De ondergang van de Bosjesmannen In zuidelijk Afrika worden Bosjesmannen zowel door blank als zwart gediscrimineerd ZATERDAG 29 DECEMBER 1979 r Een Bosjesman-vrouw treft voorbereidingen voor de maaltijd Door Karl Breyer JOHANNESBURG - Geen volk in Afrika is de laatste honderd jaar zo onderdrukt, opgejaagd en zelfs let terlijk uitgemoord als het raadselachtige volk van de Bosjesmannen, In de Tswanataal heten ze polo- cholo: wilde dieren. De Xhosa's en Zoeloes, beiden behorend tot de grote Bantoefamilie, noemen hen ratten. De blanken zowel als de zwarten in zuidelijk Afrika beschouwen hen sinds mensenheugenis als een minderwaardig ras, als slaven en paria's. Tot het begin van deze eeuw werden ze door bereden Boe ren opgejaagd en als dieren afgeschoten. Een Tswa- na-hoofdman heeft ooit gezegd: „Ze zijn even scha delijk als sprinkhanen" "t usn VB Naar recente schattingen be draagt het aantal Bosjesman nen thans tussen de vijftig- en zestigduizend, waarvan 26.000 in Namibië, de vroege re Duitse kolonie Zuidwest- Afrika. De rest woont, door de Tswana-bevolking onder drukt en veracht, in de onaf hankelijke republiek Botswana. Nog slechts zes tot achtduizend van hen lei den een even vrij en onge bonden leven als hun illustere voorvaderen. Volgens weten schappelijke rapporten zal rond het jaar 2000 het over grote deel van dit nomaden volk zijn verdwenen. De wei nige nog overgebleven, in het stenen tijdperk levende Bos jesmannen zullen daarna waarschijnlijk verder vegete ren als een soort bush-prole- tariaat. Minderheid Van Mamuno aan de grens tus sen Namibië en Botswana tot Ghanzi en Kuke wonen de Kinderen van het Veld, zoals ze zichzelf noemen. In Tsum- kwe, de uit een school, een kerk, een hotelletje en een ramschwinkel bestaande hoofdstad van hun vroegere woongebied, leiden ze in hun primitieve hutten van stok ken en gras een armoedig be staan. De ongeveer 8000 Bos jesmannen in Kavonga vor men een minderheid zonder rechten binnen de 62.000 zie len tellende zwarte bevol king. Men vindt ook nog Bosjesman nen in Tsau, een verlaten uit hoek van de Kalahariwoes- tijn, die slechts bereikbaar is na een moordende rit door steengruis, zandverstuivin gen en laag kreupelhout, langs moerassen en zoutme ren. In het niemandsland van deze zo goed als onbewoonde, van Zuid-Afrika tot Angola reikende steppen kan men nog een in lompen gehulde Bosjesmannenfamilie tegen het lijf lopen. Hier wonen ze in hun armoede en hun angst voor de „Munguwa", de zwar te mens, en hun van iedere ontwikkeling gespeende eenvoud. Op deze dorre steppe zoeken ze naar het schaarse wild, water of wat eetbare planten en hun Boodschap van de Hoop Maar ondanks hun geringe ontwikkeling zijn ze er achter gekomen dat Bosjesman in zuidelijk Afrika een scheld woord is, iets waartegen ze bij de regering van Botswana hebben geprotesteerd. Ze willen nu Basarwa worden genoemd. Kliktaal Oorspronkelijk reikte het ge bied van de Bosjesmannen van de Zambesi tot Kaap de Goede Hoop. Ze woonden samen in familie-, groeps- of stamverband. Ook nu nog spreken ze een eigenaardige taal met klikgeluiden en klakken met de tong die door taalkundigen niet anders kan worden aangegeven dan met een uitroepteken of een schuine streep. Antropologen noemen de Bosjesmannen fossiele overblijfselen uit het stenen tijdperk en zijn van mening dat de Bosjesmannen al meer dan 12.000 jaar het belangrijkste etnische ele ment vormen in zuidelijk Afrika. Toen de Hollanders in 1652 in zuidelijk Afrika voor het eerst met deze autochtone bevol king in contact kwam, noem den ze deze bewoners van de met kreupelhout begroeide steppen naar hun woonge bied: Bosjesmannen. Door de eeuwen heen zijn ze een volk van nomadische jagers ge weest. Niet alleen de blanken die rond Kaap de Goede hoop steeds meer land in bezit na men, waren bang voor de kor te, gedrongen Bosjesman, ook de Bantoes vreesden de gifpijlen v.m deze uiterst snelle jagers. Waarschijnlijk uit pure angst - de Bantoes dachten dat de Bosjesman nen zichzelf in leeuwen kon den veranderen; hun huidskleur is immers bruin geel... - worden de Bosjes mannen nu nog door de zwar ten onderdrukt en ver acht. Op veel plaatsen in Namibië en Botswana worden de Bos jesmannen als slaven behan deld. Als herders zijn ze net goed genoeg of anders ver richten ze slavenarbeid. En kele duizenden van hen ver dienen op door zwarten ge leide veebedrijven een loon van 12 gulden per maand plus wat maismeel. Daarnaast krijgen ze nog wat suiker en tabak, 's Avonds mogen ze niet met de zwarte veedrijvers rond het zelfde vuur zit ten. De eerste blanke Boeren die vanaf Kaap de Goede Hoop noordwaarts trokken, maak ten het nog bonter. Had een Bosjesman, omdat alle eigen domsrecht hen vreemd is een stuk vee gedood, dan werd hij achter een paard ge bonden en over de grond ge sleept tot hij dood was. frde loop der tijd hebben tal rijke wetenschappers, mis sionarissen, ondezoekers en artsen zich met dit fascine rende volkje bezig gehouden Om de taal van de Bosjes mannen te leren begrijpen, stuurde de Zuidafrikaanse universiteit van Witwaters- rand zes taalkundigen de Kalahari in. De resultaten van deze expeditie leidden tussen 1958 en 1967 tot 21 nieuwe onderzoekingstochten. Maar nog steeds is het aantal zwar ten of blanken dat de Bosjes mannentaal enigermate be heerst op de vingers van één hand te tellen. Vooral de Duitsers leken be gaan met het lot van de Bos jesmannen in hun vroegere kolonie. De antropologe Hei de Sbrzesny reisde vijfmaal naar dit gebied en schreef la ter het boek „De Spelen van de !ko-Bosjesmannen". De uit Hamburg afkomstige Barnhard Claus gaf zijn baan als leraar aan de Duitse school in Windhoek er aan en trok samen met zijn vrouw Renate als ontwikkelingswerker de Kalahari in. Met verlof in Duitsland probeerde het echtpaar Bosjesmannen- kunst aan de man te brengen en zo fondsen te verzamelen om de nomaden een betere huisvesting te verschaffen het resultaat was de nederzet ting KalGae, die echter op geen enkele kaart te vinden Huwelijk De meest betrouwbare gege vens over de leefwijze van de Bosjesmannen kwamen ech ter van de Duitse antropoloog Hans-Joachim Heinz. Hij zag kans lid te worden van een leefgemeenschap van Bos jesmannen, trouwde met het meisje Namkwa, leerde de ui terst gecompliceerde klik taal en heeft zich enorm inge zet voor verbetering van het lot van de Bosjesmannen Door een jonge lerares uit Nieuw-Zeeland moest hij de groep, zijn vrouw en zijn kind verlaten. Zijn boek, „Nam kwa, mijn leven onder de Bosjesmannen", werd zelfs in Zuid-Afrika een bestsel ler Hoewel zij bekend staan als on vermoeibare jagers die te voet een antilope kunnen achter volgen tot het dier volledig uitgeput door zijn poten zakt, gelden de Bosjesmannen als een vreedzaam volk, dat nooit naar de wapens zal grepen om onderlinge twisten te be slechten. Er bestaan wel de gelijk spanningen tussen de families en clans, maar die worden opgelost tijdens urenlange palavers en ver dwijnen tijdens mysterieuze, rituele dansen, waarbij de geesten van de steppe worden bezworen. Door de ritmische gezangen raken de dansers geheel in vervoering. Leiding Binnen een gemeenschap van Bosjesmannen bestaat geen hoofdman. In bepaalde situa ties neemt de meest ervaren jager of spoorzoeker eenvou dig de leiding. Zelf heb ik in Tsumkwe meermalen de nacht doorgebracht in de hut van een oude Bosjesman die door de anderen met het grootste respect werd behan deld. Men vroeg hem om raad en hij gold zo'n beetje als voorbeeld voor de hele clan. '•V tr-' Ir*? 'Vb u"I Bosjesman-meisjes zijn Zijn grote kracht was dat hij de geluiden van de dieren in het kreupelhout zo goed kon imiteren dat de giraffen en zebra's niet op of om keken Vooral voor een jager een onmisbaar talent. Rotstekeningen Kinderen hebben onder de Bosjesmannen gelijke rech ten. Het zou niet bij hen op komen een lastig kind een klap te geven. Van al hun na tuurlijke gaven is bij de Bos jesmannen het gevoel voor muziek wel het sterkst ont wikkeld. Daarnaast vindt men over geheel zuidelijk Afrika hun rotstekeningen, die van grote schoonheid en kracht zijn. De laatste van de ze tekeningen zijn vermoede lijk aan het eind van de vorige eeuw gemaakt. De Duitse ar cheoloog dr. Wendt heeft ech ter in een vroeger bewoonde grot beschilderde stenen pla ten gevonden, waarvan de leeftijd met de zogenaamde Cl4-methode (meting radioactieve koolstof) kon worden bepaald op maar liefst 14.000 jaar. Naast hun tekentalent zijn de Bosjesmannen goede dan sers, zangers en vooral ver tellers. Een speelse conversa tie vormt voor de Bosjesman nen - volwassenen en kinde ren - het meest geliefde tijd verdrijf. Al spelend leren de jonge kinderen van hun ou dere broertjes en zusjes Seksueel onderscheid wordt in het spel bepaald door een verschillende interesse. De hele familie hokt samen, de vrouwen babbelen met hun baby's, er wordt natuurlijk veel gepraat en op de kalimba of een ander instrument ge speeld. Homo ludens in het stenen tijdperk. Geboortebeperking De vrouw van de Bosjesman hoeft niet aan de pil. Het Zuidafrikaanse Instituut voor Geneeskundig Onderzoek heeft vastgesteld dat de vrouwen een door de natuur ingegeven geboortebeper king kennen. De door dr. An- dré van der Walt en prof. Tre vor Jenkins uitgevoerde on derzoeken op vrouwen uit de Kalahari hebben aangetoond dat ieder jaar in april het aan tal geboorten een piek be reikt. Hieruit volgt dat de bevruch ting in ju li of augustus van het vorig jaar plaats heeft moeten vinden. Juist in deze twee maanden zijn ook de mannen beter gevoed dan de rest van het jaar, omdat op de steppen dan meer plantengroei v oor komt, wat meer wild aanlokt. Hierop stelde men zich de vraag of er aantoonbaar ver band bestaat tussen deze ge volgtrekking en of de vrou wen m de deze periode ook vruchtbaarder /ouden zijn Van der Walt stelde vast dat in tijden van voedselschaarste vrijwel geen enkele Bosjes- vrouw ovuleert, waardoor ook weinig zwangerschappen voorkomen. Conclusie: deze vrouwen kunnen alleen wor den bevrucht wanneer hun gezondheidstoestand goed is en zij relatief goed zijn ge voed. In deze toestand heeft de ongeboren vrucht de grootste kans zich normaal te ontwikkelen en ook na de ge boorte te overleven. 150 kg vlees Ook de eetgewoonten van deze step pen bewoners zijn onder zocht. De in Grootfontein wonende arts dr. Van der Merwe schoot eens voor vier Bosjesmannen een bok. die met botten en gewei met 200 kilo woog. Na zonsondergang legden de vier een vuur aan waarop de lever, het hart, de longen en de nieren het eerst werden gebraden en als lek kernijen opgepeuzeld. Met de mond nog vol sneden ze daarna de springbok aan stukken. Met vel en al werden deze grote brokken gebraden en opgegeten. Rond midder nacht leken de buiken van de vier jagers opgeblazen lucht ballonnen. Bij zonsopkomst waren alleen het skelet en het gewei nog over. Om de gaatjes te vullen, sloegen ze de botten stuk en zogen het merg er uit. Toen Van der Merwe nader hand de resten woog, bleken deze zo'n vijftig kilo te we gen. Nadat grote aantallen Bosjes mannen door Boeren en Ban toes waren vermoord, begon nen ze zich geleidelijk aan te rug te trekken in de Kalahari Maar het grootste bloedbad moest toen nog komen: An gola na de aftocht van de Por tugezen. Met hun uitzonder lijk goed ontwikkeld jager sinstinct en hun aan de step pen aangepaste levenswyze waren de Bosjesmannen uit stekende tegenstanders voor de guerrillabewegingen Ve len van hen werden door de Portugezen overgehaald dienst te nemen. Naast hun soldij - voor een Bosjesman «•en vermogen - kregen ze van de Portugezen een bonus voor de afgesneden oren van een guerrillero Na de over winning van de MPLA volgde bloedige wraak. Vrijwel met een nadat de wapens op veilig waren gezet, raakten de Bos jesmannen opnieuw tussen twee fronten Ditmaal werden ze het slachtoffer vah de strijd iii en de MPLA en cte Uni Ziekten Maar ook uit het westen stam mende „beschaafde ziekten als typhillis, mazelen, griep en rode hond eisen hun tol Volgens dr. Heinz leidt 80 procent van de Bosjesman nen aan tbc. Omdat ze door hun lichtere huidskleur ken nelijk een grote aantrek kingskracht hebben op de zwarte mannelijke bevolking, worden veel van de jonge vrouwen gedwongen te wei ken in bordelen. Bij veel zwarte stammen vindt men als slaaf tewerk gestelde Boiye Intussen is ook het Zuidalri- kaanse leger begonnen de Bosjesmannen voor zijn kar retje te spannen. In de Capri- vistrook heeft men enkele ba rakken neergezet die moeten dienen als onderdak voor hen die de slachting in Angola hel'iten overleefd Hiei wiii den jonge Bosjesmannen aangeworven als spoorzoe kers en ingezet tegen de Swa- po. Wellicht wacht hen een zelfde lot als dat van hun broeders aan de overkant van de Zambesi en de Cubangon- Slechts enkele duizenden Bos jesmannen zijn nog niet aan getast door de vernietigende kracht van de westerse be schaving en leven als hun voorouders enkele duizenden jaren geleden. Nog jagen ze met pijl en boog. De vrouwen zoeken eetbare wortels, vruchten, larven en wormen. Het menu van de woestijn Iaat weinig andere keus. Vandaar de bovenbeschreven schranspartij als er een stukje vlees is. Maar ook hier dringt zich de vraag op hoe lang hun eigen cultuur nog zal kunnen standhouden tegen transis torradio's, spiegeltjes en zeeppoeder. Legende In Zuid-Afrika zijn de Bosjes mannen reeds lang geleden een legende geworden. Oude Boeren weten zich nog te herinneren hoe hun vaders vertelden van de jacht op deze nomaden. Een farmer uit Na- tal had van zijn vader gehoord dat in 1862 een groep Bosjes mannen hun boedenj had overvallen en 75 koeien en 15 paarden had buitgemaakt. De volgende dag werd de achter volging ingezet Toen ze de ruiters zagen aankomen, doodden de Bosjesmannen al het vee en verdwenen spoor loos. Er werd besloten tot een straf expeditie onder leiding van Captain William Proudfoot en zijn Natal Carabineers Muni tie en wapens werden door de regering ter beschikking ge steld ih't -nnmando ti over de Drakensbergcn en zag kans een Boiyesman ge vangen te nemen. Met een touw om zijn hals moest hij de blanken naar zyn volk bren gen. s Nachts vielen de Bo> jesmanncn aan met hun gif- pijlen De soldaten namen in paniek de vlucht en heten de zwaar gewonde Thomas Hodgson achter. Sindsdien heet een van de toppen van de Drakensbergen de Hogdson Pi ak In de bergen van Hottentot Holland, in de DrakensUr- gen en op de Karoosteppe huizen nu nog slechts de geesten van de Bosjesman ncn. In oen van hun oeroude hee het .Je dat ik hier zit en wacht tot de maan terugkeert, zodat ik alle vertellingen van mijn volk kan horen Dan zal ik mij neerleggen en wachten tot ik oei dit de wind de legenden van mijn volk aan draagt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 29