Leidse lutheranen formuleren doel Geen fiat van Gereformeerde Bond voor 'Samen op weg' BIJZONDER AANBOD VAN PANDER. Verwarring en verbrokkeling in de Broederschap Pander 65S33IIÏÏI2B Remonstrantse verontrusten Waakt en Weegt"): Niet zwijgend toezien Mijlpaal en keerpunt VERGELUKING PRIJSPEIL LEVENSMIDDELEN- BEDRIJVEN HAAL HET BUDIGROS Humanisten te weinig gemeenschap KW VRIJDAG 14 DECEMBER 1979 ADVERTENTIE (Van c redactie geestelijk leven) Naast de gereformeerden hebben nu ook de Nederlandse remonstranten hun "verontrusten". Zij hebben zich ver enigd in een werkgroep onder de naam "Waakt en Weegt". Is de gereformeerde verontrusting meer theologisch van aard - haar titel is: "Waarheid en Een heid" - die der remonstranten lijkt te zijn ingegeven door politieke motie- "Reeds langer bestaande gevoelens van onbehagen en verontrusting vonden het afgelopen jaar hun hoogtepunt, toen be kend werd dat uit het anti-racismefonds van de Wereldraad van Kerken een schenking was gedaan aan het Patriot tisch Front van Rhodesië en later een nog grotere gift aan de Swapo" (Nami- bië-Zuidwest-Afrika), zo staat te lezen in een toelichting. De werkgroep heeft inmiddels geprotesteerd bij de "Com missie tot de Zaken" (hoofdbestuur) van de Remonstrantse Broederschap tegen een nieuwe gift van de Wereldraad aan het Front van Zimbabwe-Rhodesië voor deelneming aan de conferentie in Lon den. "Omdat met deze gift niet een zui- ver-humanitair doel wordt gediend en bovendien de kosten van elke delegatie op deze conferentie tot een aantal van twintig personen door de Britse regering worden gedragen" Daling De werkgroep zegt verontrust te zijn over de versnelde daling van het ledental van de Remonstrantse Broederschap (35 gemeenten, 38 predikantsplaatsen, 11 kringen, 8 werkgroepen en 13.600 le den in 1978), "waardoor het voortbe staan als zelfstandig kerkgenootschap steeds moeilijker en zelfs problema tisch dreigt te worden". "Bezinning op de grondslag, de inhoud en de presentatie van het remonstrantisme is in deze tijd een eerste vereiste". Deze bezinning is binnen de huidige structu ren van de Broederschap op korte ter mijn niet te verwachten, meent de werk groep. waarvan dr. F. Vriesendorp te Dordrecht, in afwachting van de vor ming van een definitief bestuur, voorlo pig voorzitter en de heer J. B. van der Reijden te Driebergen voorlopig secre taris is. In het bewustzijn van haar verantwoorde lijkheid voor de geloofsgemeenschap en "met instemming en medewerking van vele andere leden" wil de groep deze be- zinningstaak binnen de Broederschap nu ter hand nemen. Haar doel is: hand having en versterking van de geloofs gemeenschap, vanuit het beginsel dat de Remonstrantse Broederschap een ge loofsgemeenschap is "die, geworteld in het evangelie van Jezus Christus en ge trouw aan haar beginsel van vrijheid en verdraagzaamheid, God wil vereren en dienen" Volgens de werkgroep hebben de ge noemde giften en "dergelijke zaken" op geestelijk gebied verwarring doen ont staan. Zij ziet dat ook als een van de oor zaken van het dalende ledental en van de geringe werfkracht van de Broeder schap. Verscherping De oprichters zeggen te beseffen dat hun groep de onderlinge tegenstellingen kan verscherpen. Aan een nieuwe kerkge meenschap hebben zij echter geen be hoefte. Dat zou ook in strijd zijn met de geschiedenis en de aard van de Broeder schap. "Maarals de Broederschap in haareenheid en daarmee in haar voortbestaan dreigt te worden aangetast, is zwugend toezien tegenover het proces van verwarring en verbrokkeling niet toegestaan. De on dergang van de VPRO is daarbij een waarschuwend baken in zee". De werkgroep werd al in de zomer van dit jaar opgericht, maar zij is toen niet naar buiten getreden omdat eerst een gesprek met de Commissie tot de Zaken nodig werd geacht. Dat is er nu geweest. "Waakt en Weegt" heeft zich inmiddels tot de leden van de Broederschap ge wend om haar motieven bekend te ma ken. Leden die hun instemming met de oprichtingsverklaring betuigen wor den geacht zich ook als lid van de werkgroep te hebben opgegeven. Het voorlopige bestuur heeft de vrijwillige bijdrage vastgesteld op ten minste vijf tig gulden per jaar. De evangelisch-lutherse gemeente in Leiden heeft op een "gemeenteberaad" geprobeerd, haar tegenwoordige doelstelling onder woorden te brengen. De hele kern van de gemeente, ongeveer honderd mensen, was daar toe bijeengekomen. Tien groepen spraken afzonderlijk en met elkaar over het thema: "Gemeentewaar- i God Zij hadden, vertelde de plaatselijke predikant J. Happee, zeer gelijk lopende conclusies. Er was geen sprake van polarisatie. In grote r de eeuwigheid.... openheid werd naar elkaar ge luisterd. "We praatten niet alleen óver de gemeente, we waren het ook. Een ervaring waar men in deze wereld met een lantaarntje naar moet zoeken werd ons zo maar geschonken, alsof Gods ze gen een voelbare realiteit kan zijn" Werkgemeenschap De gesprekken resulteerden in de volgende formulering: "De gemeente is er om samen het geloof te beleven en een open werkgemeenschap te vormen rondom het evangelie, waarin ie der een functie heeft en ieder in vrijheid zichzelf kan zijn. De ge meente is er om zonder verlies van de continuïteit een speciale opening te maken naar de nieuwe generatie. Een kerk die naar bui ten uitstraalt en probeert geven aan de bedoeling vi in de wereld" Hoewel dominee Happee deze ge meenschappelijke doelstelling als een "mijlpaal" beschouwt, zou hij haar zeker niet "voor de eeuwigheid" willen vastleggen. "Ze is een momentopname en zal steeds weer opnieuw moeten worden doordacht. Maar voor nu is dit ons uitgangspunt. Ieder stuk werk kan worden getoetst aan deze doelstelling, die wij sa men hebben gevonden" Opdracht De predikant hoopt dat dit doel ook een keerpunt betekent binnen het hele krachtenveld van ere dienst, gesprekskringen, kinder- kerk, jongerengroepen, dames- kransen, bejaardenwerk, bazaar en kerkeraadsoverleg. "Elk lid staat voor de opdracht om de doelstelling van de woorden naar de daden over te brengen en het er niet bij te laten zitten als men in de gemeente dingen aantreft die met dit doel niet kloppen" 29 van de goedkoopst aanwezige merken (100 goedkoopste bedrijf) Dirk van den Broek/ Bas van der Heijden/ Dirkson/ Digros Edah Jac. Hermans Prijsslag Fred v.d. Werff 100 Simon V D/Vendet Albert Heijn Vivo Centra/Co-op Végé/Spar 12 4.6 12 A O 12 Tot liefst 22%verschil! 110 111 114 115 118 119 r Edward Scliillebecckx en drie theologen van de nu aan de gang. Na de eerste dag kenschetste de Nederlandse theoloog het als "een zware theologische discussie". De drie gesprekspartners mogen niets zeggen. Morgen moet, als het goed is, het verslag van de besprekingen worden ondertekend. Schillebeeckx: zwaar gesprek (Van onze correspondent) ROME - Het gesprek dat de Ne derlandse theoloog Schille beeckx in Rome voert over zijn boek "Jezus, het verhaal van een levende" verliep gisteren zo vlot dat 's morgens al zes van de negen discussiepunten konden worden afgewerkt. Men besloot af te zien van een middagzitting. Alles schijnt .erop te wijzen dat het Romeinse onderzoek naar de "rechtgelovigheid" van de Nij meegse hoogleraar zich in gun stige zin ontwikkelt. De Congregatie voor de Geloofs leer, die volgens een blad in Tu rijn van hogerhand opdracht zou hebben gekregen om Schille beeckx met alle voorkomend- ADVERTENTIF Nou zal het toch niet gebeuren dat zulke mooie kerstkaarten de deur uitgaan zonder postcode? Als u straks eens een nieuw adressen- lijstje maakte? Mèt postcodes? Die hebt u dan altijd bij de hand. U weet wel, in het laatje! Gebruik 'm goed. pttpost heid te behandelen die een theo loog van zijn allure toekomt, heeft nu ook de gesprekspartners bekendgemaakt. Het zijn mgr. Alberto Bovone, adjunctsecreta ris van de congregatie, mgr. Al- bert Descamps. honorair rector van de Leuvense universiteit, se cretaris van de pauselijke Bijbel commissie en adviseur van de congregatie, pater Albert Pat- foort, hoogleraar aan de pauselij ke universiteit van St. Thomas in Rome, en de Belgische pater Jean Galot, hoogleraar aan de Grego riaanse universiteit in Rome. Bo vone is de gespreksleider. Na de eerste ronde noemde prof. Schillebeeckx zelf het gesprek "vriendelijk, open. maar wel fun damenteel". Het was een zware theologische discussie" Het feit dat de ontkerkelijking in ons land niet heeft geleid tot een versterking van het Humanis tisch Verbond zou wel eens op een "crisis in de gemeenschaps zin" kunnen wijzen. Dat ver moedt dr. W. Klever (Leeuwar den) in het laatste nummer van "De Humanist". Als mensen de kerk uit gemoti veerde afkeer de rug toekeren, kan een humanist dat toejui chen, schrijft dr. Klever. "Het is een uiting van gezond realisme". Maar als mensen uit de kerk weggaan omdat zij hun mens zijn niet meer in gemeenschap met anderen kunnen beleven, dan is dat minder positief. "Men trekt zich dan terug uit een ver band, waaraan naast de gods dienstige kant nog tal van ande re aspecten van een menswaar dig bestaan zijn te beleven, zoals verantwoordelijkheid voor en meeleven met elkaar, zorg voor zieken, bejaarden en armen, omgang met symbolen, gevoel voor kunst en gesprek, het feest vieren met elkaar, de scande ring van het jaar. en het leven in perioden en hoogtepunten". Wie dat alles in de steek laat, komt, naar dr. Klever mogelijk acht, in een "onmenselijk va cuum" terecht. Hij meent dat het Humanistisch Verbond te weinig inspeelt op de diepe be hoefte aan gemeenschapsbele ving en daardoor niet kan fun geren als een alternatief voor de kerken. (Van onze redactie geestelijk leven) Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond - de rech tervleugel van de Hervormde Kerk - heeft geen reden om ten aanzien van de samenwerking tussen hervormden en gere formeerden ("Samen op weg") op zijn conclusie van 1976 te rug te komen. En die was: uit zorg om het rechte belijden van de kerk kunnen wij deze samenwerking niet begeren. De recente ontwikkelingen van "Samen op weg" - de beide syno des gaven groen licht aan verdere pogingen om in de toekomst tot eenheid te komen - waren voor het hoofdbestuur van de Bond aanleiding om zich breedvoerig hierover te beraden. In de verkla ring die hieruit is voortgevloeid laat het hoofdbestuur er geen twijfel over bestaan dat de gere- formeerde-bonders aan "Samen op weg" hun fiat niet kunnen ge ven. ook al hebben enkele syno deleden die tot de Bond behoren zich er positief over uitgelaten. Deze leden vertegenwoordigen in de synode niet de Bond maar hun regionale (classicalc) verga deringen, zo verduidelijkt het hoofdbestuur. Individuele stemmen in persorganen kunnen evenmin op naam van de Bond worden geschreven. Geest des tijds Op de onlangs gehouden gecombi neerde vergadering van de her vormde en gereformeerde syno de is met grote eenstemmigheid een aantal aanbevelingen en voorstellen van verschillende werkgroepen aanger inhouden dat de bezinning op het streven van "Samen op weg" voortgang moet vinden. In 1982 worden de resultaten daarvan opnieuw op een gecombineerde synode aan de orde gesteld. In zijn verklaring van 1976 distan tieerde het hoofdbestuur van de Bond zich van de nagestreefde eenwording, zij het "met leedwe zen". De voornaamste reden was de feitelijke toestand in beide kerken wat betreft het functione ren van de belijdenis. "Het blijkt meer en meer dat nu in de Gereformeerde Kerken de zelfde beginselen worden gehul digd als in de vorige eeuw domi nerend waren in de Hervormde Kerk en die mede oorzaak waren van Afscheiding en Doleantie. De prediking in de Gereformeerde Kerken wordt sterk beïnvloed door de nieuwe theologiebeoefe- ning en door de geest des tijds. Het gereformeerde element daarin is zeer gering of ontbreekt geheel". Zo luidde een van de overwegingen in 1976. Het hoofdbestuur meent dat de si tuatie nog dezelfde is. Het is ern stig verontrust over de "ver vlakking die zich in de predi king openbaart". Maar het be seft tegelijk dat het proces naar eenwording tussen gerefor meerden en hervormden niet is tegen te houden. Gewetensnood "Bij de voortgaande bezinning (waaraan de Bonders zich niet willen onttrekken - redactie) komt voor ons als hervormd-ge reformeerden de vraag op óf en zo ja hoé wij in de kerk van de toe komst een plaats kunnen heb ben. Waarop zal met name de be zinning in de werkgroep Kernen van Belijden uitlopen9 Wat zal de plaats en de functie van de belij denis zijn in de kerk die er komt als beide kerken samengaan? Als de gefuseerde kerk de gerefor meerde belijdenis en kerkorde zou loslaten, geraken wij als her vormd-gereformeerden in grote gewetensnood". Het hoofdbestuur laat het aan de eigen verantwoordelijkheid van de kerkeraden over om gesprek ken op plaatselijk niveau aan te gaan, waar die gevraagd worden. Daarbij zullen dan wel de vragen over de wezenlijke dingen aan de orde moeten komen en niet over de randverschijnselen. Op 3 januari wordt in Zeist een ver gadering van gereformeerd e- bondspredikanten gehouden waarin ds. C. den Boer. studiese cretaris van de Bond. over 'Sa men op weg" zal spreken. Zijn le zing, die is bedoeld als een theo logische fundering van het "ker kelijke standpunt" van de Bond. wordt daarna geheel in het blad "De Waarheidsvriend" afge drukt. Gehuwde homofielen. Het Oe cumenisch Radiopastoraat zal in februari een ontmoetingsdag houden voor getrouwden die ook homofiel of lesbisch zijn. De laat ste tijd komt het Radiopastoraat steeds meer in aanraking met vragen van gehuwde homofielen, ook op het gebied van geloof en kerk. Dominee A. Klamer wil het aantal deelnemers beperken tot veertig. Komen er meer aanmel dingen. dan wordt een tweede dag gehouden. De deelnemers mogen komen als echtpaar, met vriend of vriendin, maar ook al leen. De ontmoeting draagt een besloten karakter. Bibliotheek. In Veldhoven (Noord-Brabant) hebben her vormden en gereformeerden een plan gemaakt voor een "kerk- bibliotheek". Niet om de openba re bibliotheek concurrentie aan te doen maar om heel veel uitga ven die een tudj? op de boekenta fels hebben gelegen niet in de vuilnisbak te laten verdwijnen. De bedoeling is dat de collectie achtergrond informatie gaat be vatten voor catechisaties, ge sprekskringen enzovoort. Voor de inrichting is een gemeentehd met bibliotheekervanng aange trokken Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Baambrugge A Jumelet Vlaardingen. bedankt Mplun .1.111 den Rijn T Tijsma OotmarMim Christelijke Gereformeerde Kerken: i>edankt voor Utrecht-Noord H Klomp Zwaagwesteinde Gereformeerde Gemeenten: be dankt vooi Boskoop A. Vergunst Veen. voor Goudswaard D. Riet dijk Vlaardingen o erfcod de Evangelische Kerk in West- Du itsland doet pogingen om te komen tot een verbod op of in elk geval een beperking van alcohol reclame. Pander heeft de ideale oplossing om het 'glazen oog' mooi te kunnen wegbergen, achter een front van bloem-mahonie. De deurtjes draaien 270°. Het achterschot heeft ventilatic-openingen. Achter de 'laden' vindt u een extra ruimte voor bijvoorbeeld grammo foonpLiten. Komt u even kijken nu er nog voldoende voorraad is. Speciale prijs 995.- Lcuicn: Brccstr.Lit 146 Botcrm.irkt 21-22 DEN HAAG - AMSTERDAM - ROTTERDAM - EINDHOVEN - LEIDEN - GRONINGEN - ENSCHEDE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 21