„Aan nieuwe ideeën
ontbreekt het niet"
C/ R/1D1Q \prggramma
Verdiende expositie Jan van Zonneveld
GOUD ZILVER
(jV) vandaag...
toegelicht
HERMAN BROOD GAAT WEER NAAR AMERIKA
Funhouse: knappe kolder
vanKempcm&Bejjeer
VRIJDAG 7 MAART 1U80
In de Leidse Waag
LEIDEN - Het werk van de
Leidse kunstschilder Jan
van Zonneveld is niet on
der één noemer te vangen.
In zijn schilderijen zijn
invloeden terug te vinden
van de Haagse School en
van Vincent van Gogh. De
recente, meer abstracte
doeken doen eerder aan
het werk van Karal Appel
denken.
De tentoonstelling van het werk
van Jan van Zonneveld in de
Waag werd gistermiddag ge
opend door wethouder Schoute.
Deze gaf in enkele woorden een
schets van de levensloop van de
op 3 maart tachtig jaar geworden
schilder. Hij stelde dat de ten
toonstelling moest worden ge
zien als een uitdrukking van
waardering voor het werk van
van Zonneveld.
Op de tentoonstelling hangen stil
levens, landschappen, portretten
en non-figuratieve olieverfschil
derijen. De tentoongestelde wer
ken vertonen een grote variëteit
aan stijlen. Toch is het niet zo dat
de schilder die verschillende
stijlen in opeenvolgende perio
den van zijn leven heeft beoe
fend. Zo stammen enkele duide
lijk op Van Gogh geïnspireerde
werken voor een deel uit zijn be
gintijd, maar Jan van Zonneveld
heeft ook de laatste jaren schilde
rijen in die stijl gemaakt.
De Leidse kunstschilder Jan van Zonneveld heeft jaren geleden een portret gemaakt van zijn nichtje, de
radio-omroepster Anne van Egmond. Op de foto Jan van Zonneveld en Anne van Egmond bij het portret van de
laatste
Vis er een element is, dat in al zijn
werken is terug te vinden, dan is
het wel de vitaliteit, die ook uit de
persoon van de nu tachtigjarige
schilder spreekt. In alle tentoon
gestelde schilderijen is een dy
namisch gebruik van kleuren te
herkennen. Zowel de landschap
pen als de latere meer abstracte
doeken vertonen veel wervelen
de lijnen en golvingen, waardoor
er veel beweging van uitgaat.
"Ik houd van kleuren", vertelt de
schilder zelf. "misschien komt
het omdat ik vroeger als decora
teur heb gewerkt". Dat een groot
deel van de geëxposeerde schil
derijen uit de tijd na 1965 stamt,
verklaart Van Zonneveld uit het
feit dat hij in dat jaar met pen
sioen ging. "Daarvoor schilderde
ik altijd in het weekeinde, nu heb
ik de hele week om aan het schil
deren te besteden". Jan van Zon
neveld hoopt nog minstens twin
tig jaar door te kunnen gaan met
schilderen.
Voor de grote verscheidenheid aan
stijlen in zijn werk kon de schil
der zelf geen verklaring geven.
"Dat ik de laatste jaren meer
kleurencomposities ben gaan
maken houdt verband met het
feit dat mijn ogen achteruit
gaan", verklaarde hij. "Bij het
meer abstracte werk is dat wat
minder een bezwaar".
Een kanttekening moet wel ge
maakt worden bij de belichting
van de schilderijen in De Waag,
waarbij gebruik is gemaakt van
vrij felle lampen. Een aantal
schilderijen gaat daardoor hin
derlijk glimmen en komt slechts
onder een bepaalde gezichtshoek
ten volle tot zijn recht.
De tentoonstelling in De Waag is
een verdiende hulde aan een ver
dienstelijke kunstschilder. De
expositie is dagelijks te bezoe
ken, van twee tot vijf uur 's mid
dags en op zaterdag vanaf elf uur
's ochtends. Zij duurt tot en met
15 maart.
ARIEJAN KORTEWEG
Herman Brood: "Het gekke
van Nederland is dat fans en ar
tiesten elkaar in stand houden.
Dit land is zo klem dat eigenlijk
iedereen op je vingers zit te kij
ken. En als iets niet in de haak is
word ik onmiddellijk op de vin
gers getikt.'"
AMSTERDAM (GPD) - Half twee 's middags. In het Am
sterdamse Sonesta-hotel heerst een weldadige rust. Aan
de bar is het wachten op Herman Brood. Het wordt de
derde confrontatie binnen enkele maanden.
Bij zijn terugkeer uit Amerika was Neerlands meest be
sproken artiest op Schiphol te beneveld om zinnige din
gen te zeggen. Ook een kortstondige ontmoeting na de
première van zijn zo verguisde film „Cha Cha" leverde
niet veel meer op dan een Brood die een stevige alcohol
kegel waggelend met zich meetorste.
zending gezien? Ik vond dat fan
tastisch. 't Schijnt dat ze bij de
VARA meer opzeggingen heb
ben gehad dan bij „Zo is het...", 't
Is zo dichtbij de mensen wat ze
doen en dan wordt het griezelig,
benauwend.
In het theater
statisch, ma
doen, kun je
Iemand die veel drinkt en boven
dien nog met graagte de heroï-
nespuit hanteert, wordt door ve
len graag te kijk gezet als een
soort misdadiger. Mensen die
Herman Brood van zeer nabij
kennen, weten wel beter. Bij hen
staat hij nog altijd te boek als een
prima jongen. Dat zijn zo wat
elementen die de nieuwsgierig
heid in flinke mate opwekken.Het
verschijnen van Broods nieuwste
langspeelplaat „Go Nutz" is dan
ook een nieuwe gelegenheid iet
wat dieper door te dringen tot het
fenomeen. Heel bewust een af
spraak, vroeg in de middag. Een
tijdstip waarop de traditionele
kegel onmogelijk reeds grote af
metingen kan hebben aanqeno-
Sigaret
s272Herman komt inderdaad zeer
monter op de bar afstappen. Ze
ker zo verrassend is de eerste
handeling die hij pleegt. Herman
Brood steekt een sigaret op.
„Staat je bandrecorder al aan?
Okay, dan beginnen we met een
mededeling: hij stortte zich voor
't eerst in de sex toen-ie twaalf
jaar oud was, maar rookte z'n eer
ste sigaret pas op z'n 33e. Raar is
dat hè?"
„Het komt allemaal door die ge
vangenisstraf die ik net heb uit
gezeten in Breda. Het voordeel
van een sigaret is dat je er van
- Was 't gezellig in Breda?
„Ja, natuurlijk, 't Is voor mij heel
goed geweest. Ik heb dat af en toe
nodig: een periode van versobe
ring. 't Was in elk geval heel wat
anders dan het Sonesta-ho
tel"
„Nou, dat valt best tegen. Ik heb
m'n eigen gevangenis betaald. Ik
heb daar onderdelen voor DAF
ingepakt en kreeg een beloning
van vier gulden per dag. Dus wat
dat betreft kunnen ze er weinig
op achteruit gaan in Breda"
Gebakjes
„Weetje wat, laten we hier weggaan
en even naar gitarist Danny La-
demacher gaan. Ik heb mij giste
ren walgelijk gedragen. We zou
den een repetitie doen, maar ik
was op dat moment zo ontzettend
dronken, dat er niks van terecht
kwam. Ik wou het nu even goed
maken. Danny is tenslotte de be
langrijkste schakel in de
band".
Halverwege de voettocht door har
tje Amsterdam: „Ik heb gisteren
een doos gebakjes afgeleverd bij
het Werkteatcr Heb je die tv-uit-
LEIDEN - Funhouse trad weer eens in Leiden op, ditmaal in de
Leidse Schouwburg. Een overwegend jong publiek vulde voor
een groot gedeelte de zaal. Het kon alleen maar tot de conclusie
komen, dat de groep van Rob van Houten niet ten onder zal gaan
aan het voor de mimekunst zo karakteristieke subtitiele gebaar.
Daar waar Funhouse op het podium verschijnt zaagt men van dik
hout nog steeds planken. Dat gebeurt overigens wel op een bij
zonder vindingrijke manier. Funhouse is zoals bekend een men
geling van theater, cabaret, zang en dans, mime en marionetten
spel. Ook in de nieuwste van bizarre en absurdistisch getinte
persiflages en parodieën doortrokken Funhouse-show zijn al de
ze verschillende kunstvormen met de mime als uitgangspunt tot
ëèn geheel samengesmolten.
In korte, flitsende scènes worden situaties geschapen, die met fijn
zinnige humor weinig van doen hebben maar in elk geval wel veel
komisch effect sorteren. Dat licht en geluid daarbij een belang
rijke, zo niet de belangrijkste, rol spelen behoeft geen betoog. Wat
Funhouse laat zien is in feite knap uitgedokterde kolder, aan
originele vondsten geen gebrek.
Nog steeds is Rob van Houten voor het gehele spektakel verant
woordelijk. En nog steeds wordt hij bijgestaan door de "anti-ar
tiest" Cor Beurskens als droogkomiek. En alles behalve fijnge-
bouwde Hans van den Hoek kan het nog steeds niet laten om zich
in de jurk van Daisy Dynamite te hijsen, waarin hij zich overigens
als een vis in het water voelt.
Wat Feike Boschma met zijn marionetten Iaat zien is zonder meer
knapen verdient daarom een extra compliment. Zij tenslotte nog
vermeld dat niet Carry Schomper naar Annelies Balhain het
vrouwelijk element in deze enthousiast ontvangen voorstelling
vertegenwoordigt.
PI ETER C. ROSIER.
alles heel gauw zo
wat deze mensen
op elke straathoek
vertonen. Helemaal onafhanke
lijk van decors, plaats. Ja, dat
moet toch hoop geven aan een
heleboel acteurs. Daarom ook die
gebakjes. Ik ben daar heel emo
tioneel in, want wat kun je anders
doen. Ik hoop dat ze zich niet te
veel aantrekken van slechte kri
tieken. Want kritiek heeft toch
wel behoorlijk veel invloed op
een artiest".
Even later bij Danny Lademacher
thuis. Of we thee willen. Herman
grijnst van ja en duikt nog geen
tien minuten later in een onbe
waakt ogenblik in de kast met
flessen drank. De combinatie
thee-whisky lijkt hem wel
wat.
Danny, die zich voor de zoveelste
maal vergevingsgezind heeft op
gesteld, schudt het hoofd.
Hij vertelt blij te zijn dat Herman
sinds het uitzitten van zijn cel
straf in Breda de heroinespuit
nog niet heeft gehanteerd.
Herman: „Het grappige is, dat ik er
niet zoveel van merk. De grootste
kick schijnt toch uit 't gewone le
ven te komen"
- Jullie hebben de laatste tijd nogal
wat te verduren in de publiciteit.
„Cha Cha" is tot aan de grond
afgekraakt en de nieuwe lp is ook
niet overal met groot gejuich ont
vangen?
Trots
Herman: "Voor mij is dit alles het
bewijs dat de Nederlandse jour
nalistiek, net als de meeste muzi
kanten, blijft steken in een be
paald amateuristisch stadium. Ze
zouden moeten juichen als een
muzikant of groep uit Nederland
de kans krijgt in Amerika dingen
te doen. Ja, 't is misschien een
soort nationale trots. Als een na
tionaal artiest in het buitenland
aanslaat, schijnt dat niet in de
haak te zijn. Bij mij begon het ei
genlijk al met die lulverhaaltjes
in Privé".
- Maar daar doe je vrolijk zelf aan
„Zeker, en dat is ook weer het gek
ke van Nederland. De fans en de
artiesten houden elkaar in stand.
Dit land is zo klein, dat eigenlijk
iedereen op je vingers zit te kij
ken. En als een artiest iets doet
wat niet in de haak is - want het is
natuurlijk niet in de haak al die
onzinverhaaltjes, dat slaat ner
gens op en het heeft niks meer te
maken met de oorspronkelijke
Herman Brood - dan word ik
onmiddellijk op de vingers ge
tikt. Maar dan wel in die zin dat ze
anti-Brood-campagnes begin
nen. Dat is op zich fantastisch,
want ik kan daar weer lering uit
trekken".
't Maakt ook niks uit hoe die bladen
over je schrijven, t Is publici
teits
ik in Privé kom heeft waar
schijnlijk alleen maar te maken
met het feit dat ik vroeger te wei
nig aandacht heb gehad. Nu eis ik
alle aandacht die ik maar kan
krijgen ook ineens op. Bovendien
vind ik het interessant pm door al
die blaadjes heen te roeien. Ik
geef toe dat 't op een gegeven
moment veel te ver ging. 't Ging
allang niet meer om de muziek.
Maar ach, wat geeft het. Gelukkig
heb ik nog zoveel in mijn achter
hoofd op muziekgebied".
- Zoals wat?
„Helemaal precies laat zich dat niet
omschrijven, maar in dezelfde
tijd waarin wij „Go Nutz" in
Amerika hebben gemaakt, had ik
wel vier andere lp's kunnen ma
ken, die stuk voor stuk anders
hadden geklonken. Ik bedoel.
ideeën ontbreekt het
nog lang niet".
Weer
„In april gaan we opnieuw naar
Amerika. Zodra ik daar voldoen
de aan de bak kom, zal ik er blij
ven. Anderzijds ben ik bereid om
daar te gaan wonen en helemaal
opnieuw te beginnen. Een grote
stap terugdoen en daar net zo te
beginnen als hier twee jaar gele
den. Dat stadium wil ik best
overdoen".
Een paar uur later weer op straat.
Herman Brood wordt herkend
door jong en oud. Met veel van
hen maakt hij een babbeltje. Niet
als hoog boven het Volk verheven
artiest, maar als één van hen.
Herman: „Wat-is-ie-klein, hoor ik
vaak op straat. Iedereen denkt
dat een beroemdheid altijd groot
ADVERTENTIE
Hoge prijzen voor
Particulieren kunnen nu bij ons gouden
en zilveren voorwerpen, zoals sieraden, bestek,
munten enz. inleveren.
TEGEN KONTANTE BETALING!
Ta Voorschoten: Te Zeist:
maandag en woensdag dinsdag en donderdag
10 -11.30 uur en 14 -15.30 uur 10 -1130 uur en 14 -15.30 uur
zaterdag 10-12 uur
Nederlands oudste edelmetaal verwerkende industrie
met eigen smelterij.
KONINKLIJKE
„Pr
Mijn i
eder
gt altijd:
Herman ze kunnen beter over je
fiets lullen dan over je lui fietsen.
Ja zeg, dat zou je eigenlijk boven
je artikel moeten zetten. Kijk, dat
.v,
NEDERLAND I
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort, voor Spanjaarden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Barbapapa (VARA)
19.05 - Popeye (VARA)
19.10 - Laurel en Hardy, slapstick (VARA)
19.30 - De Ombudsman (VARA)
20.00 - Twee voor twaalf (VARA)
20.40 - Nieuwe gezichten in VARA's voorstelling, muzickpro
gramma (VARA)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Een ander uur "U" (VARA)
23.00 - Een jaar na Harrisburg, informatief magazine (IKON)
23.45 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Italiaans; avanti avanti (2 herhaling) (Teleac)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Matt en Janny, tv-serie (NCRV)
19.25 - Kies (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Geheim Commando, tv-serie (NCRV)
21.20 - Minivoetbalshow (NCRV)
22.10 - Hier en nu (NCRV)
22.50 - Vandaag de dag (NCRV)
23.05 - Praten met de minister-president (KRO)
23.20 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Reg. progr.: NDR' 18.00 Sportprogr.
18.30 Actual. 18.45 Kleuterprogr.
18.55 St-Pauli Landungsbrucken,
tv-serie. 19.25 Reg progr. 19.59
Progr. overz. WDR 18.00 Licht
progr. 18.30 Tekenfilmserie. 18.40
Fay, tv-serie. 19.15 Actual.). 20.00
Journ. 20.15 Flitterwochen (Hon-
ningmane), speelfilm. 21.55 Econo
misch magaz. 22.30 Actual. 23.00
Sportprogr. 23.25 Sonderndezemat
KI. misdaadserie. 0.30 Journ.
DUITSLAND II
18.20 Slapstick. 18.35 Idem. 19.00
Journ. 19.30 Report. 20.15 Derrick,
misdaadserie. 21.15 Dierenmagaz.
22.00 Actual. 22.20 Cultureel magaz.
23.05 Abrechnung in San Francisco
(Gli Esecutori), speelfilm. 0.40
Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kinderprogr. 18.30 Tv-cursus
sociale wetenschappen. 19.00 Vrije-
tijdsmagaz. 19.45 Actueel progr.
20.00 Journ. 20.15 Docum. serie
21.00 Momente. 21.15 Religieus
progr. 22.00 Die Bauern, tv-serie
22.45 Docum. serie. 23.30 Journ.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 jeugdserie. 18.20 Kleuterprogr.
18.35 Open School. 19.05 Kunstma-
gaz. 19.35 meded. en morgen. 19.45
Journ. 20.10 Weerbcr. 20.15 Car
Wash, speelfilm. 21.50 Interview.
22.40 Journaal.
NET II
Van 14.00 tot 18.00 uur Zie Net I.
Belgiè Nederlands Net II.
Net 2. 20 40
uur - Voor God en Vaderland - film.
22.15-22.45 - Dag aan Dag - culturele
activiteiten in Vlaanderen.
De televisie-actualiteitenrubriek "Hier en Nu" van de NCKV
heeft vanavond een uitgebreid interview met de Tilburgse econoom
prof. dr. Theo A. Stevers over de problematiek rond de loonwet.
"Hier en Nu" besteedt voorts aandacht aan een experiment in Gra
ve met een alternatieve straf voor het rijden onder invloed. (Neder
land 2, 22.10 uur).
RADIO
Europees concertpodium - NOS. Vanavond om 20.00 uur op Hil
versum 2. Rechtstreeks uitgezonden wordt de drie uur durende, in
sa men werking met de Spaanse radio opgezette P to meNos- ma n ifes-
tatie vanuit het muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Optreden
zullen o.a.de J en M. Columbia Band. het Omroeporkesthet Groot
Omroepkoor, het Utrechts Symfonie Orkest en de Spaanse flamen-
cogroep Cafe de Chinitas.
Nine o'clock jazz - KRO. Vanavond om 21.00 uur via Hilversum I.
In het programma wordt de befaamde Amerikaanse jazzsaxofo
nist Charly Parker herdacht, die 25 jaar geleden overleed. Parker
behoorde vooral na de oorlog tot de belangrijkste musici van de jazz
en heeft een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van de bee-
b op.
NOS-Cultuur- NOS. Vanavond om 23.00 uur via Hilversum 2. Het
geplande programma „Tristaneen verhaal van Thomas Mann,
zal door onvoorziene omstandigheden niet uitgezonden worden en
is uitgesteld tot 4 april. In plaats daarvan wordt Italiaanse im
pressies van Louis Couperus" uitgezonden.
Kom er maar eens bij - TROS. Zaterdagochtend om 09.15 uur.
Karei Prior heeft een gesprek met zijn gast Carel Willink.de schil
der die vandaag 80 jaar wordt. De muzikale omlijsting is een per
soonlijke keuze
NOS: Ieder heel uur nws. KRO:
18.11 Echo. 18.58 Marktberichten.
19 02 (S) Punt uit 20 03 (S) Van Oud
Zeer tot Zeer Oud. 21.02 (S) Nine O'
Clock jazz 22 02 <S) Goal. NOS: 23 02
(S) Met het oog op morgen 0.02 (S)
De vrhdagnachten van maart.
HILVERSUM II
OVERHEIDSVOORLICHTING:
18 40 De Nederlandse Antillen. P.P^.
18 50Uitz.vanDS 70. VOO 19 00(S)
Veronica Sport. NOS: 20.00(S) Eu
ropees Concertpodium: A. Omroep
Orkest en Groot Omroepkoor met
cello en piano: Klass. muz. B.
Utrechts Symfonie Orkest met pia
no Hedendaagse muz. (22.30 Nws.).
23.00 NOS-Cultuur-Special: Ver
haal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: Ieder heel uur nws. 18 03 (S)
De Avondspits met de Nationale
Hitparade 19 02 (S) De Rock en Roll
Methode VPRO: 20 02 (S) Oorkuss
en 21 30 (S) Black Star Liner. 22 30
;S) De Suite.
ZATERDAG 8 MRT
HILVERSUM 1
VARA 7 02 (S) Hallo hier Hilver
sum! (8.03 Dingen van de dag 9.30
(S)Z I alacreme 11 02(S)DeVARA
feliciteert. 12.03 (S) Tussen start en
finish. 13.03 (S) ln de Rooie Haan.
15 02 (S) Mu/iek uit Studio I. 16.02
s i De Soealdoo
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 TROS-binnenkort. 7.30 Nws.
7.36 Aktua. 8.00 Nws 8.11 Toerak-
tua 8 30 Nws. 8.36 Kieskeurig. 9.00
Gym. voor de vrouw 9 10 Waterst.
9.15 Kom er maar eens bij. 10 30 Ak-
tua-sport. 11 00 Coulissen. 12 26 Me
ded. voor voor land- en tuinb 12.30
Nws 12 36 Aktua. 13.00 Nws. 13.11
Introduktie Kernpunt. 13.15 Onder
de mensen 14 00 Kernpunt. 15 00
Sport na sport 15.30 Janboel, jonge-
renprogr. 1600 Aktua-Extra-Ka
merbreed, parlement rubr. 17.24
Meded 17.30 Nws. 17.36 Aktua.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S) Popfrisser 9 03 (S)
Happy sound. 10.03 (S) Popstation.
11 03 (S) Pop non stop 12 03 iSi l>-.
vast (13.30-14 00 Dik voor Mekaar-
Show). 14.03 (S) Op stap 15.03 (S)
Disco-expres. 16.03 (S) NCRV-Za-
terdag-Soort
HILVERSUM IV
AVRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Op een
klein stationnetje, s morgens ir
vroegte. 8 00 (S) Klassiek met Caro
line 9 00 Nws 9 02 Progr.overt 9 05
(Si Piano-an 9.30 (S) Concerto Mat
tin.ile 12 00 Nws. 12 02 Progr oven
12 05 (S) Liever de lucht in. 13.15 (S)
Opera met 14 00 Nws 14 02
Progr.over/ 14 05 (S) AVRO s Pla
ten Publieks Prijs 14 30 (S) Cabaret
over muziek 16 00 17.00 (S) Grof
solisten onder Karlm Bohm (lik
Klass. muz.