Mêf?
FILIBERKE GAAT TROUWEN
Nieuwe Don Giovanni
is nog niet perfect
MAANDAG 3 MAART 1980
VARIA'v
Zaterdagmiddag om 2 uur tras
ik in de Nightwatch Zaal van
Amèricain in Amsterdajn.za
terdagmiddag om 3 uur was
ik op het kruispunt Vondel-
straat-Constantijn Huygens-
straat in Amsterdam, om zo,
in een uur tijdde twee uiter
sten van menselijk leven anno
1980 zo niet mee te beleven,
dan wel gade te slaan.
In Amèricain werd ,JDe kleinste
hond ter wereld'' van Dimitri
Frenkel Frank ten doop ge
houden: de verzameling van
zijn beste tv-satirische tek
sten. Ton van Duinhoven
sprak de openingsredewaar
in hij Dimitri's veelzijdigheid
roemde, maar wel zijn twijfel
uitsprak over de wenselijk
heid dat hij zijn eigen teksten
ook zelf ten tonele brengt. Dat
herinnerde hem, zei hijnaan
de beroemde Duitse toneel
speler Paul Wegener, die, te
rugkijkend op een leven met
drie huwelijken, vijftien kin
deren, dertig kleinkinderen
en een handvol maitresses, ge
zegd had: ,Aber die Onanie
hat mir auch sehr gefal-
len".
Daarna vroeg Dimitri Frenkel
Frank zich in zijn dankwoord
af of het wel verstandig van
Ton van Duinhoven was ge
weest deze keer een eigen tekst
voor te lezen, één en al ping
pong-diplomat ie derhalve,
zodat we, voorzien van
drankjes en zoutjes en een
exemplaar van ,£>e kleinste
hond ter wereld" met handte
kening van de auteur, goed
beslagen de keerzijde van het
leven konden betreden, die
zich op ongeveer 500 meter af
stand van Amèricain af
speelde op de hoek van de
Vondelstraat en de Constan-
tijn Huygensstraat. De dich-
tersbuurt dus. „Op doornen
zaaien-volgt distels maaien",
dat is van Constantijn, en
,Men smoore 't wassend quaet
bij tijds in zijn geboorte", dat
is van Joost, dan weet u onge
veer waar in de dichtersbuurt
het strijdtoneel moet worden
gezocht.
Versperringen
Je moet het gezien hebben om het
te kunnen geloven. Als ie
mand die nog regelmatig in
Amsterdam komt, heb ik enige
ervaring met opgebroken
straten en wegversperringen
maar wat de krakers en hun
manschappen dienaangaan
de hebben gepresteerd, over
treft de stoutste verwachtin
gen. Tart ook elke beschrij
ving. We benaderden de ves
ting vanaf het Leidseplein,
door de Vondelstraat. Enkele
tientallen meters voor de hoek
Vondelstraat-Constantijn
Huygensstraat bevond zich
een versperring van even zij
de naar oneven zijde, onge
veer tot borsthoogte, en be
staande uit straatstenen en
trottoirtegels. Het ophogen
van deze versperring vereiste
steeds meer manschappen,
want de rij jongens en meisjes
die de losgewrikte stenen aan
elkaar doorgaven tot aan de
versperringmoest steeds lan
ger worden omdat de steen
groeve zichzelf steeds verder
van de versperring verwij
derde.
Met wat handreiking klauter
den we (twee kennissen en ik,
alle drie gewapend met „de
kleinste hond ter wereld")
over die versperring heen,
waardoor we in het hart van
de veste kwamen: een variatie
op de vesting van Naarden,
maar dan in kruisvorm, want
ook de Vondelstraat vanaf het
Vondelpark was op soortge
lijke wijze versperd, terwijl
de versperringen in de Con
stantijn Huygensstraat, ook
steeds enkele tientallen meters
van het kruispunt zelf ver
wijderd, nog veel indrukwek
kender waren. Als dode
weermiddelen lagen twee
schaft- cq werkketen op hun
zij aan de kant van de Van
Baerlestraat, terwijl ook aan
de kant van de Overtoom rij
dend materieel in de versper
ring was verwerkt.
Tussen nieuwsgierige dagjes-
t zoals wij door. liepen
de jongens en meisjes, die
blijkens hun uitmonstering
bereid waren alle mobiele
eenheden van de wereld tege
moet te treden. Als vader wist
je niet waar je dankbaarder
voor moest zijn: dat je zoon
niet tot de krakers behoorde,
of niet tot de politie. Ik vond
het eng en pathetisch tegelijk.
Met hun bromfietshelmen en
bivakmutsen op. en met die
stok in hun hand zagen ze er
wel krijgshaftig uit. maar ik
zag toch steeds meer brilletjes
achter die bromfietshelm of in
despleet van de bivakmuts .en
ik heb altijd van thuis geleerd
datje nooit moet vechten met
je bril op.
Nanda
Het ar: estatiebeleid van de Am
sterdamse politie is in zulke
situaties altijd een beetje one
venwichtig. In de provolijd
kon Koosje Koster tot symbool
uitgroeien omdat ze gearres
teerd werd wegens het uitde
len van rozijnen. De Koosjes
van nu heet Nanda, zij zit ge
vangen omdat zij leuzen
schilderde met een spuitbus.
Ze zal niet de enige spuitbu
sauteur in Amsterdam zijn,
want op het slagveld zelf no
teerde ik meermalen: „Onze
woningnood is de speculant
z'n brood", en verder: „Oorlog
aan alle projectontwikke
laars", ,J<raak de specula
tie", .De victorie begint bij de
Vondel", ,Even geduld, deze
straat is gekraakt", en „Grote
god,dit komt mooi van pas!".
De laatste leus kan geïnterpre
teerd worden als de dankbare
verzuchting var. een woning
zoekende die eindelijk een
leegstaand huis aantreft,
maar het kan ook de blije uit
roep zijn van een projectont
wikkelaar die zich realiseerde
dat het kraken van een kruis
punt in de binnenstad nog wel
iets anders is dan het kraken
van een grachtenpand. Daar
zal, hoe dan ook, toch gauw
een eind aan gemaakt moeten
worden. Daarom haalde de
projectontwikkelaar tersluiks
zijn viltstift uit zijn zak. keek
even om zich heen of niemand
het zag, en schreef toen snel op
het gekraakte pand: Grote
god. dit komt mooi van
pas".
t John Bröcheler en Edda Mose
AMSTERDAM - Kort nadat critici kritici tichting laten zien wat er met "Don Gio-
hun uiterste best hebben gedaan om de vanni" wel mogelijk is voor een regisseur
muziekdramatisch volkomen mislukte die zich niet aan de traditionele interpre-
verfilming van Losey tot meesterwerk te tatie wenst te houden,
verklaren, heeft de Nederlandse Operas-
De première van deze voorstelling
van Mozart's opera was beslist nog
niet perfect, maar in elk geval werd
hier wel duidelijk hoe en waarom
de personages tot bepaalde daden
en handelingen kwamen.
Toch maakte de regie van Götz
Friedrich niet meer zoveel indruk
als tijdens het Holland Festival
1978, toen iedereen en alles in een
volmaakte dramatische eenheid op
elkaar scheen te zijn afgestemd. De
sociale tegenstellingen waren er
nog steeds, zij het dat de koorpas
sages de indruk gaven dat er te
weinig repetitietijd was geweest,
maar de grote lijnen bleken zwak
ker geworden te zijn en de karakte
risering was over het geheel geno
men minder scherp.
Solisten
Helemaal op het conto van Frie:
drich en het mogelijke gebrek aan
repetitietijd kan dit niet worden ge
schoven. Een belangrijk punt in het
geheel was dat vier van de acht so-
listen door anderen waren vervan-
gen en dat van de vier overgebleve
nen Ellen Shade enkele uren voor
de voorstellingen wegens ziekte
moest worden vervangen door een
ijlings overgevlogen Norma Sharp.
Dat de laatste onder deze omstan
digheden tot een alleszins accepta-
bele vertolking kwam. pleit voor
haar inzet en aanpassingsvermo
gen, maar haar lyrische, bijna broze
Donna Elvira bleef te ver verwij
derd van de emotionele gedreven
heid waar Friedrich zijn regie op
had gebaseerd.
Een andere weinig inspirerende
factor was de muzikale leiding van
Lorenzo Ricci-Muti, die de diri
geerstok had overgenomen van
Hans Vonk. De aandacht van Ricci-
Muti scheen vooral te zijn gericht
op verfijning en lyriek in de orkest
bak, waar dramatische accentue
ring was vervangen door een zoet
gevooisd legato. Mooi, dat wel,
maar geen basis voor een muziek
drama van enkele uren, zeker niet
als er zoveel schommelingen tus
sen toneel en orkestbak optreden
als dat bij de première vrijdag
avond in de Amsterdamse Stads
schouwburg het geval was. (Een
opmerkelijke bijzonderheid was
overigens dat de recitatieven voor
Marijke Smit Sibinga niet werden
begeleid op een klavecimbel, zoals
in het programma vermeld stond,
maar op een hamerklavier. De au
thenticiteit van een dergelijke in
greep kan echter op historische
gronden in twijfel worden getrok-
\»N ONS»
PfcAAU.. Igfè» OM HÉN
HUM ZORflÉN ffe POÉSj
KOR1ÖM
He-r&p«o»oe...
u eg si
FRIN& OP XUOMPÉM NlÉf
popuuaip. au pe CNOgRpANeN
we wummémi 3e-fep ce
BÉNÉM) NÊ.MgMI...
hu spot
A IgroMZe
ARtvoe
Acnopp, weer je weace kop er
IN P& KRAAIT ST0AICV TOEN HET
BLAD „PE IWEEEIO* werp opqekepea)
AIEE ArAAR Her ZAt. WEU
„HEr SMJPE I/AAJ PE WEEEUD
ZVAJ pjEwEesr
L=J
gg:
1'/
a
jir
- ii
a
'Hiiii
FRED BASSET kunt ook nooit van \j III'M
Jock op aan - »ve hebben kI!
hier toch afgesproken'
De avonturen van Jommeke
Prinses Indarazada,
dochter van de machtige
maharadja Ageb Moera,
is sedert enkele dagen
spoorloos verdwenen.
Men vreest dat de prinses
zich te ver in de jungle
heeft gewaagd en
verdwaald is.
Het is ook mogelijk dat
zij ontvoerd werd. Het
Indische prinsesje wordt
ijverig opgespoord.
SPAGHETTI MET
KNOFLOOK
Spaghetti „aglio
S'zoiÏd^r' dckteTop
p.in en tilt van tijd t
Agenda
Voor vuurwerk zorgde voor;
sopraan Edda Moser, die haa
passioneerde Donna Anna
1 de
bouwde tot een enorm brok thea
terpersoonlijkheid, maar die bij de
vocaal-technische afwerking wel
eens een steekje liet vallen. Don Ot-
tavio werd door dc tenor Gösta
Winberg en dankzij de opvatting
van Friedrich krachtiger neergezet
dan gebruikelijk is, zonder dat dit
tot een noemenswaardige vergro
ving van zijn vocalistiek leidde.
De kleine sleutelrol van de Com-
mendatore kan met meer autoriteit
worden vertolkt dan de bas Dimi-
tris Kavrakos deed. maar Jutta-Re-
nate Ihloff en Lieuwe Visser brach
ten de juiste hoeveelheid flair mee
om het huwelijksconflict van £er-
lina en Masetto door de speelsheid
heen voelbaar te maken.
Sociale kritiek
Twee jaar geleden maakte Gabriel
Bacquier van Leporello vooral een
creatie door in deze bediende een
stuk sociale kritiek te verpakken.
Manfred Rohrl maakte er een totaal
ander** rol van door vooral op de
komische kanten de nadruk te leg
gen. Hij kreeg daardoor terecht de
lachers op zijn hand. maar hij liet
daarnaast ook horen dat hij over
voortreffelijk gehanteerd stemma-
teriaal beschikt.
De titelrol werd voor het eerst ge
zongen door de Nederlander John
Bröcheler. die voor Mozart's visie
op de legendarische verleider alles
mee heeft, behalve zijn toneelerva
ring. Zijn Don Giovanni was nu nog
te nadrukkelijk en zocht het teveel
in uiterlijke (en dus oppervlakkige)
effecten, waardoor het gecompli
ceerde karakter van deze figuur te
weinig gestalte kreeg. In sommige
scènes liet Brocheier echter al ho
ren met hoeveel raffinement hij te
werk kan gaan als hij eenmaal in
zijn rol gegroeid is.
Verdere voorstellingen van Don
Giovanni"' hebben in Amsterdam
plaats op 4.13,16.18 en 25 maart en
m Scheveningen op 6. 8 en 11
PAUL KORENHOF
Leidse bioscopen
LUXOR: "10", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
zo. 2.15. 4.30, 7.00 en 9.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Magnum Force", vr.
en za. 11.30 uur. 16 jr
CAMERA: "Avalanche Express", da.
7.00 en 9.15 12 jr.
Kindermatinee: "Speedy Gonzales", za.
en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 uur.
Nachtvoorstelling: Nous irons tous au
paradis", vr. en za. 11.30 uur. 16 jr.
LIDO 1: "Spetters", da. 2.30, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr.
LIDO 2; Die Blechtrommel", da. 2.30 en
8.00 uur, 16 jr.
LIDO 3. "Donna Flor en haar twee man
nen", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en
di. ook 2.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Tekenfilmcaroussel",
woe. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur.
STUDIO: "La Luna da. 8.00 uur, do.,
vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Jungleboek woe. en
za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur.
TRIANON: "Tess", da. 2.00 en 8.00 uur,
16 jr.
REX: "Zweedse pornonachten", da.
2.30.7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 18
Bioscopen Alphen
EURO 1 en 2: "Spetters", da. 1.45.6.30 en
9.15 uur, zo. 1.15,4.00.6.30 en 9.15 uur. 16
jr.
Nachtvoorstelling EURO 1 "Spetters",
za. 12.15 uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling EURO 2: "A star is
bom", za. 12.15 uur. 16 jr.
EURO 3: "Het geheim van Bear Island",
da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15,
6.45 en 9.30 uur. 12 jr.
Nachtvoorstelling: "The Heretic (Ex-
corcist 2)". za. 12.15 uur, 16 jrr.
EURO 4: "Als adelaars vielen zij aan",
da. 1.30 en 8.15 uur, za. en woe. alléén 8.15
uur. zo. 3.45 en 8.15 uur. 12 jr.
Kindermatinee: "Lucky Luke, de balla
de van de Daltons", za., zo. en woe. 1.30
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
Sportmedisch Advies Centrum; blessu-
respreekuur. Eiisabethziekenhuis, Lei
derdorp. "s maandags van 19.30-20.30
Sint Elisabeth-ziekenhuis:
Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00
(alleen voor echtgenoot)
uur en van 18.30-19.30 i
laatste kwartier van middag- en avond-
Bezoek aan ernstige patiënten wanneer
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
./•X.UVUUI verstrekken.
15 00-16 00 Bezoektijden Kinderklmiek
Babyshow OM'NkS-
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Maandag tlm vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.4S-1S.OO uur.
15.00-15 45 uur
18 30-19 00 uur
15.00-18.30 Bezoektijden kinderafdeling
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: lr en 9t UH 11-11 11
13.30-14 15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14 15 en 18.30-19.30 uur. Kraamaf-
deling 13 30-14 15 alleen voor echtgeno-
19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18-18.30 uu
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000)
Bioscoop Voorschoten
"From hell to victory", vr. en za 9 15uur
zo. 6 15 en 8.45. woe. 8 15 uur. 12 jr
Kindermatinee: "Bugs Bunny zet de
boel op stelten", za.. zo. en woe. 2.00 uur.
<%udc) lieuius
3 maart 1980
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Een jonge Fransche graaf, die
verloofd was met de dochter
eener uiterst conservatieve en
aristocratische familie, wilde
op zeker oogenblik zijn enga
gement verbreken. Maar de
vraag was: hoe? Hij vond er
het volgende op: op een avond
kwam hij in het salon van zij
ne aanstaande schoonouders,
ging voor de piano zitten en
speelde de Marseillaise.... De
markiezin kreeg een beroerte
de bruid een flauwte en de
markies wees den graaf voor
altijd de deur....
- (Adv.) Eene juffrouw van den
fatsoenlijke burgerlijken
stand.oud ruim 30jaren, van
een gezond gestel .die ha re on
geveer vijfjarige betrekking
bij hare overleden mevrouw
door den dood van deze heejt
verloren, verlangt eene ande
re betrekking in een stil gezin
liefst te Leiden, hetzij tot as
sistentie van de vrouw dés
huizes in de huishouding, het
zij tot waarneming der huis
houding van een bejaarden
Heer of Dame, tegen Mei as
vroeger of later. Eene goede
behandeling komt meer in
aanmerking dan hoog loon.
De beste bewijzen van ge
schiktheid en goed gedrag,des
verkiezenden. staan haar ten
dienste. Brieven franco onder
de letters JFS aan hel Bureel
van dit blad
Vijftig jaar geleden
- In Moskou is een doodvonnis
uitgesproken tegen drie be
dienden van een arbeiders-
cooperatie, die, met nog 21
anderen, ervan beschuldigd
waren goederen, waaraan in
Rusland bijzonder groot ge
brek bestaat. \n den sluik
handel te hebben verkocht, in
plaats van ze te gebruiken
voor de verzorging van de ar
beiders. De overige 21 be
klaagden zijn tot langdurige
gevangenisstraffen veroor
deeld.
In den internationalen trein
Venetië u enen u a i een 70
jarige Grieksch-orthodox
priester in zijn coupe inslaap
gevallen. Plotseling schrok hij
wakker en zag tot zijn schrik,
dat een onbekend persoon
hem in chloroform gedrenkten
doek tegen neus en mond wil
de drukken. De priester ver
zette zich.maar kreeg een slag
met een revolver tegen zijn
slaap. Hij was toen gedwon
gen zijn geld. overigens
slechts een klein bedrag, af te
staanDe indringer verliet de
coupé, mnar bij het volgende
station deed de priester aan
gifte en dank zij zijn per-
weld n
de