uit op Arnhemse filmweek OOK BELGISCHE 'FEMME ENTRE CHIEN ET LOUPE' OPVALLENDE FILM NOS wil het songfestival organiseren vandaag. toegeljcht 'n BLOEMEN GROET de wereldrond s te zien in de Belgische documentaire 'Des Morts' PAGINA 5 ARNHEM (SPD) - Ligabue is onge- twijfeld de beste film van het Arnhems filmfestival. Ligabue werd door Salvatore Noci- ta gemaakt als een drie uur du rende produktie van de Italiaanse televisie en het was spijtig dat men tijdens de filmweek de met een uur bekorte bioscoopversie te zien heeft gekregen. Maar het geeft reden tot vreugde dat een nieuwe Nederlandse filmsdistri- buteur het heeft aangedurfd Li gabue voor vertoning in ons land te behouden; want wie heeft er bij ons eigenlijk ooit gehoord van regisseur Nocita, of van Ligabue, de man die het onderwerp is van deze film. De Ligabue was een 'naïeve schilder, die in 1965 overleed na een uiterst treurig bestaan als dorpsgek in een negorij op de Po- vlakte. Een psychisch gestoorde, mens-schuwe man, die een klui zenaarsleven heeft geleid, maar de wereld dusdanig origineel be schouwend en daarom dermate artistiek begaafd, dat hij een oeu vre kon nalaten dat later diep respect heeft afgedwongen. Nocita reconstrueerde dit deernis wekkende relaas op een uiterst sensitieve en meeslepende ma nier en met poëtische aandacht voor de natuur, die ook centraal stond in Ligabue's werk. Een speciale invalshoek voor het script, waaraan werd meege schreven door de neo-realisti- sche voorman Zavattini, vond Nocita in het historische feit dat Ligabue tegen zijn wil terecht kwam in Reggio Emilia (zijn moeder was Zwitsers, maar zijn stiefvader kwam daar vandaan), £oals Nocita zelf (van Deens- Roemeense afkomst) eveneens als immigrant die streek heeft le ren doorgronden. Het aan de Kaspar-Hauser-historie herin nerende drama is, zoals gezegd, bijzonder indrukwekkend en er is nog veel meer over te zeggen, maar gelukkig zal daar binnen kort nog aanleiding voor zijn. Des Morts De met schrik en beven tegemoet geziene mortuaire documentaire Des Morts van Zeno, Ferbus en Garny is gelukkig meegevallen en heeft niet het tumult veroor zaakt als op het festival van Brus sel vorig jaar. Maar Arnhem blijkt dan ook niet de plaats te zijn waar over wat dan ook tumult kan ont staan. We zijn hier getuige van een uitgebluste filmweek, met een toekomst waarin nog slechts weinigen vertrouwen hebben. Bijna net zo dood dus als de voor naamste figuranten in Des Morts. Een verschrikkelijke film, dat wel, maar over de integriteit er van kan weinig twijfel bestaan. In de westerse cultuur is de dood een taboe; de drie Belgische ci neasten tonen dan aan en laten tegelijkertijd zien dat de situatie elders in de wereld (Korea, Thai land, Mexico, Nepal) heel anders ADVERTENTIE wat te vieren? iemand te troosten of iets te herdenken? Zend een levende groet, 'n bloemengroet. Fleurop over brugt alle afstanden. Fleurop zorgt voor uw bloemengroet waar dan ook in Nederland en in nog zo n 130 landen daarbuiten Altijd perfect geregeld, verzorgd en bezorgd U herkent de Fleurop-bloemist aan het Fleurop-vignet. Fleurop Interflora staat garant vooru bloemengroet. t Koninginne- vY>Eyiïo>. ligt. De film laat - op een heel an dere manier dan bijvoorbeeld een sensatiebezoeker als Jacopetti het zou hebben gedaan - dingen zien waarvoor wij gewend zijn onze ogen te sluiten. Maar de be langrijkste zwakte van Des Morts is wel dat de film niet ingaat op de vraag waarom - anders dan in an dere culturen - wij er zo slecht tegen kunnen. En dat is een ge miste kans. Wie legt uit waarom je al die scènes van lijkverbran dingen, autopsies, executies en dergelijke slechts kan aanzien met bijna dichtgeknepen ogen. De Filmweek van Arnhem heeft dus ook goede films te zien gege ven. Een van de meest interessante films was Femme entre chien et loup, voor de Nederlandse markt niet helemaal lekker vertaald in Vrouw tussen schemering en da geraad. De dit jaar reeds in de competitie van Cannes gepresen teerde film van de Belgische re gisseur Delvaux, handelt over een driehoeksverhouding met de Tweede Wereldoorlog als achter- grond. Het „goed" of „fout" zijn geweest in de oorlog is in België een veel ge compliceerdere zaak geweest dan in Nederland en ligt daarom nog steeds dermate gevoelig dat er op Belgische scholen nauwe lijks over wordt verteld. Het hield en houdt namelijk in belangrijke mate verband met de nog steeds niet aflatende broederstrijd tus sen Walen en Vlamingen. Pas in 1942 distantieerde de Me- chelse clerus zich officieel van de Duitse bezetters, maar in de vooroorlogse jaren de groten deels katholieke Vlamingen juist in de armen te hebben gedreven van de Duitsers, die werden voorgesteld als culturele bond genoten tegen de Fransen en Walen. In zijn film speelt Marie-Christine Barrault een vrouw van een j onge flamingant (Rutger Hauer) die na het uitbreken van de oorlog in Duitsland gaat werken en zelfs dienst neemt bij de SS. Door een toeval krijgt ze Roger van Hooi als voortvluchtige verzetsman in huis en daaruit ontstaat een ver houding, die wordt terugge draaid als na de bevrijding en zijn gevangenisstraf Rutger Hauer thuis terugkeert. Maar hij is dan niet meer in staat als normaal denkend mens te functioneren in een maatschappij die hem heeft bedrogen en uitgekotst, want zo voelt hij dat. En de verzetsheld die tijdens de oorlog al niet de dapperste bleek, ontpopt zich als een carrièremaker. Tot 1955 pro beert Barrault nog brokken te lijmen, maar dan breekt ze rigou reus met beide r Rutger Hauer en Marie-Christine Barrault in 'Vrouw tussen schemering en dageraad' Met Barrault als episch centrum en relativerend waarneemster, brengt de film een zeker begrip voor de misleide dupen van de foute kant en demonstreert tege lijkertijd dat het kiezen van de goede kant niet noodzakelijk be tere mensen betroffen heeft. Be schuldigend is de film het felst in de richting van de opportunisti sche derden: manipulerende pas toors, hypocriete zwarthande laars en lafaards die voorop lie pen op bijltjesdag. Femme entre chien et loup is een schitterende film over de achter tuinen van de oorlog, waar op het kleinstschalige niveau met op merkelijke luciditeit de Belgi sche oorlogssituatie wordt uit eengezet. De vormgeving van de film, gemarkeerd door de steeds doorwisselende seizoenen in die achtertuinen, is ronduit supe rieur. Rutger Hauer speelt de bes te rol van zijn carrière. La femme Eveneens over een driehoeksver houding gaat La femme qui pleu- re van Jacques Doillon. Dit keer betreft het echter een man en twee vrouwen en het niveau is be trekkelijk alledaags. Een man houdt van een andere vrouw en probeert vergeefs zijn overstapje met rationele middelen accepta bel te maken bij zijn echtgenote, die alleen emotioneel kan reage ren en diep in een crisis belandt. Een film lang wordt er geschoven met mogelijke oplossingen. Wie het kind zal krijgen, de auto, het huis, om de zoveel minuten wor den de perspectieven omgegooid en op de duur word je daar als kijker behoorlijk moe van. Tot uiteindelijk de vrouw, de man, de vriendin, alle drie en los van el kaar er onder door gaan en waar schijnlijk ook het kind. Erg belangrijk is het allemaal niet wat La femme qui pleure te ver tellen heeft, maar waar de grote Bertolucci in La Luna faalde (de kijker laten meevoelen en meele ven) daar krijgt de jonge Franse regisseur Doillon zijn publiek wel degelijk op sleeptouw. Hij speelt zelf de hoofdrol (rustig, evenwichtig en toch onmachtig de ellende te bezweren) met Ha- dée Politoff heel aandoenlijk als de plooibare vriendin en Domi nique Laffin hartroerend als de recalcitrante huilebalk, die uit eindelijk alleen heeft bereikt dat ze ook het geluk van haar tegen spelers, al dan niet opzettelijk, geruïneerd heeft. Het samenspel is voorbeeldig, vooral ook via het kathalyserend optreden van het tweejarige meisje dat zich perfect liet regis seren door Doillon, die tenslotte ook haar eigen vader is en die de film hoofdzakelijk in zijn eigen super-bungalow op een heuvel top situeerde. Een bescheiden film, maar voor gevoelsmensen zeker de moeite waard. Op een van de laatste dagen van de Arnhemse filmweek werd er links en rechts wat afgelachen. Eigenlijk meer uit behoefte dan met geëigende aanleidingen. Zo als na een begrafenis ook wel eens ongepaste vrolijkheid wil losbarsten, alleen maar omdat de te hoog opgetaste treurigheid op de zenuwen is gaan werken. Want zo heel erg leuk waren deze lach films in Arnhem nu ook weer niet. Anthony Page had zijn best gedaan om Hitchcocks The Lady Vanis hes te verbeteren. Een onmachti ge, gedoemde poging, want die film uit 1938 is zo ongeveer Hitchcocks beste uit zijn Engelse periode. Een aardige mevrouw verdwijnt spoorloos uit een trein, en een Amerikaans meisje heeft de grootste moeite om Westeuro- pese reisgezellen ervan te over-, tuigen dat die mevrouw heus te genover haar in de coupé heeft gezeten en dus echt bestaat en dient te worden opgespoord. Het gaat over een spionagecom- plot. In de oorspronkelijke film reed deze trein door een ondui delijk gehouden Oosteuropees land, in de herfilming nu is het meteen maar nazi-Duitsland ge worden; een al te grimmig decor voor de nogal kinderlijke intrige waar het feitelijk om draait. Het is een zichtbaar dure film, met een op papier aardige cast hoofdrol len voor Elliot Gould en Cybill Shepherd, die de komische kan ten van het verhaal wel uit de verf helpen, maar daarentegen weet regisseur Page de suspense van Hitchcock geen seconde te bena deren. Net als bij vrijwel al die remakes van beroemde films, die tegenwoordig zo in de mode zijn, gaat het ook nu om een volstrekt overbodig ding. Hot stuff Iets geslaagder, maar niet veel, bleek Hot Stuff, gemaakt door Dom Deluise, die als acteur furo re maakte in comedies van Mei Brooks. Na Gene Wilder en Marty Feldman - die eveneens hun voornaamste bioscoopbekend heid aan Mel Brooks te danken hadden - is nu dus ook Deluise gaan regisseren. Een misdaad- comedie. Een politieteam geeft zich uit voor helers en krijgt zo de kans een leger kruimeldieven in te rekenen. Veel geestiger dan in deze flauwiteit, was Deluises op treden in The End, ook al gemaakt door een bekend acteur Burt Reynolds ditmaal. leven zal hebben (Reynolds zelf) en dan anderhalf uur bezig is met vruchteloze zelfmoordpogingen, met assistentie van Deluise. De film werd door de Amerikaanse en Engelse kritiek neergesabeld, wat in zoverre terecht is, dat het script nogal krakkemikkig in el kaar zit. Maar in de afzonderlijke episodes blijkt de zwarte humor van Reynolds toch voortreffelijk te werken en ging de Arnhemse zaal volledig plat. II Gatto Dat gebeurde ook wel een paar keer tijdens de twee vertoningen van II Gatto (de kat) van Luigi Co- mencini. Ugo Tognazzi en zijn filmzuster Mari Angela Melato bezitten een appartementen complex waar ze alle bewoners uit weg willen pesten, om het dan leeg, dus duurder, te kunnen ver kopen. Al die bewoners, en zeker ook de twee hoofdrollen, worden mooi karikaturaal geportretteerd in een feitelijk erg ingenieus ge maakte film. Er valt weinig kwaads over II Gatto te zeggen, behalve dan dat de film voor het niveau van Comencini wel erg onbeduidend is. Der Monch En dan was er nog Der junge Monch, gemaakt door de satani sche Herbert Achternbusch die, net als in de werkstukken die we van hem via Film International leerde kennen, de vloer aanveegt met het Beieren dat hem heeft voortgebracht. Zijn zonderlinge verhaal speelt in de toekomst, na de bom of zo. Van München res teert nog slechts een gigantische geiser. Achternbusch speelt een overlevende die op een kerkhof een paashaas van chocolade vindt en zich daarna verliest in neo-katholicisme, wat dan weer het fundament legt voor een nieuwe orde. De wereld is hard leers! De film is meer bizar dan goed, maar het sarcasme van Achternbusch spreekt wel PIETER VAN LIEROP ADVERTENTIE HILVERSUM (ANP) - De NOS is bereid het Eurovisie-songfesti val te organiseren. Dit heeft de NOS gisteren aan de Europese Omroepunie in Genève meege deeld. Wel stelt de NOS aan deze toezeg ging twee voorwaarden. Ten eerste moet de uitzending op za terdag 19 april volgend jaar plaats kunnen vinden. Ten tweede vraagt de NOS aan Eu rovisie een extra bijdrage in de kosten boven het reeds toege zegde bedrag. Het extra bedrag is nodig voor faciliteiten die den gesteld en daarom moeten worden gehuurd. Als de EBU met de voorwaarden akkoord gaat, dan kan het song festival zonder extra kosten voor de NOS in 1980 in het Con gresgebouw in Den Haag plaats hebben. Volgens de regels van de EBU had Israël eigenlijk het songfestival 1980 voor zijn rekening moeten nemen, maar de Israëlische om roep kan de kosten niet op zich nemen. Daarna zocht de EBU naar andere organisatoren. De NOS was eën van de weinige se rieuze kandidaten. NED. 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Toeristische tips (NOS) 18.50 - Staatsloterij (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.20 - Uitzending van de PPR (P P 19.30 - Sondermeldung Texel: Opstand der Georgiers, docu mentaire (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Panoramiek (NOS) 22.25 - Studio Sport (NOS) 22.55 - Journaal (NOS) 23.00 - Den Haag vandaag (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.10 Russische les voor beginners (25) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Kinderen werken ook. documentaire (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON, KRO. RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Film van de AVO Nederland (SOCUTERA) 20.32 - Countdown (VOO) 21.05 - Mooi Nederland, natuurserie (VOO) 21.30 - Starsky en Hutch, tv-serie (VOO) 22.25 - Info (VOO) 23.05 - Journaal (NOS) 23.10 - Medische cursus, helpen bij sexuele moeilijkheden (6) (TELEAC) DUITSE TV WOENSDAG 10 OKT. DUITSLAND I Engels. 19.00 Report. 19.45 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Amusem.progr. 22.00 Inform, progr. 22.05 Pal Joey (Pal Joey), speelfilm. 23.50 WDR: 18.00 Dr. Med. Jonathan Fer- rier, tv-serie. 18.30 Licht muz.progr. 18.40 Dr. Med. Jonathan Ferrier, tv- '915,„BELGISCHE TV 22.30-23.00 Joum. DUITSLAND II 18.20 Spelprogr. 19.00 Joum. 19.30 ded Ty;portret. 20.15 Akt magaz. 21 00 WeCTbe'r"20.*5 DocumenT^TlsTBë BELGIË VLAAMS NET 1 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Docu ment. 18.45 Jeugdserie. 19.35 Me- Morgen. 19.45 Joum. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 TV-ci NET 2 18.00-19.45 Zie NET 1. 19 45 Anima tiefilm 1 3.55 Voetbal. 21.45-23.15 Galaconcert De kennis van de Nederlanders wat betreft de opstand van de Georgiers in 1945 op het eiland Texel is, zo is uit een beperkt onder zoek van de NOS gebleken, uiterst gering. Ongeveer 12 procent van onze bevolking van vijftien jaar en ouder blijkt momenteel ,jop enigerlei wijze en in wisselende mate van correctheid en volledig heid op de hoogte te zijn van de Russen-oorlog op Texel anno 1945", zo stelt men in het rapport. Toch was niet dit onderzoeksresultaat de aanleiding voor Dick van Reeuwijk om zijn film Sondermeldung Texel: de opstand der Georgiers"die de NOS vanavond op het scherm brengt, te maken, maar het feit dat hij ontdekte dat er over dit Jaatste slagveld van Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog" via de televisie nog nau- welijks aandacht was besteed. Het haastig ingestelde onderzoek bracht alleen maar aan het licht dat zijn vermoeden over de alge mene onbekendheid met dit onderwerp juist bleek te zijn. Tijdens de zogenaamde operatie Barbarossa in 1941 drongen de Duitse troepen met succes de Sowjet-Unie binnen en maakten mil joenen gevangenenwaaronder Georgiers. De gevangenen verdwe nen in kampen, waar de omstandigheden zo mensonterend waren dat tienduizenden van hen stierven. Toen de Duitsers uit die kam pen mensen gingen recruteren voor de Ost leg ionen, was de keus voor de gevangenen niet erg moeilijk: of van honger en kou omko men, of voor de Duitsers gaan vechten met een kleine kans om te overleven. Eén Georgisch bataljon belandde in 1943 in Zandvoort en enkele Russen zochten contact met het plaatselijke verzet, in dit geval de CPN, om hen te voorzien van wapens en voedsel. De Georgiers maakten ook kustmijnen onklaar om een geallieerde invasie moge lijk te maken. Toen het bataljon eind 1944 tegen de Duitsers in opstand wou komen, kon het verzet dit tegenhouden omdat men meende dat het een zinloos bloedbad zou worden. Er werd afgesproken dat de Georgiers pas dan in actie zouden komen als ze door de Duitsers werden gedwongen aan het front te gaan vechten. Op 5 april 1945 dreigde dat te gebeuren en stond de Georgiers, intussen gelegerd op het uiterst vreedzame Texel, niets anders te doen dan naar de wapens te grijpen. Het gevolg was .De dag der geboorte", een in eerste instantie suc cesvolle actie die door de Duitsers bloedig werd neergeslagen. Het Canadese leger maakte op 20 mei tenslotte een einde aan de oorlog tussen Georgiers en Duitsers, maar dat er van het bataljon toch nog 228 Russen naar huis terug konden keren, was vooral te danken aan de hulp die de Texelaars hen hadden gegeven. Nederland 1, 1930 uur WOENSDAG 10 OKT. HILVERSUM I NCRV: 18.11 (S) Hier en nu. NOS: 19.30 (S) Langs de lgn, sport en muz. (1..52 Paardekoersen. 20.51 NOSd- Visparade.) 22.30 (S) Hobbyscoop. 23.02-24.00 (S) Met het oog op mor gen. HILVERSUM II 18 00 <S) Vrije tijd. blije tijd. R.V.U.: 18.30 Het is bijna 1984... P.P.. 18.50 Uitz. CPN. VARA 19 00 (S) VARA s Woensdagavond. (Met om 19.05 De Rode Draad. 20 00 VARA-Klassiek Aansk: Cult, magaz. 20.20 Het zout in de pap. 20.55 VARA-Klassiek (Pau ze: Het zout in de pap).) 22.30 Nws. NOS: 22.40 Open School. VARA 23.25 (S) Muziek van deze eeuw: Pianomuz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) Avondspits. KRO: 19.02 (S) Rauhfaser. 22.02 (S) Roek- Tempel. 23.02-24.00 (S) Walhalla DONDERDAG 11 OKTOBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NCRV 7 03 (S) vandaag...donderdag. <7 10 Het levende Woord. 8.03 Hier en nu. 8.25 In 't voorbijgaan.) 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont1 10.02 tS) Muziek by de kofïie. 12.03 (S) Het nuttigen van etenswaren is toege staan. 12.40 (S) Diefstal of diensf, middagpau zed lenst. 13.03 (S) Hier en nu. 13.20(S) NCRV-Globaal. 17.02 (S) Rozegeur en prikkeldraad. gymn. 7.20 AVRO: Aktueel en in formatief. 7.30.8.00 en 8 30 Nws 9 00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Water standen. 9.15 Werkbank. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Van Strauss tot Straus(s). 10.30 't Is historisch. 10.50 AVRO's Radiojournaal. VA RA 11 00 (S) Popmuz AVRO 11.20 Aspecten. 11.50 Regio-naai. provin ciale inform. R.V.U.: De tinten van zwart en wit. OVERHEIDSVOOR LICHTING: 12.16 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 AVRO's Radiojournaal. 12.50 AVRO-Tema. 13.00 Nws. 13.11 Eu ropa. 13.30 Yoga voor iedereen. 13.37 Per Saldo. 13.55 Beursplein 5. 14 00 'n Middagje AVRO. (Met om 16 00 Radio Lawaaipapegaai 16.30 De Slag bij Nieuwspoort- 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 AVRO s Radio journaal. 17.55 Richting. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. TROS 7 02 (S) De Havermoutshow. 9 03 (S) Continu muz. 11 03 <S) De Polder- popparade 12 03 (S) De Nederlands talige top tien en kwiswys. 13 03 <S> 50 Pop_ of een envelop. 15.03 (S) TROS Top 50. Beethoven. 10.45 (S) Frans-Ita liaans Ochtendconcert: Radio Fil harmonisch Orkest 12.00 Nws. 12 02 (S) Klass. pianomuz. 13.00 (S) Het zout in de pap 13.25 (S) Pianomuz. 14 00 Nws. 14 02 <S) Radio Kamer Orkest, vocale solisten en orgel en met Het Klein Omroepkoor. Klass. muz. 15.30 (S) Klass. liederen 16 00 (S) Het zout inde pap. 16.25-17.00 (S) Oude muz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5