Dolf de Vries met verfijnd cabaret Trijfel Proloog levert met 'Mollie' goed werk af HET PIEPEND BED MAANDAG 5 NOVEMBER 1979 VARIA Een jeugdherinnering: „Op een goeie dag zwierf ik door onze tuin met m'n buks in de handtoen mijn aandacht ge trokken werd door het zingen van een meesje. Daar zat het... het was vol onschuld en zo mooi in een kleedje van grijsblauwè veertjes. Het keek me aan met levendige oogjes. Het vloog niet weg toen ik dichterbij kwam. Dieren wa ren mijn vriendjes. Wist het dat? Op mijn beurt keek ik naar het meesje en floot zacht jes. Het gaf antwoord. Ik uias er drie meter vandaan. Waarom maakte ik het ge baar om aan te leggen? Het trok zich niets aan van mijn reactie. Ik zag het zitten in mijn vizierlijn. Het zong nog altijd. Uit gewoonte haalde mijn vinger de trekker over. De knal joeg me de schrik op het lijf, want ik dacht dat mijn wapen niet geladen was. Het zong niet meer... stilte. Bloedend lag het daar onder de boom., de kogel had het borstje opengereten. Ik voelde me helemaal leeg. Wat had ik gedaan? Ik had het vo geltje gedood. Hoe kon dat nou? Ik nam het warme lijkje in m'n hand, die rood werd van het bloed als om me te brandmerken. Ik barstte in snikken uit en jammerde 'nee, dat niet!'... De veertjes werden nat van mijn tranen.Zo gaf ik uiting aan mijn gevoelens van spijt en het was of ik het tot nieuw leven wilde wekken. Ik had wel tien minuten nodig om tot bedaren te komen. Mijn buks lag op de grond als iets schandelijks. Ik haatte mezelf om wat ik gedaan had. Ik praatte tegen mijn dode mee sje. Ik was net tot de ontdek king gekomen dat een wapen kon doden; nog nooit had, ik op een dier geschoten. Daarvoor hield ik te veel van hen. Ik had het niet met opzet gedaan, maar ik vergaf het mezelf niet. Ik zou er mijn le ven voor over gehad hebben om dit meesje weer te zien le ven en te horen zingen als blijk van vergiffenis. Heel kinderlijk had ik een grafje gegraven. Dit was zeer zeker de mooiste begrafenis die een vogel ooit kreeg. Ik had het lijfje in rozeblaadjes gewik keld en rondom het heuveltje, \ico Scheepmaker gevormd door de aarde die het meesje bedekte, had ik wilde bloemetjes gestrooid. Een kruisje van twijgjes gaf aan net als op een kerkhof, dat hier... een leven ten einde was gekomen. Hoe vreemd het ook moge lijken, mijn leven lang dacht ik altijd met gevoelens van droefheid terug aan wat ik gedaan had.Met dal meesje had ik misschien wat er aan goeds in mij leefde, dood ge maakt. In elk geval heb ik mijn leven lang nooit meer op een vogel geschoten". Een jongen! De moeder van de schrijver heette Monique, de vader Pierre. Zijn geboorte was niet gemakkelijk, maar toen hij er eenmaal was zei zijn vader verbaasd en verrukt tegen Monique: ,JIet is een jongen! Hoor je me, schat je? Ik heb een zoon... Een zoon!" der. Mischien had ze beter de duivel kunnen bedanken. Bovenstaande beschrijving doet wat denken aan het be gin van het verhaal 'Een blij vertje' van Roald Dahl, waar in de arts de zojuist bevallen moeder verzekert dat het ke reltje kerngezond is. Wat een opluchting! Jk heb zo gebe den dat dit kind een blijvertje zou zijn, dokter..." zegt de vrouw, die in de loop van het verhaal het leven blijkt te hebben geschonken aan Adolf Hitler. Ahmed Maar laten we terugkeren tot het levensverhaal van het jo chie dat zoveel verdriet had om dat meesje. Ahmed was de souteneur van een vriendin netje van hem, en hij besloot Ahmed te vermoorden. Eerst groef hij in een afgelegen plek in het bos een kuil, daarna lokte hij Ahmed mee, Ahmed werd uitgekleed, met de hulp van medeplichtige Guido meegevoerd naar de kuil met een prop in zijn mond, zijn voeten werden vastgebonden en hij kreeg te horen dat hij doodgestoken zou wor den: ,Je zult de dood langzaam over je voelen komen. Ik wil dat je dat bewust beleeft. Een kogel door je kop, dat is voor echte kerels. Ik wil dat je voelt hoe de dood over je komt. Jij bent alleen maar een straathond en nog laf ook. Guido belichtte het gezicht van Ahmed. Het stalen lemmet drong zijn lichaam binnen onder zijn rechterknie. Guido had zijn voet op zijn hals gezet, zodat hij zich niet kon verroeren. Mijn mes reet hem open tot aan zijn buik ter hoogte van zijn leverlang zaam duwde ik het verder en omdat zijn lichaam schokte, drong het erin door tot aan het heft. Hij was nog altijd niet dood, want hij kronkelde van de pijn". Enzovoort. Mesrine De moordenaar was Jacques Mesrine, het jochie van het meesje. ,Jk voelde niets, geen emotie, noch medelijden", schrijft hij in zijn autobiogra fie 'Doden zonder wroeging', naar aanleiding van die eer ste moord op Ahmed. Het zou zijn laatste moord niet blij ven. Drie keer werd hij ge pakt, drie keer wist hij te ont snappen en daarmee een Ro bin Hood-reputatie op te bouwen: die blikskaterse pe- nozejongen die de smerissen aldoor te slim afwas! In wer kelijkheid was hij zowel Frankrijks staatsvijand nummer 1 als doortrapte schoft nummer l,enis er geen enkele reden zijn dood te be treuren. LEIDEN - De naam Dolf de Vries (toneelacteur, film acteur, regisseur, auteur en nu ook sinds geruime tijd cabaretier) staat bij na vanzelfsprekend ga rant voor een grote vak kundigheid op theaterge- bied. Wie dus met hoogge spannen verwachtingen zaterdagavond naar de schouwburg was geko men, werd door zijn tweede soloprogramma zeker niet teleurgesteld. De Vries bracht een uitermate ver fijnd luisterprogramma, dat pro fessioneel en bijna terughoudend overkwam. Onduidelijk bleef echter gedurende zijn program ma, of de titel 'We mogen niet klagen' de "thematiek" (om dat zwaarbeladen woord weer eens te gebruiken) eigenlijk wel goed aangeeft; dat wij in vergelijking met de barre armoede in de Der de Wereld volstrekt ten onrechte wel eens klagen, bleek voor een avondvullend programma - hoe wrang dit ook klinkt - een te ma ger gegeven. In programma-onderdelen, zoals o.m. 'Argentina-democratie', het lied over Nellie en Bert uit Ku- delstaart, 'Derde Wereld' werd dit thema uitgewerkt. In nummers echter als 'Verslaafd' over tv-ver- slaving, 'Prestatie-maatschappij', waarin een onderwijzer de toela- Acteur Dolf de Vries als cabaretier. tingstoetsen van zijn leerlingen bespreekt. 'Rijles', 'Wereldkam pioen', 'Carrière' werd het - door De Vries zelf in interviews aan gegeven - thema zo goed als los gelaten. Daarmee is over de kwaliteit van deze nummers als zodanig nog niets slechts gezegd. Eén van de hoogtepunten van het program ma vormde na de pauze het nummer 'De Duif, waarin de vredesproblematiek centraal stond: "brullend om vrede scho ten ze op de duif'. Alle goedkope effecten werden strikt gemeden; LEIDEN - Als je al meer dan vijftien verschillende Proloog-voorstellingen in de afgelopen jaren hebt gezien in steeds wisselende rolbezettingen (er spelen vaak drie of vier verschillende stukken in één seizoen), meen je toch een zeker inzicht te hebben verworven in de artistieke benadering van de groep. Telkens weer wordt je echter voor nieuwe verrassingen geplaatst. Dit gebeurde afgelopen zaterdagavond weer eens in een zeer redelijk bezet LAK-theater, waar de maatschappij-kritische toneelgroep uit de Eind- hovense Willemstraat, in samenwerking met de rockgroep 'Spiritus' een opvoering gaf van de 'popshow'. 'De Missvorming van Mollie'. Het stuk kent een opvallend lange instrumentale introduc tie, alvorens de spelers van 'Proloog' aan de mis svorming van Mollie beginnen. Maar zij doen dat vervolgens zo overtuigend, zonder terug te vallen op uitgediepte, leeggezogen en afgedankte sym bolieken, dat een sterk overtuigend en motive rend 'bewustzijnstheater' ontstaat. Het verhaal van 'Mollie' is een al vele malen vertelde geschiedenis van het meisje uit de werkende klasse, dat in aanraking komt met kommer en kwel. De baas in de supermarkt, die de prijs van de bloemkool belangrijker vindt dan de kwaliteit en de promotie van de collega-cassière, die de baas naar de mond gaat praten. Of later de con gevraagd. Ook e vriendin, heeft i Mollie begint ovi de positie, frontatie met Jim, die zo zijn eigen ideeèn heeft over hun seksuele relatie en de (bepaalde) relaties, die Mollie eventueel met andere jongens kan aan knopen. Ook de reclamecampagne voor 'Bokma' ("de camera zweeft langs je tieten") is van een ontluisterende decadentie. Mollie toont het haai- op haar tanden aan de mana ger van het reclamebureau in plaats van haar bil- i hij in autoritaire bewoordingen heeft ;n bezoek aan Mick, een vroegere een teleurstellende uitwerking, er zichzelf na te denken en over in zij zichzelf heeft gemanoeu vreerd en maakt vervolgens een balans op. Mia Bundervoet, Ceciel van de Poel, Rik Hancké, Erik Heykoop en Dries Smits zijn degenen, die namens 'Proloog' de teksten uitspreken; terwijl Wim Smith, Hans van den Hurk, Leo Nent, Peter Koene en Peer Muskens (geen bekende namen in de popwereld overigens) op professionele wijze het geluid van 'Spiritus' maken. Jan Cornelis Nooteboom en Bas Verspaget hebben gecoördi neerd en regie-aanwijzingen gegeven. Niet tever geefs. Want 'Mollie' is een prima (werk-)stuk van 'Proloog' geworden, waarmee de groep in haar totaliteit toch ontegenzeggelijk meer eer inlegt als met 'Geen vingers dan gaan we verder', dat vorige maand in het LAK te zien was. BERT KOEKEBAKKEF KOK i HU Pü&FT PAT Te 7066ÊN JU Ml£T, H\T AN6ST OWs OM&e - ve.eev TE ddkem, SMAP JE. ANösr, e>Ésre panda, is pegrotê^ p R'JEVEElR ACHTER AW O Nis POEN EM PATEM. IEMAND PlE HEUPENPADEN VERRICHT 15 MEE STAL- &AU3 OM UAPTE Z'JN, g>£ö>RURJE ApAjOtt? OAjnzewUiAjr lA)O0f£J>EA) Aeajocp, is «er WAAE PAT DE 2Ö'J VOOR Al (ACS OPGAAT r~~ \/A tIAAe qeerr aajpert AAeD'cj IAJAT UCMr, pyf VOOR. MIKS IS HET AIIET helehaai, ctCU. tS*y*rU±P. 3401 De avonturen van Jommeke ?Jaja, ik kom directna ons partijtje ping - pong Hemel, wat was dat?/... ^-1 BIETJES MET SOUR CREAM 4 gekookte bieten, 5 eetlepels azijn, 20 g suiker, kruidnagel poeder, zout, lau rierblad, gesnipperd uitje, 1 bekertje sour cream. 1 eetlepel Schaaf de schoon gemaakte bieten in dunne plakjes. Laat 10 azijn, suiker, kruid nagel, zout, lau rierblad en het ge snipperd uitje de bloem glad met een vork. Schenk dit mengsel, al roerend, by het bietenvocht. Laat het even doorkoken tot een mooi glad gebonden sausje is verkregen. De Vries' acteertalent maakt elke overdrijving en gebruikmaking van snorretjes, pruiken, brilletjes e.d. overbodig. Ronduit prachtig was ook de gi taarbegeleiding van Gerry Trup- pe, die een zeer belangrijke bij drage tot het verfijnde karakter van het programma leverde. Zelfs de meest fervente piano liefhebber kan door een dergelijk gitaarspel van de voor cabaret veelal voor de hand liggende pia no zonder meer afzien. WIJNAND ZEILSTRA Agenda Leidse bioscopen Kindermatinee: "Het r LUXOR: "Gejaagd door de wind", da. LIDo"if "Alien"2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Grijpstra De Gier", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 3: "I never promised you a rose- garden", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Woody Woodpecker", 2.30 u i. 2.30 e 4.45 u STUDIO: "Die Ehe der Maria Braun", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Middagvoorstelling: "Kiss in attack of Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhui$ en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis) Bezoekuren ziekenhuizen 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenooO van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur Babyshow laatste kwartier van middag- en avond- Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen der$ Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: Bezoek aan ernstige patienten:\ voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderklxniek. Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18 30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdefing: Elke dag: Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14 15 cn 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld by het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000. Bioscopen Alphen EURO 1: "Kort Amerikaans", do., vr., ma. en di. 1.30 uur, 6.30 en 9.00 uur, zo. 4.00, 6.30 en 9 00 uur, 16 jr. EURO 2: "Schiet niet op de tandarts", da. 1.45,6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, al. Nachtvoorstelling EURO 1 en 2: "De pornoboerderij", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Escape to Athena", da. 1.45, 7.00 en 9.30 uur, zo. 4.15 uur, 16 jr Nachtvoorstelling: "Welcome to blood- city", za. 12.15 uur. 16 ji EURO 4 "The main event", da. 2.00,6.45 «mi 9.45 uur. zo. ook 4 30 uur, al. Nachtvoorstelling: "Dracula de ver schrikkelijke", za. 12.15 uur, 16 jr Bioscoop Voorschoten GREENWAY: '"The big boss", vr 7.00. za. 4.00 en 7.00, zo. 4.00 en 6.15, woe. 8.15 uur, 16 jr. "Kentucky Fned Movie", vr. en za. 9.15 uur, zo. en ma 8.45 uur.di 8 15 uui16jr. Kindermatinee: "Mickey Mouse 50 jaar jong", za. 2.15, zo. 2.00. woe. 2.15 en 4.00 Cd)acic1 lieutus 5 NOVEMBER 1979 - Oidangs had in het Kanaal eene vijandelijke ontmoeting plaats tusschen Fransche en Engelsche visschers. De Fran- schen vuurden tot zelfverdedi ging op de Engelschen, omdat zij meenden dat de Engelschen wier manier van doen ook hun vermoedelijk niet onbekend was, op hen afkwamen om hun ne nelten te vernielen. Desniet temin zijn er tegen deze Fran sche visschers onmiddellijk strengere maatregelen geno men. De Fransche consul te Oos tende ontnam hun hunne papie ren en zal van het Belgische gouvernement hunnen uitleve ring verlangen naar Parijs. Te vens heeft de Bntsche admiraal eene kanonneerboot gezonden naar de plek waar de ontmoe ting zich had voorgedaan. Ter wijl Engeland dus zijn eigen onderdanen beschermt bij het minste dat hun wordt aange daan, schijnen onze Holland- sche visschers zich telkens de ruwe baldadigheden der Engel sche piraten te moeten laten welgevallen. - Bij de ernstige overstroomin gen in Spanje is te Murcia een kind gered, dat geheel onge deerd in zijne wieg had rondge dobberd. Het is door den aarts bisschop van Valentia opge vraagd, die het op zijne kosten zal laten opvoeden. jaar geleden: - Het eenjarig bestaan, op 1 November j l van de exploita tie der luchtlijnen op Java heeft een bijzonder cachet gekregen door de opening van de recht- streeksche luchtverbinding Ba- tavia-Soerabaja en terug, een afstand pan 800 KM..die in 4 Va uur werd afgelegd. De dienst werd geopend met twee groote Fokker-vliegtuigenwaarin een groot aantal autoriteiten en vooraanstaande personen uit de handelswereld had plaats genomenOnder hen waren o.a generaal Snijders en de leger commandant luitenant-gene raal Cramer. Te Semarang werd een tusschenlanding ge maakt en ook daar waren, evenals in Batavia bij het ver- trek, honderden belangstellen den aanwezig. De ontvangst te Soera ba ja was bijzonder har telijk. De gemeentelijke gebou wen en de particuliere handels huizen waren ter gelegenheid t»n den feestdag gesloten. Er zal ook sjioedig een luchtlijn uan Batavia naar Singapore en Medan geopend worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 23