Je leeft
te kort om
te liegen
toegelicht
Weinig geslaagde
Arrabalopvoering
'Don Juan'boeiende
Theater-voorstelling
Albert Mol:
9*
99
WAT KRAAKT 'T GEZELLIGST
ALS JE FOTO'S INPLAKT?
[/Hi^Rfggmmma i
.IflIJDAG 23 NOVEMBER 1979
RADIO - TV KUNST
PAGINA 5
LEIDEN - Heel vreemd, dat men vaak bij amateurtoneel de vraag stelt, of de keuze van het
toneelstuk een goede of een slechte is geweest. De recensent meet zich dan meestal een
oordeel over dit probleem aan. Theatergroep Piek, die blijkens het programma zeker wat
haar voorbereiding betreft niet amateuristisch te werk gaat, neemt echter een recensent
de wind uit de zeilen. In een uitgebreid produktieverslag, dat in een verzorgde tekstuitga
ve is opgenomen, bekent men bij monde van verslagschrijver/dramaturg Martin Beeld-
I snijder, dat men achteraf bezien met de keuze van Fernando Arrabals 'Al gaan de unifor-
I men uit, de heren blijven vuren' minder gelukkig is. Deze bekentenis wordt zelfs gecom-
I bineerd met veel zelfkritiek, die op een aantal inderdaad zwakke plekken van de interpre-
I tatie wijst. Waarschijnlijk is de ontevredenheid, die de voorstelling gisteravond in een
I goed bezet LAK toch wel achterliet, voor een groot deel te "wijten" aan de klucht-achtige
I structuur van de interpretatie, die Kees van Bunningen, Rob de Boeck, Peter Kruithof,
I Bert Muller, Bert de Witte en Luc Verhaak onder regie van Aram Adriaanse aan het stuk
hebben gegeven. Op grond van inhoudelijke elementen zou men een diepere betekenis
van het stuk kunnen aannemen: in het programmaboek wijst men ook zelf op een belang-
rijk thema als de verwisselbaarheid van politieke systemen als communisme en fascisme,
die in dit stuk tot uitdrukking moet komen. Wanneer je nu die komedie-achtige opbouw
van het stuk (persoonsverwisselingen in twee aan elkaar grenzende hotelkamers, waar
een Chileense en een Russische politicus de nacht doorbrengen) nog eens gaat aandikken
met veelvuldige aan- en vooral uitkleedscènes en langdurig heren in roze damesslipjes
laat ronddartelen, verdwijnt het thema steeds meer naar de achtergrond en neemt het
kluchtkarakter toe. Omdat 'Piek' een min of meer door traditie bepaalde mannengroep
vormt, heeft men besloten, ook de vrouwenrol van Duitse Nazi-agente Berta Heidenreich
door een man te laten spelen. Zo'n tante-van-Charlie-effect is hier op zijn minst niet zo
geslaagd te noemen, wat men eigenlijk in alle eerlijkheid van de hele voorstelling moet
zeggen.
WIJNAND ZEILSTRA
LEIDEN - Ruud Gortzak heeft in De Volkskrant al een lans gebroken voor de bedoelingen
van regisseur Jochen Neuhaus, daarbij hoofdrolspeler Edmond Classen in de rol van Don
Juan min of meer in bescherming nemend en wijzend op de uitstekende rol, die Gees
Linnebank als Sganarelle, de knecht van Don Juan, in de hele spelontwikkeling vervult.
De lof, die hij, en andere recensenten tijdens de premièrevoorstelling in september in
Nijmegen, Gees Linnebank toezwaaien, vindt volledig haar rechtvaardiging in het verras
send impulsieve spel van deze ex-Family-acteur. Zonder iets af te willen doen aan de rol
van Edmond Classen, die ik overigens in vorige Theater-produkties met meer flair en
overtuigingskracht heb zien spelen, dienen op deze plaats toch op z'n minst genoemd te
worden de rollen van het vissersmeisje Charlotte (Liz Snoyink) en het vissersmeisje
Mathurine (Andrea Fiege). Robert Sobels in de rol van Don Louis, de vader Don Juan, gaf
met deze rol aan, dat we terecht de laatste tijd nauwelijks meer iets van hem horen, terwijl
René van Asten als Don Carlos, de broer van Dona Elvire niet naliet het publiek, in een
redelijk aantal in de Leidse Schouwburg aanwezig, in hoge mate door zijn incidenteel
emotioneel spel zeer te boeien. Jan Verhoeven, die in vorige Theater-stukken (terecht
overigens) grotere rollen vervulde, was in Don Juan van Molière (Jean-Baptiste Poquelin)
bedacht met de relatief kleine rol van Mijneer Dimanche, een koopman. Dat de toneel
groep 'Theater' uit Arnhem zowel artistiek, financieel als subsidie-technisch in de lift zit,
mag algemeen bekend verondersteld worden. Minder bekend is wellicht het feit, dat er
onder Theateracteurs en -actrices relatief weinig verloop is. Daarnaast bestaat er een grote
gelijkvormigheid in de artistieke benadering van een toneelstuk en de collectieve bereid
heid bij acteurs en actrices de aanwijzingen van de regisseur te volgen. Het resultaat van
deze discipline, zoals ook gisteravond weer eens te constateren viel, is een hevig geënga
geerd toneelspel, dat het publiek een boeiende avond garandeert. Vertaler Loek Schaar-
eman en Barbara Buri, die de kostuums verzorgde, dienen binnen deze alleszins ge
rechtvaardigde loftuiting niet onvermeld te blijven. Een typische Theater-theateravond.
BERT KOEKEBAKKER
LAREN (GPD) Albert Mol hoeft geen rol te spelen om
zichzelf te zijn. „Eén-drie-zeventien", zegt-ie, „dat is het
enige wat tegenwoordig nog interessant aan me is. Dat
betekent dus 62 jaar. Zo oud ben je dan. Ik vind het niet
héél erg. Als ik nou nog in het ballet zou zitten, ik bedoel
niet op het toneel maar er ergens achter, dan zou dat heel
wat anders zijn.
Dat dansen is toch erg gebonden aan leeftijd, denk ik. Als je
op je 3 le nog door wilt dansen - en soms lukt dat wel, maar
het wordt meestal met de dag zieliger en zó triest - dan sta
je daar ook gefrustreerd te wezen met al dat mooie snoep
van 17,18 om je heen dat technisch véél en véél meer kan.
Dan kun je gauw ergens een schooltje openen en op leer
lingen wachten".
„Als ik dat had gedaan, dan keek ik
nou op de klok en dan zei ik: me
neer Mol gaat over drie jaartjes
aan de ouderdomsrente dus
wordt het tijd - dames en heren -
dat we naar een nieuwe leer
kracht van net 31 gaan omkijken.
Wacht maar wie u krijgt, het kan
onmogelijk ellendiger. Nee, dat
heb ik nou niet. Ik ben van het
ene in het andere gerold, van de
danserij naar het toneel, de show,
de film, de tv en de schrijverij, de
boeken en nu ook de schilderijen.
Ik ben zo'n beetje meegelopen
met de media en elke dag zijn er
nog verrassingen".
„Het grote gevaar van ouwe heren,
zeker van mijn soort, is dat ze zo
gauw ze over zichzelf gaan pra
ten, toch maar mooi bezig zijn een
museumpje te. bouwen. Voor
zichzelf. Dat is mateloos bela
chelijk. Het Molmuseum, dat
klinkt toch wat overdreven, zo
niet zéér overdreven".
Eén van de stereotiepe vragen is, nu
ook weer met dat nieuwe boek
dat niet van mij is, maar over mij
gaat, of ik mijn levensverhaaltje
niet beter zelf kan opschrijven.
Zou dat wel zo interessant zijn?
Zo'n biografie daar ben ik niet
aan toe en daar kom ik ook niet
aan toe. Dat zou mooi worden,
allemaal anekdotes die Appie
nog eens voor de zoveelste keer
vertelt en iedereen natuurlijk gie
ren. Niks hoor, dat kan me mooi
aan m'n kont gebakken zijn. Weet
je wat, al die fraaie verhalen, het
zegt zo weinig meer. Ze deugen
tenslotte alleen maar voor de ei
gen kring, de mensen die je taal
spreken en voor de rest wordt het
een soort vertoning van vakantie
dia's. Als je daar bij zit, en kijken
moet, dan denk je toch ook: jes
ses, wat een oenen".
Gerrit Komrij heeft Albert Mol eens
als „onze nationale giechel" ge
typeerd.
„Ik zit in de nieuwe speelfilm „De
Taal der Liefde". Dat gaat hele
maal op basis van het werk van
Van het Reve en dat vind ik een
zeer groot schrijver. In die film
speel ik de oude, dove Albert S.
en dat secreet is in werkelijkheid
Komrij, dus je begrijpt toch een
wat tragische figuur. Ik hoef ge
lukkig niet op hem te lijken".
„M'n zoveelste film. Paul de Lussa-
net maakt hem. Hugo Metsers
Albert Mol, danser-acteur-schrijver-schilder, geboren 1 maart 1917,
is de hoofdfiguur in een reeds begonnen serie van zes radio-uit
zendingen waarin hij met Tony van Verre over zijn leven praat.
Ook het boek „Tony van Verre ontmoet Albert Mol" is thans ver
krijgbaar.
In dat boek een andere Albert Mol dan de Appie" van de tv, een
andere Mol dan die van ,Jiaar van Boven", Albert Mol heeft het
over zijn jeugd, over Parijs, de eerste grote liefde, over z'n huwe
lijk, z'n dochter Kika, zijn vrienden, zijn dieren.
Albert Mol woont sinds jaren diep in de Achterhoek, in Laren (G),
samen met Bhagwan-leerling Guerdon.
Op z'n erf staat - behalve het riante atelier - een „tweede huisje"
waarin het schilderende echtpaar Ellen van Hemert en Coen
Flinck woont. Albert Mol was als ,Jcarakterdanser" verbonden
aan verschillende gezelschappen: de Parijse Opera, het Zweeds
Dans Theater, Venetië, V/enen, het ballet van de Scala van Mi
laan.
Na zijn ballettijd kwam hij terecht in de showwereld en de film.
Enkele van die films (onder regie van Ludwig Berger) zijn in
Nederland nooit te zien geweest. Hier stond hij onder meer in
Fanfare, de Zaak M. P., Wat zien ik?, Matthijs en de Magiër en
binnenkort in ,J)e Taal der Liefde". Hij kreeg grote bekendheid
door z'n boeken (Wat zien ik? Haar van Boven, Blonde Greet,
Mengele Broek en Pintje Billen, Het doek viel te vroeg), waarvan
er vele tienduizenden werden verkocht.
Minstens zo bekend werd hij door z'n aandeel in tv-programma's.
Hij is meer dan tien jaar vast panellid van AVRO's Wie van de
Drie.
speelt Van het Reve, Hans Dage-
let Woelrat. Dus daar spring ik
mee tussen de lakens. Ik moet
nog even uitvinden of ik nou van
onder of van boven bloot ga, want
het moet - hahaha - wel esthe
tisch blijven".
ADVERTENTIE
Smiths chips.
De gezelligste krakers
van Nederland.
Smiths Chips O
Televisie
„Ik ben al meer dan tien jaar vast
panellid van "Wie van de Drie".
Opstappen? Dan zullen ze me
moeten ontslaan, want ik vind
het best aardig om te doen. Ik ga
niet met chagrijn in mijn lijf zit
ten opnemen. Tenslotte heb ik
dat nergens voor nodig. Kijk, zo'n
programma loopt door. Er is een
enorme belangstelling voor. Er
wordt niet tegen geschreven en
ook niet vóór, het is er ge
woon".
„Alleen vorig jaar, tegen Kerstmis,
was er zo'n olijke broek die
schreef in het Dagblad: we zijn 'n
land van Wie van de Drie. We
krijgen het soort amusement dat
we verdienen en meer originele
teksten. Dan denk ik: laten gaan,
rustig laten gaan, want het loopt
immers tegen Kerstmis. Zo'n
man heeft het hele jaar door elke
avond van zijn eens zo veelbelo
vend leven voor de buis zitten
versjaggerijnen en die heeft nog
wat extra poen nodig voor de
kerstkrans, de chocolade-enge
len voor zijn enge kinders en een
roman in prachtband voor moe
der, dat-ie denkt nog maar gauw
even een extra-stukje. Dan ben ik
toch net wat blijer met die grote
lummels die in dienst zijn en die
je in de trein om een handteke
ning komen vragen - natuurlijk
voor hun zusje - zonder verder
mal te gaan zitten doen of te jen
nen".
„Jennen, de grote tijd daarvan is
wel geweest. Kijk, als je je niet
Amsterdam
1 1) Crazy little thing called
love: Queen
2 4) We got the whole
world: Nottingham Fo
rest
3 2) We belong to the night
Ellen Foley
4 3) Gimme, gimme, gim
me: Abba
5 (30) Weekend: Earth and Fi
re
6 7) Message in a bottle:
Police
7 (46) Oh yes I do: Luv
8 5) Whatever you want
Status Quo
9 -) She's in love with you:
Suzy Quatro
10 (23) Laugh and walk away:
The Shirts
Londen
1 1) Eton Rifles: Jam
2(4) When you're in love
with a beautiful wo
man: Dr Hook
3(5) Still: Commodores
4 3) Crazy little thing called
love: Queen
5 6) One day at a time: Lena
Martell
6 (10) A message to you Ru
dy. Specials
7 7)On my radio: Selecter
8 2) Gimme, gimme, gim
me: Abba
9 (16) No more tears: Donna
Summer and Barbra
Streisand
10 (15) Knocked it off: B. A.
Robertson
New York
1 3) No more tears: Barbra
Streisand and Donna
Summer
2(1) Babe: Styx
3(4) Still: Commodores
4 2) Heartache tonight
Eagles
5 5) Pop Muzik: M
6 6) Dim all the lights: Don
na Summer
7 7) You decorated my life:
Kenny Rogers
8 (11) Please don't go: KC and
the Sunshine Band
9 8) Tusk: Fleetwood Mac
10 (12) Ships: Barry Manilow
Bonn
1 2)
2 1)
3 3)
4 4)
5 5)
6 6)
7 7)
8 (15)
9 (11)
10 (10)
We don't talk anymore:
Cliff Richard
I was made for loving
you: Kiss
I don't like mondays:
Boomtown Rats
Bright eyes: Art Gar-
funkel
Born to be alive: Pa
trick Hernandez
1-2-3-4- Red Light-
Teens
El Lute: Boney M.
Don't bring me down:
Electric Light Orche
stra
Boy oh boy Racey
Voulez vous: Abba
schaamt voor wie en watje bent,
dan kun je daar last mee krijgen.
Je kunt in je leven de stille kant
kiezen en zelfs als het allemaal
overduidelijk is, zeggen: we heb
ben het daar niet over".
„Maar het leven heeft het daar nu
typisch wel over. Ho-mo-sex-u-a-
li-teit, wat zeg je dat keurig. Ik
spreek nogal graag eens over
homofiliteit, dat klinkt wat luch
tiger. Dat heb ik nooit achter de
elleboog gestopt. Daar hoort het
ook niet te zitten, haha. Maar daar
krijg je last mee. Lachen, schel
den, gezeur. Toch maar doen. Je
leeft te kort om te liegen en dus
neem je - door wie je bent - stel
ling".
„Ik heb nooit iemand in m'n bed
getrapt, dat is altijd een kwestie
van vrije wil geweest. Dus nie
mand heeft mij iets te verwijten.
En over het verschil tussen mooi
en vies kan ik nog wel een uurtje
discussieren. Ik wens mij niet
ziek te voelen omdat bepaalde
delen van de mensheid dat wil
len."
NEDERLAND I -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Spanjaarden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Alleen op de wereld, serie (AVRO)
19.25 - AVRO's Sportpanorama (AVRO)
20.05 - Commissaris Moulin, misdaadserie (AVRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Gesprek met de minister-president (AVRO)
22.05 - Nog een keer.The Ramblers!!! (AVRO)
23.00 - De Wandelende Jood en de Heilige Landloper, docu
mentaire film (2) (IKON)
23.50 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Lastechniek, (herh. les 4) (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Pommetje Horlepiep, jeugdserie (NCRV)
19.25 - Lassie, jeugdserie (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Stedenspel 'NCRV-'55: een speelse competitie (NCRV)
22.10 - Geheim Commando, serie ontsnappingsverhalen uit de
Tweede Wereldoorlog (NCRV)
23.05 - Hier en Nu (NCRV)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Region, progr. NDR: 18.00 Sport-
overz. 18.30 Actual. 18.40 Region,
nws. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 St.
Pauli Landungsbrucken, tv-sene
19.25 Regon. magaz. 19.59
Progr.-overz. WDR- 18.00 Nachte
und Tage, tv-serie. 18.30 Inform, se
rie. 18.40 Nachte und Tage, tv-serie.
19.15 Actual.). 20.00 Journ. 20.15
Atemlos nach Florida (The Palm
Beach Story), speelfilm. 21.40 Film-
reportage. 22.30 Actual., met parle
mentair overz. 23.00 Tatort, tv-serie.
0.30 Joum.
DUITSLAND II
19.00 Joum. 19.30
Buitenlandse reportages. 20.15 Der
rick, tv-sene. 21.15 Film reportage.
22.00 Actual. 22.20 Cultureel magaz.
22.50 Sport. 23.20 Girolimoni, das
Ungeheuer von Rom (Girolimoni - ïl
mostro di Roma), speelfilm. 1.15
Joum.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus
sociale wetenschappen. 19.00 In
form. progr. 19.45 Journal 3 20.00
Journ. 20.15 Deutscher Alltag. 21 00
Actueel magaz. 21.15 Reportage
22.00 Inform, progr. 22.30 Religieus
progr. ca. 23.00 Joum.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Jeugdserie. 18.15 Kleuter
progr. 18.30 Open School. 19 00 Kor
te film. 19.05 Religieus progr 19.35
Meded. en morgen. 19.45 Joum
20.10 Weerber. 20.15 Pallieter, speel-
Journ 45 Tv-portret. 22.35
NET II
18 00-20.15: Zie NET 1. 20.15 Gier en
geur van bloemen (Jauche und Lev-
kojen), tv-serie. 20.40 Filmportret.
21.30 Cultureel magaz. 22.00-22.25
Een rustig pensionnetje (The Land
lady). tv-snel.
Van de NCRV wordt vanavond een eigen reportage vertoond
over het beleid van Israel inzake de nederzettingen op de westelijke
Jordaanoever en over de oppositie in Israël daarover Men heeft
voorts een gesprek over het CDA-standpunt inzake kernbewape
ning (Nederland 2,23.05 uur)
De NCRV-tclevisie brengt met ingang van vanavond de tweede
serie van "Geheim Commando" op het scherm. De eerste aflevering
van de reeks ontsnappingsverhalen uit de Tweede Wereldoorlog is
getiteld "De Gijzelaar" en wordt om 22.10 uur via Nederland 2
uitgezonden.
In deze aflevering wordt een RAF-transportvliegtuig door de blik
sem getroffen. Het toestel moet :n België een noodlanding maken
Aan boord bevindt zich de Britse generaal Markham met geheime
documenten over een landing in Zuid-Frankrijk. Hij mag in geen
geval in handen van de Duitsers vallen.
Het legendarische dans- en show-orkest "The Ramblersblies m
januari van dit jaar de (voorlopig?) laatste Farewell Blues Van dit
concertopgenomen in America in m Amsterdamzond de A VRO het
eerste deel in 11 augustus uit. Het tweede en laatste gedeelte zal
vanavond van 22.05 tot 23.00 uur via Nederland 1 onder de titel
"Nog één keer....The Ramblers" te zien zijn.
VRIJDAG 23 NOVEMBER
HILVERSUM I
(NOS: Ieder heel uur nws.). KRG
18.11 Echo. 18.21 Vervolg van het
progr.: En zo hoort het ook! 18.58
Marktberichten i.s.m. K.N.B.TB.
19.02 (S) Punt Uit. 19.55 Overweging.
20.03 (S) Van oud zeer tot zeer oud.
21.02 (S) Nine o'clock Jazz. 22.02 (S)
Goal. NOS: 23.02-24 00 (S) Met het
oog op morgen. AVRO: 0.02 (S) 'n
Extra nachtie AVRO
HILVERSUM II
V(X> 18.00 Vervolg Info-Radio.
OVERHEIDSVOORL.: 18 40 De
Nederlandse Antillen P P 18.50
Uitz. van de PvdA. VOO 19.00 Ver
onica Sport NOS: 20.00 (S) Euro
pees Concertpodium. 22.30 Nws.
22.40 NOS-Cultuur-magaz. 23.30 (S)
Horizon. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
(NOS: Ieder heel uur nws.). NOS:
18.03 (S) De avondspits met de na
tionale hitparade. 19.02 (S) De rock
en roll methode VPRO: 20 02 (S)
Oorkussen. 21.30 (S) Black Star Li
ner. 22.30-24 00 (S) Suite
ZATERDAG 24 NOVEMBER
HILVERSUM I
7 00 Nieuwsberichten. 7.03 Hallo
hier Hilversum. 8.03 Dingen van de
dag. 8.15 Hallo hier Hilversum' (ver
volg). 9 30 Z1 a la crème 11.02 De
VARA feliciteert 12.03 Tussen start
en finish. 13.03 In de Rooie Haan
15.02 Muziek uit Studio 1. 16.02 De
Speeldoos.
HILVERSUM II
5.45 Weerbericht. 6.35 Ber. binnen
scheepvaart. 6.38 Meded. land
bouwschap 6.45 Weerbericht. 7.00
Nieuwsbenchten. 7.20 TROS bin
nenkort 7 30 Nieuwsberichten. 7.36
Aktua. 8.00 Nieuwsberichten. 8.11
Toeraktua. 8.30 Nieuwsberichten.
8.36 Kieskeurig. 9 00 Gymnastiek
voor de vrouw. 9.10 Waterstanden.
9 15 Kom er maar eens bg. 10.30 Ak-
tua-sport. 11.00 Coulissen. 12.26
Mededelingen voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuwsbenchten. 12.36
Aktua. 13.00 Nieuwsberichten. 13 11
Introductie Kernpunt. 13.20 Onder
de mensen. 14.00 Kernpunt 15.00
Sport na sport. 15.30 Janboel. 16.00
Aktua-extra. 17.00 Kamerbreed,
parlementaire rubriek. 17.24 Mede
delingen 17.30 Nieuwsbenchten.
17.36 Aktua
HILVERSUM III
7.00 Nieuwsbenchten. 7.02 Popfris-
ser. 9.03 Happy sound 10.03 Popsta-
tion. 11.03 Pup-non-stop 12.03 Los
vast. 13.30 Dik voor Mekaar-show.
14 03 Op stap. 15.03 Disco-expres.
16.03 NCRV-zaterdag-sport
HILVERSUM IV
7 00 Nieuwsberichten. 7 02 Op een
klein stationnetje, 's morgens in de
vroegte. 8.00 Klassiek met Caroline.
9.00 Nieuwsberichten. 9.02 Pro
gramma-overzicht 9 05 Piano-an.
9.30 Concerto mattinale 12.00
Nieuwsbenchten. 12.02 Program
ma-overzicht. 12.05 W.A. Mozart
13 30 Platenpubheksprijs 14 00
Nieuwsbenchten. 14.02-17.00 Porgy
en Bess.