„Elke voorstelling is nog een uitje" [/RADiÜ\ JSWMnma} Alieneen opvalle poggenponl keukens/bad (jyfyvandaag.. toegelicht helpt u kiezen: Cees Rutgers van Vangrail: MAANDAG 8 OKTOBER 1979 -■M.II.WI'JHUII'U» Cees Rutgers vindt het werk bij Vangrail leuk: Elke voorstelling is een uitje en daar krijg ik dan nog geld voor ook. Het is minder dan de havensta kers krijgen, maar ik heb het voordeel dat ik mijn werk tenminste leuk vind". AMSTERDAM (GPD) - „Doodzonde eigenlijk. Als je in de trein zit en je kaartje wordt niet gecontroleerd. Je wilt laten zien dat je braaf bent geweest. Als die conducteur niet komt, had je net zo goed geen kaartje hoeven te ko pen. Dit soort dingen wil ik gaan signaleren. Heel dood gewone dingen. Een ander ding. Laatst deed ik mijn maandelijkse overschrijving van mijn postgirorekening naar mijn renterekening. Terwijl ik daarmee bezig was, bedacht ik me ineens dat die man daar het wel fijn zou vinden dat ik zo keurig spaarde. Maar die man vindt het helemaal niet fijn. Die man bestaat niet meer. Het is een computer. Van dit soort ideeën wemelt het in mijn tek sten". Cees Rutgers thuis. Wie Cees Rut gers is? Dat is toch die jongen die zoveel succes heeft met Cabaret Vangrail. Hij won het Cameret- ten-festival en was op slag be kend. Dit jaar gaat Vangrail al weer het vijfde seizoen in. Nu met het programma „Jonge weduwe op zoek naar stapelbed". Hoe kom je erop. Nee, niet op het sta pelbed, op die titel. Maar Cees, 27 nu, heeft het patent op gekke doodgewone invallen, die hij zo smakelijk verwerkt, dat de kritici hem tot dusver zeer hebben ge loofd. Vandaar de visite in de Amster damse Jordaan, waar Cees achter een nette deur en een ordentelijk beklede trap in een piepklein bo- venhuisje zijn ideeën oprispt. Je kan de baby bij de buren horen huilen, maar dat mag niet hinde ren. De zon werpt een felle streep licht op het spaarzame meubilair. Er zijn planten, boeken, er is kof fie. Wat wil de burger meer. Flegmatiek Cees heeft zijn regisseuse Selma Susanne ook maar uitgenodigd, uit angst dat hij niet voldoende uit zijn woorden kan komen. Maar het valt mee. Op een rustige, bijna flegmatieke manier begint Cees uit de doeken te doen dat het op de middelbare school al is begonnen. Van alles proberen en doorzetten. Dan wiskunde stude ren. Na een paar maanden had Cees het al in de gaten. Niks voor hem. Toneel en zingen leek toch veel leuker. De kleinkunstaca demie dan maar. Spel, beetje dans, cabaret en vooral goed na denken over wat je gaat doen. Want teksten zijn heel belang rijk. Het teksten schrijven ontwikkelde zich tot een dagelijks corvee. Nog steeds. Mappen vol notities, ideeën, soms ineens een goed uitgewerkte grap. Veel belandt in de prullemand. Maar bij het voorbereiden van een nieuw pro gramma zit er toch veel bruik baars tussen dat, mits omge werkt, goed uitpakt. In 1974 waagde Cees met vijf medeleer lingen de sprong. „Via vrienden en familie krijg je een voorstelling op een huis houdschool. Dat is het dan. Dan huur je zelf een zaaltje voor twee voorstellingen. Tweemaal een zaal met vrienden, bekenden en familie. De grote gok was het meedoen aan het Cameretten- festival. Als je daar afgaat, kun je het verder maar beter vergeten. We hebben daar met bevende knietjes gestaan en we wonnen tot onze eigen verbazing. Dat jaar hadden we gelijk tachtig voor stellingen. Toen kwam er een im- pressariaat bij, dat voor ons wilde gaan boeken. Nu hebben we toch gemiddeld zo'n twee- tot drie honderd mensen per voorstel ling". Typisch Cees Cees Rutgers komt met zijn I cabaretgroep Vangrail op za- I terdag 17 november naar de I Leidse Schouwburg. teert de regisseuse, die Splinter heeft geregisseerd en verder groepen studenten. Zij is er dit jaar voor het eerst bijgehaald omdat er te weinig beweging in de presentatie van Vangrail zat. Dat gaat nu een stuk beter. Cees peinst lang over een voorbeeld, dat kan gelden als een „typisch Cees-tekst". Deze misschien? „We zijn twee en een halfjaar ge trouwd". Antwoordt de spelletje spresentator aan de telefoon: „Dus de grootste helft zit erop". Of het liedje over een schildpad je. Een liedje dat helemaal niet rijmt. Een klein schildpad woont in een klein spinazieblikje en kijkt op een klein televisietoe stelletje naar Sonja Barend. Later gaat het schildpadje dood, het blikje kapot, het televisietoe stelletje stuk. Wat blijft is Sonja Barend. Dat vindt Cees nou leuk. Sociaal cabaret, dichtbij de men- Vroeger krégen de mensen kinde ren, nu némen ze kinderen. Ook zo'n grap. Het is richtingloos in de zin van a-politiek, maar wil wel aan het denken zetten. Relaties zijn heel belangrijk, filosofeert Cees. Daar slaat de titel „Jonge weduwe zoekt stapelbed" op „Ik bedoel ermee, dat we wel op zoek zijn naar een relatie, maar je wilt het blijven overzien. Met het oog op oneindig. In een stapelbed is het net alsof je alleen ligt, maar het is niet zo. Je partner ligt eron der of erboven. Ben ik duide lijk? Omstandig maakt Cees duidelijk, dat elke generatie op zoek is naar nieuwe idealen. Democratisering en inspraak hebben we, wat wil len we nu nog. We zijn sociaal verzekerd. Er is geen godsdienst meer om nog tegen aan te trap pen. Op de middelbare scholen zie je dat mensen zich nergens meer voor interesseren. Ze ver wonderen zich niet meer. Maar ze zullen toch wel weer iets anders vinden. Dat bedoel ik met het stapelbed. Je zoekt iets waar je vol van kunt zijn, maar je wilt het op een afstand houden". Verder is zo'n titel een zin, die een keer uit de lucht valt, net als „Vangrail" zomaar een pardoese inval is geweest. Vangrail draait nu tegen de negentig voorstellin gen per seizoen. Net genoeg voor de leden om onder het mini muminkomen te blijven. „Als ik een auto zou willen of een bank stel of iets aan de muur, zou ik een ander vak moeten zoeken. Ik zie het anders. Elke voorstelling is voor mij een uitje en daar krijg ik dan nog wat geld voor ook. Het is minder dan de havenstakers krij gen, maar ik heb het voordeel dat ik mijn werk tenminste leuk vind". Veel publiek bij Arnhemse Film week ARNHEM (GPD) - Het afgelopen weekeinde heeft de Arnhemse Filmweek een bevredigende op komst van het publiek gekend. Zelfs de grote Rembrandtzaal raakte warempel een paar maal uitverkocht, wat dan echter wel werd veroorzaakt door films die ook zijn voorbestemd om, als ze straks echt worden uitgebracht, vele weken lang geprolongeerd te worden: de schitterend ge maakte science fiction-thriller Alien en de nieuwe Clint East- wood-film Escape from Alca- traz. Films dus die ook volstrekt geen festival-steun nodig heb ben. Alien is gemaakt door Ridley Scott, die ooit een slordige drieduizend reclamefilmpjes op zijn naam bracht, voor hij twee jaar terug in de Cannes-competitie de aan dacht trok met The Duelists, een film die sfeermatig veel gemeen had met Kubricks Barry Lyndon en daar qua vormgeving niet eens zoveel voor onder deed. En met Kubrick in gedachte doet nu Alien soms aan 2001 A Space Odyssee denken, al valt met evenveel reden Alien terug te voeren tot een monsterfilm a la Jaws. Er is sprake van een ruimteschip dat ertsen vervoert en dat een tussenlanding maakt op een ge heimzinnige planeet, waar een afgrijselijk monster met sluip wespneigingen zich aan boord weet te versteken en dan op bloedstollende wijze zeven van de acht bemanningsleden aan een gruwelijk einde helpt. De film is uiterst fraai in zijn truca ges en decors, en perfect in zijn suspense. Suggestief een ingenieuze gevangenisont snapping, zoals ze in de loop der jaren al heel veel te zien werden gegeven. In het genre is Dood van een ter dood veroordeelde ge maakt door Robert Bresson, nog altijd de beste film. Maar de gaaf heid daarvan wordt nu door Don Siegel toch heel dicht benaderd, in een sterk suggestieve, onder koelde stijl, met goed gevoel voor suspense en met Clint Eastwood in een genuanceerdere, minder lefgozerige rol dan we hem meestal zien. Het commerciële deel van „Arn hem" vertoonde verder Time af ter Time, van Nicholas Meyer. Een onzinnige, maar bij vlagen wel charmante geschiedenis over de schrijver H. G. Wells, die via een teletypemachine Jack the Ripper achtervolgt tot in heden daags Amerika. Verder Flic ou Voyou, een misdaadkomedie van George Lautner. Hoewel te zeer opgezet als starvehikel voor Be- bèl valt er beslist plezier aan te beleven. Maar het is ongetwijfeld waar wat ik een afstandelijker waarnemer hoorde beweren: in dien een gedrag als dat van de kwajongensachtig grinnikende Belmondo door een stuurse Clint Eastwood ten beste was gegeven, dan had iedereen weer geroepen dat het een „fascistoide" film was. Tja! La Rabia De films uit het alternatieve Luxe programma bleken dit weekein de zeker niet beter gemaakt, maar ze waren wel interessanter dan die uit het hoofdprogramma. Heel bijzonder was bijvoorbeeld La Rabia (De Razernij), van de Spanjaard Eugenie Anglada. Een film die de onder het Franco-re gime opgewekte frustraties van Catalonië uiteenzet aan de hand van een dorpskroniek, die loopt Scène van 1936 tot en met de jaren '50. Anglada heeft acht jaar aan de film gewerkt met amateurs, die op gezette tijden bereid zijn gebleven steeds weer hun mede werking aan een nieuw hoofd stuk van de film te leveren. En zo zie je kinderen opgroeien tot volwassenen, in een film die toch „fictie" is. Anglada heeft ook overtuigde Franco-aanhangers en Franco-tegenstanders kunnen bewegen feitelijk gewoon zich zelf te spelen voor de film. Het ADVERTENTIE bv Gebr. Rolffs Handelmij. Industrieweg 14 De Grote Polder Zoeterwoude-Rijndijk Tel. 071-899206 Winkelcentrum Babyion Den Haag Tel. 070 - 85 13 08 'Alien" daarmee bereikte realisme is verder geïntensiveerd door de documentaire registratiestijl via handcamera's en uiterst nerveu ze montage. Wat een gevpel van ongelooflijke authenticiteit be werkstelligt, maar wat tegelijker tijd een uitputtende aanslag be tekent op het bevattingsvermo gen van de niet-Catalaan. La Rabia werd vanwege een paar scènes met jegens dieren begane wreedheden als shockerend er varen door een deel van het publiek, dat het een voorstelling later nog moeilijker zou krijgen met Mourir a tue-tÜte, van Anne Claire Poirier. Ze heeft vroeger als advocate veel met verkrach tingszaken te maken gehad en zich toen geroepen gevoeld daar eens een feministische film aan te wijden. De film zet in met een ui terst brute, een kwartier durende scène van een beestachtige ver krachting in een vrachtwa gen. Om het publiek tot in het diepst van de ziel te laten voelen hoe vrese lijk verkrachting wel is en hoe traumatisch zoiets voor een vrouw doorwerkt, zijn die be ginscènes nog eens doorschoten met documentaire flitsen van meer ergs in de wereld: vermink te lijken uit Vietnam, Afrikaanse meisjes die ritueel worden be sneden, de vernedering van oor- logscollaboratrices. De bruut heid van deze collage is eigenlijk te erg om gezien te hoeven wor den door iemand die niet iets dergelijks op zijn geweten heeft, vind ik. Maar daar valt over te di- cussiëren. De dood is het centrale thema in Quintet, een nieuwe film van de altijd verrassende Robert Alt man. Ergens in een nieuwe ijstijd heeft een elite zich verslingerd aan een macaber gezelschaps spel, iets tussen schaak en poker in. Verliezers betalen met de dood, die van henzelf of die van anderen. Paul Newman speelt een „lone wolf', wiens vrouw slachtoffer is geworden van de maniakken, die hij opzoekt in hun bolwerk en elimineert. Er zijn koffiedikkijkers geweest die in Quintet allerlei briljante alle- goriën, met Hollywood of zo, wis ten te ontdekken. Erg helder is de film in geen geval, en dat is een ernstig bezwaar, dat begrijpelijk maakt hoe Quintet in Amerika zo erg kon floppen. PIETER VAN LIEROP t slechthorenden (NOS) NEDERLAND I - 18.00 - Nieuws voor doven i 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Kortweg (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De avonturen van Ivanhoe, tv-serie (NOS) 19.25 - Voor een briefkaart op de eerste rang (NOS) 20.15 - Sword of justice, tv-serie (NOS) 21.05 - Sanford en Zoon, tv-serie (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Wat heet beter (KRO) 22.30 - Romantiek voor twee met Drs. P. (KRO) 23.20 - Journaal (NOS) slechthorenden (NOS) NEDERLAND II - 18.00 - Nieuws voor doven t 19.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Doctor Snuggles (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Maria Speermalie, tv-serie (AVRO) 21.30 - AVRO's Wie Kent Kwis (AVRO) 22.40 - Televizier Magazine (AVRO) 23.25 - AVRO Academie: cursus assertiviteit (AVRO) 23.45 - Journaal (NOS) DUITSE TV 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Amus.progr. Aansl.: Vie Laerm um Sandy, tv-serie. 18.30 Amus.progr. 18.40 Dierenfilmserie. 19.15 Aktual. 19.45 Inform, progr.). 20.00 Joum. 20.15 Der eiseren Gustav, tv-serie. 21.10 Report. 21.55^.icht muz.progr. speelfilm. 0.40 Journ. DUITSLAND II 18.20 Koeniglich Bayerisches Amts- gericht, tv-sene. 19.00 Journ. 19.30 Licht muz.progr. 20.15 Inform. progr. 21.00 Aktual. 21.20 Verhaal. 23.00 Inform, progr. 23.15 Klass. muz. 23.55 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus Duits. 19.00 Aktual. 19.45 Journal. 3. 20.00 Journ. 20.15 Serie filmportret- ten. 21.00 Aktueel magaz. 21.15 Sie- ben Sunder (Seven Sinners), speel film. 22.35 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jeugd filmserie. 18.30 Open School. 19.00 Inform, progr. 19.30 Verkeerstips. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Weerber. 20.15 Spel- progr. 21.00 D CEDER (The Cedar Tree), tv-serie. 21.50 Concert. 22.30-22.45 Joum. Vanavond zendt de KRO-televisie op Ned 1 van 2155-2230 uur de eerste aflevering in het derde seizoen van "Wat heet beter" uit.In dit seizoen staan de woorden "geest en lichaam" centraal. Hoe beïnvloeden die elkaar en wat is er aan de hand als er een kwaal op treedt? Dit eerste programma gaat over rugklachten en wat het medisch centrum "Meentwijck" daar door middel van officiële en alterna tieve therapieën aan kan.doen. Rugklachten kunnen een aantal doodgewone lichamelijke oorza ken hebben, maar het is ook mogelijk dat rugklachten veroorzaakt worden door geestelijke oorzakenOver dat soort rugklachten gaat deze "Wat heet beter"-uitzending en vooral over de moeilijkheden om die klachten weer te laten verdwijnen. Daags na elke "Wat heet beter"-uitzendmg op tv worden in het radio-"Praatprogramma" dinsdag 9 oktober, Hilversum 2, 16.30-17.30 uur) vragen van kijkers beantwoord door dezelfde the rapeut die in de televisie-uitzending te zien was. "Romantiek voor twee met drs. P" is de titel van het programma dat de KRO vanavond van 2230-23.15 op Nederland 1 brengt. Het is een afwisselende collage van cabareteske nummers en liedjes, zowel in de studio als "op lokatie" opgenomenHet programma begint met een paar citaten van theaterbezoekers na een voorstelling van de doctorandus: "Een vreselijk geluid, maar erg goed"; "Een taalkun stenaar"; "Een grote amateur". Enkele onderdelen uit het programma zijn een lentelied met een door bos en groen dartelende P., het lied "Amsterdam", een bana nenrepubliek", het door kinderen gezongen en uitgebeelde "Speel goedmannetje", en twee meisjes die het lied vertolken over tante Constance en tante Mathilde die elkander vergiftigen wilden. Voorts een kelderscène: tussen tientallen monniken speelt en zingt monnik P over het schuimend gerstenat totdat de invloed van dat nat hem overmant. En in een lege kroeg speelt drs. P. een stevige boogie-woogie en zingt daarbij over de nieuwe stromingen in de literatuur. HILVERSUM I 18.30 (S) De Kinderplatenbak. 18.40 (S) De Blauwe Zaden (28). 19.02 (S) Tros-Country. 20.02 (S) Zomaar 's avonds. 22.02 (S) TROS-Big Band Show. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 Radio- journ. 0.10 (S) Platenscala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 (S) AVRO's Service Station. HILVERSUM II NCRV: 18.00 (S) Muziek in vrije tijd. P.P.: 18.50 Uitz. van de GPV. NCRV: 19.00 (S) Rondom het woord. (Met om 19.00 NCRV-Leerhuis. 19.10 Psalm van de week. 19.30 Docum 20.00 (S) Muz. in NCRV-Studio.'21 30 (S) Literama-maandag. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NOS: 22.40 Open School. NCRV: 23.25 (S) Muz van eigen tijd. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade. AVRO: 19.02 (S) Country Western. 19.30 (S) Folk live. 20.02 (S) Praatpaal 15. 21.02 (S) Superclean Dreammachi- ne. 22.02 Radiojourn. 22.10 (S) Blues, ballads en beat 23.02-24.00 (S) AVRO's Swingtime. HILVERSUM I DINSDAG 9 OKTOBER VOOR 18 UUR AVRO: 7 00 (S) Vervolg AVRO's Service Staion met om 7.03 en 8 03 Radiojourn. 9.03 Tekst en uitleg. 9 08 (S) Divertimento. 10 02 De zandbak show. 10.10 (S) Arbeidsvitaminen 11.0? Polletje Piekhaar, radio-feuil- leton. 11.30 (S) Rondom twaalf 12 30 (S) Franse chansons. 13.03 Radio journ. 13.20 (S) De AVRO-Diligence. .55 Beursplein 5. 14.02 (S) 'n Mid dagje AVRO. 16 02 Hersengymn 16.30 De Zandbakshow. 16.38 Kat in de zak. 17.02 (S) Gas terug. HILVERSUM II KRO: 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Licht muz.progr. 8 50 Postbus 900. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9 10 Wa- terst. 9.15 Scheepspraat. 9.20 De let ter M. 10.30 Ouder worden we alle maal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ratel. OVERHEIDSVOORL 12 16 Uitz. voor de landbouw, KRO: 12.30 Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.30 Lange vingers. NOS: 14.30 Open School. KRO: 15.15 Kateche- se. 15.30 Geen verboden toegang. 16.30 Het praatprogr. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Echo. HILVERSUM III VARA: 7.02 (S) Gesodemeurders. 8.30 (S) Holland ze zeggen(Van 7.00-18 00 Aktual. via Dingen van de dag.) 10.30(S)Typisch Jansen. 11.30 (S) VARA's Zoekplaatje. 13.30 (S) Spitsbeeld. 15.30 (S) Popkrant 16.30 (S) Beton. HILVERSUM IV TROS: 7 00 Nws. 7 02 (S) Capriccio. 9 00 Nws. 9.02 (S) Er staat een orgel in9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12.00 Nws. 12.02 (S) Specialiteiten A LA CARTE. 13.00 (S) De meest verkoch te klassieke tien. 13.30 (S) Koren en korpsen. 14 00 Nws. 14 02 (S) De ho ge "C", cultur. progr 14 30(S)Guita-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5