Michelangelo Antonioni 'schilderen' met kleurenfilms NSC Rocky: wegens succes, maar ten onrechte geprolongeerd „STALEN" LEE MAJORS LEVERT HUZARENSTUKJE k 'H r jir a iiiiiiiiiiiiiiiiniifliiiiiiiiiiiuiili y jêt jt Iiiiiiiiiiiimiiniiiiiiiiiiiiiiiii 'Mad Max' sinistere sensatie Ak '«Hik. r a ir ..ui v a Filmprijs Rotterdam voor Italiaanse regisseur VRIJDAG 15 FEBRUARI 1980 -v Wegens succes geprolon geerd. In navolging van Jaws, Godfather en vele andere heeft Sylvester Stallone een vervolg ge maakt op zijn film Rocky, die simpelweg Rocky II heet. 1977 was - althans wat films betreft - het jaar van Rocky. Erg veel bioscoopbezoekers raakten in de ban van die omhoog gevallen, maar sympathieke derderangs bokser Rocky Balboa, hetgeen resulteerde in een handvol Os cars (beste film, regie en monta ge). Zoals in Amerika zo langza merhand 'goed' gebruik begint te worden, kreeg Rocky een ver volg. Een vervolg dat begint met het ge vecht om de wereldtitel, waar het Ga er maar aanstaan: Een 46-ver- diepingen tellende wolkenkrab ber voltooien, terwijl je pas tot de 36e gevorderd bent, er bovendien geen voorman aanwezig is omdat de vorige treurig genoeg veron gelukt is, en je voor dat karwei nog slechts drie weken de tijd hebt. Actrice Jennifer O'Neill ziet Ik H,| 'Mannen van Staal' (Steel); regie: Steve Carver; hoofdrollen: Lee Majors, George Kenne- »dy, Jennifer O'Neill; EURO 4, 12 jaar. zich in de film 'Mannen van Staal' voor deze weinig begerenswaar dige taak geplaatst. Maar met wat Hollywood-kunst en vliegwerk is daar natuurlijk altijd wel een mouw aan te passen. Want al gauw komt Lee Majors (u weet wel, die stoere knaap van 6 mil joen) op de proppen en die weet, zoals bekend, in dit soort kritieke situaties wel van wanten. Hij trommelt een aantal ferme jon gens op, die het schier onmoge lijke mogelijk moeten maken. Met straffe hand weet Majors zijn mannen te motiveren, en verdie ping na verdieping verrijst. Als het er naar uitziet dat een concur rerende aannemer op het laatste moment roet in het eten dreigt te gooien, moet onze 'held' al zijn kracht (dit keer geen bionische) en vindingrijkheid aanspreken, om het huzarenstukje te volbren gen. DICK QUINT eerste deel ook mee eindigde. Daar zit enige symboliek in, want Rocky II volgt ook verder nauw keurig het spoor van zijn illustere voorganger. Desondanks, of mis- chien juist wel daardoor is het een teleurstellende film gewor den. Een vorm van plagiaat zou in principe geen bezwaar moeten zijn, want wat was namelijk de grote kracht van Rocky I Rocky zelf. Sylvester Stallone speelde de slungelachtige klerenkast zo ontroerend dat een tweede Roc ky eigenlijk al bij voorbaat be staansrecht leek te hebben. Leek, want dat blijkt dus niet zo te zijn. De vreugde van het weerzien loopt op een kater uit. Dat kan natuurlijk een typisch geval zijn van te hoog gespannen verwach tingen, maar aan de andere kant deugt er ook niet veel aan Rocky II, die je Stallones eigen versie zou kunnen noemen. Naast de hoofdrol en het scenario heeft hij nu ook de regie op zich genomen (dat deed John Avildsen in deel een). En op dat punt is Stallone lelijk de mist in gegaan. In zijn acteren is hij geen spat veranderd en ook het scenario is even stroperig en clichématig als in Rocky I. Dat was toen geen bezwaar omdat de sfeer en dynamiek van de film dat ondervingen. Wat dat laatste be treft: de scènes volgden elkaar in hoog tempo op, waardoor het een wervelende maar vooral meesle- regie: Sylvester Stal-, lone; hoofdrollen: Sylvester! Stallone, Talia Shire en Burgess Meredith; theater: Lido 1; 16 jaar. pende film werd. In Rocky II lijkt de regie echter aangepast aan het slome karakter van de hoofdfi guur. Pas als Rocky Balboa de training weer opvat, krijgt de film weer het opwindende van Rocky I. Dan zijn we echter al een eind op streek. Eerst geeft Rocky het boksen op. Samen met Adrian (die inmiddels met hem gehuwd is) jast hij er vervolgens in korte tijd al het verdiende geld er door heen en kan vervolgens geen werk vinden. Het boksen is de enige uitweg, zeker als titelhou der Apollo Creed voor de tweede keer met hem in de ring wil. Dat wordt weer net zo'n bloederige toestand als in deel een. Wie daarom destijds Rocky een goede film vond, moet dus maar weer gaan. De anderen kunnen met een gerust hart thuis blijven. BART JUNGMAN Een sensatiefilm, die op som mige momenten door de op eenvolging van macabere ge beurtenissen uitgroeit tot een thriller van matige kwaliteit. "Mad Max" is een rampen film op klein niveau. Er worden geen enorme men senmassa's gemobiliseerd of wereldrampen voorspeld. Het verhaal gaat over een klein groepje politieagenten, dat een aantal sinistere motor- duivels achtervolgt. De mo torrijders hebben hun vriend, de Nightrider verloren door toedoen van de agent Max Rockatansky (Mel Gibson). De Nightrider wordt vereerd als een soort godheid. Een golf van doelgerichte acties volgt. Bij deze acties wordt één van de agenten, Jim Goose gedood. Max is zo ge schokt, dat hij besluit zijn baan op te geven. Samen met zijn vrouw en zoontje zwerft hij in een stationcar door het land. Door een toeval komt zijn vrouw in aanraking met de motorduivels. Zij beledigt de leider The Toecutter. Bij een nieuwe wraakactie wordt zij levensgevaarlijk gewond en hun kind, Sprog, gedood. Voor Max is nu het sein gege ven om de strijd met de bende weer op te pakken en zijn vriend en familie te wreken. Vooral de manier van leven van de bende van Toecutter brengt een vreemde op som mige momenten komische sfeer in het verhaal. Maar ook van de kant van de "ordebe waarders" komt een niet-al- ledaagse inbreng. Een goede film is "Mad Max" niet, maar degene die van snelle auto's en motoren houdt komt zeker aan zijn trekken. Door een goede afwisseling van rust en actie wordt de spanning op vaak lugubere wijze opge voerd. Voor mensen met zwakke zenuwen is dit zeker niet de ideale film. MARIJKE KOOL 'Mad Max", hoofdrollen: Mel Gibson en Joanne Samuel, regie: George Miller, theater: Euro 2, Alphen; leeftijd: 16 jr. iiiiiuuiiiiiiiniiiiuiiiiiiiiuiill ROTTERDAM - Burgemeester André van der Louw heeft vorige week ter gelegenheid van het jaarlijkse festival van Film International de filmprijs van de gemeente Rotterdam uitgereikt aan de Italiaanse regisseur Michelangelo Anto nioni. Deze grijze eminentie van de cine ma, wiens films in de hele wereld grote indruk hebben gemaakt krijgt de onderscheiding voor wat genoemd werd "zijn scherpe en koele waarneming van het menselijk gedrag in de samenle ving en wegens zijn realistisch- esthetisehe weergave van het da gelijkse leven in de welvaarts maatschappij" De prijs, be staande uit een beeldje van de grote Rotterdamse humanist Er asmus, kreeg bij de overhandi ging de ondertitel mee van "een filmische Lof der Zotheid". De. prijs werd enige jaren geleden voor het eerst uitgereikt aan de Russische filmer Topov. De burgemeester haalde nog even de dreiging van een nieuwe Kou de Oorlog in de politiek erbij, door de hoop uit te spreken dat de activiteiten van moderne film- makers via manifstaties als die van Film International voor vol doende tegenwicht zouden kun nen zorgen. Antonioni heeft weliswaar sinds Profession Reporter met Jack Nicholson.in de hoofdrol geen nieuwe films meer gemaakt, maar de organisator van Film In ternational, Huub Bals, had niet temin een groot retrospectief van vroegere films in het programma opgenomen. Dat was dus de eer ste aanleiding om de maker van beroemde films als Deserto Ros so en La Notte naar Rotterdam uit te nodigen. Bovendien bleek op een persconfe rentie dat Antonioni aan interes sante nieuwe projecten werkt, waarvan één al in het eindsta dium verkeert, te weten de film Mystery at Oberland, die geba seerd is op een toneeltekst van Jean Cocteau, getiteld "De ade laar heeft twee vleugels". Het bijzondere van die projecten is, dat Antonioni een bepaalde ma nier gevonden heeft om met filmkleuren te schilderen, zoals een schilder dat doet. Hij heeft in zijn vroegere films altijd al op een heel speciale manier met kleuren gewerkt om stemmingen van personages direct op de toe schouwer over te brengen. Hij heeft bijvoorbeeld in Deserto Rosso al het groen van bomen versterkt door eerst die bomen groen te spuiten en vervolgens uit de andere kleuren het groen weg te filteren; hetzelfde deed hij met het blauw van de zee. Bij zijn nieuwe experimenten om eindelijk de kleur meester te worden, zoals de grote schilders van de beeldende kunst meester waren over hun palet - zo vertel de Antonioni - hebben de techni sche medewerkers een systeem ontworpen, waarmee je bij de gewone weergave van kleuren tussenbeide kunt komen, d.w.z. na de opnamen, bij de montage. Het is zoiets als schilderen. Je kunt de kleur veranderen naar je eigen inzicht. Antonioni en zijn mensen maakten gele wolken en blauwe bomen terwijl de mense lijke gezichten hun normale vleeskleur behielden. In 1975 maakte Antonioni zijn lan ge film over China, die ook in Ne derland op de tv werd uitgezon den. De reacties in het "Westen waren zeer positief, maar in Chi na waren de autoriteiten woe dend, blijkbaar omdat de Italiaan kans had gezien te veel tussen de officiële regels door te filmen. Op een vraag of hij zijn Nederland se collega Joris Ivens, maker van een monumentale film eveneens over China, wel eens over hun beider films gesproken had, ant woordde de Italiaan, dat dit in derdaad het geval was. "Maar ik was ertoe gedwongen aan te ne men dat hij niet helemaal oprecht was ten opzichte van de dagelijk se werkelijkheid in China aldus Antonioni. Overigens hoorde de regisseur, dat de Chinezen, in wier land wel een en ander veranderd is sinds de dood van voorzitter Mao, weer contact met hem zoeken, al weet hij zelf niet waarom of waarover. Regisseur Michelangelo Antonioni werkt momenteel aan twee interes sante projecten, waarvan één is gebaseerd op een toneeltekst van Jean Cocteau. Nicholas Ray Het festivalprogramma was vorige week overigens voor een groot deel gewijd aan de Amerikaanse regisseur Nicholas Ray, die vorig jaar juni op 67-jarige leeftijd overleed. Eerst werden twee ty pische Hollywood-produkties vertoond van de man die men zich vooral herinneren zal als de maker van Knock on any door (1948) en Rebel without a cause (1955) met de legendarische jonge acteur James Dean, die om het leven kwam bij een auto-ongeluk toen miljoenen jeugdige aanbid ders zijn portret boven het bed hadden hangen. Van Ray zagen we eerst Bitter Vic tory (1948), een zwart-wit-com- mandofilm uit de woestijnoorlog in Afrika met Curd Jurgens en Richard Burton in"de hoofdrol len. Een handig gemaakte film. die niettemin zwaar gedateerd is vanwege de doorzichtige manier waarop de psychologische hand boekjes (twee echte kerels vech ten om een vrouw) vertaald wor den in lange close-ups van de Ac tors Studio. Een tweede film van Ray: On dan gerous ground (1950) laat zich ook nu nog heel wat beter waar deren. Het verhaal van een poli- tie-instructeur, die zich bij de da gelijkse slag met de stedelijke misdaad al te gewelddadig afzet tegen zijn eigen emoties, is in de ze verfilming nog heel acceptabel en navoelbaar. Het is een typisch voorbeeld van de perfecte Hol- lywood-formule om mensen emotioneel te betrekken bij het vraagstuk van de sociale verant woordelijkheid van de misdaad. Alleen de lange vijf-zakdoeken- close-ups met vaseline op de lens zijn in onze dagen moeilijk te ver teren. De derde film van Nicholas Ray, die vertoond werd, is zijn laatste werk. een voorlopige montage van We can't go home again. Het is gemaakt samen met zijn leer lingen met de bedoeling naar bui ten te brengen wat Ray dacht dat er in de jongelui omging tijdens de gewelddadige politieke ge beurtenissen in de VS in de late jaren zestig. De techniek van deze film was een vervulling van een oude droom van Ray: meervoudige projectie tegelijkertijd, d.w.z. twee, drie of meer beelden op één scherm die met elkaar in verband staan, zoals de rellen tegen de rassenschei ding en tegen Vietnam aan de ene kunt, en de persoonlijke betrok kenheid van actieve jonge men sen aan de andere kant, hun dro men, hun hallucinaties en hun aanvallen tegen de regisseur als vertegenwoordiger van de oude garde. Nicholas Ray heeft met deze nogal chaotische meervoudige projec tie geprobeerd de dwang van het rechthoekig filmkadcr te breken. Niet helemaal nieuw natuurlijk, maar de vergevorderde conse quentie die hij daaruit getrokken heeft is toch werkzaam. Het is daarom te hopen dat de definitie ve versie van We can't go home again spoedig in de Nederlandse filmhuizen in optima forma ge toond kan worden. Want video projectie op een film is nog steeds sterk gebonden aan de beperkin gen van hbt systeem - zulks in afwachting van het op de markt komen van de beeldplaat. De hommage aan Nicholas Ray, waarvoor zijn jonge weduwe Su san naar Rotterdam was geko men. werd besloten met een vi- deofrlrh van de mondiaal bewon derde cineast Wim Wonders. De ze volgde hem met de camera ge durende de laatste zes maanden van zijn leven. Bij het opstaan, bij een college voor studenten en ten slotte in het ziekenhuis. Een ont roerend document over een zichtbaar ten dode opgeschreven oude Hollywood-volgeling. die ter elfder ure onder invloed is ge raakt van de politieke werkelijk heid in de wereld. PAUL BOLLEN Een jaar nadat ze samen Who's afraid of Virginia Woolf? hadden gemaakt, speelden Richard Burton en Elizabeth Taylor (toen nog getrouwdjin 1967 samen in The Come dians. Naast die twee doen in deze film ook Alec Guiness en Peter Ustinov mee, maar on danks die sterbezetting werd deze verfilming van een boek van Graham Greene geen groot succes. The Comedians is morgen op Duitsland 1 te zien. De enige film die de Nederland se tv deze week uitzendt volgt een dag later. Het is In Cele bration van Lindsay Ander son. Alan Bates, James Bo- lam en Brian Cox spelen drie zoons van een mijnwerker. die naar het ouderlijk huis te rugkeren om daar het veer tigjarig huwelijksfeest van hun ouders te vieren. De con frontatie met hun jeugd levert een prachtig drama op. I confess (dinsdag) en Family Plot (vrijdag) zijn deze week de films in de Belgische Al fred Hitchcock-cycius. In de eerste (uit 1953) is Montgome ry Clift een van moord ver dachte priester. Hij kent de identiteit van de ware dader, maar voelt zich aan het biechtgeheim gebonden. Family Plot is Hitchcocks laatste (1976) film. Het is een ingewikkeld misdaadverhaal.- waarbij de levens van twee echtparen elkaar kruisen. Der Wildeste unter 'l'ausend. Onder die titel brengt Duits land 1 volgende week vrijdag Martin Ritts Hud. Paul New man speelt daarin een sterke rol als de cynische zoon van een boer. Het programma: ZATERDAG Drums along the Mohawk; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: John Ford met Henry Fonda). Liebling der Götter; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Gott fried Bernhardt). The Come dians; 22.30 uur; Dtsl. 1. MAANDAG: Hellzapoppin; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie. Henry Potter* The national health; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Jack Gold met Lynn Redgrave). PINSDAG: Patience; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Vladimir Cech met Jana Bouskava). I confess; 21.30 uur; Bel. 2. Gunfight at Dodge City; 24.35 uur; Dtsl. 1 (regie: Jo seph Newman met Joel McRea). WOENSDAG: Wuthcring Heights; 20.40 uur; Bel. 1 (re gie: William Wyler met Lau rence Olivier). DONDERDAG: Lola; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Jacques Demy met Anouk Aimee). VRIJDAG: Family Plot; 20.15 uur; Bel. 1. Hud; 20.16 uur; Dt I 1. Dr. Jckyll and Mr. Hyde; 1.15 uur; Dtsl. 2 (regie: David Winters met Kirk Douglas). Blijvers "Het geheim van Bear Island" - Expeditie loopt uit op ijsclijk drama, Luxor. Leiden. "Die Blechtrommel" - Prachtige verfilming van het boek van Gunter Grass, Lido 2, Leiden. "Manhattan" - Imposant en humo ristisch beeld van handel en wandel van New Yorks intellectuelen, Stu dio. Leiden. "Escape from Alcatraz" - Ontsnap ping uit gevangenis met voorbijgaan van problemen van gevangenen, Camera, Leiden, Euro 1, Alphen. "Une historic simple" - Eenvoudig verhaal, schitterend verfilmd, Lido 3, Leiden. "Tess" - Mooi, maar drakerig, Tria non. Leiden. "Race naar de schroothoop" - Wilde achtervolging, Euro 3, Alphen. Rex Nachtfilms "Everything you always wanted to know about sex" - Camera, Leiden. "Stonckiller" - Luxor, Leiden "De leeuw brult om sex" - Rex, Lei- "Opdracht voor vijf veroordeel den" - Euro 1, Alphen. "Mad Max" - Euro 2. Alphen. "Damien, het tweede Omen" - Euro 3, Alphen. "Porno-oppeppers" - Euro 4, Al phen. Den Haag "Pik in en starten maar" - Apollo 1 (460340), al. "Enter the dragon" - Apollo 2,16 jr. Tess" - ASta 463500), ul. "Monty Pyt ou (461137), "And justice "for all" - Calypso (463502), al. Tess" - Babylon 1 (471856), al. "Het gehim van Bear Island" - Ba bylon 2, 12 jr. "De vier vuisten op safari" - Baby- Ion 3, al. "Dracula" - Camera (467200), 16 jr. "Die Blechtrommel" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "'n Moordbandiet" - Cineac 2,16 jr. "Jungleboek" - Cineac 2, al. "Escape from Alcatraz" - Cineac 3, 16 jr. "Mad Max" - Corso (467200), 16 jr. "Heaven can wait" - Du Midi (855770), al. "Gejaagd door de wind" - Euro (6t>7066), 12 jr. "Rocky 2" - Metropole 1 (456756), 16 jr. 'Apocalypse now" - Metropole 2,16 "Manhattan" - Metropole 3, al. [[The Champ" - Metropole 4, al. "La Luna" - Metropole 5. 16 jr. "J ungle bock" - Jdeon 2 (462400), al. "Killerfish" - Odeon 2, 16 jr. "De begir\jaren van Butch en Sun dance" - Odeon 3, al. 'Prcparez vos mouchoira" - Odeon 4. 16 jr. [[Killerfish" - Odeon 4, 16 jr. "De verleiding van Claudia" - Le Pa ris 1 (656402), 18 jr. "Een hete familie in Zweden" - Le Paris 2, 18 jr. "Porno in het Pentagon" - Le Paris 3, 18 jr. "Meteor" - Passage (460977), 12 jr. "And justice for all" - Studio 2000 (542288), al. Amsterdam "Don Giovanni" - Alfa 1 (278806), 16 jr. "Monty Pythons life of Briun" - Alfa 2. 12 jr. "Manhattan" - Alhambra 1 (233192), al. [[La Luna" - Alhambra 2, 16 jr. Tess" - Bellevue Cinerama (234876), al. "De vier vuisten op safari" - Calypso 1 (266227), al. "Bloodline" - Calypso 2, 16 jr. "Het geheim van Bear Island" - Ca lypso 3, 12 jr. [[Eruptie" - Centraal (248933), 18 jr. "Meteor" - Cineac Damrak 1 (245648), 12 jr. Mad Max" - Cineac Damrak 2.16 jr. "n Moordbandiet" - Cineac (243639), 16 jr. The good, the bad and the ugly" - Cinecenter (236615), 16 jr. "The Eagle's wing" - Cinecenter, 16 jr. [[Rich kids" - Cinecenter. 16 jr. "In cinem Jahr mit dreizehn Mon den" - Cinecenter, 16 jr. "High plains drifter" - Cinema In ternational (151243), 16 jr. "Die Blechtrommel" - City 1 (234579), 16 Jr. "Ratataplan" - City 2, 16 jr. "Alien" - City 3, 16 jr. "Kentucky Fried Movie" - City 4,16 jr. "Dona Flor en haar twee mannen" - City 5. 16 jr. "Moonraker" - City 6, 12 jr. "Killerfish" - City 7. al. ['Tess" - Du Midi (723653), al. "Jungleboek" - Flora Disney (230469), al. "And justice for all" - Lcidscplein- theater 6235909), al. "Rocky 2" - Noggerath (230655), 16 jr. "Zwoele pornofeesten" - Parisien (248933). 18 jr. "De beginjaren van Butch en Sun dance" - Rembrandtpleintheater 1 (223542), 16 jr. "Apocalypse now" - Rembrandt pleintheater 2. 16 jr. "Flying guillotine" r Rex, 18 jr. "Enter the dragon" - Rialto (723488), 16 jr. "Ben Hur" - Rivoli (723488), al. "Meteor" - Roxy (232809), 16 jr. "Don's party - Studio K (231708), 16 jr. "Ratataplan" - The Movies (245790), 16 jr. "Francesco Rosi's Eboli" - The Mo vies, 16 jr. 'The Amityville horror" - Tu schinski 1 (262633), 16 jr ['Manhattan" - Tuschinski 2, al. [The Champ" - Tuschinski 3, al. "Die Ehe der Maria Braun" - Tu schinski 4, 16 jr. "Escape from Alcatraz" - Tuschins ki 5, 16 jr. "Forellen" - De Uitkijk (237460), 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11