Tess: mooi
maar wel
wat drakerig
KX1CVI!
Natasja Kinski: onopvallende schoonheid vol talent
r .iir jêt .,i|
r aW.mlF
Eert gewoon
verhaal
schitterend
gefilmd
Agatlia:
gevoelig
droevig en
pakkend
VRIJDAG 1 FEBRUARI 1980
AMSTERDAM (GPD) - Nastasja
Kinski is krap negentien jaar en
filmster. Zij volgde geen film- of
toneelopleiding en heeft niet
meer tot haar beschikking dan
een hand vol talen, een onopval
lende schoonheid die kenmer
kend is voor een jong meisje en
een kinderlijke expressiviteit.
Toch vond de bekende filmregis
seur Roman Polansky haar goed
genoeg voor zijn nieuwste film
„Tess" waarin hij haar de hoofd
rol toebedeelde.
„Ik kende hem al toen ik veertien
was", legt ze uit, vinger af en toe
in de mond, tuitende lippen. „Hij
was een kennis van mijn moeder
en ik was een bewonderaar van
hem. Zodra hij naar Duitsland
kwam om „Rigoletto" te regisse
ren, ontmoetten we elkaar. Na
derhand deden we samen een fo
tosessie voor Vogue en sindsdien
zijn we elkaar af en toe tegenge
komen".
I
Ontdekt
Haar eerste film maakte Nastasja
Kinski toen ze dertien jaar oud
was en ze vertelt dat ze hiervoor
ontdekt werd op straat. Een
schokschouderende beweging:
„Ik liep wat te wandelen toen ie
mand me vroeg of ik zin had om
in zijn film mee te spelen. Na
tuurlijk vond ik dat leuken vanaf
die tijd ben ik ermee doorge
gaan". Als ze op haar vingers na
telt dat ze sindsdien in vijf films
heeft meegespeeld zegt ze gede
cideerd dat ze weinig zin heeft om
te vertellen welke dat waren,
want achteraf bezien vindt ze ze
niet al te best.
Haar enigszins opgelegde kinder
lijkheid gaat gepaard met een
opmerkelijke nuchterheid.
Ze verklaart dat de oorzaak daar
van ligt in de harde leerschool die
ze in korte tijd moest doorlopen.
„Dit vak is zwaar en gevaarlijk",
vind ze, „omdat het zo in elkaar
zit dat de mensen je alle mogelij
ke steun en medewerking kun
nen geven als je in de lift zit. Maar
gaat er ook maar iets mis, dan la
ten ze je als een baksteen vallen.
Ik realiseer me dat. Daarom vind
ik het eng dat ik zo snel carrière
maak, hoewel ik mezelf goed heb
voorbereid op een terugval. Ik
heb geen moeite met succes op
zichzelf want het is logisch datje
hoopt dat de film waarin je de
hoofdrol speelt, het goed doet. De
rest vind ik vervelend. Ik ben nu
al in vijf verschillende landen
geweest om te praten over
Tess".
„Ik doe het in mijn eentje, zodat ik
ook steeds het middelpunt van de
belangstelling ben. Zoiets is
vermoeiend en erg saai. Omdat er
steeds dezelfde vragen worden
gesteld en omdat ik steeds het
zelfde verhaal moet vertel
len".
Haar haar wordt opgeduwd, zodat
het gezicht plotseling op dat van
een geroutineerde vedette lijkt,
haar mond voegt zich makkelijk
in een pruil-vorm. Het is een
merkwaardige combinatie van
kinderlijk gedrag met een vol
wassen ervaringswereld.
Vader
Toen ze acht jaar oud was gingen
haar ouders uit elkaar, haar vader
is de filmacteur Klaus Kinski die
bekendheid kreeg in een groot
aantal films.
Nastasja heeft weinig contact met
haar vader onderhouden en werd
dan ook op geen enkele wijze
door hem beïnvloed.
Zonder enige moeite: „Hij is best
aardig, maar er is weinig dat ik
van hem weet. Als hy nu over mij
praat en mijn filmcarrière, dan
zijn dat alleen maar woorden. Hij
zal best hele mooie dingen over
mij vertellen, ze betekenen ech
ter weinig".
Haar moeder heeft haar voortdu
rend mee op reis genomen, zodat
Nastasja het ene jaar in Zuid-
Afrika woonde, het volgende jaar
in Italië en het jaar erna in Duits
land. Haar talenkennis heeft ze
daaraan overgehouden, hoewel
ze in verband met Polansky's
film toch nog zes maanden in En
geland heeft moeten doorbren
gen om er het typische Engelse
accent te leren. Nu spreekt ze de
taal perfect.
Verhouding
Een van de onderwerpen die bij
haar omzichtig moeten worden
benaderd is haar gesuggereerde
verhouding met Roman Polans
ky. Zonder omhaal wordt deze
suggestie echter tegengespro-
„Ik ben niet verloofd met hem,
maar wel een goede vriendin van
hem. Op de een of andere manier
begrijpen we elkaar. Dat was heel
duidelijk toen hij me vertelde
over zijn film. Hij had het hele
maal in zijn hoofd zitten en legde
het me uit".
„Zodra we er over praatten voelden
we exact hetzelfde, alsof we één
persoon waren. Daarom is het
voor mij niet moeilijk geweest
om de rol goed te spelen, althans
zoals hij dat wilde".
Ze legt in het kort uit dat Tess een
vrouw is die ondanks ellende en
rottigheid, in staat is zichzelf te
blijven en de goede kanten van
haar karakter niet kapot laat ma
ken.
Polansky laat deze Tess in ver
schillende fases van haar leven
zien in omstandigheden die
slecht zijn.
Dat de piepjonge Nastasja een der
gelijke rol speelt, zodanig, dat zij
steeds dezelfde blijft, is voor het
publiek een merkwaardige erva
ring.
Nastasja vreest zelfs £at veel men
sen er kritiek op zullen heb
ben.
Parijs
De 19-jarige Nastasja zal na enige
weken weer terugkeren naar Pa
rijs, waar zy een eigen apparte
ment bewoont, waar haar agent
haar zaken voor haar regelt en
waar zij even alleen kan zijn. Haar
publiciteitscampagne voor Po
lansky's film is een vermoeiende
bezigheid.
Wel is haar samenwerking met Po
lansky nu al de moeite waard ge
weest, omdat er interessante
aanbiedingen uit zijn voortge
komen. Er ligt voor haar een
filmcarrière in het verschiet in
Amerika, en Nastasja zal deze
kans zonder meer aangrij
pen.
Een groep, geheel in het wit geklede meisjes loopt onder aanvoe
ring van een orkestje naar een open veld. Terwijl de dag weg-
schemert en het laatste zonlicht door hun haar speelt, voeren de
meisjes daar een dansje uit.
Dan komen de drie zoons van de
dominee aangelopen. De meest
wulpse informeert waarom het
mannelijk geslacht ontbreekt
("Die maken hun huiswerk",
antwoordt één van de jongeda
mes) en haakt na een verzoek
daartoe gretig in. Daarbij gaat hij
geheel voorbij aan het verwach
tingsvol kijkende meisje links.
Pas bij het vertrek valt ze hem op.
Ze kijken elkaar langdurig aan en
nog een tijdje na.
Zij heet Tess Durbyfield en hij An
gel Clare en wij weten dan al dat
die twee elkaar later in de film
nog zullen treffen. De regisseur
heet Roman Polanski en niet Da
vid (Bilitis) Hamilton, wat boven
staand fragment wellicht doet
vermoeden.
De tot Fransman genaturaliseerde
Polanski wilde eens een klassie-
k ''lik lIHli, 'l|
F JW\d\F A
Tess; regie: Roman Pa-
lanski; Polanski; Natassia
Kinski en Peter Firth;
theater: Trianon; 16 jaar.
iiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiiiiiii
HITCHCOCK IN
HET KIJKHUIS
LEIDEN - Films van Alfred Hitch
cock staan in de maand februari
op het programma van het Kijk-
huis in de Vrouwenkerkchoor-
straat. Op maandagen en don
derdagen worden steeds twee
voorstellingen (om acht uur en
kwart over tien) van het werk van
deze Meester van de spanning
vertoond.
Buiten deze cyclus om worden nog
twee Russische speelfilms ver
toond. "Siberiade" van Michal-
kov en Konchalowski. Deze drie
en een half uur durende speel
film, die ook wel de "Russische
Novecento" wordt genoemd is op
vrijdag 15 februari te zien om acht
"Que viva Mexico" van Sergei Ei-
senstein is vrijdag 29 februari om
acht uur èn elf uur te zien.
ke liefdesgeschiedenis verfil
men, zoals hij gisteren in deze
krant liet blijken. Hij koos daar
toe het van 1891 daterende Tess
of the D'Urbervilles van de En
gelse schrijver Thomas Hardy.
Het is het verhaal van een arm
meisje (Tess) dat van een voor
naam geslacht (D'Urbervilles)
blijkt af te stammen. Ze krijgt al
lereerst te maken met een op
dringerig neefje, maar van diens
genegenheid is ze niet gediend.
Desondanks dwingt Alec haar tot
de geslachtsdaad. Een zwangere
Tess verlaat hem daarop, maar bij
haar omzwervingen langs boer
derijen (voor werk) overlijdt het
kind.
Niettemin blijft Alec haar hinder
lijk volgen, maar dan ontmoet ze
eindelijk voor de tweede maal de
echte Angel en lijkt alles toch nog
goed te komen. Maar het roman
tische vioolspel ten spijt, blijft
het tobben. Het noodlot is onaf
wendbaar en dat is een terugke
rend thema in het werk van Tho
mas Hardy. Dat moet Roman
Polanski, die met name in zijn
laatste films een pessimistische
levensvisie uit droeg, ook in Har
dy's werk hebben aangesproken.
Helaas heeft dat echter niet tot een
boeiende film mogen leiden.
Fraai is Tess zeker wel. Norman-
dië blijkt een uitstekend surro
gaat voor het Engelse graafschap
Dorset, waar het verhaal van Tess
is gesitueerd.-Polanski laat het er
vaak adembenemend uitzien.
Een vergelijking met Barry Lyn
don van Stanley Kubrick dringt
zich op. Maar in tegenstelling tot
Kubrick gebruikt Polanski geen
technische kunstgrepen. En dat
is jammer, want het blijven dan al
gauw mooie, maar nietszeggende
plaatjes. Een Ster-spot met pre
tenties. Zeker met de wonder
schone Natassia Kinski in de
hoofdrol. Polanski heeft het met
de camera op haar gemunt en dat
heeft tot gevolg dat je al snel aan
de lege meisjeserotiek van David
Hamilton denkt.
De concentratie wordt echter voor
namelijk op de proef gesteld door
het drakerige verhaal. De in-goe-
de Angel (een zwakke rol van de
in de Equus schitterende Peter
Firth) en de in-slechte Alec.
Polanski heeft laten doorscheme
ren meer verwantschap met Alec
dan met Angel te voelen, maar
geeft daar in zijn Tess-versie geen
blijk van. Het was een extra-di
mensie geweest, die ook de in
druk van een verfilmde Kasteel
roman zou hebben ontzenuwd.
BART JUNGMAN
Natasja Kinski in "Tess".
Een vrouw van bijna 40 besluit tot
abortus. Zij wil een kind van haar
vriend, die onkundig is van het
feit, dat zij van hem in verwach
ting is, niet en haar vriend wil ze
ook niet meer zien. Ze heeft al een
zoon van 16 jaar en is gescheiden.
De gebeurtenissen, die op deze in
formatie volgen zijn inderdaad
'eenvoudig'. Op een afstandelijke
manier en naar mijn gevoel pre
cies vanaf het juiste punt wordt
het leven van de hoofdpersoon
Marie en de mensen uit haar om
geving op overtuigende wijze op
het witte doek gezet. Deze film
gaat over het leven van elke dag,
het moderne leven met onzeker
heid over arbeidsplaatsen en met
verregaande relatieproblemen.
Dingen die iedereen kunnen ge
beuren, bijzonder herkenbaar
gebracht.
Men mag deze film zeker niet zien
als 'weer een film', waarin veerti
gers temidden van hun frustra
ties worden getoond. De ironie
van Woody Allen, zoals die in
"Manhattan," wordt gebruikt
ontbreekt hier volkomen. Even
als de wat vage zweverige manier
van filmen, die "Uit elkaar" van
Herman van Veen kenmerkte.
Marie schrijft haar vriend Serge
over de abortus en over haar
iii,.
Ik 'Hl
Une histoire simple;
regie: Claude Sautet; II
hoofdrollen; Romy II
Schneider en Claude II
Brasseur; theater: Lido II
3; 16 jaar
IIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIUIlli
plannen hem te verlaten. Door
een toeval overhandigt ze hem de
brief persoonlijk. De situatie op
het bedrijf, waar Marie en verder
bijna alle personen uit de film
werken is ook al niet rooskleurig.
Door een fusie zullen er ontsla
gen vallen en het is maar net de
vraag wie er wel en wie niet zullen
kunnen blijven.
Marie probeert intussen haar leven
alleen voort te zetten en ontmoet
op haar weg veel onbegrip. Zij
ontmoet haar ex-man George,
een relatie tussen hen bloeit weer
op. Maar er ontstaan ook weer
ernstige problemen. Dit betekent
dan weer het einde van de kort
stondige verhouding tussen Ma
rie en George.
Inmiddels is Marie weer in ver
wachting nu van haar ex-man en
ze besluit het kind te houden. Ma
rie is een vrouw met een heel
sterke persoonlijkheid. Ze wordt
schitterend gespeeld door Romy
Schneider. In de tamelijk Franse
sfeer, waarbinnen het verhaal
zich afspeelt is er ruimte voor de
gevoelens en de stemmingen van
de spelers.
"Une Histoire simple", een een
voudige geschiedenis, maar een
indrukwekkende, gevoelige film.
MARIJKE KOOL
In 1926 was de fameuze Engelse de
tectiveschrijfster Agatha Christie
opeens zoek. Elf dagen lang bleef
ze spoorloos voor de buitenwe
reld. De kranten stonden er bol
van en in de sensatiepers werd
menige gissing gedaan.
Even onverwachts als ze was weg
gegaan, keerde Agatha Christie
terug in de schijnwerpers. Zon
der een bevredigende verklaring
te geven voor haar afwezigheid.
Wat heeft de schrijfster in die elf
dagen uitgespookt? Het is altijd
een mysterie gebleven en juist
dat gegeven is de inspiratiebron
geweest voor de film Agatha.
Het verhaal dat in de film verweven
zit, is geen reconstructie van de
werkelijkheid. Althans: niet van
wat er in die elf dagen van Chris
tie's absentie is gebeurd. Want
dat is immers onbekend. De film
toont slechts hoe de werkelijk
heid geweest zou kunnen zijn.
Mocht de film in dat opzicht enigs
zins in de roos schieten, dan mag
worden geconstateerd dat die elf
dagen kunnen worden gekarak
teriseerd als een uiterst droevige
episode in het leven van Agatha
Christie, de schrijster die over
zoveel levendige fantasie be
schikte. De film heeft vrijwel
permanent iets heel triests in
zich. Dat wordt vooral vertolkt
door de weergaloze manier waar-
iii>. "ik,. 'in
Agatha; Regisseur: Mi
chael Apted; hoofdrollen:
Vanessa Redgrave en Dus-
tin Hoffman; theater: Ca
mera, Leiden; alle leeftij
den.
Illlllllllllilllllllllllllllllllllll
op Vanessa Redgrave als Agatha
Christie bijna onafgebroken het
doek vult. Op pakkende wijze
draagt ze haar leed leek met zich
mee. "Agatha" is daardoor een
hele gevoelige film geworden.
Tegenspeler van Vanessa Redgrave
is Dustin Hoffman, een journalist
die haar op het spoor komt.
Hoffman is ditmaal niet de ner
veuze, bruisende Carl Bernstein
die hij in All the President's Men
was. zelfverzekerd, zo mag Hoff
man's optreden tot aan zijn con
frontatie met Vanessa Redgrave
worden genoemd. Een journalist
die bepaald neerkijkt op het hij
gerige broddelwerk van zijn col
lega's. Die zich niet laat hinderen
door zijn klein postuur, ook niet
in zijn toenaderingspogingen tot
de oudere, maar vooral grotere
Vanessa Redgrave, alias Agatha
Christie.
Zij gaat genegenheid voor Hofman
koesteren, maar die affectie
wordt overwoekerd door de fixa
tie die er van een elektrische stoel
voor haar uitgaat. De fixatie dat
die stoel een eind zou kunnen
maken aan haar levensgroot ver
driet. Ziedaar het thema van de
film "Agatha", die bepaald meer
publiek verdient dan gister
avond, toen het slechts bestond
uit de recensent en diens echtge
note.
JOHN KROON
Het Slangeëi is beslist niet de
beste film van Inmar Berg
man. De Zweedse regisseur
had zijn land verlaten na
moeilijkheden met de belas
ting en maakte voor het eerst
van zijn leven een film buiten
Scandinavië. De Zuidduitse
stad München werd het to
neel van een in de jaren twin
tig spelende film. De joodse
acrobaat Abel Rosenberg
(David Carradine) wordt ge
confronteerd met het begin
van de jodenhaat in Duitsland
en wordt alleen terzijde ge-
staand door zijn schoonzuster
Manuela (Liv Ullmann). De
drukkende sfeer die wordt
gesuggereerd, komt er niet
echt uit, waardoor de film wat
in de lucht komt te hangen.
Duitsland 2 zendt Het Slan
geëi maandag uit.
Dinsdag en woensdag is het
weer Hitchcock geblazen op
het tweede Belgische net.
Eerst North bij Northwest
(1959) met Cary Grant als de
reclameman Ronger Thorn-
hill die een autotochtje
maakt. Woensdag is zo moge
lijk nog fameuzere Spell
bound aan de beurt Hierin
schitteren een jeugdige In-
grid Bergman en een even
jonge Gregory Peck.
Een andere Amerikaanse regis
seur komt aan bod op de
Duitse tv, Martin Ritt. Zater
dag wordt de niet zo bekende
film The great white hope
(1970) vertoond, waarin ras
sendiscriminatie centraal
staat. Een dag later is de
twaalf jaar oudere The long
hot summer op het scherm.
Paul Newman is daarin Ben
'IH'
Quick die er van wordt ver
dacht brand te hebben ge
sticht. Behalve Newman
spelen ook zijn vrouw Joanne
Woodward en Orson Welles
mee.
Otto e mezzo is wel de meest
auto-biografische film van
Federico Fellini genoemd.
Deze van '63 daterende film is
donderdag op Duitsland 3 te
zien. Het gaat over een regis
seur die een film wil maken
over de redding van mens
heid na een ramp. Marcello
Mastroianni en Claudia Car-
dinale spelen de hoofdrollen.
Het programma:
ZATERDAG: The left hand of
God; 14.45 uur; Dtsl. 1 (regie:
Edward Dmytryk met
Humphrey Bogart). The
amazing Dobermans; 16.00
uur; Bel. 1 (regie: Bryan Ross
Chudnow met Fred Astaire).
Sam Whiskey; 20.15 uur; Dtsl.
2 (regie: Arnold Laven met
Burt Reynolds). The great
white hope; 22.20 uur; Dtsl. 1.
ZONDAG: I do; 15.20 uur; Dtsl.
2 (regie: Fred Newmeyer met
Harold Lloyd). The long hot
summer; 21.05 uur; Dtsl.l.
MAANDAG: Airforce; 21.15
uur; Dtsl.3 (regie: Howard
Hawks). Het slangeëi; 21.20
uur; Dtsl. 2. A kedves Szoms-
zed; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie:
Zsold Kézdi Kovócs
DINSDAG: Young Billy
Young; 19.30 uur; Dtsl. 2 (re
gie: Burt Kennedy met Ro
bert Mitchum). North by
Northwest; 21.25 uur; Bel. 2.
WOENSDAG: Spellbound;
20.15 uur; Bel. 2. De hoofdrol
speler; 20.15 uur; Dtsl. 1 (re
gie: Reinhard Hauff en
Christel Buschmann). The
walking daed; 22.05 uur;
Dtsl. 3 (regie: Michael Curtiz
met Boris Karloff).
DONDERDAG: Otto e mezzo;
20.00 uur; Dtsl.3 Nederland
'43; 21.20 uur; Ned. 2.
VRIJDAG: Ordeal; 20.15 uur;
Dtsl.l; (regie: Lee H. Katzin
met Arthur Hill). Five days
from home; 20.15 uur; Bel. 1
(van en met George Peppard
Casque d'or; 3 UUU
jdks
jC )regie: JKACUUES
JDUECKER MET Simone
Signoret).
Blijvers
"Apocalypse now" - Monumentaal
werkstuk over Vietnamese oorlog,
Lido 1, Leiden. Euro 1. Alphen.
"Escape from Alcatraz" - Ontsnap
ping uit gevangenis met voorbijgaan
van problemen van gevangene,
Luxor, Leiden.
"Die Blechtrommel" - Prachtige
verfilming van het boek van Günter
Grass, Lido 2, Leiden.
"Manhattan" - Imposant beeld van
handel en wandel van New Yorks
intellectuelen, Studio. Leiden.
"De vier vuisten op safari" - Bud
Spencer en Terence Hill, Euro 4, Al-
(Op)nieuw
"Airport '80, the Concorde" - Alain
Delon, Sylvia Kristel en Robert
Wagner, Euro 2, Alphen.
"Race naar de schroothoop" - Wilde
achtervolging, Euro 3, Alphen.
Nachtfilms
"De groene baretten" - Luxor, Lei-
"Everythlng you always wanted to
know about sex" - Camera, Leiden.
"The man from the organisation" -
Euro 1, Alphen.
"Airport '80, the Concorde" - Euro
2, Alphen.
"Heaven can wait" - Euro 3, Al-
"Pornopoesjes in de wolken" - Euro
4, Alphen.
"De stier doet het weer" - Rex, Lei-
Sexfilm
"Erections", Rex, Leiden.
Den Haag
"De vier vuisten op safari" - Apollo 1
(460340), al.
"Enter the dragon" - Apollo 2, 16 jr.
"Tess" - Asta (463500), al.
"Bloodline" - Bijou (461177), 16 jr.
"Tess" - Babylon 1 (471656), al.
"Monty Python's life of Brian" - Ba
bylon 2, 12 jr.
"De vier vuisten op safari" - Baby
lon 3, al.
"Het geheim von Bear Island" - Ca
lypso (463502). 12 jr.
"A star is bom"-Camera (467200), 12
jr.
"Die Blechtrommel" - Cineac 1
(630637), 16 jr.
"Een Moordbandict" - Cineac 2, 16
jr."
"Jungleboek" - Cineac 2, al.
"Escape from Alcatraz" - Cineac 3,
16 jr.
"De heuvel der 1001 angsten" - Cor
so (467200), 18 jr.
"Heaven can wait" - Du Midi
(855770), al.
"Gejaagd door de wind" - Euro
(667066), 12 jr.
"Apocalypse now" - Metropole 1
(456756). 16 jr.
"Dracula" - Metropole 2, 16 jr.
"Manhattan" - Metropole 3, al.
"The champ" - Metropole 4, al.
"La luna" - Metropole 5, 16 jr.
"Jungleboek" - Odeon 2 (462400), al.
"Killerfish" - Odeon 2, 16 jr.
"Hou je zakdoek by de hand" -
Odeon 3, 16 jr.
"Serie Noire" - Odeon 4. 16 jr.
"Een fantastisch bordeel" - Lc Paris
1 (656402), 18 jr.
"Joy de pomopoes" - Le Paris 2, 18
jr.
"Melody in love" - Lc Paris 3, 16 jr.
"Mad Max"-Passage (460977), 16 jr.
"Once upon a time in the west" -
Studio 2000 (542288), 12 jr.
"The prisoner of Zenda" - Uitkijk
(542288), al.
Amsterdam
"Monty Python's life of Brian" - Alfa
1 (278806), 12 jr.
"Bloodline" - Alfa 2, 16 Jr.
"Manhattan" - Alhumbra 1 (233192),
al.
"La luna" - Alhambra 2, 16 jr.
"Tess" - Bellevue Cinerama
(234876), al.
"De vier vuisten op safari" - Calypso
1 (266227), al
"Enter the dragon" - Calypso 2
(234876), 16 jr.
"Don's party" - Calypso 3 (266227),
16 jr.
"Kom uit de broek" - Centraal
(248933), 18 jr.
"Zeven stukken slaan erop ^"-Ci
neac Damrak 1 (245648), 16 jr.1
"Emmanuelle 2" - Cineac Damrak 2,
16 jr.
"Fast Charlie the moonbeam rider" -
Cineac (243639), al.
"Mijn gabbers" - Cinecenter
(236615), 16 jr.
"The end'" - Cinecenter, 16 jr.
"Muiterij in het heelal" - Cinecenter,
16 jr.
"In einem Jahr mit drcizehn Mon
den" - Cinecenter, 16 jr.
"Bloodline" - Cinema International
(151243), 16 jr.
"Die Blechtrommel" - City 1
(234579), 16 jr.
"Killerfish" - City 2, 16 jr.
"Alien" - City 3, 16 jr.
"Kentucky fried movie" - City 4,16
jr.
"Dona Flor en haar twee mannen" -
City 5, 16 jr.
"Moonrakcr" - City 6, 12 jr.
"Jungleboek" - City 7, al.
"Blazing saddles' - Cine 'D'
(226551), 16 jr.
"Deliverance" - Desmet (226551), 16
jr.
Tess" - Du Midi (723853). al.
"Jungleboek" - Flora Disney Thea
ter (230469), al.
"Het geheim van Bear Island" -
Leidsepleintheater (235909), 12 jr.
"Een moordbandict" - Noggerath
(230655), 16 jr.
".Eruptie" - Parisien (248933), 18 jr.
"Apocalypse now" - Rembrandt-
pleintheater 1 (223542), 16 jr.
"Mad Max" - Rembrandtpleinthea-
ter 2, 16 jr.
"Exit the dragon enter the tiger" -
Rex (246132), 16 jr.
"Ben Hur" - Rialto (723488), al.
"The prisoner of Zenda" - Rivoli
(723488), al.
"Time after time" - Roxy (232809), 12
jr.
"Mon premier amour" - Studio K
(231708), 16 jr.
"The mafu cage" - The Movies 1
(245790), 16 jr.
"Francesco Rosi's Eboli" - The Mo
vies 2, 16 jr.
"Rocky 2"-Tuschin8ki 1 (262633), 16
jr.
"Manhattan" - Tuschinski 2, al.
'"The champ" - Tuschinski 3, al.
"Die Ehe der Maria Braun" - Tu
schinski 4, 16 jr.
"Escape from Alcatraz" - Tuschins
ki 5, 16 jr.
"L'associé" - De Uitkijk, 16 jr.