemaal niet ver diend". Sjaan zit dus met de gebakken peren. En die heeft ze inder daad niet verdiend. „Ik wil m'n naam gezuiverd heb ben", zegt ze fel. „De mensen hier op Katwijk mogen niet denken, dat ik iets fout heb gedaan. Ik ben gewoon de zelfde gebleven. Iemand die met niemand ruzie zoekt. En dan is het niet leuk, wanneer je op straat wordt nagewezen. Dat vind ik rot. Heel erg rot". Restaurerende parochiaan Dick Kompier schiet al aardig op met de restauratie van het meer dan 200 jaar oude altaar van de Willibrorduskerk in Oegstgeest. Tekenleraar Kompier, parochiaan van die kerk, heeft die klus enige tijd geleden tegen een geringe vergoeding op zich genomen. Voor de Willibrordusparochie kwam dat mooi uit omdat een restauratie via de officiële ka nalen van CRM te duur zou uitvallen en Kompier (42) gaat in z'n vrije uurtjes in z'n wo ning aan de Leidse Maredijk vast en zeker niet minder se cuur te werk dan een be roeps-restaurateur. Kompier hoopt het altaar voor Pasen in z'n oude glorie te hebben hersteld. De wormen erin heeft hij vernietigd en de beschadigingen zoveel mo gelijk weggewerkt. Straks wachten hem nog meer verfomfaaide erfstukken van de kerk. Kompier zal zich er met evenveel plezier op stor ten. Hij zegt zich erg behept te voelen met de vormgeving van bepaalde dingen in de kerk. Dick Kompier Deze annonce met een Leiderdorps telefoonnummer werd me gis teren onder de neus geschoven door een attente collega. Nu had ik ooit al kennisgemaakt met een rekenende en helderziende hond uit Leiderdorp, maar dat daar ook een schrijvende hond woonde, dat was nieuw voor me. Het bleek echter op een misverstand te berusten. Niet Tommy, de buldog van Franse komaf, had dit lollige tekstje geschreven maar zijn bazin, Barry Wassenaar. Barry, helemaal weg van die snoezige Franse buldogjes, verlangt al enige tijd naar een tweede. Vandaar dat ze anderhalfjarige Tom my ter dekking heeft aangeboden in ruil voor een puppy uit het nest van de gelukkige teef. Aangezien Barry geen flauwe notie heeft, waar zo'n bereidwillig teefje zich kan bevinden (de Franse buldog komt immers niet veel voor in ons land), heeft ze dit sleuteltje geplaatst. En ze heeft het in deze ludieke vorm gegoten, omdat ze toch wel enige waarde hecht aan originaliteit. Reacties heeft ze trouwens al gehad. Twee om precies te zijn. Onderhandelingen zijn gaande. Het filmblad Skoop maakte zich in januari erg boos op distributeur The Movies. Onder druk van de feministische actiegroep De ver schrikkelijke sneeuwvrouw zou Movies-directeur Pieter Goe- dings een verkrachtingsscène uit de Italiaanse film "1'Ingorgo" hebben geknipt. In het kort had den de vrouwen er bezwaar tegen 'H "L'Ingorgo; regie: Luigi Comencini; hoofdrollen: Alberto Sordi, Ugo Tog- nazzi e.v.a.; theater: Lido 3; 16 jaar. iiiniiiiiiiiiiiiiimimuiiiiuiil dat de (enige) feministe in de film werd verkracht en ze dus "onder het mom van een avondje uit met vrouwenvernedering werden opgezadeld". Wie nu in Leiden "1'Ingorgo" ziet, zal voor zijn acht gulden niette min de bewuste scène voorge schoteld krijgen. Helaas was gis teren niemand bij de Movies aanwezig om uitsluitsel te geven, dus de vraag of de censuur alleen voor Amsterdam gold of dat Goedings op zijn schreden is te ruggekeerd, blijft onbeantwoord. Het is natuurlijk mogelijk dat slechts een gedeelte van de ver krachting wordt vertoond, maar omdat een opvallende over sprong ontbreekt, lijkt dat on waarschijnlijk. Een merkwaardige zaak blijft na tuurlijk wel, zo'n verkapte vorm van censuur. Ook al omdat de verkrachting geheel in de lijn van Ugo Tognazzi (in de auto), Miou-Miou (op de auto) en Gérard Depardieu (naast de auto) zijn drie van de vete sterren die Luigi Comencini's file-film "1'Ingorgo" rijk is. Het strijdtoneel in Rhodesië en de tegenstellingen tus sen blank en zwart hebben ingebouwde overeen komsten. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar zo ziet de opbouw van "Game for Vultures" (Spel voor Aasgieren) er in werkelijkheid uit. De onverbiddelijke, bikkelharde zwarte guerrillastrij der tegenover de vunzige geld makende blanke za kenman die het wapenembargo schendt. Met twijfels in beide kampen: de scrupules van de zwarte krijgs man bij de zoveelste slachtpartij, die blanke Rhode- siër die enige idealistische trekjes vertoont. Waaruit niet de conclusie getrokken mag worden dat "Game for Vultures" (in werkelijk in Zuid-Afrika opgenomen) veel diepgang kent. Wat de makers van de film kennelijk willen zeggen komt tot uitdrukking in deze korte en tevens enige dialoog tussen de twee hoofdrolspelers: "Zal er ooit iemand winnen"? "Nooit". Het chaotische scenario, enige met wellust gefilmde scenes: zij dui- oppervlakkige oorlogsfilm dan op politiek verhaal. JOHN KROON 'lillik 'H Film: "Game for Vultu res". Theater: Camera, Leiden. In de hoofdrollen: Richard Harris en Juan Collins. 16 jaar. iiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii sible. Het onmogelijke verhaal van mensen die gevangen zitten in een file. Wat eerst een klucht lijkt te zijn, wordt een steeds grimmiger film, waarin het egoï- se en een onvermogen tot com municatie de situatie in het mini- maatschappijtje doet escaleren. De (inderdaad afschuwwekkende) verkrachting is daarvan het meest treffende voorbeeld. Ter wijl drie schoffies het meisje in een bestelbus overweldigen, doen de vier heren in de auto er achter, alsof er niets aan de hand is. Het verband met onze huidige sa menleving is uiteraard overdui delijk. "De verkeersopstopping correspondeert met de angst van deze moderne tijd die voortkomt uit een onvermogen om wat ons overkomt onder controle te hou den", zoals Comencini het zelf (wat ingewikkeld) zegt. De grote kracht van "1'Ingorgo" schuilt in de herkenning. Ieder een verzeilt wel eens in een file en beloert vanachter het veilige raampje de andere automobilis ten. Routinier als Comencini is, weet hij dat ook bekwaam in beeld te brengen en de steeds surrealistischer wordende toe stand geloofwaardig te maken. Desondanks is twee uur file kijken toch teveel van het goede. Na verloop van tijd komt door het (noodgedwongen) statische ka rakter van de film de verveling toch om de hoek kijken. Jammer is bovendien dat Comencini door zijn producenten werd opgeza deld met een rits internationale sterren. Met een klein rolletje toebedeeld, zijn ze of ongeïnspi reerd of te nadrukkelijk aanwe zig. Gezien de voorgeschiedenis is in dat verband het opvallend dat het verkrachte meisje (de Spaanse Angela Molina) en haar aanval lers als onbekende acteurs er uit springen. BART JUNGMAN Afgezien van eigenlijk alleen de woensdag kan de filmlief hebber met een gerust hart zijn avonden in de bioscoop doorbrengen. De kans dat hij een belangrijke film op de buis misloopt is tamelijk ge ring. Wie niet al te veel intellectuele eisen aan een film stelt, kan woensdagavond op Neder land 2 terecht. Een ongecom pliceerde vechtfilm met Ta mara Dobson als de zwarte en vrouwelijke uitvoering van James Bond, Cleopatra Jo nes. Haar geweld richt zich tegen drugsdealers in de ne- gerghetto's. Wie iets meer van een film verwacht kan op de andere kant kijken naar de Spaanse speelfilip Mi hija Hildegart. Na de dood van Franco gemaakt met als on derwerp een vrouw die haar dochter in feministische zin wil opvoeden. De liefhebber van klassiekers zal op België twee veel plezier beleven aan William Wylers psychologische drama Carrie met in de hoofdrollen Jenni fer Jones en Laurence Olivier. Fans van Humphrey Bogart tenslottte, kunnen uitwijken naar Duitsland 3 voor de film The two Mrs. Carrolls met naast Bogart ook Barbara Stanwyck. Een waarlijk klassieke Bogart- film staat zaterdag op het programma van Duitsland 1. Met High Sierra vestigde hij zich definitief als ster aan het Hollywood-firmament. In de Carlos Saura-cyclus van de zelfde Duitse zender La Caza. Vier mensen gaan jagen in een gebied waar de Burger oorlog destijds hevig woedde. Drie van hen zijn daar zelf nog bij betrokken geweest en de vierde ziet hoe het verleden bij de anderen weer boven komt drijven. Het programma: ZATERDAG: Fear strikes out; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: Robert Mulligan met Anthony Per kins). High Sierra; 22.20 uur; Dtsl. 1 MAANDAG: La patagonia re- belde; 22.00 uur: Dtsl. 3(regie. Hector Oliviera met Luis Brandoni) La Caza; 23.00 uur; Dtsl. 1. DINSDAG The man from del Rio; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Harry Korner met Anthony Quinn). l'Ain'e des Ferchaux; 21.25 uur; Bel. 2 (regie: Jean- Pierre Melville met Charles Vanel en Jean-Paul Belmon- do). WOENSDAG: Mi hija Hilde gart; 20.00 uur; Ned. 1. Cleo patra Jones: 20.32uur; Ned. 2. Carrie; 20.55 uur; Bel. 2. The two Mrs. Carrolls; 22.05 uur; Dtsl. 3. DONDERDAG A new leaf; 20.15 uur; Dtsl 3 (regie: Elai ne May met Walter Matthau en Elaine May). VRIJDAG: The Bingo long travelling all-stars and mo tor kings; 20.15 uur; Bel. 1 (regie: John Badham met Ri chard Pryor). The lawyer; 23.05 uur; Dtsl. 2 (regie: Sid ney J. Furie met Barry New man). bpetters" - Passage (460977), 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Studio 2000 (542288), al "And justice for all" - Uitkijk Blijvers "Ten" - Leuke komedie, Luxor, "Spetters" - Oppervlakkige, maar goed gemaakte actiefilm. Lido 1, Leiden, Euro 1 en 2 Alphen. "Die Blechtrommel" - Prachtige verfilming van het boek van Gunter Grass, Lido 2, Leiden. "La Luna" - Bertollueci op het fa miliepad, Studio, Leiden. "Tess" - Mooi, maar drakerig, Tria non, Leiden. "Monty Python's Life of Brian" - Prima lachwerk van Monty Python, Euro 4, Alphen. Amsterdam "Clair de femme" -Alfa 1 (278806), 16 jr. "Monty Python's life of Brian" - Alfa 2. 12 jr. "Manhattan" - Alhambra 1 (233192), al. "La Luna" - Alhambra 2, 16 jr. 'Tess" - Bellevue Cinerama (234876), al. "Kramer versus Kramer'" - Calypso Rex "long en jewillir Nachtfilms "Death Wish" - Luxor, Leiden. "Looking for mr. Goodbar" - Warri ge film met Diane Keaton in de hoofdrol, Camera, Leiden. "Kamermeisjes, die klaar staan" - Rex, Leiden. "Spetters" - Euro 1, Alphen. "Skyriders" - Euro 2, Alphen. "Monty Python en de heilige graal" Den Haag "Cabo blanco"-Apollo 1 (460340), 16 jr. "De vier vuisten op safari" - Apollo 2. al "Kramer versus Kramer" - Asta (463500), al "Don s party" - Bijou (461177), 16 jr. "Met jouw tanden in mijn nek" - Calypso (463502), 16 jr. "Tess" - Babylon 1 (471656). al. "Clair de femme" - Babyion 2, 16 jr. "Cabo blanco" - Babyion 3. 16 jr. "Kentucky fned movie" - Camera (467200), 16 jr "Die Biechtrommel" - Cineac 1 (630637). 16 jr. 'Ten" - Cineac 2, 16 jr. "One flew over the cuckoo's nest" - Cineac 3, 16 jr. "Meteor" - Corso (467200). 12 jr. "Alien" - Du Midi (855770), 16 jr "One flew over the cuckoo's nest" - Euro (667066), 16 jr "Phantasm" - Metropole 1 (456756). 16 jr. "Apocalypse Now" - Metropole 2.16 jr "Ten" - Metropole 3, 16 jr. "Manhattan" - Metropole 4, al. "L'ingorgo" - Metropole 5. 16 jr. "Breaking away" - Odeon 1 (462400). al. "The Amityville Horror" - Odeon 2, 16 jr. "Een moordbandiet" - Odeon 3, 16 jr- "Time after time" - Odeon 4, 16 jr. "Het heetste hoertje blijft op tempe ratuur" - Le Pans 1 (656402), 18 jr. "Het dubbelleven van Julie" - Le Paris 2. 18 jr. "Legend of Lady Blue" - Le Paris 3, 18 jr. 2. al. "Programma met Al Pacino" - Ca lypso 3, 12 jr. "Pornoclub voor heethoofden" - Centraal (248933), 18 jr. "The great escape" - Cineac Damrak 1 (245648). 16 jr. "Phantasm" - Cineac Damrak 2, 16 jr- "The Amityville Horror" - Cineac (243639), 16 jr "The good, the bad and the ugly" - Cinecenter (236615), 16 jr "Monty Python and the holy grail" - Cinecenter, 16 jr. "Liefde?...amme-hoela" - Cinecen ter, 16 jr "De verdoemde" - Cinecenter, 16 jr. "Cabo blanco" - Cinema Internatio nal" (151243), 16 jr. "Die Blechtrommel" - City 1 (234579), 16 jr. "Moments" - City 2, 16 jr. "The Champ" - City 3, al. "Kentucky fned movie" - City 4, 16 jr. "Ratataplan" - City 5. 12 jr "Utamaro's world" - City 6. 16 jr. 'Ten" - City 7, 16 jr "Cabo blanco" - Du Midi (723653), 16 jr. "Jungleboek" - Flora Disney (230469), al. "Bellissima" - Kriterion (231708), 16 jr "Hongaarse rapsodie" - Kritenon, 16 jr "And justice for all" - Leidseplein- theater (235909), al. "One flew over the cuckoo's nest" - Noggerath (230566). 16 jr. "Pomohuwelyk" - Paruien (248933). 18 jr. "Breaking away" - Rembrandt- pleintheater 1 (223542). al. "Apocalypse Now" - Rembrandt- pleinthealer 2, 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Rialto (723488), al. "Gejaagd door de wind" - Rivoh (723488), 12 jr "Meteor" - Roxy (232809), 12 jr "Cna Cuervos" - Studio K (231708). 16 jr. "Elisa vida mia" - Studio K, 16 jr "Moments" - The Movies 1 (245790), 16 jr. "1 en 1 is 3" - The Movies 2, 16 jr. "Spetters" - Tuschinski 1 (262633), 16 jr 'Ten" - Tuschinski 2, 16 jr. "Regnodi Napoli -Tuschinski3.16 Jr "Le soufle au coeur" - Tuschinski 4. 16 jr "Escape from Alcatraz" - Tuschins ki 5, 16 jr. "Met jouw tanden in mijn nek" - De Uitknk. 16 ir

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19