«Erich von Stroheim [/Ml\mgmmma) >e eigenaardigheden van Wim Kan bp VPRO-televisie (jy) weekeinde.. toegelicht '^Een heerlijke man om te haten9 MUZIEKPRIJS VOOR FISCHER-DIESKAU ZONDAG ZONDAG ZONDAG ERDAG 5 JANUARI 1980 j de op agen )ppenfim Kan heeft zo zijn eigenaar- ibrenj digheden. Een daarvan is, dat ;wee s hij de VARA altijd een viertal beschvan ziJn oudejaarsconferen- Dat blces laa* opnemen, en dan niet verga toestaat dat uit de vier voor- Neder stellingen de geslaagdste i die stukken aan elkaar worden )de in gelast (dat kunnen ze tegen- woordig met een beetje in spanning onzichtbaar doen), maar dat hij de beste van die me za vier voorstellingen er uit pikt, een c - desnoods met zijn zwakke ten h plekken, n. Da de viever de beste show „aus ei- 'ordt nem Gusz", dan een ratjetoe il die van de beste momenten, is besli Kans redenering, en ik denk betre dat daar veel voor te zeggen :en, c valt, al valt het vandaag de ;t toe dag onder de eigenaard ighe- zou i den. overl in. Eölen andere eigenaardigheid is, lovig dat hij zich geheel voor de n - ve buitenwereld afsluit. In de af- ing. I titeling, en trouwens ook in ten h de programmabladen, kon jn. men zien dat de teksten voor zijn oudejaarsconference af tome komstig waren van Kadé >en ii Bruin, Simon Carmiggelt, "co. Sant Heijermans, Wim Kan, isbelt Kees van Kooten, Wout van j! Liempt en Jan Wassenberg. incie Hoewel hij de indruk maakt ae zi van gr°te doe-het-zelver, is t Wim Kan in feite dus vooreen ijk 1< gro°t deel afhankelijk van listrc wa* aderen voor hem schrij- 5 ven of verzinnen. Maar daar doet hij dan ook weer niet ge heimzinnig over, zoals uit de aftiteling blijkt, bovendien neemt hij het leeuwendeel r toch nog altijd zelf voor zijn rekening. De anderen zijn A toeleveraars. Maar onbelang- lilvp z^n ze n'e*' Kees van Koo- ten schreef bijvoorbeeld het openingsnummer voor de zaalshow van Wim Kan, die niet in de oudejaarsconferen ce was opgenomen, want het is traditie geworden dat hij begint met een variatie op de snikkende Mien, wier olie bollen zijn mislukt. QQs307.308Zo'n medewerking van Kees van Kooten aan zijn programma speelt zich echter schriftelijk af. Wim Kan heeft blijkbaar niet de behoefte daar eens een middagje over te gaan zitten praten. Dat is een persoonlijke eige naardigheid, die hem graag gegund is, maar je vraagt je wel af hoe iemand die zich zo afschermt van de boze bui tenwereld, een toch nog altijd politiek en maatschappelijk gerichte conference van een uur en een kwartier zou kun nen houden als er geen televi sie was, die hem elke dag een stroom van informatie en mogelijkheden voor satirisch commentaar levert. Aange zien er wèl televisie is, hoeven we geen nachten wakker te liggen over deze bange vraag, maar het is wel een eigenaar dige gedachte dat onze meest geëngageerde grote confe rencier, zich ook het meest van de buitenwereld af sluit. Weer een andere eigenaardig heid van Wim Kan is, dat hij zijn oudejaarsconferences al tijd geregisseerd wil hebben door VAR A-regisseur Nico Knapper. Als je iemand die in televisie geinteresseerd is on verhoeds vraagt wie de beste regisseur van Hilversum is dan zal niemand spontaan „Nico Knapper!" zeggen, maar blijkbaar voelt Wim Kan zich bij hem „thuis", op zijn gemak, en is hij altijd tevre den geweest over Knappers zaalregistraties. Never chan ge a winning team! Nico Knapper komt trouwens zelf uit de cabaretwereld, hij heeft als ik me niet vergis zelfs in de groep van Wim Kan gezeten, vandaar natuurlijk dat Wim Kan meer vertrou wen in hem heeft dan in enig ander. De regie liet trouwens niets te wensen over. De aandacht bleef voor 90 procent op de hoofdrolspeler gericht, zinlo ze shots vanuit de verte ble ven ons bespaard, en als er eens eentje gebruikt werd dan was het om ons de kaar ten te laten zien waarmee het podium bij Wim Kan altijd bezaaid is, omdat hij anders de draad kwijtraakt. De grootste spiekbriefjes ter we reld! Zo heb ik mij wel eens laten vertellen dat in een to neelstuk waarin een bekende, weinig rolvaste vaderlandse acteur een hoofdrol speelde, over het hele toneel, onzicht baar voor het publiek, kleine kaartjes en papiertjes met zinnen tekst waren neerge legd (op de tafel, op het dres soir, op de vensterbank), of opgeprikt (aan het gordijn, op de rugleuning van de stoel). Zo liep hij van tekst tot tekst over het toneel, de kritiek prees later de levendige mise- en-scène Het voordeel van een regisseur die de tekst door en door kent bleek ook uit de goedgerichte publiekshots, waarin we toe schouwers te zien kregen die visualiseerden wat Wim Kan op dat ogenblik zei: Jan Nagel bijvoorbeeld, of een vader met zijn dochter. Wim Kan, die nu 46 jaar met Corrie Vonk gehuwd is (een olym pisch record in toneelkrin gen), wordt op 15 januari 69 jaar. Als het een beetje meezit, haalt hij over driejaar nog zijn volgende oudejaarsconferen ce (hoevelen van u die dit nu lezen zullen 1982 niet meer halen, de gedachte zelf maakt me al treurig). Het zou ideaal zijn als de VARA er dan in zou slagen de zaal bij alle vier op namen te vullen met hetzelf de publiek, dat tevoren ge heel is ingevuld aan de hand van Wim Kans conference. Dus als hij Van Veen van de werkgevers „een goed gevuld loonzakje" noemt, zet Nico Knapper de camera even op Van Veen. Als hij een liedje zingt over een vader die zijn dochter de wijde wereld in moet laten gaan, dan zien we Willy en Willeke Alberti zit ten. En als hij iets olijks zegt over Chomeine. dan moeten we toch tenminste de over gevlogen ex-sjah zien zitten etcetera. Ik stel me daar veel van voor... Ik heb overigens erg van de ou dejaarsconference genoten, en ik vraag me af of de vrij algemene kritiek dat ze dit keer weer milder was dan de vorige keer die weer milder en neutralistischer was dan de keer daarvoor, wel reëel is. Treedt er niet wat gewenning op waardoor we dat denken, of zijn de verwachtingen mis schien zo hoog opgeklopt, dat we moeite krijgen met de rea liteit dat het ene grapje niet net zo leuk kan zijn als het an dere? Of zijn we de laatste jaren, dankzij Koot en Bie, en Freek en Bram, en Farce Majeure, en nog een paar anderen, mis schien zo overvoerd met het soort politieke satire waarop Wim Kan vroeger min of meer het alleenrecht had, dat we er nu niet meer van opkijken? Vroeger, ja vroeger, wat kon hij toen de vloer aanvegen met De Quay en Staf.! Maar ging dat toen echt zoveel ver der dan wat gegniffel om „ho ger Jan!" en „Staffie"? Je zou de oude conferences op de plaat, en deze nieuwe confe rence op de videoband, zorg vuldig op de grappen naar rechts en links moeten tur ven, om uitsluitsel te krijgen over de vraag of Wim Kan Wim Kan nog is, of al een beetje Wim Vonk geworden is. Mijn vingerspitsèngevoel zegt me, dat er weinig verschil in kwaliteit zal zijn aan te wij zen, behalve misschien wat de liedjes betreft. Niet voor niets kregen we een paar van de klassiekers nu opnieuw even te horen. ten: Br •r di caai taa: B ogiilLVERSUM (GPD) - Erich von Stroheim was al lang dood en begraven toen eindelijk aan het licht kwam dat en —de adellijke afkomst waarop hij zich liet voorstaan èn zijn veelvuldig gememoreerd verleden als cavalerie-officier deel uitmaakten van een geprefabriceerde mythe. 'ij de emigratie naar Amerika in het begin van de eeuw had de Weense hoedenmakerszoon deze legende, die hem nog zou overleven, waarschijnlijk reeds in zijn schamele voedsel voor deze grage haat ver schaft, ook sommige producen ten hebben ziin bloed wel eens ',ijn valse identiteit paste de stramme, martiale monocle drager dan ook net zo goed als de smetteloze, fraai gesne den uniformen en glimmende laarzen, waarin Von Stro heim zich uitermate onsympathiek over de bioscoop- :erl schermen bewoog. The man you love to hate", ("heerlijke man om te haten"), zoals hij in de publiciteit is genoemd. ide esfVerd het publiek met de wasechte en, uitbeelding van onbetrouwbare ,en van "Pruisische" figuren volop kau heeft de muziekprijs van de ïrk stichting „Ernst-von-Siemens" is. voor 1980 gekregen. De prijs be- 's- draagt 150.000 Zwitserse fran- ken (ongeveer ƒ165.000). De par- hu ticuliere stichting die in Zwit serland is gevestigd, werd in gr 1973 in het leven geroepen om eb het werk van verdienstelijke IV musici te bekronen. Vorige win- 30 naars waren de componisten Benjamin Britten en Olivier !r* Messiaen, de violoncellist Mstislaw Rostropowitsj, de di- !>n rigent Herbert von Karajan, de [7 pianist Rudolf Serkin en de di- m rigent Pierre Boulez. kunnen drinken, omdat gedu rende de tien jaren, waarin acteur Von Stroheim tevens regiseerde, zijn artisticiteit omgekeerd even redig bleek aan zijn maatgevoel wat de duur en de kosten van zijn films betreft. Het gevolg was dat óf de helft er uit werd geknipt óf andere regis seurs werden aangetrokken om de door hem begonnen arbeid af te maken. Maar ook in hun flink gekortwiekte en ongetwijfeld ten dele verminkte vorm getuige zij - na al die jaren! - van een groot talent, dat in zijn tijd ramen en deuren openstootte en de prille filmkunst daarmee aan nieuwe perspectieven hielp. Het sterkste bewijs hiervan is Greed uit 1924, de "triomf van het Amerikaanse realisme", die in oorspronkelijke versie bijna vijf uur zou hebben geduurd, maar ook ingekort een van de machtig ste toppen van het cinematogra fisch hooggebergte werd. Morgenavond kan men bij de VPRO (na een filmportret van de "Pruis") nagaan of ook het ge trimde, nauwelijks minder be roemde Foolish Wives uit 1921 nog overeind blijft. Bij alle primi tiviteit, het medium toen eigen, verraadt het een persoonlijke aanpak en komt dus niet alleen over als een merkwaardig mu seumstuk, waarom af en toe kan worden geschaterd wanneer alle emoties te hoog lopen en het he vig handenwringen of smartelijk schreien is geblazen. Net als zoveel anderen in zijn tijd, bedient Von Stroheim zich van een Kastelenroman-verhaaltje. Maar bij hem is dat slechts de sleutel, die een beurtelings met verbittering, verontwaardiging en sardonische humor be schouwd stuk na-oorlogse sa menleving ontsluit: een wereldje Erich von Stroheim in zijn jonge jaren van uitbuiters en slachtoffers in het glinsterend decor van Mona- co-anno 1919. Realisme Honderdduizenden dollars werden uitgegeven om Monte Carlo na te bootsen en in zijn maniakale zucht naar realisme - bron van vele anekdotes rondom Erich von Stroheim - ging de regisseur zelfs zover dat hij een compleet en echt werkend belsysteem in het namaak-hotel verlangde. Maar hij bereikte wat in het begin van de jaren '20 in films nog zeld zaam was: sfeer. De handeling vindt in de liefdevol gedetailleer de entourage en uitgekiende be lichting zo'n krachtige onder steuning, dat zelfs de barrières van gruwelijk melodrama niet onneembaar blijken te zijn. De acteur Von Stroheim (die zich aan het eind als lijk in een riool- put laat stoppen) is op zijn best in de rol van avonturier aan de Cote d' Azur, waar hij rondgaat als Russische prins, een even rijke als naïeve Amerikaanse diploma tenvrouw plukt, een lelijk ka mermeisje misbruikt en een de biel jong meisje verleidt. Het werd een met allerlei slimme, kleine, soms erg komieke kunst grepen waargemaakte falsaris. Een heerlijke boosaard, balance rend op de evenaar van een weer zinwekkend wereldje. A man you love to hate. ZATERDAG 5 JANUARI HILVERSUM I 18.11 (S) Dingen van de dag. 19.02 (S) Amus.muz. 19.35 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 20.03 (S) Muziek uit eigen huis. NOS: 20.30 (S) Langs de lijn, sport en muz. VARA: 22.30-24.00 (S) Wachten op midder- HILVERSUM II 18.00 Licht verteerbaar. 18.25 7e Dags Adventisten. OVERHEIDS VOORLICHTING: 18.40 Vast en ze ker. TROS: 18.50 (S) Een mondje Frans. 19.30 (S) De hoge 'C'. 20.00 (S) Concert a la carte. EO: 21.00 (S) De Bijbel open. 21.20 (S) Van U wil ik zingen. 21.45 (S) Laat ons de rustdag wijden. 22.25 (S) EOdAktief. 22.30 Nws. 22.40 (S) Reflector. 22.50 (S) Deze week. 23.15 (S) Zaterdagavon duur. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM in NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade. NCRV: 19.02 (S) Elpee-pop. 20.02 (S) Elpee pop-special. 21.02 (S) Country style. 22.02 (S) Weekend-blues. 23.02-24.00 (S) Jazztime. ZONDAG 6 JANUARI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NOS: 0.02 (S) Lichte muziek. 1.02 (S) Take it easy. 2.02 (S) De NOS-nacht. VARA: 7.02 (S) Muziek voor de zondagochtend. 8.02 (S) Vroege Vogels. 9.30 (S) Tekst en muziek. KRO: 10.00 (S) Eucharis tieviering. 11.02 (S) 'n Zondags pak....voor alledag. AVRO: 12.02 (S) Muzikaal Onthaal. 13.02 AVRO-ma- gazine. 13.45 (Si Miniatuurtje. NOS: 14.02 (S) Langs de lijn, sport en mu ziek. 17.55 Meded. en uitgebreid weerber. 18.00 Nws. en sportuitsla gen. KRO: 18.12 (S) Echo. 18.22 (S) Bij de buren zijn ze ook niet thuis. 19.02 (S)Terwijl de mannen kijken.... 20.03 (S) Op Vleugels. NCRV: 20.15 (S) Zondagavondzang. 20.45 (S) Om zien in kritische solidariteit. TROS: 21.02 (S) Specialiteiten a la carte. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. TROS: 0.02 (S) De nacht wacht HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.20 De Hutsgeklutste. 9.30 80-plus. 10,00 Kerkdienst 10.45 Wilde Gan zen. 10.50 De andere wereld van zondagmorgen. NOS: 12.00 Suara Maluku. 12.30 Tambu. 13.00 Nws. 13.10 Zorg en hoop. 13.55 Progr. voor de buitenlandse werknemers. IKON: 17.00 Protestantse kerk dienst 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Gemeentewerken. 18.30 Brood en spelen. NOS: 19.00 Radio thuisland. 19.30 Verhaal. 20.00 De Taaishow. 20.30 Vonken onder de as. 20.45 On der de groene linde, 21.00 Voor blin den en slechtzienden. 21.10 Crimi naliteit I. 22.05 Spiegel van Belgie. 22.30 Nws. 22.40 Weer bij kennis komen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO: 8.02 (S) Ko de Boswachtershow. 8.30 (S) Sportpanorama. 9.02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaïek. VARA 11.02 (S) Het zondagse ge zicht van de VARA op drie. TROS: 14.02 (S) De Europarade, 16.02 (S) Gouwe Ouwe Club. NOS: 17.02 (S) De Nationale Hitparade. 19.02 (S) NOS-Jazz. KRO: 21.02-24.00 (S) Rockdreams. HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. 8.02 (S) Vroeg Klas siek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Musica Reli- giosa. 10.00 (S) Van het Nederlands Concertpodium. 11.00 (S) Fuer Elise. (12.00 Nws.) 13.00 (S) Operamatinee. 14.00 Nws. 14.02 (S) Concerten op zondagmiddag. 16.00-17.00 (S) Musi- MAANDAG 7 JANUARI HILVERSUM I TROS: 7.03 (S) Een goede morgen. 8.03 (S) Aktua-Sport. 9.03 (S) Attent op jeugdsentiment. 10.02 (S)Toerja- toernee. 11.02 (S) Cafe-Chantant. 12.03 (S) Open House. 13.03 Aktua. 13.20 Raad een liedof niet. 14.02 (S) Verzoekprogramma. 16.02 (S) De tien om kindershow. 16.30 Zomaar 's middags. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Oehtendgym 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws 7.36 Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11 (S) Tt deum laudamus. 8.30 Nws. 8.36 Hiei en nu. 8.50 Onder schooltijd. 9.0C Gym voor de vrouw. 9.10 Waterstan den. 9.15 Plein Publiek. 10.50 Ondei schooltijd. 11.00 De wereld zing! Gods lof. 12.00 Boer en tuinder OVERH.VOORL.: 12.16 Weten schapsbeleid. NCRV: 12.26 Meded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Hier en nu. 13.00 Nws. 13.11 Kerk vandaag. 13.30 Onder school tijd. O.S.: 14.30 Open Schooltijd. NCRV: 15.15 Woord in de middag 15.30 In 't zilver. 16.30 Op de vrije toer. 17.00 (S) Amus.muziek. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 (S) Hier en HILVERSUM III AVRO: 7.02 (S) Vol gas. (8.03 AVRO's Radiojourn.) 10.03 (S) Ar beidsvitaminen. 11.03 (S) Hollands Glorie. 12.03 AVRO'sRadiojourn. 12.08 (S) 'n Rondje voor Nederland. 13.57 Beursplein 5. 14.03 (S) Show parade. 15.03 (S) Het steenen tijd perk. 16.30 AVRO's Radiojourn. 16.10 (S) Toppop disco. HILVERSUM IV 7.00 Nws. 7.02 (S) Aubade. 9.00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorbij9.10 (S) Laudate. 10.00 (S) Cello en pia nomuziek. 11.15 (S) Klass. muziek. 12.00 Nws. 12.02 (S) Interval. 14.00 Nws. 14.02 (S) Spektakel magazine. 14.30 (S) Koliage van alledaags en zeldzaam. 15.30 (S) Van hoog naai laag en omgekeerd. NEDERLAND 1 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - Studio Vrij (KRO) 16.15 - Maja-de bij (KRO) 16.40 - Klassewerk (KRO) 17.45 - N.K.-schaatsen (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - MASH, tv-serie (AVRO) 19.25 - AVRO'S Sportpanorama (AVRO) 20.00 - AVRO's Wie Kent Kwis (AVRO) 21.05 - Antarctica, filmreportage (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - 100 jaar Robert Stolz, filmportret (AVRO) 22.45 - AVRO's Sportpanorama presenteert: W.K. tennis (AVRO) 23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Energie, le cyclus (6) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Barbapapa (VARA) 19.05 - Pinokkio (VARA) 19.27 - Dick Turpin, tv-serie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 - Maggie en haar van hiernaast, tv-serie (VARA) 20.52 - Sonja's goed nieuws show (VARA) 21.55 - Achter het nieuws (VARA) 22.25 - De Onedin Lijn, tv-serie (VARA) 23.15 - Voetbal'80 (VARA) 23.50 - Journaal (NOS) 23.55-0.20 - Studio Sport (NOS) NEDERLAND 1 11.00 - Eucharistieviering (KRO-RKK) 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 15.30 - Nederlandse kampioenschappen schaatsen te Rijswijk (NOS) 16.00 - Voorlichtingsprogramma Russisch II voor gevorderden (TELEAC) Voorlichtingsprogramma Italiaans (TELEAC) Peuters en kleuters, herh. les 9 (TELEAC) Gereformeerde kerkdienst (ZVK) Een bericht van de Wilde Ganzen (IKON) Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Ruimtevaart, le cyclus, les 5 (TELEAC) Journaal (NOS) De zeeen zeeën de mens, tv-serie (IKON) Muziek uit duizenden (TROS) Simonskoop (TROS) Onze ouwe, detective-serie (TROS) Aktua plus (TROS) Kunstig: rubriek over Kunst en kunstemakers (TROS) Journaal (NOS) 16.15 16.30 17.00 17.45 18.00 18.30 19.00 19.05 20.00 20.45 21.10 22.10 22.40 23.25 NEDERLAND 2 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 14.30 - Open School Tijd (NOS) 15.00 - N.K. schaatsen (NOS) 15.30 - Journaal (NOS) 15.35 - Lassie, jeugdserie (NCRV) 15.55 - Eskimo's, mensen van het Hoge Noorden, filmserie (NCRV) 16.20 - Cantate Domino: kerkmuziek (NCRV) 17.05 - Studio Sport (NOS) 17.40 - De reis van Charles Darwin, documentaire (1) (NOS) 18.40 - Sesamstraat (NOS) 18.55 - Oogst in beeld (NOS) 19.20 - Studio Sport II (NOS) 20.15 - Sprekershoek (NOS) 20.30 - Vijf minuten bedenktijd (HUM. VERBOND) 20.35 - Journaal (NOS) 20.40 - Erich von Stroheim, the man you love to hate!, docu mentaire (VPRO) 21.55 - Foolish wives, speelfilm uit 1922 (VPRO) 23.10 - Journaal (NOS) DUITSE TV (Reg. progr.: NDR- 19.00 Actual. 19.15 Amus.progr. 19.58 Progr.overz. WDR: 19.00 Actual. 19.22 Nirgendwo ist Poenichen, tv-serie.) 20.00 Journ. 20.15 Orpheus in der Unterwelt, mu sical. 21.45 Lottotrekking. Aansl.: Journ. Daarna- Religieus progr. 22.05 Gegen alle Flaggen (Against all Flags), speelfilm. 23.25 Muz.progr. 0.40-0.45 Joum. DUITSLAND II 18.00 Das Haus am Eaton Place (Up stairs - Downstairs, tv-serie.) 19.00 Journ. 19.30 Muz.progr. 20.15 Ein Dachkammer fuer zwei (Apartment for Peggy), speelfilm. 21.45 Journ. 21.50 Sportprogr. 23.05 Josh, wes ternserie. 23.55 Joum. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Serie ge sprekken. 19.15 Licht muz.progr 19.30 Inform, serie. 20.00 Joum 20.15 Actueel progr. 21.00 Indiana polis (Winning), speelfilm. 23.00-0.30 Gesprek. DUITSLAND I 9.15 Progr.overz. 9.45 Auf der Suche nach der Quelle des Nils, tv-serie. 10.45 Kinderprogr. 11.15 Satirisch progr. 12.00 Journalistenforum. 12.45 Joum. met weekspiegel. 13.15 Natuurfilm. 13.45 Reg. magaz. 14.25 Liefdadigheidsprogr. 14.30 Jeugd serie 15.00 Liefdadigheidsprogr. 15.45 Sport. 16.45 Vatcr Seidl und sein Sohn, tv-serie. 17.45 Docum. 18.30 Joum. 18.33 Sport. 19.15 Medi tatie. 19.20 Buitenlandse reportages. 20.00 Joum. 20.15 Filmreportage. 21.00 Inform, progr. 21.05 Ein typi scher Fall, tv-spel. 22.25 Joum. 22.30 23.15-23.20 DUITSLAND II 10.00 Progr.overz. 10.30 Kalendemo- titie. Aansl.: Traumulus, speelfilm. 12.10 Koorzang. 12.45 Hobbymagaz. 13.15 Inform, progr. 13 40 Natuur filmserie. 14.10 Kleuterprogr. 14 40 Joum. 14.45 Liefdadigheidsprogr. 14.50 Inform, progr. 15.15 Genosse Don Camillo (II compagno Don Ca- millo), speelfilm. 17.00 Joum. 17.02 Sport. 18.00 Meditatie. 18.15 Der Weg nach Oregon, tv-serie. 19.00 Joum. 19.10 Parlementair overz. 19.30 Pension Schoeller, tv-spel. 21.10 Joum. en sport 21.25 Amus.progr. 22.15 Filmportret. 22 45 Filmreportage. 22.55 Klass. muz. 23.35 Joum. BELGISCHE TV ZATERDAG 5 JANUARI BELGIË VLAAMS 18.00 Kinderfilmserie. 18.05 Jeugd film. 19.30 Lottotrekking., meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 De dokter heeft het druk (Doctors on the Go), tv-serie. 20.35 Showprogr. 21 40 Casino, speelfilm. 23.10 23.25 BELGIË VLAAMS 9.30 Inform, progr. 10.00 Interview. 11.00 Confrontatie. 12.00-12.30 Nieuwsoverz. voor slechthorenden. 14.30 Open School. 15.00 Sesam straat 15.25 Jeugdfilm. 17.00 Repor tage. 17.30-17.35 Sportuitslagen. 18.30 Kinderfilmsene. 18.35 Toeris tische kwis. 19.40 Meded 19.45 Joum. 20.00 Sport. 20.30 Een fami liekroniek (A gift to last), tv-serie. 21.20 Docum. progr. 22.15-22.45 Nws. en sport. De AVRO-lelevisie zendt vanavond een film uit over Antartica, die prins Bernha rd onlangs tijdens een bezoek aan het Zuidpoolge bied en de Falklandeilanden heeft gemaakt. (Nederland 1. 21.05 De NOS-leleivsie begint morgenavond met de uitzending van de eerste aflevering van de zevendelige Engelse serie "De reis van Charles Darwtn", een reeks documentaires over de reis rond de wereld, die de beroemde bioloog Charles Darunn als jongeman maakte en die bepalend 1 s geweest voor zijn latere onderzoekingen en zijn wereldschokkende evolutietheorie. De uitzending is op zeven achtereenvolgende zondager ~'eeis 'cn 17.40 tot 18.40 uur via Nederland 2. RADIO Gastcollege - NOS. De eerste aflevering uit een serie van zeven over criminaliteit. 'Criminaliteit als verzet' is het onderwerp van deze uitzending, waarin gesproken wordt door prof. dr. R N. Jongman, hoogleraar in de criminologie in Groningen, (morgen avond via Hilversum 2 21.10 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5