Veel moeilijkheden bij verfilming Blechtrommel Die Blechtrommel de moeite waard Wilde achtervolging F A V A V A Cannes-winnaar Volker Schlöndorff: F AF AF VRIJDAG 25 JANUARI 1980 (Door Pieter van Lierop) AMSTERDAM - Frangoise Sagan heeft in haar hoedanigheid van ex-juryvoorzitter van het fes tival van Cannes, onlangs wereldkundig ge maakt dat de festivaldirectie de jury onder druk had gezet, om de Gouden Palm aan Apocalypse Now te verlenen, terwijl de juryleden Die Blech trommel wilden onderscheiden. Het compromis dat er toen uit kwam rollen, hield een gedeelde Gouden Palm voor beide films in. Maar als de morele winnaar van Cannes '79 moet dus toch Volker Schlöndorff s Die Blech trommel worden aangemerkt. Deze film ging gisteren meer voudig in Nederlandse première, en deze gebeurtenis bracht Schlöndorff naar Amsterdam voor een confrontatie met de pers. Die Blechtrommel is een verfil ming van de gelijknamige en meest fameuze roman van Gün- ter Grass. Een ongelooflijk moei lijke opgave is die verfilming ge weest, omdat het boek niet alleen ontzettend lijvig is (500 dichtbe drukte bladzijden), maar vooral omdat het handelt over zoiets schier onverfilmbaars als een 3- jarig jongetje, dat uit protest te gen de grote-mensenwereld wei gert om door te groeien en dan, verder uitgerust met een blikken trommel en het vermogen om glas stuk te krijgen, de opkomst en val van het Derde Rijk als stoorzender gaat begeleiden. Met de ontdekking van de 12-jarige David Bennent, een als gevolg van een ziekte in zijn natuurlijke groei gestoord zoontje van de ac teur Heinz Bennent, leek het voornaamste probleem doeltref fend opgelost. Maar er waren meer haken en ogen, zo legt Schlöndorff uit: „Er zitten twee kanten aan de oorspronkelijke roman, die enerzijds een realisti sche, epische schildering is, maar zich anderzijds laat lezen als een sprookje. Het lijkt ietsje op het sprookje van Duimelot bijvoor beeld. Er zitten nogal wat onrealistische gebeurtenissen in het verhaal en we zijn begonnen met te bestude ren wat Grass voor ogen heeft ge staan. Hij heeft zelf gezegd, en dat is ook meteen herkenbaar, dat hij een schelmenroman heeft willen schrijven. Zoiets als Simplicis- simus in de Duitse literatuur, of de boeken van Rabelais in Frank rijk. Zeg maar een bewust niet- psychologische, onderbroken aan een schakeling van episoden, met allegorische ladingen". „We vroegen ons toen af, waar zoiets met film eerder was aange pakt en toen kwamen we vanzelf in de perioden terecht van de stomme film, zowel de Duitse films van voor de Eerste Wereld oorlog als de Amerikaanse films van Buster Keaton. We hebben geprobeerd in die stijl te filmen, met zo weinig mogelijk camera bewegingen. Het eerste deel van de film, dat speelt nog voor Oskar - de hoofd persoon - is geboren, werd door cameraman Igor Luther gefilmd met een camera uit 1928, met slingeraandrijving. Zodat het verhaal over de grootouders ook gestileerd werd tot de flakkeren de beelden van oude films. En aan het einde van de film is dat opnieuw gebruikt, maar dan om met de schimmigheid het sprookjeselement weer te bena drukken". „We hebben ons ook een paar keer verkeken op de mogelijkheden bepaalde zijtakken uit het ver haal er toch nog in te werken. Dat hebben we bijvoorbeeld gepro beerd met de geschiedenis van de jood Feingold, die Treblinka wist te overleven als desinfector, ie mand die lijken met lysol moest besprenkelen. Het bleek ons niet mogelijk dat relaas adequaat te Het klassieke gegeven van de rij keluisdochter, die de door haar ouders gekozen huwelijkspart ner niet ziet zitten en er met een "arme" vriend vandoor gaat vormt de basis van deze film. Paula Ppwer (Nancy Morgan) vlucht samen met haar geliefde, Sam Freeman (Ron Howard) in de Rolls Royce van haar vader om in Las Vegas te kunnen trouwen. Een heksenjacht, aangewakkerd door o.a. pa, die zijn Rolls terug wil en Collin, de verloofde is het gevolg. In het begin van de film valt het slechte spel van vrijwel alle per sonen op. De figuren zijn over dreven en onecht. Naarmate de film vordert ga je aan opzet gelo ven. Alles is overdreven, de au to's, de types en zeker de op sen satie beluste radiopresentator, die de wilde achtervolging vanuit de helikopter verslaat. Zodoende lijkt de film allerlei men sen, voor wie alleen geld, macht en sensatie telt, belachelijk te ''Hllli. '"Illlli, 'U| "Race naar de schroot hoop": Ron Howard (re gie); hoofdrollen: Nancy Morgan, Ron Howard en Benny Cahill; theater: TRIANON, Leiden, al. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiii maken. Of dit echt de bedoeling van de film is, is niet helemaal duidelijk, want de auto's, die links en rechts over het beeld ra zen, in brand vliegen en veron gelukken maken het verhaal on dergeschikt aan de actie. Zij ma ken de film tot een luchtig en komisch schouwspel, waarin geen enkele auto een lang leven beschoren is. MARIJKE KOOL niMiuniiii"1 verfilmen en onder te brengen in het geheel. Zo is er heel veel wat is komen te vervallen, omdat de mogelijkhe den bij zelfs een film van ruim tweeëneenhalf uur er toch te be perkt voor zijn". „Zo stond in het boek het katholi cisme nogal centraal als probleem. Daar zijn nu slechts rudimenten van over. Ik heb nu eenmaal niet dezelfde afkeer je gens het katholisisme die Grass intertijd gevoelde en ik geloof te vens dat in mijn omgeving en bij het filmpubliek dat ik met mijn films heb leren kennen, religie niet zo'n aansprekend probleem meer is. Maar op punten waar Grass religieuze gronden ge bruikte om irrationele, volstrekt absurde zaken geheel vanzelf sprekend te laten gebeuren, daar hebben we het mee kunnen ne men. Maar ook dat heeft zijn grenzen". Nonnen „Tijdens het bezoek van de dwer gen aan de Atlantic-wal lopen er nonnen met van die Fellini-kap- pen over het strand en dan laat een officier, die denkt dat het vermomde Engelsen zijn, de nonnen onder vuur nemen. Grass schrijft dan dat ze naar de hemel vliegen. Dat hebben we letterlijk zo verfilmd, maar uiteindelijk niet gebruikt. Het bleek te gaan om een literair beeld, dat gefor- ceerd overkomt als je het letter lijk zo verfilmt. Hier ging het er dus om, in hoeverre je irrationele zaken op film kunt gebruiken. En dit was te kunstmatig. „Wel haalbaar was het om te sugge reren, hoewel het eveneens irra tioneel is, dat Oskar met zijn trommeltje een naziparade zo kon verstoren, dat het uitloopt op een massale walspartij. Daar ligt nu net de grens. Op zo'n manier hebben we de roman behandeld en dat in innige samenwerking met Grass zelf'. Er zijn iets van 20 jaar verstreken tussen de eerste publicatie van Die Blechtrommel en de uitein delijke film. Schlöndorff gelooft' beslist dat de film er heel anders uit had gezien als hij ook meteen 20 jaar geleden gemaakt zou zijn. „In 1959 had men het boek dus veel letterlijker kunnen verfil men dan nu. Ikzelf heb het boek eigenlijk pas drie jaar geleden gelezen en heb toen gezien dat de figuur van Oskar, zo klein als hij is, eigenlijk toch een soort groot vader was van de protestbewe ging van .'68. In beider verzet zitten de overeen komsten van een maatschappij willen afwijzen en tegelijkertijd die maatschappij via protesten willen bijsturen. Maar het ont breekt Oskar aan een program ma. Hij is feitelijk een anarchist, zoals eigenlijk ieder kind een anarchist is. Men kan dus-niet zeggen: Oskar Matzerath is al een soort Cohn-Bendit". „Oskar is dus eigenlijk veel meer David. Bennent met zijn trommel. verwant met het protest van de jaren vijftig. Ik weet niet of dat in Nederland ooit heeft bestaan, maar in West-Duitsland was dat heel sterk het geval. Ik herinner me de tijd dat ik 15 jaar was, de Adenauer-periode, toen Duits land weer werd gemilitariseerd. Je had toen een beweging die nergens deel aan wilde hebben: politiek maar zonder mij! Een le ger, maar ik doe niet mee. Een passief protest vanuit de particu liere mentaliteit. Oskar is ook zo, sympathiek misschien, maar niet een goed voorbeeld. In een film van 1959 zou je tegèn dit soort za ken dus heel anders hebben aan: gekeken. En .dat is ook de reden dat Oskar centraler in de hande ling is komen te staan. De film bespiegelt meer, de roman vertelt meer". Enige tijd geleden verspreidde zich het gerucht dat Schlöndorff plannen had om een volgende film te gaan maken, met als pro ducent zijn oude, Nederlandse vriend Rob Houwer. „Ja, dat heb ik ook gelezen, in een KLM-vlieg- tuig, in de Holland Herald. Nou, dat is dus grote onzin. Ik loop op het ogenblik met twee filmplan nen rond. Aan het eerste is al ge werkt, het gaat waarschijnlijk Deutschland im Winter heten én ik werk eraan samen met Alexander Kluge en nog een paar anderen. Dat project bedoelt min of meer in te haken bij Deutsch land im Herbst. Het wordt een soort documentaire over Duitsland gedurende deze winter, dat wil zeggen: Duitsland voor de verkiezingen. Het feno meen Strauss wordt erin behan deld, maar ook het fenomeen van de „Groene beweging", en of er eigenlijk wel keus is tussen Schmidt en Strauss". Ilh, 'H Die Blechtrommel; regie: Volker Schlöndorff; hoofdrollen: David Bennet, Angela Winkler en Mario Adorf; theater: Lido 2; 16 jaar. imiiiiiiimiinimiiiiiiiiiiuiili Schitterende rol David Bennent Een merkwaardige tegenspraak: in bijgaand vraag gesprek zegt Blechtrommel-regisseur Volker Schlön dorff dat de 12-jarige David Bennet als Oskar Mat zerath eigenlijk een soort opa van de provo-beweging is. Blechtrommel-auteur Günter Grass, daarentegen meldt deze week in Vrij Nederland dat Oskar juist verwantschap heeft met de teleurgestelde en egoïsti sche jeugd van tegenwoordig. beetje denken aan de Duitse tv-serie Tadellöser Wolff, die ook hier een paar jaar geleden was te zien. Daarin wordt verhaald van de familie Kempowski vóór en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook Die Blechtrommel beslaat die periode (het oor spronkelijke boek van Grass gaat verder) en net als in Tadellöser Wolff wordt benadrukt dat het fascisme niet louter en alleen het werk is van een paar demo nen, maar juist wortel kon schieten in het kleinbur gerlijk milieu, waarin ook Oskar verkeert. Zijn va der verruilt eind dertig het portret van Ludwig van Beethoven voor dat van Adolf Hitler om bij het nade rende einde van de oorlog toch weer de voorkeur te geven aan de componist. De situering in üantzig is ook heel goed gekozen omdat in die stad na WO I als een vrijstaat bestuurd door de Volkenbond) het Duits en het Pools nationalisme el kaar de loef afstaken. Buiten dat is Die Blechtrommel vooral een genot om naar te kijken. Het ziet er werkelijk beeldschoon uit, de truc met de camera uit 1928 (zie hiernaast) werkt uitstekend en door het veelvuldige gebruik van close- ups wordt de indringendheid sterk vergroot. Hetgeen overigens niets af doet aan de verdiensten van Tenslotte nog een tip: kom bijtijds, want in het voor- Voor beider opvatting valt echter wat te zeggen: Oskar, die zich niet erg thuis voelt op deze wereld, besluit op 3-jarige leeftijd^uit protest zijn groei stop te zetten en laat zich daartoe van de keldertrap vallen. Met z'n onafscheidelijke trommeltje en glasbrekend ge schreeuw stelt hij zich zijn verdere leven volstrekt a-sociaal op. Rebelleert zonder de wereld te verbete ren. Grootvader van de punk lijkt dan ook wat,beter op zijn plaats. Met defiguut van Oskar zijn we direct bij één van de sterkste kanten van Die Blechtrommel. David Bennet is voor Schlöndorff werkelijk een geschenk uit de he mel. Zonder hem in de hoofdrol zou de film ongetwij feld zijn meeste kracht zijn ontnomen. Schlöndorff. De barricades die hij moest nemen bij het verfilmen van Grass' boek staalt hiernaast ver meld en hij heeft ze met weglating van de meest sur realistische delen op alle fronten met succes genomen. De idee achter Die Blechtrommel doet eigenlijk een programma zit Harpaya.een erg aardige, Belgische animatiefilm, die dit jaar in Cannes tot beste korte film werd gekozen. En dat lijkt beslist niet ten onrech te. BARTJUNGMAN De tand des tijds zorgt nog wel eens voor een teleurstelling ais een destijds zeer gewaar deerde film op televisie wordt gebracht, maar dat zou bij Gaslight wel eens kunnen meevallen. De door de VARA in de serie rond Ingrid Berg man geprogrammeerde thriller dateert al van 1944, maar de ijzersterke plot zal het ongewtijfeld nog goed doen. Ingrid Bergman speelt het Zweedse meisje Paula Alquist, dat is getrouwd met de deftige Gregory Anton, die zich later van een minder aar dige kant laat zien. Wie een paar jaar geleden op de Nederlandse zender Scènes uit een huwelijk heeft gemist, kan de schade op Duitsland 2 inhalen. Zondag, maandag en dinsdag worden de zes scènes van Ingmar Bergman met in de hoofdrollen Liv Ullmann en Erland Josephson weer vertoond. BRT 2 houdt zich de komende week weer bezig met Alfred Hitchcock. Dinsdag Grace Kelly en Cary Grant (als gentleman-inbreker John Robie) in een heel bekende, How to catch a thief en woensdag de acht jaar eerder vervaardigde Lifeboat. Vrijdag heeft Duitsland 2 een vrij nieuwe ('78) Franse film op het programma staan, La tortue sur le dos. Regisseur Luc Béraud behandelt daarin het thema van een auteur die het moeilijk heeft met het IH' schrijven. Jean-Francois Stevenin speelt die schrijver. Het programma: ZATERDAG The court jester; 16.15 uur; Bel. 1 (regie: Nor man Panama met Danny Kaye). Hoopers letzte jagd; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Rudi- ger Humpert met Horst Tap- pert). Gaslight; 20.27 uur; Ned. 2 ZONDAG: Drango; 15.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Hall Bartlett met Jeff Chandler). Scènes uit een huwelijk; 21.15 uur; Dtsl. 2. MAANDAG: Calling Zero; 21.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Ho ward Hawks met James Cag- ney). Scènes uit een huwe lijk; 21.20 uur; Dtsl. 2. No down payment; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Martin Ritt met Jeffrey Hunter). DINSDAG: Perfect friday; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Peter Hall met Ursula Andress). How to catch a thief; 21.15 WOENSDAG Lifeboat; 20.55 uur; Bel. 2 The letter; 22.05 uur; Dtsl. 3 (regie: William Wyler met Bette Davis). DONDERDAG: II bidone; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Fede- rico Fellini). Nederland '43; 21.30 uur; Ned. 2. VRIJDAG: Einmal wird die Sonne wieder scheinen; 20.15 uur; Bel. 1 (regie: Hans Hein- rich met Hein Simons). La tortue sur le dos; 23.20 uur; Dtsl. 2 Blijvers "Apocalypse now" - Monumentaal werkstuk over Vietnamese oorlog, Lido 1. Leiden, Euro 1, Alphen. "Quadrophenia" - R >ckend drama op hoog niveau, Lido 3, Leiden. "Manhattan" - Imposant beeld van handel en wandel van New Yorks intellectuelen, Studio, Leiden. "Escape from Alcatraz" - Ontsnap ping uit gevangenis met voorbijgaan van problemen van gevangene, Luxor, Leiden. (Op)nieuw "City on fire" - Bekende rampen- werk, Euro 2, Alphen. "Het eiland van de nieuwe mon sters" - Griezelen, Euro 3, Alphen. "Schiet niet op de tandarts" - Ko medie met Peter Falk, Camera,Lei den. "Sex airlines" - Porno in de lucht, Rex, Leiden. "Vier vuisten van de duivel" Hill en Spencer in een van hun eerste vuist successen, Euro 4, Alphen. Nachtfilms "Everything you always wanted to know about sex" - Camera, Leiden. "The Eiger sanction" - Luxor, Lei den. "Kostschool voor ontucht" - Rex, Leiden. "Way of the dragon" - Euro 1 en 2,Alphen. "Hooper" - Euro 3, Alphen. Den Haag "Enter the Dragon" - Apollo 1 (460340), 16 jr. 'De vier vuisten op safari" - Apollo 2, al. "Bloodline" - A sta 463500), 16 jaar "Melody in love" - Bijou (461137), 16 jr. "Het geheim van Bear Island" - Ca lypso (463502), 12 jr. "De vier vuisten op safari" - Baby lon 1 (471656), al. "Monty Python's life of Brian" - Ba bylon 2, 12 jr. "The prisoner of Zenda" - Babylon 3, al. "A star is bom"-Camera (467200), 12 jr. "Die Blechtrommel" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "'n Moordbandiet" - Cineac 2, al. "Escape from Alcatraz" - Cineac 3, 16 jr. "From hell to victory" - Corso Du Midi (467200), 12 jr. (855770), al. "Gejaagd door de wind" - Euro (667066), 12 jr. "Apocalypse now" - Metropole 1 (456756). 16 jr. "Airport '80" - Metropole 2, al. "Manhattan" - Metroole 3, al. "The Champ" - Metropole 4, al. "La Luna" - Metropole 5, 16 jr. "Killerfish"-Odeon 1 (462400), 16jr. "Jungle boek" - Odeon 2, al. "Killerfish" - Odeon 2, 16 jr. "Préparez vos mouchoirs" - Odeon 3, 16 jr. "Men can't be raped" - Odeon 4, 16 jr. "Kiss in attack of the phantoms" - Odeon 4, al. "Joy de pomopoes" - Le Paris 1 (656402),'18 jr. "Erop of eronder" - Le Paris 2,18 jr. "Klaar terwijl u wacht" - Le Paris 3, 18 jr. "Mad Max" - Passage (460977), 16 jr. "Once upon a time in the West" - Studio 2000 (542288). 12 jr. "Providence" - De Uitkijk (542288), 16 jr. Amsterdam "Monty Python's life of Brian" - Alfa 1 (278806), 12 jr. "Melody in love" - Alfa 2, 16 jr. "Manhattan" - Alhambra 1 (233192), al. "La Luna" - Alhambra 2, 16 jr. "De vier vuisten op safari" - Belle- vue Cinerama (234876). al. "Bloodline" - Calypso 1 (266227), 12 jr. "Enter the dragon"-Calypso 2,16 jr. "Don's party" - Calypso 3, 16 jr. "Kom uit die broek" - Centraal (248933), 18 jr. "The Enforcer" - Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr. "Emmanuelle 2" - Cineac Damrak 2, 16 jr. "Airport '80" - Cineac (243639), al. "Mijn gabbers" - Cinecenter (236615), 16 jr. "The End" - Cinecenter, 16 jr. "De groene getuige" - Cinecenter, 16 jr. "In einem Jahr mit dreizehn Mon den" - Cinecenter, 16 jr. "Bloodline" - Cinema International (151243), 16 jr. "Die Blechtrommel" - City 1 (234579), 16 jr. "Killerfish" - City 2, 16 jr. "Alien" - City 3, 16 jr. "Kentucky Fried Movie" - City 4,16 jr. "Dona Flor en haar twee mannen" - City 5, 16 jr. "Moonraker" - City 6, 12 jr. "Jungleboek" - City 7. al "Blazing Saddles" - Cine "D" (226551), 16 jr. "Deliverance" - Desmet (226551), 16 16 jr. "Elisa vida mia" - Kriterion, 16 jr. "Het geheim van Bear Island" - Leidseplemtheater 6235909), 12 jr. "Een moordbandiet" - Nóggerath (230655), al "Hot Lady" - Parisien (248933), 18jr. "Apocalypse now" - Rembrandt- plcintheater 1 (223542), 16 jr. "Mad Max" - Rcmbrandtpleinthea- ter 2, 16 jr. "The prisoner of Zenda" - Rialto (723488), al. "Courage fuyons" - Rivoli (723488), 16 jr. "Escape from Alcatraz" - Roxy (232809), 16 jr. "Providence" - Studio K (231708), 16 jr. "L'Ingorgo" - The Movies (245790), 16 jr. "The Seven Samurai" - The Movies, 16 jr. Time after time" - Tuschmski 1 (262633), 12 jr. "Manhattan" - Tuschinski 2, al. "The Champ" - Tuschinski 3, al. "The Mafu Cage" - Tuschinski 4, 16 jr. 'Mon premier amour" - Tuschinski 5, 16 jr. "Courage fuyons" - De Uitkijk (237460), 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 13