nma Zwarten kunnen niet blijven hopen Michael Heizer: kunstenaar met bulldozer CEE Zuidafrikaanse anglicaanse bisschop Desmond Tutu: Tentoonstelling in Kröller-Muller Bezoek onze Winkler Prins Encyclopedieën Expositie 12 t/m 19 september BOEKHANDEL DE KLER Grote Winkler Prins 80 ie DINSDAG 11 SEPTEMBER 1979 (Van één onzer verslaggever) AMERSFOORT - De 48-jarige zwarte anglicaanse bis schop Desmond Tutu, de secretaris-generaal van de Raad van Kerken in Zuid-Afrika, heeft een soort „Mar tin Luther King-mentaliteit". Hij is een midden-per soon, een man van het lijdzame verzet. Duidelijk aan de kant van de zwarte onderdrukten staande, wil hij de weg naar een dialoog met de regering openhouden. Maar toch, hoe lang kan hij dat volhouden? Wanneer breekt de tijd aan, dat hij wordt gedwongen om zich harder en actiever op te stellen? Die vragen bleven on beantwoord tijdens zijn kort geleden aan Nederland ge brachte bezoek als onderdeel van een rondreis langs een aantal Westeuropese landen en kerkelijke organisa ties. Toch geeft hij wel enige indicatie in die richting. De nieuwe Zuidafri- kaanse minister van ontwikke ling en samenwerking, dr. Pieter Koornhof, heeft kort geleden verklaard, dat de pasjeswet tegen het einde van dit jaar wordt op geheven en dat de gedwongen verhuizing van zwarte Zuidafri kanen zo veel mogelijk zal wor den vermeden. „Wij zijn tot nu toe altijd geconfron teerd geweest met mooie woor den van de regering, die echter nooit werden gevolgd door actie Je kunt niet eeuwig blijven ho pen' op het waarmaken van woorden door de regering. Als de pasjeswet niet tegen het einde van dit jaar wordt opgeheven en de regering dus opnieuw een be lofte niet nakomt, vrees ik dat de zwarten zelf tot actie overgaan Ze zullen het niet nemen voort durend aan het lijntje te worden gehouden. Op een gegeven mo ment kan niets mensen tegen houden om vrij te worden. De zwarten weten dat van hun eigen geschiedenis" Begrafenis De pasjeswet is samen met de in standhouding van de zoge naamde thuislanden volgens bisschop Tutu de basis van de apartheid. Beide zaken bestaan nog. De apartheid is niet dood, ook al verklaren regeringsfunc tionarissen het tegenoverge stelde. ,Ik heb tegen de regering gezegd, dat ik graag op de begrafenis van de apartheid wil komen als die dood is. Maar ik heb het stoffelijk overschot nog niet gezien. De apartheid is dus niet dood en ze ker nog niet begraven. Als ie mand met mij wil praten over de dood van de apartheid zal eerst de pasjeswet moeten verdwijnen en zal eerst de juridische status van de thuislanden moeten verande ren. Dat zijn de twee voorwaar den om de zwarten ten minste enigszins het gevoel te geven vrij te zijn" De bisschop erkent, dat er sprake is van een uiterst lichte vorm van liberalisatie van de mogelijkhe den voor de zwarten in Zuid- Afrika. „Maar je moet toch steeds weer vaststellen, dat aan de sta tus quo van de zwarten niets ver andert. De rechten gaan naar een kleine groep, voor grote groepen zwarten verandert er niets. De macht blijft bij een blanke min derheid. Hoewel er tekenen van verandering in Zuid-Afrika zijn, wachten wij nog steeds op het moment waarop de zwarte be volking een beslissende rol krijgt in het democratisch proces. Het is niet overal gelijk. In Johannes burg bijvoorbeeld is het beter dan in andere delen van het land Maar voor het hele land geldt wel of je nu hoog of laag bent, werklo ze of bisschop, je wordt beoor deeld, gediscrimineerd en klein gehouden op basis van de kleur van je huid. Er zijn te veel dingen, DESMOND TUTU ...Een kerk. mag niet gesplitst zijn op racistische gronden die demonstreren dat de zwarten in feite niet worden getolereerd in hun geboorteland" Aanbeveling De Zuidafrikaanse Raad van Ker ken heeft eind juli die burgers, die op gewetensgronden de ras senwetten overtreden morele steun toegezegd. Veel kerklid maten hebben moeten constate ren, dat zij binnen het huidige wettelijke kader geen contact kunnen onderhouden met bur gers van een ander ras. ,Ik beschouw deze aanbeveling niet als een aansporing tot bur gerlijke ongehoorzaamheid. De mensen moeten kiezen tussen gehoorzamen aan de wetten van God en de wetten van de staat. De enige keus die we kunnen doen is: God meer gehoorzamen dan de staat. Dat moeten we ook doen, omdat christenen niet wer ken op basis van huidskleur, maar op basis van geloof. Een kerk mag niet gesplitst zijn op ra cistische gronden. We moeten meer toe naar coalities van chris tenen. Dat betekent niet alleen, dat de zwarten het meer en beter samen moeten doen, maar ook dat de zwarten zo veel mogelijk met de blanken moeten samen werken. Er zijn veel gezamenlijke zaken, waarvoor zij zich sterk kunnen maken" De zwarte bevolking van Zuid- Afrika heeft veel geleden en lijdt nog steeds. ,Ik ben voorstander van politieke diplomatieke en economische druk op de regering om aan dat lijden een einde te maken. Het is wel moeilijk om keihard te zeg gen, dat een economische boycot hét middel is om die druk uit te oefenen. Er zijn zwarten in Zuid- Afrika, die elke dag voedsel moe ten lenen, maar nooit in de gele genheid zullen zijn om het ge leende terug te geven. En er zijn ook zwarten, die hun maag elke dag voeden met alleen water. Een economische boycot en een radi cale herziening van het investe ringsbeleid zijn morele beslissin gen, die wij als zwarte Zuidafri kanen niet kunnen nemen" Criteria Aan de andere kant gelooft hij, dat buitenlandse investeringen het huidige systeem van apartheid in Zuid-Afrika in stand houden. De vraag is of niet juist de zwar te bevolking het meest zal wor den getroffen door een terug trekking van buitenlandse in vesteringen. „De meeste zwarten prefereren een lijden dat is gericht op beëindi ging van de apartheid veruit bo ven het huidige, uitzichtloze lij den. Bovendien is gebleken, dat economische welvaart vooral de blanken vooruit helpt en op geen enkele wijze een einde maakt aan de apartheid. Het is een lucratie ve bezigheid in Zuid-Afrika te in vesteren. Er zijn vier criteria, waaraan buitenlandse investe ringen moeten voldoen. Zwarte arbeiders moeten met hun gezin nen bij de werkplek kunnen wo nen en moeten de vrijheid heb ben zich in vakbonden te organi seren, de gedwongen verhuizing van de bevolking moet worden beëindigd en buitenlandse maat schappijen moeten op grote schaal investeren in onderwijs en opleiding". De Zuidafrikaanse Raad van Ker ken is geen politiek orgaan, ook al laat de blanke Nederduits- Gereformeerde Kerk, die geen lid is van de raad, niet na het tegendeel te beweren. •Als wij een politiek orgaan zijn, wat zijn zij dan wel, nu ze hebben toegegeven gelden uit geheime regeringsfondsen te hebben ont vangen. Ze hadden dat geld he lemaal niet nodig en voor mij blijft daarom de vraag waarom ze die gelden hebben aangenomen. Ze hebben zich laten gebruiken als propaganda-agent voor een systeem dat door en door slecht is. De integriteit is in het geding als een kerk dergelijke dingen toelaat. Ik hoop, dat de blanke christenen nu zullen ophouden te beweren, dat de leden van de Raad van Kerken zich met poli tiek bezighouden" Politicus Bisschop Tutu heeft geen enkele ambitie om een politiek leider te worden. ..Dan zou ik mijn eigen positie ver zwakken. Ik wil nu en na de vrij making van de zwarten de moge lijkheid hebben kritiek te leveren op het systeem en op de mensen, die dat handhaven. Als politicus zou ik aan dat systeem moeten meewerken en voortdurend van links naar rechts en weer terug moeten zwengelen. Daarnaast kan je dan niet vrij praten. Het is nu voor mij geen kwestie van vrij kunnen praten, maar van vrij moeten praten. Ik krijg wel telefoontjes, waarbij men mij de meest verregaande verwensingen naar het hoofd slingert en me regelrecht be dreigt. Zorgen daarover maak ik me niet al te veel. Ik doe Gods werk. Zo lang Hij wil dat ik dit doe, zal Hij als een beschermer voor mij en mijn gezin zor gen" Vins in Nederland. De bekende Russische Initiatief- Baptistenleider en prediker Georgij Peterszoon Vins, die deze maand een tournee maakt door West-Duitsland, komt ook naar Nederland. Op dinsdag 18 sep tember spreekt hij in de Lau- renskerk te Rotterdam en op dinsdag 25 in de Grote Kerk aan de Loolaan te Apeldoorn. De bij eenkomsten gaan uit van de Ne derlandse stichting "Vrienden van Friendenstimme". "Friedensstimme" is de organisatie van Russisch-Duitse baptisten in West-Duitsland. De Nederlandse stichting is ontstaan binnen de recht-gereformeerde gezindte. Deze voelt zich naar leer en leven nauw verwant met deze afge scheiden baptisten uit de Sowjet- Unie. Hoogleraar. Aan de theologische hogeschool van de Gereformeer de Kerken Vrijgemaakt in Kam pen heeft prof. drs. D. Deddens het ambt aanvaard van hoogle raar in de kerkgeschiedenis en het kerkrecht. Hij is de opvolger van prof. J. Kamphuis. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Nijmegen R. van der Woude Almen; aange nomen naar Nijmegen (zieken huispastoraat) R. Dijkstra Velp, naar Elkerzee-Kerkwerve J.B. Duk Hoogezand; bedankt voor Westerhaar J.E.W. Nicolai Ze venhoven. Gereformeerde Kerken: beroepen te Winschoten H.J.K. Vaartjes Strijen; aangenomen naar IJs- selmuiden kandidaat J.H. Brinkman aldaar, naar Klundert P.H.L. Lo Hoogvliet. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: beroepen te Katwijk- Valkenburg. H.M. Smit Zaam- slag. Gereformeerde Gemeenten: be roepen te Benthuizen J. Koster Barneveld; bedankt voor Bos koop J. van Vliet Aagtekerke, voor Heemstede J.C. van Ra- venswaay Terneuzen. Vertrek Afscheid. In verband met zijn vertrek naar Heemse neemt ds. C.J. van der Heiden aanstaande zondagmiddag om 3 uur afscheid van de gereformeerde kerk van Zwammerdam. Hij heeft vier jaar in dit dorp gewerkt. Ds. W.L. Tukker, die deze week 70 jaar wordt en twee en een halfjaar in de hervormde gemeente te Wassenaar bijstand in het pasto raat is geweest ten dienste van de hervormd-gereformeerde groep, neemt zondag in de Dorpskerk aldaar afscheid tijdens een dienst die om half 5 begint. Hij vertrekt naar Arnemuiden. Tachtig jaar. Dr. J.J. Buskes te Amsterdam hoopt zondag tachtig jaar te worden. Op advies van zijn dokter - ds. Buskes is lange tijd •kDR. BUSKES .tachtig jaar ernstig ziek geweest - zal hij het komende weekeinde niet thuis zijn. Persoonlijke blijken van sympa thie, in de vorm van bloemen fruit of een boekenbon, begeert ds. Buskes niet. Wie toch iets wil doen zou op zijn postgiro (113211, Rooseveltlaan 228 Amsterdam) een gift kunnen overmaken voor het werk van zijn vriend Dom Helder Camara en diens mede werkers in Brazilië. De jarige heeft twee collega's gevraagd, hiervoor als controlecommissie te fungeren. Kernwapens. Zowel het gebruik van strategische kernwapens als de verklaarde bereidheid om ze te gebruiken, zoals dat in de af- schrikkingspolitiek gebeurt, is verkeerd. Dat is de opvatting van de rooms- katholieke bisschoppen in de Verenigde Staten. Kardinaal John Krol, aartsbisschop van Philadelphia, verwoordde dit standpunt in een getuigenis na mens de Amerikaanse bisschop pen voor de commissie van bui tenlandse zaken van de senaat. Hij sprak deze commissie toe in het kader van de hoorzittingen over het Salt-verdrag. Deze overeenkomst tot wapenbe heersing verdient, ondanks de beperkte strekking, steun, mits ze onderhandelingen over echte wapenbeperkingen inluidt zoals die voor Salt III zijn voorzien, al dus de bisschoppen. Het bezit van deze wapens voor afschrik king is slechts zolang te dulden als er hoop bestaat op wapen vermindering door onderhande lingen. "Als die hoop niet langer gekoesterd kan worden, zal de morele houding van de rooms- katholieke kerk bijna zeker moe ten verschuiven naar een on voorwaardelijke veroordeling van zowel het bezit als het ge bruik", menen de bisschoppen. OTTERLO - De in 1969 als "land-art" benoemde rich ting in de beeldende kunst, heeft in de Ameri kaan Michael Heizer een van zijn opvallendste ver tegenwoordigers. Deze "zwaargewicht" uit de Nevada-woestijn kiepert tonnen rotsen in diepe geulen, bulldozert sporen van enkele meters diep en graaft kuilen met een dia meter van 30. De aarde is het kunstzinnig mate riaal geworden; het doek, waarop in plaats van de verfkwast, rups banden de structuur aanbrengen. Maar het zijn niet alleen deze "earthworks" waar Heizer zich mee bezig houdt, ook schilderij en, etsen, tekeningen en sculptu ren vormen onderdelen van zijn expressiedrang. Wat ook hier op valt is het grote formaat waarmee Heizer werkt. De tentoonstelling in Kröller-Mül- ler laat alles ruim aan bod komen. Van de "earthworks" zijn foto's geëxposeerd. Een uitgebreide ca talogus met veel fotomateriaal begeleidt de expositie die eerder dit jaar te zien is geweest in het Museum Folkwang van Essen (West-Duitsland). Woestijnen Het werkterrein van Heizer, gebo ren in 1944 in Californië, zijn de uitgestrekte, kale vlaktes van de woestijn, de Nevada, waar hij zelf een blokhut heeft staan, en de Mojavewoestijn. Deze gebieden vragen om een groot gebaar, als men er in wil schilderen of mee wil beeldhouwen. De mens is echter beperkt, "Men sen zullen nooit iets creëren wat werkelijk "groot" is in verhou ding tot de wereld - "groot" kan het alleen zijn in verhouding tot de mens zelf en zijn maat. De al- lerreusachtigste objecten die de mens ooit heeft aangeraakt, zijn de aarde en de maan. De grootste schaal waar hij enig begrip voor heeft, is de afstand tussen de aar de en de maan, en dat is maar heel onbeduidend ten opzichte van een denkbare schaal en denkbare afstanden," aldus één van Hei- zers standpunten. Dit beweegt hem ertoe om tonnen zand te verplaatsen, gigantische rotsblokken aan te slepen en een superconstructie uit aarde, beton en staal op te richten. (Complex One/City, 1972-1976). Heizers ingrepen in de natuur zijn van tijdelijke aard. De natuur zelf maakt ze weer ongedaan. Heizer is dan ook afhankelijk, net als an dere land-art kunstenaars zoals Walter de Maria, Richard Long, Robert Smithson (in 1975 om het leven gekomen tijdens de verwe zenlijking van een earthwork), van technieken als film, fotogra fie en geluidsopnames, die voor de registratie ervan moeten zor gen willen meer mensen zijn lan- dart kunnen beleven. Tevens zijn de geulen, gaten met keien etc, pas interessant als je ze van de lucht uit kan waarnemen. Op de grond loop je er misschien ach teloos aan voorbij. De foto's van zijn earthworks zijn dan ook praktisch allemaal van een behoorlijke hoogte genomen. Ondanks het feit dat je door deze foto's zeer indirekt betrokken bent bij het kunstgebeuren, wat al niet meer behoeft te bestaan omdat de natuur het vernietigd kan hebben, geven ze wel de in tenties van Heizer weer. Hij wil massa, tijd en ruimte, aspekten die in de zestiger jaren vooral de conceptuele kunstenaars bezig hielden, zo duidelijk mogelijk vi sualiseren, hun onderlinge sa menhang en afhankelijkheid in beelden omzetten. Massa wordt weggenomen uit de aarde, de leegte die ontstaat zal de ruimte bepalen. Het earthwork, "Double-Negative' geeft dit goed weer. Het is een diepe geul, 457 meter lang, 15 me ter breed en 9 meter hoog, die voor een groot deel onderbroken wordt door een afgraving of grondverzakking (het is uitge voerd in de Virgin River Mesa) zonder dat deze een storend ele ment is. De geul, hoewel hij on derbroken wordt, is als een rech te, onafgebroken lijn te ervaren, en heeft daardoor een sterke in vloed op de ruimte. Ook anders kan een bepaalde ruim tebeleving tot stand komen, bij voorbeeld door het storten van een brok steen in een kuil. De massa zal hier de ruimte bepalen. Dat de tijd, de natuur, zijn earth works weer ongedaan zal maken, past in de samenhang die massa, tijd en ruimte vertonen. Hoe Hei zer het voor elkaar krijgt om bulldozers te mobiliseren in een totaal desolate woestijn, ze 240.000 ton zand te laten ver plaatsen of 80 ton graniet te he velen, blijft een opmerkelijk as pect van zijn earthworks. Nieuwe ontwikkeling "Complex One/City" uit de jaren 19721976. is eigenlijk het begin punt van een nieuwe ontwikke ling bij Heizer. Hier zal de natuur, de tijd, nauwelijks invloed op hebben. Een aarden wal wordt aan de twee kopzijden afgesloten door betonnen muren (steunen). Horizontale en verticale staalpla ten vormen een vrijstaande con structie om deze wal heen. Het is min of meer een supersculptuur die veel weg heeft van pyramides of Maya-bouwwerken. Heizer noemt het dan ook een city. Een abstracte stad midden in de Ne vada. Er zullen nog meer van deze bouwsculpturen volgen. De etsen, kleine schulpturen en schilderijen van Heizer zijn even aards als zijn earthworks. De schilderijen, eenvoudige geome trische vormen op zeer groot formaat, zijn in aardse kleuren uitgevoerd. In zijn schilderijen speelt hij soms ook met optische effecten of geeft hij verwijzingen naar het Russische constructi visme. De cirkel als vorm be heerst zijn etsen en kleine sculp turen in hout of steen. Veelal zijn het losse elementen van een cir kel die samen de cirkel kunnen vormen. Aan de toeschouwer om dit proces te bedenken. Wie er een tochtje naar de Veluwe voor over heeft, om deze kunst van de bovenmen selijke maat te beleven, kan tot 8 oktober in Otterlo terecht. Een superconstructie uit aarde, beton en staal: Heizers Complex OnelCity, 1972-76. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17