É3 na Zending organiseert uitwisseling met kerken „overzee" Aanhang Onkruit in één jaar verviervoudigd Kerkelijke werkgroep vraagt Van Nelle rekenschap Mgr. Ernst: geen n problemen in oecu Mgr. Ernst: geen nieuwe vroblemen in oecumene Anti-militaristische groepering wil mensen aan het denken zetten VKiJDAG 15 FEBRUARI 1980 "Voor de oecumene" de samen werking tussen de kerken "zijn geen nieuwe moeilijkhe den ontstaan. De Rooms-Katho- lieke Kerk wil voortgaan op de weg van de oecumene". OEGSTGEEST—De Her vormde Kerk gaat nog dit jaar een uitwisseling aan met kerken waarmee tot nu toe alleen zendingscon tacten bestonden. Af gevaardigden van de kerk van de Minahassa op Noord-Celebes, van de kerk op Bali en van de presbyteriaanse kerk in Ghana (Afrika) zullen een bezoek aan ons land bren gen en geruime tijd gast zijn van een regio (classis). Zij zullen dan intensief kennismaken met het kerkelijke leven op plaat selijk niveau. Enige tijd la ter gaan mensen uit deze classis met dezelfde be doeling naar Indonesië of Ghana. De nadruk bij dit uitwisselingspro- gramnma ligt op de gelijkwaar digheid. Zending, zo zegt de her vormde Raad voor Zending (Oegstgeest). is geen eenrich tingverkeer meer. Men hoopt dat er op deze manier een diepere be trokkenheid tot stand komt tus sen kerk en kerk en van gemeen te tot gemeente. Tot nu toe bestond er voornamelijk overleg tussen de secretarissen van de Raad voor de Zending in Nederland en kerkleiders "over zee". Bij dat overleg ging het dan vrijwel altijd over hulp die van '"hier" kon worden geboden aan "daar". Omdat alle contacten lie pen via de Raad voor de Zending bestaat er hier en daar ook een scheef beeld van de Nederlandse kerk. Van het doorgeven van in formatie over de kerken in ons land naar de partnerkerken over zee was vrijwel geen sprake. Een uitwisselingsprogramma zoals dat nu is ontworpen kan daarin veel veranderen. Tekort In financieel opzicht moest de Raad voor de Zending een min der positief geluid laten horen. Hij heeft 1979 moeten afsluiten met een tekort van f. 400.000. Men had op f. 10,4 miljoen gere kend. maar er is f. 10 miljoen binnengekomen. De raad vreest dat de ontvangsten ook dit jaar beneden de raming (f. 10,6 mil joen) zullen blijven en dat daar door niet alle verplichtingen in het buitenland kunnen worden nagekomen. Veel zal daarom afhangen van de vootjaarszendingsweek die van 24 februari tot 2 maart wordt ge houden en waarvoor de Raad voor de Zending het informatie materiaal al naar de plaatselijke kerkeraden en zendingscommis sies heeft gestuurd. De reacties op dit materiaal zijn erg enthou siast. Vooral het feit dat ditmaal het volle accent valt op één kerk, namelijk die van Bali, wordt posi tief gewaardeerd. Op verzoek van de presbyteriaanse kerk van Ghana heeft de Raad voor de Zending vorige week de Nederlandse arts H. van der Ploeg uitgezonden naar een zie kenhuis in dat land, waar hij in een team van blanke en Afri kaanse artsen gaat werken. Dat ziekenhuis gaat uit van de pres byteriaanse kerk en telt 230 bed den in een gebied met 250.000 mensen. Van der Ploeg is ver bonden aan de regio (classis) Al phen aan den Rijn. Voor het eerst heeft de raad iemand naar Tanzania gezonden. Het is de landbouwkundige G. Sinke, die gaat meewerken aan een ge meenschappelijk vluchtelingen- projekt van de Tanzaniaanse re gering, het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties en de Lutherse Wereldbond. Slecht Mevrouw dominee T. de Nie, die bij de Raad voor de Zending is aan gesteld voor het onderhouden van contacten met vrouwenor ganisaties in Indonesië, is zojuist teruggekeerd van een reis van twee maanden. Naast haar be zoeken aan vrouwenorganisaties volgde zij aan de christelijke uni versiteit van Salatiga een cursus Indonesische taal en cultuur. Na haar terugkeer in ons land ver klaarde ds. De Nie de indruk te hebben dat, hoewel de vrouw in Indonesië officieel dezelfde rech ten heeft als de man. het met haar werkeijke emancipatie nog slecht gesteld is. "In de praktijk loopt het niet". Als voorbeeld noemde zij dat vrouwelijke pre dikanten vrijwel altijd als hulp prediker worden aangesteld en bijna nooit een eigen gemeente krijgen. Dat wa l het antwoord van bisschop Ernst van Breda, toen de lutherse predikant Bleij hem deze week in een vergadering van de Raad van Kerken op de man af vroeg of na de synode in Rome het contact van rooins-katholieke kant soms zou worden bevroren. Of worden er wellicht stappen terug ge daan? De bisschop voegde aan zijn ant woord nog toe dat er over dit on derwerp niet langdurig en diep gaand is gesproken, ofschoon het wel op de agenda stond. Mgr. Ernst onderstreepte dat in Racisme. De Raad van Kerken in ons land kreeg deze week een af vaardiging op bezoek van een or ganisatie van zwarte predikanten in Zuid-Afrika (de "Broeder kring"). Zij lichtten de raad in over de "weinig hoopvolle" situa tie in hun land en vroegen steun voor hun strijd tegen het racisme, üp een vraag van voorzitter Berkhof wat de Raad van Kerken nog meer kan doen dan hy al pro beert, antwoordden de bezoe kers: er bij uw regering op aan dringen alle diplomatieke be trekkingen met de Zuidafrikaan- se regering te verbreken omdat deze alleen een blanke minder heid vertegenwoordigt. Kernwapens. Nu over twee jaar in ons land een beslissing moet vallen over de plaatsing van nieuwe kernwapens, heeft de Raad van Kerken deze week be sloten daarover met de leden- kerken een bezinning op gang te brengen. De raad wil de discussie binnen de kerken samenvatten en een overzicht maken van wat de raad zelf en de leden-kerken hierover in de afgelopen jaren hebben gezegd. Er zal contact worden opgenomen met het In terkerkelijk Vredesberaad (IKV), de studiecommissie van het CDA die binnenkort een rapport zal uitbrengen over de modernise ring van kernwapens, en met kerken in het buitenland. Rome een basis is gelegd om de verdeeldheid in de beoordeling van de pastorale situatie en, in verband daarmee, in het pasto rale handelen te overwinnen. Het sleutelwoord daarbij is: "com munie". "Als bisschoppen zullen wij elkaar moeten vinden in de ontmoeting van de gewetens. Als wij hierin slagen, zie ik dat als een genade. Tegelijk is dit onze ver antwoordelijkheid" PAGINA 21 Bcrocpingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Zetten-An- delst J. Westland Amersfoort: aangenomen de benoeming door de synode tot predikant in Suri- nafne voor de Evangelische Broedergemeente kandidaat mevrouw A. M. Spijkerboer Am- hem. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt aangenomen naar Heem- se S. Cnossen Hoogkerk. Naar Australië. Bisschop Zwartkruis van Haarlem is naar Australië en Nieuw-Zeeland ver trokken voor een rondreis langs ongeveer tien steden. Hij is als "emigrantenbisschop" mede verantwoordelijk voor ongeveer 180.000 Nederlandse emigranten in die landen. Er werken daar in totaal 22 Nederlandse aalmoeze niers. Midden maart hoopt de bisschop terug te zijn. Basisbeweging. De Basisbeweging van Kritische Groepen en Ge meenten houdt volgende week zaterdag. 23 februari, in de Do- minicuskerk in Amsterdam een discussiebijeenkomst over de gevolgen van de bisschoppensy node in Rome. In een forum zul len zitten bisschop Ernst van Breda, Jan Ernst, voorzitter van de Basisbeweging, prof. Walter Goddijn, godsdienstsocioloog in Tilburg, dr. Albert van den Heu vel, secretaris-generaal van de Hervormde Kerk, prof. Edward Schillebceckx uit Nijmegen en de religieuze Hadewych Snijdc- wind. De Basisbeweging stelt de resulta ten van de synode aan de orde omdat, zo meent zij, delen van haar eigen geschiedenis daarbij in het geding zijn. Zuid-Afrika. De secretaris van de Zuidafrikaanse Raad van Ker ken, de zwarte bisschop Des- mond Tutu, heeft de drie blanke kerken dringend uitgenodigd voor een gesprek. "Zij kunnen dan de onevenwichtigheden recht zetten die zij in de raad me nen te zien". "Wij steken de hand naar u uit en bidden dat u die wilt aannemen". De blanke kerken hadden eerder een uitnodiging om deel te ne men aan een beraad over de strijd tegen het racisme van de hand gewezen. Bij ontslag is goede financiële regeling niet het enige Een gereformeerd-hervormde werk groep in Wormerveer heeft uit ge sprekken met 23 ontslagenen de in druk gekregen dat bij het bedrijf Van Nelle-Lassie onder het mom van te ruglopende resultaten ouderen en part-timers zijn ontslagen, terwijl er sindsdien evenveel jongeren zijn aangenomen. "Dan zou het bedrijf alleen maar een verjongingskuur hebben ondergaan", concludeert de werkgroep. De groep werd opgericht toen in de cember 1978 bekend werd dat de ha ver- en gort-afdeling van de fabriek zou worden gesloten, waardoor 45 mensen hun baan zouden kwijt ra ken. Het werden er uiteindelijk 23. Zij moesten afvloeien "wegens de slech te economische resultaten van de be trokken afdeling" Begrip voor woede De groep heeft al deze werknemers be zocht. Dat werd over het algemeen zeer gewaardeerd, ook door mensen die niet bij de kerk zijn aangesloten. 'Velen hadden het gevoel alleen te staan in de problemen", zei ds. J. de Geus (30), gereformeerd predikant in Wormerveer. "Veel te weinig hebben zij hun verhaal kwijt gekund. Steun is er nauwelijks geweest. De vakbon den hadden aan de onderhandelings tafel goede financiële voorwaarden bedongen, maar dat is lang niet het enige dat je nodig hebt. Echt meele ven, begrip voor je woede, iemand die luistert, ook dat heb je nodig". Mensen die tegenover de fabriek wo nen hebben waargenomen dat voor de ontslagen ouderen jongeren in de plaats kwamen. Blijkbaar ging het dus niet zo slecht als werd beweerd. Ook is er gedreigd met ontslag als mensen niet in ploegendienst wilden gaan werken. Moeders met kinderen, voor wie ploegendienst onmogelijk was, hebben om die reden hun baan moeten opgeven. Oudere werklozen, die al de zestig zijn gepasseerd, erva ren het als een vernedering nog we kelijks naar het arbeidsbureau te moeten om aan te tonen dat zij bij andere bedrijven hebben gesollici teerd. De werkgroep heeft binnenkort een ge sprek met de directie van Van Nelle- Lassie, waarbij al deze dingen op tafel zullen komen. Ook bezint de groep zich op de taak die de kerk in zo'n situatie heeft. Met risicoïs De kerk moet zich, met alle risico's van dien, bemoeien met dit soort maat schappelijke vragen", aldus ds. De Geus. "Doet ze dat niet, dan houdt ze op kerk te zijn. Ze wordt dan een randverschijnsel voor de mensen. In de komende jaren zullen we nog veel vaker met dit soort zaken worden ge confronteerd. De kerk mag het ook niet overlaten aan een aantal af gevaardigden. Het hoort thuis in de gemeente Ruim twee maanden geleden verkleedden zij zich nog als Zwarte Piet en Sinterklaas en vernielden oorlogsspeelgoed in enkele grote warenhuizen. In oktober vorig jaar gooiden ze plastic zakjes met roze verf naar een F-16-vliegtuig op de vliegbasis Twenthe. Ook in dat zelfde jaar bezetten ze de munitiefabriek De Kruithoorn in Den Bosch. Tussendoor voerden zij acties bij huizen van bewaring waar de „totaalweigeraars" zitten opge sloten. Het kruit van de anti-militairistische groep Onkruit knalt hard. Zonder gevaar weliswaar, maar met de nodige publiciteit. Vooral het afgelopen jaar werd Onkruit bckenu door in het oog springende acties tegen het militarisme. Een nieuwe vorm van protest dient zich aan. Wat eens begon met Kees Vellekoop als legendarisch voorbeeld voor het begin van de totaaldienstwei gering, neemt steeds grotere vormen aan. Vellekoop kreeg sympathisanten. Samen streefden zij naar een collectieve dienstweigering. Onkruit was geboren. We schrijven 1974. ENSCHEDE - Ger Pouw was de eerste binnen Onkruit die .totaal dienst weigerdeen verdween prompt 14 maan den achter slot en grendel. Zijn daad vond echter weerklank. Na Ger Pouw zijn tot nu toe zeven mensen om dezelfde redenen opgesloten voor het weigeren van dienst bevel, wapen en uniform. En zoals de situatie er nu voor staat zullen er nog heel wat volgen. Wat vijf jaar geleden begon als praatgroep is nu uitgegroeid tot een actiegroep die er geen doek jes om windt. Ze komen er open lijk uit. Onkruit is een militante club geworden. Militant in de zin van „hoe dan ook opvallend in de publiciteit komen „Onkruit-ac- ties moeten zo openbaar en zo op zienbarend mogelijk worden ge voerd", is het devies. Dit om bre de lagen van de bevolking be wust te maken van de met mili tairisme doorspekte maatschap pij Telkens weer steken hun activitei ten de kop op. De roze verfkwast wordt daarbij driftig gehanteerd. Is het niet voor een F-16 vlieg tuig. dan is het wel voor het be kladden van het oorlogsspeel goed in de warenhuizen. Met een zekere regelmaat verschijnt er nieuws over deze actiegroep. Maar de politie neemt steeds harde re maatregelen. Bij de behande ling van de processen in Arnhem is het gebouw waar de krijgsraad zetelt na de eerste processen voortaan hermetisch afgesloten met hekken en door politieagen ten. En niet zelden wordt er een mobiele eenheid achter de hand gehouden. Vorig jaar trad Onkruit voor het eerst met radicale acties naar bui ten. Een teken van onmacht? „Het lopen met spandoeken helpt niet meer. Dat is al zo vaak geprobeerd zegt Willy den Har- tog. „Dit is de enige manier om nog aandacht te krijgen. Het is ook niet zozeer geweld wat we gebruiken, het blijft alleen maar bij een klein beetje vernielen, maar het wordt zo snel overtrok ken. Lichamelijk geweld is bij Onkruit taboe. Wij veivullen in feite een soort voorhoedefimctic. Ons doel is dat mensen door onze acties aan het denken worden ge zet ».-.M Hoewel de acties ran Onkruit een geweldluus karakter hebben u dikwijls op weinig zachtzinnige wijze een einde aan hun demon* gemaakt. Willy den Haitog en Henk Smul ders zijn beiden lid van Onkiuit. Ze studeien aan de univeisiteit van Nijmegen en acties zijn hen niet vieemd. Onkruit ontst 1974 uit onvrede met de wi ze van de Yeicmging Dier gei aars tVDi. Men vond i VD zich te veel bezighield met ju ridische regelingen voor dienst weigeraars en te weinig uiting gaf aan de politieke en economische belangen van het leger. Wie als dienstweigeraar een beroep doet op de Wet gewetensbezwaarden en vervangende dienst gaat doen. pleit daarmee slechts zijn eigen geweten schoon, maar heelt daarmee nog niets gedaan om het leger of het militarisme aan te vallen. „Dienstweigeren is eigenlijk een valkuil in het systeem zegt Willy den Hartog. Door een be roep te doen op de Wet gewe tensbezwaarden werk je eraan mee dat de Staat alleen de aller- bereidwilligsten overhoudt voor het leger Degenen die weigeren een beroep te doen op die wet op grond van artikel 3 van de men senrechtenverklaring doen een politieke keuze. De Staat blijft dan geen andere mogelijkheid over dan die totaalweigei aai in do gevangenis te stoppen Het verschijnsel van de totale dienstweigering is niet nieuw. Het komt voor zolang er dienst plicht bestaat. De acties van On kruit zijn in zoverre wel nieuw dat ze niet in de eerste plaats ge richt zijn op afschaffing van de dienstplicht, muai juist tot doel hebben de dienstplicht te weige ren. Ook tegenovci de Veieni- ging van Dienstplichtige Militai ren tVVDM) heeft Onkruit haai bezwaien. Het mondig maken van de dienstplichtigen binnen een hiërarchisch systeem als liet leger is weliswaai een goede zaak, erkent Onkruit, maar met een soldijverhoging, extia ver lofdagen en beter voedsel veran dert ei niets aan het leger een ge perfectionecrd instituut dat al leen gericht is op het liquideicn van mensen. Vooi Onki inters is totaal wei ge ren een principiële keuze. De Wet gewetensbezwaarden biedt vooi hen dan ook geen oplossingen. In de verklaring die Willem de Haan voorlas toen hij in november vo rig jaar tot 20 maanden werd ver oordeeld, maakt hij precies dui delijk wat het nou is waar On- kruiters tegen strijden. „Het is vandaag donderdag 15 novem ber. Vandaag zal de wereld ruim twee miljard dollar aan bewape ning uitgeven. Dit, om de we reldvrede en veiligheid te waar borgen. Vandaag echter zullen ondanks deze bewapening of wellicht juist dankzij deze bewa pening zo'n elf oorlogen gaande zijn. Er zullen ook zo'n 35.000 mensen sterven aan ondervoe ding en slechte behuizing „Vandaag zullen er ongeveer 26 miljoen soldaten op de been zijn en vandaag zullen er weer zo'n 500,000 mensen in laboratoria werken aan de uitbreiding en do verfijning van ons wapenarse naal. Dat onze machthebbers kennelijk geen enkel middel schuwen als het erom gaat hun macht en invloed te handhaven en uit te breiden, blijkt ook als we kijken naar de huidige stand van de kernbewapening Willem de Haan verder in zijn ver klaring: „Achter dit zgn. vrede lievende kaïaktor van de knjgs- macht gaat een onmenselijk ge weldsapparaat schuil, dat spot met elke waardigheid Hij be sluit zijn redevoering, zoals ie dere Onkruiter, met de zin: „Geen man, geen vrouw, geen cent vooi het militarisme Volgens Willy den Hartog en Henk Smulders is Onkruit eigenlijk ontstaan uit persoonlijke on macht. „We moesten eigens be ginnen in de hoop dat de bewe ging bredei werd. Alles wijst erop dat Onkruit voorlopig eeider zal gloeien dan zal vergaan. Het aan tal sympathisanten, momenteel geschat op ongeveer 400. is in minder dan een jaar tijd»» vervier voudigd JAN VLO ET Rondreis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21