Klinkende realiteit van Studio Laren 'The Golden Ass': intrigerend theater Sfeervol avondje met Georgette Hagedoorn PIET POST OVERLEDEN MAANDAG 17 DECEMBER 1979 VARIA LEIDEN - Barok- en in mindere mate Re- naissancegroepen hebben zich in de laat ste jaren beijverd om die gebieden van de muziekgeschiedenis op een verant woorde wijze te ontsluiten. Veel moeilijker waren de bronnen van de middeleeu wen te ontginnen omdat veel handschriften nog een gesloten boek waren en omdat men van de uitvoe ringspraktijken heel lang nauwelijks enig idee heeft gehad. Onderzoek heeft veel aan het licht gebracht. Met het optreden van "Studio Laren" in de Lok- horstkerk zaterdagavond is voor velen een stukje "middeleeuwse muziekgeschiedenis" uit de muffige sfeer van de theoretische beschouwingen gehaald, en is klinkende werkelijkheid geworden. Dit groepje van vijf zangers en instrumentalisten heeft vooral het begrip "concert" vermeden, omdat dit ook niet bij deze middeleeuwse muziek uit het begin van de ontwikkelingsperiode van de meerstemmigheid paste. Men heeft vooral getracht iets van de sleer te ontsluieren zoals die deze muziek omgeven heeft. Het gezelschap deed dit met verbindende teksten, meersterlijk gezegd door Donald de Marcas en om geven met een luchtige "toets" van theater. Dit laatste uiteraard bij de "vangantenliederen", spot en prote^liederen tegen de hypocrisie en geldzucht van de toenmalige kerkprelaten. Ook Marijke Fergu son die wat korte verklarende inleidingen gaf, en die op sublieme wijze met Piet Brummer en Marcel Timmerman voor de instrumentale omlijsting zorg de met historische instrumenten, droeg bij tot het creëren van een sfeer die de fantasie van haar toehoorders aan het werk zette, die zich soms een aantal eeuwen terug waanden. Een speciale vermelding verdient Floris Rommerts, die met zijn fraaie bas-bariton het grootste vocale aandeel in dit programma had, met gedeeltelijk "de vote", gedeeltelijk wereldlijke muziek. Het was een zeer kunstzinnige avond die waard is op de een of ander manier met deze groep herhaald te worden. BEP RIJNDERS LEIDEN - Het Rijnlands Christelijk Mannenkoor geniet in Leiden en omgeving een grote populariteit Dat bleek vorige week tijdens het kerstconcert in de drukbezette Dorpskerk van Leiderdorp en het kwam ook zaterdag avond tot uitdrukking in de stampvolle Stadsgehoorzaal in Leiden. De belangrijkste soliste was de Amerikaanse sopraan Patsy Gilliland, de dirigent Sander van Marion. Hetzelfde concert wordt morgenavond e Leidse Stadsgehoorzaal herhaald. LEIDEN Theater LAK. Stuk: The Golden Ass. Groep: Incubus. LEIDEN - 'Apuleius, The Golden Ass' is een klassieker in de (tweede) vertaling van Robert Graves, daar waar Lu cius Apuleius in de eerste (oorspronkelijke) vertaling van William Adlington nog 'slechts' uitgroeit tot een met ma gie, erotiek, gewelddadige zwarte kunst en mythologie flirtende zonderling. LEEUWARDEN (ANP) - De orga nist, dirigent en componist Piet Post is zaterdag op 60-jarige leef tijd in zijn woonplaats Leeuwar den overleden. Post werd in 1919 in Amsterdam geboren en was sinds 1949 organist-cantor van de Grote Kerk in Leeuwarden. Te vens was hij dirigent van het Leeuwarder Toonkunstkoor en de Christelijke Oratoriumvereni ging Groningen. Post verzorgde vele concerten in binnen- en bui tenland. Nico Scheepmaker is met vakantie. In de interpretatie van de in Lon den domicilie houdende theater groep 'Incubus', die eerder tij dens de introductiedagen voor nuldejaars (El Cid Week) zich in Lelden presenteerde, groeit 'The Golden Ass' uit tot een macaber en tegelijkertijd intrigerend thea terfenomeen. Het zou de enige, volledig in tact gebleven overge leverde Romeinse roman zijn, welke later door vertalers en re gisseurs naar eigen goeddunken zou zijn herschreven. Theater groep 'Incubus' heeft, naar mijn mening, de bachanale de deca dente elementen binnen het ver baal gegeven op een suggestieve wijze gehandhaafd, daarmee te gelijkertijd refererend aan en verwijzend naar het verval van normen in de huidige maat schappij, waardoor er weinig veranderd lijkt. Het LAK-theater heeft binnen zijn traditie alternatief, non-confor mistisch, avantgardistisch bin nen- en buitenlands toneel naar Leiden te halen een naam op te houden. Met deze buitennissige theatergroep en haar haast mor bide theaterrepertoire heeft het theater zijn functie wederom be vestigd. Het gegeven van het stuk doorkruist op zo'n onthutsende wijze de gangbare theatertraditie, dat het publiek er hevig gelou terd onder vandaan komt. De woordkeuze, de bron, (een Ro meinse roman), de theatergroep en de toneelinterpretatie liggen op zo'n vreemde, onnavolgbare wijze in eikaars verlengde, dat als resultaat van deze bizarre combi natie een wel zeer 'eenmalige' to- neelmanifestafie ontstaat. De schijncopulatie met de ezel; tot de navel ontblote dame en de marteling van een andere dame zijn even zovele exponenten van de vreemde kronkelwegen, waarlangs Lucius Apuleius' geest zich heeft gespoed. Daarmee in de laatste maand van 1979 geconfronteerd te worden lijkt een groteske op zich. Het spreekwoordelijke vuurwerk, dat het begin van een nieuw thea terjaar op ondubieuze wijze aan kondigt. BERT KOEKEBAKKER. LEIDEN - Een zaterdagavond in de Leidse Schouw burg met een chansonprogramma rond Georgette Hagedoorn betekende een sfeervol, welhaast "ou derwets" avondje theater. Met de titel 'Georgette- rie' (die afkomstig is van Jules de Corte, die in het programma na de pauze een korte tour de chant verzorgde) verbindt Georgette Hagedoorn de woorden 'pikanterie' en 'plaisanterie': dat zijn de begrippen, die haar liedjesprogramma moeten ka rakteriseren. Ze hebben vooral betrekking op inmiddels klassiek geworden liedjes als 'De Franse Gouvernante' van Jean Louis Pisuisse en 'Klap eens in je handjes' van Louis Davids. Naast deze "gouden ouden" en een "smartlap" ('De geschiedenis van twee aardige mensen') van Koos Speenhoff en een volksliedje als 'Een vrijer aan de deur' bracht Georgette Hage doorn ook moderner werk van o.a. Alexander Pola ('De Franse Les', waarin het publiek tot meezingen werd aangespoord) en Guus Vleugel. 'Het hofje', op tekst van Guus Vleugel en muziek van Harry Bannink, bleek als laatste liedje één van de hoogtepunten. Het gaat over een Haagse dame, die protesteert tegen de op handen zijnde sluiting van haar hofje; teneinde in de media te komen, verzint zij iets spectaculairs in de vorm van plannen tot zelfverbranding. Het eind van het liedje is, dat de plannen weliswaar niet doorgaan, maar - door haar schuld - het hofje in vlammen opgaat. Georgette Hagedoorn werd tijdens haar programma op de piano begeleid dooi Bert Stoots: voor de composities tekende veelal Harry Bannink. Na de pauze verzorgde Jules de Corte een korte (helaas al te korte) tour de chant, waarin hij een zestal liedjes ten gehore bracht. Daaronder het geestige 'De kre kel en de mier' en zijn beroemde (reeds in 1948 geschreven) 'Ik zou wel eens willen weten'. Een beoordeling van 'Geoi gettei ie' is in deze samen hang eigenlijk overbodig, het is voldoende om vast te stellen, dat Georgette Hagedoorn "haar" publiek volledig tevreden stelde. WIJNAND ZEILSTRA Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "Als adelaars vielen zij aan", da. 2.00 en 8.00 uur. 12 jr. CAMERA: "Meatballs", da. 7.00 en 9.15 uur, al. Kindermatinee: "Asterix verovert Ro- LIDO 2: "Hair", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 3: "Die Ehe der Maria Braun", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma., di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Woody Woodpecker", za. en woe. 2.30 uur. zo. ook 4.45 uur. STUDIO "Manhattan", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma., di., ook 2.30 uur, al. Kindermatinee: "Kiss in attack of the Phantoms", za. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Cha, Cha". da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, al. REX: "Superpret in het liefdesbed", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis, Bezoekuren ziekenhuizen fülaconessenftuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiènO. óiat Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot van 15.00-16 00 uur en van 18.30-19 10 uur. Babyshow laatste kwartier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volal Elke dag: 14.15-15.00 uur 18 30-1930 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- der$ Maandag tim vrijdag 1830-18 45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15 00 uur. verstrekken Bezoektijden Ktndcrklinick Dagelijks: 15 00-15.45 uur 18 30-18 00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag- 14 15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14 15 en 18.30-19 30 uur 3c klas 13.30-14 15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg- verkecr van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld by het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- Vol <020-175000 Alphense bioscopen EURO 1: "Een pak slaag", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. al. EURO 2: "Hair", da. 1.30, 6.30 en 9.15 uur. zo. 1.15, 4.00. 6 30 en 9 15 uur. al Nachtvoorstelling Euro 1 en 2: "Meisjes die er voor 'klaar' gemaakt willen wor den". za. 12.15 uur, 18 jr. EURO 3: "Cha. Cha". da. 1.45, 45 en 9.15 uur. zo. ook 4.15 uur. al. Nachtvoorstelling: "S.O.S. atoomonder zeeër gezonken", za. 12.15 uur, 16 jr EURO 4: "The wild bunch", da. 1.30 en 8 00 uur. za., zo., en woe. om 8 00 uur., 16 jr. Nachtvoorstelling: Tommy", za. 12.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Woody Woodpecker Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Moonraker". vr 9.30 uur. za. 4.00,7 00 en 9 30 uur, en 6 00 uur. woe. 8 15 uur. 12 jr ^ud^lieuius 17 december 1979 Honderd jaar gelden stond in de krant: - Te Brighton is uitspraak ge daan in een eenigszins zonder ling rechtsgeding. Zekere heer Smee, onlangs overleden zijnde, bleek geheel zijn vermogen aan die gemeente vermaakt te heb ben. Hiertegen kwamen zijne erfgenamen op, omdat het be kend ivas, dat de overledene op één punt niet wel bij zijn hoofd was: hij beeldde zich namelijk in de zoon van koning George IV te zijn. Daar diens voorliefde voor Brighton bekend was, lag het vermoeden voor de hand, dat de overledene, om in den geest van zijn vermeenden va der te handelen, die gemeente als zijn erfgenaam had aange wezen. Het moeiclijke van het geval lag hierin, dat de heer Smee. uitgenomen zijne manie op dit ééne punt. geene blijken van waanzin gaf. Toch heeft de rechter de erfgenamen in het gelijk gesteld en het testament vernietigdzoodat de familie nu toch nog m het bezit van het vermogen van den heer Smee zal komen. -In Beieren zal eerlang weder een doodvonnis ten uitvoer worden gelegd. Een bakkers knecht, Johann Kasper Holle- ber, was den MMl n Si I jl door het hof te Aschaffenburg wegens diefstal en moord ter dood veroordeeld en de koning (Lodewijk Il.de bouwer van be roemde kastelen als Neusch- wanstein en Herrenchiemsoe. Red heeft ci.-ii 7,1, i-,-r verzoek om gratie van de hand gewezen. Vijftig jaar geleden - In een poging om het wereldre cord voorden lanpen afstand te verbeteren zijn de Engelsche vliegers Jenkins en Williams fudeuj? een non-stop vlucht En- geland-Zuid-Afrika in Tunis neergestort en beiden 'omgeko men. Hei vliegtuig, een Engel- sche Faireg Napier Lion, ts te pletter gevlogen tegen den berg St Mar ie du Zit op ongeveer 40 KM alstaud r an de stad Tunis. Men veronderstelt dot zij in verband met het invallen van den nacht en door on weder ge tracht hebben te landen Tijdens die pogingen is hun machine te gen den berg gevlogen. Zij wa ren overigens goed toegerust met een kleine r ad lozend in stallatie. waarmede zij tn staat waren hun positie mede te dee- len. zau u uier mupeizuM WAAfZ NAUU!U£«0NP IN HfTOOG H KNKR .&lkcê<=>ney IHSL uw HftpgufRoe*// -OA... IX AHgr PAN-s (J IVSL- N015M?I€>... r p|T l«j MUM A6SI- £rr&KrTv\e*J0&i. U50K..HDZALAIA VAAARr-v&we^ cPfkePes. RJ UW MgLPHAfYiö LHglPiPROef: 7 È&NJ W.AAR WAARQLL ccKjrncieaebj OPUVieU AU09SJ PÉ- HÉue njao-W ifo M&r LAAJC?- HUI& VAN) WjUeN) LM) COLA eaXBRever: pgze serav- HNÖ STAAT" u 't'RLMVAepK feesTiPuugeRP in) wer k -TjgefA.Metor K KOOP ÖftTvJE VAAJ SCHOOL1 Af WIL Cfh.AAJ, IZAAfc JA .Ifc A/EEM DE2E OAtrstA^j f En.ofschoon ikt risico loop (^onbeleefd Ce 2yn. most ik beken- lnen dat k t verscKi met vtJS FRED BASSET De avonturen van Jommeke ABRIKOZENBEIG- NETS Week 20 gedroogd' HELP! HELP!! Verduiveldse vlooien!abrikant1 woeste bananeneter!.rondreizende f luizenmarkt! lepel vamU theelepels sl lepels melk pels water 1 slagje een uu (goed .•INA BORN Lieveling, heeft dat monster uw zacht lief fluwelen kaakje pijn gedaan O, nee. hij kon goed kussen, met zijn dikke lippen! Choco, Choco, wat hebt ge nu toch weer aangevangen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 23