Film in rol van taboe doorbreker IVI ni'Yi Verhaal zonder kop of staart Verwarrende vechtpartijen The Wanderers: Met "Invasion of the Body Snat- chers" bewees regisseur Phil Kaufman dat hij, met een goed scenario bij de hand een film kan maken die het maximum aan spanning biedt. Maar wanneer het scenario niet deugd en Kauf man probeert een film te maken die op de eerste plaats een sfeer tekening is, dan gaat hij de mist Dat is gebeurd in "The Wanderers" (de zwervers). Bronx, de wijk van vele etnische minderheden in New York, is het decor en de jaren zestig de tijd waarin de film zich afspeelt. Om precies te zijn 1963, zoals blijkt uit een korte scene waarin de moord op president Kennedy centraal staat. Waarom dat er voor het overige bijgehaald is, is verder een raadsel. The Wanderers kan het beste gekarakteriseerd wor den als een film zonder kop of staart. )Het verhaal, voor zover aanwezig, is geconcentreerd rond een-jeugd bende van Italiaanse afkomst, waarvan de leden niet tot de dap persten gerekend kunnen wor den. Zij raken in conflict met di verse andere jeugdbendes in de wijk, maar allen trekken uitein- npiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiim Theater Trianon. "The Wanderers" van regis seur Paul Kaufman. In de hoofdrollen Ken Wahl, John Friedrich, Erland van Lith de Jeu- de, Linda Manz, Tony Ganios en Karen Allen, ■r Toegang 16 jaar. AftaV' .illli'' ,.iil '"lik. ''Illlh. 'U| delijk gemeenschappelijk ten strijde als louche lieden van bui ten om overigens volstrekt duis tere redenen een footballwed- strijd komen verstoren. Op de achtergrond tracht de film iets weer te geven van het ruwe be staan in Bronx, waar het bezit van een paar stevige spierballen be palend is voor de machtsposities. Kaufman komt in The Wanderers met weinig originaliteit, een en kele aardige scene (zoals een par tijtje strippoker) kan daar maar weinig aan veranderen. JOHN KROON. „Vier vuisten op safari" mager Een -voor een avonturenfilm best aardig, maar erg bekend gegeven wordt verziekt door onwerkelijke en overbodige vechtpartijen aan het eind van bijna elke scène. In de binnenlanden van Afrika or ganiseren Tom (Bud Spencer) en Slim (Terence Hill) safarivakan ties. In dezelfde streek opereert een gangster met zijn omvangrij ke lijfwacht. Zij terroriseren het gebied en jagen op wilde dieren om ze naar het westen te verko pen. Tom en Slim, zeer begaan met het lot van de dieren, probe ren deze praktijken te voorko men en zetten de gangster Or- mond en zijn handlangers op alle mogelijke manieren de voet dwars. Hierdoor komt het me nigmaal tot een knokpartij. Ech ter zo vaak, dat het verhaal elke lijn gaat verliezen. De verschil lende scènes lijken niet veel met elkaar te maken te hebben. Ook komen de vechtpartijen erg onwerkelijk voor. De twee "hel den" overwinnen keer op keer, alleen of met zijn tweeën, met het grootste gemak een fftinniiniiiiiiimiiiiiiinniiiii "De vier vuisten op safa ri": regie: Italo Zinga- relii; met Terence Hill, Bud Spencer en Joe Bugner; Luxor; alle leef tijden. ar ar „ui b- ''lli, '<1||||,. ''i|| overmacht aan tegenstanders. Toch zijn er ook wel komische momenten, zoals bijvoorbeeld aan het begin van de film. wan neer Slim. na een lange reis weer "thuiskomt". Hij verlaat het vliegtuig, terwijl het nog m de lucht is en landt met een parachu te. Zijn enige bagage is een fiets. "De vier vuisten op safari" is een chaotische, soms grappige film. Wie andere films van dit duo heeft gezien zal moeten beken nen, dat het dit keer zeker geen uitblinker is geworden. MARIJKE KOOL UTRECHT - De filmtheoreticus Amos Vogel gelooft dat, wil onze wereld nog overlevingskansen hebben, er grondige veranderingen dienen plaats te grijpen in de huidige maatschappelijke orde. Die deugt niet en dient derhalve te worden ondermijnd. Dientengevolge is het de belangrijkste taak van de cineast, net als van andere kunstenaars, om bij voortduring te morrelen aan de status quo. Het maatschappelijk denken mag op geen enkele wijze worden ingeperkt, alle taboes MOETEN daarom sneuvelen. De kerstdagen leveren een filmweek van jewelste op. Meer dan twtinig speelfilms zullen de komende dagen over het scherm rollen. Voor al het Italiaanse aandeel daarin verdient de aandacht. Zondagavond vertoont de VPRO de laatste film, die re gisseur Luchino Visconti voor zijn dood in 1976 maak te: l'Innocente. De Italiaan was destijds na een beroerte al gedeeltelijk verlamd. Gian- carlo Giannini speelt de aris tocraat Tullio Hermil, die zijn vrouw ontrouw is. De film, gebaseerd op een boek van Gabriele d'Annunzio, is van een adembenemende schoonheid. Eerste kerstdag brengt Duits land 3 de laatste film van een andere befaamde Italiaanse filmmaker, Federico Fellini. Het is Prova d'Orchestra die een paar maanden geleden zijn Leidse première beleef de. De film gaat, zoals de titel al laat raden, over de repetitie van een orkest, maar dat is in feite symbolisch voor de Ita liaanse maatschappij die aan dezelfde verwarring ten prooi is als het orkest. Dinsdag tot en met vrijdag heeft het derde Duitse net een cyclus van Charlie Chan- films. Charlie Chan, een film held uit vroeger tijden, is een beleefde, Oriëntaalse detecti ve met een grote familie en een groot arsenaal aan. wijze uitspraken. De Nederlandse tv heeft nog één speelfilm voor de ko mende week op het pro gramma staan: Scaramouche, een kostuumfilm uit de vijfti ger jaren. Stewart Granger speelt de hoofdrol. Het programma: ZATERDAG: Tanz auf dem Vulkan; 14.45 uur; Dtsl. 1 (re gie: Hans Steinhoff met Gus- taf Grundgens). Midnight Lace; 22.30 uur; Dtsl. 1 (regie: David Miller met Doris Day). 1'Amour fou (eerste deel); 22.40 uur; Dtsl. 3 (regie: Jac ques Rivette met Bulle Ogier). ZONDAG: Rond de wereld in tachtig dagen (eerste deel); 15.40 uur; Dtsl. 2 (regie: Mi chael Anderson met David Niven). l'Innocente; 21.25 uur; Ned 2. l'Amour fou (tweede deel); 2.00 uur; Dtsl. 3. MAANDAG: Rond de wereld in tachtig dagen; 16.30 uur; Dtsl. 2. Love among the ruins; 20.05 uur; Dtsl. 1 (regie: James Costigan met Katheri- ne Hepburn en Laurence Oli vier). Glenn Miller Story; 21.00 uur; Dtsl. 2 (regie: An thony Mann met James Ste wart). DINSDAG Charlie Chan op kruistocht; 16 45 uur; Dtsl. 3. The shoes of the fisherman; 19.00 uur; regie: Michael An derson met Anthony Quinn. Prova d'Orchestra; 20.10 uur; Dtsl. 3. WOENSDAG: Charlie Chan: een bijna perfect alibi; 16.00 uur; Dtsl. 3. The three muske teers; 16.30 uur; Dtsl. 2 (regie: George Sidney met Gene Kelly). My fair lady; 20.15 uur; Bel. 2 (regie: George Cu- kor met Audrey Hepburn en Rex Harrison). Die marquise von O.; 20.15 uur; Dtsl. 1 (re gie: Eric Rohmer met Bruno Ganz). DONDERDAG; Charlie Chan: schaduw over Chinatown; 16 00 uur; Dtsl. 3. Scaramou che; 20 27 uur. Ned 2. VRIJDAG: Charlie in Honolu lu; 16 .<0 uur, Dt I Last of the hot red lovers; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Gene Saks met Alan Arkin). That's enter tainment; 20.15 uur; Bel 1 (montagefilm uit vroegere Hollywood-showfilms). Maar het kost weinig moeite om voorbeelden te vinden van soor ten films die in de vrije westerse wereld taboe zijn en dat maar het beste kunnen blijven ook. Films bijvoorbeeld die de gedachte uit dragen dat het ene ras beter, ijve riger of intelligenter zou zijn dan het andere ras. Of films die pro paganda maken voor fascistische idealen. Of de zogenaamde "snatchers" of snuff movies", die als dieptepunt van de cinemagra- fische perversie een sadistisch ingesteld publiek verlekkeren met beelden van niet getruceerde csène's van marteling en moord. Toch zijn dat soorten films die de huidige sociale orde aantasten en daarom in Vogels visies (hij laat deze voorbeelden overigens on genoemd) ruim baan zouden die nen te krijgen, uit de taboe-sfeer gehaald dus. Vogels cultuur-ad vies ("Breek alls taboes af!") heeft dus geen algemene geldigheid voor een mens met gezond ver stand, maar je blijft dan wel zitten in de morele knoop welke taboes Vanuit die visie stelde Vogel in 1974 een boek samen dat alle histo risch belangwekkende filmda den wilde inventariseren, "Film As An Subversive Art", zo luidde de oorspronkelijke titeh In het Nederlands vertaald werd het "De Film Als Taboe-Breker". Hoewel de basis-filosofie van Vo gel wel een plausibele taakom schrijving geeft van kunst in het algemeen en van film in het bij- zohder, is het boek Film Als Ta boe-Breker (in stapels bij De Slegte in voorraad) op onderde len zeer aanvechtbaar. Dat gesteld hebbend, kan er ver volgens gepeuterd worden aan de Vogel-filosofie, die de waarde van het taboe-doorbreken wel erg overschat als graadmeter voor al dan niet zinnig filmen. Het is waar dat slechts een zo breed mogelijk denken misschien de oplossingen kan opleveren voor mondiale problemen en dan is elk voortlevend een potentieel obstakel, dat kritisch aandacht verdiend. wel en welke niet oirbaar zijn. Je kunt vrijheid wel op willen rek ken, maar je kunt het nooit ab soluut maken. In essentie is het verder van tame lijk gering belang om na te gaan in welke films er welke taboes zijn doorbroken zoals Vogel dat doet. Er is ooit een speelfilm be- weest, die als eerste het schaam haar-taboe doorbroken heeft. Van belang is dan niet om sec vast te stellen dat zoiets dus is ge beurd. ("Ik was de eerste, hiep hiep hoera!"), van belang is al leen, dat wordt nagegaan wat die film feitelijk had mee te delen. Ging het om een film die een bij drage leverde aan de seksuele vrijheid, of was het nou juist zo'n film - zoals vrijwel alle seksfilms van vijftien jaar geleden - waarin uiteindelijk werd vastgesteld dat het fout afloopt met losbandige lieden. De ideeën (al dan niet ten aanzien van taboes) en de capaci teiten van een filmer om de ideeën over te dragen, dat is het enige dat er echt toedoet bij se rieuze filmbeschouwing. Vogel in zijn boek ziet dat niet zo. Het is typerend dat het gros van de door hem ter sprake gebrachte ondermijnende films weliswaar meestal interessant zijn, maar in tussen zelden films geweest zijn waar het grote publiek weet van heeft gehad. Ik zeg dat zeker niet als bezwaar tegen die films - we zijn hier niet in Rusland waar kunst alleen verantwoord schijnt als het gaat om zo populair en constructief mogelijke werk stukken - maar als bezwaar tegen de gedachtegang van Amos Vo gel, die juist vanwege zijn revolu tionaire normbesef blijer dient te zijn met zinnig betogende films die de massa bereiken dan met misschien wel betere maar even subversieve films die niet verder zijn gekomen dan de kring van fijnproevers en de eigen paro chie. De meest degelijke, meest onder mijnende tdocumentaire die Jungleboek nu in het Nederlands iiniiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiii "Jungleboek"; Lido 1, r JBT JÊT .ui 'k llllk ''lllli,, ''Hf Een zeer amusante film van Walt Disney keert terug op het witte doek: Jungleboek. De avonturen van het mensen- jong Mowgli, dat in de jungle met vriend en vijand leert op trekken, maar tenslotte ioch naar de mensenwereld terug keert, hebben menigeen verte derd. Het nieuwe aan deze re prise is dat er nu een Neder landse vertaling is ingespro ken. Voor jonge kinderen is het nu allemaal wat gemak kelijker te volgen. En zo kan iedereen opnieuw genieten van de belevenissen van Mowgli (ingesproken door Michiel Ceelenj, Bagheera (Joan Remmeltsf.Baloe (Coen Flink) en Hathi,het olifanten- jong. zich laat denken met kernenergie als onderwerp, wordt niet beke ken als op het andere net André van Duin scheel kijkt. En daarom vallen de kwaliteiten van die do cumentaire volledig in het niet. Bij bijvoorbeeld The China Syn drome; een film die - omdat het zo'n spannende thriller is en met hoofdrollen van Jack Lemmon en Jane Fonda - die massa wél bereikt en tot het innemen van standpunten dwingt. Maar The China Syndrome is een categorie films waar Amos Vogel nooit van gehoord schgnt te hebben. Peter van Bueren wijst als onaf hankelijk inleider in het festival- boek nog eens naar Holocaust. Een tv-serie waar van alles op valt af te dingen, maar intussen toch bleek ts kunnen doordrin gen tot het Duitse volksbewust zijn. Iets waar betere films in dit genre - die het taboe al 25 jaar geleden doorbroken hadden - in geen 25 jaar in geslaagd z(jn. Voor het verbreiden van bevrij dende ideeën over seksualiteit, de dood, verzet tegen dictatuur, het feminisme psychiatrische hulpverlening zijn de veel bezon gen films van Metzger, Zeno. Lit- tin, Stockl en Cohen van minder belang - want minder invloedrijk - geweest dan voor een groter pubhek gemaakt films van Ver stappen, Bergman, Costa-Ga- vras, Van Brakel en Forman. Nogmaals, de filmers uit de eerst reeks hebben natuurlijk in veel gevallen de verdienste gehad dat ze het pad hebben geëffend, ter wijl de tweede groep misschien veel commerciëler heeft gedacht (Mogelijk er zelfs alleen maar op uit was om geld te verdienen in sommmige gevallen), maar dat zijn overwegingen van secundair belang. Voor een revolutionair dienen resultaten te tellen. De situatie in Nederland is nog al tijd zo dat de meeste commer ciële verhuurders - zelfs al gaat het om een of twee voorstellingen hier en daar - de nog rendabel geachte filmt niet aan de alterna tieve vertoners zullen afstaan. Films die de laatste tien jaar nog op spectaculaire wijze taboes hebben doorbroken zgn Salo, la Grande BouCTe, Blue Movies, L'Empire des Sens, Contes Tm- moraux. La Béte, Trash, Loflied op de Zonde. Deep Throat. PIETER VAN LIEROP 1 Hlhil' iiniiiii 'iiiniiir i Blijvers "H»Ir" - Hippie-musical, Lido 2, Leiden. Euro 4. Alphen. "Een pak slaag" - Minder geslaagde Haanstra. maar mooie rol van Paul Steenbergen. Li Jo 3. Leiden. Euro 2, Alphen. "Manhattan" - Imposant beeld van handel en wandel van New Yorks intellectuelen. Studio. Leiden. "Cha cha" - Chaotisch, Euro 4. Al phen. Sexfilm "Josephine Mutsenbacher" - Een olijke dame. Rex, Leiden. Nachtfilms "Everything you always wanted to know about sex" - Camera. Leiden. "Callgirl bv" - Rex. Leiden. "De vier vuisten op safari" - Euro 1 Alphen. "Shao Lin Brekers" - Euro 2. Al phen."American Grafflty" - Euro 3, Alphen. "De Bahama's, een pornoparadijs" - Euro 4, Alphen. Den Haag "De vier vuisten op safari" - Apollo 1 (460340). al "Race naar de schroothoop" - Apollo 2. al. "Het geheim van Bear Island" - Asta (4635001. 12 jaar "Onkruid vergaat niet" - Bijou (461137), al. "Cha cha" - Calypso (463502). al. "De vier vuisten op safari" - Baby- Ion 1 (471656). al. "Monty Python s life of Brian" - Ba bylon 2, 12 jr. "The prisoner of Zenda" - Babylon 3. al. "Rabbi Abraham in het wilde wes ten" - Camera (467200), al. Apocalypse now" - Cineac 1 (630637). 16 jr. "Manhattan" - Cineac 2, al. Escape from AJcatraz" - Cineac 3. 16 jr. "Airport '80" - Corso (467200), al. "Waterschapsheuvel" - Du Midi (855770). aL "Hair" - Euro (667066), al. "Apocalypse now" - Metropole 1 (456756), 16 jr. "Een pak slaag" - Metropole 2, al. "Manhattan" - Metropole 3. al. "Schiet niet op de tandarts" - Me tropole 4. al. "La Luna" - Metropole 5, 16 jr. "Jungleboek"-Odeon 1 (462400), al. "Rabbi Abraham in het wilde wes ten" - Odeon 2, al. "Kiss in attack of the phantoms" - Odeon 3, al. "Alien" - Odeon 3, 16 jr. "Dona Floor en haar twee mannen" - Odeon 4. 16 jr. "De complete verleiding" - Le Paris 1 (656402). 18 jr. "Klaar... overboord maar" - Le Paris 2. 18 jr. "Story of Joanna" -Le Paris 3.18 jr. "Airport 80" - Passage (460977). al. "Monty Python's life of Brian" - Studio 2000 (542288), 12 jr. "Courage fuyons - De Uitknk (542288), 16 jr. Amsterdam "Monty Puthon's life of Bnan" - Alfa 1 (278806), 12 jr. "The prisoner of Zenda" - Alfa 2. al. "Manhattan" - Alhambra 1 (233192), aL "La Luna" - Alhambra 2. 16 jr. "De vier vuisten op safari" - Belle- vue Cinerama (234876), al. "Het geheim van Bear Island" - Ca lypso 1 (266227), 12 jr. "Race naar de schroothoop" - Ca lypso 2, al. [The Wanderers" - Calypso 3, 16 jr. "Het heetste hoerde gaat vrolyk verder' - Centraal (248933), 18 jr. "Airport "80" - Cineac Damrak 1 (245648). al "Rabbi Abraham in het wilde wes ten" - Cineac Damrak 2, al. "Levend verslonden" - Cineac (2436391, 16 jr "Préparez vos mouchoirs" - Cine- center (236615), 16 jr. "Hair" - Cinecenter. al. "Last tango in Pans" - Cinecenter, 16 jr [[High and low" - Cinecenter, 16 jr. "Airport "80" - Cinema International (151243), 12 jr. "Jungleboek" - City 1 (234579), al. "Dracula" City 1, 16 jr "Apocalypse now" - City 2, 16 jr. "Alien" - City 3, 16 jr. "Kentucky Fried Movie" - City 4, 16 jr. "Dona Flor en haar twee mannen" - City 5. 16 Jr "La Luna" - City 6. 16 jr. "Marlijn en de Magiër" en "Jungle boek" - City 7. 16 jr. "(B)rokkenjagers in Tirol" - Corso (234561). 16 jr Het geheim van Bear Island" - Du Midi (723653). 12 jr "Jungleboek" - Flora Disney (230469). al "Cha cha" - Kntenon (231708), al. "Cha cha" - Lcidscplcinthcater 6235909). al. "Rabbi Abraham in het wilde wes ten" - Noggerath (2306551 al 'Erections -Paruien(248933), 18jr. "Apocalypse now" - Rrmbrandt- pleintheater 1 (223542). 16 jr "Moonraker" - Rem brandt plein theater 2. 12 jr. "De vier vuisten op safari - Rialto (723488). al "Cha cha" - Rivoli (723486), al. "Escape from Alcatraz - Roxy (2328091. 16 jr "Courage fuyons" - Studio K (231708). 16 jr. "Messidor" - The Movies (245790), 16 if "L Ingorgo" - The Movies, 16 jr. 'Een pak slaag" - Tuschinski 1 (262633). ai Manhattan" - Tuschinski 2, al Movie movie" Tuschinski 3.16 jr "Die Ehe der Maria Braun - Tu schinski 4. 16 jr. 'Grypstra Se De Gier" - Tuschinski 5. 12 jr Courage fuyons" - De Uitkyk (237460), 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11