In Nederland denken en dromen over Afghanistan ZATERDAG 2 FEBRUARI 1980 EXTRA PAGINA 19 Door Herman van Amsterdam nenlanden van Azië tot eon minimum beperkt. Eigenlijk pas na de laatste wereldoor log zijn er wat banden ge smeed. Zo heeft de KLM in de vijftiger jaren een luchtlijn onderhouden op de hoofd stad Kabul. Het betrof voor namelijk de export naar ons land van schapedarmen die gebruikt werden in Neder landse worstmakerijen.Die luchtlijn is inmiddels opge heven. De KLM vliegt nog wel op Karachi (Pakistan). Nederland heeft gedurende een aantal jaren ook officieel een consulaat in Kabul gehad, onder leiding van de nu weer in Den Haag wonende culsul J.Boer. Deze stond tevens aan het hoofd van de vrij grote handelsonderneming Hol- landia, die 25 jaar vanuit Af ghanistan actief is geweest. In mei '78, dus kort naar de machtsovername van Taraki en Amin, is de onderneming opgeheven. Precies een jaar eerder zette een ander Ne derlands bedrijf, Van Gend en Loos, voet in Afghanistan en drijft daar nu de Afghan International Transport Compagny. De Afghaanse re gering heeft 51 van de aan delen van dit bedrijf in han den. Van Gend en Loos vervoert vanuit Afghanistan handels goederen naar de westeuro- pese landen inclusief Neder land en regelt ook het vervoer andersom. De recente ont wikkelingen in Afghanistan zijn niet van invloed geweest op de activiteiten van Van Gend en Loos, die er in totaal tien grote vrachtwagencom binaties heeft rijden. Coördi nator voor West-Europa Wanneke zegt daarover "De auto's zijn voorzien van Af ghaanse nummerplaten en er rijden Afghaanse chauffeurs op. Zodra de auto's daar het land binnen komen staat er een militaire escorte gereed. We verwachten geen proble men". Dat wil niet zeggen dat vrachtwagentransport in Af ghanistan op dit moment risi coloos is. Een paar dagen te rug nog is op de weg naar Ka- bul een Duitse vrachtwagen overvallen. Vermoedelijk door verzetstrijders. De Af ghan International Transport Compagny is opgezet met Nederlandse ontwikkelings hulp. Wanneke is er van over tuigd dat deze samenwer kingsvorm voor de nieuwe autoriteiten ongemoeid zal worden gelaten. Wat dat betreft denkt Roelof Bunneke er net zo over. Hij zegt: "Aantasting van het par ticulier bezit lijkt mij een zeer onverstandige manoeuvre. Een dergelijke stap zou nog meer voedsel geven aan de vrees dat Afghanistan een op en top communistisch staats bestel aan het vormen is" VN-verband Het aantal Nederlanders dat momenteel in Afghanistan verblijft wordt geschat op on- gever 25. De meesten van hen zijn er werkzaam in VN-ver band (Unesco, FAO). In ons land verblijven op dit mo ment slechts een handvol Af- ghanen. Niet meer dan twin tig, is de schatting van Nan gyalay Arsala. "Via een ken nis van mij op Schiphol word ik getipt als er weer een het land binnenkomt. Zodoende heb ik een goed inzicht in hun aantal. Momenteel zijn er vier families". Er zijn op dit moment slechts twee Afghanen die officieel bij de Nederlandse regering een verzoek hebben inge diend om de vluchtelingen status te verkrijgen. Een van hen is na de Russische inter ventie direct per vliegtuig naar ons land gekomen, de tweede is een student die hier al enige tijd verbluft. Tussen defensie en buitenlandse za ken is momenteel overleg gaande over de twee aanvra gen. Volgens defensie-voor lichter Holtes zullen er nog wel een paar weken overheen gaan voordat de beslissing valt. Dat de twee zullen wor den uitgewezen lijkt hem ver re van waarschijnlijk. "In de ze twee gevallen zal het meer om de vraag draaien welke vluchtelingenstatus op hen van toepassing is. De A-sta tus, waarbij politieke over tuigen, ras en geloof een rol spelen of de minder zware B- status waarbij humanitaire overwegingen in het geding zijn". Amnesty International heeft ook de vinger aan de pols van Afghanistan al is tot op de dag van vandaag nog geen enkele politieke vluchteling geadop teerd. "De situatie is op het ogenblik erg onoverzichte lijk", zegt Azie-coördinator Rolf Hage. "Door al de machtswisselingen is mo menteel niet goed te overzien wie nu wel als politieke vluchteling kan worden aangemerkt en wie niet. Fas als we wat later in het jaar zitten valt er peil op te trek ken en zullen we ook wel tot actie overgaan. We hebben inmiddels wel in Afghanistan een balletje opgegooid maar dat is slecht gevallen". Hage doelt daarmee op een zo genaamde proefadoptie die kortgeleden heeft plaatsge vonden. Om te testen hoe in Afghanistan gereageerd zou worden, adopteerde Amnesty Internat!cnal twee politieke gevangenen van wie bekend was dat zij al waren overle den. Gebleken is dat de Af ghaanse autoriteiten hun on genoegen over de proefadop tie op de familie van de twee hebben afgereageerd. •k Foto links: De Afghaan Nangyalay Arsala, getrouwd met een Leidse en le raar natuurkunde aan het Ash- ram-college in Alphen aan den Rijn. Foto rechts: Conservator drs. Roelof Munne ke: in Museum voor Volkenkun de uitgebreid aandacht aan Af ghanistan. LEIDEN/ALPHEN AAN DEN RIJN - De recente Russische interventie in Af ghanistan maakt van de tentoonstelling die vanaf deze week in het Museum voor Volkenkunde in de Leidse Steenstraat wordt gehouden, wel een heel actuele. Toch heeft de actualiteit geen enkele rol gespeeld bij het opzetten ervan. Het is een samenloop van omstandigheden dat momenteel in het mu seum uitgebreid aandacht aan Afghanistan wordt besteed. "Deze tentoonstelling hadden we al een paar jaar in voorbereiding"zegt drs. Roelof Munneke, conser vator van de afdeling Z.W.- Azië en Afrika. "Bovendien, wat hier is samengebracht verzamel je niet even in een paar weken. Ik heb in de afgelopen jaren drie reizen naar Afghanistan moeten ondernemen om nu zo compleet mogelijk voor de dag te kunnen komen. De tentoonstellingdie tot volgend jaar geopend'blijft, geeft een indruk van hoe het er in de .Noordaf-- ghaanse samenleving aan toe gaat en ging en wat daar de functie is van de marktstadbazaar. In het museum is een dergelijke bazaar nagebouwd. Roelof Munneke heeft in Afghanistan in totaal zo'n 1500 voorwerpen verzameld. "Mijn laatste reis was net op tijd. Nu zou ik op geen enkele medewer king meer hoeven rekenen". Dat wil niet zeggen dat hij op zijn reizen rustig zijn gang is kunnen gaan. De laatste keer dat hij er was, in'78, is hij door het militaire gezag "achter de broek gezeten". Hij zegt: "Veel gesprekken met Afghaanse informanten heb ik in het geniep in afgelegen theehuisjes moeten voeren. In de stad waar ik was heerste toen al een dreigende sfeer, 's Avonds gingen er zoeklichten over de stad en er liepen mili taire patrouilles over straat. Het deed mij toen een beetje denken aan de situatie zoals wij die in Nederland gekend hebben tijdens de tweede we reldoorlog. De tentoonstelling is geopend door Nangyalay Arsala, een 31-jarige Afghaan die in Lei den heeft gestudeerd en daar nu woont. Hij is begin zeven tiger jaren in Beiroet ge trouwd met zijn Nederlandse penvriendin. Streep Nangyalay Arsala noemt zich een derde-wereld socialist. Iemand die wil dat Afghanis tan zelfstandig, dus zonder druk van Rusland, Amerika of een andere grote mogend heid, een staatsbestel kiest dat voor het land het beste lijkt. De Russische invasie heeft een dikke streep ge haald door die wensdroom van een niet-gebonden poli tiek. En dat is hard aangeko men bij Arsala, die twee hoog in een Leidse flat zich dage lijks zorgen maakt over wat in zijn geboorteland gaande is. In 1975 is hij voor het laatst in Afghanistan op vakantie ge weest. Toch noemt hij zich "goed geinformeerd en op de hoogte van de ontwikkelin gen in het land". Zit soms da gen aan de radio gekluisterd, leest veel kranten, bezoekt in het buitenland studenten die pas uit Afghanistan zijn ge komen en put informatie uit een aantal andere bronnen, die hij liever niet nader ziet omschreven. Nangyalay is erg voorzichtig met zijn uitspraken.Wikt en weegt zijn woorden. Omdat zijn ouders en jongste zus nog in het land zijn. "Wat ik hier in Nederland teveel zeg, kan daar negatief voor hen door werken". Sinds hij in sep tember '67 uit zijn woonplaats Kabul vertrok om aan de Amerikaanse universiteit in Beiroet te gaan studeren, is er veel veranderd in Afghanis tan. "Toen ik wegging was er nog sprake van een democra tie. Ik kon daar demonstre ren, mijn eigen mening ver kondigen. Van die vrijheid is niets meer over. Zelfs met het schrijven van brieven moet je nu erg oppassen. Als mijn ou ders en ik elkaar schrijven beperken we ons meestal tot wat vrijblijvende informatie over onze en hun gezond heidstoestand en de kinde ren. Meer is eigenlijk niet ver antwoord. Wil je toch iets dringends kwijt dan moet je er een soort codetaal van ma ken. En dan maar hopen dat die andere de bedoeling ervan door heeft". Brief Zo 'proefde' Nangyalay uit een brief die hij in '78, na de staatsgreep van Taraki en Amin, van zijn ouders ont ving dat hij maar beter niet naar Afghanistan kon komen. Hij had de tickets voor het vliegtuig toen al op zak.Over het waarom zegt hij": "In '77 had ik mijn studie afgerond. Daarna deed ik een jaartje er varing op in het lesgeven en toen voelde ik er veel voor om naar mijn geboorteland af te reizen. Samen met mijn (Leidse) vrouw zou ik er ze ven weken op vakantie gaan en dan gelijk uitkijken naar een plekje waar we ons zou den kunnen vestigen. Ik had het volste vertrouwen in de twee die toen nét aan de macht waren gekomen. Ik was enthousiast en heb zelfs op het punt gestaan om Tara ki en Amin een gelukstele gram te sturen. Maar toen kwam die brief van mijn ou ders". Ik wilde het eerst niet geloven en gewoon gaan. Maar mijn vrouw zei dat het beter was om in Nederland af te wach ten en van hieruit de nieuwe regering te beoordelen. We weten nu wat voor tragedie het is geworden. Men heeft kost wat kost in Afghanistan een stalinistisch systeem willen vestigen. Onderdruk king van de islam, onder drukking van de democratie en onderdrukking van het na tionalisme. Bijna iedere Af ghaan heeft iemand verloren. Mijn oomeen hoge legeroffi cier is zonder vorm van pro ces geëxecuteerd. Andere familieleden zitten gevangen. Mijn vader heeft geluk gehad. Hij was kolonel in het leger van Daud (tot de staatsgreep in '78 aan het bewind red.) maar werd gepensioneerd voordat Taraki en Amin de macht grepen. Daarom is hij ongemoeid gelaten. Visum Nangyalay: "Mijn ouders wil ik naar Nederland laten over komen. Al een paar jaar ben ik in de weer voor een visum. Ze krijgen 'm niet. Wel een pas poort. Maar daar kom je het land niet mee uit. Het aantal mensen dat Afghanistan in en uit gaat wordt steeds kleiner. De poorten gaan dicht.Het systeem sluit zich. Alleen voor studenten die in het bui tenland willen gaan studeren wordt nog een uitzondering gemaakt en voor mensen die er veel geld voor willen neer tellen. Voor zijn paspoort Aan de tentoonstelling over Aj een impressie van de karavansi moest mijn vader 1000 gulden betalen, terwijl zijn pensioen otfer een heel jaar 2000 gulden bedraagt". "Ons Afghanen doet het meest pijn dat men ons onze identi teit probeert af te nemen. Plaatsnamen worden zomaar veranderd, onze driekleur zwart, rood en groen heeft plaats moeten maken voor de rode vlag. Die dingen steken heel erg". Nangyalay Arsala wil proberen Afghaan te blijven en vraagt zich af welke weg hij en zijn vrouw moeten gaan bewan delen. Om één feit kan hij niet heen, deze zomer verloopt zijn Afghaans paspoort. En de kans is groot dat het niet wordt verlengd. "Dat is een van de manieren van de rege ring Karmal (afgelopen de cember aan de macht geko men) om de in het westen verblijvende Afghaanse in tellectuelen onder druk te zet ten", zegt hij. "De meesten van ons worden beschouwd als politieke tegenstanders die in het buitenland propa ganda maken tegen het hui dige systeem. Ons staat bij te rugkeer weinig goeds te wachten. Dat besef ik terde ge. Mijn grootste wens is naar Afghanistan terug te gaan en daar les te geven. Maar dat is een droom, ik weet het. Ik zou er geen baan krijgen, geen in komsten hebben. Vermoede lijk zou direct mijn paspoort in beslag worden genomen en zou ik in militaire dienst moe- :i, een soort kamelen-parkeerplaats ten. Vechten tegen de vrij heidsstrijders. Dat nooit". Gevaar Hij is er van overtuigd dat hij met zijn gezin (een paar we ken terug is een dochter ge boren) gevaar loopt als zij zich nu in Afghanistan vestigen. Bij voorbeeld vanwege de politieke opvattingen die hij er na houdt en waar hij in het verleden nogal nadrukkelijk mee te koop heeft gelopen. Met name in de periode dat hij in Beiroet studeerde. Daar heeft hij met een aantal me de-studenten een maand lang de Amerikaanse universiteit bezet gehouden. Uit onvrede over wat hij noemt "het impe rialistische beleid dat Ameri ka toen in de Arabisch wereld voerde". De Russendie nu in Afghanistan de lakens uitde len, krijgen van hem eenzelf de verwijt. "Ik kom straks voor de keuze te staan. Of Nederlander wor den of voorlopig verder leven met een vluchtelingenpas- poort. Voor dat laatste voel ik niets. Ik wil zekerheid. Bij een land horen. Mijn hart is nog steeds bij Afghanistan, hoe ver ik daar ook van verwij derd ben. Van nationaliteit veranderen betekent een keerpunt in je leven.Zoiets doe je alleen als je helemaal geen uitweg meer ziet.En ik heb de hoop nog niet opgege- ven.Ik heb besloten voorlopig ;nDeze recente) prent geeft de rand van de bazaar. voor een langere periode hier te blijven en een beetje op rust te komen. Hier in Ne derland veel denken en dro men over Afghanistan Arsala, islamiet, is kortgeleden aan de Leidse universiteit be gonnen aan een studie filoso fie. Hij heeft in Leiden ook zijn doctoraal natuurkunde gedaan. Sedert 1977 geeft hij dat vak les aan het Ashram- college in Alphen aan den Rijn. Daar is in de afgelopen weken het onderwerp Afgha nistan veel ter sprake geko men. "Ik heb heel wat keer aan leerlingen uitleg moeten geven. In principe doe ik dat niet tijdens de lessen. Dan moet ik natuurkunde geven, vind ik, al heb ik er wel een paar keer een uitzondering op gemaakt. Ik heb gemerkt dat leerlingen echt geinteresserd zijn en geen vragen stellen omdat het lesuur dan lekker snel voorbij is. Het valt mij trouwens op dat Nederland zo begaan is met het lot van Af ghanistan. Het heeft mij erg veel goed gedaan dat al jullie partijen zijn opgekomen voor onze onafhankelijkheid". Geen banden Nederland heeft zo goed als geen historische banden met Afghanistan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland, Frankrijk en Duitsland. En dat is makkelijk te verklaren. Als zeevarende natie was de belangstelling voor de bin-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19