"In tijd van nood hebben we altijd de koster nog" Afrika bezorgd over houding Nederland Collectant Piet van Dijk zei A en dus ook B Felle reacties deelname Z.-Afrika aan Paralympics VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1979 VARIA PAGINA 11 door Sjak Jansen De rk-kerk 'De Engel bewaarders' in buurtschap De Engel her denkt deze maand haar vijftig-jarig bestaan. Zolang als de kerk bestaat, zolang gaat Piet van Dijk (82» nit De Engel er met de collectemand rond. Voordien was bij gedurende zes jaar collectant in de tlssese Agatbakerk. Daar maakte hij 56 jaar geleden, op een mooie zonnige dag waarop Kortjakje niet ziek was. rijn debuut. Sedertdien is er voor de collectant heel wat In zijn voordeel veranderd. Lamme armen tengevolge van zwaar met zilver geld beladen manden bijvoorbeeld zijn er vandaag de dag niet meer bij. Wat in die jaren wel gehandhaafd bleef is de rijks daalder boete, die de collectant moet betalen wanneer hij ver stek iaat gaan en verzuimd heeft af te bellen. Wat trouwens ook niet veranderde, is de wijze waarop wordt gecollecteerd. Wordt thans in verreweg de meeste kerken het mandje doorgegeven, in 'De Engelbewaarders' is het als van ouds nog gewoonte dat de collectant trouw de banken langs gaat en de mand niet uit banden beeft. Over dat en zaken als de lange stok met het zakje, die het veld beeft moeten ruimen voor bet llcbt-gewieht mandje, vertelt Piet van Dijk bieronder. Elke ochtend, steevast om tien uur, ga ik de stad en regio in, op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor "Publiekkunt u tot klok slag tien aan mij kwijt, tel. 071-144941. toestel 215 Schriftelijke reacties zijn ook zeer welkom. Piet van Dijk met zijn collectebakje in 'De Engelbewaarders' "Mensen met lange vingers kunnen we uiteraard niet gebruiken" Dat die dan 's zondags zo gul geven, ja daar heb ik altijd erg veel bewondering voor gehad. Het is wel es gebeurd dat ik een tweede mand moest pakken. Zo vol zat de eerste. Stopte het papieren geld maar zolang in mijn zak, anders zou het eraf waaien. Herrie Wat dergelijke zaken aangaat hebben de collectanten het de laatste tijd aanzienlijk makkelijker gekregen. Alleen al het aantal inza melingen. Vroeger waren er dat er steevast vier. Je had een zakje voor de armen, een zakje voor studenten, een mand voor de kerk en een mand voor een bijzondere collecte. „Ja nu gaat alles in een grote mand Wat je zegt: Of dat veel werk bespaart", zegt de 82-jarige Van Dijk. Vervolgt „Het legen van de manden hoeft ook niet meer. Dat heeft weer te maken met het lawaai dat zulks veroorzaakt Die herrie kun je eigenlijk ook niet hebben, vind ik. Daarom moeten we met de collecte klaar zijn, wanneer de consecratie begint. En zo niet dan daarna verder gaan. Maar dat gebeurt hoogst zelden nu." „Het kerkbezoek is immers sterk gedaald en dat kunnen wij ook merken. Vroeger deed je de collecte met z'n zessen maar nu kun je het dikwijls wel in je uppie af. 't Gebeurt wel es dat ik op zaterdag m'n maat bel of hij denkt het alleen af te kunnen. Dan kan ik de volgende morgen mooi uitslapen. Anders is het met de hoogmis gesteld. Dan collecteren we meestal met vier man." Van Dijk concludeert dat de collectant lang met meer zo gebonden is. dan vroeger toen er lof werd gehouden. „In die tijd zat je doordeweeks ook vast. Als je de hele dag gewerkt hebt en 's avonds ook nog moet collecteren, valt dat om den drommel niet mee. Dan moet je je haastig opknappen, je eten naar binnen schrokken, needaar zijn we gelukkig maar gauw van afge stapt." Collectant mogen worden, is volgens Van Dijk niet alleen een kwestie van betrouwbaarheid („Mensen met lange vingers kun nen we uiteraard niet gebruiken") maar zeer zeker ook een zaak van in het gezelschap passen. Koster ..Collecteren is teamwork. Men moet op je kunnen rekenen. Aan bollenreizigers die zeven maanden van huis zijn, hebben we niks. Je moet elke zondag beschikbaar zijn. In principe! Tuurlijk ge beurt het wel es dat je verstek moet laten gaan." ..Maar ach, iedere collectant heeft een maat en in tijd van nood is er altijd nog de koster, op wie je een beroep kunt doen. Niet te vaak uiteraard, want die man loopt al een keer met het bakje voor de kaarsen. Daar moet je wel even rekening mee houden." Piet van Dijk weet onderhand wel wat er in het collectantenwe reldje te koop is. Vrijwel alles heeft hij meegemaakt in die 56 jaar. Van knopen in het mandje tot de boetes van een rijksdaalder. Geld dat overigens wordt gebruikt voor het jaarlijkse feest- avondje voor de medewerkers van de kerk. Van Dijk, van wie overigens twee zoons hem in zijn inzamelspoor gevolgd zijn (het bloed kruipt dus toch waar het niet gaan kan), weet maar al te goed dat het niet de collectant is die bepaalt wanneer hij collecteert („Als we mochten kiezen, namen we al lemaal de hoogmis"). De krasse bollenkweker („De sport heeft me jong gehouden") heeft in de loop der jaren ook gemerkt dat een collectant heus geen streepje voor heeft op de 'gewone' parochiaan. „Dat zijn fabeltjes. We komen immers gelijk met alle anderen de kerk binnen. Het enige verschil is dat wij een vaste bank hebben. Maar meer ook niet hoor. Nee, dat zou me wat moois worden." Jacquet De invloed van de collectant valt dus alleszins mee. Behalve dan die ene keer dat Van Dijk werd verzocht in plaats van zijn nette pak voor het collecteren een nog netter kostuum aan te trekken: een jacquet wel te verstaan. Of zoals Van Dyk dat noemt 'een billen- tikker' „Aan billentikkers heb ik zo n gloeiende hekel. Voor geen prijs zal ik zo'n ding aantrekken. 'Dan loop ik maar niet'zei ik. Daar is men toen kennelijk wel van geschrokken. Ik heb er in elk geval niets meer over gehoord." Een mannetjesputter. Dat is-ie die Piet van Dijk. Hij herinnert zich maar al te goed hoe hij, toen ie net kwam kijken, meteen met de neus op de keerzijde van de medaille werd gedrukt. Nauwelijks was de bollenkweker in de Agathakerk 'ingewerkt' of hij kreeg reeds de vroegmis op zondagochtend onder zijn hoede. Voor drie maanden tegelijk ging dat toentertijd. In zijn geval: ja nuari, februari en maart. En dat met die strenge winters van toen Het betekende op zaterdagavond, terwijl anderen het laat kon den maken, met de kippen op stok gaan. „In die dagen was dat een heel verband hoor", verklaart Van Dijk. De volgende morgen om vijf uur uit de veren en dan in je nette pak een uurtje later al de deur uit want het was vanuit De Engel zeker 25 minuten lopen naar de Agatha. En dat met die ijzige kou. Ik geef het je te doen. Dertien zondagen achtereen. Voor dag en dauw je een weg zien te banen door die dikke sneeuw. Voetje voor voetje en er toch maar voor zorgen op tijd te zijn. „Je moest maken dat je er was, anders kreeg je een boete." Lol Gezien die omstandigheden kon je dus op je klompen aanvoelen dat zelfs een kerel als Piet van Dijk zich op één van die barre voettochten voorzichtigjes zou gaan afvragen waar hij in vredes naam mee bezig was. „Maar", zette Piet de zaken op een rijtje, „ik heb A gezegd en dus moet ik nu ook B zeggen." Aldus beet Piet door de zure appel heen. Begon in het collecteren allengs meer lol te krijgen. En zou vast en zeker nog jaren in de Agathakerk hebben gecollecteerd, ware het niet dat in De Engel een rk-kerk verrees en Piet van Dijk vriendelijk werd verzocht zijn diensten als collectant voortaan in De Engel te bewijzen. En Piét stapte over. Zij het na lang dubben. De besparing van de wandeling naar Lisse gaf de doorslag. „Toch viel de eerste tijd hier niet mee", zegt Van Dijk. „We hadden hier nog een nood kerk. Met een verrekt smal middenpad. Dat was uitkijken gebla zen want we hadden nog die lange stok met dat zakje. En daar wilde je nog wel es iemand mee stoten. Ja, was wel even wennen hoor!" Wennen was het in meerdere opzichten. Zo keek Piet van Dijk wel even vreemd op toen hij halverwege z'n eerste collecte in 'De Engelbewaarders' bemerkte dat de stok met het zakje voor zijn ene arm te zwaar werd en hij met de linker moest bijspringen w'lde hij de steel horizontaal houden. „Dat heeft mij altijd verwonderd. De Engel bestaat toch voor 80 procent uit arbeidersgezinnen en die hebben het niet al te breed. 'Goede reputatie bij strijd tegen apartheid wordt in de waagschaal gesteld' (Van onze correspondent) NEW YORK (GPD) - De mogelijke deelneming van Zuid-Afrika aan de Olympische Spelen voor Ge handicapten, die volgend jaar in Arnhem worden gehouden, kan voor Nederland zeer onaangename politieke, economische en sportieve consequenties krijgen. woensdagmiddag: „Apart heid is in Zuid-Afrika de wet van het land, de VN-resolu- ties zeggen daar duidelijk „neen" tegen. De invaliden- sport is niet geïntegreerd Nederland heeft vóór de in ternationale verklaring tegen apartheid in de sport ge stemd. Daarin staat dat de boycot van Zuidafrikaanse sportploegen niet ^.al worden toegepast op non-raciale sportorganisaties die .aan vaardbaar worden geacht door de speciale commissie tegen apartheid van de VN, de organisatie van Afrikaanse Eenheid en de Afrikaanse be vrijdingsbewegingen. Ne derland", zegt Clark, „heeft nimmer gevraagd of Zuid afrikaanse gehandicapten konden worden toegelaten tot de Para'ympics" Met enige schamperheid wordt in de onmiddellijk omgeving van ambassadeur Clark en het VN-centrum tegen apart heid gelachen om de beteke nis van het onderzoek dat de Nederlandse ambassadeur in Zuid-Afrika naar discrimina tie in de gehandicaptensport heeft ingesteld: „Zo'n ambas sadeur maakt natuurlijk deel uit van de blanke bovenlaag in Zuid-Afrika". Clark beweert nog iets anders: „Wij hebben Nederland eind juni via zijn permanente ver tegenwoordiger bij de VN schriftelijk benaderd. We hebben nog steeds geen ant woord, maar het is geenszins vergeten Van Nederlandse zijde verluidt anders: Nederland heeft wel, in juni, geinformeerd naar het standpunt van de VN-com- missie en heeft een afwijzend antwoord gekregen. De speciale VN-ci gen apartheid, onder voorzit terschap van de Nigeriaanse ambassadeur bij de VN, 3. Akporode Clark (die de orga nisatie van Afrikaanse Een heid, de met-gebonden lan den, de Afrikaanse bevrij dingsbewegingen en het oostblok achter zich weet) blijft ongeacht de uitkomst van Nederlands onderzoek naar de vraag of in Zuid-Afri ka apartheid ook wordt be tracht bij de invalidensport, Zuidafrikaanse deelneming onverkort veroordelen en af wijzen. Mocht Nederland de Zuidafri kanen toelaten, dan komen niet alleen belangrijke zake lijke belangen in Afrika, en met name in Nigeria, in het geding, maar ook de Neder landse deelneming aan de Olympische Spelen te Mos kou. Als Nederland daar toch jzou deelnemen, dreigt een boycot van die Spelen door de Afrikaanse landen, die ook te Montreal destijds zijn weg gebleven, nadat Nieuw-Zee- land een Zuidafrikaans rug- byteam had toegelaten. Deze boodschap heeft ook het CDA-kamerlid mr. J. S. L. Gualtherie van Weezei woensdagmiddag te horen gekregen tijdens een gesprek van twee uur met ambassa deur Clark. Van Weezei was de indiener van de motie, die ertoe heeft geleid dat de Ne derlandse regering werd ge dwongen een nieuw onder zoek te beginnen naar de vraag of in Zuid-Afrika bij de gehandicaptensport wordt gediscrimineerd, nadat de Nederlandse ambassadeur zijn minister reeds van het te gendeel had overtuigd. In een exclusief interview ver klaarde ambassadeur Clark Hoe het ook zij: het lijkt voor de hand te liggen dat wanneer de Nederlandse overheid wordt betrokken bij een toch grote organisatie als die van de Olympische Spelen voor Ge handicapten, een eventuele Zuidafrikaanse deelneming in een vroeg stadium wordt onderzocht en niet wanneer de voorbereidingen al zo'n 2,5 jaar onderweg zijn. En de ar tikelen van de verklaring te gen apartheid in de sport lie gen er niet om: sportcontac- ten met landen die apartheid onderschrijven, betekent er kenning van apartheid - de landen die de verklaring heb ben gesteund, moeten toe passelijke actie ondernemen om zulke sportcontacten volledig stil te leggen. Zij zullen zich ook niet ophouden met steun aan de organisatie van zulke ontmoetingen - de landen die zich tegen de apartheid in de sport keren, zullen ook visa en-of toegang weigeren aan vertegenwoor digers van sportorganisaties, sportploegen of individuele sportlieden uit enig land waar apartheid wordt nage streefd. Clark: „Hopelijk zal ik minister van buitenlandse zaken Van der Klaauw hier bij de VN de commissie tegen apartheid op de hoogte te stellen van onze bezorgdheid, verontrus ting en ontsteltenis. Ik kom in de herfst naar Europa en zo nodig naar Nederland om daar, op een basis van vrien delijke overreding, van ons standpunt blijk te ge- Hoe vriendelijk die overreding is, valt te betwijfelen in het licht van andere feiten die Clark noemt: „Iedereen die in Nigeria zaken wil doen, zal tenminste de Ni geriaanse beginselen moeten respecteren. Ons beginsel is gericht tegen apartheid. Ni geria doet belangrijke zaken met Nederland op het gebied van olie, textiel, scheepvaart, landbouwprodukten en elek tronica" (Hij voegt er voor alle zekerheid aan toe: „We grondvesten ons buitenlands beleid niet op afpersing of bedreiging, maar..."). „Als we onze onderlinge betrckkin- jerï ons op alle eventualitei ten voorbereid wat dat be treft". Hij zegt ook: „We hopen dat in de komende dagen de rede de ïverhand zal krijgen en dat we met dit soort maatregelen niet verder behoeven te gaan". Want als dat wel zou gebeuren, zou het de Neder landse deelneming aan de Olympische Spelen van Mos kou in gevaar kunnen bren gen. Die beslissing moet dan door het Internationaal Olympisch Comité worden genomen. Waarom zou Nederland het ri sico nemen de goede reputa tie van het Nederlandse volk jij de strijd tegen apartheid in de waagschaal te stellen Als de Zuidafrikanen naar Ne derland komen, dan blijven Afrikaanse landen zoals Ni- gen willen bestendigen, kan dit alleen op basis van weder zijds respect". - „Als Zuid-Afrika deelneemt aan de Paralympics, zullen daar demonstraties worden gehouden, zal een boycot worden georganiseerd", zegt een vertegenwoordiger van het centrum tegen apartheid. ..Wij hebben contacten in Ne derland. met vakbewegingen, met de kerken, met de bewe ging tegen apartheid" Het woord opstootjes valt zelfs... Clark „Natuurlijk, als Neder land de Zuidafrikaanse deel nemers toch toelaat en de VN openlijk trotseert, dan komt er natuurlijk een resolutie waarin Nederland wordt ver oordeeld. zo goed als in ver klaringen van individuele delegaties als in een verkla ring van de speciale commis sie tegen apartheid. We heb- geria weg". Het argument dat het toch wel tragisch is dat gehandicapten die toch al veel ontberen het slachtoffer dreigen te worden van deze controverse, maakt op Clark geen enkele indruk, noch bij het centrum tegen apartheid „Het is vervelend, maar het moet". Clark betwijfelt ten sterkste of Groot-Brittannie wel als ver vangend organisator van de Paralympics zal kunnen of willen optreden, wanneer daarvan in Nederland wordt •(jgnten Wanneer ó.- Nedei land se regering zou beslissen om in overeenstemming met de VN-bepalingen geen steun aan de organisatie te verle nen, dan rijzen vermoedelijk onoverkomelijke financiële problemen. Want er zullen geen kazernes beschikbaar zijn. geen militaire vervoer middelen, geen soldaten Nederland, dat gelooft in het vrije verkeer van mensen en bovendien heeft te maken met enkele autonome sport bonden. zal niet zo ver willen gaan de Zuidafrikanen, die geen visum nodig hebben, de toegang tot het land te ont zeggen. Een ander over heidsingrijpen is niet moge lijk, omdat Nederland niet, zoals Frankrijk, ter vermij ding van moeilijkheden haas tig een visumplicht voor Zuidafrikanen heeft inge voerd. Frankrijk kon op die manier een Zuidafrikaans rugbyteam buiten de deur houden en wilde dat ook om zijn deelneming in Moskou niet in gevaar te brengen. Dank zij het kwakkelige beleid in deze affaire dreigt Neder land nu bekendheid te krij- gen in VN-kiing« n inwege een voornamelijk verbaal beleid tegen de Zuidafrikaan se apartheid, te meer omdat in deze hele discussie ook over tredingen van het wapenem bargo tegen Zuid-Afrika door Philips ter sprake zullen ko- Van der Klaauw. komt zodoen de volgende week naar New York ais een politiek gehan dicapte, die in een uiterst moeilijke situatie een beleid moet vinden, dal hel Nedi i lands gezicht nog enigszins kan redden. Hij krijgt te ma ken met tegenstrevers die het zogenaamd „genuanceerd denken" over een immens vraagstuk als apartheid al lang op goede gronden heb ben afgeleerd. „Over onze opvattingen", /egt Clark, „valt niet te onderhan delen. „Een groot aantal Afri kaanse ambassadeurs heeft i hun bezorgdheid over de Neder landse houding uitdrukking gegeven". Hij hanteert een rechtlijnig standpunt. ..Met een land als Zuid-Afrika be hoort, zolang er apartheid be staat. geen enkel contact plaats te hebben van deze aard Sport en politiek heb ben wel degelijk met elkaar te maken in de wereld van van daag".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11