Maggie MacNeal werkt
nuchter aan terugkeer
T
Keurige koor
zang van
Wassenaarden
Ik wil per sé niet
op de schnabbeltoer
Gaudeamus-kwartet
verdient compliment
Margriet Eshuijs
krijgt een beurs
.^toegelichte.
f/üj^Rfögmmma i
2 1) Crazy little thing called
love: Queen
3 3) We belong to the night:
Ellen Foley
4 2) We got the whole
world: Nottingham Fo
rest
5 4) Gimme gimme gimme:
Abba
6 9) She's in love with you:
Suzy Quatro
7 7) Oh yes I do: Luv
8 (18) Get up and boogie:
Freddie James
9 6) Message in a bottle:
Police
10 (14) It's all in the bible:
Snoopy
Londen
1(1) Eton Rifles: Jam
2 2) When you're in love
with a beautiful wo
man: Dr Hook
3 3) Still: Commodores
4 4) Crazy little thing called
love: Queen
5 (11) One step beyond: Mad
ness
6 9) No more tears: Donna
Summer/Barbra Strei
sand
7 (26) Complex: Gary Numan
8 (12) Ladies night Kool and
the Gang
9 (10) Knocked it off: B. A.
Robertson
10 (23) Que sera mi vida: Gib
son Borthers
New York
1 1) No more tears: Barbra
Streisand/Donna
Summer
2 2) Babe: Styx
3(3) Still: Commodores
4 8) Please don't go: KC and
the Sunshine Band
5 4) Heartache tonight
Eagles
6 (11) Escape (the pina colada
song): Rupert Holmes
7 5) Pop Muzik: M
8 6) Dim all the lights: Don
na Summer
9 (10) Ships: Barry Manilow
10 7) You decorated my life:
Kenny Rogers
2 2)
3 3)
4 4)
5 6)
6 8)
7 5)
8 7)
9 9)
10 (10)
We don't talk anymore:
Cliff Richard
I was made for loving
you: Kiss
I don't like mondays:
Boomtown Rats
Bright eyes: Art Gar-
funkel
1-2-3-4 Red Light:
Teens
Don't bring me down:
Electric light orchestra
Born to be alive: Pa
trick Hernandez
El lute: Boney M
Boy oh boy: Racey
Voulez vous: Abba
HILVERSUM (GPD) - In 1974 hield het succesrijke duo
Mouth and MacNeal op te bestaan. Willem Duyn pootte
een ander meisje naast zich neer en Sjoukje van 't Spijker
bleef achter op de keien. Beiden verdwenen nagenoeg uit
het nieuws en de dagen van de grote successen leken
voorgoed voorbij.
Willem Duyn liet enkele maanden
geleden weer eens van zich horen
met een plaatje, dat hoog in de
nationale hitparade terecht
kwam. Sjoukje ging solo verder
en scoorde af en toe niet onaardig
met enkele nummers. De echte top
wist zij tot op heden echter niet
meer te bereiken.
Sinds kort gloort er evenwel weer
hoop, want Sjoukje leverde de
elpee Nighttime af; van de titel
song verscheen ook een single
Nighttime, een onvervalst disco-
produkt, is de splinternieuwe
troefkaart van Maggie MacNeal.
Het ziet er niet slecht uit, want al
een week na het uitkomen van de
plaat viel Nighttime geregeld op
de radio te beluisteren. Óok de
televisiekijkers hebben Maggie
inmiddels weer kunnen aan
schouwen. Zelfs is zij in de race
om ons land te vertegenwoordi
gen op het komende Eurovisie-
Songfestival in Den Haag.
Vijfjaar geleden ging Sjoukje van
't Spijker haar eigen weg. Wat is
er daarna allemaal met haar ge
beurd?
Sjoukje: „De eerste tijd gebeurde er
helemaal niks. Willem zette er
een ander meisje naast en die kon
gewoon verder. Ik kon natuurlijk
moeilijk „How do you do" in m'n
eentje gaan zingen. Ik moest een
geheel nieuw repertoire gaan op
zetten"
- Hoe reageerde je omgeving?
.,Oh, heel positief. Veel mensen
vonden het vervelend voor mij,
maar aan de andere kant zeiden
ze: wees maai blij datje van hem
af bent. Nu kun je tenminste je
eigen gang gaan. Maar dat was
best moeiljk, want de mensen
waren een bepaalde stijl van je
gewend. Met „When you're gone"
was ik in één klap van het Mouth
and MacNeal-image af. Ik vond
het doodeng, omdat het een
mooie, rustige compositie was.
Het publiek was dat niet van mij
gewend. Daarna kwam „Terug
naar de kust", ter gelegenheid
van de kinderboekenweek.
Maggie MacNeal: 'Het lijkt me heerlijk om een wilde show te doen'
LEIDEN - Met het optreden van
het Gaudeamus-kwartet gister
avond in de foyer van de stadsge
hoorzaal is een serie van drie ka
mermuziekconcerten afgesloten,
die helaas te weinig aandacht
heeft gekregen. Ze gaven het
nostalgische gevoel van een nog
niet zo ver verleden toen hier op
dit gebied een rijke traditie be
stond en waar een ruime plaats
was ingeruimd voor 'ensemble-
spel. Het is te hopen dat in een
volgend seizoen de opbouw van
zo'n traditie weer ter hand wordt
genomen.
In elk geval was het Gaudeamus-
kwartet daarvoor een warme
pleitbezorger. Het is een geper
fectioneerd ensemble met een
prachtige homogene klank en
met een raffinement dat wordt
gevoed uit een zuidelijk aan
doend temperament. Met al deze
goede hoedanigheden heeft het
viertal, Jan Witsenberg, Paul
Hendriks, Hans Neuburger en
Max Werner, respectievelijk eer
ste en tweede viool, altviool en
cello, het tweede Strijkkwartet
van Johannes van Bree overeind
gehouden. Het was een genoeg
lijk soort salonmuziek, zoals in de
vorige eeuw zoveel is geschreven,
bijna simpel van opbouw, maar
toch goed in het gehoor liggend.
Heel wat meer had Ives te vertel
len in zijn eerste Strijkkwartet,
dat bijna nog geheel tonaal was
geschreven, maar waarin vele
plotselinge en grappige harmoni
sche wendingen toch al de grote
stijlhervormer deden vermoe
den.
Het was te verwachten: Debussy
werd het hoogtepunt van deze
avond. Alles wat het Gaudeamus-
kwartet in huis had aan raffine
ment etaleerde het hier. Opval
lend was het dat men zich met dit
hevig temperament toch bond
aan gedempte impressionisti
sche tussentinten. Nergens werd
de toon "open" En dit was nu
juist het raffinement. Het was
anders dan wij het ooit van een
ander ensemble hebben gehoord.
Een groot compliment voor het
Gaudeamus-kwartet.
BEP RIJNDERS
Dat was best een probleem, want
het publiek denkt daarna meteen
datje de hele avond Nederlands
talige liedjes komt zingen. Dat
was in een tijd, dat ik met een
groep in het land optrad, en we
deden op het podium best een
progressief repertoire. We ston
den af en toe ook op een dans
avondje van een jubilerende ver
eniging. Die mensen schrokken
zich dan ongelukkig. Iedereen
dacht Oh, jij gaat vanaf nu Ne
derlandstalig zingen. Ik heb dat
later ook weer gemerkt na het
programma met de jarige Konin
gin, waarin ik met kinderen op
trad. Meteen werd ik weer in een
hokje gestopt"
„Ja bijvoorbeeld „Love was in your
eyes". Ik vond dat zelf een heel
mooi nummer, maar het had ei-
gelijk meteen na ..When you're
gone" uit moeten komen. Op een
gegeven moment denk je de juis
te formule te hebben gevonden,
maar dan zitje er toch weer naast.
Ook de single „You and I" flop
te"
AMSTERDAM (ANP) - Zangeres
Margriet Eshuijs uit Wormerveer
krijgt een beurs van tienduizend
gulden voor de ontwikkeling van
haar talent op het gebied van licht
eigentijds amusement. Het geld
komt van de Pall Mali Export
Stichting. De jury oordeelde "dat
het talent van Margriet Eshuijs
Margriet Eshuijs
een voor Nederland zeldzaam
gehalte heeft".
Aanleiding voor de toekenning zijn
met name Eshuijs grote inzet,
motivatie, en haar oriëntatie op
een breed vlak van de muziek, al
dus de jury.
In de jury zaten Wim Bary, Jasperi-
na de Jong. mr. Simone de
Waard, Dick Kooiman en Hans
van Willigenburg. De beurs die
wordt toegekend aan talent op
het gebied van licht amusement
wordt 10 december in het Am
sterdamse Lido uitgereikt.
Margriet Eshuijs maakte deel uit
van de muziekgroep "Lucifer",
die eigen werk vertolkte. Na ont
binding van de groep vormde zij
een trio met Dick en Henny
Buijsman. Een topper werd haar
nummer "House for sale". Verder
schreef en vertolkte zij muziek
voor onder meer film en toneel.
Up een gegeven moment ben je
naar het buitenland gegaan. Was
dat omdat het in Nederland niet
naar wens ging?
„Nou nee, ik ging naar Brazilië om
dat ik daar al zes weken nummer
één stond met „When you're go
ne". Daar is toen ook een tv-spe-
cial opgenomen."
- Het kostte toch aardig wat moeite
in Nederland weer aan de top te
komen.
„Ja, dat was heel moeilijk. Je kunt
natuurlijk grote verhalen ophan
gen en naar het buitenland gaan,
maar dat vond ik onzin. Ten eer
ste woon je nog hier, dus zul je het
er voorlopig moeten doen. Bo
vendien ben ik ook niet zo'n type
dat meteen hoteldebotel is van
een ander land"
- Maar in een land als Amerika lig
gen voor een goed artiest natuur
lijk wel erg veel mogelijkhe
den.
„Ja dat is zeker zo, maar zoiets ga ik
niet uitproberen. Overigens heb
ik al eens een plaatje uitgebracht
in de Verenigde Staten. Dat was
heel leuk, want die kwam terecht
op 101. Dus net de top-honderd
niet binnen. Het was het nummer
„The one and only". Dat ik vorig
jaar naar Amerika ben gegaan
was niet mijn beslissing. De di
recteur van mijn platenmaat
schappij, Ben Bunders, kwam
daarmee. Hij ziet voor mij nog
steeds een grote toekomst in
Amerika"
- Je nieuwe elpee is helemaal in
Amerika opgenomen. Kan daar
uit worden afgeleid dat je op de
Amerikaanse markt mik?
„Nou men ziet dat bij mijn platen
maatschappij wel zitten. Ben
heeft het altijd in zijn hoofd ge
had. Half januari komt de single
daar uit. Dan pas, omdat er een
nieuwe hoes moet worden ont
worpen. Men vond deze hoes iets
te disco-achtig"
- Is het niet jammer dat iemand die
over kwaliteit beschikt een disco
nummer nodig heeft om aan de
top terug te keren?
„Oké, maar je hebt natuurlijk disco
en disco. Je hebt Boney M. en
Donna Summer. Met haar word
ik de laatste tijd vergeleken. Ik
vond dit nummer leuk om te
doen. Trouwens geen enkel liedie
op deze elpee heb ik met tegenzin
gedaan. Ik hoop alleen niet dat de
mensen nu gaan denken: die
Maggie MacNeal gaat voortaan
disco zingen. Aan de langzame
nummers geef ik zelf ook de
voorkeur. Bijvoorbeeld „Even I
can fall in love"
Kennissen, die helemaal geen ver
stand van muziek hebben, vin
den dat een fijn nummer, maar
ook muzikanten. Die zeggen: Dat
is een single. Maar goed, denk ik
dan, dat kan dan altijd nog. Je
moet niet vergeten dat het na een
lange tijd van weg-zijn wel weer
nodig is van je te laten horen. Men
moet weer even zeggen: MacNeal
is er weer en heel duidelijk
ook"
„Ik zou nog zoveel willen. Als je mij
m'n gang zou laten gaan, kreeg je
cabaret, klassiek en nog veel
meer. Het lijkt mij heerlijk om
een wilde show te doen. Ik denk
daar wel eens aan als ik een show
zie met rookbommen, lichteffec
ten, met een schreeuwend koor er
achter. Gewoon lekker herrie
maken, heerlijk lijkt mij dat.
Maar aan de andere kant zie ik mij
ook weer in een mooie lange jurk
in een show van Sinatra"
- Plannen?
„Het liefst natuurlijk een eigen be
geleidingsgroep. Nu sta ik met
een orkestband te zingen en dat is
niet ideaal. Je kunt natuurlijk
heel idealistisch te werk gaan,
maar dan hou je niet meer dan zes
tientjes over. Ik hoor wel eens dat
men een vergelijking maakt met
Cisca Peters en Ria Valk. Maar
dat slaat natuurlijk nergens op.
Dat is toch een heel ander
straatje? Die doen schnabbels en
er staat toevallig een orkestje.
En dan kom ik hele mooie dingen
zingen waar koor in moet. Dat
kan natuurlijk niet. Ik wil per se
niet zomaar op de schnabbeltoer.
Dan is het wel gemakkelijk ver
dienen hoor. maar ik ben daar te
veel muzikante voor. Ik kan dat
niet. Een eigen groep is momen
teel financieel niet haalbaar. Ja,
stel dat ik met „Nighttime" straks
drie of vier weken één kom en
daarna nóg een hit krijg, pas dan
kun je zeggen: het is weer haal
baar".
galerie
GEOPEND
de Linde
Schilderijen, aquarellen en
tekeningen 19e en 20e eeuw,
M. Bauer, J. Dijkstra, F. Hart
Nibbrig, J. Hilverdink,
vy-
W.A. Knip, W C. Rip, Suze
Robertson, Willy Sluyter,
J, Wiegers, H.J. Wolter,
Voorstraat 107.
J.H. Wijsmuller, W. de Zwart
e.a.
Dagelijks na telefonische
2201HR Noordwijk,
afspraak.
01719-15280.
LEIDEN - Het koopavondconcert
in de Lutherse Kerk werd ver
zorgd door het Wassenaars Ka
merkoor (onder leiding van Jan
van Biezen) en de organist Rijk
Jansen.
Het koor, dat één a twee tenoren te
kort komt gaf blijk van een met
veel zorg gekweekte zangcultuur.
De stemmen zijn zuiver en in vol
doende mate op elkaar afge
stemd. Daar alle stukken, zoals
het bij zo'n ensemble past, a cap-
pella werden gezongen, was het
stemmenverloop nauwkeurig te
volgen. Het bleek echter, dat de
zegging nog wat meer reliëf kon
hebben. De uitspraak was met
name wat de Nederlandse en
Duitse teksten betreft duidelijk.
Bij de Franse teksten was dit in
mindere mate het geval. De con-
sonanten klonken daar niet
scherp geprononceerd genoeg.
Het koor verklankte een aantal
mooie liederen, in meerderheid
uit de Nederlandse renaissance-
periode in de laatste bloei.
Jan Pieterszoon Sweelinck, die het
psalter van Genève gebruikte
schreef dus op Franse teksten.
We hoorden in technisch en vo
caal opzicht te prijzen vertolkin
gen van de psalmen 24 en 122. Het
tempo van 24 was iets te lang
zaam. Maar in dit geval is een min
of meer statige voordracht wel te
verdedigen. Niet echter het te
kort aan enthousiasme, waarvan
deze, in of vóór Jerusalem gezon
gen processie-liederen doortrok
ken behoren te zijn. De Wasse-
naarders zongen wel keurig maar
niet blij.
De organist speelde fraai, maar ook
heel voorzichtig.
Het koor was zeer te waarderen in
drie kerstliederen van de Ant
werpenaar Guillaume Messaus
(1585-1640).
JOHAN VAN WOLFSWINKEL
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Spanjaarden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Het zal je kind maar wezen, tv-serie (TROS)
19.35 - Op volle toeren (TROS)
20.30 - Derrick, tv-sene (TROS)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Gesprek met de minister-president (TROS)
22.05 - TV-Privé (TROS)
23.00 - De wandelende Jood en de heilige land-loper, discussie
(IKON)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Lastechniek, herh. les 5 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Pommetje Horlepiep, jeugdserie (NCRV)
19.25 - Lassie, jeugdserie (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Kwistig met muziek, muzikale spelshow (NCRV)
21.45 - Geheim commando, tv-serie (NCRV)
22.35 - Hier en nu (NCRV)
23.15 - Mijn idee (NCRV)
23.25 - Nachtvlucht, speelfilm (NCRV)
24.00 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
Regionaal progr.: NDR: 18-OOSport.
18.30 Actual.18.40 Region, nws. 18.45
Kleuterprogr. 18.55 St. Pauli Lan-
dungsbrucken, tv-serie. 19.25 Re-
gio.magaz. 19.59 Progr. overz. WDR:
18.00 Nactte und Tage, tv-serie. 18.30
Inform, serie. 18.40 Nachte und Ta-
ge, tv-sene. 19.15 Actual. (Einde rega
progr 20.00 Journ. 20.15 Zwi-
schenden Zeilen (Between the li-
nes)' speelfilm. 21.55 Econom. ma-
gaz. 22.30 Actual, en parlementair
overz. 23.00 Sport 23.25 Sonderde-
zemat KI, tv-serie. 0.25 Journ.
DUITSLAND II
18.20 Slapstick. 18.40 Slapstick.
19.00 Journ. 19.30 Buitenlandse re
portages. 20.15 Der Alte, tv-se-
rie.21.15 Dierenmagaz. 22.0E Actual.
22.20 Cultureel magaz. 23.05 Vier im
roten Kries (Le cercle rouge), speel
film. 1920 Journ.
DUITSLAND III WDR
18 00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus
Sociale wetenschappen. 19.00 Vnje-
tijdsmagaza 19.45 Journal Journ.
20.00 Joum. 20.15 Inform, progr.
21.00 Actueel magaz. 21.15 Filmre-
portage. 22 00 Licht progr. 22.30 Me
ditatie. 23.00 Joum.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Jeugdfilmsene. 18.15 Kleuter
progr. 18.30 Open School. 19 00 Re
gionaal magaz. 19.35 Mededelingen.
19.45 Joum 20.10 Weerber. 20 15
The Sunshine Boys, filmkomedie.
22.00 Literair magaz. 22.50
NET II
Van 20.15: tot 20.15 Zie NET 1.20 15
Gier en geur van bloemen (Jauche
tv-serie. Levjojen), tv-serie. 20 40
Humoristisch danstheater. 21.20
Cultureel magaz. 21.50 Nek (Neck),
tv-speL
in de televisie-actualiteitenrubriek Hier en Nu van de NCRV
wordt vanavond de eerste van twee afleveringen uitgezonden van
een programma naar aanleiding van de brede maatschappelijke
discussie over energie. De tweede aflevering komt donderdag 14
december op het scherm. (Nederland 2, 2220 uur
"Nachtvlucht" is de titel van een korte Canadese speelfilm die de
NCRV-televisie vanavond uitzendt.
Het verhaal, naar de roman van de Franse vlieger-schrijver Antoi-
ne de Saint-Exupéryspeelt zich af in 1930 op het vliegveld van
Buenos Aires in ArgentiniëRivièreeen inde vliegerij gehard man,
probeert met een aantal vliegtuigen het postvervoer op gang te
brengen, in concurrentie met de trein.
Bij nacht en ontij moeten de piloten echter de lucht m en dat leidt tot
een dramatische nachtvlucht van piloot Fabien. Hij komt in een
storm terecht en arriveert niet op de plaats van bestemming.
In de hoofdrollen: Trevor Howard als Rivière. Bo Svenson als Fa
bien, Celine Lomez als Simone. Regie: Desmond Davis. (Nederland
2,2325 uur.)
VRIJDAG 30 NOVEMBER u,t studiol. 16.02 (S) De Spccl-
HILVERSUM I
NOS: Ieder heel uur nws. KRO:
18.11 Echo. 18.21 (S)En zo hoort
het ook. 18.58 Oarktberichten. 19.02
(S)Lunt uit. 19.55 Overweging. 20.03
(S) Vanoud zeer tot zeer oud.21.02
(S)Nine o'clock jazz. 22.02 (S) Goal.
NOS: 23.02 (S) Met het oog opmor-
gen. KRO: 0.02 (S) De Nachtspiegel.
1.02(S) De Haagse Nacht. Overzicht
muz. stromingen vanaf de 60er laren
6.02 (S) Coantry time. 6.50 Het le
vende woord.
HILVERSUM II
NOS: Ieder heel uur nws. 18.03 (S)De
AVONDSPITS MET DE Natmnalé
Hitparade. 19.02 (S) De Rock en Roll
Methode. VPRO:20.02 (S) Oorkus-
sen. 21.30 (S) Black Star Liner 22.30
(S) De Suite.
HILVERSUM III
VOO 1800 Vervolg Info-Ra-
dio OVERHEIDSVOORLCHTING
18.40 De Nederlandse Antillen P P
18 50 Uitzending van DS 70 VOO HILVERSUM IV
19 00 Veronica Sporta NOS 20 00<S)
Europees concertpodium. 22 30
Nws. 22.40 NOS-Cultuur Special.
23.30 (S) Horizon. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
NOE: 7 00 Nws. TROS: 7.10 Och-
tendgzm. 7.20 TROS binnenkort.
7.30 Nws. 7.36 Aktua. 8.00 Nws. 8 11
Toeraktuaa. 8.30 Nws. 8.36Kicskeu-
ng. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.1Ê
Waterstanden. 9.15 Kom er maar
eens bij. 10.30 Aktua-sport. 1100
Coulissen. 12.26 Meded voor lad-en
tuinb 12 30 Nws. 12 36 Aktua. 13 00
Nws. 13.11 Introduktie Kernpunt.
13.20 Onder de mensen. 14900 Kern
punt. 15.00 Sport na sport. 15 30
Janboel. 16.00 Aktua-extra. 17.24
Meded. 17.30 Nws. 17.36 Aktua.
HILVERSUM III
(NOS: Ieder heel uur nws NCRV:
7.02 (S) Lopfrisser 903 (S)Happy
Sound. 10.03 (S) Popstation 11 03 (S)
Pop non stop. 12.03 (S) Los
Vast 14.03 (S) Op Stap 14 03 (S) Dis-
co-Expres. 16 03 (S) NCRV-Zater-
rlap-Snort
ZATERDAG 1 DECEMBER
HILVERSUM I
(NOS: Ieder heel uur nwe.). VARA"
7.03 (S) Hallo hier Tilversuin' <8.03
Dingen van dedagi. 9.30 (S) ZI a la
creme 11.02(S) De VARA feliciteert.
12.03 (S) Tussen start en finish 13.03
(S) In de Rooie Haan. 15 02 <Ei Muz
NOS: 7 00 Nws. AVRO: 7 u2 (S) Op
een klein stationnetje, 's morgens
inde vroegte 8.00 (S)Klaesiek mot
Caroline. 9900 Nws. 9.02 (S)
Progr.-overz. 12 05 <E) Famlie-
plaatje, klassieke verzoeken 12.45
(S) Driekleur aan de lopende band.
Radio Filharmonisch Orkc-.t met
solisten: Nederlandse volksmuza
13 15(S) Opera met .4.00 Nws.
14 02 Progr -overz 14 05 <S> AVRO s
Platen-Publieks-Prijs. 14.30 (S) In
gevarieerde bezetting. 15.30-17 00
(S) Klassieke pianomuz.