Westerse kerk moet in China heel bescheiden zijn Kuns tenaarsgez in uit atelier- woonruimte gezet tSlSSEBSB Dr. Van Minnen: Misschien zijn het beloften voorde toekomst Bestuursstructuur theologische faculteit Amsterdam onwettig LEZERS SCHRIJVEN VRIJDAG 4 JANUARI 1980 Als er ooit weer een relatie zal groeien tussen wes terse kerken en de kerken van China, zal elke schijn vermeden moeten wor den dat daarmee ook wes terse belangen zijn ge moeid en dat de kerk in wezen een westers im portartikel is. Dat zei dr. J.M. van Minnen (66) in een gesprek met een me dewerker van het gere formeerd-hervormde zendingsblad "Vandaar". Dr. Van Minnen en zijn vrouw heb ben onlangs een bezoek aan Chi na gebracht. Mevrouw Van Min nen werkt op het algemeen dia- konaal bureau van de Gerefor meerde Kerken voor lectuur voorziening. Haar man was een aantal jaren werkzaam onder Chinezen in Rotterdam-Katen- drecht en ging in 1978 met pen sioen als predikant voor stude renden in Utrecht. De nieuwe kerk van China zal zich niet moeten afzetten tegen het respect van het Chinese volk voor de geniale leider Mao Zedong, zo meent dr. Van Minnen. Ze zal daarin juist moeten delen. Dat wordt haar wat gemakkelijker gemaakt nu Mao van zijn aureool van onfeilbaarheid wordt ont daan en weer menselijk propor ties gaat aannemen. „De grove fouten van zijn volgelin gen mogen het zicht niet verduis teren op zijn grote inzet en de heilzame gevolgen daarvan voor het Chinese leven van vandaag". Afwachten Het lijkt dominee Van Minnen het beste dat initiatieven voor een nieuwe vorm van samenwerking tussen de kerken hier en daar nu maar eens niét uit het Westen komen. Ook de Amerikaanse zending doet er goed aan, rustig te wachten tot er vragen komen uit China zelf. "En misschien doen we er beter aan ook maar eens te wachten met onze wel gemeende hulp, zelfs met het achterlaten van bijbels. Als we menen dat dit toch een waarde volle bijdrage is, laten we het dan heel voorzichtig doen. Beschei den en stil. Onze Chinese broe ders en zusters zullen het sein moeten geven dat ze ons weer willen ontmoeten en samen met ons verder willen gaan". Er is hoop. Dat is de sterke indruk die bij dr. Van Minnen en zijn vrouw na deze reis is achter gebleven., Toch waarschuwt hij voor al te mooie persberichten over een herleving van de kerk in dit on metelijke land. De rooms-katho- lieke universiteit van Shanghai gaat weer open. De kans bestaat dat de kerken van China mogen toetreden tot de Wereldraad van Kerken. Een blad schrijft dat ze ker 150 moskeeën worden geres taureerd en dat kerkelijke ambtsdragers in verschillende delen van het land hun posten weer hebben ingenomen en dien sten houden in kerken en kloos ters. En zo meer. Dr. Van Minnen heeft de indruk dat de werkelijkheid nog wat ach terblijft bij dit rooskleurige '7 f nier samepkomen. Maar het blij ven geruchten die volkomen on controleerbaar zijn. Vooral de Amerikaanse zendings instanties popelen van ongeduld om in China aan het werk te gaan en de draad weer op te pakken die hen uit handen is genomen. Dr. Van Minnen weet niet of hij er goed aan deed, zelf wat bijbels en gezangbundels in het Chinees achter te laten. "In de jaren veer tig werd de christelijke kerk door het Chinese volk geïdentificeerd met het westers-Amerikaanse kapitalisme. Dat was volkomen begrijpelijk, zij het ongenuan ceerd en niet geheel terecht. De anti-propaganda heeft sindsdien altijd op dat aambeeld geha merd". Van Minnen merkte duidelijk dat het extreme marxisme van de "culturele revolutie" sterk wordt teruggeschroefd. Voor de eco nomie van China waren de gevol gen van deze revolutie bijna des astreus. De klepel slaat nu door naar de andere kant. Hij zag er tal van voorbeelden van. "Maar ja, de economie is nu eenmaal een harde meester, zeker in een nog zo marginaal levend land". In elk geval biedt het China van nu een opener en vriendelijker aan blik. "Misschien was de ideologie van toen toch nog een hardere meester dan de economie van nu". Alles komt neer op de vraag of China de tijd zal krijgen en ook zichzelf zal gunnen voor een nieuwe lange mars. In 1967 was dat nog bij 42 procent het geval. Dertig procent van de volwassenen zegt dat Jezus bijna 2000 jaar geleden heeft geleefd en dat hij vandaag de dag niets meer heeft te zeggen. Van hen die so cialistisch stemmen gelooft 39 procent in een leven na de dood. Bij de christendemocratische stemmers is dat 67 procent. I Met emeritaat. Deze maand neemt dominee D.J. Modderaar wegens emeritaat (pensioen) af scheid van de gereformeerde kerk in Waddinxveen. De af- scheidsdienst wordt gehouden op zondag 27 januari om half 3. Geruchten De eerste kerk die hij zag was nog altijd in gebruik als regeringsge bouw. Toen hij op zondagmorgen een imposante rooms-katholieke kerk binnenliep was een handje vol mensen bezig het volledig ontmantelde gebouw weer wat op te kalefateren. Ze waren al be gonnen met de bouw van een al taar en hoopten over enige tijd weer diensten te kunnen houden. In een verlaten protestantse kerk (800 zitplaatsen) hingen aan weerszijden van de preekstoel enorme spreuken van Mao: "Voorwaarts naar een nieuwe tijd onder leiding van de communis tische partij". Ongetwijfeld komen in China nog kleine groepen christenen in huisgemeenten bijeen. Buiten China gaan er allerlei geruchten over. Er wordt beweerd dat grote aantallen christenen op deze ma Minister Pais (onderwijs) heeft de universiteit van Amsterdam la ten weten dat de experimentele bestuursstructuur van de facul teitder godgeleerdheid in strijd is met de Wet Universitaire Be- stuurshervorming (WUB). Hij gaf het college van bestuur opdracht onverwijld in het bestuur van de faculteit te voorzien, totdat dit overeenkomstig de wet is sa mengesteld. De minister heeft deze maatregelen genomen nadat de Raad van Sta te het beroep van de universi teitsraad tegen de afwijzing van de bestuursstructuur in 1976 niet ontvankelijk had verklaard. De faculteitsraad zal op 14 januari zijn standpunt bepalen. De bestuursstructuur van de theo logische faculteit werd in no vember 1976 bij Koninklijk Be sluit afgewezen. Er waren onvol doende waarborgen voor de doelmatigheid van het bestuur en de handhaving van het niveau van het wetenschappelijk derwijs en onderzoek. De bezwa ren golden de verkiezing e menstelling van de faculteits raad, van de commissies voc derwijs en wetenschapsbeoefe ning en van benoemingscommis sies. Bovendien zijn in de afge wezen structuur de functies van decaan en voorzitter van de facul teitsraad gescheiden. Het Qollege van bestuur houdt toe zicht op alle besluiten van de fa culteit met het recht deze te ver nietigen. Verder zullen alle be stuursorganen tijdelijk worden vervangen door commissies die het college van bestuur benoemt. Deze commissies moeten een nieuw faculteitsreglement ont werpen en verkiezingen uit schrijven, die een bestuursstruc tuur overeenkomstig de WUB opleveren. Deze verkiezingen worden in mei gehouden. Op donderdag 24 januari is er in het verenigingsgebouw Het Trefpunt van 8 tot 10 uur 's avonds een receptie. Ds. Modderaar, die na zijn atscheid in Alphen aan den Rijn gaat wo nen, verbond zich in 1969 aan de kerk van Waddinxveen. Daar vóór was hij achtereenvolgens werkzaam in Twijzelerheide, Oude Pekela, Appingedam, Rot terdam-Zuid en Voorschoten. Beroepingswerk. Hervormde kerk: beroepen te Tzum (Fr.) G. J. Rebel Weesp, te Vroomshoop R.H.M. de Jonge Bruinisse, te Ochten (Geld.) J. Wieman Vlaar- dingen, te Tietjerk (Fr.), in sa menwerking met de Gerefor meerde Kerk, T. Tijsma Ootmar- Gereformeerde Gemeenten: be dankt voor Mijdrecht A. Moer kerken Nieuw-Beijerland, voor Franklin Lakes (Ver. Staten), Kalamazoo (Ver. Staten) en voor Boskoop J. J. van Eckeveld Zeist. Minder geloof. Volgens een publikatie in het weekblad "Der Spiegel" gelooft 79 procent van de Westduitsé bevolking in God. Twaalf jaar geleden was dat nog 90 procent. In 1969 was 69 procent van de Westduitsers van mening dat men een goed chris ten kan zijn zonder tot een kerk te behoren. Dat percentage is nu ge stegen tot 77. Heel blij. Bijbels. De Slowaakse Lutherse Kerk in Tsjecho-Slowakije heeft via de Wereldbond van Bijbelge nootschappen in Stuttgart 50.000 bijbels gekregen. Ze werden met een vrachtauto aangevoerd. De secretaris-generaal van deze kerk verklaarde na de ontvangst dat zijn kerk heel bly is met de door de Wereldbond bekostigde bijbels, die een waarde verte genwoordigen van 290.500 Duitse Marken. Uitwijzing. Wetenschappers in Latijns-Amerika hebben de re geringen van de landen gevraagd maatregelen te nemen die leiden tot uitwijzing van de Wycliff-bij- belvertalers. Zij beschuldigen het zomerinstituut voor linguïs tiek van deze beweging ervan, tweespalt te zaaien onder de In dianen en hen te vervreemden van hun levenswijze, gewoonten en culturele erfgoed. Het Noordamerikaanse instituut werkt al jaren onder de Indiaanse bevolking van Latijns-Amerika. Het heeft al herhaaldelijk het verwijt moeten horen, alleen maar Noordamerikaanse weten- schapsbelangen te dienen. Bruno de Klerk: Een rare situatie Bruno de Klerk en zijn vrouw Gonnie vanochtend tijdens de uitzetting LEIDEN - Eén van de kun stenaars die woont en werkt in de voormalige school aan het Plantsoen, is vanochtend met zijn BOTSING - Een personenauto is gistermiddag om half zes op een met automatische halve bomen beveiligde overweg in de Hoef- weg in Bleiswijk (tussen Zoeter- meer en Gouda) in botsing ge komen met een trein die onder weg was van Utrecht naar Den Haag. De bestuurster van de auto stond op de overweg toen de bomen neergingen. Toen ze merkte dat ze niet achteruit kon, omdat daar al een auto stond, rende ze in pa niek weg. Haar wagen is total- loss, aldus de politie. De trein die bij de botsing betrokken was heeft ruim een half uur stil ge staan. LEIDEN-Uit een kelderbox van een flat aan de Topaaslaan is in de nacht van woensdag op donder dag een pick-up, een boenma- chine en een damesfiets ont vreemd. De inbrekers verschaf ten zich toegang door de deur in te trappen. gezin onder het toeziend oog van de politie op straat gezet. De school aan het plantsoen wordt al jarenlang bewoond door een aantal kunstenaars die daar woon- en werkruimten hebben. Een langslepend conflict heeft er toe geleid dat de kantonrechter onlangs besloot dat beeldend kunstenaar Bruno de Klerk met zijn vrouw en kind hun woning moesten ontruimen. "Het is een rare situatie", meent De Klerk. "De gemeente is eigenaar van het voormalige schoolgebouw maar heeft het pand verhuurd aan de Stichting Woon- en Werkruimten Beeldende Kunstenaars. Die stichting wordt gevormd door de bewoners van de school, en die vinden dat wij eruit moeten". Tussen Bruno de Klerk en de ande re kunstenaars/bewoners botert het al lange tijd niet. Er waren verschillende conflicten en een aantal gerechtelijke procedures. "We hebben er avondenlang met elkaar over gesproken. Dat leidde er alleen maar toe dat de toestand steeds verder verslechterde", vertelt De Klerk. "Op een gege ven moment wilde ik niet meer praten want ik werd er ziek van. Toen kregen we een brief dat ze ons er uit wilde hebben". De medebewoners van De Klerk (een meerderheid in de stichting) werden in augustus vorig jaar door de kantonrechter in het ge lijk gesteld. Daarop volgde een bevel tot ontruiming. Volgens de uitspraak van de kantonrechter gedraagt De Klerk zich niet zoals een goed huurder betaamd en heeft dit er toe geleid dat de ver houding met zijn buren gespan nen en bedorven is. 'Het is een vreemde zaak", vindt De Klerk. "Wij worden niet door de huiseigenaar maar door onze buren op straat gezet". Zijn vrouw Gonnie zegt "Ik had dit nooit verwacht. Iedereen woont hier riant, niemand heeft overlast van elkaar en toch worden we zomaar uit ons huis gezet. Ik be grijp er niets van dat dat maar kan". Hun zoontje is inmiddels bij familie ondergebracht, vertelt ze zichtbaar onder de indruk. "We hebben Mark een paar jaar geleden geadopteerd. "Voor hem is het het ergst omdat hij altijd al van hot naar her is gesleept. Wij hebben hem voor het eerst een thuis gegeven maar nu moet hij weer van huis en van zijn vriend jes weg". De Klerk is niet alleen zijn huis kwijt maar is ook met een werkloos geworden omdat hij zijn werkruimte kwijt is Hij heeft een tijdelijk onderdak aan geboden gekregen vooral be doeld om zijn spullen op te slaan. "Ik zal vermoedelijk van een uit- kering moeten gaan leven", ver telt hij ontdaan. "Dat zal niet meevallen want de woonruimte in de school heeft ons ontzettend veel geld gekost. We hebben heel wat geld moeten lenen om die lo kalen op te knappen. Dat hebben we nog niet allemaal kunnen af betalen". Gonnie de Klerk ver telt "Toen we er in trokken wa ren er enkel twee schoollokalen, verder was er niets. Geen gas, geen licht en geen water. We heb ben het huis helemaal zelf opge knapt. In het afgelopen jaar heb ben we nog een balkon en een luxe badkamer gemaaxt, alle maal volgens de normen van Bouw- en Woningtoezicht. Nu zijn we alles weer kwijt. Ik vind het zo erg om alles achter te moe ten laten". Eén van de buren, en fungerend voorzitter van de Stichting Woon- en Werkruimten Beel dende Kunstenaars, zegt "Het is niet onze bedoeling geweest om De Klerk er uit te gooien. Wij hebben al het mogelijke gedaan om de zaak op te lossen maar de maat was op een gegeven mo ment vol. We hebben steeds ge probeerd om het schoolgebouw gemeenschappelijk te runnen maar de mentaliteit en de indivi duele handelwijze van De Klerk leidde tot een opeenstapeling van ergenissen. Dat zinde de meesten van ons niet. Ik vind het erg ver velend wat er is gebeurd maar ik zie niet wat we er nu nog aan kunnen doen". Dé verantwoordelijke wethouder, Schoute, laat desgevraagd weten Geweten Nu de regering van Agt de winst naar zich toe heeft gehaald in de Tweede Kamer met hun stand punt over de kernbewapening zal dit voor het CDA misschien het uiteenvallen van de drie bloed groepen de KVP. CHU, ARP tot gevolg hebben. Vooraanstaande mannen die het program van het CDA moeten samenstellen heb ben hun medewerking daaraan opgeschort. Zij zijn het niet eens met het CDA standpunt in de Tweede Kamer over de kernbe wapening. De gewetensvolle meestem mers voor de motie- Stemerdink van de PvdA tegen deze kernbewapening waren toen het er op aan kwam als een blad omgedraaid. Ze vonden dat het kabinet moest blijven zitten. Als men dat nu duidelijkheid in de politiek noemt dan vraagt men zich af waar zijn deze mensen mee bezig. Of is het geweten lich ter dan de bank in de Tweede Kamer? A DE BOLSTER HUIZINGASTRAAT 1 LEIDEN Kernwapens Prof. dr. Goudswaard e.a. schorten hun werk voor het Democratisch niet gelukkig te zijn met de gang van zaken. "De gemeente (eige naar van het schoolgebouw) kon echter niets meer doen omdat we veel te laat zijn ingelicht over de problemen die zich voor hebben voorgedaan", aldus Schoute. De wethouder zegt zijn consequen ties te zullen trekken uit het ge beurde maar kan nog niet zeggen welke. "In elk geval zal de ge meente zich erover beraden of de wijze waarop het pand verhuurd wordt wel zo gelukkig is gekozen. Verder zullen we nog met de be trokkenen om de tafel gaan zitten ondermeer om te praten over de vraag aan wie de woonruimte nu verhuurd zal worden. Daar houdt de gemeente in elk geval greep op" Appel op. Begrijpelijk dat het politieke debacle inzake de uit breiding van de kernbewapening ernstige repercussies heeft voor die partij. Het door Lubbers vol houden van keiharde leugens, met Prof. Steenkamp in de oppo sitie, getuigt van grove minach ting voor waarheidsgetrouwe kiezers, hetgeen ongetwijfeld diepe sporen zal nalaten. Ont stellend in het dat het kabinet de ze mistige facades heeft gewild, daarmee de politieke behendig heid degenererend en elke poli tieke integriteit vermorzelend. Gezien het grote aantal adhesie betuigingen in de diverse dagbladen voor Prof. dr. Goud swaard, lijdt het geen twijfel dat de 572 nieuwe kernwapens een niet te helen barst hebben ver oorzaakt in de (C) DA Kruik, die zijn weerga in de korte geschie denis van deze partij niet kent. Ronduit potsierlijk is het om te zien hoe de conformisten van het Democratisch Appel zich in al lerlei bochten wringen om zich te verontschuldigen (o.a. Beinema in Trouw dd. 22 dec. 79). Het is te hopen, dat de AR zich niet laat verstikken door de grauwe deken van het Democratisch Appel en zich tijdig ontworstelt aan de ka ravaan, die volksmisleidend doorgaat, al weet hij niet waar heen. De politiek zegt de Wester se normen en waarden te verde digen: ik dacht dat waarheid er één was, en nog wel één van de hoogste orde. A.J. Vermond Kon. Julianalaan 52 Rijnsburg. LEIDEN - Een 27-jarige Rotter dammer keek gisteravond vreemd op toen hij zijn auto wilde ophalen die hij een dag eerder op de Europaweg had laten staan: de auto was weg Omdat zijn motor afsloeg en hij hem niet meer aan de praat kon krijgen liet de Rot terdammer woensdag zijn auto op de Europaweg achter. Hy sloot de deuren en ging ander vervoer zoeken. Waarde van de vermiste auto: 1750 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 15