Baal speelt Sartres Surinaamse groep brengt nieuw stuk in première Tv-technici ontevreden STER-spot verboden Theo Koomen bij NOS Analyse van een satirische gebeurtenis vandaag toegelicht [lesprogramma I WOENSDAG 16 JANUARI 1980 RADIO - TV KUNST PAGINA 5 HILVERSUM (GPD) - De technici van de NOS-televisie werkzaam bij de afdeling operationele pro- duktie hebben in de afgelopen nacht tijdens een vergadering be sloten om het hoofd van die afde ling donderdagochtend tussen acht en negen uur uit te nodigen voor een gesprek in verband met het grote tekort aan personeel bij de operationele afdeling van de NOS. Een verzoek om een perso neelsuitbreiding van 44 man heeft bij de raad van beheer van de NOS nog geen gehoor gevon den. De NOS-technici zijn van mening dat door het grote personeelste kort op hun afdeling er een enorme opeenhoping is ontstaan van nog niet opgenomen vrije dagen. Gesproken wordt over 1000 tot 1400 inhaaldagen. De vergadering besloot verder de vakbond opdracht te geven om te gaan praten met de raad van be heer over de ontstane situatie. Ui terlijk eind volgende week zou er een verslag van dat overleg moe ten volgen. De technici willen een duidelijke uitspraak van de raad van beheer over het oplossen van het personeelstekort en zijn te vens van mening dat voor 1 okto ber a.s. de aanvulling met 44 man moet plaatsvinden. Over even tuele acties is in dit stadium nog niet gesproken. Fred Benavente (voorgrond met streepjespakheeft gisteren in Hilversum temidden van zijn Farce Majeu- re"-vrienden zijn zilveren jubileum bij de omroep gevierd.Op defotov.l.n.r. Alexander Pola, H enk v.d. Horst, Ted de Braak, Fred Benavente en Jan Fillikers. DEN HAAG (GPD) - De STER-reclamespot, waarin de yoghurt- drank Yogho-Yogho als „puur gezond" wordt aangemerkt, mag niet meer worden uitgezonden. De Reclameraad heeft dit verbod opgelegd, omdat volgens voedingsdeskundigen nergens blijkt dat yoghurt de gezondheid bevordert. De Reclameraad is van oordeel dat een reclameboodschap slechts een „gezondheidsclaim" mag bevatten als het aangeprezen pro- dukt specifieke gezondheidsbevorderende eigenschappen bezit, die in de voedingsleer erkend worden. Bedoeld produkt bezit deze eigenschappen niet. Daardoor is de televisiespot in strijd met de waarheid. Tamara in het LAK-theater LEIDEN - In het LAK-theater heeft zaterdagavond a.s. de première plaats van de jongste produktie van het Anti- Isolatie Theater 'Bakuba' die men 'Tamara' heeft ge noemd. Deze, in Amsterdam domicilie houdende, maar oorspronkelijk uit Suriname afkomstige, thea tergroep geeft de avond tevoren een proefvoorstelling van het hetzelfde stuk in hetzelfde thea ter. Frits van Eyck, die deze week namens de groep een persconfe rentie gaf in het LAK-theater spreekt van een 'interkultureel totaaltheaterproject' over de ho peloze strijd van een zwarte man en een blanke vrouw in hun po ging gestalte te geven aan hun liefde. Uiteanesnunt voor 'Tamara' is ge weest rAll God's Children Got Wings' van Eugene O'Neill. Maar aangezien de regisseurs Caprino en Hui b Broos het script vijfmaal naar Surinaamse theatermaat staven herschreven hebben, is er van het oorspronkelijk verbaal gegeven van O'Neill weinig over eind gebleven. Naast Caprino, die behalve regis seur ook acteur is in 'Tamara', spelen Cocki Boonstra, Lilian Mijnals, Roel Terborg en Fridi Martina belangrijke rollen. Het 'Kaseko Orkestre' zorgt voor de muzikale begeleiding. 'Bakuba' HILVERSUM (ANP) - De 50-jarige journalist Theo Koomen is als redac teur-verslaggever in vaste dienst getreden van de NOS, in het bijzon der voor de sportafdeling. Zijn benoeming is op 1 januari 1980 inge gaan. Theo Koomen was, nadat hij tien jaar in vaste dienst van de omroep was geweest, respectievelijk bij de KRO en de TROS, de laatste drie jaar werkzaam als free-lancer. Als zodanig heeft hij al meegewerkt aan de sportprogramma's van de NOS-radio, met name bij de verslaggeving van wielrennen (onder meer de Ronde van Frankrijk), schaatsen en voetbal. heeft een experimentele subsidie voor een periode tot 1 maart 1980 van CRM ontvangen, maar weet niet of deze subsidie verlengd zal worden. Gebeurt dit niet, dan zal 'Bakuba', dat eerder de aandacht trok met de toneelprojecten 'Pak- fan' en 'Oema', op eigen kracht trachten voort te bestaan. 'Bakuba' wil met haar totaaltheater de positie van de Surinamer in de Nederlandse gemeenschap ver beteren. Enerzijds maakt men toneel om de Nederlanders ken nis te laten maken met de Suri naamse leefgewoonten en nor men en anderzijds wil 'Bakuba' met 'Tamara' de integratie van de Surinamer in de Nederlandse maatschappij bevorderen. Daar toe heeft men gekozen voor een stuk, dat speelt in de 'Randstad van Morgen'. Een zwarte man en zijn blanke vrouw groeien op in een dan in middels verpauperde binnen- stadsbuurt van één van de grote steden van de Randstad, die dan, nog meer dan heden, een multi- raciale maatschappij is gewor den. Hun liefde heeft het totale isolement, waarin de Surinaamse leefgemeenschap in het Neder landse cultuurpatroon verkeert, volledig doorbroken. Alle voor oordelen ten spijt. Gekozen is voor de vorm van een 'Soul Ope- De acteur Caprino ra'; er wordt tijdens de voorstel ling derhalve ook gezongen. Prioriteit voor 'Bakuba' is de 'communicatie met mensen en de menselijke waardigheid in stand houden'. AMSTERDAM (GPD) - Wij Nederlanders lijken het er al lemaal over eens te zijn dat onze maatschappij de beste is die in de wereld werd gecreëerd. Tot in bijna alle uithoe ken van de bevolking heerst een schappelijke welvaart, ih zoverre dat het ons zelden aan het allernoodzakelijkste zal ontbreken. Wij zijn derhalve tevreden, wij zijn verzekerd van een nette bestaansmogelijkheid. Toch is die zekerheid niet gegrond vest op stormvaste pijlers. Een systeem blijft door mensen ge maakt en heeft, omdat falen nu eenmaal menselijk is, genoeg zwakke plekken in zich die zel den aan het licht komen. Maar zodra zij dat doen, verbazen ze ons door de zo simpele, soms zo „menselijke" oorzaak van het mankement. Een systeem is het beste te verge lijken met een machinerie, func tionerend bij de gratie van goed materiaal en vooral bij de gratie van een grondig toezicht. Gaat een radertje uit de pas, dan is het aan de macht en inventiviteit van het systeem om snel voor een cor rectie te zorgen, zo niet, dan zakt plots dat eens zo machtig geachte machinerie als een simpel kaar tenhuis in elkaar. Toneelgroep Baal speelt een satire van Jean-Paul Sartre, „Nekras- sov", een produktie waarin ons op een pijnlijk duidelijke manier duidelijk wordt gemaakt hoe doorzichtig, maar vooral hoe kwetsbaar een systeem is wan neer er een stoorzender in wordt losgelaten. Het is geen anarchistisch stuk, het geeft geen handleiding over hoe de maatschappij omver kan wor den geworpen. Nee, het is een analyse van een satirische ge beurtenis. Plaats van handeling: Frankrijk in de jaren vijftig, de anti-communistische houding ondanks de stuwende rol die de Russen in de net gevierde bevrij ding hebben gehad, laait op. Gegeven: in een Frans gewest is onder de druk van de verkie zingsstrijd, met als inzet de Duit se herbewapening, een uitge breide en hoog oplaaiende dis cussie aan de gang tussen de rechtse regeringspartij vóór her bewapening, de communistische partij tegen - beide even groot - en een kleine middenpartij, wier stemmen echter doorslaggevend zullen moeten zijn in de besluit vorming. De voorzitter van de middenpartij heeft in een concentratiekamp gezeten en maakt zijn partijgeno ten duidelijk dat een Duitse her bewapening met het oog op toe komstige misdaden niet gewenst is. In haar drang naar overwin ning en dus naar herbewapening, wil de regeringspartij een wig drijven in de anti-Duitse gestem de middenpartij, door een anti communistische hetze, die de middenpartijleden in de armen van de regeringspartij moet drij ven. De vraag is alleen, hoe pakt de regeringspartij het aan? Hiërarchie Jack Vecht, acteur van Baal en speler in „Nekrassov": „Bij de vorming van dat plan komt het werkelijke thema van Sartre s stuk naar voren. „Nekrassov" laat zien hoe de hiërarchie een van de poten is waarop een sys teem steunt, maar toont tevens hoe die hiërarchie onderhevig is aan het afschuiven van verant woordelijkheid. In de top wordt het idee van een anti-communis tische actie geboren, langzaam dalend langs de ladder moet de werkelijke actie van de laatste sport komen: een journalist". „Hi j krijgt de opdracht om snel iets Vanavond in de Leidse Schouwburg De Amsterdamse toneelgroep 'Baal' trekt op het ogenblik door het land met een aantal voorstellingen van 'Nekras sov', een satirisch stuk van Jean-Paul Sartre. De voor stelling is vanavond in de Leidse Schouwburg en don derdag- en vrijdagavond in het HOT (Den Haag) te zien. te vinden, anders vliegt hij de laan uit. De journalist, gebukt onder die taak, vindt thuis een binnengedrongen oplichter, voortvluchtig, maar een meester in zijn soort. Deze meester-op- lichter, gebruik makend van de vreemde berichten die Frankrijk aandoen over een verdwenen en anti-Sowjet-gestemde Russische minister van binnenlandse za ken, neemt de plaats in van die minister Nekrassov, hij heeft daarmee een nieuwe identiteit en verschaft de journalist een troef in diens snode plannen". „Afijn, die valse Nekrassov wordt gekoesterd als een kostbaar klei nood en hij maakt daar dankbaar gebruik van door tweespalt te zaaien in een systeem waarin hij als meester-oplichter bij uitstek kan excelleren. Althans zo lijkt het; vlak voor de pauze in de voorstelling blijkt al dat zijn rol doorzien is, maar gecoördineerd wordt toegestaan omwille van de anti-communistische actie. „Ne krassov" is niet meer dan een pion, maar zijn rol blijkt toch desastreuze gevolgen te heb ben...". „Na de pauze gebeuren de rampen. Dan blijkt hoe ieder personage door zijn eigen machinerie in het totale machien v^strikt raakt. Als het er echt op aan komt en er niets meer afgeschoven kan wor den, dan is daar plots die psycho se, die immense rotzooi. Dat de oplichter aan het eind ontmas kerd wordt doet niet eens meer ter zake...". Dat is wat Sartre wil laten zien: ie dereen is van iedereen afhanke lijk en als er een kink in de af spraken komt, dan escaleert in korte tijd de probleemvorming. Door de ten tonele gevoerde anti communistische acties, kan het lijken dat Sartre een propagan dist is. Dat is niet helemaal juist. Sartre's houding was vooral te gen de belachelijke Franse hyste rie gericht, die hem echter een fantastische aanleiding voor het maken van zijn stuk gaf. Boeman Jack Vecht: „In wezen gaat het om een sociaal-economisch stelsel dat omwille van haar bestaans recht een vijand schept in een ander sociaal-economisch stelsel. Het is niets anders dan een boe man creëren om eigen dubieus, op winst gericht handelen, van een rechtvaardiging te voorzien. In die strijd is alles toegestaan, mag iedereen draaien en liegen, hoeft niemand consequent te zijn...". „Neem de kamerdebatten over de plaatsing van de kernwapens... Iedereen heeft zijn eigen belang, neemt de vrijheid om te interpre teren tot eigen belang. Dc argu menten worden zorgvuldig af gemeten om voldoende overre dingskracht naar de achterban te hebben. Soms wordt er zoals in Nekrassov een oude koe van stal gehaald, die zijn oude leuzen nog eens succesvol ten gehore brengt...". Sartre's toneeltekst is er één met, de jaren vijftig waardig, een zeer uitgebreide beschrijving van scènes, dialogen. Baal heeft hier grondig het mes ingezet. Onder regie van Rudolf Lucieer wordt in een eenvoudig aan te passen decor een soort truc met de scè nes uitgehaald die de spanning in de voorstelling brengt. Jack Vecht „Inhoudelijk is Sartre scherp en dat moetje naar voren halen". „Het blijft natuurlijk een satire, en dat geeft regisseur en spelers een aantal verplichtingen. Je werkt meer met typen dan met karak ters. Begrijp me goed, het zijn wel mensen hoor, maar ze staan er gens voor. Om dat extra duidelijk te maken, spelen vrouwen man nenrollen. Kitty Courbois speelt de voorzitter van de Raad der Commissarissen, niet omdat dat grappig is, maar om te benadruk ken dat het niet om een man gaat, maar om een persoon die staat voor het personage dat hij verte genwoordigt". „Door deze vervreemding ontstaat er een voorstelling die is wat zij is, zij speelt zichzelf. Het is niet als een stuk van Handke, voor aller lei uitleg vatbaar alle figuren staan ergens voor, en omdat het toch een satire blijft; drijf je de spot, drijf die dan goed. Het is geen theater van de lach...". Afrekening „De voorstelling deed veel mensen denken aan een stripverhaal als Guust Flater. Ook daar staan de figuren voor wat zy vertegen woordigen. Dat is wat Baal met Nekrassov wil. Voor ons is het te vens een afrekening geweest met het fabeltje dat wij altijd van die moeilijke stukken spelen. Bij het verlaten van ons oude Shaffy- theater wilden wij gemèleerder publiek meenemen naar ons nieuwe Frascati-theater. Baal gaat daarnaast met Ate de Jong „Bekende gezichten, bekende gevoelens" van Botho Strauss verfilmen, in een produktie van Matthijs van Heyningen". NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorender. NcS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Toeristische tips (NOS) 18.50 - Staatsloterij: le trekking van de 687e loterij (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.00 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Zendtijd t.b.v. DS'70 (P.P.) 20.00 - Tweetalig, speelfilm (NOS) 20.55 - Artsenij, medisch-informatieve rubriek (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Panoramiek (NOS) 22.25 - Studio Sport (NOS) 22.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.40 - Voorlichtingsprogramma Ruimtevaart, 2e cyclus (TE LE AC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Kouwe kunstjes, tv-serie (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON-KRO-RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Filmpje van de Maatschappij tot Redding van Drenke lingen (SOCUTERA) 20.32 - Countdown: popprogfamma (VOO) 21.10 - From here to eternity, tv-serie (VOO) 22.00 - Muziekspecial (VOO) 22.25 - Info special (VOO) 23.02 - Peuters en kleuters, les 11 (TELEAC) 23.37 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr.: 18.00 Region, ma- gaz. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Gevar. progr. 19.25 Region, magaz. 19.59 Progr.-overz. WDié 18.00 Nirgendwo ist Poenichen, tv- serie. 18.30 Muziekprogr. 18.40 Nir gendwo ist Poenichen, tv-serie. 19.15 Actualiteitenmagaz. 19.45 Hir- semann und Co, tv-serie). 20.00 Joum. 20.15 Berlin-Mitte- tv-film. 22.00 Inform, progr. 22.30-23.00 Ac tual. DUITSLAND II 18.20 Die nachste Party kommt be- stimmt, tv-sene. 19.00 Joum. 19.30 Weisses Haus, Hintereingang, tv-se rie. 20.15 Inform, magaz. 21.00 Ac tual. 21.20 Van der Valk, tv-serie. 22.10 Inform, magaz. 22.15 Filmre portage. 22.45 Flammende Herzen, tv-film. 0.15 Joum. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus Engels. 19.00 Dierenprogr. 19.45 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Gevar. progr. 21.45 Actueel magaz. 22.00 In form. progr. 22.05 Reite auf dem rose Pferd (Ride the pink Horse), speel film. 23.40 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.15 Kinderserie. 18.20 Robin Hood, tv-serie. 19.07 Inform, progr. 19.37 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Weerber. 20.15 Mork Mindy, tv-serie. 20.40 De nieuwe Menoza, tv-speL 22.40 Joum. 18.15-20.10 Zie NET 1. 20.15-23.15 Het geheim gesprek (The Conversa tion), speelfilm, ca. 22.15 Debat. De NOS-televisierubriek Panoramiek zal van 16 tot en met 30 januari op de woensdagavonden een serie programma's uitzenden over de rol van de grote multinationale ondernemingen in de ont wikkelingslanden. Hiervoor zijn opnamen gemaakt in Sri Lanka, Suriname en Brazi lië. In Suriname wordt bijvoorbeeld getoond hoe de bouw van een stuwdam door een Amerikaans aluminiumbedrijf nu al vijftien jaar lang de samenleving in het binnenland ontregelt. Op 12 februari wordt de serie afgesloten met een bijdrage over de evaluatie van de invloed van de multinationals in verhouding tot de ontwikkelingsgeldendie dc westerse landen naar de derde we reld sturen (Nederland 1, 2155 uur). Het televisieprogramma van de IKON "Kenmerk" zal vanavond aandacht besteden aan de arbeidsonrust in Port Elisabeth,een van de grote industriestreden in Zuid-Afrika. Vorige week werden in deze stad op grote schaal arrestaties verricht naar aanleiding van recente stakingen, die door zwarte arbeiders werden gewonnen. Verder in Kenmerk een bijdrage over het gekraakte pand "De grote Keijser" in Amsterdam. Kenmerk gaat in op de motieven van de krakers en de vraag of zij niet gedwongen zijn tot gewelddadig optreden. (Nederland 2,1925 uur). RADIO Het zout in de pap - VARA. Vanavond om 20.20 uur via Hilver sum 2. In deze woensdagavondaflevering van VARA's kunstru briek op de radio een gesprek tussen schrijver Maarten 't Hart en Wim de Moor, lector aan de universiteit van Nijmegen en tevens letterkundig criticus van het weekblad De Tijd. Dit gesprek werd georganiseerd in samenwerking met de stichting BZZTOH. Walhalla - KRO. Vanavond om 23.00 uur via Hilversum 3. Een interview met Bill Haley, de koning van de rock and roll in de jaren '50. Met zijn Rock around the Clock stond hij in 1955 zeven maan den in de hitparade en zijn totale platenverkoop nadert inmiddels de honderd miljoen exemplaren. Nog steeds treedt Bill Haley op. Hans-Maarten van den Brink en Boudewijn Büch praten met de oude rocker en draaien platen van hem. WOENSDAG 16 JANUARI lijn, sport en muz. 22.30 (S) Hobby- scoop. 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. VARA 0.02 (S) Elpee tuin. 1.02 (S) Groot licht 5 02 (S) Truck. HILVERSUM II 18.00 (S) Vrije tijd, blije tyd. 18.30 R.V.U.: Vrouwen hier, vrouwen daar. 18.50 P.P.: Uitz. van de CPN. 19.00 (S) VARA's woensdagavond: VARA-klassiek. 22.30 NWS. 20 40 Open school. 23.25 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De avondspits met de Nationale Hitparade. KRO: 19.02 (S) Rauhfaser. 22.02 (S) Roek-tempel. 23.02-24.00 (S) Walhalla. DONDERDAG 17 JANUARI HILVERSUM I (NCRV): 7 02 Vandaag Donder dag - 9.03 Wie weet waar Willem We- r woont9 -10.02 Muziek bij de kof- HÏLVERSUM II (AVRO* 7 00 Nieuws - 7.10 Och tendgymnastiek - 7.20 Actueel en in formatief- 10.00 Divertimento -10.30 't is Histonsch - 10.50 AVRO s Ra diojournaal - 11.00 Schoolradio - 11.20 Aspecten 11.50 Regionaal - 11.56 Radio Volksuniversiteit-12.16 Overheidsvoorl - 12.26 Mededelin gen (NOS) - 12.30 Nieuws (NOS) - 12.36 AVRO's radiojournaal - 12.50 AVRO-thema - 13.30 Yoga voor ie dereen - 14.00 Een middagje AVRO - 16.30 De slag by Nieuwspoort. HILVERSUM III 7.02 De Havermoutshow - 9.03 Con tinu Muziek - 11 03 De Polderpoppa- rade - 12.03 De Nederlandstalige Toptien - 13.03 Pop of een envelop - 15.03 Tros Top 50 HILVERSUM IV (VARA; 7 00 Nieuws ,i\OS> 7.02 Groot en klein - 9.30 Quartetto Es- terhazy - 10.45 Stockholm Radio- koor -11.15 Recta al - 12.00 Nieuws (NOS) 12.02 Lunchconcert door het Fodor kwartet - 13 05 Het zout in de pap - 13.30 Dmitn Sjostakowitsj -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5