Maggie MacNeal werkt nuchter aan terugkeer T Keurige koor zang van Wassenaarden Ik wil per sé niet op de schnabbeltoer Gaudeamus-kwartet verdient compliment Margriet Eshuijs krijgt een beurs .^toegelichte. f/üj^Rfögmmma i 2 1) Crazy little thing called love: Queen 3 3) We belong to the night: Ellen Foley 4 2) We got the whole world: Nottingham Fo rest 5 4) Gimme gimme gimme: Abba 6 9) She's in love with you: Suzy Quatro 7 7) Oh yes I do: Luv 8 (18) Get up and boogie: Freddie James 9 6) Message in a bottle: Police 10 (14) It's all in the bible: Snoopy Londen 1(1) Eton Rifles: Jam 2 2) When you're in love with a beautiful wo man: Dr Hook 3 3) Still: Commodores 4 4) Crazy little thing called love: Queen 5 (11) One step beyond: Mad ness 6 9) No more tears: Donna Summer/Barbra Strei sand 7 (26) Complex: Gary Numan 8 (12) Ladies night Kool and the Gang 9 (10) Knocked it off: B. A. Robertson 10 (23) Que sera mi vida: Gib son Borthers New York 1 1) No more tears: Barbra Streisand/Donna Summer 2 2) Babe: Styx 3(3) Still: Commodores 4 8) Please don't go: KC and the Sunshine Band 5 4) Heartache tonight Eagles 6 (11) Escape (the pina colada song): Rupert Holmes 7 5) Pop Muzik: M 8 6) Dim all the lights: Don na Summer 9 (10) Ships: Barry Manilow 10 7) You decorated my life: Kenny Rogers 2 2) 3 3) 4 4) 5 6) 6 8) 7 5) 8 7) 9 9) 10 (10) We don't talk anymore: Cliff Richard I was made for loving you: Kiss I don't like mondays: Boomtown Rats Bright eyes: Art Gar- funkel 1-2-3-4 Red Light: Teens Don't bring me down: Electric light orchestra Born to be alive: Pa trick Hernandez El lute: Boney M Boy oh boy: Racey Voulez vous: Abba HILVERSUM (GPD) - In 1974 hield het succesrijke duo Mouth and MacNeal op te bestaan. Willem Duyn pootte een ander meisje naast zich neer en Sjoukje van 't Spijker bleef achter op de keien. Beiden verdwenen nagenoeg uit het nieuws en de dagen van de grote successen leken voorgoed voorbij. Willem Duyn liet enkele maanden geleden weer eens van zich horen met een plaatje, dat hoog in de nationale hitparade terecht kwam. Sjoukje ging solo verder en scoorde af en toe niet onaardig met enkele nummers. De echte top wist zij tot op heden echter niet meer te bereiken. Sinds kort gloort er evenwel weer hoop, want Sjoukje leverde de elpee Nighttime af; van de titel song verscheen ook een single Nighttime, een onvervalst disco- produkt, is de splinternieuwe troefkaart van Maggie MacNeal. Het ziet er niet slecht uit, want al een week na het uitkomen van de plaat viel Nighttime geregeld op de radio te beluisteren. Óok de televisiekijkers hebben Maggie inmiddels weer kunnen aan schouwen. Zelfs is zij in de race om ons land te vertegenwoordi gen op het komende Eurovisie- Songfestival in Den Haag. Vijfjaar geleden ging Sjoukje van 't Spijker haar eigen weg. Wat is er daarna allemaal met haar ge beurd? Sjoukje: „De eerste tijd gebeurde er helemaal niks. Willem zette er een ander meisje naast en die kon gewoon verder. Ik kon natuurlijk moeilijk „How do you do" in m'n eentje gaan zingen. Ik moest een geheel nieuw repertoire gaan op zetten" - Hoe reageerde je omgeving? .,Oh, heel positief. Veel mensen vonden het vervelend voor mij, maar aan de andere kant zeiden ze: wees maai blij datje van hem af bent. Nu kun je tenminste je eigen gang gaan. Maar dat was best moeiljk, want de mensen waren een bepaalde stijl van je gewend. Met „When you're gone" was ik in één klap van het Mouth and MacNeal-image af. Ik vond het doodeng, omdat het een mooie, rustige compositie was. Het publiek was dat niet van mij gewend. Daarna kwam „Terug naar de kust", ter gelegenheid van de kinderboekenweek. Maggie MacNeal: 'Het lijkt me heerlijk om een wilde show te doen' LEIDEN - Met het optreden van het Gaudeamus-kwartet gister avond in de foyer van de stadsge hoorzaal is een serie van drie ka mermuziekconcerten afgesloten, die helaas te weinig aandacht heeft gekregen. Ze gaven het nostalgische gevoel van een nog niet zo ver verleden toen hier op dit gebied een rijke traditie be stond en waar een ruime plaats was ingeruimd voor 'ensemble- spel. Het is te hopen dat in een volgend seizoen de opbouw van zo'n traditie weer ter hand wordt genomen. In elk geval was het Gaudeamus- kwartet daarvoor een warme pleitbezorger. Het is een geper fectioneerd ensemble met een prachtige homogene klank en met een raffinement dat wordt gevoed uit een zuidelijk aan doend temperament. Met al deze goede hoedanigheden heeft het viertal, Jan Witsenberg, Paul Hendriks, Hans Neuburger en Max Werner, respectievelijk eer ste en tweede viool, altviool en cello, het tweede Strijkkwartet van Johannes van Bree overeind gehouden. Het was een genoeg lijk soort salonmuziek, zoals in de vorige eeuw zoveel is geschreven, bijna simpel van opbouw, maar toch goed in het gehoor liggend. Heel wat meer had Ives te vertel len in zijn eerste Strijkkwartet, dat bijna nog geheel tonaal was geschreven, maar waarin vele plotselinge en grappige harmoni sche wendingen toch al de grote stijlhervormer deden vermoe den. Het was te verwachten: Debussy werd het hoogtepunt van deze avond. Alles wat het Gaudeamus- kwartet in huis had aan raffine ment etaleerde het hier. Opval lend was het dat men zich met dit hevig temperament toch bond aan gedempte impressionisti sche tussentinten. Nergens werd de toon "open" En dit was nu juist het raffinement. Het was anders dan wij het ooit van een ander ensemble hebben gehoord. Een groot compliment voor het Gaudeamus-kwartet. BEP RIJNDERS Dat was best een probleem, want het publiek denkt daarna meteen datje de hele avond Nederlands talige liedjes komt zingen. Dat was in een tijd, dat ik met een groep in het land optrad, en we deden op het podium best een progressief repertoire. We ston den af en toe ook op een dans avondje van een jubilerende ver eniging. Die mensen schrokken zich dan ongelukkig. Iedereen dacht Oh, jij gaat vanaf nu Ne derlandstalig zingen. Ik heb dat later ook weer gemerkt na het programma met de jarige Konin gin, waarin ik met kinderen op trad. Meteen werd ik weer in een hokje gestopt" „Ja bijvoorbeeld „Love was in your eyes". Ik vond dat zelf een heel mooi nummer, maar het had ei- gelijk meteen na ..When you're gone" uit moeten komen. Op een gegeven moment denk je de juis te formule te hebben gevonden, maar dan zitje er toch weer naast. Ook de single „You and I" flop te" AMSTERDAM (ANP) - Zangeres Margriet Eshuijs uit Wormerveer krijgt een beurs van tienduizend gulden voor de ontwikkeling van haar talent op het gebied van licht eigentijds amusement. Het geld komt van de Pall Mali Export Stichting. De jury oordeelde "dat het talent van Margriet Eshuijs Margriet Eshuijs een voor Nederland zeldzaam gehalte heeft". Aanleiding voor de toekenning zijn met name Eshuijs grote inzet, motivatie, en haar oriëntatie op een breed vlak van de muziek, al dus de jury. In de jury zaten Wim Bary, Jasperi- na de Jong. mr. Simone de Waard, Dick Kooiman en Hans van Willigenburg. De beurs die wordt toegekend aan talent op het gebied van licht amusement wordt 10 december in het Am sterdamse Lido uitgereikt. Margriet Eshuijs maakte deel uit van de muziekgroep "Lucifer", die eigen werk vertolkte. Na ont binding van de groep vormde zij een trio met Dick en Henny Buijsman. Een topper werd haar nummer "House for sale". Verder schreef en vertolkte zij muziek voor onder meer film en toneel. Up een gegeven moment ben je naar het buitenland gegaan. Was dat omdat het in Nederland niet naar wens ging? „Nou nee, ik ging naar Brazilië om dat ik daar al zes weken nummer één stond met „When you're go ne". Daar is toen ook een tv-spe- cial opgenomen." - Het kostte toch aardig wat moeite in Nederland weer aan de top te komen. „Ja, dat was heel moeilijk. Je kunt natuurlijk grote verhalen ophan gen en naar het buitenland gaan, maar dat vond ik onzin. Ten eer ste woon je nog hier, dus zul je het er voorlopig moeten doen. Bo vendien ben ik ook niet zo'n type dat meteen hoteldebotel is van een ander land" - Maar in een land als Amerika lig gen voor een goed artiest natuur lijk wel erg veel mogelijkhe den. „Ja dat is zeker zo, maar zoiets ga ik niet uitproberen. Overigens heb ik al eens een plaatje uitgebracht in de Verenigde Staten. Dat was heel leuk, want die kwam terecht op 101. Dus net de top-honderd niet binnen. Het was het nummer „The one and only". Dat ik vorig jaar naar Amerika ben gegaan was niet mijn beslissing. De di recteur van mijn platenmaat schappij, Ben Bunders, kwam daarmee. Hij ziet voor mij nog steeds een grote toekomst in Amerika" - Je nieuwe elpee is helemaal in Amerika opgenomen. Kan daar uit worden afgeleid dat je op de Amerikaanse markt mik? „Nou men ziet dat bij mijn platen maatschappij wel zitten. Ben heeft het altijd in zijn hoofd ge had. Half januari komt de single daar uit. Dan pas, omdat er een nieuwe hoes moet worden ont worpen. Men vond deze hoes iets te disco-achtig" - Is het niet jammer dat iemand die over kwaliteit beschikt een disco nummer nodig heeft om aan de top terug te keren? „Oké, maar je hebt natuurlijk disco en disco. Je hebt Boney M. en Donna Summer. Met haar word ik de laatste tijd vergeleken. Ik vond dit nummer leuk om te doen. Trouwens geen enkel liedie op deze elpee heb ik met tegenzin gedaan. Ik hoop alleen niet dat de mensen nu gaan denken: die Maggie MacNeal gaat voortaan disco zingen. Aan de langzame nummers geef ik zelf ook de voorkeur. Bijvoorbeeld „Even I can fall in love" Kennissen, die helemaal geen ver stand van muziek hebben, vin den dat een fijn nummer, maar ook muzikanten. Die zeggen: Dat is een single. Maar goed, denk ik dan, dat kan dan altijd nog. Je moet niet vergeten dat het na een lange tijd van weg-zijn wel weer nodig is van je te laten horen. Men moet weer even zeggen: MacNeal is er weer en heel duidelijk ook" „Ik zou nog zoveel willen. Als je mij m'n gang zou laten gaan, kreeg je cabaret, klassiek en nog veel meer. Het lijkt mij heerlijk om een wilde show te doen. Ik denk daar wel eens aan als ik een show zie met rookbommen, lichteffec ten, met een schreeuwend koor er achter. Gewoon lekker herrie maken, heerlijk lijkt mij dat. Maar aan de andere kant zie ik mij ook weer in een mooie lange jurk in een show van Sinatra" - Plannen? „Het liefst natuurlijk een eigen be geleidingsgroep. Nu sta ik met een orkestband te zingen en dat is niet ideaal. Je kunt natuurlijk heel idealistisch te werk gaan, maar dan hou je niet meer dan zes tientjes over. Ik hoor wel eens dat men een vergelijking maakt met Cisca Peters en Ria Valk. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Dat is toch een heel ander straatje? Die doen schnabbels en er staat toevallig een orkestje. En dan kom ik hele mooie dingen zingen waar koor in moet. Dat kan natuurlijk niet. Ik wil per se niet zomaar op de schnabbeltoer. Dan is het wel gemakkelijk ver dienen hoor. maar ik ben daar te veel muzikante voor. Ik kan dat niet. Een eigen groep is momen teel financieel niet haalbaar. Ja, stel dat ik met „Nighttime" straks drie of vier weken één kom en daarna nóg een hit krijg, pas dan kun je zeggen: het is weer haal baar". galerie GEOPEND de Linde Schilderijen, aquarellen en tekeningen 19e en 20e eeuw, M. Bauer, J. Dijkstra, F. Hart Nibbrig, J. Hilverdink, vy- W.A. Knip, W C. Rip, Suze Robertson, Willy Sluyter, J, Wiegers, H.J. Wolter, Voorstraat 107. J.H. Wijsmuller, W. de Zwart e.a. Dagelijks na telefonische 2201HR Noordwijk, afspraak. 01719-15280. LEIDEN - Het koopavondconcert in de Lutherse Kerk werd ver zorgd door het Wassenaars Ka merkoor (onder leiding van Jan van Biezen) en de organist Rijk Jansen. Het koor, dat één a twee tenoren te kort komt gaf blijk van een met veel zorg gekweekte zangcultuur. De stemmen zijn zuiver en in vol doende mate op elkaar afge stemd. Daar alle stukken, zoals het bij zo'n ensemble past, a cap- pella werden gezongen, was het stemmenverloop nauwkeurig te volgen. Het bleek echter, dat de zegging nog wat meer reliëf kon hebben. De uitspraak was met name wat de Nederlandse en Duitse teksten betreft duidelijk. Bij de Franse teksten was dit in mindere mate het geval. De con- sonanten klonken daar niet scherp geprononceerd genoeg. Het koor verklankte een aantal mooie liederen, in meerderheid uit de Nederlandse renaissance- periode in de laatste bloei. Jan Pieterszoon Sweelinck, die het psalter van Genève gebruikte schreef dus op Franse teksten. We hoorden in technisch en vo caal opzicht te prijzen vertolkin gen van de psalmen 24 en 122. Het tempo van 24 was iets te lang zaam. Maar in dit geval is een min of meer statige voordracht wel te verdedigen. Niet echter het te kort aan enthousiasme, waarvan deze, in of vóór Jerusalem gezon gen processie-liederen doortrok ken behoren te zijn. De Wasse- naarders zongen wel keurig maar niet blij. De organist speelde fraai, maar ook heel voorzichtig. Het koor was zeer te waarderen in drie kerstliederen van de Ant werpenaar Guillaume Messaus (1585-1640). JOHAN VAN WOLFSWINKEL NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het zal je kind maar wezen, tv-serie (TROS) 19.35 - Op volle toeren (TROS) 20.30 - Derrick, tv-sene (TROS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Gesprek met de minister-president (TROS) 22.05 - TV-Privé (TROS) 23.00 - De wandelende Jood en de heilige land-loper, discussie (IKON) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Lastechniek, herh. les 5 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Pommetje Horlepiep, jeugdserie (NCRV) 19.25 - Lassie, jeugdserie (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Kwistig met muziek, muzikale spelshow (NCRV) 21.45 - Geheim commando, tv-serie (NCRV) 22.35 - Hier en nu (NCRV) 23.15 - Mijn idee (NCRV) 23.25 - Nachtvlucht, speelfilm (NCRV) 24.00 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I Regionaal progr.: NDR: 18-OOSport. 18.30 Actual.18.40 Region, nws. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 St. Pauli Lan- dungsbrucken, tv-serie. 19.25 Re- gio.magaz. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.00 Nactte und Tage, tv-serie. 18.30 Inform, serie. 18.40 Nachte und Ta- ge, tv-sene. 19.15 Actual. (Einde rega progr 20.00 Journ. 20.15 Zwi- schenden Zeilen (Between the li- nes)' speelfilm. 21.55 Econom. ma- gaz. 22.30 Actual, en parlementair overz. 23.00 Sport 23.25 Sonderde- zemat KI, tv-serie. 0.25 Journ. DUITSLAND II 18.20 Slapstick. 18.40 Slapstick. 19.00 Journ. 19.30 Buitenlandse re portages. 20.15 Der Alte, tv-se- rie.21.15 Dierenmagaz. 22.0E Actual. 22.20 Cultureel magaz. 23.05 Vier im roten Kries (Le cercle rouge), speel film. 1920 Journ. DUITSLAND III WDR 18 00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus Sociale wetenschappen. 19.00 Vnje- tijdsmagaza 19.45 Journal Journ. 20.00 Joum. 20.15 Inform, progr. 21.00 Actueel magaz. 21.15 Filmre- portage. 22 00 Licht progr. 22.30 Me ditatie. 23.00 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Jeugdfilmsene. 18.15 Kleuter progr. 18.30 Open School. 19 00 Re gionaal magaz. 19.35 Mededelingen. 19.45 Joum 20.10 Weerber. 20 15 The Sunshine Boys, filmkomedie. 22.00 Literair magaz. 22.50 NET II Van 20.15: tot 20.15 Zie NET 1.20 15 Gier en geur van bloemen (Jauche tv-serie. Levjojen), tv-serie. 20 40 Humoristisch danstheater. 21.20 Cultureel magaz. 21.50 Nek (Neck), tv-speL in de televisie-actualiteitenrubriek Hier en Nu van de NCRV wordt vanavond de eerste van twee afleveringen uitgezonden van een programma naar aanleiding van de brede maatschappelijke discussie over energie. De tweede aflevering komt donderdag 14 december op het scherm. (Nederland 2, 2220 uur "Nachtvlucht" is de titel van een korte Canadese speelfilm die de NCRV-televisie vanavond uitzendt. Het verhaal, naar de roman van de Franse vlieger-schrijver Antoi- ne de Saint-Exupéryspeelt zich af in 1930 op het vliegveld van Buenos Aires in ArgentiniëRivièreeen inde vliegerij gehard man, probeert met een aantal vliegtuigen het postvervoer op gang te brengen, in concurrentie met de trein. Bij nacht en ontij moeten de piloten echter de lucht m en dat leidt tot een dramatische nachtvlucht van piloot Fabien. Hij komt in een storm terecht en arriveert niet op de plaats van bestemming. In de hoofdrollen: Trevor Howard als Rivière. Bo Svenson als Fa bien, Celine Lomez als Simone. Regie: Desmond Davis. (Nederland 2,2325 uur.) VRIJDAG 30 NOVEMBER u,t studiol. 16.02 (S) De Spccl- HILVERSUM I NOS: Ieder heel uur nws. KRO: 18.11 Echo. 18.21 (S)En zo hoort het ook. 18.58 Oarktberichten. 19.02 (S)Lunt uit. 19.55 Overweging. 20.03 (S) Vanoud zeer tot zeer oud.21.02 (S)Nine o'clock jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.02 (S) Met het oog opmor- gen. KRO: 0.02 (S) De Nachtspiegel. 1.02(S) De Haagse Nacht. Overzicht muz. stromingen vanaf de 60er laren 6.02 (S) Coantry time. 6.50 Het le vende woord. HILVERSUM II NOS: Ieder heel uur nws. 18.03 (S)De AVONDSPITS MET DE Natmnalé Hitparade. 19.02 (S) De Rock en Roll Methode. VPRO:20.02 (S) Oorkus- sen. 21.30 (S) Black Star Liner 22.30 (S) De Suite. HILVERSUM III VOO 1800 Vervolg Info-Ra- dio OVERHEIDSVOORLCHTING 18.40 De Nederlandse Antillen P P 18 50 Uitzending van DS 70 VOO HILVERSUM IV 19 00 Veronica Sporta NOS 20 00<S) Europees concertpodium. 22 30 Nws. 22.40 NOS-Cultuur Special. 23.30 (S) Horizon. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOE: 7 00 Nws. TROS: 7.10 Och- tendgzm. 7.20 TROS binnenkort. 7.30 Nws. 7.36 Aktua. 8.00 Nws. 8 11 Toeraktuaa. 8.30 Nws. 8.36Kicskeu- ng. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.1Ê Waterstanden. 9.15 Kom er maar eens bij. 10.30 Aktua-sport. 1100 Coulissen. 12.26 Meded voor lad-en tuinb 12 30 Nws. 12 36 Aktua. 13 00 Nws. 13.11 Introduktie Kernpunt. 13.20 Onder de mensen. 14900 Kern punt. 15.00 Sport na sport. 15 30 Janboel. 16.00 Aktua-extra. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Aktua. HILVERSUM III (NOS: Ieder heel uur nws NCRV: 7.02 (S) Lopfrisser 903 (S)Happy Sound. 10.03 (S) Popstation 11 03 (S) Pop non stop. 12.03 (S) Los Vast 14.03 (S) Op Stap 14 03 (S) Dis- co-Expres. 16 03 (S) NCRV-Zater- rlap-Snort ZATERDAG 1 DECEMBER HILVERSUM I (NOS: Ieder heel uur nwe.). VARA" 7.03 (S) Hallo hier Tilversuin' <8.03 Dingen van dedagi. 9.30 (S) ZI a la creme 11.02(S) De VARA feliciteert. 12.03 (S) Tussen start en finish 13.03 (S) In de Rooie Haan. 15 02 <Ei Muz NOS: 7 00 Nws. AVRO: 7 u2 (S) Op een klein stationnetje, 's morgens inde vroegte 8.00 (S)Klaesiek mot Caroline. 9900 Nws. 9.02 (S) Progr.-overz. 12 05 <E) Famlie- plaatje, klassieke verzoeken 12.45 (S) Driekleur aan de lopende band. Radio Filharmonisch Orkc-.t met solisten: Nederlandse volksmuza 13 15(S) Opera met .4.00 Nws. 14 02 Progr -overz 14 05 <S> AVRO s Platen-Publieks-Prijs. 14.30 (S) In gevarieerde bezetting. 15.30-17 00 (S) Klassieke pianomuz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5