't Kliekske: sfeervol LIEVE CHOCO Rob van Reijn brengt pantomime van niveau 'Oefeningenop een wiebelend vierkant MAANDAG 11 FEBRUARI 1980 VARIA In de auto op weg naar Antwer pen vertelde Sara met onver holen gniffeling wat Joke wel. eens doet. Joke is de moeder van Bart en diens jongere zus je Janneke, die weer een van Sara's kleuterschoolvrien dinnetjes is. Ik zeg nog steeds „u" tegen mijn moeder en heb haar nog nooit van m'n leven Henny of Hen genoemd, maar onze kinderen noemen ons afwisselend mamma, pappa, Nico of Anne, al naar het hen invalt, terwijl Sara de moe ders en vaders van haar vriendinnetjes ook gewoon Joke,Koos,Élly,Coert,Olgaof Hélène noemt. Een gezonde ontwikkeling, want zo heten ze tenslotte ook! Plantjes ,X>an gaan Janneke en Bart wel eens heel stilstaan als planten en dan komt Joke met de gie ter en die giet ze helemaal nat!" Ik heb altijd „u" gezegd tegen mijn moeder en ik ben nooit door haar als plant begoten... Dat zijn vermoedelijk twee dingen die onherroepelijk samengaan. Zoiets absurdis tisch, zoiets strijdigs met de normale gang van zaken (,fas op!, maak je kleren niet nat!" en: „Kijk uit, je morst op het vloerkleed!"), moet een onvergetelijke indruk op kin deren maken, en ik voorspel dan ook dat Janneke nog als oma haar kleinkinderen als plantjes water zal gevenvoor zover die taak niet allang door haar dochter of zoon is overgenomen. We waren dus op weg naar Bel gië, het eerste dagje buiten land voor Sara. Ze heeft al wel een flauw besef van het ver schil tussen Nederland en an dere landen: de mensen spre ken er anders, de bussen heten er „dubbeldekkers" (die ze overigens, nadat ze bij een vriendinnetje voor het eerst een stapelbed gezien had, ,ftapelbussen" noemt), in Schotland dragen de mannen rokken, en ze hebben er ook ander geld, maar haar ver wachtingen waren deson danks hooggespannen. Toen we haar halverwege voorstel den even een tukje te doen, wees ze dat dan ook veront waardigd van de hand: ,JJan zie ik geen avonturen!" De kunst, en ook de opzet, was natuurlijk haar al die dingen in Antwerpen te tonen die een onuitwisbare indruk op haar zouden maken, te vergelijken met het plantjebegieten van Janneke. Ik stelde me ook veel voor van het eten van Brussel se wafels, en van het winkelen in L'lnnovation, waarvoor ze in haar eigen portemonneetje een briefje van 20 en een van 50 francs had gekregen. Ook zouden we ansichten sturen naar Janneke, Ellen, Pam- metje, Olga en Mirjam. ,JEn ook naar Vondel!", bedacht ze toen zelf. Vondel is een buur- hondje met drie pootjeS, dat zijn naam te danken heeft aan het feit dat hij een vonde ling was. Haar wens hem een kaart te sturen herinnerde me aan een cartoon van een kwart eeuw geleden, waarop je een mevrouw ziet vragen: „Hebt u ook een ansicht voor een ziek hondje?"', waarop de verkoopster vraagt: „Hoe ziek is het hondje?" Goeiemorgen De eerste teleurstelling kwam bij de grens: we mochten zon der vaart te hoeven minderen doorrijden. Geen pascontrole. ,fJu zijn we in België, Saar!" Ze keek, maar zag nog steeds Nederland. Wat zou ze ver wacht hebben? Een andere kleur gras, zoals België in de atlas ook een andere kleur heeft dan Nederland? We gin gen, pour besoin de la cause, geld wisselen bij het Belgische wisselkantoor. Ik vond. het héél erg Belgisch dat de scheurkalender die daar spe ciaal is opgehangen om de mensen die een cheque uit schrijven te attenderen op de juiste datum nog op 8 februa ri stond terwijl het al 9 fe bruari was, maar aan Sara was dat minder besteed. De man achter het loket sprak trouwens bijna vlekkeloos Nederlands, maar het geld zag er gelukkig anders uit. Op' naar Antwerpen! We par keerden. wezen Sara op de nummerborden met hun rode cijfers, en gingen een winkel met indiaanse spullen in. We kochten wat, ik betaalde, zei goedenmorgen, maar werd weer teruggeroepen. Had ik iets laten liggen? Ik keerde me weerom, de man aan de kassa bleek me alleen maar terug gegroet te hebben. In Habitat gebeurde precies hetzelfde: betalen, goedenmorgen!, af- wendjfh, teruggeroepen wor den, maar hij bleek alleen maar dank u en gedag te heb ben gezegd. Ik vond dat weer buitengewoon Belgisch, en ik reconstrueerde het als volgt. Wij Nederlanders zijn veel aardiger en beschaafder dan Belgen, die aan de kassa be talen en zonder boe of bah weglopen, en dus ook nooit boe of bah terugkrijgen. Als er dan een Nederlander betaalt en vervolgens groetend weg loopt, heeft de Belg aan de kassa èèn seconde verbouwe reerdheid nodig om tot zich te laten doordringen één hem zo juist is overkomen, waarna hij, aardig als hij van inborst toch eigenlijk is, haastig nog een groet stamelt, die door de weglopende Nederlander maar half wordt verstaan, waardoor hij denkt dat hij te ruggeroepen wordt. Maar ik geef mijn mening natuurlijk graag voor een nóg betere. Morgen wordt dit Antwerpse reisavontuur vervolgd! LEIDEN - Hoewel de vierjarige Mijanou naar Rob van Reijn toe liep óm te zeggen 'dat ze het niét leuk vond', dachten de meeste kinderen er gistermiddag in een afgeladen LAK-theater toch an ders over. De kindervoorstelling rond professor Palet (Rob van Reijn), die tevens de rol van inspecteur Vliegensvlug voor z'n rekening nam, 'Mooie Karei' (Ron de Koning), 'Juffrouw Paulien' (Myriam van Reijn), 'Politieagent' (Hans Langeree) en de 'Dief (Gonnie San ders) ontlokte aan de kinderen de meest onverwachte uitroepen, maar boezemde op het moment, waarop de dief het vijftigdui zend gulden kostende schilderij wilde stelen, ook wel angst in. De verstrooide (wat anders?) professor Palet had het schilderij van de schilder Jean Passepartout gekocht om het in z'n kamer te hangen. Door tussenkomst van 'Juffrouw Paulien', die twee schilderijen had verwisseld, werd de diefstal van het kostbare schilderij voorkomen. Aanvankelijk werd het vriendje van Paulien „Mooie Karei'' ver dacht, maar een zeer oplettend meisje uit het publiek vertelde Van Reijn even later, dat dit onmogelijk was, omdat inspecteur Vliegensvlug had geconstateerd, dat de door de dief achtergela ten handschoen 'Mooie Karei' te klein was. De verdienste van dit pantomimeprogramma, dat binnen afzienbare tijd wordt ver volgd met 'De Reis om de wereld in tachtig dagen' in de Leidse Schouwburg, is de uitleg, die Van Reijn aan het begin van de voorstelling geeft. Vooral het effect met de glazen wand is zeer goed gevonden. Een voorstelling van niveau, zoals gebruikelijk bij het pantomime-theater van Rob van Reijn. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - Gymnastiekoefeningen op een wiebelend vierkant zo zou men de voorstelling 'Vierkantier', die mimetheater 'Mekaniek' afgelopen zaterdag avond in het LAK-theater bracht, op een hoogst onvriendelijke manier kunnen omschrijven. Volgens de LAK-agenda ging het hier om een bewegingscomposi tie van vier mensen (Fransjoris de Graaf, Kees van Leeuwen, Joep Hoedjes en Anke Pluim), uitge voerd door drie personen, met als uitganspunt een vlak van vier bij vier meter. Doordat dit van' een draai- en be weegbare constructie was voor zien, kon er een spanningsveld tussen de bewegingen van de spelers enerzijds en die van het vlak anderzijds ontstaan. Met dit spanningsveld, aan het begin en het eind ondersteund door een steeds weer herhalen van het zelfde beklemmende muziek- thema, werd het publiek ruim vijftig minuten lang geconfron teerd. Door de aankondigingen kon het publiek weten, dat het program ma 'Vierkantier' niet avondvul lend zou zijn. Nog afgezien van dit kwantitatieve aspect zou met zich af kunneri vragen, of deze bewegingscompositie als zelf standig theaterprogramma ac ceptabel is. Hoewel het schrijven van een negatieve recensie veel gemakkelijker is dan het vullen van een theateravond, blijft toch nog de vraag, of je voor een der gelijk programma een publiek naar het theater kunt laten ko men. Voor het zaterdagavond aanwezige publiek leek deze vraag echter niet te spelen. WIJNAND ZEILSTRA Indringend vioolspel Kaoru Kakudo LEIDEN - Rasviolisten met alles in zich verenigd aan muzika liteit, techniek en tempera ment behoren tot de zeld zaamheden. De Japanse vio liste Kaoru Kakudo is zo'n talent. Samen met Marinus Flipse trad zij gistermorgen op met een koffieconcert in de foyer in de Stadsgehoorzaal. Haar warme (en grote) viool toon is trefzeker en muzikaal indringend. Zij heeft in dat zware programma geen mo ment van een inzinking ge kend. Integendeel, zij boeide tot de laatste noot. Een brede opzet van de Han- delsonate nr. 4 in D gaf een directe indruk van haar ar tisticiteit. Poème op. 25 van Chausson, oorspronkelijk voor viool en orkest geschre ven, werd wat problemati scher omdat het impressionis tisch coloriet inboette door de bewerking voor viool en pia no. De vioolpartij bleef echter ongewijzigd en werd virtuoos vertolkt. Ook de Duivélstrillersonate van Tartini leverde Kaoru Kaku do geen enkel technisch probleem op, althans zo leek het. Alleen zo nu en dan een wat licht overspannen toon wees er op dat het haar niet kwam "aanwaaien" Meer ontspannen was zij in de Romanza Adaluza van De Sarasate, een werk dat zij temperamentvol vertolkte. In Marinus Flipse had zij een nauwkeurig en muzikaal be geleider, die het alleen even moeilijk heeft gehad in de pianobewerking van de Poè me van Chausson. Routinier als hij is, heeft hij meesterlijk deze kleine problemen opge vangen. Wel direct wist hij in de vrij lange inleiding de im pressionistische sfeer te tref fen. Voor beiden was dit con cert een groot succes. BEP RIJNDERS TO GAAT H6T NU ALTUP. PRINS LÊONAKP IS VÉÉL- TÉ- ZACHTAARDIGHU ZOU HET HO NOG STRAATARM MAKEN) MET LEIDEN - Met de éénmansfluit, de "trommel op de welvaartsknobbel", de rommelpot en de draailier werd zaterdagavond vooreen verrassend goed bezet te Leidse Schouwburg muziek gemaakt door het uit het Belgische Kester afkomstige volksmuzieken- semble 't Kliekse". Rosita Tahon (trom en indruk makend als zangeres in "Mijnheer van Bruinkasteel') echtgenote van de eveneens van 't Kliekske deeluitmakende Herman de Wit (spil van de volkse muziekbeoefenaars en ge zegend met een groot gevoel voor humor) en zuster van Oswald Tahon, eveneens lid van 't Kliekske als mede Wilfried Moonen (een naam, die zeer wel past bij de soms honderden jaren oude muziekinstru menten, die allen, op een doedelzak na, kunstig door de leden van 't Kliekske zijn nagemaakt) zorgden zaterdagavond voor een uiterst ontspannen voor stelling. 't Kliekske' wist die eerlijke, ontspannen sfeer, die later in de foyer van de Schouwburg zou resulteren in het door het publiek bezichtigen van de prachtig geko- piëerde, vaak oud-Middeleeuwse of iets jongere mu ziekinstrumenten, te bereiken door het spelen en zingen van een groot aantal zeer sfeervolle liedjes. 'De berendans uit de Kempen op twee koehoorns', 'De Dagen van de Week', een dansmelodie uit 1600 met mondharp en flierefluit en 'Klein, klein manne ke van waar komt gij getreden' maakten voor de pauze, samen met twee bedelliedekens op wrijf- trommel/rommelpot, wel de meeste indruk. Na de pauze waren dat vooral het 'Urenlied', de Kliekske-interpretatie van 'De Vier Weverken en het a capella gezongen 'Ik dans op mijn pantoffelken', "t Kliekske beschikt over een geheel eigen theater publiek, dat zaterdagavond op verschillende manie ren duidelijk maakte zich bijzonder te amuseren. BERT KOEKEBAKKER WA P/AA S nevtscrt ADi/EPirwrm feUKEAU Pokter -KEEPS' JJ O De avonturen van Jommeke Katabalaba tarara oemba boemba bene lóeloeba oe wawa essa kwaleba nana! Panvis 1 kg aardappelen, 1 kg schelvis, zout, 2 uien, 50 g boter, saus: 40 g boter, 1 uitje, 40 g bloem, 4 dl bouillon (van de visgraten), 100 g kwark, 100 g ge raspte oude kaas. Snijd de geschil de aardappelen in plakjes en kook ze 5 min. voor. Snijd de schoonge maakte vis in mo ten. Ontdoe ze van graten en vel en zout ze. Sngd de uien fijn en fruit ze in een gedeelte van de boter. Leg in een beboterde vuurvaste schotel laag om laag de stukken vis, klon tjes boter, de aardappelplakjes en de gefruite uien. De bovenste laag bestaat uit aardappelen. Maak de saus door het fijnge snipperde uitje te fruiten in de bo ter, droog de bloem toe te voe gen en beetje bij beetje, onder voortdurend roe ren, de bouillon. Roer de kwark los met iets van de hete saus en schenk dit terug in de pan. Schenk de saus over de vis en strooi er de ge raspte kaas over. Plaats de schotel 30 min. in een op 175 gr. C voor verwarmde oven tot hij gaar en goudbruin is. Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "Het geheim van Bear-Is- land", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.15 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "De groene baret ten", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. CAMERA: "Escape from Alcatraz", da. 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Alleen op de wereld", za. en wo. 2.30 uur, zo. 2.00 uur Nachtvoorstelling: "Everything you al ways wanted to know about sex", vr. en za. 11.30 uuir, 16 jr. LIDO 1: "Apocalypse now", da. 2.30 en 8.00 uur, 16 jr. LIDO 2: "Die Blechtrommel", da. 2.30 en 8.00 uur, 16 jr. LIDO 3: "Une histoire simple", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilmcaroussel", wo. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur STUDIO: "Manhattan", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook 2.30 uur, al. Kindermatinee: "Jungleboek", wo. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur REX: "Het hete dagboek van een 17—ja rige", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jr. Nachtvoorstelling: "Babyface", vr. en za. 11.30 uur, 18 jr. TRIANON: "Tess", da. 2.00 en 8.00 uur, al. Alphense bioscopen jr. Nachtvoorstelling: "Escape from Alca traz", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Airport '80 the Concorde", da. 1.45,6.45 en 9.15 uur, zo. 4.15,6.45 en 9.15 uur, za. en wo. alleen 6.45 en 9.15 uur, al. Kindermatinee: "Tekenfilmfestival", za., zo. en wo. 1.45 uur Nachtvoorstelling: "The Swarm", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Race naar de schroothoop", da. 1.45, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "The Canterbury Tales", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Een moord bandiet", da. 2.00, 7.15 en 9.45 uur, zo. 2.15,4.45,7.15 en 9.45 Nachtvoorstelling: "Mijn naam is Clau- dio Porno", za. 12.15 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Kort Amerikaans", do. 8.00 uur, vr. en za. 9.15 uur, zo. 6.15 uur, wo. 8.15 uur, 16 jr. "Blow up", zo. en ma. 8.45 uur, di. 8.15 uur, 16 jr. "Kapitein Nemo ontdekt Atlantis", vr. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uur, zo. 4.00 uur, wo. 3.45 uur, al. Kindermatinee: "Pippi Langkous", za., zo. en wo. 2.00 uur Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve'van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00'uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 yur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond- Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15M uur. Bezoek aan ernstige patiënten:wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e .klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur. Kraamaf deling 13.30-14.15 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). Ut' dCïli teuuis II februari 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: -Naar het schijnt heeft de politie te St.-Petersburg een nieuwen aanslag op het leven des kei zers kunnen voorkanten. Zij heeft nl. de geheime drukkerij der radicale nihilisten weten te ontdekken, waar het or gaan "Narodnaja Wolja" werd gedrukt. Bij die gele genheid schoot de leider van die geheime drukkerij zich door het hoofd. Hij wordt voor den man gehouden, die inder tijd den moord op generaal Mezentseff pleegde en den naam Deutsch scheen te voe ren. Intussen zijn er allerlei verhalen in omloop over po gingen tot het plegen van aanslagen op den keizer. Het jongste verhaal luidt als volgt. Dezer dagen kwam een ordonnans-officier in het win terpaleis, die dringend ver zocht den keizer te spreken, omdat hij belangrijke papie ren van generaal Goerko moest overhandigen. De ad judant van dienst echter meende in de houding van den officier aanleiding te vinden om de zaak niet te ver trouwen en telegrapheerde daarop aan generaal Goerko: "Dadelijk in het winterpaleis komen". Binnen tien minuten was de generaal aanwezig en kon de valse ordonnansoffi cier ontmaskerd en in hechte nis genomen worden.Zeker is, dat de politie alles doet om den keizer voor een nieuwen aanslag te bewaren. Vijftig jaar geleden: -De Amerikaansche regeering zet den strijd tegen fabricage en handel van alcohol met kracht voort. Behalve de ver volging van 155 personen en 31 firma's te Chicago, die er van 'beschuldigd worden 7 millioen gallon industrieele alcohol tol whiskey te hebben verwerkt, zijn te Springfield zeventien smokkelaars aan gehouden, die alcohol hebben geleverd aan twee groothan delaren. Bij een razzia te New York werd in een aan Broad way gelegen hotel een groole hoeveelheid alcohol in beslag genomenDe hoteldirecteur en dertien leden van het perso neel werden gearresteerd. In Philadelphia zijn drie voor malige drankwet-agenten en vier. spoorwegbeambten aan gehouden wegenet smok kelen van alcohol. Dok elders tracht de overheid door scher pe controle en arrestaties de naleving van de anti-alco holwetgeving te ondersteu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 23