Canadese 'Film Board I bestaat veertig jaar Hair als film: sfeer van toen met een boodschap Nederland presenteert filmprogramma Prophecy: rampenfilm met een actueel sausje f a iir JÈF a VRIJDAG 16 NOVEMBER 1979 Forman verfilmt geruchtmakende musical Eind jaren zestig: de jeugd in be roering. Mei-revolutie in Parijs, rellen op de Dam, protest tegen Vietnam, Jimmy Hendrix, Rol ling Stones. De generatiekloof gaapt als een onoverbrugbaar gat. En als uiting van dit alles is daar ineens de musical Hair, waarin de jeugd zichzelf herkent, waarin tegen alle heilige huisjes wordt geschopt. Acteurs kleden zich uit op het toneel, de teksten zijn provocerend, het genot van marihuana en LSD wordt luid aangeprezen. Flower power, hare krisjna en vooral "maak liefde, geen oorlog". Want Vietnam woedt in alle hevigheid door. Die sfeer van toen heeft Milos For man, tien jaar na dato, uitstekend in een film weten te vatten. "Hair" heeft dat frisse van toen, maar dan is er nog een verhaal bijgekomen. Dat is het verhaal van de Amerikaanse cowboy die naar Vietnam moet, maar door zijn hippievrienden aan het twij felen wordt gebracht. De bloemenkinderen van toen ko men opnieuw tot leven, met het Newyorkse Central Park als de cor. Hetzelfde Central Park, waar in die jaren de protestconcerten werden gegeven. Claude John Savage) komt daar als groene cowboy uit Oklahoma te recht, enkele dagen voor zijn mi litaire opleiding begint. Hij wordt opgevangen en meegesleurd door Berger, Gene, Woof en kor nuiten, die geen heil zien in de oorlog. Overigens zijn zij niet zo politiek bewust dat zij echt in op stand komen tegen Vietnam. Hun protest bestaat slechts uit het op ludieke wijze aanschop pen tegen de gevestigde orde. Claude gaat toch de opleiding voor Vietnam volgen. En als hij op het punt staat te worden uitgezon den, komen zijn hippievrienden hem nog eens opzoeken. Het ini tiatief daartoe wordt door Berger genomen. En door een samen loop Van omstandigheden wordt dat Berger fataal. Dat is de boodschap die Forman in zijn vertolking heeft verweven. De argeloze, blijmoedige bloe menkinderen zijn de dupe ge worden van de gevestigde orde. Althans sommige van hen. Want de andere hippies hebben het la- t^n gebeuren. Die zijn nu zelf die gevestigde orde geworden met hun goedbetaalde baan en hun kleurentelevisie. Hun protest was te zwak en hield geen stand. Deze toevoegingen van Forman maken "Hair" anders dan de oor spronkelijke musical. Dat moet ook wel, want ondanks de gave reconstructie, zou dat gegeven alléén te weinig zijn geweest, te F A V JOT A "Hair"; regie: Milos For man; hoofdrollen: Treat Williams, Annie Golden en John Savage; Lido 1, Leiden; alle leeftijden. iiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii vlak. Een nostalgische film met wat liedjes. Met niet veel meer om het lijf dan "Grease" Forman zet een domper op de vro lijke herkenning van een vervlo gen periode. Terecht. Tien jaar na "Hair" en bijna tien jaar na Viet nam, hebben we kunnen consta teren dat er niet zoveel is over gebleven van die ludieke, blij moedige flower power-jeugd van toen. Het is niet voor niets dat Forman zijn film beschouwt als een on derhoudende documentaire. Een verslag van een periode die - he laas en gelukkig tegelijk - voorbij ANNEMIEK RUYGROK Enkele acteurs vanMilos F om en Cheryl Barnes. "Hair" v X.n.r .Treat Williams, Beverly d'Angela, Annie Golden,Don Dacus i UTRECHT (GPD) - In hetzelfde jaar dat de discussies over het plan voor het nationale filmcentrum in Neder land in alle hevigheid losbarsten, viert men dit jaar in Canada het 40-jarige bestaan van de "National Film Board of Canada" (NFB). Ter gelegenheid hiervan wordt deze maand in Nederland een breed opgezet film programma gepresenteerd, georganiseerd door de Haagse stichting Bzztóh en het Nederlands Filmmu seum. "Het monster zal weer toeslaan. Er is geen ontkomen aan". Zo luidt het krakkemikkige versje dat ons lekker moet maken voor de film Prophecy. Het bedoelde gruwel- beest is het produkt van lozing van kwik in een rivier in de Ame rikaanse staat Maine. De papier fabriek blijkt daarvoor verant woordelijk en de man die dat ontdekt is een regeringsambte naar, Rob Vern. Hij is in Maine om daar een ruzie te beslechten tussen de bewuste fabriek en een groep Indianen, die vrezen voor hun prachtige bos. Een rampenfilm met een actueel sausje, dus. John Frankenheimer werd aangetrokken om het ge heel te verbeelden en de ei-varen regisseur (zijn laatste twee films waren French Connection II en Black Sunday) doet dat heel ver dienstelijk. Ook de rolbezetting (met vrijwel onbekende mensen) is heel behoorlijk. Daarentegen is ''lik ''Hllh 'H Prophecy; regie: John Frankenheimer; hoofdrol len: Talia Shire en Robert Foworth; theater: Luxor; 16 jaar. iiiiiimiiiiiiiiiimimiiiiiiiiii het verhaal te zwak om nu van een geslaagde film te kunnen spreken. BART JUNGMAN De oprichting van de NFB in 1939 was een fraai staaltje van vooruit strevende cultuurpolitiek. De Canadese overheid nodigde de befaamde Schotse documentaire filmpionier John Grierson uit de organisatie van alle overheids- filmactiviteiten op zich te nemen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog groeide de NFB uit tot een be langrijk instrument in de propa gandamachine van de geallieer den. Toen het oorlogsgeweld voorbij was werd het mandaat van het nieuwe staatsbedrijf in de wet vastgelegd: de NFB zou "Ca nada uitleggen aan de Canadezen en aan de wereld". In het begin beperkte de produktie van de Film Board zich tot docu mentaires en onderwijsfilms. In de jaren '40 en '50 werden de dooi de Film Board geproduceerde films in alle uithoeken van Cana da vertoond. De populariteit van de Film Board rustte mede op een beleid dat alle films gratis ter be schikking stelde. Ook in het buitenland groeide de faam van dit overheidsbedrijf, niet in de laatste plaats door de activiteiten van animatiefilmer Norman MacLaren. Canada was in de wereld de kampioen ge worden van de documentaire- en animatiefilm. In 1959 kreeg de NFB mede door de opkomst van de televisie een ge voelige klap, toen de overheids radio- en televisieomroep (CBC) de produktie- en distributie-mo nopoliepositie van het staats- filmbedrijf doorbrak. De grote zwakte van de NFB werd toen ook duidelijk. Het bedrijf bleek totaal overgeleverd te zijn aan de politieke en economische veranderingen die zich voorde den terwijl de status van over heidsbedrijf het belette commer cieel te concurreren met de parti culiere filmbedrijven. Daarnaast klaagden de laatsten steen en been over wat ze noemden het bederven van de markt door de NFB. Het gevolg hiervan was dat de overheid steeds kariger werd met financiële middelen. Allemaal minder vrolijke berichten in het jubileumjaar van een insti tuut, waarvan de Amerikaanse documentarist Fred Wiseman zei: "De documentaires van de NFB maakten mij bewust van de mogelijkheden van het me dium". Het internationale presti ge van de NFB is enorm, met produkties die de afgelopen j aye n drie Oscars wonnen en zes Oscar nominaties kregen, in Cannes drie Palmes 'd Or en talrijke an dere prijzen over de hele wereld. Het zal duidelijk zijn dat de NFB ondanks alle moeilijkheden veel heeft bijgedragen tot het verbete ren van het filmklimaat in Cana da. Deze maand dient zich voor ieder een de mogelijkheid aan zich te vergewissen van de kwaliteiten van de NFB-film. Het op 8 no vember begonnen NFB-festival bevat een uitgebreid programma. De films krijgen een roulement langs filmhuizen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Breda. Den Bosch, Amersfoort, Tilburg en Rotterdam, Antwerpen, Wuge- ningen en Delft. Het programma bestaat ih hoofd zaak uit Engelstalige films (niet ondertiteld) en is in thema's in gedeeld. De bijdragen van Ne derlandse filmmakers aan de NFB, zoals Co Hoedeman (de Os car 1978 winnende animatiefilm The Sand Castle), Joris Ivens (propagandafilm uit 1943, Cor vette Port Arthur), Nico Crama en Paul Driesen, wordt voor het voetlicht gebracht. Er zullen films te zien zijn uit de oorlogsjaren. Een overzicht van de vermaarde, animatiefilms, waaronder Special Delivery (die dit jaar een Oscar won), een be rustend doch geestig filmpje dat in zeven minuten een avondvul lende "hoeveelheid verwikkelin gen op de kijker loslaat". In het onderdeel vrouwenfilms is er een documentaire: Eve Lambert yan Margaret Wescott over de as sistente van Norman McLaren. De film toont een innemende on afhankelijke vrouw die op een jaloers makende manier de ou derdom tegemoet treedt, gedre ven door een enorme creativiteit. The ballad of Crowfoot uit de Challenge for Change-program- ma met op "verandering en be wustwording gerichte films" is de door een indiaanse filmploeg samengestelde grafische ge schiedenis van het westen van Canada. Heel aangrijpend is de korte gedramatiseerde Revolu tions Orphans waarin de pijn voelbaar wordt gemaakt veroor zaakt door de kloof tussen de Hongaren die na de opstand van 1956 het land ontvluchtten en zij die achter bleven. In de dooi John Smith geregisseerde film werd gebruik gemaakt van au thentiek materiaal. Van de befaamde documentarist Donald Brittain is in het onder deel kunst een reconstructie te zien van leven en dood van de le gendarische Engelse schrijver Malcolm Lowiy, en zijn boek Under the Volcano. Voor Volca no werd op lokatie gefilmd in Mexico (waar het boek zich af speelt). de Verenigde Staten, En geland en Canada. Via interviews met vrienden en kennissen van Lowry ontstaat het beeld van een man die gevangen is geraakt in een zelf gemaakte hel. Stukken uit Lowry's boek worden op on navolgbare wijze gesproken door de acteur Richard Burton. Het festival wordt begeleid door een brochure waarin een over zicht wordt gegeven van de ge schiedenis van de NFB en alle thema's uitgebreid worden be sproken. Avalanche Express: een matige thriller '''Hill,. M«l||||h 'H F J\F JKT d Avalanche Express; regie: Mark Robson; hoofdrol len: Rohert Shaw en Lee Marvin; theater: Euro 4 (Alphen); leeftijd: 12 jaar iiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiii Avalanche Express zou je min of meer kunnen beschouwen als een ode aan Hollywood-regis seur Mark Robson (o.m. Earth quake). Tijdens de opnamen voor deze spionagefilm overleed de Canadees aan een hartaanval, waarna het karwei door een an der werd afgemaakt. Helaas voor Robson is het een wéinig verhef fend eerbetoon geworden. On danks de aanwezigheid van duurbetaalde sterren als Lee Marvin, Maximilian Sehell en Robert Shaw komt Avalanche Express nauwelijks uit boven het niveau van een gemiddelde tv Met onder meer The Chase en Roma is het filmaanbod de komende week op de buis weliswaar niet overdadig, maar kwalitatiel' niet slecht. Arthur Penns The Chase die maandagavond via Neder land 1 wordt uitgezonden, kent een sterke bezetting. Naast Marlon Brando zijn daar Jane Fonda, Angie Dic kinson en Robert Redford. Penn trok halverwege de ja ren zestig vooral de aandacht met Bonnie and Clyde (1967). terwijl The Chase ('66) die ze ker zo sterk was wat geruis loos de bioscopen langs ging. Roma van Federico Fellini is een sfeervol portret van de Italiaanse hoofdstad. De film kent niet echt een verhaal, maar wil aan de hand van los se fragmenten uit het heden en verleden het gezicht van Rome schetsen. Dinsdag avond op België 2 Ook op de Belgische tv (1) een Belgisch-Nederlandse speel film (en niet de slechtste) Pal lieter. Regie Roland Verha- vert met hoofdrollen van Ed dy Brugman en Jacqueline Rommerts. Tenslotte vertoont de KRO donderdag via Nederland 1 een wat minder bekende En gelse film The Quiller Memo randum, waar achter interes sante namen blijken te schuilen. Harold Pinter bij voorbeeld tekende voor hel scenario en ook bekende ac teurs als Alec Guinness, Max von Sydow en George Segal verleenden hun medewer king aan deze produktie. Hel programma: ZATERDAG: De smokkelaars ZONDAG De onverwachte eenzaamheid van Konrad Steiner; 14.50 uur; Dtsl. 2 (re gie: Kurt Gloor). MAANDAG The Chase; 20.20 uur; Ned 1. Fotografie; 21.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Pal Zol- nayDe laatste dagen; 23.00 uur: Dtsl. 1 (regie: Gianfranco Mignozzi met Claudia Cassi- lelli] DINSDAG: Roma; 21.05 van Moonfleet; 14.30 uur; Bel. 1 (regie: Fritz Lang met Stuart Granger). The Shoot- ist; 22.25 uur; Dtsl. 1 (regie Don Siegel met John Wayne). Vavra). Rovers en genda mes; 22.05 uur: Dtsl 3 uegu Maria Monicelh) DONDERDAG The Quiller Memorandum; 19.50 uur; Ned. 1 Ivy; 20.15 uur. Dtsl 3 (regie: Sam Wood met Joan Fontaine). VRIJDAG Pallieter;20.15uur. Dtsl 1 The palm beach sto ry; 20.15 uur; Dtsl 1 (regie Preston Sturgos met Claudet te Colbert). Girolimoni, het monster van Rome; 23 20 uur. Dtsl. 2 (regie: Damiam» Damiani met Ni no Man lied n PAGINA 11 l"Mi.i|l|| Blijvers "Gejaagd door de wind" Langdu rig epos, Camera, Leiden, Euro 1, Alphen. "Alien" - Monster in de ruimte, Lido "Die Ehe der Maria Braun" Boeiend gegeven boeiend vertolkt. Lido 3, Leiden "Grijpstra& De Gier" Koene poli tiemannen, Studio. Leiden "Kort Amerikaans" Jan Wolkers weer verfilmd, Trianon, Leiden. "The Wiz" - Sprookje als film-me cal. Euro 2, Alphen "Escape to Athena" - Avontuur, I ro 3, Alphen. Rex "Zeven dagen voor de complete verleiding" - Dat valt dan nog wel mee. Leiden. Nachtfilms "Cousin cousine" - Camera, Leiden. "Memorandum van een porno prins" - Rex, Leiden. "Sex-lekkerbekken" - Euro 1 en 2, Alphen. 'The battlestar Galactica" - Euro 3, Alphen. "Coma" - Euro 4, Alphen. Den Haag Street" - Apollo 2, 12 jr. "Gestolen goed gedijt niet" - Asta (463500), al. "Kort Amerikaans" - Bijou (461137), 16 jr. "Quadrophenia" - Calypso (463502), 12 jr. "Die Ehe der Maria Braun" - Camera (467200), 16 jr. "Escape from Alcatraz" - Cineac 1 (630637). 16 jr. "LessoeursBronte "-Cineac2.16jr. "Escape from Alcatraz" - Corso (467200), 16 jr. "City on fire" - Du Midi (855770), 12 jr- "Hair" - Euro (667066). al. "Hair" - Metropole 1 (456756). al. La Luna" - Metropole 2, 16 jr. "Grijpstra de Gier" - Metropole 3, 12 jr. "Schiet niet op de tandarts" - Me tropole 4, al. "Moonraker" - Metropole 5, 12 jr. "Halloween - Odeon 1 (462400), 16 jr. "A little romance" - Odeon 2, al. "Alien" - Odeon 3, 16 jr. "And now for something completely different" - Odeon 4, 12 jr. "Memoires van een pornoprins"-Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Pornodriften" - Le Paris 2, 18 jr. "De amoureuze orgiën van mr. O" - Le Paris 3, 18 jr. Passage (460977). 16 jr. Amsterdam "-Alfa 1(278806), "KortArr 16 jr. "Saint Jack" - Alfa 2. 12 jr. "L'lngorgo" - Alhambra 1 (233192), 16 jr "Zwart en wit in kleur" - Alhambra 2, al. "The Wanderers" - BeUevue Cine rama (234876), 16 jr. "Gestolen goed gedijt niet" - Calyp- "Meatballs" - Calypso 3, al. "De porno(b)engel" Centraal (248933), 18 jr. "Escape from Alcatraz" - Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr "Chinatown" - Cineac Damrak 2, 16 jr- The main event" - Cineac (243639), "Prepares! vos mouchoirs" - Cine- Cmei 16 jr. "Opni "Est Cir 16 jr. from Alci International (151243). 16 jr Hair" - City 1 (234579), al "La Luna" City 2, 16 jr. "Outrageous" - City 3. 16 jr. 'Une belle fille comme moi" City4. 16.) itucky fried movie City 5, 16 in attack of the phantoms Alien" - City 7. al. Moonraker Corso (2345611. 12 jr "Gestolen goed gedijt niet" Du Mi di (723653), al "The love bug" Flora Disney (230469), al. "Vrouw tussen hond en wolf' - Kri terion (231708). al 'Quadrophenia Leidsepleinthea- ter 62359091, 12 jr. "Escape from Alcatraz" - Noggerath (2306551, 16 jr n Fantastisch bordeel" Pansien (248933), 18 jr Alien" - Rembrandtpleinthpater 1 (223542), 16 jr "Schiet niet op de tandarts" Rein brandtpleinthcatcr 2. al "Where eagles date - Rialtc (723488). 12 jr. "The China Svndrome" - Rivoi: (723488) al. The Wiz" Roxv (232809). al. Ligabue' Studio K (231708) lOji Russische filmweek in The Movies (245790). Ia-s petites fugues" The Movies Tusi 16 jr Apocalypse (262633), 16 j "Grijpstra De Gier" - Tuschinski 2. 12 jr. Du- Ehe der Maria Braun" - Tu schinski 3, 16 jr In de ban an de ring" - Tuschinski 4. al A littleroms Une histoin (237460). 16 i ;i 5,al.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11