Oude paardestal werd jeugdhuis „Pretoria" was professor Berkhof vaak te machtig Wanneer is deWinterschilder voor 't laatst bij u geweest? GSBSBB Hij brengt weer een fikse premie mee: 30gulden per man per dag! Ga even na of 't weer eens tijd wordt. In Noorden hangt een ruif aan de gevel... Politieke bevrijding is nodig9 maar ze is maar een fragment" Keukens van klasse. poggenpohl VRIJDAG 26 OKTOBER 1979 In het dorpje Noorden, achter Nieuwkoop, is gisteravond een kerke lijk jeugdhonk geopend in een gebouwtje dat zo'n zestig jaar geleden als paardestal in ge bruik werd genomen. Noorden zelf is door de manier van bebouwing - een lintvorm - en zijn oppervlakte al vrij uitgestrekt, maar voor de 350 zielen tellende hervormde ge meente geldt dat nog sterker omdat daar ook mensen op het grondgebied van Nieuwkoop, Zevenhoven, Wilnis en Kame- rik bij horen. Om het kerkje aan de Noordse Dorpsweg te bezoeken moeten sommigen een grote afstand afleggen. Tegenwoordig geeft dat geen problemen, maar vroeger moesten de meesten dat lopen. Alleen de bevoorrechten kwamen met de koets naar de kerk. Voor de paarden werd een speciale "kerkstal" ge bouwd.. De dieren waren na melijk bezweet als de lange rit ten einde was, en het was niet goed ze dampend buiten te la ten staan. Ongeveer twintig jaar geleden had de stal als zodanig geen nut meer. De auto had de laat ste viervoeter de dienst opge zegd. De ruimte werd daarna nog jaren als fietsenloods ge bruikt. Thuis Na de komst van de jonge domi nee Zoutendijk begin vorig jaar is er in Noorden wat ker kelijk jeugdwerk van de grond gekomen. Dat bracht een paar mensen op de ge dachte voor de doordeweekse activiteiten een eigen ruimte te maken. De enige activiteit voor de jeugd waren tot dat ogenblik de catechisaties ge weest, en die werden gegeven in de consistorie achter de kerk, die qua grootte en sfeer ongeschikt is om ander jeugdwerk tot ontwikkeling te brengen. Toen viel het oog op de oude paardestal. Voor een bedrag van f. 50.000 is deze nu ver bouwd tot jeugdhuis. Het re sultaat is, zowel uit- als in wendig, verrassend. Een doelmatig, sfeerrijk onder komen, waarin vooral kleine re groepen - en die heeft Noor den eigenlijk alleen maar - zich helemaal thuis kunnen voelen. De stal heeft ook de nodige sani taire uitrusting gekregen, en een keukentje ontbreekt evenmin. De sfeer van vroeger is er zoveel mogelijk bewaard Zo kon de architect dankzij een flinke lichttoevoer via de sterk, gewijzigde voorgevel de halfronde stalraampjes in de zijgevel behouden. Symbool Ook de naam van het gebouwtje herinnert aan de historische functie. Het heet "De Ruif'. Dominee Zoutendijk onthulde gisteravond het bordje. Aan de buitenkant is een echte paarderuif aangebracht. Daaraan hecht ds. Zoutendijk nog een andere betekenis. "Vroeger", zo vertelde hij ons, "was onder theologen het spreekwoord gangbaar datje de ruif niet te hoog moest han gen. Waarmee werd bedoeld dat ze de boodschap van de bijbel op een voor de mensen begrijpelijke manier moesten brengen". Dit spreekwoord zal nu niet minder actueel zijn dan toen de Noordse boeren nog met hun koets naar de kerk reden. De ruif is van gebruiksvoor werp symbool geworden. Van een kerk die een menselijke taal zal moeten spreken om nog gehoor te vinden. (Van onze redactie geestelijk leven) Professor Berkhof is onlangs van een conferentie in Zuid- Afrika teruggekeerd met de vraag of het evangelie niet ernstig wordt versmald als men het vóór alles ziet als een inspiratiebron voor menselijk handelen in de we reld. De interviewers van de IKON en de KRO bleken bij zijn terugkeer alleen geinteresseerd in de vraag of deze conferentie iets tot een, al dan niet gewelddadige, revo lutie in Zuid-Afrika had bijgedragen. De Leidse hoogleraar in de theolo gie stelt dan wel de vraag wat "bevrijding", christelijk gespro ken, in wezen is. Was Paulus in de gevangenis nu bevrijd of niet? Berkhof vindt dat christenen voorzichtiger met dat grote woord moeten omgaan. Met de bevrijding van Mozambique en Vietnam zijn we er niet. Politieke bevrijding is nodig, maar ze is maar een fragment van de Be vrijding. Het wordt tijd, zo meent Berkhof, dat we "saamhorig" worden. Die kerkenconferentie in Pretoria, met zo'n kleine 6000 deelnemers, was bedoeld om in de verdeelde christenheid van Zuid-Afrika een besef van eenheid te brengen en van roeping tot getuigenis met woord en daad, de politieke daad niet uitgezonderd. Berkhof was er niet alleen als deelnemer, acht dagen lang, maar ook als spreker. In het blad "Saamhorig" van de Nederlandse Raad van Kerken vertelt hij van zijn ervaringen op deze massale ontmoeting van oe cumenisch en evangelisch inge stelde christenen, blank en zwart. Twee stromen De "evangelischen" in de wereld - Berkhof gebruikt liever de En gelse term "evangelicals" - on derscheiden zich door een sterke nadruk op de radicaliteit van de zondeval, de redding van de mens door het kruisoffer van Christus, de noodzaak van be kering door de Heilige Geest, de roeping van de gelovige om van Christus te getuigen, de verwach ting van zijn wederkomst en de inspiratie en onfeilbaarheid van de bijbel. Hun voornaamste grief tegen de Wereldraad van Kerken was (en is nóg wel) dat deze het woordgetuigenis voor Christus ging verwaarlozen ten gunste van diakonale en zelfs politieke ak- ties. Omgekeerd verweten de meer oecumenisch gerichte christenen* - "ecumenicals" - de evangelischen een gebrek aan politieke betrokkenheid. Mensen in de Derde Wereld vinden deze tegenstelling maar westers gedoe. Hun geloof is meestal evangelisch en hun verantwoor delijkheidsgevoel in de wereld oecumenisch. In Pretoria waren beide stromingen op voet van ge lijkwaardigheid aanwezig. Professor Berkhof ervoer daar, dat de evangelischen veel emotio neler zijn dan de oecumenisch ingestelden. De blanke evangeli schen omdat ze van het opwek kingstype van de evangelist Billy Graham zijn, de zwarte omdat ze emotioneel veel sterker zijn ont wikkeld dan Noordeuropeanen. Berkhof stond met mensen uit de nuchtere calvinistische Zuid- afrikaanse kerken wel een beetje vreemd te kijken naar het emo tionele bondgenootschap van Britse Zuidafrikaners en zwar ten. God werd geprezen met ein deloos zingen, dansen, klappen en omhelzen, en er waren talrijke bekeringsgetuigenissen. Mij werd het vaak te machtig, bekent BERKHOF - stond wel een beetje vreemd te kijken - hij. Voor de pinkstergroepen was het nog wat te schraal. Tweede plaats Belangrijker dan die buitenkant was voor hem het evangelische geloofstype zelf. De evangeli schen zijn, naar zijn indruk, op een zeer onmiddellijke manier gericht op de werkelijkheid van God, van Christus en van de Geest. Die is er niet maar alleen om de wereld te inspireren, maar heeft een geheel eigen betekenis tegenóver onze wereld met haar maatschappelijke en politieke problemen, zózeer zelfs dat deze problemen gewoonweg naar de rand van de aandacht worden ge drongen. Belangrijker dan heel onze aardse toestand is voor de evangelischen dat de toestand tussen God en ons radikaal an ders wordt, dat wij onze zonden door het offer van Jezus laten verzoenen en dat wij voor eeuwig als kind van God worden geadop teerd. Daarin moeten alle gelovi gen, boven de scheidingen van volken, rassen en klassen uit, hun eenheid vinden. Oecumenisch ingestelde mensen kunnen het maar moeilijk aan vaarden dat de politieke en so ciaal-economische verhoudin gen op de tweede plaats zouden komen. Het geloof zonder de werken is immers dood. Dat be aamt Berkhof volledig. En dat is ook in Pretoria uitentreuren ge zegd. Dubbele bekering Maar, denkend aan de grote zen dingsstrateeg Kraemer, meent hij dat er een dubbele bekering no dig is: van de wereld naar God toe en dan weer van God uit naar de wereld toe. De oecumenischen leggen vaak de nadruk op het tweede. Daarmee, zo meent Berkhof, bevestigen zij hun posi tie meer dan dat ze haar kritise ren. We hebben momenteel de eerste helft hard nodig. Dat moe ten we ons door de evangelischen laten zeggen. Pas als je verankerd bent in de Absolute, wordt je we reld gerelativeerd en kun je er greep op krijgen. Berkhof ontmoette in Pretoria zwarten voor wie door de bevrij ding van Christus hun politieke bevrijding haar prioriteit had verloren. Hij denkt dat dit een bijbels kenmerk van echte be kering is. Hij ontmoette er ook blanken voor wie de bekering tot Christus betekende dat zij zich nu niet meer voor de politieke bevrijding van hun zwarte naas ten interesseerden. Dat is een halve bekering of misschien zelfs een schijnbekering. Vandaar Berkhofs conclusie uit de ze conferentie in Pretoria: "Het wordt tijd dat we saamhorig worden". ADVERTENTIE Beetje uitgekeken op uw keuken? Hebt u 't idee dat het allemaal aparter zou kunnen? B Toe aan een slaapkamer die helemaal nieuw is? Verf op kozijnen en deuren beschadigd? B Was u tien jaar geleden een ander mens dan nu? Gewoon zin in wat anders op de muren? B Afbladderend plafond in de badkamer? Bij vrienden op originele ideeën gekomen? B Trek in een premie die niet kinderachtig is? Raakt de trap een tikje afgetrapt? Nieuwe meubels gekocht, de laatste tijd? Denkt u aan een ander huis, *11* maar niet aan verhuizen? pf Publikatie van het Bedrijfschap Schildersbedrijf te Rijswijk (ZH De premie wordt verleend door het Bedrijfschap Schildersbedrijf voor onderhoudsbinnenschilder- en behang- werk dat minstens 3 mandagen vergt, dat wordt uitgevoerd tussen 19 novem ber 1979 en 7 maarl 1980 en waarvoor de aanvraag vóór het begin van de verkzaamheden is ingediend. De premie regeling geldt niet alleen voor particu lieren. maar ook voor bedrijven, scholen, ziekenhuizen, instellingen, gemeenten en andere lagere overheden. Uw schilder kent de voorwaarden en regelt de aanvraag voor u. Zangmiddag. Morgen, zaterdag, wordt in de Groene of Willi- brordkerk te Oegstgeest een zangmiddag gehouden voor kerkkoren en cantorijen in Lei den en omstreken, uitgaande van de Stichting Centrum voor de Kerkzang. Ook belangstellenden die geen lid zijn van een koor zijn welkom. De middag begint om half 2 en eindigt om 5 uur. Het programma vermeldt samen zang, het instuderen van enkele liederen, een inleiding over de cantorijpraktijk door Barend Schuurman, een orgelintermezzo van Theo Goedhart, een theepau ze en ten slotte een vesper waarin de ingestudeerde liederen een plaats krijgen. Afscheid en intrede. Op 11 no vember zal ds. C. Vermeulen af scheid nemen van Zevenhuizen (ZH) om op 25 november om half 3 intrede te doen in de hervormde gemeente te Valkenburg (ZH). Ds. J. Gebraad te Katwijk aan den Rijn zal hem die morgen in Valkenburg bevestigen. Op 25 november neemt ds. H. D. de Wit afscheid van de gereformeerde kerk in Lisse. Veertien dagen la ter, 9 december, hoopt hij intrede te doen in het Friese Oosterwol- de. De intrede van ds. A. C. Kerst en (Den Haag) in de gereformeer de kerk te Katwijk aan Zee is be paald op 11 november. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Alblasserdam W. G. Gerritsen De Lier, te Win- desheim (Ov.) H. J. Smit, predi kant voor buitengewone werk zaamheden (hervormd-gerefor meerdejeugdbonden) te Utrecht; aangenomen naar Vriezenveen G. J. van Steeg Dussen, naar Woudenberg F. Luitjes Kootwij kerbroek. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroep baar gesteld: J. H. van Daalen Veenendaal, D. M. van der Linde Rotterdam. D. Ph. C. Looijen Zeist en W. Wagter Westerlee. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: beroepen te Wageningen P. Lok Kampen, te Zuidhom J. Geersing Hengelo; bedankt voor Oegstgeest-Lisse R. van Nus Bruchterveld. Vacatures. Gezien de moeilijk heden die veel hervormde ge meenten ondervinden bij het vervullen van predikantsvacatu res, heeft de landelijke commis sievoor het beroepingswerk in de Hervormde Kerk de mogelijk heid geopend voor predikanten en kandidaten om hun belang stelling voor een vacante predi kantsplaats kenbaar te maken. Dat is geen sollicitatie maar al leen de mededeling dat men inte resse heeft voor een bepaalde post. De commissie beschouwt de mededeling als volstrekt ver trouwelijk maar houdt er wel ernstig rekening mee bij het sa menstellen van haar advies aan de vacante gemeente. Secretaris van de beroepingscommissie is ds. G. Pettinga, pas in dienst ge treden als secretaris van de pro vinciale kerkvergadering van Utrecht. Schillebeeckx. De hoogleraren en lectoren en een grote meer derheid van de wetenschappe lijke medewerkers aan de theo logische faculteit van de katho lieke universiteit in Nijmegen beschouwen in een verklaring het proces tegen collega Schil lebeeckx - het onderzoek door Rome naar ketterijen in een van zijn boeken - als in strijd met de rechten van de mens. Deze pro cedure gaat volgens hen ook in tegen de aard en de functie van de theologie en tegen het evan gelie. Rassen. De Nederduits Gere formeerde Kerk van Namibië (Zuid-West-Afrika) heeft zich op haar synode in Windhoek met een motie uitgesproken tegen huwelijken tussen mensen van verschillend ras. De 63 voorstan ders (8 tegen) menen dat er reli gieus, cultureel en biologisch zulke grote verschillen kunnen bestaan dat de kerk haar predi kanten niet moet toestaan derge lijke huwelijken in te zegenen. ADVERTENTIE Komfort, kwaliteit en door dacht design. Kenmerkend voor een Poggenpohl keuken Met veel praktische snufjes Met vele verborgen kwaliteiten Kom eens langs. Ziet u zelf hoeveel extra's een Poggenpohl u biedt Zonder dat u meer betaalt bv Gebr Rolff s Handelmij Industrieweg 14 De Grote Polder Zoeterwoude-Rijndijk Tel 071-899206

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17