Aspiranten Danstheater op een redelij 1 t niveau LIEVE CHOCO Rigoletto zonder decors Poppentheater uit Bratislava: perfect \NDAG 26 NOVEMBER 1979 Een jaar geleden lokte Karei van het Reve door een lezing tegen de literatuurweten schap een lange reeks nijdige artikelen en zelfs een boek uit van literatuurwetenschap pers die zich aangevallen wis ten. En nu heeft Jeroen Brou wers hetzelfde gepresteerd door in 90 pagina's „Tirade" een bommentapijt te leggen over Guus Luyters, die. zoals algemeen bekend is, als lite rair criticus van Het Parool beschouwd mocht woeden als de grote man bij wie alle dra den van de Nederlandse lite ratuur in de jaren zeventig samenkwamen en in de knoop raakten. Omdat Jeroen Brouwers in één moeite door meteen de vloer aanveegt met alle vrindjes en geestverwanten van Godfa ther Luyters ik zal ze niet al lemaal opsommen, maar Henk Spaan en Vic van de Reijt zijn er bij), is het niet verwonderlijk dat van die kant enig afweergeschut in II stelling werd gebracht, en het merkwaardige is nu dat drie columns van Henk Spaan in Het Parool, een halve column van Stoker in De Volkskrant, een stuk van Vic van de Reijt in Popria Cures en een recen sie in NRC-Handelsblad van Reinjan Mulder in staat zijn g gebleken dat hele pamflet van 90 pagina's van Jeroen Brouwers afdoende te neu traliseren. Het is alsof je de Vesuvius, tijdens zijn hevigste uitbarsting, ziet doven door middel van drie emmertjes water en twee en een half em- i mertje zand. Rara, hoe kan dat? Schuimbekkend. Om te beginnen heeft Jeroen Brouwers het verkeerde slachtoffer gekozen. Gerrit Komrij koos de eerste bladzij den van boeken van Jan Wol kers, Anton Koolhaas, Harry Mulisch erHugo Claus om aan te tonen dat zij wartaal schreven, maar Jeroen Brou wers koos Guus Luyters, tegen beter weten in ponerend dat deze het gezicht van de Ne derlandse literatuur in de af gelopen tien jaar heeft be paald. „Guus Luyters IS de jaren zeventig", schrijft Brouwers, en om dat waar te maken werkt hij Luyters op tot „literair criticus" van Het Parool, terwijl hij alleen maar eens per week een door gaans enthousiaste en meesta l literair getinte column schreef over de woonhuizen van Na bokov en F. Scott Fitzgerald, of over de fanclub die hij had opgericht voor Jane Austen. Jeroen Brouwers stoot Guus Luyters van een voetstuk af waar deze niet op stond, hooguit naar stond te kijken. Luyters is een spelevaarder in de literatuur, en daar maakt Jeroen Brouwers zich zo schuimbekkend boos over, dat hij de wat trieste aanblik biedt van een jager op groot wild met Tiroler hoedje op die met een stengun in een kip penren jacht maakt op een kip die allang van de leg af is. Want Guus Luyters is al vier maanden geen „literair criti cus" meer van Het Parool en schrijft nu reportages voor Panorama, zoals hij vroeger met Henk Spaan jongens- voetbalboeken schreef, en filmscenariootjes, en wat hem zo nog meer voor de pen kwam. Neurotische De tweede fout die Jeroen Brouwers gemaakt heeft is, dat hij in zijn schoonmaak woede („ik bepleit het nieuwe ventschap"orakelt hij, en: „vormen wij een nieuwe, een andere mafia"en: „kome er opnieuw: SCHOONHEID. Kome er opnieuw: PROPER HEID. Maken wij van die tot een jongetjes- en meisjeslite ratuur verworden stinklite- ratuur van ons opnieuw een volwassen meneren- en me- vrouwenliteratuur") te veel wegmietert, waardoor twijfel rijst over zijn vermogen tot properoordelen. Omdat Simon Carmiggelt, Theo Thijssen, Nescio en Remco Campert door de bewonde ring die Luyters c.s. voor hen koesteren in de opvatting van Jeroen Brouwers „bedui meld" zijn, kan hij ze niet of nauwelijks meer lezen, 'tlsme toch wat! Je moet wel buiten gewoon neurotisch zijn, wil je je plezier in het lezen van een uitnemend schrijver laten vergallen door iemand van wie je in 90 bladzijden denkt aan te tonen dat hij een aardwormis! Foutief Dankzij de 153 voetnoten met voornamelijk verwijzingen naar de bronnen maakt ,JJe Nieuwe Revisor" een zeer de gelijke indruk, maar onder tussen voert Brouwer Henk Spaan wel op als ,Jiterair cri ticus" in plaats van als de columnist die hij is, en somt hij allerlei jongetjes in de Ne derlandse literatuur op die een standbeeld(je) kregen, maar voegt eraan toe dat zo n jongetje dan niet Woutertje Pieterse moet heten. Toch staat er op de Noordermarkt, een paar honderd meter van het standbeeld van Theo Thijssen met Kees de jongen (Brouwers: Jk ben het met dat Standbeeld NIET eens") een standbeeldje van Wouter tje Pieterse en Femke. Hij wrijft Berend Boudewijn, „een voormalige kwiskwast" bij de uitreiking aan Harry Mulisch van de PC Hooftprijs in de Stadsschouwburg, ,^ijn beschamende wanorganisa- tie en wezenloze gekeutel en geginnegap" aan, terwijl de organisatie in handen was van BZZTOH, en Berend Boudewijn voornamelijk even insprong en een pijnlijk moment redde toen de ge luidsinstallatie van BZZTOH niet werkte. Ik denk dan toch: veel voetnoten, veel citaten, maar toch net iets te veel fou ten en foutieve taxaties om als zoete koek te worden opge smuld. LEIDEN - Het moet voor een amateurgezelschap een schokkende ervaring zijn, wanneer een houvast wegvalt dat nog enig decorum had kunnen geven aan een uitvoe ring die wat erg hoog gegre pen leek. De opera "Rigolet to" van Verdi, die de. Stich ting Haagse Volksopera za terdagavond in de Leidse Schouwburg ten tonele voer de, leek aanvankelijk tot mislukken gedoemd, ware het niet dat de hoofdrollen werden vertolkt door Ita liaanse beroepszangers, van wie Marco Stecchi een waar lijk grootse Rigoletto neerzet te. Voor de aanvang van de voor stelling deelde de directeur van de Leidse Schouwburg, Hans van Dam, mede dat tot zijn ontzetting alle decors tij dens vervoer waren vernie tigd. Hiermee verviel dus elke situering en de regie stond vrijwel machteloos, omdat men van amateurs niet kan verwachten dat zij tegen der gelijke gebeurtenissen zijn opgewassen. De kostuums droegen vooral in de eerste acte ook niet bij tot enig deco rum en wat er aan toneelma tigs op de planken te beleven viel, was meer matig dan to neel. Maar het dramatisch gebeuren concentreerde zich op de ver tolkers van de hoofdfiguren, van wie dus vooral de reeds genoemde Marco Stecchi de man was die het gehele toneel beheerste, en die geen decor nodig had voor zijn zeer dra matische uitbeelding. Bo vendien was hij de enige grote opera-stem van het gehele gezelschap. Daarnaast groe peerden zich nog wat opval lende zangprestaties van Ju- ditch Lynn (als Gilda, de dochter van Rigoletto) en Cees Berger als de sluip moordenaar, een van de beste bijrollen. Orkestleider Coen Ruivenkamp was vervangen door Wolfgang Seegers, een jonge dirigent uit Salzburg, die in elk geval alles goed in de hand hield, ofschoon ook het orkest niet uitblonk en nauwelijks opgewassen was tegen deze begeleidende taak. BEP RIJNDERS LEIDEN - 'De Springplank' presenteerde zich zaterdagavond in een stampvol LAK-theater. Pas afgestudeerde dansers en danseressen, die onder de vleugels van het Nederlands Dans theater de kans krijgen om zo veel mogelijk po diumervaring op te doen, voerden een pro gramma van pure balletkunst uit. In technisch opzicht schoot de uit voering van de drie op het pro gramma geplaatste balletten soms tekort, maar de intensiteit, waarmee de drie sterk uiteenlo pende chroreografien in bewe gingstaal werden omgezet, maak te wel wat goed. Niet alles, omdat de (in)spanning daarvoor nog te veel zichtbaar was, te zeer de illusie van moei teloos bewegen verstoorde. Jammer ook dat in een zo zuiver op de klassieke techniek geba seerd ballet als Light Moods de minst 'lichtvoetige' danseres ge plaatst is, althans op deze avond, naast drie opvallend frêle ge bouwde aspirantjes. Een geslaagd werkstuk overigens dit uit drie delen bestaand ballet voor vier dansers en evenzovele danseressen van James Vincent, op muziek van Vivaldi in hoofse stijl gemaakt met een heel mooi, lyrisch middendeel. Het laatste deel verdiende trouwens wat uit voering betreft een minder slor dige afwerking. Als contrast daarna gedeelten uit 'Blue Skin', waarmee Jiri Kylian vijfjaar geleden al zijn vakman schap als choreograaf bevestig de. Nog steeds fascinerend om te zien dit op oosterse bewegings plastieken gebaseerde ballet, waarvan de meditatieve sfeer ook sterk door de daarbij gebruikte (folkloristische) fluitmuziek wordt bepaald. Afgezien van de vraag of de drie dansparen, die achtereenvolgens in dit ballet duetteerden, vol doende affiniteit hiermee heb ben, intuitie genoeg hebben om aan te voelen wat deze muziek van hen verlangt, verdienen ze in dit geval lof voor hun technische vaardigheid. 'Harmonie Melodies van Nils Christe waarmee de avond beslo ten werd bleek een wat 'drome rig' ballet vol speelse elementen en met veel tempoversnellingen, vooral naar het einde toe, op wei nig gehoorde muziek voor mondharmonica en strijkorkest. Een choreografische grap eigen lijk rond zeven fietsen, die best nog speelser uitgevoerd had mo gen worden. PIETER C. ROSIER CIZAAfc,WA' ^ECEEfZt> WAT -HE-B JE PIT ZOTEfEKA/W OMTREAIT /1EAJSEAJ 7 FRED BASSET De avonturen van Jommeke KAAS-KIPSALA DE 200 g jong belegen Edammer kaas. 20 blauwe druiven, 2 schijven ananas, 200 g gaar kippevlecs, 100 g doperwten, 1 bekertje sour cream. 2 eetlepels ananas sap. 1 eetlepel kerrie, zout, garnering: sla. 2 hard gekookte eie ren. Snijd de kaas in dunne reepjes van 2 cm lengte. Halveer de druiven, snijd de ananas in kleine stukjes, het kip- pevlees in blokjes en meng alles met de uitgelekte doperw ten dooreen. Maak een sausje van de sour cream, ananas sap. kerrie en iets zout. Salade snel door het sausje en garneer de kipsalade met sla en partjes hard gekookt ei. Agenda Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden LEIDEN - Het zal niemand verbazen, dat het 'Puppentheater Bratislava' (voluit: 'Staatliches Puppen-, Pantomimen- und Schwarzes Theater Bratislava') gistermiddag en gisteravond in de Leidse Schouwburg wei nig moeite had om de ideeën en gedachten van de auteur Antoine de Saint-Exupéry aan het publiek door te geven. 'De Kleine Prins' staat dermate bol van symbolieken (de dronkaard die drinkt om te vergeten dat hij drinkt), dat het zowel volwassenen als kinderen bijzonder aanspreekt. De voorstelling van gistermiddag werd in elk geval zeer goed bezocht. Pdvel Uher, dramaturg en regisseur, Hana Ciganova, die de poppen en de kostuums ontwierp en Edwin Zbonek, die verantwoordelijk is voor de (Duitse) dialoogregie, leveren zonder enige twijfel een artistieke presta tie van formaat. Dit wordt niet in de laatste plaats veroorzaakt door de suggestie van de driedimensionale projectie, waardoor het sprookje van 'De Kleine Prins' veel aan zeggingskracht wint. De slang (Elena Slavi- kova/Silvia Eisenbergen, de vos (Stefan Kulhanek/Emst Stankovsku) en de zakenman (Pavol Dolinsky/Curt A. Tichy) zijn in het hele verhaal wel uitermate herkenbaar. Hetzelfde kan gezegd worden van Alzbeta Milkova, Emilia Tomanova/Su- sanne Legerer, die de uitbeelding van de prins voor hun rekening ne men. Gistermiddag moest met enige verbijstering geconstateerd wor den. dat dit poppentheater wat artistiek niveau betrelt lichtjaren verwij derd lijkt van het beste kindertheater, dat Nederland te bieden heeft. Het perfectionisme straalt er van alle kanten vanaf. Vergissingen, overlap pingen en doublures zijn deze kunstuiting volstrekt vreemd. De gekozen muziekstukken vormen steeds weer de bevestiging van de broze sfeer, die door het spel wordt opgeroepen. Het spel, dat belichting en rekwisieten in volstrekte harmonie voor de ogen van de toeschou wers met elkaar spelen, refereert aan een wereld, die nimmer werkelijk heid zal kunnen worden. BERT KOEKEBAKKER Leidse bioscopen CAMERA "Gejaagd door de wind", da. 7.45 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Kuifje en het geheim van het gulden vlies", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 uur. Nachtfilm: "Cousin cousine", vr. en za. 12.00 uur. 16 jr. LUXOR- "Gestolen goed gedijt niet", sa. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en LIDO 1: '"Hair", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, LIDO 2: "Alien", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Die Ehe der Maria Braun", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Woody Woodpecker", za. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur STUDIO: "Take the money and run", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur. 12 jr. Middagvoorstelling: "Kiss in attack of the phantoms", za. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "KortAmerikaans", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jr REX: "Hete liefde in Zweden", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Gulzige liefde", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: Gejaagd door de wind", da. 1.30 en 8.00 uur. 12 jr. EURO 2: "Alien", da. 1.45. 6 30 en 9 00 uur, zo. ook 4 00 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling Euro 1 en 2: "Met de vlam in de pup", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "I never promised you a rose- garden", da.6.45 en 9.30 uur, do vi (ha en diook 2.00 uur, zo. ook 4.15 uur, 16 jr Kindermatinee: "Bungs Bunny zet de boel op stelten", woe., za. en zo. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "Bihtis", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "De wraak van de Hells An gels", da. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook ungevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuid en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis) Bezoekuren ziekenhuizen üiaconessennuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patient). int Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.OOuur (alleen voor echtgenooO van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van avondbezoek Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag 18.30-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiénten. wanneei voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderklimek: Dagelijks 15 00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14.15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130; 13.30-14.15 en 18 30-19 30 uur 3e kla.» 13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf deling 13 30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten OW geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000. 4.30 i 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: 'The China Syndrome", do. 8.00, vr. en za. 9.15, zo. 6.15 en woe. 8.00 uur, al. "Thev called him bulldozer", vr. 7 00, za. 4 00 en 7 .00 uur. zo. 4 00 uur. al 'The go between", zo. en ma. 8.45, di 8.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Mickey Mouse 50 jaar jong", za. 2.15, zo. 2.00 uur en oe. 2.00 en 4.00 uur. 26 november 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Het was twee uur in de nacht en bitter koud, toen politieman nen dezer dagen op den boule vard Rochechouart te Parijs twee meisjes van negen en zes jaar weenend zagen ronddolen. Na veel moeite kwam men haar woonplaats te weten en tevens, dat haar vader, dronken thuis gekomen, haar zonder eten de deur had uitgezet. Nadat de kinderen van voedsel waren voorzien, begaf men zich naar de aangeduide woning en vond daar den dronkaard te bed lig gen. Van zijn wederhelft was aanvankelijk geen spoor te ont dekken, maar op zeker oog- enblik kwam zij van onder ae bedstede te voorschijn, waar heen zij gevlucht was uit vrees dat haar man gevolg zou geven aan zijn bedreiging haar te zullen vermoorden. Voor alle veiligheid maakten de politiea genten zich van den dronkaard meester en gelukkig, want bij een geneeskundig onderzoek bleek, dat de man ten gevolge van aanhoudend misbruik van sterkedrank krankzinnig was geworden - (Adv.) Door A.W. Sijthoff te Leiden wordt uitgegeven een practisch boek ikxtr Jongelui van 12-16 jaar: Handboek voor den Verzamelaar, bewerkt door Dr. T.C. Winkler. bevatiewi, Het verzamelen van kevers, vlinders en rupsen; het verza melen van planten en bladeren; het verzamelen van mineralen; het verzamelen van schelpen en weekdieren; het verzamelen van schedels; het verzamelen van eieren; Aquarium, terrarium, insectarium; Zegels, munten, handschriften. Het werk zal tn 13 ajlevermgen compleet zijn en ivordt met tal van afbeeldingen voorzien. Elke a/1, kost 30 cents Men teekent in voor hel geheele werk. Vijftig jaar geleden. - De vermaarde Fransche staatsman Georges Clemenceau is Zondagochtend op 88-jarigen leeftijd overleden. Hij was de man. die Frankrijk op het ge vaarlijkste oogenbhk van den ucrcldknjg (1914-18. Red i wist te redden door het voort woekerende defaitisme tot slaan te brengen en om fe zetten tn nieuw enthousiasme. Zijn bijtende spot en vlijmscherp sarcasme bezorgden hem den bijnaam van den Tijger Hij loas premier van 1917 tot 1920.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 25