Ik denk wel dat ik tot mijn dood blijf schrijven Vier dichters eisen vernietiging bloemlezing vandaag toegelicht [[^[.programma Pieter HavankTerpstra 60 jaar: Shakespeare-prijs Con Amore indrukwekkend in uitvoering van Elias WOENSDAG 23 JANUARI 1980 RADIO - TV - KUNST LEEUWARDEN (GPD) - Als Pieter Terpstra uit Leeuwarden niet oppast, heeft hij straks net zoveel Havank-boeken geschreven als de echte Ha vank ofwel de in 1963 overleden Hendrik van der Kallen. Pieter Terpstra, die de legendarische reeks van Havank heeft voortgezet, heeft nu twintig detectives op zijn naam staan. Van der Kallen is tot dertig gekomen. En nog altijd is hoofdinspecteur Charles C.'M. Carlier alias De Schaduw, de hoofdpersoon. De onlangs 60 jaar geworden Pieter Terpstra schat dat er van zijn twintig Havanks ruim één miljoen exemplaren verkocht zijn. Russische danser vraagt om politiek asiel in Italië ROME (Reuter) - Een Russische balletdanser, de 32-jarige Joeri Stefanov, heeft in Rome politiek asiel gevraagd. Dit heeft een woordvoerder van het Italiaan se ministerie van binnenlandse zaken gisteren meegedeeld. De danser was maandag in de Ita liaanse plaats l'Aquila niet ko men opdagen, toen zijn 82 man sterke klassieke balletgroep naar Moskou vertrok. Hij wordt nu in het vluchtelin genkamp in Padriciano bij Triest ondergebracht, hangende een onderzoek van een speciale commissie van Italiaanse en VN- functionarissen. De reden van Stefanovs stap is niet bekend. De Sowjetrussische ambassade wilde geen commen taar leveren. "Maar de laat ste jaren doe ik er niet zoveel meer aan. Vroeger schreef ik zo'n twee Havanks per jaar, nu misschien één in de twee jaar Mijn belangstelling gaat veel meer uit naar het schrijven van boeken met een documentaire inslag, zoals „Opkomst en strijd van de arbeidersbeweging in Friesland", een boek over Lely stad en volgend jaar een werk over vijftig jaar Wieringermeer Dat doe ik op dit moment toch liever dan romannetjes schrijven Daar zijn er al zoveel van. Ik ben misschien wel een goede schrij ver, maar zeker geen groot schrij ver. Ik weet wat ik kan en vooral wat ik niet kan. Als ik die docu mentaire werken niet zou schrij ven, zouden ze misschien hele maal niet geschreven zijn. Dat vind ik toch wel een voordeel bo ven het maken van Havanks", zegt Pieter Terpstra in de werk kamer van zijn geheel uit hout opgetrokken Oostenrijkse wo ning in een buitenwijk van Leeuwarden. Wanden vol boeken, stapels r. pockets die kennelijk nog gele zen moeten (er zitten veel detec tives tussen), een wat humeurige oude hond. Voor de deur staat een kostbare auto die eigenlijk helemaal niet past bij de vrij steile persoonlijkheid van deze Friese journalist en schrijver van Havanks, Nederlandse en Friese (streek)romans, toneelstukken en (vroeger) jongensboeken. Pieter Terpstra is van huis uit jour nalist. Hij is omstreeks vijftien jaar noordelijk correspondent van de NRC geweest, is nog to neelcriticus van Trouw, schrijft in „Kijk op het Noorden" en ver blijdt de lezers van het Nieuwsblad van het Noorden el ke week met zijn Friese rubriek „Frysk van de lever" Kortom, een veelschrijver deze Pieter Terpstra. „Ja. dat zeggen ze wel eens van mij. Ach. als je al veertig jaar schrijft en je hebt niet veel gepubliceerd, vinden ze je een luilak. Theun de Vries en Johan Fabricius zijn toch ook nog altijd actief'? Alleen die druk van de journalistiek, dat haastige, ben ik nu gelukkig kwijt" De dichters Remco Campert en Gerrit Kouwenaar (rechts op de voorgrond) e Polakf links op de voorgrond) in de rechtszaal. - Vier schrijvers wier werk te gen hun wil in een bloemle zing van poëzie uit de 19e en 20e eeuw is opgenomen, heb ben in een kort geding ge vraagd om vernietiging van de resterende uitgeversvoor- raad op straffe van een dwangsom van 10.000 gulden. De dichters zijn Campert, Kouwenaar, Schierbeek en Swaanswijk, beter bekend als Lucebert. Bij uitgeverij Bert Bakker is in 1979 een bloemlezing ver schenen genaamd „De Ne derlandse poëzie van de 19e en 20e eeuw in duizend en enige gedichten". De samen steller Gerrit Komrij heeft anderhalf jaar aan het boek gewerkt waarin gedichten van 233 schrijvers voorko men. Om uiteenlopende re denen weigerden vier auteurs toestemming te geven. Campert wenste niet met Kom rij in zee te gaan, Kouwenaar en Lucebert hadden vooral kritiek op de keuze van ge dichten. Komrij meende ech ter dat zij niet gemist konden worden als vertegenwoordi gers van de „vijftigers". De uitgever heeft het viertal op 31 mei 1979 gevraagd om ak koord te gaan met publicatie indien in het voorwoord werd verwezen naar hun weige ring. Hierop is geen antwoord gekomen en het boek is inclu sief de vier „vijftigers" uitge komen. Het kort geding van de boze dichters is in feite een proef proces. Er is geen juridisch voorbeeld bekend van een soortgelijke zaak en er is ze ker geen proces gevoerd over bloemlezingen sedert de wij ziging van de auteurswet in 1972. Namens de dichters, van wie Lucebert en Schierbeek in het buitenland vertoeven, heeft de advocaat mr. R. J. Polak gisteren gesteld dat au teursrecht een absoluut en exclusief recht is waar geen beetje inbreuk op kan worden gemaakt. Hij vond het naief van de uitgever om door mid del van een toevoeging in het voorwoord de ontbrekende toestemming goed te praten. Volgens de Auteurswet mag alleen de auteur uitmaken welk gedeelte van zijn hele werk representatief is. Vol gens de advocaat zijn de schrijvers niet meer op de brief van de uitgever inge gaan omdat hun standpunt bekend was. Alleen in de handel gaat men er vanuit dat Mr. T Limperg, advocaat van de uitgever, meent dat bij bloemlezingen geen toe stemming van de auteurs no dig is. In artikel 16 van de Au teurswet, het zogenaamde bloemlezingsartikel, wordt gesproken van een educatie ve bestemming. De bloemle zing is kennelijk bestemd voor het onderwijs of voor een ander wetenschappelijk doel. De bloemlezing van Komrij is gezien de omvang en de prijs van f 19,75 volgens de advocaat duidelijk ook voor onderwijs bestemd. In zijn voorwoord schrijft Kom rij: „Geen moeite was ons te veel om hiermee 't peil van 't schoolonderwijs te verhogen. Voor één millimeter verho ging daarvan was het de moeite waard te hebben ge leefd". De advocaat heeft sterk de in druk dat de humeurig reage rende schrijvers via het kort geding een mini-oorlog of een stammenoorlog tegen Komrij en zijn uitgever aan het voe ren zijn. De president van de arrondissementsrechtbank in Amsterdam doet op 31 janua ri uitspraak (zie ook Trijfel). Verfilming Pieter Terpstra zet koffie en vraagt als Fries met enige nadruk: „Een plakje Groninger koek erbij?" Hij is Fries in hart en nieren. „Ik ben nooit uit Friesland weggeweest. Het is fijn in dit stadje, al moetje niet te veel aan de weg timmeren, anders krijg je gegarandeerd een klap op je kop" Toch hééft Terpstra aan de weg ge timmerd. Hij schat zijn totale oeuvre op zo'n tachtig titels en het einde is nog lang niet in zicht. Opzienbarend is ook het plan van Marissa Production, een Ameri- kaans-Liechtensteinse filmmaat schappij, om Terpstra's Friese roman „De dei is forroun" (De dag is voorbij) te verfilmen. ..Ze zouden er volgend jaar mee be ginnen, maar er kan best weer wat tussenkomen. Ze hebben in elk geval een claim op de film rechten, er zijn scripts gemaakt en er is al enkele honderdduizen den guldens aan uitgegeven", zegt Pieter Terpstra zonder een spoortje van zelfgenoegzaam heid. Dat uitgerekend een bui tenlandse maatschappij belang stelling toont voor een in het Fries geschreven roman komt volgens Terpstra, doordat een topfiguur van deze filmmaat schappij van Friese afkomst Het gesprek komt steeds terug op de Havank-reeks. Wijlen Hendrik van der Kallen was, net als Pieter Terpstra, stamgast van Amicitia in Leeuwarden. Toen Van der HAMBURG (DPA) - De naar Wil liam Shakespeare genoemde prijs van de in Hamburg geves tigde stichting FVS is voor dit jaar toegekend aan de Britse kunsthistoricus Roy Colin Strong. De onderscheiding waaraan een geldsom van 25.000 mark (ongeveer f27.000) is ver bonden, wordt op 30 mei in het stadhuis van Hamburg over handigd. De Shakespeare-prijs is bedoeld voor mensen die zich verdien stelijk hebben gemaakt op het gebied van de kunst, de letter kunde of de geesteswetenschap pen. In vorige jaren ging de prijs o.a. naar de toneelschrijver Tim Stoppard, de regisseur John Dexter en de ballerina Margot Fonteyn. De 44-jarige Roy Colin Strong is sinds 1974 directeur van het Vic toria en Albertmuseum in Lon den. Kallen plotseling overleed, maakte Pieter Terpstra „Menuet te middernacht" af. En later ook nog „De erven Mateor" en „Mys terie op Mallorca". De laatste twee detectives werden van de wat merkwaardige auteursnaam Havank-Terpstra voorzien. En zo is het gebleven. Niet alleen om commerciële redenen, maar vol gens Terpstra ook om de naam van Van der Kallen in ere te hou den. Eigen stempel De eerste Havank-Terpstra's waren geheel volgens het Van der Kal- len-recept, daarna heeft Pieter Terpstra er zijn eigen stempel op gedrukt. En hij heeft hier en daar een bepaalde figuur die niet in zijn straatje te pas kwam, weg gelaten. Heel nauwkeurig snuift Terpstra „ter plaatse" de voor zijn Havanks benodigde „couleur lo cale" op. Een voorbeeld- volgend jaar verschijnt „Schots en Scha duw", waarvoor Terpstra een reis naar Schotland heeft gemaakt. Om rustig en geconcentreerd te kunnen schrijven, trekt Terpstra zich vrijwel altijd terug in zijn vakantiehuis in Dwingeloo. De plots voor zijn detectives vindt Pieter Terpstra vaak in de krant. „Ik las bijvoorbeeld een berichtje over een ernstig verkeersonge luk. Er was een autowrak langs de weg gevonden met daarin het lijk van een man. Aan de hand van zijn papieren heeft de politie toen zijn adres achterhaald om zijn vrouw van zijn overlijden op de hoogte te kunnen stellen. Bellen ze daar aan en doet die man zëlf open. Nou, daar is dus wel wat mee te doen. Dat heb ik dan ook gebruikt voor „De Scha duw en de zwarte hond". Hoe het afgelopen is. weet ik niet meer. Da's te lang geleden" Comfort Meer dan een miljoen Havanks verkocht, is Pieter „Havank" Terpstra er rijk van geworden? „Ach, wat is rijk? Ik geloof' het niet, ik geef bijna alles uit, want ik hou van comfort. Ik wil niet in een tent met vakantie, ik wil een royale auto. Zuinigheid ken ik niet. Maar ik ben nou ook weer niet zo rijk dat ik vermogensbe lasting betaal", verklaart Pieter Terpstra, wiens simpele coltrui en slobberbroek zijn woorden lijken te onderstrepen. Pieter Terpstra 60 jaar. Een mijl paal? „Ach, ik weet het niet. Ik ga gewoon door. Ik denk dat ik tot aan mijn dood toe zal blijven schrijven". LEIDEN-Het is een indrukwekkende uitvoering gewordende "Elias'' van Mendelssohn. Dirigent Piet Kiel jr. heeft met grote overtuiging zijn beide koren"Con Amore".en het Aalsmeers Koor afdeling Toonkunst .alsmede het Gewestelijk Orkest geleid. Dat Piet Kiel er alles aan heeft gedaan om de klippen van de akoestiek in de Hooglandse Kerk te omzeilen heeft toch niet kunnen verhinderen dat er velen zijn geweest aan wie dit indruk wekkende voorbij is gegaan .En dit ondanks de gewijzigde opstelling .die alleen voor degenen die dichterbij de uitvoerenden zaten, gunstiger is geweest. De dirigent was zich terdege van de problemen bewust. Hij heeft ter wille van de duidelijkheid de tempi in sommige delen langzamer genomen, voerde deze echter op andere plaatsen weer op ter verhoging van de dramatische spanning, die hij met inzicht van zaken tot het laatste toe heeft bewaard. Toch ging er veel van de prachtige instrumentatie verlo ren, ondanks de grote toewijding van het orkest. In tegenstelling tot het koordat zuiver zongtraden er bij de solisten in het ensemble-werk soms wat lichte detonaties op, die v~ijwel zeker ook voor rekening komen van deze moeilijk te bezingen ruimte. Individueel hoor den we van hen prachtige dingen .zoals van de bascharlesvan Tassel.die de ziek geworden Henk Smit verving, in de dramatische gezongen aria "Es ist genug". Bij David Johnston een fraaie tenor met een groot volume, prachtig van timbre, was hier en daar sprake van een lichte detonatie. Toch was hij, evenals de beide andere solisten Elisabeth Odell en Carolyn Walkinson indrukwekkend. Niet vermeld waren de namen van de solisten in de dubbel-kwartettenHet waren geen beroepszangers en daarom een reden hen te noemen, omdat zij zich zo knap van hun taak hebben gekweten in deze moeilijk liggende partijen. Al met al is er zeker reden met voldoening terug te zien op dit concert. Piet Kiel heeft hier met zijn eerste optreden het pleit gewonnen. BEP KIJNDERS NEDERLAND I - 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Toeristische tips (NOS) 18.50 - Staatsloterij (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Zendtijd t.b.v. Democraten '66 (P.P.) 20.00 - De zondebok (NOS) 21.10 - E.K. Kunstrijden op de schaats te Gotenborg (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Panoramiek (NOS) 22.25 - Studio Sport (NOS) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND II - 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Kouwe Kunstjes (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON/KRO/RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.32 - Grand Pnx, themaprogr. (VOO) 22.02 - A man called Sloane (VOO) 22.25 - Veronica's Agenda (VOO) 23.02 - Peuters en kleuters (TELEAC) 23.37 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR 18.00 Regio naal journaal. 18.30 Aktualiteiten. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 Amuse- mentsprogr. 19.25 Regionaal maga zine. 19.59 Programmaoverz. WDR- 18.00 Nirgendwo ist Poenichen. 18.30 Klassieke pianomuz. 18.40 Nirgendwo ist Poenichen. 19.15 Ak tualiteiten. 19.45 Hirsemann und Co). 20.00 Journaal. 20.15 Heimat. 21.40 Sport. 22.30 Aktualiteiten. DUITSLAND II 18.20 Spelprogr. 19.00 Journaal 19.30 Sport. 20.15 Aktueel magazine. 21.00 Aktualiteiten. 21.20 Drei Engel fur Charlie. 22.05 Consumententips. 22.10 Aktueel magazine. 22.55 Vic tor. tv-film. 23.45 Journaal. DUITSLAND III WDR Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Ge varieerd progr. 21.45 Aktueel maga zine. 22.00 Verkeerstips. 22.05 Der Untergang des Hauses Usher. 23.10 BELGISCHE TV UFO. 19.07 Standpunten. 19.37 Me dedelingen en Morgen. 19.45 Jour naal. 20.10 Weerbericht. 20.15 Mork Mindy. 20.40 Commissaris Moulin - Police Judiciaire, tv-sene. 22.15 Cultureel magazine. 22.45 Jour naal. NET II 18.15 Kinderserie. 18.20 Project UFO. 19.07 Standpunten. 19.37 Me dedelingen en Morgen. 19.45 Jour naal. 20.10 Weerbericht 20.15 Mu- ziekprogr. 20.55 Eurovisie E.K. Kunstrijden. 22.00 Eind. HILVERSUM - Een steeds groeiend aantal Nederlandse gezinnen gaat gebukt onder huurschuld. Die schuld kan oplopen van enkele honderden tot vele duizenden guldens. Vooral de sociaal zwakke gezinnen en gezinnen die van een minimum-inkomen rond moeten komen, komen vaak in de problemen. Ze kunnen de hoge huren in met name de nieuwbouwwoningen niet betalen. In de Amsterdamse wijk ,JDe Rozentuintjes" wordt al sinds 1977 een huuractie gevoerd. Een aantal gezinnen heeft daar besloten de huur slechts gedeeltelijk te voldoen. Zij betalen tussen de 10 en 13 procent van het netto-inkomen aan huur. terwijl dat voor het volle huurbe drag zou oplopen tot 30 procent, ondanks huursubsidieZeven van deze gezinnen zijn nu door de kantonrechter gedagvaard wegens huurschuld. De televisierubriek Kenmerkvan de IKON-RKK belicht in een uitgebreide reportage de achtergronden en oorzaken van de huur- schuldëxplosie in Nederland. In de reportage komt ook de Amste r- damse wethouder van volkshuisvesting, Jan Schaefer, aan het woord.Deze streeft naar een aanvaardbare oplossing (Nederland 2 huurschuldproblemen. rmn Het zout in de pap - VARA. Vanavond om 2020 uur via Hilver sum 2. Deze culturele rubriek vraagt woensdagavond aandacht voor de onlangs 80 jaar geworden acteur en politiek-zanger Ernst Busch.Busch heeft in de jaren twintig en dertig een duidelijk slem- pel gedrukt op de arbeidersstrijd. Nog steeds wordt hij door oude renmaar ook door de jeugdgezien als een lichtend voorbeeld m de strijd tegen het proletariaat. De V AR A-televisie zendt donderdag avond een documentaire over Busch uit. Walhalla- KRO. Vanavond om 23.00 uur via Hilversum 3. Duit se rock staat centraal in deze uitzending. In Duitsland zijn genoeg popgroepen die kunnen concurreren met Amerikaanse of Engelse formaties, maar internationale erkenning is er nauwelijks. De Duitsers hebben een eigen rocktraditiesterk theatrale invloeden met veel elektronica. De NOS-radio zal vanavond een rechtstreeks verslag verzorgen van de vriendschappelijke voetbalwedstrijd Spanje-Nederland. die in de Spaanse havenstad Vigo wordt gespeeld. De verslaggevers zijn Eddy Poelman en Theo Koomen. Hilversum 1. 2030 uur). De televisie zal alleen een samenvatting in zwart-wit uitzenden in Studio Sport op Nederland 1 om 2225 uur WOENSDAG 23 JANUARI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. 18.11 (S> Hier en nu. NOS 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muziek. 22.30 (S) Hobby scoop. 23.02 (S) Met het oog op mor gen. NCRV 0.02 (S) Late date. 2.02 Nachtdienst. HILVERSUM II 18.00 Brassband Magazine. RVU 18.30 Vrouwen hier, vrouwen daar. P P. 8.50 Uitzending v VARA 19.00 (S) VARA'! avond (19.05i De r-ule dia.ui 2Lhhi VARA-klassiek. 20.20 Het zout in de pap 21 00 VARA-klassiek (2) 22 30 Nws. 22.40 Open schooltijd 23.25 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55 Nws. PPR HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NOS 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade. KRO: 19.02 (S) Rauhla ser. 22.02 (S) Roek-tempel. 23.02 (S) DONDERDAG 24 JANUARI HILVERSUM I NCRV: 7.03 (S) Vandaagdonder dag, gevar. progr. 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont? 10.02 (S) Muziek bij de kofTie. 12.03 (S) Het nuttigen van etenswaren is toege staan 12 40 (S) Middagpauzedienst 13.03 (S) Hier en nu. 13.20 (S i NCRV Globaal, gevar. progr 17.02 (S) Ro- zegeur en prikkeldraad. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7 10 Ochtend- gymn. 7.20 Actueel en inform. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws. NOS 9 00 Gymn voor de vrouw. 9.10 Waterst. 9.15 Werkbank). 10.00 Radio Lawaaipa- pegaai. 10.10 Divertimento. 10.30 't Is Historisch. 10.50 AVRO's Radio- journ. 11.00 De Nederlandse School radio. 11.20 Aspecten. 11.50 Regio naal, provinciale infirm RVU: 11.56 Houdt het klein. OVERHEIDS- VOORL.: 12.16 Uitz. voor dc land- bouw. AVRO 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Radiojoum 12.50 AVRO tema. 13 00 Nws. 13.11 Europa. 13.30 Yoga AVRO <16 00-16 10 Radio Law papegaai). 16.30 De Slag bij Nieuws poort. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Radioiourn. 17.55 Richting. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) De Havermoutshow 9 03 (S)Continu muziek 11 03<S)De Polderpopparade. 12.03 (S) De Ne derlandstalige top-10 13.03 (S) 50 pop of een envelop. 15.03 (S) TROSdTop-50. HILVERSUM IV 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02 De Franse OMVS 1925-1950. 9.30 (S) Kamermuz 10 40 (S) Omroep Orkest en Grout )m- roepkoor klass. muz 12.00 Nws. 12 02 (S) Viool- en pianOTOUS 1 I OS Het zout in de pap 13.30 (S) VARA- Klassiek. 14 00 Nws 14 02 (S) Klass pianomuz. 15 10(S) Klass muz 16 00 (Si Het zout in de pap 1625-17 OOiS)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5