Luna: groots en meeslepend drama Absurde en amusante komedie van Robert XXII Gene Wilder maakt I!!'; ''I!!!!;:','1 van rabbi Abraham iets heel aardigs iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiimiiiuii DRACULA TAST OOK IN ENGELAND GRETIG TOE iiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiii r „iiP" „m III,. N VRIJDAG 22 FEBRUARI 1980 Laatste werkstuk van Bernardo Bertolucci De ophef over de incestueuze relatie heeft de interesse voor La Luna een wat troebel karakter gegeven. De sen satie rond één van de laatste taboes fungeert kennelijk als een aardig publiekslokkertje. Los van de moeder-zoon verhouding, die overigens ner gens werkelijk seksueel wordt, is het laatste werkstuk van Bernardo Bertolucci zeer gemengd ontvangen. Op de wereldpremière in Venetië werd een staande ovatie begeleid door boegeroep en fluitconcer ten. De Italiaanse filmregisseur zet daarmee een goede traditie voort, want ook Novecento en met name Last tango in Paris werden zowel met roem als met een grote dosis kritiek overladen. De bezwaren tegen La Luna (ei genlijk luidt de titel Luna, maar daar is in Nederland om onbe kende redenen La voor gezet) spitsen zich toe op twee punten: te veel melodrama en (wellicht daaruit voortvloeiend) te zware symboliek. Wie zich in die kritiek kan vinden, zal tevens grote moeite hebben gehad met Novecento. Ook in die film schuwde Bertolucci die twee zaken bepaald niet. Het is dus in feite inherent aan zijn werk, al treedt het in La Luna inderdaad wat meer op de voorgrond. Maar dat ligt dan ook besloten in de opzet van de film. Immers het opera-element stuurt La Luna in (en rechtvaardigt) een melodra matische richting; de psycho analytische opzet leidt tot een nadruk op een Freudiaanse sym boliek. Om weer even de incest-draad van het begin op te vatten: de gecom pliceerde verhouding tussen moeder en kind vindt zijn sleutel in de openingsscène. Caterina zit met haar baby Joey op een zonnig terras. Ze doopt haar vinger in een pot met honing en stopt die vervolgens in Joey's mond. Hij verslikt zich in de honing en barst los in een hoestbui. De aandacht van moeder Caterina wordt ech ter getrokken door haar echtge noot met wie ze gaat twisten. De muziek staat zo hard dat ze haar roepend zoontje niet hoort. Een gebrek aan aandacht die zich in de rest van de film tot een hoofd thema ontwikkelt. Caterina is dan inmiddels van Joey's vader af en haar tweede echtgenoot is verongelukt. Ze heeft het zo druk met een carrière als operazangeres dat Joe (nu een tiener) zich verloren en eenzaam voelt. Hij zoekt zijn toevlucht in heroïne. Dat is een schokkende ontdekking voor Caterina, die wanhopig probeert om het goed te maken. Dat leidt tot een proces piiiiiiiiiiiiiiii La Luna; regie: Bernardo Bertolucci; hoofdrollen: Jill Clayburg en Mat thew Barry; theater: Studio, Leiden; 16 jaar T JÊT JT „ui "ni van aantrekken en afstoten wat tenslotte uitloopt in een hereni ging van vader, moeder en zoon als Caterina in Rome repeteert voor Un ballo in maschera (de hele film zit vol Verdi, een streekgenoot van Bertolucci). De maan (Luna) staat tijdens die repetitie te fonkelen aan het fir mament. De symboliek van de maan blijft overigens onduide lijk. Bertolucci noemt het "een toverwoord" en legt de nadruk op de twee kanten (een zichtbare en een onzichtbare) van de maan. Feit is dat het hemellichaam in belangrijke scènes opduikt. In het begin, tijdens de eerste sek suele ervaring van Joe, z'n eerste confrontatie met zijn vader en aan het slot. De twee gezichten van de maan blijft niettemin een wat raadsel achtig uitgangspunt. Dat neemt niet weg dat La Luna een erg Jill Clayburgh speelt in La Luna een operazangeres. Matthew Barry haar zoon. mooie maar vooral intrigerende film is. De rolbezetting (Jill Clay burgh en Matthew Barry) is goed, het ziet er vreselijk mooi uit en Bertolucci's spel met symbolen is dan misschien niet altijd even duidelijk, het is wel zo boeiend dat de film lang in het geheugen blijft hangen. Meestal niet, maar in dit geval wel een criterium of een film geslaagd is of niet. BART JUNGMAN Regisseur Robert Aldrich (61) heeft in zijn lange carrière voornamelijk faam geoogst als maker van woeste, ruige en thriller-achtige films ("Vera Cruz", The Dirty Do zen, "Attack", "What happe ned to Baby Jane" e.a.). Met "Rabbi Abraham in het wilde westen" betreedt hij een voor hem geheel ongewoon pad. Het is geen komedie, al zitten er tal van dwaze gebeurtenissen in; het is- geen western, al wordt er af en toe zeer krach tig geschoten en geknokt. Het genre is moeilijk onder te brengen. Misschien zou je het een tragi-komische avontu renroman kunnen noemen. Het verhaal speelt zich af hal verwege de vorige eeuw. Een joodse gemeenschap in San Francisco vraagt een semina rie in Polen een rabbi te stu- r jw" „ui r Film: "Rabbi Abraham in het wilde westen". Hoofdrolspelers: Gene Wilder en Harrison Ford. Regie: Robert Al drich. Alle leeftijden. Theater: Luxor. ren omdat men daar een zie- leherder hard nodig heeft. De keus valt op rabbi Abraham Belinski (gespeeld door Gene Wilder), een vroom, goedhar tig, zeer naïef, maar ook bij zonder koppig man. Hij heeft in de V.S. nauwelijks voet aan wal gezet of hij wordt al door drie schurken leeggeschud. Volkomen blut begint hij dan aan zijn tocht van de oost- naar de westkust. Hij is zo volstrekt weerloos (hij wil vechten noch schieten) dat de opgewekte bankrover Tom Lillard (Harrison Ford) het niet langer kan aanzien en hem de helpende hand biedt. Dat levert een serie koddige en markante scènetjes tussen die twee op. Vooral als ze na een bankroof van Lillard ach ternagezeten worden en de rabbi ineens van zijn paard stapt omdat de sabbath moet worden geëerbiedigd Na zeer veel omzwervingen en een dol verblijf bij de India nen en de Trappisten komt het tweetal op de plaats van bestemming aan, waar hun nog één niet geringe onaan genaamheid wacht. Gene Wilder ("Bonnie and Cly de", "Young Frankenstein") maakt van rabbie Abraham iets heel aardigs en je blijft dan ook steeds geboeid naar hem kijken. Maar de film als geheel heeft door die menge ling van hardheid en frivole tragiek toch iets brokkeligs. RUUD PAAUW rjTjr Het jaar 1913. Een schip slaat te pletter op de kust van Yorkshire. De bemanning wordt de volgende dag levenloos aangetroffen, gru welijk aan de keel verminkt. Alleen een soort wolfshond springt veilig op de rotsen: graaf Dracula is in Engeland gearriveerd.... Bevrediging (van zijn bloeddorst) zoekt hij bij twee jonge vrouwen uit de buurt. Eén van hen is een Ne derlands logeetje. Haar gewaar schuwde vader komt na Dracula's toetasten ijlings over uit Amster dam. Hij is het ook die de ware aard van de jonge graaf doorziet. Kerk- kruizen, hosties, strengen knoflook en onthullende spiegels blijken echter vergeefse strijdmiddelen. Dracula's lot hangt tenslotte aan de hoogste mast. Alle bekende ingrediënten zijn "Dracula". Regie: John Badham; hoofdrollen: Frank Langella, Laurence Olivier. Euro 4, Alphen, 16 jaar. weer aanwezig in deze dus ouder wetse Dracula-produktie. Dat be tekent vooral ook: veel "bijtende" spanning. De paar Nederlandse zinnen die in de film worden ge sproken klinken zeer Hollands. HENK DE KAT De Amsterdamse grachten vormen een deel van het décor van de Franse komedie "Courage fuyons" van Yves Robert. Kassa dus voor VW in de hoofdstad en in de bollenstreek, waar zich ook een deel van de film afspeelt. Om rillend van in je stoel te zitten: Jean Rochefort en Catherine De- neuve met hun armen vol tulpen door de bollen fietsend. Voor Ne derlanders zijn dit de zwakste scènes in een overigens amusan te en wat absurde komedie. Martin Belhomme (Jean Roche fort) is een lafaard van het ergste soort. Zijn vader en grootvader waren dat ook al. Martin zet ge woon de traditie voort. Keurig ge trouwd met een vrouw die hem al vanaf het begin onder de duim had, twee keurige kinderen, een net huis. Het leven is een en al ;aaiheid. Tot de mei-revolutie in Catherine Deneuve en Yves Ro bert tijdens de opnamen van Cou rage Fuyons Parijs uitbreekt. En Martin, aan gestoken door het jeugdig en- housiasme, alle remmen los gooit. Tot in Amsterdam volgt hij ?en mooie zangeres (Catherine Deneuve) en weet haar met zijn onbeholpen charme voor zich te winnen. Een gelukkige tijd breekt aan, maar bij het eerste gekrakeel met een medeminnaar, neemt Martin de benen. Op han gende pootjes komt hij thuis, zo genaamd aan geheugenverlies lijdend. Zijn liefde voor de zangeres is ech ter te sterk en uiteindelijk komen ze toch weer bij elkaar. Dan dreigt een nogal brute minnaar van de zangeres alsnog een spaak in het wiel van de twee gelieven te steken. Maar ook daar vinden zij een laffe doch voldoende oplos sing voor. Robert heeft met "Un éléphant ca trompe énormément" en "Nous irons tous au paradis" bewezen uit het goede komedie-hout te zijn gesneden. In "Courage fuyons" is hij echter wat minder op dreef. "Courage fuyons"; regie: Yves Robert; hoofdrol len: Catherine Deneuve en Jean Rochefort; Lido 3, Leiden, al. Illlllllllllllllllltllllllllllllllll De scènes hotsebotsen een beetje door elkaar heen. De draad van het verhaal is soms wat moeilijk te volgen. Afgezien daarvan (en van die afschuwelijke tulpen-uit- Amsterdam-taferelen) is "Coura ge fuyons" ofwel "laat de moed niet zakken" een "lieve" komedie zonder grote pretenties. Om Ro chefort en Deneuve samen in ac tie te zien is immers op zich al de moeite waard. ANNEMIEK RUYGROK Nederland niets en de buiten landse tv weinig en dan nog veel oud spul. Zie daar de oogst yan een week speel films op de televisie. Om te beginnen met de zaterdag: Duitsland 1 brengt een Ame rikaanse gangsterfilm uit 1966: Cosa Nostra, zoals de ti tel al aanduidt met de Mafia als doelwit. Recenter is Olyan mint othon (Net zoals thuis) van de Hon gaarse regisseur Marta Mes- zaros van 1978. De film ver haalt van Andras Novak die na een studie in de Verenigde Staten terugkeert naar Hon garije. Los Olvidados van Luis Bunuel (1951), dat vrijdag door Duitsland 2 wordt uitgezon den, heeft de jeugdcriminali teit als onderwerp. Jailbo en Pedro behoren tot een bende die de omgeving terroriseren. Op België 1 komt dezelfde avond een avonturenfilm van John Boormman Point Blank, waarin Lee Marvin als Walker op zoek gaat naar zijn criminele makker Reese, die hem bij een overval neer schoot. Walker wil zijn deel van de buit. Het programma: ZATERDAG: The sea hawk; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: Mi chael Curtiz met Errol Flynn). Duel at Diablo; 22.00 uur; Dtsl. 2 (regie: Ralph Nelson met James Garner). Cosa No stra; 23.50 uur; Dtsl. 1. MAANDAG: The reckoning; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Jack Gold met Nicol Williamson). DINSDAG: Olyan mint othon; 21.20 uur; Bel. 2. The Ander son tapes; 22.00 uur; Dtsl. 2 (regie: Sidney Lumet met Sean Connery). WOENSDAG: The spiral stair case; 22.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Robert Siodmak). DONDERDAG: La baie des anges; 20.15 uur; Dtsl 3 (re gie: Jacques Demy met Jean ne Moreau). VRIJDAG Point Blank; 20.15 uur; Bel. 1. Fahrt ins Aben- teuer; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Jiirgen von Alten met Winnie Markus). Los Olvidados; 23.30 uur; Dtsl. 3. Blijvers "Het geheim van Bear Island" - Expeditie loopt uit op (jselijk drama. Deze film verhuist naar Camera, Leiden en is nu ook in Alphen te zien (Euro 3). "Die Blechtrommel" - Prachtige verfilming van het boek van Gunter Grass, Lido 2, Leiden. "Escape from Alcatras" - Ontsnap ping uit gevangenis met voorbijgaan van problemen van gevangenen,Eu ro 1. Alphen. "Tess" - Mooi, maar drakerig, Tria non, Leiden. "Mad Max" - Nogal gruwelijk ver maak, Euro 2, Alphen. (Op)nieuw Rex "Verpleegsters all-in" - Geen won der dat de verpleegkosten zo hoog worden. Nachtfilms "Lost and found" - Komedie met Glenda Jackson en George Se gal,Camera, Leiden. "Magnum Force" - Luxor, Leiden "Het heetste hoertje aller tijden" - Rex, Leiden. "De groene baretten" - Euro 1, Al- "Dc terugkeer van Dracula" - Euro 2, Alphen. "Het geheim van Bear Island" - Eu ro 3, Alphen. "Zware lading" - Euro 4, Alphen. Den Haag "Grimmig spel" - Apollo 1 (460340), 16 jr. "De anti-terreurbrigade" - Apollo 2, 16 jr. 'Tess" - Asta (463500), al. "Monty Python's life of Brian" - By- ou (461137), 12 jr. "And justice for all" - Calypso (463502), al. 'Tess" - Babylon 1 (471656), al. "De vier vuisten op safari" - Baby lon 2, al. "Het geheim van Bear Island" - Ba bylon 3, 12 jr. "Kentucky fried movie" - Camera (467200), 16 jr. "Die Blechtrommel" - Cineac 1 (630637), 16 jr. ""n Moordbandiet" - Cineac 2,16 jr. "Jungleboek" - Cineac 2, al. "Escape from Alcatraz" - Cineac 3, 16 jr. "Emmanuelle 2" - Corso (467200), 16 jr. "Heaven can wait" - Du Midi (855770), al. "Gejaagd door de wind" - Euro (667066), 12 jr. "The Amityville horror" - Metropole 1 (456756), 16 jr. "Apocalypse now" - Metropole 2,16 jr. "Manhattan" - Metropole 3, al. "The Champ" - Metropole 4, al. "La Luna" - Metropole 5, 16 jr. 'Jungle boek" - Odeon 2 (462400), al. "Dodelijke omhelzing" -Odeon 2,16 jr. "Liefde?...amme-hoela" - Odeon 3, 16 jr. "Préparez vos mouchoirs" - Odeon 4, 16 jr. "Pluk mij" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "De verleiding van Claudia" - Le Pa ris 2, 18 jr. "De pornoboerderij" - Le Paris 3,18 jr. "Meteor" - Passage (460977), 12 jr. Werktheater "Opname" - Studio 2000 (542288), 16 jr. "Bloodline" - De Uitkijk (542288), 16 Amsterdam "Don Giovanni" - Alfa 1 (278806), 16 jr. "Monty Pythons life of Brian" - Alfa 2. 12 jr. "Manhattan" - Alhambra 1 (233192), al. "La Luna" - Alhambra 2, 16 jr. 'Tess" - Bellovue Cinerama (234876), al. "Grimmig spel"-Calypso 1 (266227), 16 jr. "De vier vuisten op safari" - Calypso 2, al. "Bloodline" - Calypso 3, 16 jr. "Zwoele pornofeesten" - Centraal (248933), 18 jr. "Phantasm" - Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr. "Mad Max" - Cineac Damrak 2,18 jr. '"n Moordbandiet" - Cineac (243639), 16 jr. "The good, the bad and the ugly" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Liefde?...ammehoela" - Cinecen ter, 16 jr. "Decamerone" - Cinecenter, 16 jr. "In einem Jahr mit dreizehn Mon den" - Cinecenter, 16 jr. "Grimmig spel" - Cinema Interna tional (151243), 16 jr. "Die Blechtrommel" - City 1 (234579), 16 jr. "Rutataplan" - City 2, 12 jr. "The Champ" - City 3, al. "Kentucky Fried Movie" - City 4,16 jr. "Dona Flor en haar twee mannen" - City 5, 10 jr. "Moonrakcr" - City 6, 12 jr. "Killerfish" - City 7, al. 'Tess" - Du Midi (723653), al. "Jungleboek" - Flora Disney (230469), al. "La Notte" - Kriterion (231708), 16jr. "Amator" - Kriterion, 18 jr. "And justice for all" - Leidseplcin- theater 6235909), al. "Rocky 2" - Nöggerath (230655), 16 jr. "Joy de pomopoes" - Parisien (248933), 18 jr. "Anatevka" - Rembrandtpleinthea- ter 1 (223542), 16 jr. "Apocalypse now" - Rembrandt- pleintheater 2, 16 jr. "Het geheim van Bear Island" - Rial- to (723488), 12 jr. "Ben Hur" - Rivoli (723488), al. "Meteor" - Roxy (232809), 16 jr. "Las Truchas" - Studio K (231708), 16 jr. "Ratataplan" - The Movies (245790), 16 jr. "Francesco Rosi's Eboli" - The Mo vies, 16 jr. "The Amityville horror" - Tu- schinski 1 (262633), 16 jr. "^Manhattan" - Tuschinski 2, al. "Liefde?...ammehoela" - Tuschins ki 3, 16 jr. "Die Ehe dor Maria Braun" - Tu schinski 4, 16 jr. "Escape from Alcatraz" - Tuschins ki 5, 16 jr. "Start the revolution without me" - De Uitkijk (237460), 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11