"We hebb er nog steeds zin in" ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1979 EXTRA PAGINA 27 ROTTERDAM - "Uiter aard, men moet het ijzer smeden als het heet is. Op het juiste moment een single of een lang- speler lanceren. Maar er komt natuurlijk meer voor kijken om jaren lang aan de top te kun nen meedraaien". Er gens middenin het in terview geeft George Kooymans, de vormge ver, zeg maar de muzi kale smid van de "Gol den Earring", zijn ge heim ongevraagd prijs. "De continuïteit, dat is onze grote kracht. Sa men met de drang om te expirementeren, steeds weer iets nieuws te willen brengen, heeft die er voor gezorgd dat we na al die jaren nog altijd succesvol zijn". We praten met de muzikant en kele uren voor het bijzonder geslaagde concert in het met duizenden laaiend enthou siaste bezoekers gevulde sportpaleis Ahoy. De gitarist, die ondanks alle successen in eigen land en tot ver daarbui ten een "gewone jongen" is gebleven ("Ik loop heus wel eens met m'n hoofd in de wolken maar ik zie ook de be trekkelijkheid van al die roem in, daarom doe ik maar liever gewoon"). In zijn kleedkamer ligt Kooy mans onderuitgezakt op een leren bank; Hij oogt vermoeid en zijn nek wordt ontsierd door een flinke, nog niet ge heel genezen, wond. De her innering aan een foutief afge stelde rookbom (dat schijnt er vandaag de dag nu eenmaal bij te horen) die hem ruim een week eerder, tijdens een op treden ergens in Groningen, tegen de bühne sloeg. Een abrupt einde van het concert en een rit per ambulance naar het ziekenhuis waren' de tries te gevolgen. Kooymans is de klap duidelijk nog niet te boven. Vandaar zijn verzoek om tijdens het interview geen foto's van hem te maken. "Weetje, ik voel me best aar dig maar ik zie er zo vreselijk uitgepoept uit". Toch beschikt de 32-jarige ras- Hagenaar kennelijk nog over voldoende energie om een in tensief gesprek te voeren en luttele uren later een immen se zaal "plat" te spelen. Onder het wakend oog van drummer Cesar Zuiderwij k en een meer dan breedgeschouderde por tier doet de sympathieke mu zikant zijn verhaal. Stimulans Het begon allemaal in septem ber 1965 met "Please Go". De viermans formatie (toen nog Golden Earrings) bestaande uit bass-gitarist Rinus Gerrit sen, solo-gitarist George Kooymans, drummer Jaap Eggermont en zanger Frans Krassenburg bestormde met deze compositie de vader landse hitparade. Dé Earrings verschaften zich onmiddel lijk een plaatsje aan de top van de Nederlandse popscene om die tot de dag van vandaag niet meer af te staan. George Kooymans: "In die be ginperiode rommelden we maar wat aan. Spelen konden we nauwelijks en we kenden hooguit drie woorden Engels. Toch lag ons geluid kennelijk lekker in het gehoor. Een sti mulans om door te gaan. Op muzikaal gebied ontwikkel den we ons bijzonder snel en de successen kwamen van zelf'. In 1967 werd zanger Frans Krassenburg ingewisseld voor Barry Hay en twee jaar later nam Cesar Zuiderwijk de plaats van drummer Sieb Warner in, die kort daarvoor in de plaats was gekomen van Jaap Eggermont. Kooymans: "Met de komst van Cesar en Barry kreeg onze muziek meer "power". Bovendien nam Barry door zijn afkomst een schat aan kennis van de Engelse taal mee. We werden als band beslist completer en voordat we het wisten bereik ten we hier in Nederland een verzadigingspunt. We hadden het op een gegeven moment wel bekeken hier. De motiva tie zakte en we hebben zelfs overwogen om er maar mee te kappen". Inspiratie Deze overwegingen waren zo serieus dat het viertal ging werken aan een afscheid sal- bum. Dat zou het album "Moontan", geinspireerd op ervaringen opgedaan tijdens een trip door Amerika, wor den. Het uitkomen van dit al bum, in de zomer van 1973, betekende evenwel de om mekeer. Een van de zes nummers, "Radar Love" werd een wereldhit. Op de Engelse en zelfs Amerikaanse hitlijsten gooide dit meester werk hoge ogen. Opeens was de inspiratie weer terug. het gevolg van onze creatieve inslag. Dat komt ook tot ui ting in onze optredens. Die zijn nooit exact hetzelfde. Wij proberen experimenterend tot een hoogtepunt te komen. Bij veel groepen is dat anders. Die spelen avond aan avond noot voor noot hetzelfde. Al les is voorpelbaar, ook hun platen. Wij willen dat vermij den omdat de lol er dan snel af Experimenteren "Misschien is dat uit commer cieel oogpunt niet zo slim. Lang niet iedereen accepteert het namelijk. De meesten willen dat je een vast geluid brengt. Natuurlijk bestaat er wel zoiets als een "Earring- sound" maar die laat vol doende ruimte over voor ex perimenten. Dat experimen teren is, naast de continuïteit die we qua bezetting hebben weten in te bouwen, onze gro te kracht. Maar tegelijkertijd ook ons zwakke punt. Gaat dat experimenteren goed dan spelen we de sterren van de hemel maar lukt het een keer niet dan gaat het meteen goed fout ook. Doordat wij elkaar op muzikaal gebied, maar ook daarbuiten, enorm goed aan voelen gaat het gelukkig maar zelden mis". "Een geslaagd concert is voor mij het mooiste wat er is. Wanneer het goed gegaan is en de "kids" waren enthou siast dan krijgen we daar stuk voor stuk een enorme kick van. Dan hebben we een ge voel...eh, een gevoel alsof we hier in de kleedkamer ge woon de muren opzij kunnen duwen". Inhouden Regelmatig heeft de Earring gepoogd om met een vijfde man nog meer inhoud aan hun muziek te geven. Eerst werd saxofonist Bertus Bor- gers aangetrokken. Zijn rol bleef evenwel beperkt tot het meespelen op enkele lang speelplaten, zoals "Moontan" en "To the Hilt". Bij het uit komen van het album "Switch" verscheen opeens toetsenman Robert Jan Stips (ex-Supersister) op het toneel om na enige tijd plaats te ma ken voor gitaarvirtuoos Eelco Gelling (ex-Cuby and the Blizzards). Ook Gelling werd na korte tijd aan de dijk gezet. Met andere woorden, voor een vijfde muzikant is er ei genlijk geen plaats in de band. Kooymans: "Met een vijfde man moeten we ons te veel inhouden. Opeens volgens vaste patronen gaan spelen wat de creativiteit niet ten goede komt. We hebben het geprobeerd om meer muzi kale inhoud te krijgen maar dat is niet gelukt. Integen deel, onze "power" werd er door verminderd". Bekijken De toekomstplannen van Neerlands meest succesvolle popformatie aller tijden zijn nog tamelijk vaag. De in de maand juli gestarte toernee door Nederland loopt op z'n einde. Kooymans over wat er daarna gaat gebeuren: "Onze laatste single, "Weekend Lo ve", wordt binnenkort in Amerika uitgebracht. Verder zijn we van plan om hier in Nederland een "losse" single uit te brengen waarna we gaan werken aan een nieuwe LP die waarschijnlijk begin volgend jaar gaat uitkomen. Dat is de laatste LP die we volgens ons contract moeten maken. Daarna gaan we de zaak maar eens bekijken. Kijk, in principe ga je door zolang je succes hebt, of zo lang je vindt dat je succes hebt. Maar je moet wel tijdig een stapje terug doen want dit bestaan is natuurlijk enorm heftig. Ach, we zien wel hoe het loopt. Voorlopig hebben we er allemaal nog zin in". Uitzinnig Hetgeen overduidelijk blijkt wanneer de vier Earring-le- den even later boordevol dy namiek aan hun zoveelste succesvolle optreden begin nen. In een moordend tempo wordt een groot aantal wer ken van hun meest recente albums ("Grab it for a Se cond" en "No Promises No debts") ten gehore gebracht. Afgewisseld met wat oudere succesnummers zoals "She Flies on Strange Wings", "Radar Love" en "Kill me, Ce Soir". Het publiek klimt al di rect bij het eerste nummer ("Don't stop te Show") bo venop de banken om daar tij dens het gehele, bijna twee uur durende, concert niet meer af te komen. Na het uitzinnige publiek met vier toegiften volkomen te vreden te hebben gesteld spoeden George, Rinus, Ce- sar en Barry, omgeven door een horde potige lijfwachten, richting kleedkamer. Op weg dus om muren te gaan verzet ten. We stuurden zelf gemaakte filmpjes maar die werden niet geaccepteerd. Ze wilden dat wij zelf naar de studio kwa men en voor zo'n belachelijk decor gingen staan. Nu doen ze niet anders dan met film pjes werken. Ook bij Hilver sum 3 zijn ze tot inkeer geko men. Achteraf hebben ze ons dus gelijk gegeven". Volgens George Kooymans gaat het op dit moment een stuk beter met de Nederland se pop. "De pop heeft hier echt een beroerde tijd achter de rug. Voor een belangrijk deel is dat te wijten aan de opkomst van die drive-in dis cotheken. Die hebben hier een heleboel kapotgemaakt. Beginnende bandjes kwamen er niet meer aan te pas, men nam liever een discotheek die bekende muziek bracht van gevestigde namen. Daardoor zijn er een heleboel bandjes naar de knoppen gegaan". "Dat is nu anders. Er is opeens volop actie en het wemelt weer van de bandjes. Ook de radioprogramma's zijn kwali tatief een stuk beter gewor den. Talent is er voldoende, kijk maar naar een Herman Brood, Massada, The Meteors en Vitesse. Steken stuk voor stuk ver boven de middel maat uit. Een ongekende si tuatie, zoveel talent. Je krijgt nu ook een zeker competitie element. Dat kan alleen maar gunstig werken op de ont wikkeling van die bandjes". Investeren Veertien jaar aan de top, dat moet de muzikanten geen windeieren hebben gelegd. Kooymans: "Dat valt reuze mee, of liever tegen. Natuur lijk verdienen wij aardig maar verreweg de meeste winst wordt geinvesteerd. Zo heb ben we laatst een nieuwe ge luidsinstallatie aangeschaft, koste ons een half miljoen. Op zo'n moment ben je bijna fail liet. Maar wil je op internatio naal niveau blijven meedraai en dan zul je regelmatig van dergelijke inversteringen moeten doen. En wat denk je van die toernees. Dan neem je al gauw dertien man perso neel mee en die moeten alle maal te eten, te drinken en een salaris hebben. Dan blijft er echt niet zo gek veel over". Muzikaal lijkt de Earring een voortdurende ontwikkeling door te maken. De muziek is nooit voorspelbaar. Elke nieuwe langspeelplaat klinkt weer totaal anders dan de vo rige. Betekent dit dat de groep haar draai niet kan vin den? Kooymans: "Beslist niet. We zijn gewoon voortdu rend aan het experimenteren, Met het succes van Radar Love ging er voor de Earring een geheel nieuwe wereld open. Eerst werd de oversteek naar Engeland gemaakt waar de band zich terdege voorbe reidde op een "sprong" naar het beloofde land in de pop wereld, Amerika. Het pleit voor het uit Den Haag afkom stige viertal dat zij zich in dit land van de onbegrensde mo gelijkheden (ook op muzikaal gebied) staande wist te houden. Kooymans: "Wanneer je in Amerika, maar ook in Enge land komt, staan ze klaar om je te "rippen". De bekende zakkenvullers die zogenaamd het beste met je voor hebben. Als je even niet uitkijkt slach ten ze je. Wij hadden gelukkig de mazzel dat we de juiste mensen bij ons hadden die alles voor ons regelden. Daardoor, en natuurlijk ook door ons eigen inzicht, heb ben we het weten te redden". Achterstand Kooymans vervolgt: "Toen we voor het eerst in Amerika kwamen wisten we niet wat ons overkwam. We hebben eerst een tijdje om ons heen staan kijken want zoiets had den we niet voor mogelijk ge houden. Overal steengoeie muziek op de radio, in welke uithoek je ook kwam. Overal mensen met enorm veel ver stand van muziek en alles wat daarbij hoort. We hebben daar waanzinnig veel geleerd. Niet alleen op muzikaal ge bied maar ook onze "act" is er sterk verbeterd". Drie keer is de Earring voor een langdurige toernee terugge keerd naar Amerika. "Toen we voor het eerst in Amerika kwamen hadden we een enorme achterstand op de topformaties daar. Die ach terstand hebben we groten deels weg kunnen werken door keihard te werken. We hebben ons daar werkelijk helemaal scheel gespeeld. Het was zo erg dat we soms niet meer wisten waar we za ten. Soms zaten we vier keer per dag in een vliegtuig". Tijdens deze vermoeiende pio- nierstochten werden redelij ke successen geoogst maar toch is de Golden Earring niet echt doorgebroken in het land van "Wolfman-Jack" (de Amerikaanse "Joost den Draaier"). Kooymans, na enig peinswerk: "We hebben met alle grote bands opgetreden. The Who, Led Zeppelin, Doobie Brothers en ga zo maar door. We hebben zelfs in Cleveland voor 20.000 man gespeeld. We zijn overal ge weest en iedereen in de States George Kooymans in een fraai standje tijdens het uitermate geslaagde concert vorige week vrijdag in Ahoy: "Wij komen experimenterend tot een hoogtepunt" heeft wel eens van de Earring gehoord. Ik bedoel maar, wat heet doorbreken". Kapsones Hun in Amerika opgedane er varingen hebben George, Ce- sar, Barry en Rinus in Neder land willen overbrengen. Dat is hen, vooral in het begin, bepaald niet door iedereen in dank afgenomen. "Wij wer den niet begrepen", meent George Kooymans. "Ze ver weten ons dat we in Amerika kapsones hadden gekregen. Waarom? Omdat we kritiek hadden op de Nederlandse radio en niet meer in dat lulli ge Top-Pop wilden optreden. Tekst: Jaap Visser Foto's: Bert Rietmulder Barry Hay George Kooymans en drummer Cesar Zuiderwijk in een muzikaal onderonsje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 27