Coppola en het werkelijke gezicht van de oorlog „mir r jét jr iiiiiiimiiiiimiiiiiimiiiiiiiii ikk 'Hik. 'ii iiiiiiiimiiiiiliimiiiiiiiiiiiiiil UITSTEKEND KOPPEL FALK EN ARKIN VRIJDAG 2 NOVEMBER 1979 FILM PAGINA 11 1 1 Daar is-ie dan: de film aller films, ofwel de film over de Vietnamese oorlog die "een eigen Vietnam werd" (aldus regisseur Francis Coppola). Maar in elk geval een film die zelfs al voor zijn voltooiing vreselijk veel aandacht kreeg in de media, Apocalypse Now. Merkwaardig genoeg draait Coppola's werkstuk voorlopig alleen nog maar in het Amsterdamse Tuschinski-theater, maar dat schijnt commercieel het meest aantrekkelijk te zijn. Zo bleef de film in Frankrijk de eerste tijd ook alleen in Parijs en dat bleek een uiterst lucratieve zaak. Half december pas zal de rest van Nederland Apocalypse Now op het witte doek krijgen. Juist vanwege die lawine van publiciteit en het gewicht dat aan de film moet worden toegekend, nu in elk geval alvast een recensie. Voor wie niet tot december wil wachten. Lagen ApocalypseNow ondergraaft heroiek van de oorlog ''ih,. 'iii, 'ii Apocalypse Now; regie: Francis Coppola; hoofd rollen: Martin Sheene en Marlon Brando; Tu- schinski, Amsterdam; 16 jaar. Regisseur Coppola rivier vordert (die als een rivier, waarvan geen terugkeer meer mogelijk is, ook een soort mythi sche betekenis krijgt). De beel den en de kleuren krijgen iets surrealistisch, waarin de climax wordt bereikt als Willard en de zijnen bij Kurtz aankomen. Dan ook staat Willard voor de keuze die tijdens de reis steeds nijpen der werd: toch zijn missie vol brengen en Kurtz vermoorden of zich misschien Wel bij hem aan sluiten. Willard doet het eerste, maar zijn motieven zijn anders dan hij aan het begin van de reis naar Cambodja had kunnen ver moeden. De film is daarmee zo ongeveer aan zijn einde gekomen. Dat slot heeft Coppola overigens in ver gelijking met de in Cannes ver toonde (en bekroonde) versie gewijzigd. Daarin bleef Willard na Kurtz te hebben omgebracht voor diens "tempel" staan, terwijl Kurtz' aanhangers zich rond hem groepeerden. Nu zien we hem samen met Lance weer vertrek ken met de toekijkende sekte-le den op de achtergrond. De aftite ling wordt vervolgens begeleid door elkaar snel opvolgende ont ploffingen. Coppola zegt zelf niet zo zwaar te tillen aan die verandering (op aandrang van de verhuurkanto ren die iets spectaculairders wil den), maar het eerste slot paste toch veel beter bij de rest van de film en liet bovendien meer te ra den. Maar dat doet natuurlijk in het ge heel niets af aan de kwaliteiten van Apocalypse Now. Film aller films is (uiteraard) sterk overdre ven, maar als een ander soort film, waar je als toeschouwer meer deelnemer dan getuige bent, is Apocalypse Now een groot succes. BART JUNGMAN maar wanneer de kogels reeds om z'n oren fluiten, volgt hij hem blind. Het tweetal volbrengt de opdracht op wonderbaarlijke wijze, waarna nog net op tijd deelgenomen kan worden aan het bruiloftsfeest, dat ter gele genheid van de dochter van de tandarts, en de zoon van de CIA- man gehouden wordt. Arkin en Falk vormen een uitste kend koppel. Eerstgenoemde vertolkt de rol van onwennige, maar naar later blijkt zeer door tastend optredend hulp-agent op voortreffelijke wijze. De kroon spant echter de volledig 'in zijn sas' acterende Peter Falk, die er, meer nog dan in zijn televisiese rie, in slaagt een volkomen krankzinnig, maar ondanks alles toch geloofwaardig personage uit te beelden. En dat is erg leuk om naar te kijken. DICK QÜINT De Nederlandse televisie laat zich de komende week niet onbetuigd wat betreft het uitzenden van speelfilms. Zaterdag heeft de VARA de tweede film uit de cyclus met Ingrid Bergman in de hoofdrol op het programma staan. Spellbound. Een film die natuurlijk in de eerste plaats z'n faam te danken heeft aan de regie van Alfred Hitchock. Zondag vertoont de VPRO De Spiegel, een uit 1975 stammende film van regisseur Andrej Tar- kowski die in het alternatieve cir cuit veel belangstelling trok. In zijn vaderland (Rusland) is de film nooit vrij gegeven voor bio scoopvertoning. Het is een zeer moeilijke film die weinig ver wantschap toont met onze wes terse cultuur. Twee dagen later schittert Gina Lollobrigida in de film Heerlijke herfst (Un bellis- simo novembre) die door België twee wordt vertoond. Sicilië is de plaats van handeling. Woensdag via dezelfde zender een vroege (1963) film van Lina Wertmüller, I Basilichi. Een psy chologisch drama met Toni Pe- truzzi in de hoofdrol. Vrijdag heeft Belgie 1 Quiemada op het programma, een film die be roemd is dankzij de hoofdrol van Marlon Brando. Hij is daarin Wil liam Walker die in opdracht van Engeland een opstand onder de Het programma: ZATERDAG: Spellbound; 20.52 uur: Ned. 2. MAANDAG: Calcutta; 21.15 uur. Dtsl. 3 (regie: John Farrow met Alan Ladd). Hester street; 23.00 uur; Dtsl 1 (regie: Joan Micklin Silver met Steven Keats). DINSDAG Heerlijke herfst; 21.05 uur; Bel. 2. Monsieur Verdoux; 22.00 uur; Dtsl. 2 (van en met Charlie Chaplin). WOENSDAG I Basilichi; uur: Bel. 2 Double Indemnity; .22.10 uur; Dtsl. 3 (regie: Billy Wil der met Barbara Stanwyck en Edward G. Robinson). DONDERDAG In the heat of the night; 19.40 uur; Ned. 1 (regie: Norman Jewison met Sidney Poitier). The glass key; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Stuart Heisier met Alan Ladd). VRIJDAG Quiemada; 20.15 uur; M 1 Souls at sea; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Henry Hathaway met Gary Cooper). L'aine des Ferchauv; 23 20 uur; DteL 2 (re gie: Jean Pierre Melville met Jean-Paul Belmondo). iiii'iiiiiiiiii 'iiiuii Blijvers "Gejaagd door de wind" - De perikelen van Scarlet O'Hara en Rett Butler langdurig op het doek, Luxor. Leiden. "Alien" - Monster bedreigt ruimtevaarders. Lido 1, Lei den. "I never promised you a rose- garden" - Psychologisch drama. Lido 3, Leiden. "Kort Amerikaans" - Jan Wol kers verfilmd, Trianon, Lei den. Euro 1, Alphen. "Grijpstra De Gier" - Politie- avonturen, Lido 2. Leiden. "Die Ehe der Maria Braun" - Fassbinder op z'n best, Stu dio, Leiden. "Josephine Mutzenbacher 2" - Porno, Rex, Leiden. (Op)nieuw "Bridge over the river Kwai" - Oorlogsfilm, Camera, Leiden. "Escape to Athena" - Oorlogs film, Euro 3, Leiden. "The main event" - Slap ver haaltje over dame die kapitaal wil verkrijgen via een bokser, Euro 4, Alphen. Den Haag "The wanderers" - Apollo 1 (460340), 16 jr. "Meatballs" - Apollo 2, al. "Quadrophenia" - Asta (463500), 12 jr. "Une histoire simple" - Bijou (461177), 16 jr. "Kort Amerikaans" - Calypso (463502), 16 jr. "The Warriors" - Camera (467200), 16 jr. "Schiet niet op de tandarts" - Cineac 1 (630637), al. "The love bug" - Cineac 2, al. "Die Ehe der Maria Braun - Cineac 2, al. "Oorlog in de ruimte" - Corso (467200), al. "Wie dan leeft wie dan zorgt" - Du Midi (855770), al. "Hair" - Euro (667066). al. "Hair" - Metropole 1 (456756), al. "A little romance" - Metropole 2. al. "Grijpstra De Gier" - Metro pole 3, 12 jr. "The Deerhunter" - Metropole 4, 12 jr. "Moonraker" - Metropole 5, 12 jr. "Alien" -Odeon 1 (462400), 16 jr. "The main event" - Odeon 2, al. "Rockers" - Odeon 3, al. "And now for something com pletely different" - Odeon 4, 12 jr. "Body love" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Bang bang" - Le Paris 2, 18 jr. "De verleiding van Lynn Car ter" - Le Paris 3. 18 jr. "Alien" - Passage (460977), 16 jr. "Kort Amerikaans" - Studio 2000 (542288), 16 jr. "The China Syndrome" - De Uitkijk (542288), 12 jr. Amsterdam "Meatballs" - Alfa 1 (278806), al. "Une histoire simple" - Alfa 2, 16 jr. "A little romance" - Alhambra 1 (233192), al. "Les soeurs Brontë" - Alham bra 2, 16 jr. "Kort Amerikaans" - Bellevue Cinerama (234876), 16 jr. "The Wanderers" - Calypso 1 (266227), 16 jr. "Love at first bite" - Calypso 2 (234876), al. 'The China Syndrome" - Ca lypso 3 (266227), al. "Een hete familie in Zweden"- Centraal (248933), 18 jr. "Alien" - Cineac Damrak 1 (245648). 16 jr. 'The Warriors" - Cineac Dam rak 2 16 jr. "The main event" - Cineac (243639), al. "Préparez vos mouchoirs" - Ci- necenter (236615), 16 jr. "Despair" - Cinecenter, 16 jr. "Quintet" - Cinecenter. 16 jr. "Opname" - Cinecenter, 16 jr. "Where eagles dare" - Cinema International (151243), 12 jr. "Hair" - City 1 (234579), ai. "La Luna" - City 2, 16 jr. "Rockers" - City 3, al. "Prophecy" - City 4, 16 jr. "Kentucky fried movie" - City 5. 16 jr. "Schiet niet op de tandarts" - City 6. al. "Outrageous" - City 7, 16 jr. "Kiss in attack of the phan toms" - City 7, al. "Moonraker" - Corso (234561), 12 jr. "The Wanderers" - Du Midi (723653), 16 jr. "The love bug" - Flora Disney- theater (230469), al. Arabische films - Kriterion (231708). "Quadrophenia" - Leidseplein- theater (235909), 12 jr. "Schiet niet op de tandarts" - Noggerath (230655), al. "Body love" - Parisien (248933), 18 jr; "Alien" - Rembrandtpleinthea- ter 1 (223542), 16 jr. "The Warriors" Rembrandt- pleintheater 2. 16 jr. "Kort Amerikaans" - Rialto (723488). 16 jr. "Quadrophenia'* - Rivoli (7234H8), 12 jr. The Wiz" - Roxy (232809), al Arabische films - Studio K (231708). "Les enfants du paradis" - The Movies (245730), 16 jr. "Les petites fiigues" - The Mo vies. 16 jr. "Apocalypse now" - Tuschins- ki 1 (262633), 16 jr "Grijpstra De Gier" - Tu- schinski 2, 12 jr. "Die Ehe der Maria Braun" - Tuschinski 3. 16 jr. "In de ban van de ring" - Tu schinski 4. al. 'The lady vanishes" - Tu schinski 5, 16 jr. "La femme qui p leu re" - De Uitkijk (237460). 16 jr. Apocalypse Now is, zoals Coppola in de vele interviews al meldde, een film met twee 'lagen'. Aller eerst het bekende oorlogsver haal: veel geschiet, veel bloed en veel bonkige helden. Maar aan de andere kant is de dieper liggende bedoeling achter Apocalypse Now het werkelijke gezicht van de oorlog tonen. De angst, de ontberingen en vooral het verva gen van morele grenzen: wat is goed en wat is kwaad. Van de eerstgenoemde plannen (de spannende oorlogsfilm) komt niet zoveel terecht en dat is ei genlijk een rechtstreeks gevolg van de tweede opzet (die pas tij dens de opnamen echt ontstond en gaandeweg steeds belangrij ker werd) dat dat heroïsche beeld van de oorlog juist ondergraaft. Bovendien is het verhaal - ontleend aan Joseph Conrads Heart of darkness - op zich ook te mager om er een film van tweeëneehalf uur aan te wijden. Daarin krijgt kapitein Willard (Martin Sheene) de opdracht de krankzinnig ge worden kolonel Kurtz die in Cambodja een eigen, sekte-ach- tig legertje heeft gesticht, uit de weg te ruimen. Willard maakt de reis van Saigon naar Cambodja in een gepansterdemarinebooten is onderweg geregeld betrokken bij botsingen tussen enerzijds de Viet Cong en anderzijds de Ame rikanen en het Zuidvietnamese leger. Die oorlogshandelingen zijn voor Coppola natuurlijk een dankbaar handvat om zijn vraagtekens om trent de oorlog te plaatsen en daarmee zijn tweede bedoeling met Apocalypse Now gestalte te kunnen geven. Prachtig voor beeld daarvan is de scène met kolonel Kilgore (uitstekende rol van Robert Duvall) Kilgore moet voor Willard de doorgang vrij maken door een dorp dat door de Viet Cong wordt beheerst plat te bombarderen. Eerst denkt hij er niet over ("te gevaarlijk"), maar zijn interesse wordt gewekt als hij hoort dat een bekend surfer (Lance) zich aan boord bevindt. Wanneer hem bovendien ter ore komt dat de golfslag bij dat dorp uitermate geschikt is voor surfen, gaat Kilgore akkoord. Bij de aanval de volgende dag laat hij via op de helikopters gemon teerde luidsprekers Die Walküre van Wagner door de lucht schal- naar behoren te vervullen, sleept hij ongewild de nietsvermoeden de Newyorkse tandarts mee en dat leidt uiteraard tot de meest doldwaze taferelen. In eerste in- 'Schiet niet op de tandarts', regie: Arthur Hiller; hoofdrollen: Peter Falk, Alan Arkin; Eurocinema 2. Alphen: alle leeftijden. stantie moet de drukbeklante tandenspecialist niets van de ge heimzinnige geheimagent weten. De constant met een cavalerie hoed oetooide kolonel Kilgore na de aanval op het Viet-Congdorp.Zijn beschermeling Lance staat er op de achtergrond wat beduusd bij 'yDeze week een heuse première in het Alpheuse Euro 2. Een rappe komedie dit keer, die de Neder- landse titel 'Schiet niet op de tandarts' meekreeg. In de hoofd- Urollen zien we Alan Arkin (de llif ftl N f! tandarts) en Peter Falk. bij ons 'V "X'lffl bekend als de schlemielige, maar uiterst slimme inspecteur Co- lumbo. In deze film zoekt Falk Br M 9 kJ .jfSS&rfT het nog veel h°ger, hij speelt na- ■3rn i WÊL m i* TlBrl Iwirrirari melijk een CIA agent, belast met een wel zeer speciale opdracht PARIJS - Regisseur Roman Polanski poseert in Parijs met de jonge Westduise actrice Natassja Kinski vooreen ^et ste'en van de cliché's van alle bioscoop in Parijs. Daar ging deze week zijn nieuwe film Tess in première, waarin Natassja de hoofdrol speelt dollarbiljetten. mIn ziin iiver. de moeilijke opdracht dat "de manier waarop de film tot stand kwam te vergelijken was met de manier waarop de Ameri kanen de Vietnam-oorlog voer den" en dat "we in de jungle zaten en langzaam gek werden". Ten goede Dat proces zit ook heel duidelijk in Apocalypse Now en komt hem - je zou het tegendeel verwachten - ook ten goede. Een gevolg van het feit dat het publiek een soort gelijke ontwikkeling doormaakt en daardoor zeer betrokken raakt bij hetgeen zich op het doek af speelt. Naarmate de reis over de Kiss in bios De bekende popgroep Kiss is nu ook in Leiden op het witte doek te zien. "Kiss in attack of the phan toms" heet de film en hij draait in de middagvoorstellingen van- Studio. Rond het optreden van de bekende popformatie is een fantasie be dacht, waarin de robots de be schilderde heren vervangen. Het geheel speelt zich af in een amu sementspark, maar de muziek die de robots ten gehore brengen is zo slecht, dat het niet lang duurt of de echte Kiss-leden nemen het van hen over. len om de tegenstander angst aan te jagen. De combinatie van die dreunende muziek met de schit terende, heel suggestieve beel den (cameraman Vittorio Storaro die veel met Bertolucci heeft ge werkt) levert één van de beste scènes van de film op. Je zit Vol ledig verstijfd in je stoel. Als de bombardementen nog in volle hevigheid aan de gang zijn en er over en weer nog flink ge schoten wordt, geeft Kilgore een paar soldaten opdracht hun kle ren uit te trekken en, terwijl de bommen nog links en rechts in slaan, hun kunsten op de surf plank te tonen. Wie is er dan eigenlijk krankzinnig? Kurtz, Kilgore of mischien juist wel het Amerikaanse leger dat de één als een gek verstoot en de an der in zijn naam de meest idiote dingen laat uitvreten. Dat is ook de vraag waar Willard tijdens zijn bootreis mee worstelt. Bij het le zen van de informatie die hij over Kurtz (een man met een impone rende staat van dienst) heeft ge kregen, ontdekt Willard veel as pecten van Willard bij zich zelf. Ontwikkeling Eén van de meest fascinerende kanten van Apocalypse Now is de ontwikkeling die heel duidelijk in de film zit. Zoals gezegd, stapte Coppola gedurende het filmen van het plan "die grote actie- en avonturenfilm te maken", maar daarnaast ook wezenlijker din gen aan de orde te stellen die steeds meer de overhand kregen. Daarnaast liep het verblijf op de Filipijnen danig uit de hand. De kosten rezen de pan uit (30 mil joen dollar kostte de film uitein delijk), Coppola raakte het over zicht op zijn gigantische groep medewerkers kwijt en tot over maat van ramp brak een tyfoon complete sets tot de grond toe af. Bovendien moest Harvey Keitel die oorspronkelijk de rol van Willard zou spelen na drie weken afhaken, kreeg zijn opvolger Mar tin Sheene een lichte hartaanval en lag Marlon Brando (kolonel Kurtz) lange tijd dwars. Kortom een jaren durende lijdensweg en het was dan ook eigenlijk een groot wonder dat de film (grap penmakers spraken al van Apo calypse When?) er nog kwam. Vandaar ook Coppola's uitspraken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11