'Ik vraag me soms af wat
er zo leuk is aan filmen'
toege/ichf
[[ïïj^pmgramma i
CZEEBEBZEB3-
Wilde tonelen
bij aankomst
Herman Brood
Onoverzichtelijk
poëzieprogramma
SCHIPHOL - Opgewacht door
enige duizenden joelende fans is
de Nederlandse popzanger
Herman Brood met zijn groep
'Wild Romance' gisteravond uit
Amerika op Schiphol aangeko
men. Het idool kwam niet toe
aan een welkomswoord. Hij ver
trok onmiddellijk toen zijn li
mousine werd overspoeld door
gillende jongeren die op de auto
klommen en op de carrosserie
begonnen te slaan.
Nog een half uur na zijn vertrek
was de stationshal een wild to
neel van op- en neerrennende
tieners, die er krijsend de pas in
zetten, zodra zij een glimp van
éen van de bandleden dachten te
ontwaren.
Brood en zijn band hebben vier
maanden in Amerika doorge
bracht waarvan zij een maand
hebben besteed aan de opnamen
voor een nieuwe lp. De rest van
de tijd toerden zij door de Ver
enigde Staten.
Intelligente
koorzang
van
Joegoslaven
LEIDEN - Spontaan heeft Lei
den gereageerd op een gratis
concert, dat werd verzorgd
door het Joegoslavisch man
nenkoor Komorni Moski
Zbor uit Celje. De spontane
reactie resulteerde in een ge
heel gevulde Stadsgehoor
zaal.
Lidy Sluyter bekend door 'Duel in de diepte'
AMSTERDAM (GPD) - Een van de meest opvallende verschijningen in de nieuwe KRO-serie voor de wat
oudere jeugd, „Duel in de Diepte", is Lidy Sluyter. Zij speelt de rol van Sylvia Sommer, een zwaar
overwerkte zangeres van een populaire popgroep, die door haar manager naar de Nederlandse Antillen
wordt gestuurd om daar op verhaal te komen. Daar komt weinig van terecht, omdat louche figuren haar
voor iemand anders aanzien en haar daarom het leven zuur maken.
De dertiendelige reeks werd al twee jaar geleden op de benedenwindse eilanden opgenomen. Lidy Sluyter was
toen een zeventienjarige scholier, wier enige televisie-ervaring bestond uit het meedoen aan de jeugdpro
gramma's „Oebele" en „Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer". Ondanks haar jonge leeftijd
toen, was ze in staat een goede, maar vooral ook natuurlijke rol neer te zetten. Kenners spreken dan ook van
een natuurtalent.
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort, Programma voor Joegoslaven en Italianen
(NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Ronduit-TV (EO)
19.30 - De zeewier-industrie, natuurfilm (EO)
19.50 - Zaadjes in de wind. reportage (EO)
20.20 - Van U wil ik zingen (EO)
20.45 - EO-Aktief (EO)
20.50 - Tijdsein (EO)
21.24 - Tenslotte (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Beeldspraak (NOS)
22.40 - Nederlandse muziek (NOS)
22.50 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Sinbad de Zeeman, tekenfilmserie (KRO)
19.25 - Duel in de diepte, jeugdserie (KRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Het ongeluk. (Accident), tv-serie (KRO)
21.20 - Alle zegen komt van boven, Engelse comedy-serie
(KRO)
22.20 - Dag meneer pastoor, religieuze documentaire (KRO)
22.55 - Journaal (NOS)
TV-WOENSDAG
NEDERLAND 1
13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
15.30 - Barbapapa (VARA)
15.35 - Film van Ome Willem (VARA)
16.05 - Kocka, het konijn met de geruite oren (VARA)
16.13 - De Chiffy Kids (VARA)
16.33 - Captain Caveman (VARA)
16.43 - Overval op de posttrein (VARA-)
plotseling rond
Op de dertien-|
de flat in Am-
met haar
Nu,
w<
langstelling die e
haar persoontje i
de verdieping ve
sterdam-Osdorp
ouders woont, begint
zaam het gevoel te krijgen dat
in een soort stroomversnelling!
terecht komt. Een ontwikkeling'
die ze met angst en beven tege
moet ziet. „Ik heb het idee dat
mijn omgeving er meer mee bezig,
is dan ik zelf. Plotseling bellen
vrienden van vroeger, die ik nooit
meer had gezien, op en zoeken
weer contact met me"
„Nieuwe vrienden beschouwen me
als een soort uitzondering als ze
horen dat ik acteer. Ik weet niet of
ze me nu aardig vinden omdat ik
Lidy Sluyter heet, of omdat ik
„filmster" ben" Zelfs Lidy's
moeder „plukt de vruchten" van
de stijgende roem van haar doch
ter. Mensen die haar vroeger heel
afstandelijk bejegenden blijken
nu opeens haar grootste vrienden
en doen overdreven aardig tegen
haar.
Lidy Sluyter is een nuchter meisje,
gespeend van kapsones. Het ac
teren zit haar in het bloed, maar
als er geen aanbiedingen zijn
werkt ze via een uitzendbureau
als telefoniste. Ze werd ontdekt
door Bram van Erkel, die Duel in
de Diepte ook regisseerde en Li
dy nog kende uit de „Oebele-
tijd". Na drie „screen-tests" werd
Lidy uitverkoren en reisde ze
voor drie maanden af naar de Ne
derlandse Antillen, waar ze bij de
familie Van Erkel in huis woon
de. Haar havo-opleiding gaf ze er
tijdelijk voor opi
Onervaren
Lidy Sluyter'Naaktscènes moeten
DINSDAG 16 OKTOBER 1979
riet gezeiscnap is niet groot, en
zoals vrijwel altijd in dit soort
koren, was' er mooi stemma-
teriaal, vooral bij de lage
stemmen. Maar mijn bezwaar
is dat vierstemmige mannen
koren voor de hoge stemmen,
die sopranen vervangen, ge
bruik moeten maken van
"opgetrokken" tenorstem
men, die vaak ontaarden in
een geknepen falset-geluid.
Mits goed gecultiveerd en bij
zorgvuldig gebruik hoeft dit
niet direct op te vallen, en het
geeft een bepaalde kleur aan
een koor, maar persoonlijk
vind ik het nooit. mooi. Het
repertoire is daarop afge
stemd: meestal een paar
stukjes oude Nederlandse
scholen, Palestrina en Las-
sus, en verder bewerkingen
van volksliedjes, waarvan de
meeste overbekend zijn. Zo
ook gisteravond. Het begin
met Gallus en Palestrina ver
liep niet helemaal gelukkig,
noch stilistisch, noch naar
zuiverheid. Maar "Bonjour
mon coeur" van di Lasso
kwam daar interpretatief ver
bovenuit. Opvallend was de
goede Franse uitspraak, die
uitstekend verstaanbaar was.
Daarop volgde een veelbete
kende van volksliederen,
sommige, de Russische,
overbekend. Een verheugen
de ontmoeting van Jakov Go-
tovac, een bekende compo
nist, die was vertegenwoor
digd met het intelligent ge
zongen Pod Jorgovanom. Im
telligentie is trouwens een
van de vele goede eigen
schappen van dit koor, dat
kans zag de aanwezigen naar
de toppen van de emoties te
voeren. Toen zij als toegift in
vlekkeloos Nederlands met
twee coupletten. Piet Hein
lieten aantreden, kende het
enthousiasme geen grenzen.
Een mooie afwisseling vormde
de medewerking van organist
Leo van Doeselaar met de
fluististe Eleonore Pameyer.
Eigenlijk waren zij te goed in
het kader van dit programma.
De aandacht was bij de ope
ning weinig gericht, en men
kwebbelde er lustig door
heen.
Laten wij hopen dat men dit
weekend nog eens zal kunnen
horen, maar dan onder andere
omstandigheden, bijvoor
beeld op en bij het orgel van
een van onze grote kerken.
Leo van Doeselaar is namelijk
een talentvol organist, die in
het vizier gehouden dient te
worden.
BEP RIJNDERS
als onervaren actrice in
een ploeg mensen terecht, voor
wie acteren de normaalste zaak
van de wereld was. Peter Faber is
Lidy's voornaamste tegenspeler
in de reeks, terwijl ook Rutger
Hauer een belangrijke rol ver
tolkt. „Ik was aanvankelijk erg
bang dat Peter Faber en Rutger
Hauer me als een klein meisje
zouden behandelen. Maar ik
werd meteen als volwaardig lid
van de „crew" geaccepteerd en
heb daardoor nooit het gevoel
gehad dat ik een beginneling
Ondanks het feit dat Lidy Sluyter
nogal nuchter tegenover het acte
ren staat, hebben de opnamen
van Duel in de Diepte haar wel
erg veranderd. „Ik ben toen in
drie maanden heel volwassen
geworden. Ik wilde na terug
komst van de Nederlandse An
tillen ook meteen het huis uit.
Gelukkig heb ik dat niet gedaan,
maar ik weet nog wel dat mijn
moeder en ik weer flink aan el
kaar hebben moeten wennen. Na
twee weken was het allemaal
weer bij het oude, maar het was
wel even vreemd. Ik had drie
maanden een heerlijk leventje
gehad, al werd er vreselijk hard
gewerkt. Soms wel veertien of
vijftien uur per dag. Het was een
erg spannende tijd. Ik moest le
ren autorijden, leren duiken en
noem maar op"
,Toen ik weer terugkwam baalde ik
als een stier. Vooral op school heb
ik het moeilijk gehad. Door de
opnamen had ik mijn eindexa
men misgelopen en dat wilde ik
zo snel mogelijk halen. Op school
deed ik dan ook erg goed mijn
best. Ik was een gemotiveerde
leerling en dat werd me door mijn
klasgenoten kwalijk genomen.
Bram en Freek uit elkaar; Ivo de
Wijs stopt ermee en "Poëzie Har
dop" is ook niet meer wat het ge
weest is. Toch is het de verdienste
van K&O-directeur Tjitte Weber,
dat "Poezie Hardop" hoe dan ook
naar Leiden is gekomen. Ont
moedigd door de geringe belang
stelling in de Leidse Schouwburg
had de theaterdirectie van Stich
ting De Populier al besloten Lei
den uit het toerschema te
schrappen. Weber had daarom
scholen, vrouwenverenigingen
en vrouwencafé's aangeschreven
om in ieder geval minimale be
langstelling voor het programma
"Stel dat Shakespeare een zuster
had" te garanderen. Het resultaat
van zijn inspanning was, dat gis
teravond meer dan 60 toeschou
wers in de Kapelzaal van het K&
O-gebouw aanwezig waren, voor
dit soort manifestaties een zeer
Die vonden het blits om repeti
ties niet te leren en dan zo slecht
mogelijke cijfers te halen. Als je
een eén haalde wasje de bink van
de klas. Ik had echt het gevoel dat
ik van een volwassen wereld
weer terug bij de kinderen
Spectaculair
Lidy Sluyter vindt het erg moeilijk
een oordeel over Duel in de Diep
te te geven. „Het is niet makkelijk
om van je zelf te zeggen dat je
goed of slecht was. Maar ik denk
wel dat het een goede serie is. El
ke aflevering is spannend, er is
actie en er gebeuren best specta
culaire dingen"
Een van die spectaculaire dingen is
een onderwater-gevecht tussen
Rutger Hauer en Peter Faber op
redelijk aantal. Het theaterpro
gramma. samengesteld en ge
speeld door Marijke Frijlink,
Mies dc Heer, Ineke Holzhaus en
Wendela de Vos kon me echter op
geen enkele wijze boeien. Hoewel
Vonne van der Meer waarschijn
lijk alle denkbare pogingen in het
werk heeft gesteld om deze voor
stelling verantwoord te regisse
ren, is het eindresultaat beslist
een diepte van zo'n zestig meter
Peter Faber wint het gevecht
door onder water het zwemvest
van zijn tegenstander te active
ren, waardoor het apparaat vol
lucht loopt en Rutger Hauer als
een raket naar de oppervlakte
schiet om daar dood aan te ko
men. Een nogal gruwelijke dood,
vooral voor een jeugdserie, al is
die dan voor de oudere jongeren
van 10 tot 16 jaar. „Ik heb daar
eigenlijk nog helemaal niet over
nagedacht, maar misschien is het
inderdaad wel verkeerd om der
gelijke dingen in een jeugdserie
te laten zien" aldus Lidy Sluy
ter.
Het vervelendste aspect van Duel
in de Diepte was voor Lidy het
duiken. „Ik ben tijdens de on
derwater-opnamen een paar keer
in paniek geraakt. Zo erg, dat ik
dacht het niet te zullen overleven
Er werd meestal op zo'n twintig
meter diepte gefilmd. En alhoe
wel ik natuurlijk wel het een en
ander had geleerd en ze altijd ie
mand bij me onderwater hadden,
ging er toch nog wel eens wat mis.
Ik heb een keer onder water mijn
duikbril verloren en ben toen
vreselijk in paniek geraakt. Mijn
eerste reactie was zo snel moge
lijk aan de oppervlakte zien te
komen. De cameraman heeft me
toen gevangen en me weer naar
beneden getrokken. Ik heb vre
selijk met die man gevochten,
maar hij heeft waarschijnlijk wel
mijn leven gered"
IJdelheid
Wat de toekomst betreft, ziet het er
naar uit dat de uitzendbureaus
het in het vervolg zonder Lidy
Sluyter zullen moeten doen. Op
het ogenblik werkt ze in Belgie
mee aan de dramaproduktie die
Bram van Erkel regisseert en die
binnenkort door de NCRV wordt
uitgezonden. „Ik vraag me af en
toe wel eens af wat ik nu zo leuk
vind aan het filmen. Soms moetje
wel tien keer iets overdoen. Ik
denk dat het met ïjdelheid te ma
ken heeft. Ik wil graag gezien
worden en het is voor mij belang
rijk dat ik kan laten zien wat ik
doe"
,Maar ik wil er wel bij zeggen dat
het acteren voor mij niet zo be
langrijk is dat ik er alles voor over
zou hebben. Ik wil niet beroemd
worden op de manier zoals Sylvia
Kristel het heeft aangepakt. Dat
wil niet zeggen dat ik naaktscè
nes in films afkeur. Integendeel.
Waar het mij om gaat is dat het
mooi en subtiel is. Zoals in Turks
Fruit. Maar het lijkt me wel heel
merkwaardig om in je nakie voor
een filmploeg te staan"
teleurstellend. De belichting
kwam evenwel zeer professio
neel over. Ook de muziek van An-
toine Oomen, gespeeld door
Hans Dullaert (hoorn), Emile
Blessen (fluit) en Antoine Oomen
zelf (piano) was uitermate sfeer
vol. Maar de produktie in haar to
taliteit haalde beslist niét het ni
veau van de voorgaande Poezie-
Hardop-voorstellingen. Het
grootste verwijt is wel de veel
heid van fragmenten en de korte
momenten, welke men bij de af
zonderlijke auteurs stilstaat. De
groep heeft duidelijk en nadruk
kelijk teveel hooi op haar vork
genomen en het resultaat is ui
termate onoverzichtelijk en lich
telijk chaotisch. De dames ver
dienen overigens wel een com
pliment voor de zeer zuiver ge
zongen liedjes.
BERT KOEKEBAKKER
DUITSE TV
DUITSLAND I
WDR 18.00 Unter-
nehmen Rentnerkommune, tv-sene
18.30 Culinair progr. 18.40 Kommi-
sariat 9, tv-sene 19.15 Actual. 19.45
Docum. sene.) 20.00 Journ. 20 15
Amus.progr. 21.00 Reportage. 21.45
DUITSLAND II
18.20 Tekenfilmsene. 18.45 Teken-
filvserie. Tekenfilmserie. Joum.
19.30 Donner in der Sonne (Thunder
in the sun), speelfilm. Aansl.: Film-
rubr. 21.00 Actual. 21.20 Reportage
22.00 Filmactual. 22.45 Discussie-
progr. 23.35 Joum.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus
wiskunde-algebra. 19.00 Reporta
ges. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ.
DINSDAG 16 OKTOBER
HILVERSUM I
18.11 Radiojournaal. 18.25 Toppers
van toen. 19.02 (S) Natafelen. 20 03
(S) Operettefragmenten. 20.30 (S)
Van Broadway tot Carre 21.02 Bloe
sems van vuur (3). 21.50 Lichte
grammofoonmuz. 22.02 Sportpano-
rama. 22.45 AVRO-Academie. NOS:
23 02-24.00 (S) Met het oog op mor
gen. VARA 0.02 (S) Elpee tuin. 1.02
(S) Groot licht. 5.02 Truck.
HILVERSUM II
18.10 Verkenning. HUM. VER
BOND: 18.20 Na vijven en zessen.
P.P.: 18.50 Uitz. van de BP KRO:
19 00 Kerk in meervoud. 20 00 (S) -
Klass. muz. 21.15 Spektakel 22 20
Overweging 22.30 Nws. 22 40 (S) Zin
in muziek. 23.30 (S) Muziek op het
spel. 23.55-24 00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) De Avondspits met
de Nationale Hitparade. VARA
19.02 (S) Popdonder. 21 02 Nashvil
le 22 02 <S> and all that jazz.
23.02-24.00 (S) Elpee tuin.
WOENSDAG 17 OKTOBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws VOO 7 03 (S)
Ook goeie morgen 9 03 (S> Muziek
terwijl u werkt 10 02 (S) Kletskop.
VPRO 10.45 <S> Villa-VPRO 1102
Bijvoorbeeld. 12 03 Het mes op tafel
13 03 Welingelichte kringen 13 30
Spannende splookjes 14 02 Ach
terwerk EO 14 20 Radio-kleuter-
krant 14.45 Open huis. 6 02 EO-Met-
terdaad 16.15 Lichten uitzicht 16 55
EO-aktief. 17 02 Tijdsein NCRV
17.45 (S) Theaterorgel bespeling.
20.15 Schauplatz. 21.00 Actueel ma-
gaz. 21.15 Spelprogr. 22.00 Inform,
progr. 22.30 Jazz. Ong. 23.00
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
NET 1
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kleuter
progr. 18.30 Open School. 19 00
Lichte muz. 19.40 Morgen. 19 45
Joum. 20 10 Popmuz. 20.55 Inform,
progr. 21.45 Spelprogr. 22.10 Gast-
progr. 22.40-22.55 Joum
NET 2
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kleuter
progr. 18.30 Open School. 19.00
Lichte muz. 19.40 Morgen. 19 45
Joum. 20.10 Dierenserie. 20 40 Pot
ter, tv-serie. 21.05-22.55 De terug
komst van de zeeman (The Sailors
Return), speelfilm.
HILVERSUM II
VARA 7,00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 De Wekkerradio.
(7.30, 800 en 8.30 Nws). 9 00
Gymnastiek voor de vrouw. 9 10 Wa
terstanden. NOS 9.15 Werkbank.
VARA 9.25 Keuren en kiezen 9.50
Hoor haar. 11.30 Schinveld - Cen
traal OVERHEIDSVOORLICH
TING. 12.16 Franco huis VARA
12.26 Mededelingen voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Dingen
van de dag. 13 00 Nws 13 11 Schin
veld- Centraal 13.30 Oude school
liedjes. 13.50 Kinderen een kwartje.
14 30 Leef-tijd-genoeg 15.30 Operet
te 16 00 De Sirenen, hoorspel 16.35
Lichte grammofoonmuz 17.00 (S)
Een blokje Nederlands 17 24 Mede
delingen SOS- en politieberichten.
17.30 Nws. 17.36 Dingen van de dag.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws 7 02 (S) Des
Engels 9 03 (S) Van negen t- )t twaalf.
12.03 (S) De Noen Show. 14 03 (S) De
Theo Stokkink-Show. 17 03 (S)
HILVERSUM IV
NCRV 7 00 Nws 7 02 (S) Het levelde
woord 7.10(S)Preludium. 9 00 Nws
9 02 (S) Onder de hoogtezon 10 00
(S) Orkestpalet 12 00 Nws 12 02(S)
Tafelmuziek.(12 02 (S) Piznowerken
uit de Romantiek 12 30 In Memo-
nam 13.30 Platennieuwsi 13 55 (S)
Zojuist verschenen 14 00 Nws 14.02
Meesterwerken uit de kwartetlitera-
tuur 14 30 (S) Kerkorgelconcert
15 00 Vertolkers beluist. rd 16o0(S)
Missen van Haydn. 16 55 (S) Kunst
en vliegwerk.
ADVERTENTIE
Alleen cultuurbarbaren
gooien hun oude boeken weg.
Dus brengt xe naar De Slegte.
Zoals wetenschappelijke boeken, ency
clopedieën, literatuur. atlassen, oude pren
ten, enz. Misschien krijgt u er nog meer
geld voor dan u denkt.
De Slegte is een goeie
r oude boekenIV)
voor uw
Boekhandel J. de Slegte b. t
Breestraat 73.2311 C\J Leiden.Tel.071 -12'2
De actualiteitenrubriek van de Erangelische Omroep. Tijdsein,
besteedt vanavoitd aandacht aan de Olympische Spelen '80 in Mos
kou. In het programma wordt de vraag gesteld wat sportmensen uit
het Westen kunnen doen aan de vrijheidsbeperking van velen in de
Sowjet-Unie. Aan het woord komt de atleet Harry Schutting
In Tijdsein verder het onderwerp „waterstof als mogelijke energie
bron voor de toekomst" (Ned. 1 20SO uur)
In de televisie-actualiteitenrubriek 'Brandpunt' van de KRO
wordt vanavond aandacht besteed aan de landelijke samenwer
king ter voorkoming van misdrijven en aan de sterk toegenomen
belangstelling voor emigratieDe uitzending begint om 2120 uur op
Nederland 2
De NOS-televisie zendt vanavond het derde (en laatstei deel uit
van een reeks films over de Franse schrijver Joris-Karl Huysmans
(1848-1907).Met 'A Rebours' schreef Huysmans weliswaar de bijbel
van de decadentie', maar het was ook een zelfmoordromanHij
probeert dat te logenstraffen door zich te verdiepen in occultisme en
satanisme Maar ook de zwarte mystiek biedt hem geen oplossing en
uiteindelijk keert hij terug naar de rooms-katholieke kerk (Neder
land 1,2155 uurj
'Dag. meneer pastoor Zo heet de documentaire over het ver
schijnsel dat steeds meer parochies zonder pastoor komen te zitten,
doordat er na het afscheid of overlijden geen opvolger meer be
schikbaar is. Het programma, dat vanavond door KROlRKK
wordt uitgezonden gaat over zo'n parochie m Woudrichem en over
het functioneren hiervan