Mata Hari van het Wirtschaftswunder
Wat wij doorbrakenleek eerst onbreekbaar9
r a r jf a
Alienmoordend monster in een ruimtetanker
r aw jêt a
Die Ehe der Maria Braun van Rainer Werner Fassbinder
VRIJDAG 26 OKTOBER 1979
Werktheater maakt film over ziekenhuisopname:
AMSTERDAM (GPD) - Vier jaar
geleden werden voor het eerst de
toneelprestaties van het Werktea-
ter op film vastgelegd. Het to
neelproject „Toestanden" over
de situatie in de psychiatrische
gezondheidszorg werd door drie
camera's onder supervisie van
Thijs Chanowski niet meer dan
geregistreerd. De reacties die de
ze voorlichtings-televisiefilm
losmaakten, waren overweldi
gend. Gevoed door dat enthou
siasme en de verrassende moge
lijkheden van dit voor het Werk-
teater nieuwe medium, werd be
sloten tot het maken van een
speelfilm voor het breedst denk
bare publiek: „Camping". Een
film ontstaan omdat er een speel
film gemaakt zou worden. Cam
ping flopte volkomen. Vanaf 25
oktober draait de derde Werktea-
terfilm in vijf filmhuizen. „Op
name" is weer net als Toestanden
voortgekomen uit een toneel
project, in dit geval twee: „Je
moet er mee leven" en „Als de
dood", voorstellingen over pa
tiënten in ziekenhuizen.
Het feit dat Camping flopte is op
zich niet eens zo interessant. Het
was duidelijk dat het de groep
ontbrak aan ervaring met het
maken van een bioscoopfilm.
Daarbij was de tijd die het Werk-
teater zich gunde om via de hen
gebruikelijke improvisaties tot
een absoluut eindprodukt te ko
men - iets wat zij in de toneel
projecten nooit nastreven - veel
en veel te kort. Over het onder
werp voor de film, tenslotte, werd
pas gedacht toen het geld voor de
produktie ervan al binnen was.
Een beetje gehaast, een beetje tè
enthousiast leek het allemaal, en
Floppen
Het is echter veel interessanter om
na te gaan waarom Camping wel,
en Toestanden niet flopte. Dan
namelijk blijkt dat de typische
manier van werken van het Werk-
teater de basis is voor een realis
tisch acteren, dat zeker in Ne
derland een eigen niveau
heeft:
Over de toneelkwaliteiten van de
coöperatieve vereniging het
Werkteater is al vanaf de oprich
ting druk gefilosofeerd. De
werkwijze van de veertien dames
en heren is voor Nederland lange
tijd volstrekt uniek geweest en is
dat bijna nog. De groep speelt
geen bestaande stukken doch
creëert „projecten", gebaseerd
op onderwerpen die bij de groep
centraal in de belangstelling
staan. Middels een reeks impro
visaties wordt een vorm ontwik
keld waarmee het Werkteater
naar een groep mensen stapt voor
wie het onderwerp belangrijker
en wellicht bekender is.
Het Werkteater stelt zich ten over
staan van dat publiek hyper-
kwestsbaar op en tracht haar
puur emotionele aanpak in over
eenstemming te brengen met de
werkelijkheid of de vakmatig
heid die het „deskundige"
publiek in de voorstelling
mist.
Met deze gecorrigeerde vorm treedt
het Werkteater voor het grote
publiek. De vorm echter blijft
flexibel. Door voortdurend im
proviseren staat de vorm van een
voorstelling nooit vast. De hevige
mate van inleving, die de grond
slag vormt voor de ontwikkeling
van een project en de verwerking
van de werkelijkheid cq de vak
matigheid zorgen samen met de
acteerprestaties voor een haast
realistisch perfectionisme. Een
perfectionisme waarop al veel
Werkteater-acteurs en actrices
uitgenodigd zijn voor filmrollen.
Denk aan Peter Faber, denk aan
Joop Admiraal, om enkele voor
beelden te
Routine
De manier waarop Werkteater-ac-
teurs-actrices spelen in Neder
landse speelfilms steekt in veel
gevallen af bij die van hun colle
ga's. Nederland heeft op enkele
uitzonderingen na geen specifie
ke filmspelers. De filmcast be
staat derhalve uit toneelspelers
die veelal hun toneelroutine di
rect over brengen op de film
band. Nu vragen film en toneel
heel verschillende wijzen van ac
teren. Film verlangt van de ac
teur-actrice een heviger inle
vingsproces, eenvoudig omdat
een camera meer het vermogen
bezit een mens apart te nemen
dan een menselijk oog. Emotie in
zo'n close-up moet, wil het een
echte emotie lijken, dan ook ont
zettend goed worden geacteerd.
Een terdege inleven in de rol is dan
ook onder meer wat dit betreft
vereist en kijk, dat is precies de
werkwijze van het Werkteater.
Dat is de werkwijze voor de film
Toestanden, waarin de groep
zelfs niet terug deinsde voor het
spelen van een vrouwenrol door
een man (wat in hun tnneelvnor-
stellingen veelvuldig voorkomt,
maar in een film, als realistischer
medium, verwarrend kan wer
ken). Dat was niet de werkwijze
in Camping in die zin, dat de ac
teurs-actrices zich natuurlijk wel
hebben ingeleefd in hun rollen,
maar het voorproces, het Werk
teater eigen, hebben gemist.
Camping is in enkele weken op
genomen.
Het blijft natuurlijk gevaarlijk het
falen van Camping geheel hier
aan toe te schrijven. Voor televi
sie deed de film het al heel wat
beter. Toch blijft het opvallend
dat de werkwijze van het toneel-
collectief voortbouwend op be
staande projecten, een overtui
gender en hechter beeld
geeft.
Van Opname mag dan ook veel
worden verwacht. Herman
Vinck, acteur van het Werkteater
„Opname is toch meer dan Toe
standen een echte film. Toestan
den was een registratie, een film
vertaling van voorstellingen. In
Opname komt ook geen roldub-
beling voor, dezelfde mensen
spelen dezelfde rollen. Opname is
meer een resultaat in plaats van
het doorborduren op het onder
werp wat in Toestanden gebeur
de".
„Als de dood" en „Je moet er mee
leven" hebben we twee jaar ge
speeld en er kwam toch een ge
voel van: We moeten het afron
den. Dat hebben we gedaan door
een film die de werkelijkheid niet
technisch hoeft te benaderen.
Het gaat ons meer om het feit dat
iemand opgenomen wordt in een
ziekenhuis. Het gaat ons om de
spanningen die dat bij hem en
zijn familie oproept, niet om me
dische tests te laten zien, tot in de
puntjes uitgevoerd".
Geen script
„Een draaiboek is eigenlijk pas
ontstaan op de montagetafel. Een
script of zo hadden we ook niet
nodig door onze ervaring mét het
spelen zelf, dóór het spelen zelf.
Met cameravoering zijn we ook
heel sober geweest. Op een kleine
introductie na, komt de camera
de ziekenzaal niet meer uit. ter
wijl in Camping driftig werd ge
plukt met die camera's".
„Met die ene camera willen we in
Opname laten zien wat we willen
zeggen, niet eens zozeer in ge
sproken woord, de film is in eer
ste instantie visueel. Het gaat niet
om anekdotes die van buiten de
ziekenzaal kunnen komen. In de
film gaat De Waal, een tuinder
opgenomen voor onderzoek, ge
dreven door zijn eigen wil, tegen
de voorschriften naar de bruiloft
van zijn zoon. Het is een kleine
kunst om daar in enkele shots een
impressie van te geven. Niet ge
daan. Je krijgt in de film niets te
zien van de achtergrond van de
mensen, de situatie in de zieken
zaal staat centraal. Het accent is
verlegd van de anekdotes naar de
emotionele onderstromen: Hoe
ondergaat iemand die uit het
volle leven komt, het proces van
geleidelijk wachten en merken
dat het leven hem ontsnapt"
Intensief
groep van tevoren met Erik van
Zuylen, de regisseur en Robbie
Muller, cameraman doorgespro
ken wat onze optiek was. Wij zijn
in de loop der tijd bij het Werktea
ter meer „filmisch" gaan denken
en dat hebben we bij Opname
ook gedaan, meer dan van ons
verwacht mocht worden".
„We zijn sowieso kieskeuriger ge
worden met de taal en letten meer
op het visuele. Onze toneelvoor
stellingen zyn daardoor pregnan
ter geworden maar hebben in
houdelijk aan kracht gewonnen
omdat je je niet meer zo snel ach
ter taal verschuilt maar het zicht
baar probeert te maken".
„Die werkwijze kan de basis zijn
voor ons succes op toneelgebied
ook in het buitenland. Onlangs
verdienden wy een eerste prij
met de stukken Als de dood en Jr+a
moet er mee leven ophet „B.^
tef'-festival in Belgrado-Joego
slavië. Ondanks dat we de voor
stelling in de ook voor Joegosla-
ven vreemde taal hebben ge
speeld, hebben die mensen toch
duidelijk gezien waar we mee be
zig wareh. De inhoud kwam echt
„Ik zeg met opzet „kan de basis zijn
voor ons succes". Het Werkteater
is geen feneomeen. Fundamen
teel gezien, ja, daarin zijn wij mis
schien wel een fenomeen. Nooit
tevreden, altijd doorzoeken, geen
normen hanteren. Daaraan zie ik
het nog vaak ontbreken in het
hedendaagse toneel. Wy krijgen
veel sollicitaties van mensen van
de toneelschool die zeggen: „Wat
jullie doen, dat willen wij ook"
We hebben blijkbaar een aantal
dingen die schijnbaar onbreek
baar waren doorbroken".
De Westduitse filmindustrie mag
zich dan de laatste jaren in een
ongekende bloei verheugen; de
Nederlandse bioscopen spelen
daar nauwelijks op in. De Leidse
en Alphense theaters benaderen
dat schamele aanbod dan ook
Ingrid Bergman en Liv Ullmann
nemen hand in hand het applaus in
ontvangst, nadat zij beiden in Ro
me waren onderscheiden met de
Luchino Visconti David 1979, een
soort Italiaanse Oscar. Zij kregen
de prijs voor hun vertolkingen in
"Herfstsonate" van Ingmar Berg-
nog met de grootste terughou
dendheid. Slechts één film uit
West-Duitsland (Nosferatu van
Werner Herzog) haalde tot nu toe
dit jaar Leiden. Dat is geen inci
dent, want ook vorig jaar was het
uiterst karig gesteld.
Deutschland im Herbst was één
van de weinige, die het in '78 tot
hier bracht. Maar daar zaten dan
ook wel namen als Heinrich Böll
en Rainer Werner Fassbinder
achter. Die laatste lijkt nu (einde
lijk) zijn doorbraak naar het grote
publiek te hebben gemaakt. Zijn
film Die Ehe der Maria Braun was
in Duitsland een groot succes en
lijkt nu ook in Nederland flink
wat toeschouwers te trekken (en
heeft bovendien als tweede
Westduitse produktie Leiden ge
haald).
Is het ook zijn beste film Moeilijk
te zeggen. Daarvoor is zijn oeuvre
(vorig jaar maakte hij vier films)
ook te groot. Wel ziet het er naar
uit dat Fassbinder via Deutsch
land im Herbst zijn draai heeft
gevonden. Daarin gaven een aan
tal filmers onder wie Fassbinder
hun visie op de politieke situatie
in het Duitsland-van-nu. Ook de
na Maria Braun gemaakte film
Die dritte Generation (specifiek
over het terrorisme) kent een
soortgelijk thema.
Die Ehe der Maria Braun is een al
legorie op de ontwikkeling van
West-Duitsland na de Tweede
Wereldoorlog: het herstel en het
Wirtschaftswunder. Via het leven
van Maria Braun dat daaraan pa
rallel loopt, geeft Fassbinder daar
zijn visie op. Een pessimistische
visie, hetgeen al blijkt uit het be-
'!lk Hllli, 'H|
Die Ehe der Maria
Braun; regie: Rainer
Werner Fassbinder;
hoofdrollen: Hanna
Schygulla en Klaus
Löwitsch; theater:
Studio; Leiden; Leef
tijd: 16 jaar.
IIIIBllSlllllliinilllilllllllllUlt
gin en het einde. Begonnen wordt
met een portret van Adolf Hitler
en de film wordt besloten met de
beeltenissen van de bondskan
seliers sinds '54, Adenauer, Er-
hard, Kiesinger en Schmidt. Dat
er niets is veranderd, zou wat te
sterk uitgedrukt zjn, maar het
ontbreken van Willy Brandt in
dat rijtje geeft al aan dat volgens
Fassbinder de economische op
leving misschien wel ten koste
van de politiek (en het maat
schappelijk welzijn is gegaan.
Ook Maria Braun (een schitterende
rol van Hanna Schygulla) heeft
vooral economische welstand op
het oog. Tijdens de oorlog treedt
ze in het huwelijk met Hermann,
die direct naar het Oostfront ver
trekt. Het wachten op hem na
Duitslands overgave lijkt tever
geefs, waarop Maria maar een af
faire begint met een in West-
Duitsland gelegerde Amerikaan
se militair Bill. Onverwacht keert
Hermann toch weer terug en Ma
ria doet een radicale keuze door
Bill met een fles dood te meppen.
r Maria Braun (Hanna Schygulla) i
i depressieve bui
Hermann neemt de moord op
zich en verdwijnt voor lange tijd
in de gevangenis. Inmiddels gaat
Duitslands economische weder
opstanding niet aan Maria voor
bij. Ze ontpopt zich als de "Mata
Hari van het Wirtschaftswun
der", zoals ze het zelf uitdrukt.
Een tot over z'n oren verliefde in
dustrieel wordt door haar handig
gemanipuleerd en ze werkt zich
op tot een bemiddelde vrouw.
Maar haar wachten op Hermann
is in eerste instantie weer tever
geefs. Na zijn vrijlating vertrekt
hij naar Canada met het plan om
als een financieel onafhankelijk
man bij haar terug te komen. Als
Maria's geduld eindelijk beloond
lijkt te worden, neemt de film een
onverwachte wending, die ik hier
geheim zal houden.
Het levensverhaal van Maria Braun
ziet er zo op papier wellicht wat
melodramatisch uit (daar is
Fassbinder trouwens nooit vies
van geweest), maar wrevel daar
over ontzenuwt hij zelf al door de
interessante verbanden die met
de Westduitse maatschappij
worden gelegd.
BART JUNGMAN
Tien miljoen dollar schijnt te zijn
uitgegeven aan Alien, een film
over een monsterachtig wezen
van een ander hemellichaam dat
een ruimtetanker binnendringt
en daar de bemanning groten
deels uitmoordt. Het resultaat is
een film, volgestouwd met tech
niek, die wel overtuigend over
komt.
Het begint allemaal heel "normaal"
op een vlucht van de ruimtetan
ker Nostromo, die onderweg naar
de aarde door de besturingscom
puter "moeder" geheten) op een
zijpad wordt gestuurd. Een alles
behalve moederlijke beslissing
zoals later zal blijken.
Het zijpad leidt naar een onher
bergzame planeet, waar wordt
geland. Die beslissing wordt ge
nomen onder druk van een "we
tenschapper" aan boord van het
schip wiens ware aard pas later
goed zal blijken. Tijdens een
expeditie op de planeet hecht
"The Alien" zich dan vast aan een
van de astronauten, en wordt
(onder protest van vrouwelijk
bemanningslid Ripley) in het
schip binnengehaald. En daar
begint het beest zijn vernietigend
werk.
De rest van de film wordt eigenlijk
voornamelijk bepaald door de
jacht op het monster, dat hoe lan
ger hoe groter wordt. De dure
techniek moet de film hier om
hoog houden: steeds worden
nieuwe technieken geprobeerd
''ik ''I
The Alien ("Alien, de acht
ste passagier"). Lido 1,
Leiden. Regie Ridley
Scott, voornaamste rol
len Tom Skeritt, Sig-
nourney Weaver, 16 jaar.
iiiiiiiiiiimmiimiiiiiiiiiiiiii
om het dier te verschalken. Van
het monster zelf krijgen wc niet
veel te zien: bij elke actie blikke
ren even een paar tanden, steekt
een heel eng hoofdje omhoog of
kijken we in een gigantische muil
die dan even later weer dodelijk
heeft uitgehaald.
Best overtuigend, maar in de loop
van de film toch een beetje lang
dradig. Dat komt waarschijnlijk
omdat er in de hele film naast de
jacht op het monster eigenlijk
geen ander verhaal speelt. Dui
delijk wordt wel dat de beman
ning van de Nostromo de ramp
die haar overkomt gedeeltelijk
heeft te wijten aan beslissingen
die op aarde al genomen zijn.
Maar uitgewerkt wordt het alle
maal nauwelijks. Leuke relaties
zijn er ook al niet in deze film.
Alien, de achtste passagier die we
nauwelijks goed te zien krijgen,
bepaalt de film van voor tot ach
ter.
HENK VEGTER
I\vee Hitchcocks en twee films
van Francois Truffaut de ko
mende week op het scherm.
Duitsland 2 heeft voor zater
dag Strangers on a train op
het programma staan. In deze
van 1951 daterende film spe
len Fairley Granger en Robert
Walker de hoofdrollen. Twee
dagen later vertoont de
NCRV via Nederland 1 een
nog oudere film (1937): Young
and innocent.
Francois Truffaut is vertegen
woordigd door de alleraar
digste film l'Homme qui ai-
mait les femmes (zondag.
Duitsland 1). Charles Denner
is daarin Bertrand Morane,
een vrouwenjager die niet
echt door de liefde gedreven
wordt. In La chambre verte,
dat via dezelfde zender op
vrijdagavond wordt uitge
zonden, heeft Truffaut zich
zelf de hoofdrol toebedeeld.
De film is een jaar oud.
Duitsland 1 zit niet slecht in de
speelfilms deze week. Zo
wordt zaterdag The Shout
van Jerzy Skolimowski uit
gezonden. Alan Bates en Su
sannah York spelen de hoofd
rollen in deze Engelse pro
duktie, waarin (zoals de titel
aangeeft) een schreeuw die
dodelijk is, centraal staat.
Een maand of wat geleden
moest de door Belgie 2 ge
plande Spaanse film De geest
van de bijenkorf wijken voor
het voetbalgeweld. Dinsdag
waagt men weer een poging
Ana Torrent (het meisje uit
Cria Cuervos) heeft een voor
name rol.
Een dag later serveert Duits
land 2 Rainer Werner Fass-
binders Effi Briest, een uit '74
stammende film naar de ge
lijknamige roman van Theo
Tj
jVil:
dor Fontane. Effi Briest wijkt
volledig af van het verdere
werk van Fassbinder. Het
verhaal wordt heel traag ver
teld. is prachtig van fotografie
en heeft bovendien in Hanna
Schygulla (speelt ook in
Fassbinders Die Ehe der Ma
ria Braun) een prachtige
hoofdrolspeelster.
Het programma:
ZATERDAG: Strangers on a
train; 20.15 uur; Dtsl 2. The
Shout; 22.05 uur; Dtsl. 1.
ZONDAG De Mayerling a Sa
rajevo; 15.20 uur; Dtsl. 2 (re
gie: Max Ophüls)THomme
qui aimait les femmes; 21.05
uur; Dtsl. 1.
MAANDAG Young and inno
cent; 19.05 uur; Ned 1 The
Killers; 21.15 uur; Dtsl. 3 (re
gie: Robert Siodmak met
Burt Lancaster en Ava Gard
ner). Sans sommation; 23.00
uur; Dtsl. 1 (regie: Bruno
Gantillon met Mario Adorf).
DINSDAG Modern Times;
19.30 uur; Dtsl. 2 (van en met
Charlie Chaplin). De geest
van de bijenkorf; 21.05 uur;
Bel. 2. Double Indemnity;
21.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Btlly
Wilder met Barbara Stan
wyck).
WOENSDAG; Effi Briest; 21 20
uur; Dtsl. 2. The wolf man;
22.05uur; Dtsl. 3(regie: Georg
Wagner met Claude Rains).
DONDERDAG The blue Dah
lia; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie
George Marshall met Alan
Ladd).
VRIJDAG: La chambre verte;
20.15 uur; Dtsl. 1 Sneeuwval;
23 05 uur, Dtsl 2 (regie Fe-
renc Kosa met Imre Szabo).
Blijvers
"Grijpstra De Gier" - Politieperi-
kelen, Lido 2, Leiden, Euro 3, Al
phen.
"I never promised you a rosegar-
den" - Psychologisch drama, Lido 3,
Leiden.
(Op)nieuw
"Gejaagd door de wind" - Een
langdurig epos over een wispelturi
ge \touw, Luxor, Leiden.
Dunaway, Camera. Leiden.
"Histoire d'O" - S
slachtoffers, Euro 2,
Nachtfilms
"Midnight Express" - Camera, Lei-
"Het beest in de vrouw" - Rex, Lei
den.
"Pussy Talk" - Euro 1 en 2, Alphen.
"The Enforcer" - Euro 3, Alphen.
"Het r
■r" - Euro 4, Alphen.
Den Haag
"Meatballs" - Apollo 1 (460340), al.
"Love at first bite" - Apollo 2, al.
"Kort Amerikaans" - Asta (463500),
16 jr.
"Une histoire simple" - Bijou
(461177), 16 jr.
"Quadrophenia" - Calypso (463502),
12 jr.
"The Wamors"-Camera (467200), 16
jr.
"Grypstra it De Gier" - Cineac 1
(630637), 12 jr.
"The Love Bug" - Cineac 2, al.
"Die Ehe der Maria Braun" - Cineac
2, 16 jr.
"The Wiz" - Corso (467200), al.
"Kort Amerikaans" - Du Midi
(855770), 16 jr.
"Hair" - Euro (667066), al.
"Hair" - Metropole 1 (456756). al.
"Moonraker" - Metropole 2, 12 jr.
"Gnjpstra it De Gier" - Metropole 3,
12 jr.
"The Deerhunter" - Metropole 4, 12
jr.
"In de ban van de ring" - Metropole
5,al.
"Alien - Odeon 1 (462400), 16 jr.
"The Main event" - Odeon 2, al.
"Prophecy" - Odeon 3. 16 jr.
"Aanval op Mucwa" - Odeon 4.16 jr.
"Body love" - Le Pans 1 (656402), 18
jr.
"Heavy load" - Le Paris 2, 18 jr.
"Porno Peppers" - Le Paris 3. 18 jr.
"Alien" - Passage (460977), 16 jr.
"Kort Amerikaans" - Studio 2000
(542288), 16 jr.
"The China Syndrome" - De Uitkyk
(542288), 12 jr.
Amsterdam
"Quadrophenia" - Alfa 1 (278806), 12
R.
"Une histoire simple" - Alfa 2. 16 jr.
"Les soeurs Brontè" - Alhambra 1
(233192), 16 jr.
'Kort Amerikaans" - Bellevue Cine
rama (2348761. 16 jr.
"Kort Amerikaans" - Calypso 1
(266227), 16 jr.
"Love at first bite" - Calypso 2
"Les Voyeuses" - Centraal (248933),
18 jr.
"Alien" - Cineac Damrak 1 (245648),
16 jr.
"The Warriors" - Cineac Damrak 2,
16 jr.
"The Main event" - Cineac (243639),
al.
"Préparez vos mouchoirs" - Cine-
center (236615), 16 jr.
"Despair" - Cinecenter, 16 jr.
"Fedora" - Cinecenter, 16 jr."Op-
name" - Cinecenter, 16 jr.
"Where eagles dare" - Cinema In
ternational (151243), 12 jr.
"Hair" - City 1 (234579). al
"La Luna" - City 2. 16 jr.
"Rockers" - City 3. al.
"La femme aux bottes rouges" - City
4. 16 jr.
"Kentucky fried movie" - City 5, 16
"Prophecy" - City 6. 16 jr.
"Outrageous" - City 7, 16 jr.
"Kiss in attack of the phantoms'* -
City 7. al.
"Moonraker" - Corso (23456112 jr.
"The Sung" - Cine "D" (22655112 jr.
"The way we were" - Des met
(226551), 12 jr.
"Kort Amerikaans" - Du Midi
(723653), 16 jr.,
"The love bug" - Flora Disney Thea
ter (230469), al.
"China Syndrome" - Kriterion
(231708), al.
"Meatballs" - Leidseplcintheater
(235909), al.
"Hair" - Nóggerath (230655), al.
"Body love" - Parisien (248933), 18
jr
"Alien" - Rombrandtpleintheater 1
(223542), 16 jr.
"The Warriors'* - Rembrandtpleir
theater 2. 16 jr.
"Bruce Lee. Way of the Dragon"
Rex (246132), 16 jr
"The battle of the bulge" - Rialto
(723488). 12 jr.
"Quadrophenia" - Rivoli (723488), 12
jr.
"The Wiz" - Roxy (232809), al
"Une histoire simple" - Studio K
(231708), 16 jr.
"Les enfants du paradis" - The Mo
vies (245790). 16 jr.
"Les peUtcs fugues" - The Mo>
16 jr.
"Gnjpstra it De Gier" - Tuschinski
1. (262633), 12 jr.
"The Lady vanishes"-Tuschinski 2,
16 jr.
"Die Ehe der Maria Braun" - Tu-
IchlncU 3. 16 jr
"In de ban van de ring" - Tuschinski
4. al.
"And now for something completely
different" - Tuschinski 5. 16 jr
"La femme qui pleure" - De Uitkijk