Vlaamse kunst in de Lakenhal l»Hl»l!Mlimill helpt u kiezen: keukens/bad Toneel moet toegelicht Weinig verrassingen Werkcentrum Dans bij [[ïïM^gwgramma i Overzicht van twee generaties constructivisten ROBERT-JAN STIPS MET ZIJN NIEUWE GROEP TRANSISTER WEER VOLOP VAN DE PARTIJ Salsa-avoncl MAANDAG 3 MAART 1980 LEIDEN - België bestaat 150 jaar. Ter gelegenheid daarvan hebben onze zuiderburen een uitgebreid festiviteitenprogramma opgezet dat niet alleen Voor Nederland is er zelfs een spe ciaal cultureel programma sa mengesteld. Theater, muziek en ook kunst. Een klein onderdeel van de Belgische herdenkings drift is de expositie "Het coi struktivismc in Vlaanderen va 1920 tot nu", die tot 14 april i Een voorbeeld Jozef Peeters Walen zijn bij deze expositie buiten de deur gehouden, maar zij niet alleen. Misschien wel de belang rijkste constructivist die België heeft voortgebracht, Georges Vantongerloo. is niet op de expo sitie te bekennen. "Bedenk dat een schilderij - vóór het een strijdros, een naakte vrouw of een of ander verhaal is - in wezen een plat vlak is, bedekt met kleuren die op een bepaalde manier zijn geordend'. Dit schreef de Franse schilder Mau rice Denis in 1890 aan het begin van een artikel voor het tijd schrift 'Art et Critique'. Deze zin raakte los van het oor spronkelijke verhaal en werd vaak genoeg gebruikt als verkla ring of verdediging van de non- figuratieve schilderkunst die in het begin van deze eeuw een aan vang nam. Hoewel voorJ)enis het platte vlak en de kleuren alleen factoren waren waar je als schil der rekening mee moest houden, waren zij voor Van Doesburg de enige bestanddelen van het schilderij. Zichzelf Van Doesburg, de grote gangmaker van De Stijl, schreef in 1930, wanneer de non-figuratieve schilderkunst al lang gemeen- Eén van de werkstukken van Albert Rubens LEIDEN - Het Rotterdamse Werk centrum Dans presenteerde zich in het afgelopen weekeinde tweemaal in het LAK-theater. Het bracht zaterdagavond een programma voor volwassenen en het trachtte, gistermiddag naar te hopen valt niet tevergeefs, bij een jonger publiek belangstelling voor de danskunst te wekken. Dat laatste behoort nog steeds tot de belangrijkste taken van dit be trekkelijk kleine gezelschap. Veel verrassingen bood de matig bezochte voorstelling van zater dagavond overigens niet. Op het programma stonden twee cho reografieën van Hans Tuerlings, te weten Harem" (1977) en 'Chris' (1979), alsmede "Win dows" van de Amerikaan Mei Wong, wiens baliet een halfjaar geleden zijn première beleefde. Eerstgenoemd werkstuk voor twee danseressen en drie dansers viel op door zijn simpele structuur. Veel strak getrokken lijnen en een sterk aan de titel refererende armvoering bleken de voor naamste kenmerken van dit in drie delen uiteen vallende ballet met even zovele tempowisselin gen. Jammer dat het een wat slordige afwerking kreeg. Niet alle bewegingen werden gelijk uitgevoerd en het kostte de dan seressen soms duidelijk moeite om in balans te blijven. Hans Tuerlings "Chris" is kenne lijk bedoeld als een luchtige pa rodie op de cultus van de body building. Tegen de achtergrond van vijf met allerhande attributen bezig zijnde body-builders, als een soort levend decor, en twee danseressen, die deze op spier- ontwikkeling gebaseerde bewe gingen in vertraagd tempo na bootsen, geven een danser en een danseres een niet onaardige per siflage op het serieuze gedoe in al die kweekplaatsen van spier bundels. Een selectie van beken de nachtclub- en achtergrond muziekjes versterkt het komi sche effect van dit te breed uitge sponnen ballet, dat zich vooral naar het einde toe wel wat erg traag voortsleept. De voorstelling werd besloten met Mel Wongs "Windows", een moeilijk te begrijpen ensemble stuk voor vijf danseressen en vier dansers. Er worden in dit ballet onduidelijke lijnen uitgezet en duidelijke teksten gezegd, waar door de aandacht al gauw ver slapt. Een koel geconstrueerd werkstuk, waarin elke vorm van spanning ontbreekt. De uitvoe renden kregen in elk geval een hartelijk applaus. PIETER C. ROSIER r Een fragment uit Hans Tuerlings "Chris goed is geworden. "Het schilderij moet helemaal zijn gecon strueerd uit zuivere beeldende elementen, dat, wil zeggen, vlak ken en kleuren. Een picturaal element heeft geen andere bete kenis dan 'zichzelf en bijgevolg heeft het schilderij geen andere betekenis dan 'zichzelf". Beide citaten zijn min of meer re presentatief voor de ontwikke lingen binnen de beeldende kunst van deze eeuw, de ontwik keling van het idee dat een schil derij een zelfstandig gegeven is en dat de kunstenaar die zelf standigheid moet respecteren. Er zijn een heleboel redenen aan te voeren die hebben geleid tot de eerste non-figuratieve schilderij en (bijvoorbeeld de fotografie gaf bij velen het gevoel dat de wer kelijkheid niet beter was na te bootsen dan met dit nieuwe me dium), feit is dat het eerste non- figuratieve schilderij van de schilder Wassily Kandinsky (uit 1910) niet meer verwees naar de zichtbare werkelijkheid, maar was opgebouwd uit vlakken, lij nen en kleuren, die een betrek kelijk grote zelfstandigheid en expressie kregen. Precies zoals Van Doesburg dat later ver woordde. n Russen Het was niet alleen Kandinsky die zich rond het eerste decennium van deze eeuw bezig hield met non-figuratieve vraagstukken in de schilderkunst. In Rusland (waar Kandinsky overigens ook vandaan kwam en waarheen hij tijdens de Eerste Wereldoorlog vanuit Duitsland terugging) wa ren kunstenaars als Malevich, Tatlin, Lissitsky en Rodchenko, tot eenzelfde benadering van non-figuratieve of abstracte kunst gekomen. De term waar onder de Russische avant-garde kunstenaars bekend zouden worden, werd constructivisme. Hierbij moet worden opgemerkt dat er binnen dit constructivisme in Rusland verschillende uit gangspunten bestonden die leid den tot afscheidingen (bijvoor beeld Malevich en zijn suprema tisme) in het begin van de jaren twintig. Mede door de stimulan sen vanuit de staat (in 1917 was de Russische revolutie en kwam Lenin aan de macht) konden de constructivisten zych niet alleen in de praktijk uitleven maar ook theoretisch vormen. Er werden in 1920-1921 instituten en acade mies opgericht waar de ideëen van het constructivisme werden onderwezen en uitgediept. De constructivistische opleving duurde in Rusland tot ongeveer 1926, maar zijn invloed is tot in deze dagen merkbaar. Kandinsky, die zich fanatiek had ingezet bij de opbouw van de nieuwe academies, keerde in 1923 terug in Duitsland, waar hij zijn ideëen aan het Bauhaus in Weimar verder kon uitwerken. Aan ditzelfde Bauhaus in Theo van Doesburg verbonden ge weest, zij het voor korte tijd. In één adem met Van Doesburg wordt De Stijl genoemd, de Ne derlandse blauwdruk van het constructivisme. Voedingsbodem Van Doesburg heeft zich geduren de zijn leven enorm ingespannen om met De Stijl ideëen uit te dra gen en heeft zodoende voor een voedingsbodem gezorgd waar andere kunstenaars gebruik van konden maken. Vantongerloo is lid geweest van de Stijlgroepe ring en mede door hem zijn de ideëen van De Stijl en constructi visme in België terechtgekomen. Van de oude generatie Vlamin gen, die dus in de jaren 1920 - 1930 constructivistisch ter werk gingen, is op de expositie een aantal schilderijen te zien. De kunstenaars zijn Jozef Peeters, Servranckx en Maes. Het constructivisme wordt na de Tweede Wereldoorlog door een veel jongere generatie weer op genomen, en tot deze neo-con- structivisten op de tentoonstel ling behoren Luc Peire, Gilbert Decock, Guy Baekelmans, Jan van den Abbeel, Guy Vanden branden, Gilbert Swimberghe, Mark Verstockt en Albert Ru bens. De uitgangspunten van beide generaties ontlopen elkaar niet zo veel. de uiteindelijke re sultaten wel. Hoe die verschillen er uitzien, kan men het beste zelf gaan bekijken. JURRIAAN VAN KRANEN DONK ADVERTENTIE bv Gebr. Rolff's Handelmij, Industrieweg 14 De Grote Polder Zoeterwoude-Rijndijk Tel 071-899206 Winkelcentrum Babyion Den Haag Tel. 070 - 85 13 08 'Oscar' voor Alex Guinness LOS ANGELES. CALIFORNIË - De Amerikaanse filmacademie heeft een speciale "Oscar" toege kend aan de Britse acteur Sir Alec Guinness. Het beeldje zal Sir Alex op 14 april worden uitgereikt voor zijn talent in een reeks films, zoals "Kind Hearts and Coronets", "The La- vender Hill Mob", "Bridge on the River Kwai", "Lawrence of Ara bia" en "Star Wars". AMSTERDAM - De Vereniging van Nederlandse Toneelge zelschappen (VNT) heeft fel geprotesteerd tegen de me dedeling van minister Garde niers (CRM) dat alle gezel schappen vanaf 1 september moeten inkrimpen. Ze krij gen niet meer subsidie dan het vorig seizoen. De regering geeft zo anderhalf miljoen gulden minder uit dan haar eigen advieslichaam (de Raad voor de Kunst) heeft geadvi seerd, aldus de VNT. Volgens de VNT zullen veel ge zelschappen hun plannen voor het seizoen 1980-1981 drastisch moeten herzien. Door de volgens de VNT grimmige houding van het kabinet zal het voortbestaan van enkele gezelschappen na 1 september zeer twijfelach tig worden. De gezelschap pen zullen de consequenties in de loop van volgende week bespreken. L.EIDEN - Cuco Valoy, ook wel de koning van salsa en de keizer van de merenque genoemd, maakt binnenkort een toernee door Ne derland. De toernee begint op vrijdag 7 maart in de Leid se Stadsgehoorzaal, waar Cuco Va loy en zijn oikest een dansavond geven. NOORDWIJK BINNEN - Robert-Jan Stips heeft er duidelijk weer zin in. De afgelopen jaren heeft hij de toetsenborden bewerkt bij de Nederlandse groepen Golden Earring en Sweet d'Buster. Tran- sister, die zaterdagavond in jongerencentrum De Kuip in Noordwijk-Binnen speelde, is weer echt een eigen groep van Stips, en dat is duidelijk aan de muziek te horen. Toch zijn degenen, die zaterdagavond dromerige Su per Sister klanken verwachtten bedrogen uitge komen. Ook Stips is met z'n tijd meegegaan. Bij Super Sister stond het instrumentale karakter in de muziek centraal, in zijn nieuwe groep heeft de zang een minstens even belangrijke plaats inge- )e groep heeft een wisselend repertoire. In de muziek zijn disco-invloeden terug te vinden, maar ook de new wave is aan Stips, die duidelijk de centrale man in de groep is, niet ongemerkt voorbijgegaan. De verering voor Frank Zappa, die Stips hij Super Sister nooit onder stoelen of banken heeft gesto ken, komt in het erg mooie "Wash our hands befo re you touch me" duidelijk tot uiting. De grote va riëteit in de gespeelde nummers en de swingende ondergrond van bas en drums zorgen er\ oor dat de aandacht altijd aanwezig blijft. Een aparte plaats in de groep neemt violiste Huba de Graaff in, niet in de laatste plaats door haar uiter lijk, waarvan een zachtjes knipperende haarband het meest in het oog swingende detail was. Haar vioolspel was vooral van ondersteunende aard, maar haar capriolen met de vocorder, een stem vervormer, deden de afwezigheid van een elektri sche gitaar vergeten. In de koorzang zorgde ze met een ijlhoog kinderstemmetje voor het bizarre ele ment, waardoor de muziek van Stips altijd wordt gekenmerkt. Robert-Jan Stips nam met zijn karakteristieke stemgeluid de meeste solozang voor zijn rekening. Zijn boogie-woogie pianospel was in de snellere nummers erg swingend. De synthisizer-solo's wa ren echter vaak te lang uitgesponnen om boeiend te blijven. Prijsnummers van de avond waren "Run, run, run", "Psychopath", en het eerder genoemde "Wash your hands before you touch me". Al deze nummers zijn ook op "Zig Zag", de debuutelpec van Transister terug te vinden. De groep moet haar draai nog een beetje vinden, waardoor de nadruk nog te veel op de kwaliteiten van Robert-Jan Stips valt. Het on alledaagse geluid van de groep doet voor de toe komst nog veel verwachten. ARIEJAN KORTEWEG NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorender NCS) 18.30 Sesamstraat (NOS) 18.45 - Kortweg (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Barbapappa (VARA) 19.05 - Nieuwtjes uit Uhlenbusch (VARA) 19.30 - De witte zeehond, film (VARA) 20.00 - Koning Klant (VARA) 20.40 - De natuur en de mens. natuurfilmserie (VARA) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Achter het nieuws (VARAi 22.25 - De onvoorstelbare wereld van Roald Dahl (VARA) 22.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Italiaans: avanti, avanti, (2) (Teleac) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Doctor Snuggles (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Waaghalzen, reportage (AVRO) 21.20 - Televizier Magazine (AVRO) 22.00 - Een ruiter rijdt voorbij (AVRO) 23.00 - Journaal NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regio, progr.: NDR: 18 00 Sport- progr. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuter- progr. 18.55 Pariser Geschichten, tv- serie. 19.25 Cultur. overz. 19.59 Progr.overz. WDR 18.00 Amus.progr Aansl.: Parole Chicago, tv-sene. 18.30 Literair portret. 18 40 Natuurfilmserie. 19.15 Aktual. 19.45 Licht progr.). 20.00 Journ. 20.15 Rot und Schwarz. tv-film. Aansl.Lote- ry-uitslag. 21.10 Film. 21.45 Spass Beiseite - Herbert kommt. tv-sene 22.30 Aktual. 23 00 Lastentraegci (Baara), speelfilm. 0.35-0.4( DUITSLAND II 18.25 Polizeiarzt Simon Lark, tv-se- rie. 19.00 Joum. 19.30 Spelprogr. 20.15 Inform, magaz. 21.00 Aktual. 21.20 Der Buxer, tv-film. 23.40 DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus Duits. 19.00 Cultur. serie. 19 45 Ak- tueel progr. 20.00 Journ. 20.15 Poli tiek verslag, (herh.) 22.00 Das Amu- lett, speelfilm 23.50 Joum. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.00 Tekenfi lm sene. 18.05 jeugdse- ne. 18.30 Open School. 19.00 Inform, progr. 19.30 Verkeerstips. 19.35 Me- ded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Weerber. 20 15 Spelprogr. 20.50 Ont snappingsroute, tv-serie. 21.40 Jon- gerenmagaz. 22.20 Joum. 22.35-23.05 Open School. AVRO s Televizier Magazine zal vanavond uitgebreid aandacht besteden aan de kraakactie in Amsterdam en aan de stormloop op de postkantoren van naar schatting 110.000 zend-amatenrs, die vanaf 3 maart na betaling van 35 gulden legaal met hun zendappa ratuur de ether in kunnen. (Nederland 2, 2120-22.00 uur). •k Onder de titel 'Waaghalzi rikaanse documentaire ovt derland 2, 2027 uurj. RADIO orkest i Studioconcert -NCRV. Va na rond. 20.00 uur .Hilversum 2 Concert van het beroemde Engelse kamerorkest The Academy of Ancient Music met als motto Birds, Beasts and Battles Bovengenoemd semble dat oude muziek speelt op authentieke m- en of kopieën daarvan. Het orkest is door de talloze plaat opnamen de laatste jaren wereldberoemd gewordenDe vogels, waarvan m het motto "Birds. Beasts and Battles sprake is. zijn te vinden in Vivaldi's fluitconcert in D.opus 10.nr.3.dat de bijnaam de Distelvink draagt. Verder brengt men onder meer van Couperin "Le Rossignol en Amour 'de verliefde nachtegaal) en van Daqutn "Le Coucou" (de koekkoek). Praatpaal 15- AVRO. Vanavond. 20.02 uur .Hilversum 3: Centraal in dit jongerenprogramma staat vanavond de homofilie. Praat paal 15 kreeg een gropt aantal brieven binnen over dit onderwerp waaruit bleek dat een onderwerp als homofilie bij veel kinderen van de rond de 15 jaar speelt. In de uitzending worden enkele brieven voorgelezen waaruit blijkt dat het voor jongeren op die leeftijd moeilijk is om over hun homofiele gevoelens le praten. Voorts wordt er aandacht besteed aan reacties van ouderen en die van de directe omgeving. MAANDAG 3 MAART HILVERSUM I TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De verhalen van Virgilius van Tuil (23). 18.30 (S) De kinderplatenbak 18 45 (S) De planeteneter. hoorspelserie 19.02 (S) Tross-country. 20 02 (S) Zomaar 's avonds. 21.30 (S) Michel en Louis 22.02 (S) TROS Big Band Show NOS: 23 02 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 (S) Radiojoum. 0.10 (S) Platenscala 1 02 (Si One o'clock jump. 2.02 (S) AVRO's Ser vice Station. 6.02 (S) Muz. en ver- HILVERSUM II NCRV: 18.00 (S) Muziek in vrije tijd. P.P.: 18.50 Uitz. van D'66 NCRV ïo.oo (S) Rondom het woord 20 00 (S) Muziek in NCRV Studio 2 The Academy of Ancient Music klass. muz. 21.30 (S) Vondel had een kou senwinkel. kwis. 22.25 BOND ZONDER NAAM NOS 22 30 Open School. 23.25 (S) Muz. van eigen tijd. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade AVRO: 19.02 (S) De Franse Nieuwe. 19 30 (S) Folk live. 20 02 (S) Praatpaal 15. 21 02 (S) Superclean Dreamm.ichi- ne. 22.02 Radiojoum. 21.10(S) Blues, Ballads and Beat 23.02 24 00 (S) AVRO's Swingtime DINSDAG 4 MAART HILVERSUM I AVRO 7.00Muz enverkecrsintorm. (7 03 en 8 03 Radiojuurn 1 'MM Si Tekst en uitleg 9 08 (S) Concertant, klass. muz 10 02 (S) De zandbak show. 10 10 Arbeidsvitaminen. 11.02 (S) Lord zeepsop, fcuillel (S) Rondo lalf. 12.30 (S) Mo vieux, ma vieille. 13.03 Radiojoum. 13.20 (S) De AVRO Diligence 14 02 (S) n Middagje AVRO 1602 Her- sengymn. 16.30 De zandbakshow. 16 38 Kat in de zak 17 02 <S) Gas te rug. HILVERSUM II KRO 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Het levende woord 7.30 Nws. 7.36 Echo. 8.30 Nws 8 36 Gordon Franks, lichte muz. 8.50 Postbus 900 9 00 Gymn voor de vrouw. 9.10 Wa- terst 9 15 De letter M 10 30 Ouder worden we allemaal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ratel OVERHEIDSVOORL. 12 16 Uitz. voor de landbouw KRO 12.20 Médad voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12 36 Echo. 13.00 Nws. 13 11 Goal 13.30 Lange vingers. NOS 14 30 Open School KRO 15 15 Opvoeden in geloven. 15 30 Geen verboden toegang. 16.30 Het praat- progr. 17.24 Meded 17 30 Nws. 17 38 Echo. HILVERSUM III VARA (Van 7.00-18.00: Aktual. via Dingen van de dag.) 7 02 <S> Geso- demeurderv 8 30 <S) Holland, ze zeggen 10.30 <S)Typisch Jansen. 11 30 (S) VARA's zoek plaatje 13 30 (Si Spitsbeeld. 15.30 (S) Popkrant 16 so 1 S 1 Beton HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws. 7 02 (S) Capriccio. 9 00 Nws 9 02(S) Muzin. 9.30(S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus van tien tot twaalf 12 00 Nws 12 02 (S) Intermezzo. 13 00 (S) De meest ver kochte "klassieke tien". 13 30 (S) Koren korpsen 14 00 Nws. 14 02 (S) De hoge C~: Beeldende kunst en kritiek 14 30 (S) Guitantciten 15 10-17 00 (S) Bekantonum: Die Schoepfung, oratorium vap Havdn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5