'Kleine Eyolfmoet nog groeien
RAPID \programma
Buitensporige
theaterkunst
in De Waag
(^)V_andmg^
toegeljcht
Amusant liedjesprogramma
Première bij Haagse Comedie
VRIJDAG 2 NOVEMBER 1979
RADIO - TV - KUNST
Willem Nijholt, Conny Stuart, Gerrie van der Klei en Paul Deen (v.l.n.r.) in 'Alle laatjes open'.
Alle laatjes open
Amsterdam
1 1) Brand new day: Wiz
Stars
2 4) We belong to the night
Ellen Foley
3 (48) Gimme gimme gimme:
Abba
4 2) Don't stop 'til you get
enough: Michael Jack-
5 7) Message in a bottle:
Police
6 3) Sure know something:
Kiss
7(5) Whatever you want
Status Quo
8 9) Radio: Dolly Dots
9 6) Arumbai: Massada
10(8) Sail on: Commodores
Londen
1 5) When you're in love
with a beautiful wo
man: Dr. Hook
2 6) One day at a time: Lena
Martell
3(3) Every day hurts: Sad
Cafe
4 (14) Gimme gimme gimme:
Abba
5(1) Video killed the radio
stars: Buggies
6 2) Don't stop 'till you get
enough: Michael Jack-
7 (13) Tusk: Fleetwood Mac
8(9) Chosen few: Dooleys
9 (11) OK Fred: Errol
Dunkley
10 (19) Making plans for nigel:
XTC
New York
1 2) Don't stop 'til you get
enough: Michael Jack-
2 3) Dim all the lights: Don
na Summer
3 8) Heartache tonight
Eagles
4 4) Pop Muzik: M
5 7) You decorated my life:
Kenny Rogers
6(1) Rise: Herb Alpert
7 (14) Still: Commodores
8 9) Tusk: Fleetwood Mac
9 (13) Babe: Styx
10 (10) Good girls don't
Knack
Bonn
1 1) I was made for loving
you: Kiss
2 2) Bright eyes: Art Gar-
funkel
3 5) I don't like mondays:
Boomtown Rats
4 3) Born to be alive: Pa
trick Hernandez
5 4) El lute: Boney M
6 6) Head over heels in love:
Kevin Keegan
7 8) Do to me: Smokie
8 9) 1-2-3-4 red light Teens
9 7) Ring my bell: Anita
Ward
10 (13) We don't talk anymore:
Cliff Richard
LEIDEN - Gerrie van der Klei kan zich pri
ma overeind houden in het liedjespro
gramma 'Alle laatjes open' naast theater
persoonlijkheden als Conny Stuart, Wil
lem Nijholt en wellicht in iets mindere
mate, Paul Deen. Opvallend van Gerrie
van der Klei is de haast uitdagende wijze
waarop ze haar liedjes brengt. Dit geldt
vooral voor 'Call Girl', dat Jasperina de
Jong lang geleden met veel verve en vak
manschap op de plaat heeft gezet en in iets
mindere mate voor 'Zeur niet' na de pau
ze. Het is natuurlijk een prachtige vondst
de publieke schijnwerpers los te koppelen
van de zangers, zangeressen, cabaretiers
en cabaretières die de nummers naar be
kendheid en erkenning zongen. Wie weet
bijvoorbeeld, dat Michel van der Plas
'Tearoom Tango' schreef en 'Frater Fre-
nantius' daar vlug even bij deed? Maar
Sonneveld kent iedereen. Willem Nijholt
maakt dan een zeer persoonlijke interpre
tatie van dit nummer, ver verwijderd van
het gevaar in een voor de hand liggende
persiflage te vervallen. Conny Stuart,
rasartieste in 'Op een been kun je niet lo
pen', maar veel meer nog in 'Wat ik nou
toch heb gelezen', is wel het meest duide
lijke voorbeeld van de stelling, dat je als
auteur van een liedje van zeer goede huize
moet komen om met je liedje de persoon
lijkheid van de vertolkende artieste te
overtreffen. Het blijft heerlijk naar Conny
Stuart te kijken, de tekstbeheersing, per
soonlijke intonatie en haar opvallende
lenigheid. Willem Nijholt daarnaast, zin
gend als een jonge god en bruisend als het
leven zelf, verlengt die door Conny Stuart
gevestigde indruk. Als Paul Deen, maar
vooral Gerrie van der Klei dan in staat
blijken deze 'hogeschool van het cabaret'
(Willem heeft 'Sonneveld' gedaan) moei
teloos te kunnen volgen, ontstaat een im
ponerende theatervoorstelling. Frans
Ehlhart tenslotte verdient een compli
ment voor het begeleidende pianospel,
waarbij hij tevens de ziek geworden
"tweede" pianist Dick van der Stoep
moest doen vergeten. Vanavond is er te
recht weer een voorstelling in de Leidse
Schouwburg.
BERT KOEKEBAKKER
DEN HAAG - Regisseur Kees Coolen legt in zijn pro
grammatoelichting bij "Kleine Eyolf' van Ibsen de na
druk op de in het stuk aanwezige "illusies van emoties"
die door een bepaalde gebeurtenis worden doorgeprikt,
waardoor de eenvoudige tastbare dingen hun glans
herkrijgen. Geen opzienbarende en geheel oorspronke
lijke interpretatie, maar wel een degelijk uitgangspunt
voor een goede, hecht doortimmerde voorstelling,
waarin tekst en uitgangspunten van Ibsen centraal
blijven staan.
Toch kon de voorstelling die gister
avond in de Koninklijke
Schouwburg in Den Haag in
première ging, maar matig over
tuigen. De bedoelingen van
Coolen waren in aanzet mis
schien alle aanwezig, maar de
uitwerking was nog verre van
volledig. Het had er de schijn van
dat de vervanging (om gezond
heidsredenen) van Anne-Wil
Blankers door Trins Snijders een
te zware last op de repetities had
gelegd, waardoor zelfs de uitge
stelde première nog slechts een
ruwe schets was. In een stuk
de handeling tot een mi-
i beperkt is en de ontwik
keling van gevoelens zo sterk
centraal staat, wordt nu eenmaal
een enorme eis gesteld aan balans
en overtuigingskracht van het
spel zelf en moeten climaxen met
de uiterste zorg worden opge
bouwd.
In de voorstelling van de Haagse
van dat de voorstelling in de ko
mende weken aanzienlijk aan
kracht kan winnen. Hiertoe zal
timing, met name van de pauzes,
en dictie het onderwerp van stu
die en zelfkritiek moeten blijven,
zodat de nu nog verbrokkelde
spanningsbogen langzaam maar
zeker tot strakke lijnen aaneen
worden gesmeed.
Een handicap daarbij blijft het stuk
zelf, waarvan het eerste bedrijf -
op het ogenblik verreweg het
beste - bol staat van een symbo
liek die nauwelijks nog modern
genoemd kan worden, en waar
van de problematische afloop
slechts dan bevredigend is, als
aan de betrokkenheid van de ac
teurs niet meer getwijfeld kan
worden. Zover was het gister
avond nog niet en men kon zich
met recht afvragen of de Haagse
Comedie zelf geen betere Alfred
in huis had dan de nu als gast
ngetrokken Jules Hamel.
Comedie ontbreekt op deze pun- Aan de egoïstische drijfveren ach
ten vooralsnog het een en ander, ter de door hem uitgebeelde emo-
maar het heeft er wel alle schijn ties kon geen twijfel bestaan,
maar de kernmomenten van de
rol zijn die, waarop Alfred door
zijn emotionele zelfbevrediging
heen breekt en zich bewust wordt
van de wereld om hem heen, en
juist daar werd het spel van Ha
mel ongeloofwaardig door een
gebrek aan diepgang. En dat ter
wijl een regieopvatting als die
van Coolen staat of valt met de
betrokkenheid en de spelpresta-
ties van de medespelenden.
Trins Snijders bewees daarentegen
dat zij één van de meest
onderschatte actrices uit de Ne
derlandse toneelwereld is. Haar
spel bewoog zich weliswaar nog
in golfbewegingen die naar het
einde toe zwakker werden, maar
zij verstaat op sublieme wijze de
kunst om in een schijnbaar ont
spannen spel via minieme wisse
lingen van tempo en stembuiging
de meest afgrijselijke emotionele
afgronden voelbaar te maken,
terwijl zij daarnaast een eenmaal
opgebouwde spanning onver
minderd weet vast te houden.
Het best volgehouden waren de
onverstoorbare Borgheim van
Gaston van Erven en de Asta van
Edda Barends, die met sobere
middelen wist aan te geven hoe
ware gvoelens het veld moeten
ruimen voor desillusies en com
promissen. Nanni Vermeer
maakte van de Rattenvrouw wat
er van te maken viel en de wijze
waarop de negenjarige Eyolf
werd neergezet, was een com
pliment voor de wijze waarop
Kees Coolen met kinderen weet
om te gaan.
Het decor van Harry Wich was een
visueel overtuigende realisatie
van de overgang van huiselijk
geluk naar emotionele leegte,
maar werd soms wel al te na
drukkelijk opgevuld met vogel-
gekrijs op de achtergrond. Een
minder clichématige vertaling
dan die van Martin Hartkamp zou
de speelbaarheid van het stuk
wel bevorderd hebben.
PAUL KORENHOF
Flauw spel van
'Koning Kaktus'
LEIDEN - In het LAK-theater kon
men gisteravond een openbare
sessie psycho-drama meemaken.
Althans, dat viel op te maken uit
de slotwoorden van Juffr. Bloem,
die het publiek na zo'n 65 minu
ten als verklaring bood voor het
voorafgaande. Juffr. Bloem, (El-
lis Berlijn), was de therapeute
van Koning Kaktus (Peter Jan
Rens); als zodanig had zij het
laatste woord om een soort van
conclusie over het gedrag van
haar patiënt Kaktus te formule
ren. Zo ernstig als het lijkt, was
het allemaal niet; dit kader bood
nl. beide spelers mogelijkheden
tot een aantal meer of minder
flauwe spelsituaties. Vanuit dit
kader moesten deze flauwiteiten
een hogere betekenis krijgen. Als
iemand echter een bord met corn
flakes en melk op het toneel don
dert, is dat slechts een variant op
de vermaarde taarten-in-het-ge-
zicht-smijterij. Of zou het feit, dat
deze scene één van de spelsitua
ties vormde, waarin de relatie pa
tiënt-therapeut centraal stond,
dit geknoei tot Kunst verheffen?
Al met al vormde 'Koning Kaktus
voor de oude lullen" van toneel
groep 'Kaktus' een uitermate
weinig boeiende voorstelling.
WIJNAND ZEILSTRA
LEIDEN - "Gruppo Trutto Dramatico", het Leidse straat
theater, had gisteravond in het kader van de triënnale
gastvrijheid gevonden in De Waag. Het eerste van de drie
optredens werd aanzienlijk vertraagd omdat een onver
laat de vier stoelen, waarop deze manifestatie van "Grup
po" is gebouwd, in een onbewaakt ogenblik had gestolen.
Wat de groep vervolgens te bieden had, is beslist niet
onverdienstelijk te noemen.
Wat nerveus giechelende meisjes
van dertien en jongetjes van de
zelfde leeftijd, die zich ouder
voordeden, zorgden voor de
woelige sfeer. Vooral het "Wil
helmus", geblazen in een viertal
eierdopjes en het opblazen en
vervolgens demonstratief door
prikken van een aantal con
dooms werkten sterk op de lach
spieren.
Kees van Leeuwen, Liesbeth Hui-
bers, Benno Voorham en Rick
van Boekei kwamen aanvanke
lijk in vier witte overalls, de vier
stoelen met zich meetorsend, De
Waag binnengelopen.
Het uitgerolde tapijt, de bloemen,
het pistool en de kleding dienden
vervolgens orn de uitgebeelde
symbolieken enigszins te concre
tiseren. We kunnen deze kunstui
ting zonder enige aarzeling bui
tensporig noemen.
Het is zeer moeilijk rubriceerbaar
en laat zich daarom niet meten
met algemene theaternormen.
Het onttrekt zich consequent aan
elke toneeldiscipline, terwijl het
tevens als "straattheater" niet
aan de daarvoor geldende om
schrijving voldoet.
Motivatie
Daarvoor is namelijk het verbale
gedeelte te gering. Toch intri
geert de kunstuiting zonder enige
twijfel. Enerzijds de motivatie,
4 die deze mensen bezielt om iets
Leids Straattheater in De Waag.
dergelijks (het verorberen van
Liesbeth Huibers) voor een hete-
rogeen publiek te spelen (reacties
van het theaterpubliek zijn over
het algemeen voorspelbaarder)
en anderzijds de keuze van de
middelen om symbolieken dui
delijk te maken.
De operazangeres, kan in dit kader
een oorspronkelijke vondst ge
noemd worden. "Gruppo Trutto
Dramatico" in deze vorm kan een
belofte voor de toekomst inhou
den. Veel zal afhangen van de
volgende publiekspresentatie.
BERT KOEKEBAKKER
ADVERTENTIE
2e oude kunst- en antiekbeurs
KASTEEL OUD WASSENAAR
te Wassenaar - Park Wassenaar 1
VR 2 nov. 18-21. ZA 3 nov. 11-19. ZO 4 nov. 11-18 u
25 VOORAANSTAANDE ANTIQUAIRS w.o. leden van de orde v. han
delaren in oude kunst en antiquiteiten brengen een GROTE COLLECTIE
zéér hoogwaardig antiek.
VERKOOPEXPOSITIE ANTIEKE AUTOMOBIELEN
Org. Antiek-Expo 070 - 63 10 57
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NCS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Spanjaarden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Het zal je kind maar wezen, tv-serie (TROS)
19.35 - Op volle toeren (TROS)
20.30 - Derrick, misdaadserie (TROS)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Gesprek met de Minister-President (TROS)
22.05 - TV-Privé (TROS)
23.00 - Picknickende mensen, cabaretprogramma (HUM
VERBOND)
23.35 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Lastechniek, herhaling les 2 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Pommetje Horlepiep, kleuterserie (NCRV)
19.25 - Lassie, jeugdserie (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Kwistig met muziek, een muzikale spelshow (NCRV)
21.45 - James Herriot - belevenissen van een veearts, tv-serit
(NCRV)
22.35 - Hier en nu (NCRV)
23.15 - Mijn idee, religieus programma (NCRV)
23.25 - Journaal (NCRV)
DUITSE TV
DUITSLAND I
WDR: 18.00
Naechte und Tage, tv-serie. 18.30 In
form. serie. 18.40 Naechte und Tage,
tv-serie. 19.15 Actual.) 20.00 Journ.
20.15 Das gruene Zimmer (La cham-
bre verte), speelfilm. 21.50 Econo-
DUITSLAND II
18.20 Slapstick. 18.40 Slapstick.
19.00 Journ. 19.30 Buitenlandse re
portages. 20.15 Der AJte, tv-serie.
21.15 Spelprogr. 22.00 Actual. 22.20
Cult, magaz. 23.05 Schneefall (Hos-
zakadas), speelfilm. 0.40 Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus
Sociale wetenschappen. 19.00 Vrije-
tijdsmagazine. 19.45 Journal 3. 20.00
Journ. 20.15 Inform, progr. 21.00 Ac
tueel magaz. 21.15 Filmportret. 22.00
Harte Zeiten, tv-film. 22.50 Medita
tie. 23.20 Journ.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
NET 1
18.00 Jeugdfilmserie. 18.15 Kleuter
progr. 18.30 Open School. 19.00
Liefdadigheidsprogr. 19.05 Reli
gieus progr. 19.35 Meded.
NET 2
19.45 Journaal. 20.15 „Jakob, der
Lügner", Oostduitse speelfilm. 22.00
De vijfde windstreek - Aandacht
voor de schrijver Paul De Wispelae-
re. 22.50-23.05 Laatste nieuws.
In het televisieprogramma TV-Privé van de TROS heeft Henk
van der Meyden vanavond een gesprek met mr. Willem Albrecht
Lier, die beweert een zoon te zijn van wijlen Prins Hendrik (Neder
land 1, 22.05 uur).
Ruim twee jaar geleden maakte NCRV's flier en Nu" een repor
tage over de problemen rond Surinaamse drugsgebruikers in Am
sterdam. Tien van de verslaafden die een NCRV-ver slag gever des
tijds voor de camera kreegvertellen vanavond voor Hier en Nu hoe
het ze in die twee jaar vergaan is.
De eerste film vormt in zijn geheel de aanloop tot het tweede gedeel
te. Reden voor het integraal herhalen van die twee jaar oude docu
mentaire is het feit dat deze destijds op een zeer ongunstig tijdstip
rond middernacht) werd uitgezonden. Daarnaast zijn de twee de
len in feite onverbrekelijk met elkaar verbondenomdat de kijker zo
een aardig beeld krijgt wat er nou precies in die 24 maanden ge
beurd is.
Surinamers die verslaafd zijn, worden in Amsterdam hoofdzake
lijk geholpen door de door Surinamers bemande stichting Srefiden-
tie, die onder meer op Terschelling een zogenaamde afkickboerdenj
heeft, waar de junkies, ver van de Zeedijk, enige tijd kunnen ver
blijven om van hun verslaving af te komen. Op die boerderij ont
moette de NCRV-verslaggever twee jaar geleden een aantal Suri-
er toen erg slecht aan toe waren.
Van de tien Surinamers die de verslaggever er drie op de been.
,Maar", zegt de maker van de film, „dat mag je zeker niet zien als
een gemiddelde, het is een momentopname, die niet maatgevend is".
(Nederland 2, 2235 uur).
VRIJDAG 2 NOVEMBER
HILVERSUM I
18.11 Echo. 18.21 (S) En zo hoort
het ook! (vervolg). 18.58 Marktbe
richten i.s.m. KNBTB. 19.02(S)Punt
Uit. 19.55 Overweging. 20.03 (S) Van
Oud Zeer tot Zeer Oud. 21.02 (S) Ni
ne O'clock Jazz. 22.02 (S) Goal. NOS:
23.02-24.00 (S) Met het oog op mor
gen. EO: 0.02 (S) True Light.
HILVERSUM II
OVERHEIDSVOORLICHTING
18.40 De Nederlandse Antillen P P
18.50 Uitz. van DS'70 VOO: 19 00(S)
Veronica-Sport. NOS: 20.00 (S) Eu
ropees Concertpodium. Radio Fil
harmonisch Orkest Klass. muz.
(22.30 Nws.) 2300 NOS-Cultuur-
SpeciaL Mitropa II. 23.55-24.00
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) De Avondspits met
de Nationale Hitparade. 19.02 (S) De
Bijzondere Rock en Roll Methode.
VPRO: 20.02 (S) Oorkussen. 21.30(S)
Black Star Liner. 22.25-24.00 (S) Sui-
ZATERDAG 3 NOVEMBER
HILVERSUM I
VARA; 7.03 (S) Hallo hier Hilversum
(8.03 Dingen van de dag). 9.30 (S) ZI a
la creme. 11.02 <S) De VARA felici
teert 12.03 (S) Tussen start en finish.
13.03 (S) In de Rooie Haan. 15.02 (S)
Muziek uit Studio 1. 16.02 (S) De
Speeldoos.
HILVERSUM II
TROS. 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 TROS-binnenkort.
7.30 Nws. 7.36 Aktua 8.00 Nws. 8.11
Toeraktua. 8.30 Nws. 8.36 Kieskeu
rig. 9 00 Gymnastiek voor de vrouw.
9.10 Waterstanden. 9.15 Kom er maar
eens bij. 10.30 Aktua-sport. 11.00
Coulissen. 12.26 Mededelingen voor
land-en tuinbouw. 12 30 Nws 12 36
Aktua. 13.00 Nws. 13.11 Introduktie
kernpunt. 13.20 Onder de mensen.
14.00 Kernpunt. 15.00 Sport na sport.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. NCRV 7.02
(S) Popfrisscr. 9.03 (S) Happy Sèund.
10.03 (S) Popstation 11.03 (S) Pop
16.03 (S) NCRV-Zaterdag-Spoi
HILVERSUM IV
AVRO 7.00 Nws. 7.02 (S) Op een
klein stationnetje. 8.00 (S) Klassiek
met Caroline. 9 00 Nws. 9.02 (S) Pia-
no-an 9.30 (S) Concerto mattinale.
12 00 Nws. 12 02 Programmaoverz.
12.05 (S& Familiepiaatje. 12.45 (S)
Aan de lopende band. 13.15 (S) Ope
ra met... 14.00 Nws 14 02 (S) Pro
gramma-overzicht. 14.05 (S) AVRO's
Platen Publieke Prijs 14.30 (S) Im
port. 15 30 is» CoijMntii van vroe
ger Klassieke gitaarmuz. 16.15 (S)
Hedendaagse muziek voor