Kerken
gaan praten
grote ondernemingen
met
Massief eiken bank
stellen... dan zit iet best
bij Meubelfabriek Oistenvijk.
WU WORDEN AL GENOEG BEVOOGD
Meubelfabriek Oisteirwijk
Kom ideeën
opladen!
Bewustmakingsprogrammabezinning en actie
De Beurs
Eigenhandig
is zó!
Keukens
van klasse.
poggenpohl
toonaangevend in eiken
VRIJDAG 16 NOVEMBER 1979
PAGINA 13
Zwarte Zuidafrikaan tot Nederlandse christenen:
"Uw kerk moet in elk geval
niet proberen onze
problemen te helpen oplos
sen. Zit dat namelijk bij u
voor, dan kunt u in de be
voogdende hoek terecht
komen. En daar hebben
wij al genoeg mee te ma
ken".
Die raad geeft de Zuidafrikaanse
dominee E. J. Manikkam uit Ga-
tesville (Kaapprovincie) de Ne
derlandse gereformeerden. Hij
zit in het bestuur van de Refor
med Church in Africa - de vroe
gere Indian Reformed Church -
een van de drie zwarte kerken die
uit het zendingswerk van de
blanke Nederduits-Gerefor-
meerde Kerk zijn voortgekomen,
en bracht laatst namens zijn kerk
een bezoek aan de synode van de
Gereformeerde Kerken (Lunte-
ren).
De Zuidafrikaanse kerken hebben
meer behoefte aan een "profe
tisch getuigenis" van Nederland
se kant. "Wij hopen op uw be
trokkenheid, gevoed uit uw
christelijke hoop en toewijding.
Niet op uw oordeel. De oplossin
gen zelf zullen in Zuid-Afrika
moeten worden gevonden. Wij
willen uw begrip, van situatie tot
situatie"
Geen gesprek
Ds. Manikkam, ditmaal gast
schrijver in "Kerkinformatie",
houdt de Nederlandse gerefor
meerden voor, dat het niet een
voudig is aan bevoogding te
ontkomen. Vorig jaar nog is er in
Lunteren een gesprek geweest
met de blanke Nederduits-Gere-
formeerde Kerk over de rassen-
problematiek in Zuid-Afrika,
maar wel zónder mensen van de
zwarte kerken. "Daar ging het
over óns en dus hadden wij daar
bij moeten zijn". De kerk van ds.
Manikkam heeft toen protest
daartegen aangetekend bij het
gereformeerde synodebestuur.
"Wij hopen nu maar dat deze
dingen niet meer zullen voor
komen".
Het bestuur van de nog jonge Re
formed Church in Africa heeft,
als ds. Manikkam zich goed her
innert, nog maar één keer met het
bestuur van de blanke Zuidafri- Zelfde traditie
kaanse kerk over rassenverhou
dingen gesproken. "Tussen de Ds. Manikkam is blij met de relatie
moederkerk en de jonge kerken tot de Gereformeerde Kerken
is geen gesprek mogelijk over de hier. "Omdat we immers beide
grote problemen van ons land, zo uit dezelfde traditie stammen en
blijkt voortdurend" de Nederlandse kerken zo duide-
De Zuidafrikaanse predikant ken- lijk hebben getoond naast ons te
schetst zijn kerk als "klein en willen staan in onze zware strijd.
zwak". Ze bevindt zich in een
moeilijke situatie. "Maar de bui
tenwereld ziet wel degelijk dat
wij in eigen land een strategische
positie hebben in de beweging
naar verandering, die Zuid-Afri
ka hoe langer hoe meer onder
ogen moet zien". Deze kerk on
derhoudt een omvangrijke inter
nationale correspondentie.
Daarin gaat het over vragen als:
hoe handelen jullie in dit of dat
geval als zwarte kerk, wat is jullie
theologische houding, hoe zou
den jullie die houding praktisch
willen uitwerken? "Wij worden
eenvoudig gedwongen op al deze
en nog vele andere punten onze
mening te geven. Uitermate ver
antwoordelijk, maar ook heel
kwetsbaar"
Profetische woorden hebben zij
ook in het verleden gesproken"
Woorden waarvan ds. Manikkam
meent dat de blanke kerk in
Zuid-Afrika die niet, of althans
onvoldoende heeft geanalyseerd.
Hij ziet nog wel meer mogelijkhe
den om als Nederlandse en Zuid
afrikaanse kerken voor elkaar
wat te betekenen, zoals eikaars
predikanten op de kansel toela
ten en eikaars opleidingen er
kennen. Ook projecten ter hand
nemen. "Maar vooral samen. Dus
niet als gever en ontvanger, want
dat roept weer spanningen op,
misschien ook wel omdat wij
daar zo gevoelig voor zijn gewor
den".
Het belangrijkste project vindt ds.
Manikkam "om samen te probe
ren veel meer van het totale
evangelie te getuigen. Dus niet op
de manier van horizontaal óf ver
tikaal. Zelfs niet op de manier van
horizontaal én vertikaal. Maar op
de manier van: horizontaal is ver
tikaal. En omgekeerd". (Met "ho
rizontaal" wordt een maatschap
pij-gerichte prediking bedoeld,
met "vertikaal" een verkondi-
Regerende Jezus
Manikkam wijt de huidige situatie
in Zuid-Afrika hieraan dat heer
sende christenen de, wat hij
noemt "regerende Jezus" hebben
veronachtzaamd.
"Het probleem waarvoor wij als
zwarte kerken staan is hoe wij el
kaar zo kunnen helpen dat de
kerken in hun geheel het volge
lingschap van de totale Christus
duidelijk voor ogen krijgen. En
van daaruit: hoe kunnen wij de
kerken lateh weten dat het nü hun
dure roeping is om naar een an
dere, betere maatschappij toe te
werken?"
Dominee Manikkam wil liever
maar vergeten wat achter ligt.
Blanken en zwarten moeten
vanuit de totale Jezus samen een
land gaan herbouwen en her
scheppen, door verbroken ver
houdingen weer verbonden ver
houdingen te doen zijn en door het
te bevrijden van het onrecht dat
er nu nog heerst"
Verder veel nieuws
over doe - het- zelf materialen
en-gereedschappen,
woningverbetering,
woningonderhoudenergiebesparing
binnen- en buitentuinen
handwerken, handenarbeid,
modelbouw, hobbies.
Grote sanitairpresentatie!
Trein toegangsbewijzen
op vele stations.
De beurs is open van
1l.00-l7.00uenl9.00-22.30u.
Zat. en zon.1l.00-17.00u.
Een afvaardiging van de
Raad van Kerken in Ne
derland zal de komende
anderhalf jaar namens de
leden-kerken gesprekken
openen met raden van be
stuur (de hoogste beleids
organen) van Nederland
se "trans-nationale om
dernemingen" (multina
tionals). Leidraad voor
deze gesprekken is een
discussienota, waaraan
de Raad van Kerken in
zijn vergadering van deze
week goedkeuring heeft
gehecht.
Lid van de interkerkelijke delega
tie zijn: H.J. ter Bals Amsterdam,
D. Feil, Enschede, H.A.M. Fiolet
Bilthoven, B. Goudzwaard Am
sterdam, H.M. de Lange Den
Haag, F.P. Sweens Zeist en G.H.
Terpstra Utrecht.
De aanleiding tot deze gesprekken
is een verzoek van dr. Potter; se
cretaris-generaal van de Wereld
raad van Kerken, om met dit
"proces van actie" nu in zoveel
mogelijk landen een begin te ma
ken. Vanuit de Derde Wereld
werd op de laatstgehouden alge
mene vergadering van de We
reldraad (irt Nairobi, Afrika) het
thema "transnationale onderne
mingen en machtsuitoefening"
ter sprake gebracht.
Geen remmingen
Dr. De Lange, lid van de sectie "so
ciale zaken" van de Raad van
Kerken, waar het discussiestuk
is gemaakt, maakte in een toe
lichting duidelijk dat het hier
een "bewustmakingsprogram
ma" geldt, waarin bezinning aan
actie moet voorafgaan.
Over gedragingen van transnatio
nale ondernemingen is namelijk
nog geen oordeel te vormen om
dat daarvoor te weinig gegevens
beschikbaar zijn. Het zal in deze
dialoog niet alleen over deze on
dernemingen en de Derde Wereld
moeten gaan maar ook over hun
positie in de industrielanden.
Dr. De Lange zei ook, dat er bij de
ondernemingen meestal geen
remmingen zijn om "pottekij-
kers" te ontvangen. Sommige
zijn er juist op gebrand, aan ont
moetingen als deze mee te doen.
Van de 650 grootste transnationale
ondernemingen ter wereld heb
ben, aldus de discussienota, de
meeste hun hoofdkantoren in
Noord-Amerika, West-Europa
en Japan. Zonder veranderingen
in de huidige ontwikkeling zullen
zij vóór het eind van de jaren 80
meer dan veertig procent van de
wereldproduktie beheersen.
"Hun kennis en besluitvorming
zullen, tenzij ze worden beheerst
door het algemeen belang, steeds
meer gaan botsen met menselijke
en sociale ontwikkelingen die
overal in de rijke en arme wereld
naar voren komen. Om hun win
sten te laten stijgen moeten ze
onvermijdelijk produceren voor
de koopkrachtigen en niet voor
de behoeftigen. Daardoor heb
ben ze de neiging de inkomens-
ongelijkheid xn de arme maat
schappijen eerder te accentueren
dan te verkleinen. Deze samenle
vingen wordt immers een con
sumptiepatroon opgedrongen
dat in geen enkel opzicht beant
woordt aan de eerste levensbe
hoeften in de Derde Wereld"
Dat staat in de nota.
Gespreksronden
In de eerste gespreksronde met
Nederlandse ondernemingen zal
worden nagegaan hoe mensen
die in deze ondernemingen wer
ken de kritiek van de discussie
nota ervaren. Daarna zullen de
kerken bij zichzelf te rade moeten
gaan over verdere stappen. Im
mers, zij maken deel uit van de
westerse wereld waar deze on
dernemingen zijn gevestigd.
De vraag of en zo ja hoé verande
ringen moeten worden doorge
voerd zal daarbij centraal staan
DR. DE
LANGE heeft
de ervaring dat
er bij de
ondernemingen
meestal geen
remmingen zijn
"pottekijkers"
toe te laten.
Sommige zijn
er juist op
gebrand aan
kritische
ontmoetingen
mee te doen.
t/m 18 november
Ahoy' Rotterdam
Dominees: seen
o
partijpolitiek
Gemeentepredikanten moeten zich
onthouden van opvallende poli
tieke activiteiten. Niet dat zij
geen leiding mogen geven aan de
meningsvorming van hun ge
meenteleden, maar zij moeten
niet de weg op gaan van de poli
tieke vormgeving in het kader
van een partij.
Dat hebben de provinciale "visita
toren" van de Hervormde Kerk in
Zuid-Holland geantwoord aan
een kerklid dat een uitspraak
vroeg over de verenigbaarheid
van het predikantsambt met het
voorzitterschap van een politieke
partij. Het ging hier om ds. K. van
der Sluijs te Papendrecht, voor
zitter van de twee jaar geleden
opgerichte Evangelische Pro
gressieve Volkspartij.
Ds. Van der Sluijs betwist het pro
vinciale toezicht de bevoegdheid
een algemeen oordeel te geven
over een zo principiële zaak
waarmee, naar zijn opvatting, het
belijden van de kerk en de vrij
heid van de predikant zijn ge
moeid. Hij heeft dan ook een be
zwaarschrift tegen de uitspraak
ingediend. Ook de argumentatie
van de visitatoren vindt hij bij
zonder aanvechtbaar. Juist het
ontwijken van een profetisch ge
tuigenis en een duidelijke keuze
tegenover de samenlevings
problemen ontkrachten het
evangelie en het geloof, aldus ds.
Van der Sluijs in zijn
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Komfort, kwaliteit en door
dacht design. Kenmerkend
voor een Poggenpohl
keuken. Met veel praktische
snufjes. Met vele verborgen
kwaliteiten. Kom eens langs.
Ziet u zelf hoeveel extra's
een Poggenpohl u biedt.
Zonder dat u meer betaalt.
b.v. Gebr. Rolffs Handelmij.
Tel. 071-899206
Minder werken. Bij de gebrui
kelijke jaarlijkse medische con
trole kreeg bisschop Bluyssen
van Den Bosch te horen dat hij
zijn manier van leven iets moet
bijstellen, met andere woorden:
hij moet zijn werkzaamheden
beperken. Mgr. Bluyssen zal nu
enkele afspraken afzeggen en zo
min mogelijk nieuwe verplich
tingen aannemen.
Met deze mededeling wilde de
dienst "pers en publiciteit" van
het bisdom een eind maken aan
de geruchten over de gezond
heidstoestand van de bisschop.
Schillebeeckx. De reacties op
het proces in Rome tegen de Nij
meegse theoloog professor
Schillebeeckx houden onver
minderd aan. Nu heeft de Ne
derlandse commissie "Justitia et
Pax" (Gerechtigheid en Vrede)'
een stem in het kapittel laten ho
ren. Zij wil dat de pauselijke
commissie "Justitia et Pax" alles
in het werk stelt om te bevorde
ren dat in deze zaak gerechtig
heid wordt betracht en dat de
aangeklaagde volledig inzicht
krijgt in alle kanten van de kwes
tie.
De Nederlandse commissie acht
de Romeinse procedure in strijd
met het document "De
rechtvaardigheid in de wereld"
van de bisschoppensynode van
1971. De procedure voor het on
derzoek van leerstellingen
moet, zo meent zij, daaraan
worden aangepast.
In het document zeggen de bis
schoppen dat de kerk alleen dan
van rechtvaardigheid kan getui
gen als zij eerst zelf hiervan blijk
geeft. "De kerk erkent het recht
van allen op passende vrijheid
van spreken en denken. Dit
houdt ook het recht in om, met
behoud van de gewettigde ver
scheidenheid in de kerk, in een
geest van dialoog te worden be
luisterd. Een juridische proces
voering moet de beklaagde het
recht waarborgen zijn aanklagers
te kennen en zich op passende
wijze te verdedigen". Aldus het
bisschoppelijke stuk van 1971.
Schillebeeckx kent de namen van
zijn aanklagers en verdediger
niet. Deze geheimhouding doet
hem onrecht, zo meent "Justitia
et Pax" Nederland.
Veiling. Volgende week woens
dag en donderdag worden bij Ton
Bolland in Amsterdam (Prinsen
gracht) de bibliotheken geveild
van de theologen prof. dr. W.H.
Gispen, prof. dr. K.H. Miskotte,
ds. F.S. Kloosterman (Breda) en
ds. A. Vroegindewey (Veenen-
daal). De catalogus is 112 pagina's
groot.
Beroepingswerk. Hervormde
Kerk: beroepen te Leiden (vaca
ture ds. Boogert) G.G.S. van
Hoogstraten Pijnacker;
aangenomen naar Drach
ten M. Jansen Hengelo (Ueld).
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt: bedankt voor Zuidhorn J.
Geersing Hengelo (Ov). Neder
lands Gereformeerde Kerken:
bedankt voor Kampen J.C
Schaeffer Emmeloord.
Verslaving. Op maandag 19 no
vember om 8 uur verzorgt de tv-
werkgroep van de Leidse Stu-
dentenekklesia op Rapenburg
100-102 een uitzending van een
documentaire over het centrum
voor drugverslaafden De Emilie-
hoeve te Loosduinen. Dat cen
trum bestaat sinds 1972. Jonge
mensen proberen daar van hun
verslaving af te komen. Gedu
rende de behandeling, die twee a
driejaar duurt, worden geen ver
vangende middelen verstrekt.
Na afloop van de uitzending kan
met deskundigen worden nage
praat.
EEN HUIS METmassiefeiken
meubelen... daar woont warmte, rust,
gastvrijheid.
En dat is niet alleen 't materiaal
maar ook de hand van de vakmanZoals
je zo duidelijk ziet bij de collectie van
Meubelfabriek Oisterwijk. Alles eigen
werk, eigen ontwerpen, eigen vaktrots
Bankstellen die Welkom
zeggen, fauteuils en 2- of 3-zits banken
met uitgekiend zitcomfort.
In vele modellen en uitvoeringen.
met een rijke keus aan bekledingen,
waarop wij altijd een voor Nederland
uil ieke sch rif tel i jke $a ran lie ge ve n
Naar uw wens: warme stoffen of nobel
leer van de beste soort.
ELKMEUBELvan
Meubelfabriek Oisterwijk draagt ons
eigen brandmerk. En wordt bij u thuis
geplaatst door eigen vakmensen.
Met 12 jaar garantie zwart-op-wit, op
hout en constructie.
Meubelfabriek Oisterwijk!
Berkel (ZH), Noordeindseweg 116, tel. 01891-4670.