'Reis naar morele aspecten van de oorlog' Apocalypse Now brengt "publiek op veel onplezierige plaatsen" CBEEH Regisseur Francis Ford Coppola: ZATERDAG 27 OKTOBER 1979 PAGINA 23 De Nederlandse première staat voor de deur van een film, die zonder overdrij ving al kan worden bijgeschreven als een mijlpaal in de geschiedenis van de cinematografie: Apocalypse Now, ge regisseerd door Francis Coppola, de Hercules van Hollywood. Na The Con versation (bekroond met de Gouden Palm van Cannes) en The Godfather I en II (beide delen bedolven onder Os cars), werkte Coppola vijf jaar inten sief aan wat dé film over Vietnam moest worden en uiteindelijk ook is geworden. De toen nog onvoltooide versie van Apo calypse Now was in mei al goed voor opnieuw een Gouden Palm (gedeeld met Der Blechtrommel). Apocalypse Now is een film die min of meer is gebaseerd op de (zich overigens in de Belgische Kongo afspelende) ro man Haert of Darkness van Joseph Conrad. De film echter speelt in Viet nam en handelt over een Amerikaans legerkapitein die opdracht krijgt er gens diep in de jungle ene kolonel Kurtz te gaan uitschakelen, die als gedeser teerde, gek geworden „groene baret" een koninkrijkje voor zichzelf is be gonnen, waar hij zijn doorgeslagen moordlust botviert. Willard wordt ge speeld door Martin Sheen en Kurtz door Marlon Brando. Rollen waarvoor ook ooit Redford, Hackman, Newman en McQueen zijn gevraagd. Anderhalf jaar werd er gefilmd op De Fi lippijnen, met steeds verder uit de hand lopende budgetten, deels op reke ning te schrijven van Coppola's hang naar perfectionisme en deels op reke ning van de barre omstandigheden waaronder gewerkt moest worden. Oorspronkelijk begroot op 12 miljoen dollar, liepen de directe kosten uit tot 30 miljoen. Een tornado, die voor an derhalf miljoen schade aanrichtte (los van de twee maanden vertraging in de opnamen), een hartaanval van hoofd rolspeler Sheen en de noodzaak voor Coppola om op zeker moment al zijn privé-bezittingen te belenen teneinde de film te kunnen voltooien, vormden andere factoren die de publiciteit op gang hielden. Nu de film klaar is, bestaat er nog maar één aanleiding om de pennen in bewe ging te houden, namelijk de majesteite lijke kwaliteit van Apocalypse Now. Coppola was begin deze maand een dag in Nederland om de pers bijgaande toe lichtingen te verstrekken op de film, die hij qua inhoud maar ook qua pro- duktie beschrijft als een tocht door de hel. Francis Ford Coppola beam deze maand in Amsterdam "Apocalypse Now is een reis naar de morele aspecten van de oorlog" AMSTERDAM - Francis Coppola heeft een dag eerder in Parijs met de pers gepraat en zal een dag later in Kopen hagen zijn bliksemtoernee voortzetten. Met een paar uur vertraging is hij in privé-vlucht op Schiphol neergedaald en vindt het zo pijnlijk de pers te hebben laten wachten, dat hij niet de tijd wil nemen zich eerst nog eens in zijn hotelkamer op te frissen. Hij ploft neer op de voor hem bestemde stoel in de conferentiezaal en legt voor zich op tafel twee in Parijs vers aangeschafte aanwinsten voor zijn culinaire bibliotheek: Zola A Table en Mes Repas Les Plus Etonnants. De vermoeidheid blijkt mee te vallen. Coppola zal ander half uur aan het woord blijven met een geestdrift die het verbazingwekkend maakt, dat dit voor hem alledaags werk is geworden. Over Apocalypse Now, maar ook over het recht pretentieus te zijn, over de volledig elektroni sche cinema van de toekomst, over de verbanden tussen energie en politiek en over andere interessante zaken die we in deze samenvatting buiten beschouwing moeten la ten. Een man van het steeds zeldzamer wordende type dat de rest van deze eeuw vol vertrouwen tege moet ziet, zeker wanneer het zou mogen gebeuren dat niet juristen en ideologen het in de wereld voor het zeggen zouden houden, maar liever artiesten; mensen met benul van wat pijn doet en van wat mooi is. Wat hadden de heren willen weten? - Wat is de geschiedenis van het script voor Apocalypse Now? „De eerste scriptversie werd in 1969 geschreven door John Milius. Heel anders dan de film uitein delijk is geworden, maar het ging al wel over een koionel, die voor zichzelf was begonnen. Dat gege ven is trouwens historisch. Zoals bijna alle incidenten in mijn film, hoe absurd ze ook lijken, op ware feiten zijn gebaseerd. Zelfs die of ficier in cavalerie-uitrusting. Zelfs dat surfen in Vietnam, al weet ik niet zeker of het inder daad ook tijdens veldslagen is voorgekomen..." „Acht jaar later zijn Milius en ik dat eerste script compleet gaan her schrijven, om het minder strip achtig te krijgen. In de tussenlig gende jaren hebben we ook tel kens aan het script gesleuteld, om het zodoende interessant te maken voor de acteurs die we wilden hebben. Ik ben maanden bezig geweest met pogingen Ste ve McQueen over te halen en probeerde de Willard-rol tot een Steve McQueen-rol te maken... Dat soort dingen waren nodig, om investeerders te kunnen trekken". „Maar uiteindelijk werd ik te moe om op een dergelijke manier een film te ontwerpen. Dus koos ik voor een goedkopere, minder met ster-status omhangen acteur en dat werd Harvey Keitel. Na drie weken met hem te hebben gewerkt ontdekte ik twee dingen. Eén: Keitel is natuurlijk een erg fijn acteur, maar net als De Niro bijvoorbeeld is hij een acteur die altijd de aandacht absorbeert, terwijl wij iemand nodig hadden die de aandacht meer doorkaatst naar de feitelijke gebeurtenissen. Zodat je door de ogen van die ac teur de aandacht doorkaatst naar de diverse aspecten van de oor log". „Ten tweede is Harvey Keitel als acteur veel te herkenbaar als mens. Terwijl wij meer iemand nodig hadden die meer ,,de kapi tein" of „de Amerikaan" kon blij ven. Meer een „prototype", tot het moment dat zijn karakter pas in de laatste fase van de film zou worden ingevuld. Voor zo'n rol leek Martin Sheen geschik ter". - Waarom koos u Bertolucci's ca meraman Vittorio Storaro? „Voornamelijk omdat ik Storaro's fotografie voor II Conformista zo grandioos had gevonden. II Con formista was een geweldige film, vooral dankzij de stijl ervan, niet alleen de stijl van de cameravoe ring overigens. En ik dacht dut Apocalypse Now zou vallen of staan met de stijl. Ik moest een stijl vinden die geworteld was in de echte Vietnamoorlog en des ondanks in staat zou zijn een publiek mee te slepen op een me tafysische reis naar de morele as pecten van oorlog. De stijl moest mijn bondgenoot zijn en alleen een stijl-virtuoos als Storaro kon daarvoor zekerheid geven" - Kunt u iets zeggen over de wijze waarop u de film heeft aange past sinds de vertoning in Can- „In Cannes was de film nog niet helemaal af. Op 15 plaatsen heb ik veranderingen aangebracht, waarbij een ander einde de voor naamste ingreep is geweest. In de Cannes-versie bleef Willard na de moord op Kurtz staan op de trap pen, met daaronder de aanhan gers van Kurtz. Met de open gela ten mogelijkheid dus. dat hij daar een nieuwe „Kurtz" zou worden. Een koningsmoord om zelf ko ning te kunnen worden. Op het punt dus van een moreel dilem- „Maar de reacties van het publiek maakten me duidelijk dat een dergelijk einde te abrupt was. Ei was nog iets nodig waardoor hel publiek uit deze hei-metafoor zou. kunnen loskomen. De film brengt het publiek op erg veel onplezierige plaatsen en ik wilde wat meer warmte en hoop in de finale brengen en nu zie je dus nog dat iedereen de wapens laat zakken en dat de boot weer ver trekt. Een notie van wederge boorte". „Het praten over een nieuw einde aan deze film, vind ik enigszins irritant, omdat in Cannes de film dus zijn definitieve vorm nog niet had. Tijdens opnamen neem ik altijd verschillende eindes op, met de bedoeling pas in de mon tage op mijn gemak te bekijken wat het beste zal zijn. Ook bij The Godfather heb ik dat gedaan. Maar niemand weet dat dan, om dat normaal gesproken films niet worden vertoond voordat ze af zijn". „In elk geval, vind ik de film zoals hij nu is geworden, beter dan de Cannes-versie. Het is ook niet waar. dat ik de aanpassingen heb gepleegd op verzoek van de Eu ropese distributeurs, wat wel is beweerd. Hun financiële inbreng was ook niet groot genoeg om ei sen te kunnen stellen. Maar het is wel waar dat ze graag een einde met meer spektakel hadden ge zien en daarom waren we zo aar- deau te doen als achtergrond voor de finale aftiteling. En daar zijn ze nu blij mee". - Aanvankelijk zou niet u, maar George Lucas de film hebben ge regisseerd en u was dan alleen producent gebleven. „Dat is waar. We hadden aanvan kelijk ook heel andere ideeën. George Lucas had er een docu- mentaire-achtige opzet voor in zijn hoofd, op 16 millimeter. Maar ik kreeg heel andere mogelijkhe den in het vizier. Het idee varueen mens die een rivier op vaart, om een andere man te volgen en om dan aan het einde van de reis een aspect van zichzelf te vinden. Ik wilde er meer „opera" van maken en daar geloofde George niet erg in. En ik had mijn dromen over een nieuw ie stichten maat schappij die de eigen films kon financieren en nieuwe stappen maken op technologisch ge bied". Martin Sheen valt als kapitein Willard in handen van Kurtz (een rol van Marlon Brando). „Ik dacht in mijn argeloosheid toen Apocalypse Now even in een paar maanden te kunnen doen en met het zo verdiende geld misschien die dromen te verwezenlijken. Maar zoals u weet is het ietwat anders uitgepakt. Deze film werd gemaakt onder zulke ongewone omstandigheden, dat er steeds meer parallellen vielen tussen het te filmen gegeven en de onder neming waar we aan waren be gonnen. In de jungle, in dat kli maat, met een filmploeg die steeds meer op een leger ging lij ken. Dat nam vanzelfde vorming van de film over en ik stond dat toe, omdat ik voelde dat dit de film alleen maar ten goede kon komen". - Apocalypse Now is voor een flink deel gebaseerd op Conrads Heart of Darkness. Heeft u ooit overwogen om de roman te ver filmen op de oorspronkelijke plaats van handeling. In Afrika dus? „Ik had er wel eens met vrienden over gesproken, maar niet als een project dat ik dan zelf wilde doen. Orson Welles heeft ook ooit met het plan rond gelopen en eigen lijk zit er in Citizen Kane nog een grote verwantschap met Heart of Darkness verwerkt. Maar pas toen ik het script van Milius in handen kreeg, dacht ik onmid dellijk terug aan Conrads roman en besloot het boek als gids te gaan gebruiken, niet als uit gangspunt". - Het materiaal dat u heeft ver schoten schijnt een veelvoud te zijn, van wat er uiteindelijk is gebruikt. Is er misschien nog eens een tv-serie van Apocalyp se Now te verwachten, die uit gebreider is? Zoals u ook van The Godfather een nieuwe ver sie voor de televisie heeft ge monteerd. „Nou, er is niet echt veel materiaal mee de film langer is te maken. Wel hebben we nog uren en uren „coverage" over; materiaal dus van gebruikte scènes, maar dan vanuit andere camerastandpun ten opgenomen. Heel vaak waren de omstandigheden zo gecompli ceerd dat we meer dan een came ra tegelijkertijd gingen ge bruiken. Voor de aanval met helikopters op dat dorp bijvoorbeeld, hebben we zelfs negen camera's ingezet. Van al dat materiaal gebruik je dus alleen wat het beste is gelukt en aan de rest heb je achteraf „Er zijn maar drie scènes komen te vervallen, omdat ze niet bevielen. Van een bepaalde scène, vind ik dat wel spijtig. Er zit een moment in de film waar de boot onder een brug doorgaat. Die doorgang was eigenlijk bedacht als een psyche delische doorbraak, een door breken ook van de tijdsbarrière. waarna alles mogelijk zou wor den. En dan zouden ze bij een oud plantagehuis terechtkomen, waar ze Franse soldaten vinden, nog uit de voi ige Vietnam-oorlog. Dan zou ei' diner-scène zijn ge weest waarbij over politiek werd gediscussieerd, waarbij blijkt dat die Fransen indertijd nog het ge voel konden hebben dat ze als kolonisten hebben gevochten voor eigen huis en haard. En dan wordt aan Willard gevraagd, waar de Amerikanen eigenlijk voor aan het vechten ziin°" Deze scène was in de film het enige punt geweest met een rechtstreekse, politieke lading. Daarom vind ik het jammer dat de scène is komen te vervallen. Maar het acteren deugde niet en het incident belemmerde te zeer de gang van het eigenlijke ver haal". „Maar om op de vraag terug te ko men. Als het aan mij ligt, dan zal Apocalypse Now nooit op de te levisie worden vertoond. Daar is het de film niet naar. Ik hoor dat de film in Nederland - nota bene het land dat Philips heeft opgele verd - niet eens op 70 millimeter, met Dolby-stereo vertoond kan worden. Dan missen jullie dus al veel. vrees ik. Maar bij een tv-yer- toning, mis je nog veel meer". „Zolang ik het voor het zeggen heb, worden de tv-rechten niet ver kocht, En gelukkog ziet het er naar uit dat Apocalypse Now toch uit de kosten zal komen. De be langstelling is overweldigend. In Amerika, maar ook al in Parijs en zelfs de Russen bleken op het fes tival van Moskou erg geestdriftig. Maar hij zal pas winst gaan ma ken. als de film iets van 70. 80 miljoen dollar heeft opgebracht. Valt dat onverwacht tegen, dan verhuizen mijn tv-rechten naar de bank en komt Apocalypse Now toch op de televisie. Maar zolang ik het mag uitmaken, ge beurt het zeker niet „Hoe vaker ik de laatste tijd Duitse romantici lees, hoe meer ik ga geloven dat ik een Duitse roman ticus ben. En dat zie je ook wel af aan de laatste 40 minuten van Apocalypse Now. Daar ben ik trotser op. dan op de hele rest van de film. Want dat laatste stuk is stilistisch het meest interessant, zelfs mij moraal. En ik wilde dat die scenes er anders uit zouden zien dan al les wat ik ooit eerder heb gedaan. Aan die scènes hebben we vrese lijk hard gewerkt, alsof we de ci nema opnieuw moesten ontdek ken. Juist volstrekt anders te maken ook, dan alles wat een publiek bekend kon voorko- edig misschien. Het probeert zich in zekere zin bezig te houden met kunst-thema's". „Apocalypse Now is daar een art- film geworden om dat gevaarlijke woord te gebruiken. Hoewel ik geloof dat het bij een groot publiek kan blijven aanspreken. Maar je wordt heel gauw in de kri tiek pretentieus genoemd en weggelachen. Het beste wat je dan kunt doen. is maar meteen te verkondigen dat je inderdaad pretenties hebt en dat zoiets wel eens terecht kan zijn ook". „Het eerste deel is normaler, in die zin dat het meer lijkt op De Ka nonnen van Navarone of The Bridge On The River Kwai. Het genre film dat iedereen graag wil zien. Tegelijkertijd is het ook daar al beduidend anders, omdat we snel begrepen dat Apocalypse Now nooit dat soort oorlogsfilm zou kunnen woden, omdat Viet nam er ook niet het soort oorlog voor is geweest. In Vietnam was bijna iedereen stoned en spoelde men rock-muziek en men had geen benul van wie de vijand was en waar die zich ergens ophield. Een film daarover vroeg om een stijl, die anders was dan voor een heldenverhaal. Het moest voor het publiek meereen directe con frontatie worden.". „Maar ik weet heel goed dat het publiek altijd dingen wil zien. die het eerder heeft gezien en ik heb geprobeerd het publiek enigszins tegemoet te komen, met een serie scènes uit het begin. Ik vind datje je film moet verkopen. De veld slag, of die aanval van de tijger, zijn voorbeelden van scenes die het publiek die herkenningsmo gelijkheden geven. Met die me thode zou je een hele film vol kunnen maken, zoals George Li i cas op verrukkelijke wijze heeft gedaan in Star Wars, Daar zit niets fouts in" „Maar aan het einde van mijn film wilde ik dus de thema aan pakken waar ik me speciaal in had verdiept. De psyche van die moordenaar en de daarmee ver band houdende opvattingen over „Brando is een heel bijzonder mens, maar ik weet hoe ik met hem moet omgaan. Hij is niet het soort acteur dat binnenkomt, het script even leest en weer weg gaat. Brando haalt het uit elkaar, probeert het stuk te praten en daar moetje dan met hem door heen. Hij vindt niets zo afschu welijk als een rol te spelen die lijkt op iets wat hij eerder heeft gedaan. Terwijl het in de filmwe reld gangbaar is om juist wel din gen te doen die men eerder heeft gedaan", „Het krijgen van Brando is overi gens het grootste probleem niet. waar je bij andere acteurs lang moest zeuren over hoe lang ze van huis zouden zijn en zo, daar zegt Brando dus: „Ha, zes weken in de jungle!" En hij doet het om even een hoop geld te verdienen. Daar is hij heel eerlijk in. Hij werkt voor geld, net als de meeste „De problemen met Brando komen pas als het erom gaat hoe hij de reeds geaccepteerde rol eigenlijk zal gaan spelen. Vlak voor de sce nes met Kurtz moesten worden opgenomen heb ik twee weken gespendeerd aan gesprekken met Brando over zijn rol". „Hij zag er nogal oud en dik uit en zo kon hij dus niet doorgaan voor een officier van de commando's. Dus dacht ik dat hij moest wor den geintroduceerd als een geflipte commando-officier. Je zou hem te zien krijgen ais een decadente bananen etende vet zak, met vijf vrouwen om zich heen. Maar dat w ïlde hy dus ab soluut niet doen". „Nachten ben ik bezig geweest met hem de dingen uit te leggen, over moraal en geweten, telkens her halend: Kijk naai Heart of Daik- ness! En dan zei hij telkens weer. Dat zal niet werken! Ten slotte was ik ten einde raad en vroeg Marlon om naai huis te gaan en nog één keer de 30 laatste pagi na's uit Heart of Darkness over te lezen". „De volgende dag kwam hij op de set. in zwarte pyama en met een kaal geschoren kop. En een en al enthousiasme ging hij toen aan mij uitleggen, wat de bedoeling was, alles waarvan hij te voren had gezegd dat het niet zou wer ken. Toen werd ik ineens argwa nend en vroeg: Jij hebt toch ge zegd dat je Heart of Darkness al lang had gelezen? En toen zei hij: jawel, maar toen loog ik! Zo is Marlon!" - Het schijnt dat u het plan heelt om Goethe's Wahlverwant- schaften in Japan te verfilmen. Waarom Japan? „Ik werk aan een aantal dingen die voor mij meer thema's zijn dan projecten. Het is de bedoeling dat daar dan een hele grote film uitte voorschijnt zal komen, lang en heel ongewoon van stijl. Ik heb nooit de bedoeling gehad een film te maken die echt een trans positie zou zijn van heart of Darkness naar Vietnam". „Ik heb gewoon een film gemaakt die min of meer in mijn hoofd zat en daarbij Heart of Darkness ge bruikt als inspiratie-bron op de momenten dat ik met mijn eigen concept in de knoop kwam. En op die manier zou ik met in mijn achterzak Elective Affinities - zoals de Engelse titel luidt - een film willen maken over liefde: seksuele liefde; platonische lief de; alle aspecten van liefde als functies in het universum Dat zou de structuur moeten krijgen van een Russische pop. Zo'n ding datje steeds open kunt maken en daar zit dan telkens weer een nieuwe pop in. Ieder aspect van de film vertelt dan op een andere manier toch weer hetzelfde ver haal". „En die film moet dan de metafoor gebruiken van Amerika en Japan als eikaars geliefden. Twee cultu ren worden van voor tot achter uitgeplozen, tot in economi sche en technologische aspecten toe. Het is moeilijk om het uit te leggen en zelfs heel moeilijk om er over na te denken. Maar daar ben ik dus mee bezig". - Voor welke andere regisseurs heeft u bijzondere waarde ring? „Er zijn veel meesters in de wereld cinema, maar myn favorieten zijn de Japanners Kurosawa en Mizo- guchi De film waar ik misschien nog wel het meest van houd, dat is As en Diamant, van Wsyda. En Fellini Gisteren in Parijs heb ik me gerealiseerd wat vooreen bij zonder cineast Stanley Kubrick eigenlijk ook is Tegenwoordig ben je een geniaal regisseur als je drie suecesfilms achter elkaar kunt maken. Kubrick maakte er zeven op een ry!" - Hoe zou het er voor u hebben uit gezien, als Apocalypse Now een flop zou zijn geworden. „Het zou zijn meegevallen In zoverre dat in Amerika, als je een film als The Godfather nebt ge maakt, je toch meteen een dus danige reputatie hebt dat men je een paar flops niet zal aanreke nen. Na een succesfilm mag je drie keer miskleunen, daarna wordt het moeilijk. Ik had dus vast wel een nieuwe kans gekre gen om een grote film te regisse ren. Men heeft namelijk niet zo veel regisseurs die de hele grote projecten aan kunnen en het zijn de superprodukties waarmee de maartschappijen hun slagen moe- ten blijven slaan". „Wel is het zo dat je invloed gaat afnemen. Datje dus over du- gro te films, als ze blijven mislukken, als regisseur steeds minder te zeggen zal krijgen. Bogdanovich heeft eerst een paar hitfilms ge maakt en daarna een hele reeks flops Maar hy gaat rustig verder Fnedkin is ook zo iemand Bij een floppen van Apocalypse Now zou ik dus voor werkloosheid niet Unauwd hoeven te worden Maar het was natuurlijk niet leuk geweest. um ,ir V,"A vin mijn Ie ven mijn salarissen te blijven af dragen aan The Chase Manhattan Bank".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 23