"Ik zie het toneel als entertainment toegelicht Acteur Peter Aryans [lesprogramma MAANDAG 25 FEBRUARI 1980 RADIO - TV - KUNST PAGifJA 5 DOORWERTH (GPD) - „Als je op die kast komt, op de televisie, dan ben je publiek bezit. Je doet toeval lig iets waardoor je tegelijk bij twee miljoen mensen op bezoek komt. Dat zit toevallig in dat vak gebak- ken en dat vak probeer je zo goed mogelijk te doen. Maar ik vind persoonlijk, dat het meer nadeel heeft dan voordelen, het bekend zijn. Ik ben niet zo hypo criet dat ik zeg dat ik het niet leuk vind als mijn werk gewaarderd wordt". „Maar ik moet wel heel eerlijk zeggen, dat ik het vre selijk vond als ik werd nageschreeuwd. In .Klater goud" had ik dan nog het „geluk", tussen aanha lingstekens, om Pummel te heten en als ik dan 's avonds als een gek tnet een zonnebril op over Rhodos liep... Tot op Rhodos heb ik „Pummel. Pummel" moe ten horen. In de vier jaar dat ik in Amsterdam heb gewoond, ben ik maar twee keer in .Americain" geweest. Ik had het gevoel alsof ik in mijn blote kont liep. Ik kan daar niet tegen". „Het is geen moment bij mij op gekomen dit vak te gaan beoefenen om bekend of be roemd te worden. Ik hield van dat vak. Het leek mij iets heerlijks om te kunnen doen, of te mógen doen, laat ik het zo zeggen. Als je op straat herkend wordt, streelt dat na tuurlijk je ijdelheid, maar het is de manier waarop. Ik ver geet nooit dat ik eens op het perron stond in Rotterdam. Er komt een keurige meneer met een koffertje op mij af, gaat vlak voor mij staan, drukt mij heel zachtjes de hand en fluistert: ,,Ik vond het uitstekend en verder zeg ik niks". En liep weg. Dat is geweldig, dat zijn zalige za ken. Laten we nou eerlijk zijn, dan moetje niet gaan zeggen daar sta ik boven of wat dan ook, dat is flauwekul". Peter Aryans vindt dat hij als acteur de wind mee heeft' ge had. Een speciale toneelop leiding zat er weliswaar niet in, maar zijn periode bij het cabaret en de hoorspelkern acht hij als leerschool ook zeer waardevol. Alleen die naam. „Kijk eens, mijn naam is dus Vander, dus men denkt Van der wat? Toen ik dertig was en de eerste schreden zette op de planken bij het cabaret, dacht ik, ja, Vander, dat is gewoon een lullige naam. Dat wil zeggen, men weet niet dat het een beroepsnaam is, net als bakker of molenaar. In de bijbel staat ook de dorstigen werden gelaafd en de zieke gevanderd. Een vander, wat maar heel weinig voorkwam, was een ziekentrooster. Een van mijn voorvaderen heette Aryan en ik dacht, ik ben een zoon van die Aryan en zo werd het Aryans. Wat dat be treft is het dus wel een ver antwoord pseudoniem". Lutz sterk in 'Uit pure liefde' LEIDEN - "D'66 is een boerenpar tij met blazers aan" was één van de vele opmerkingen, die Luc Lutz (Sebastiaan Kruithof) zater dagavond bezigde in een vrijwel uitverkochte Leidse Schouw burg. Hij zei dat in het door Lutz en Hans Sleeuwijk gepresen teerde toneelstuk "Uit pure lief de" ("In praise of love") van Sir Terence Rattigan. Deze door Gregor Frenkel Frank bewerkte tragikomedie in twee bedrijven kon alleen overeind blijven door het sterk geprofi leerde spel van Luc Lutz. Jo de Meyere maakte met zijn creatie van Mark Walters bijzonder wei nig indruk en van Simone Roos- kens (Lvdia Kruithof) viel aan vankelijk het zeer irritante "ge lach" op. Behalve dit verwijt in de marge viel er weinig op de ac- teerpresentatie van Simone aan te merken, niet in de laatste plaats (zoals de programmalei ding ook ruiterlijk toegeeft) door de sterke, dramatisch ondersteu nende, rol van Luc Lutz. Toch kun je je als theaterbezoeker bij toneelstukken van Simone Rooskens en Luc Lutz nimmer aan de indruk onttrekken, dat Lutz voor het grote succes zorgt. Wanneer we ons bijvoorbeeld een moment indenken, dat de rol van Sebastiaan Kruithof vertolkt zou worden door een minder getalen teerde acteur, dan zouden nóch Sir Terence Rattigan, nóch Gre gor Frenkel Frank, nóch regis seur Lo van Hensbergen kunnen voorkomen, dat "Uit pure liefde" z'n artistieke dood zou vinden in de tragische beschrijving van Lydia Kruithof s jeugd. Evert Holtzer speelt een verrassend spontane rol, Luc Lutz behoort tot Nederlands beste acteurs en Simone Rooskens verliest haar geloofwaardigheid eigenlijk geen moment. Het stuk is van een ont hutsende eerlijkheid, waardoor het onontkoombaar boeit. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - De ook van het ra diohoorspel en de televisie bekende acteur Peter Aryans staat op het ogenblik in Alan Ayckbourns toneelstuk "Ta fel van tien" door toneel groep Theater. Aryans neemt daarin de rol van een zware alcoholist voor zijn rekening. Op vrijdagavond is hij met het Arnhemse ge zelschap in de Leidse Schouwburg. Hij zegt zijn hele leven altijd erg veel naar variatie te hebben gestreefd en zich eigenlijk nooit zo zeer op één ding con centreerde: „Misschien zou dat voor een carrière met een grote C beter zijn geweest, dat weet ik niet, maar ik ben ge zond en we hebben een stukje kaas op het brood. Ik voel me er wel bij, laat ik het zo stel len". Klatergoud Een bijdrage tot die variatie le verde de radioserie „Klater goud", die omstreeks 1966 in zo'n zestig afleveringen werd uitgezonden. Eind 1971 wa ren "de belevenissen van Zwaan. Gilles, Pummel en Van Dalen ook op de televisie te volgen. „Mensen die het eenmaal ge hoord hadden, bleven ook luisteren, want het waren voortreffelijke teksten en schitterende muziekjes. Het is wel een unieke vogel hoor, die Jelle de Vries. Toen die se rie op de televisie kwam, vonden de echte radioluiste raars het tegenvallen. Dat kan ook niet anders, dat is het ge heim van radio, iedereen heeft zijn eigen voorstelling. Op de tv word je geconfron teerd met de mensen zelf: oh oh, hij er zo uit, ik had me hem heel anders voorgesteld". „Ik heb de allereerste AVRO- uitzending op de tv meege maakt, met Chiel de Boer in 1951. Toen hadden we hetjna- tuurlijk vaak over tv en ^vat het allemaal zou worden. Ik zei toen, ik geloof dat je de populairste man van Neder land kan worden wanneer je een week lang telkens na het journaal in beeld komt, close- up, en „poep" zegt. Dan ben je binnen een week de populair ste man van Nederland. Dat is eng, dat is een heel eng iets". Het spijt Peter Aryans dat er in Nederland zo weinig mensen zijn die een goede humoristi sche serie kunnen schrijven, dat dat hier blijkbaar geen vak is. „Jelle zal wel leeg geschreven zijn, want hij doet alleen nog maar die gedichtenpro- gramma's. Hij is een perfec tionist, hij heeft voortreffelij ke teksten geschreven. Je hoefde geen komma te ver anderen, echt niet, maar zulke mensen heb je hier bijna niet, een Eli Asser, zo'n kraan kan ook niet open blijven staan...". „Tenzij ze dingen gaan bewer ken en dan ben ik een enorme fan van Jan Keja. Zijn maniei van werken is geweldig, dat is een wisselwerking. Die vond sten met die Roal Dahls en die Maupassants, wat hij daar mee heeft gedaan... Dan zeg gen ze wel. de TROS kan hel betalen, maar dat is ook maai betrekkelijk. Hij heeft toch maar die Emmy Award ge kregen voor „De vlieg" met vijf onbekende mensen. Hij heeft nu de „Decamerone" onder handen. Wal wij daar van gezien hebben, dat wordt weer iets on-Hollands". Fantasie Er staan vaak pittige verhalen in de „Decamerone" en in de tv-serie zal dan ook zo nu en dan wel eens wat bloot te be wonderen zijn. Peter Aryans heeft daar strikt genomen geen bezwaar tegen, maar geeft er de voorkeur aan dat de kijkers hun fantasie nog een beetje moeten gebruiken. Dat kan. naar zijn mening, veel intrigercndei zijn. „Het bloot wordt tot nu toe ge bruikt voor het droombeeld- je. op wat voor manier dan ook, of je nu een „Playboy opslaat of n'tmporte wat voor film - of ze moeten er een far- Peter Aryans: 'Verveling is de grootste belediging voor hel gnhhek'. ce van maken. Misschien komt de tendens nog wel: voor mij hoeft het allemaal niet, dat men er op uitgeke ken raakt. Voor mij hoeft er niets teruggedraaid te wor den, ik vind het ook geweldig dat er groepen zijn die expe rimenteren. Toen ik jong was, werd er überhaupt niet geëx perimenteerd. je was blij dat je je brood verdiende en dat er mensen in de zaal zaten. Maar ja, experimenteel to neel...". „Guus Hermus heeft eens een schitterende uitdrukking ge bruikt, je moet natuurlijk nooit generaliseren, maar hij liet wel uit zijn bek vallen: „Experimenteel toneel? Dat is moeilijk doen voor lege za len". Gelukkig zijn er diverse experimenten geslaagd en van alle experimenten leert men dan ook weer. Tegen woordig heb je dan ook het vormingstoneel en zo. En dan zeg ik: is daar toneel voor? Ik zie toneel als entertain ment". VERVELING „Met de mensen die de moeite nemen, vooral in deze tijd. om een avond naar de schouw burg te gaan. om dan twee en een half uur niet zo gemakke lijk te zitten als thuis en daar nog voor betalen ook..., met die mensen moet wat gebeu ren, die moeten geamuseerd worden, die moeten ontroerd worden of in spanning ge houden. Dan mogen er best maatschappelijke wantoe standen aan de kaak gesteld worden, dat deed Heijermans ook in zijn tijd. Maar je moet de mensen niet alleen met frases om de oren slaan, ze zijn uit. Laat ik het zo stellen, voor mijn part ergeren ze zich op een bepaalde manier en praten ze er thuis nog over na, best, als ze zich maar niet ver velen. want dat vind ik de - grootste belediging voor het publiek die er bestaat, verve ling". „En er zijn erg vervelende stuk ken geweest de laatste tijd. Het is zo langzamerhand een vloek als je het woord enter tainment noemt, want dan denken ze aan loltrapperij. Nee, „Othello" is ook enter tainment. Maar het vrolijke entertainment mag er niet aan onderdoor gaan. De gesubsi dieerde gezelschappen heb ben natuurlijk naast de vrije produkties de taak om dingen te brengen die op een wat ho ger cultureel peil liggen, maar daarbij denk ik ook aan groot bezette blijspelen en thrillers niet te vergeten". „In Rotterdam speelden we „Dc twaalf gezworenen". Daai ben ik gek op, want je voell hoe zo'n zaal - het geheim van een thriller is dat ze mee mo gen denken - hoe zo'n zaal ge fascineerd is. Dat was kort na die tomatengeschiedenis. Ik weet nog dut toneelschool leerlingen op de eerste rij met de poten omhoog zaten van laat maar eens zien wat jullie van dat twee-recht-twcc-ave- rechtd tuk maken. Maar ze stonden wel mooi met hun handen boven hun hoofd te klappen aan het slot. Dan heb je toch wat gedaan, dan heb je ook een bevredigend gevoel na afloop van zo'n voorstel ling". Doordat nij geen toneelschool had en bovendien al 38 was toen hij zijn eerste rollen op het „grote toneel" speelde, voelde Peter Aryans zich aanvankelijk wat onzeker: „Je moest wat meer op je te nen lopen, terwijl ik al groot ben, maar ik heb gelukkig nooit met de ellebogen hoe ven werken, want dat ligt mij helemaal niet. Ik ben geen klassiek acteur, dat is mis schien de manco van het niet hebben van de toneelschool, maar ik voel mij als een vis in het water in zo'n stuk als „Dc twaalf gezworenen". Ik wil de herkenbare mens spelen, dat vind.ik een uitdaging, een zo normaal mogelijk mens. In moderne stukken, een aan spreekbaar men, dat vind ik het fijnste om te doen' Wisseling van de troon op de plaat AMSTERDAM (ANP) - Al een dag na de troonswisseling tussen koningen Juliana en prinses Beatrix, op 30 april, zal een verslag van deze plechtigheid in de platen winkels te koop zijn. Een Ne derlandse platenmaatschap pij zal daarbij gebruik maken van een rechtstreekse lijn tussen de Nieuwe Kerk in Amsterdam en de platenstu- dio, waar de opnamen ver werkt moeten worden. Het eerste exemplaar van de plaat "Juliana-Beatrix, 30 april 1980"wordt aangeboden aan koningin Beatrix. MONUMENT WILIIELMINA DEN HAAG (ANP) - Het zal niet mogelijk blijken 31 au gustus in Den Haag het natio naal monument voor konin gin Wilhelmina te onthullen. Er wordt wel naar gestreefd het definitieve ontwerp ui terlijk op die datum in open baarheid te brengen. Dit heeft minister Gardeniers van CRM geantwoord op vra gen van Tweede-Kamerleden van het CDA. De volksverte genwoordigers menen dat alles moet worden gedaan om 31 augustus tot onthulling te kunnen overgaan, de dag waarop het vorige staats hoofd een eeuw geleden werd geboren. NEDERLAND 1 Olympische Winterspelen (NOS) Sesamstraat (NOS) Kortweg (NOS) Journaal,(NOS) De avonturen van Ivanhoe (KRO) Daar vraag je me wat (KRO) Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) Alle zegen komt van boven (KRO) Journaal (NOS) Wat heet beter (KRO) Rondje theater (KRO) Journaal (NOS) 18.00 18.30 18.45 18.55 18.59 19.25 20.10 21.05 21.37 21.55 22.30 23.25 NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Italiaans: Avanti (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Doctor Snuggles (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Een ruiter rijdt voorbij (AVRO) 21.20 - Televizier Magazine (AVRO) 22.00 - Music gallery (AVRO) 23.05 - Journaal (NOS) DUITSE TV MAANDAG 25 FEBRUARI DUITSLAND I [Regionaal progr. NDR: 18.00 Sport- overzicht 18.30 Actualiteiten. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Pariser Ge- schichten. 19.25 Regionaal magazi ne. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00 Amusementsprogr. Aansl.: Pa role Chicago. 18.30 Was sich neckt, das liebt sich. 18.40 Natuurfilmserie. 19.15 Actualiteitenmagazine. 19.45 Filmreportage.). 20.00 Journaal. 20.15 Olympische Winterspelen. Aansl.: Slotfeest. Daarna: Bekend making van de weekwinnaars. 22.30 Actualiteiten. 23.00 Die Abrech- nung. 0.40 Journaal. DUITSLAND II 18.25 Polizeiarzt Simon Lark. 19.00 Journaal. 19.30 Ljcht muziekprogr. DUITSLAND III WDR 18.30 TV-cursus Duits. 19.00 Cultu rele serie. 19.45 Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Cultureel-weten- schappelijke serie. 21.45 Start in der Dammcrung. 23.30 Journaal. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Heidi, jeugdserie. 18.30 Open School. 19.00 Informatief progr. 19.30 Informatief progr. 19.35 Mededelingen en Mor gen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbe richt. 20.15 Spelprogr. 21.00 Ont snappingsroute. 21.50 Informatief 22.30 Journaal. AVRO's Televizier Magazine besteedt vanavond aandacht aan de woningnood in Amsterdam. De reportage laat zien dal het ver krijgen van een woning in Amsterdam nog altijd een proces van jaren is, zelfs wanneer iemand een urgentieverklaring heeft. Tenslotte aandacht voorde voorverkiezmgen voorliet Amerikaanse presidentschap in de staat New Hampshire. In het bijzonder wordt hier ingegaan op de kansen van Edward Kennedy. Nederland 2, 2120 uur) In "Wat heet beter." KRO's televisieprogramma over alternatie ve geneeswijzenwordt vanavond weer één kwaal en één geneeswij ze centraal gesteld en de relatie tussen lichaam en geest, met betrek king tol die kwaal. Mevr. Hoogenes (arts en acupnncturiste) vertelt over de oorzaken van "last hebben van je zenuwen" en wat daar met acupunctuur aan gedaan kan worden. In dit programma is te zien hoe zo'n acupunctuur-behandeling verloopt en vertellen een aantal patiënten over hun ervaringen met acupunctuur en hun zenuwen. Een paar tekenfilmpjes proberen op praktische wijze de filosofie van acupunctuur naar voren te brengen. (Nederland 1,2155 uur) Gelijktijdig via Radio (Hilversum 3) en Televisie (Nederland 2) zendt de AVRO vanavond het programma Music Gallery uit, met als speciale gasten "The Four Freshmen". Deze uit Amerika afkomstige closeharmony-group maakte in het begin van de jaren vijftig in Amerika en Europa furore samen met het orkest van Stan Kenton. Het viertal reist al zo'n 32 jaar de hele wereld rond met nog steeds hetzelfde karakteristieke geluid. Zij zingen en spelen een medley van hun grootste successen. In deze Music Gallery ontvangt Pim Jacobs loerder voor de tweede maal het veelbelovende nieuwe Nederlandse talent Gé Tutilaer. Begin vorig jaar kwam zijn eerste lp "What's New" uil. Van deze plaat zingt Gé Titulaer "Louise" en "Daisy". In deze aflevering iioorls een weerzien met. Greetje Kauffeld.Mel het Metropole Orkest onder leiding van Rogier van Otterloo brengt zij een drietal nummers ten gehore, te weten: "Let there be Love", "Nesto Morenal" en "The Hungry years". Ten slotte een optreden van een voor velen nieuw gezicht in de Nederlandseshowbusiness.de in Nederland wonende Amerikaanse zangeres Lort Spee. Zij schreef samen met Wim Melissen het liedje "Rainy Day", dat ook in deze Music Gallery te beluisteren valt. (Nederland 2,22.00 uur). MAANDAG 25 FEBRUARI HILVERSUM I 18.11 (S)Aktua. 18.25 (S) De verhalen van Virgilius van Tuil. 18.30 (S De Kinderplatenbak. 18.45 (S) De plan- teneter. 19.02 (S) Tross-country. 20.02 (S) TROS-Metro Show. 21.02 (S) Zomaar 's avonds. NOS 23.02 (S) Met het oog op morgen. AVRO 0.02 AVRO's Radiojournaal. 0.10 (S) Pim Jacobs' Platenscala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 AVRO's Service Station. 6.02 (S) AVRO: Muziek en verkeersinformatie. HILVERSUM II 18.00 (S) Muziek in vrije tijd. P.P.: 18.50 Uitzending van het GPV. NCRV 19.00 (S) Rondom het Woord. 20.00 S<) Muziek in NCRV Studio 2. 21.30 (S) Literama-maandag. 22.25 Bond zonder naam. 22.30 Nws. 22.40 Open School. 23.25 (S) Muziek van eigen tijd23.55 Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 (S) De Avondpits met de Nationale Hitparade. AVRO 19.02 (S) Franse nieuwe. 19.30 (S) Folk li ve. 20.02 (S) Praatpaal 15. 21.02 (S) Superclean Dreammachine. 22.02 (S) Music Gallery. 23.02 Radiojour naal. 23.10 (S) Blues. 24.00 Ein de. DINSDAG 26 FEBRUARI 1980 HILVERSUM I NOS: Ieder heel uur nws. AVRO 7.03 AVRO's Radiojournaal. 8.03 AVRO's Radiojournaal. 9.03 Tekst en uitleg. 9.08 (S) Concertant. 10 02 De Zandbakshow. 10.10 (S) Ar beidsvitaminen. 11.02 Lord Zeep sop, feuilleton. 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.30 (S) Mon vieux, mr, vieille. 13.03 AVRO's Radiojournaal. 13.20 (S) De AVRO diligence. 13.55 Beursplein 5. 14.02 (S) 'n middagje AVRO. 16.02 Hersengymnastiek. 16.30 De Zandbakshow. 16.38 Kat in de zak. 17.02 (S) Gas terug. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. 8.00 Nws. 8.30 Nws. 8.36 Amusements- muz. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Waterstan den. 9.15 Scheepspraat. 9.20 De let ter M. 10.30 Ouder worden we alle maal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ratel. OVERHEIDSVOORLICHTING 12.16 Uitz. voor de landbouw. KRO: Meded. voor land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.30 Lange vingers. 14,30 Open School. 15.15 Opvoeden in geloven. 15.30 Geen verboden toegang. 16.30 Het praatprogr. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Echo. HILVERSUM III NOS: leder heel uur nws. VARA Van 7.00-18.00 Actual, via Dingen van de dag. 7.02 (S) Gesodemeur- ders. 8.30 (S) Holland ze zeggen... 0(S) Popkrant. 16.3 HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio. 9.00 Nws. 9.02 (S) Er staat een orgel in.... 9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12.00 Nws. 12.02 (S) Specialiteiten a la car te. 13.00 (S.( De meest verkochte klass. tien. 13.30 (S) Koren - Korp sen. 14 00 Nws. 14.02 (S) De Hoge C 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00 Belcantorium: Der Vogelhandli r operette van Zeiler.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5