Nijinsky verdient nog voordeel van de twijfel Mariene Dietrich krijgt forse schadevergoeding HET PIEPEND BED 5 Renaissance-groep veelbelovend begin MAANDAG 8 OKTOBER 1979 VARIA Anderhalve maand geleden ci teerde ik de woorden die de heer Roebin.voorzittervan de nationaliteitenraad (zeg maar: de Senaatbij een be zoek van enkele Nederlanders aan het presidium van de Opperste Sowjet op hoogst geïrriteerde toon utterde: ,}iet Westen heeft zich altijd druk gemaakt over Solzjenit- syn, maar nu heeft men zijn ware aard leren kennen: een gek, een idioot! En die Amal- rik, mentaal instabiel, een volslagen illiteraat! Zorgt u liever dat die Menten wordt veroordeeld Dat laatste ben ik van harte met hem eens. het daaraan voor afgaande wijst op gebrek aan informatie. De 'illiteraat' Andrej Amalrik was op door reis van Washington naar zijn huis in Frankrijk bij de Zwitserse grens (waar hij en zijn vrouw Gjoezel zich nu de finitief willen vestigen) enige dagen in Nederland, en ver telde dat hij in de enkele jaren dat hij in Amerika verbleef, twee boeken had geschreven. Niet slecht voor een 'illite raat', wat een anglicisme is voor een ongeletterde, een analfabeetzoals ook 'utteren' vermoedelijk een anglicisme is, maar waarom zou ik geen anglicisme mogen gebruiken als een Sow jet-autoriteit het ook doet? Revolutionair Het eerste boek dat hij schreef, en dat ongeveer 400 pagina's beslaat, heeft hij de provoce rende titel 'Zapiski revoljoet- sionere' gegeven, ofte wel 'Aantekeningen van een re volutionair', de titel die ook Kropotkin aan zijn memoires in 1899 meegaf. Hij koos die titel omdat hij door de Sowjets altijd wordt afgeschilderd als een reactionair, terwijl hij zichzelf beschouwt als een voorvechter van 'human re volution', menselijke revolu tie. Het boek beslaat de laatste tien jaren van zijn verblijf in de Sowjet-Unie, van 1966 tot 1976, en beschrijft zijn eigen ervaringen in de gevangenis, in het kamp, maar ook wordt het leven van de gemiddelde Rus erin beschrevenhet func tioneren van de buitenlandse journalisten in Moskou dat zal denk ik een heel leesbaar hoofstuk zijn), hij neemt de artistieke kringen in de Sow jet-Unie onder de loep, hij be schrijft de reizen die hij voor zijn vermoedelijk definitie ve) vertrek uit de Sowjet-Unie door het land maakte, kortom, een vervolg op 'Ongewenste reis naar Siberië, waarvan we veel mogen verwachten. Meer in ieder geval dan Gos- podin Roebin ervan ver wacht. In Amerika wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de Engelse verta ling, zoals Amalrik zelf mo menteel de laatste hand. legt aan zijn tweede boek, een bio grafie van Raspoetin, de Rus sische monnik en mysticus, die van 1911 tot aan zijn dood in 1916 grote invloed had aan het hof van de Tsaar. Hoe hij tot deze onverwachte keus kwam? Amalrik wilde de pe riode tussen de twee revoluties van 1905 en 1917 beschrijven, omdat dat de periode was waarin bepaald werd in wel ke richting Rusland zou af drijven, en bij zijn onderzoek naar die periode stuitte hij op Raspoetin, ontdekte dat er nog nooit een serieus boek over hem was geschreven, en besloot dat toen maar zelf te doen. Ik heb begrepen dat ons in deze biografie een soort herwaardering vooRaspoe tin als politicus te wachten staat. Op mijn vraag of het niet moeilijk was geweest in Amerika een biografie over een Rus te schrijven, ant woordde Andrej Amalrik.dat het niet moeilijker, waar schijnlijk zelfs iets gemakke lijker was geweest dan in Moskou. Even afgezien van de omstandigheid dat hij als no toire dissident, die de toegang tot de universiteit werd ont zegd, natuurlijk nooit tot de bibliotheken had kunnen doordringen, zou hij ook als onbesmette historicus onge twijfeld minder makkelijk in de Sowjet-Unie bij alle ge schreven materiaal over Ras poetin en zijn tijdgenoten zijn gekomendan in de Verenigde Staten. Het enige nadeel was, dat hij nu de plaatsen niet kon bezoeken waar Grigori Ras poetin geleefd en gekonkeld had, met deze aantekening, dat hij zijn tijd als banneling in Siberië niet ver van Po- drovskoje had doorgebracht, het dorpje waar Raspoetin in 1863 als boerenzoon geboren werd. .Althans"grinnikte Andrej Amalrik, „niet ver voor Siberische begrippen, een kilometer of duizend denk ik. Maar ik ken daardoor het klimaat, de leefomstandighe den, de mentaliteit van de be volking waarin Raspoetin opgroeide, en dat is mooi meegenomen". Verknipt Wat de Olympische Spelen in Moskou betreft, was hij ervan overtuigd dat de Sowjet-pro- paganda de Spelen op de een of andere manier zou gebrui ken, maar omdat ze toch niet tegen te houden waren was het maar beter de Spelen op onze beurt te gebruiken voor het leggen van contacten (over de mogelijkheden daartoe was hij minder pessimistisch dan Boekovski), en vooral voor het uitoefenen van druk op de Sow jet-regering om de politieke gevangenen vrij te laten. Dat leek hem een zin volle taak voor Amnesty In ternational, de regeringen van de deelnemende landen, en de nationale olympische comités. Met name het NOC lijkt me daar bijzonder ver knipt voor! LEIDEN - Omdat "Nijins ky" nog een jonge theater groep is, kan men hun zoe ken naar nieuwe ideeën zonder meer het voordeel van de twijfel gunnen. Hoewel op grond van "De concert zanger", een voordracht over een zanger en diens eenzaamheid, en "Ontmoeting in het donker", een collage van liederen en scènes rond het thema: dood, op het ogenblik de twijfel nog sterk overheerst. PARIJS (DPA) - De in Parijs wonende Duitse filmactrice Mariene Dietrich krijgt van het boulevardblad "VSD" 100.000 francs (47.000 gulden) schadevergoeding. Volgens een rechtbank in Parijs heeft het blad zich schuldig gemaakt aan vervalsing en plagiaat, omdat het uittrek sels uit de in de Duitse Bondsrepubliek uitgegeven memoires van de 77-jarige Mariene vertaald en gepubli- ceérd had. "Nijinsky" (de naam is ontleend aan de Russische danser Vaslov Fomitch Nijinsky, die 1950, na ja renlang in een psychiatrische in richting opgenomen te zijn ge weest, overleed) kon weliswaar afgelopen zaterdagavond in het LAK-theater met een zeer be reidwillig luisterend publiek re kenen; het is echter zeer de vraag, of dat publiek ook in de toekomst zo welwillend zal blijven. Toegegeven moet worden, dah Bart Kiene voor de pauze en daarna in "Ontmoeting in het donker" sa men met Arend Bulder een emo tionele geladenheid wist op te roepen en te handhaven. Maar het gevaar, dat een dergelij k thea- tergebeuren saai en opgelegd hoogdravend wordt, lijkt niet denkbeeldig. Zowel van publiek als van spelers wordt veel verwacht, wanneer men fragmenten uit het dagboek van danser Nijinsky, uit "Peer Gynt" van Ibsen en "Dichterlie- be" van Heine artistiek aan vaardbaar op het toneel wil bren gen. Dat toneel stelt zo zijn eigen dramaturgische eisen: het regel matig aan- en uittrekken van een zwarte winteijas is wat mager om het statische karakter van deze collage te doorbreken. Winstpunt voor de sfeer van het ge heel was het pianospel van Walter Crommelin; lof voor de wijze, waarop hij op een middelmatige piano bekende werken van o.a. Schubert wist te vertolken. Daarom vraagt men zich eens te meer af, waarom men in het ge deelte voor de pauze vrij snel op ingeblikte muziek overschakel de? In dat eerste gedeelte blijft trouwens ook vrij onduidelijk, waarom de concertzanger in een kostuum optreedt, waaruit drie kwartier lang water sijpelt; sym bool misschien van de "verwa terde,' carrière van de zanger?! WIJNAND ZEILSTRA Congres wil verbetering van situatie kunstenaars STUTTGART - Het negende con gres van het Internationale Ge zelschap voor Beeldende Kun sten (IAA) heeft een aantal reso luties aangenomen die pleiten voor een verbetering van de so ciale omstandigheden van kun stenaars in de wereld. De bijeen komst die tien dagen geleden in Stuttgart was begonnen is dit weekeinde afgesloten. Delegaties uit meer dan vijftig lan den streven naar meer aandacht voor kunsthistorisch onderwijs op de scholen in alle landen. Daarnaast pleit het congres on der meer voor een internationaal auteursrecht dat de kunstenaar een deel geeft van de vaak me waardevermindering van zijn werk. Mexico heeft toegezegd het vol gende wereldkunstcongres te or ganiseren in 1982. Onder het mot to "kunst op zoek naar een nieu we wereldorde" zal het streven naar een nieuw politiek zelfbe wustzijn van de kunstenaar in de wereld. De avonturen van Jommeke Verdikkedie heeft noqal s. pretentie gekregen MeneerFi/iberkei 1 f Hij noemt zich meneer! MENEEERRR!< Hij werkt 'n paar dagen bij de kon ing en h ij denkt dat hij al eerste minister A Hij heeft het ver gebrachthl ie had dat kunnen denken nan v—FHiberke j- Ja, en ik kan maar naar 'n oud bed blijven zoeken. Al de antiquairs aflopen Luister, Jommeke, dat doe ik wel-. Met vleugels gaat het —r vee! vlugger! Okee, Flip. Ik ga naar huis kom me dadelijk verwittigei als ge't gevonden hebt KIP MET ARTISJOK lepcls citroensap en meng de stukjes, pelevertjes fijn braadworstje of een •ersgemalen pe il de buikholte i braadkip met gsel en braad de ■te boter aan alle gelijkmatig Optreden in Lokhorstkerk LEIDEN - Een nieuw ensemble, een instrumentale en vocale combinatie, heeft zich (onder leiding van Piet Kunst) verenigd in de Renaissance- groep van de Streekmuziekschool Leiden. Het trad zaterdagavond voor het eerst in de openbaarheid in de Lokhorst- kerk. Het ensemble bestaat gedeeltelijk uit beroeps, gedeeltelijk uit amateuristische krachten. Men heeft getracht de Renaissance-stijl in uitvoeringspraktijk en in keuze van instrumenten zoveel mogelijk te benaderen en men heeft dit muziek historisch verantwoord gedaan. Weliswaar ondervond dit eerste optreden nog wel enigermate de nadelen van "de kinderschoenen", als bijvoorbeeld een wat aarzelend begin, niet altijd zuiver, een te lang programma. Doch vooral na de pauze was men de eerste schroom te boven. Overziet men het geheel dan blijft als indruk de grote inzet van alle muzikanten. Het was een leuk afwisselend programma, wat te lang tot het einde toe te kunnen blijven boeien, zoals reeds opgemerkt. Maar vooral in de afwis seling vond men de verrassingen, zoals in het optreden van de jonge sopraan Els van Onselen, die met haar frisse, nog wat prille stem, uiter mate voldeed in deze non-vibrato stijl. Cisca Mertens vormde de andere (grote) verrassing met haar luit-soli, waarin zij zich als een begaafd musicienne liet horen. Koor en instrumentaal ensemble waren vooral na de pauze zeer op dreef. Voor mij is het boeiende deze stijlperiode - de Renaissance - die de laatste tijd nogal eens in de verdrukking is geraakt door de te grote aandacht die men heeft geschonken aan de uitvoeringspraktijken van de Barok. Er valt van dit project, dat in de AMV-sector van de muziekschool in Leiden dit jaar speciaal in de belangstelling staat, nog veel te verwach- Agenda Leidse bioscopen CAMERA "Novecento I", da. 8.00 u Nachtvoorstelling: "Midnight Express", LIDO 1: "Grijpstra De Gier", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "Escape to Athena", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Un papillon sur l'épaule", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Woody Woodpecker", woe. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. STUDIO: "I never promised you a rose- garden", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Peter Pan", woe. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Het eiland van de nieuwe monsters", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. REX: "Ik doe het graag", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Onder het rokje schiet het bokje", vr. en za. 11.30 uur, 16 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuiS en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuisj Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30--19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiènO Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14 45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot» van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond bezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- der$ Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18 30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vbeg- verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- y>l (020-175000 BEP RIJNDERS Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4, exposeert t/m 13 okt. olieverfschilderij en. pentekeningen en plastieken van Hans Andringen en Ula van Ophuysen, Geopend van do. tot za. van 12.30-17 uur. Auberge de Kieviet - Stoeplaan 27, Was senaar, Naïeve schilders uit Haïti, t/m 31 oktober. toning ma t/m vrij; geopend tot 8 okt., openingstijden ma t/m za 10-5, zo 1-5 uur Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat 1. Tentoonstelling Vyf eeu wen Karatsu-Keramiek; Japans aarde werk van de 16e eeuw tot heden; filmver- Galerie de Pomp - Dorpsstraat 38. War mond, echtpaar G. Kloos exposeert t/m 31 oktober olieverf en poppen, ope ningstijden: dag: 13-17 uur en 19-21 uur. Woensdagmorgen: 10-12 uur met koffie. Bioscopen Alphen 12 jr- Nachtvoorstelling: "Een vuistvol kara te", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Frorp hell to victory", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. 4.15,6.45 en 9.15 uur, za. en woe. 6.45 en 9.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Zorro", za., zo. en woe. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "Decamerone", za. 12.15 uur. 16 jr. EURO4: "The Warriors", da. 1.45,7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Kostschool voor ontucht', za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten 8.15 i 16 jr. L 9.15 L 'Pas op of we slaan d'r op", vr. 7.00 uur, za. 4 00 en 7.00 uur, zo. 4.00 en 6.15 uur, al Kindermatinee: "Sjors, Sjimmie en de rebellen", za. 2.15 uur, zo. 2.00 uur, woe. 2.15 en 4.00 uur. ((0udC}Lieuws 8 Oktober 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - De onlangs overleden Hon- gaarsche graaf George Karolyi heeft een vermogen nagelaten, waarvan het bedrag niet wordt opgegeven, maar dat zeker zeer groot geweest moet zijn, daar zijne erfgenamen Ï.IOOJOOO fl. successierechten moeten beta len. Beroemd was zijne verza meling meerschuimen pijpen, die op UflOOfl. geschat werd. - Smith, agent van den markies van Sligo, keerde onlangs met zijn zoon huiswaarts naar Mullraney.dicht bij Westport in Ierland. Hij had de pacht opge haald van lord Sligo's pachters en was met zijn zoon in een wa gentje gezeten. Eensklaps kwa men vier kerels, met zwartge maakte gezichten en gewapend met geweren, opdagen: zij scho ten op Smith en zijn zoonmaar zonder hen te raken. De jonge Smith sprong uit den wagen en doodde een der aanranders met een revolver. De drie anderen zetten het toen op een loopen. Toen de politie van Westport een poos later kwam, was het lijk er niet meer. Na een grondig on derzoek vond men het een eind verderop in de struiken - Bij gelegenheid van een jaar markt te Adrian in Michigan stonden verleden Donderdag tweeduizend menschen op eene stellage naar de wedrennen te kijken, toen het middengedeelte instortte, waardoor zes perso nen op de plaats dood bleven en vijftig gewond werden. Van de ze laatsten zijn er later nog ver- scheidenen gestorven. VijfiiQ jaar geleden: - De vroegere ambassadeu r van Spanje in Rusland, graaf Car tagena, heeft aan den Spaan- schen staat een vorstelijk legaat vermaakt, n.l. een som van 10 millioen peseta's, ongeveer f 3.744.000. Zulk een groot bedrag is nog nimmer door één persoon aan Spanje geschonken. De Ko ninklijke Academie voor talen kennis en de Academie voor We tenschappen, geschiedenis, schoone kunsten en geneeskun de krijgen flinke giften. De Pra- do-galerij (het beroemde schil derij en-museum m Madrid, Red.) ontvangt 300.000 peseta's Bovendien worden vele studie beurzen gesticht, alle uit dit le gaat van graaf Cartagena.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 23