Vakman
schap
voorop
bij het
Nederlands
Dans Theater
ksneel, cabaret., ballek en dpera in seisden 7£-'«i>
DONDERDAG 6 SEPTEMBER 1979
PAGINA 33
AMSTERDAM (GPD) -
Het meest in het oog lo
pende dansnieuws voor
het volgende seizoen is
de huldiging van
Alexandra Radius en
Han Ebbelaar omdat ze
20 jaar op het toneel
staan. Die huldiging
vindt plaats op 13 sep
tember in de Stads
schouwburg van Am
sterdam en de daaraan
verbonden galavoor
stelling zal, hoe gek dat
ook klinkt, „worden
herhaald" op 12 sep
tember. Dit is uiteraard
geen herhaling, maar
meer een openbare ge
nerale repetitie, die
overigens wel gebruikt
wordt als uitwijkmoge
lijkheid voor de over
stelpende belangstel
ling die er voor deze
gala bestaat.
Onze Nederlandse balletgroe
pen zijn niet royaal met dit
soort gala's. Het Nationale
Ballet heeft er ooit drie gege
ven bij het afscheid van dan
sers of directrice (Sonia Gas-
kell). Het Nederlands Dans
Theater gaf een gala bij het af
scheid van Marian Sarstaedt
en het Scapino Ballet bij het
afscheid van Mary Siegel.
Verder zijn alle grotere en
kleinere dansers steeds in
stilte verdwenen, dus deze
gala voor Han en Lex is iets
heel bijzonders.
Voor deze gala maakt Rudi van
Dantzig een nieuwe pas de
deux voor de jubilarissen en
Nils Christe een trio voor drie
dansers van het Nederlands
Dans Theater, Arlette van
Boven, Gerard Lemaitre en
Nils Christe zelf, dit omdat
Han en Lex een belangrijk
deel van hun carrière bij het
Nederlands Dans Theater
hebben doorgebracht.
Verder staan op het program
ma: Serenade van Balanchi-
ne, Vier Letzte Lieder van
Rudi van Dantzig en Adagio
Hammerklavier van Hans van
Manen, terwijl dit al lange
programma nog wordt uitge
breid met vier duetten van
gastdansers uit het buiten
land: Merle Park en Wayne
Eaglin uit Londen; Karin
Kain en Frank Augustyn uit
Toronto; ElisabettaTerrabust
en Peter Schaufuss uit Lon
den en Kopenhagen; Wilfride
Piolet en Jean Guizerix uit
Parijs. De laatste vier hebben
nog nooit in Nederland opge
treden.
Schone slaapster
De dansers van het Nationale
Ballet zullen in het komende
seizoen erg veel tijd nodig
hebben voor de voorberei
ding van de avondvullende
Jiri Kylian, de artistiek
leider van het Nederlands
Danstheater, voor wie
'vakmanschap voorop staat
- r~
r Alexandra Radius en Han Ebbelaar, de jubilerende
het Nationale Ballet.
produktie van De Schone
Slaapster op muziek van Pe
ter Tsjaikowski; die door Pe
ter Wright voor de groep zal
worden gemaakt. Peter
Wright is de directeur van de
tweede groep van het Engelse
Royal Ballet, de groep die het
oude Sadler's Wells Theater
in Londen als basis heeft. De
ze voorstelling zal tijdens het
volgende Holland Festival in
première gaan.
De produktie van het vorige
Holland Festival, Live-Life in
Carré zal in het komende sei
zoen niet worden herhaald
maar komt vermoedelijk wel
terug tijdens de Kunst-10-
Daagse in september
1980.
Verdere plannen van het Natio
nale Ballet voor het komende
seizoen zijn nog uiterst vaag.
Rudi van Dantzig, Toer van
Schayk en Hans van Manen
zullen in elk geval nieuwe
balletten gaan maken, terwijl
Hans van Manen ook de cho
reografie zal doen van het
ballet in de Fledermaus.
Oudere werken die op het re
pertoire blijven zijn (alfabe
tisch): Adagio Hammerkla
vier, Grand Trio, Jeux, Pe-
troesjka, Pyrrhische dansen
II, Serenade, Le Spectre de la
Rose, Les Sylphides, 5 Tan
go's, Twilight, De Verloren
Zoon en Vier Letzte Lieder,
terwijl Agon van George Ba-
lanchine en Igor Strawinski
opnieuw ingestudeerd zal
worden.
Danstheater
teel en avant-gardistisch te
zijn. Deze periode is nu voor
bij. Sinds Jiri Kylian er de
scepter zwaait worden ballet
ten niet meer gekozen op hun
experimentele waarde maar
alleen op hun vakmanschap.
Het gevolg is, dat veel werken
niet een knisperende vitali
teit, vooral uit Amerikaanse
hoek, inmiddels zijn verdwe
nen en vervangen door wer
ken van Kylian. Bij de jongste
grote tournee van het Neder
lands Dans Theater naar New
York stonden er negen wer
ken op het programma, acht
van Kylian en één (Lieder
Ohne Worte) van Hans van
Manen.
In een interview met Barton
Wimble (Daily News, 8 juli
1979) noemde Jiri Kylian
Imaginary Film van Glen
Tetley: "Onmogelijk", Arena
van Tetley: „Niet goed ge
noeg", Huescape van Louis
Falco: „Al te veel gedanst" en
werk van Cliff Keuter „Geen
succes". Toch zal Glen Tetley
(als enige van al die Amerika
nen) in het nieuwe seizoen
een nieuw werk bij het Ne
derlands Dans Theater ko
men maken. Ook Hans van
Manen staat aangekondigd.
In september brengt hij een
ballet uit op het pianoconcert
van Igor Strawinski. En ook
Nils Christe maakt een nieuw
ballet. In december komt Jiri
Kylian met Folksongs van
Luciano Berio en voor het
volgende Holland Festival zal
hij (na Smfonietta en Glagoli-
tische mis, beiden op muziek
van Leos Janacek) weer een
ander facet van zijn vaderland
Tsjechoslowakije aangrijpen
en wel de schrijver Franz
Kafka, waarover hij een grote
produktie wil maken.
Scapino
Het Scapino Ballet kondigt
voor oktober aan: Peter en de
Wolf van de Fransman Robert
Thomas op muziek van Serge
Prokofiev. Vliegers van de
Engelsman David Morse op
het fluitconcert van Jacques
Ibert en Een Duet van Ar
mando Navarro op muziek
van Robert Schumann (ge
maakt voor het Helsinki Fes
tival, waar de groep vijf voor
stellingen zal geven).
In november volgt dan Giovan
ni's Speelgoedwinkel (La
Boutique Fantasque) van Ni
kolas Beriosoff en Giacomo
Rossini-Ottorino Respighi
met decors van Wim Bijmoer.
In december brengt het Sca
pino Ballet weer een herha
ling van De Notenkraker.
Van de balletten die jonge dan
sers van de groep voor de
Workshop aan het eind van
het vorige seizoen mochten
maken, zullen enkele duetten
in open voorstellingen wor
den vertoond om te zien hoe
het publiek er op reageert,
waarna besloten zal worden
of ze op het repertoire kunnen
blijven. Welke duetten dat
zijn is nog niet aangekon
digd.
CONRAD v. d. WEETERING
AMSTERDAM (GPD) - „De aanschaf van een kaartje
is geen alibi om passief naar een voorstelling te kij
ken. We willen in Mickery een opwindende sfeer, er
zal bij onze voorstellingen stevig nagedacht moeten
worden. Onze programmering wordt dit seizoen
nog verder gecomprimeerd. Leuke avonden? Recht
op ontspanning? Lege ontspanning is er al genoeg
en ik vind het beledigend voor het publiek om met
zinloos vermaak aan te komen. Ontspanning kan op
andere manieren dan vrijblijvende leukdoenerij.
Als wij samen een ernstig gesprek voeren over thea
ter, dan ontspant mij dat. Daarom willen we in Mic
kery nu eenmaal een flinke stap verder gaan dan een
eenzijdige interpretatie van amusement toe
staat".
Ritsaert ten Cate over Mickery,
dat voor het komend seizoen
twintig produkties belooft
van theatergroepen die
meestal uit het buitenland zal
komen. Mickery is deze week
al uit de vakantieslaap ge
wekt door Lazarus, een voor
stelling door Ping Chong and
Fiji Company die is geïnspi
reerd op de bijbelse opwek
king uit de dood. Ping Chong
noemt zichzelf een beeldend
kunstenaar die het theater als
medium gebruikt.
Met deze en volgende produk
ties naar Amsterdam te halen
gaat Mickery voort op de weg
die vorig seizoen zo aanwijs
baar werd ingeslagen: per
formance-kunst waarbij to
neel- en beeldende kunst
vormen onlosmakelijk zijn
verbonden. Het is een keuze
van repertoire waarbij het
publiek het niet altijd ge
makkelijk heeft. Veelal niet
tevoren geijkte produkties
van meer visueel dan verbaal
theater, die het publiek acti
veren tot nadenken.
Ten Cate: „Mickery moet een
gewoonte worden. Maar als
daaronder een blindelings
volgen wordt verstaan dan is
gewoonte het verkeerde
woord. Publiek moet gemoti
veerd en actief bezig zijn met
theater wat het hersenwerk
betreft: we hebben zo gecom-
(Door Ko van Leeuwen)
primeerd mogelijk gepro
grammeerd met daarbij een
aantal toegevoegde waarde-
programma's. De selectie was
vorig seizoen subjectiever
dan ooit en daar zijn we nu
mee doorgegaan".
De ongeveer dertig toegevoeg
de activiteiten van Mickery
houden een intensivering in
van de voorstellingsbegelei
ding. Een doortastende ver-
Ritsaert ten Cate: 'We willen een opwindende sfeer
bouwing van de foyerruimte
heeft een klein zaaltje opgele
verd dat is voorzien van alles
wat maar met projectietech
nieken heeft te maken. Daar
kunnen presentaties komen
als commentaar op gespeelde
voorstellingen, maar ook ver
toningen of hervertoningen
van andere films of televisie
programma's. In principe zijn
deze presentaties gratis toe
gankelijk.
Het nieuwe seizoen geeft Mic
kery twee voorstellingen te
gelijk op de dinsdag, donder
dag en zaterdag. De ene be
gint om 20.30 uur, de andere
een half uur later. Op vrijdag
en zaterdag is een van die
produkties zelfs tweemaal te
zien: om 19.30 uur en om 20.00
uur. Op zondag en maandag
zullen geen voorstellingen
zijn.
Mickery tracht op een maxi
male wijze tegemoet te ko
men aan de nieuwsgierigheid
van gretig theaterpubliek.
Mensen die graag iets naders
willen weten over een be
paalde voorstelling - en dat is
bij heel wat produkties zeker
niet ondenkbaar - zijn (ook
alweer gratis) welkom op een
voorstellingsgesprek, dat op
iedere eerste donderdag na
een première plaatsheeft in
het theater. Er zal dan worden
gepraat aan de hand van drie
uitgangspunten: waarom dé
ze voorstelling door deze
groep; waarom op deze ma-
Ook de workshops van Mickery
krijgen weer hun eigen plaats.
Voor degenen die intensiever
met de werkmethoden en
ideeèn van een groep willen
kennismaken komen er weer
workshops van telkens zes
bijeenkomsten die f 75 kosten
en waarvoor slechts tien
deelnemers worden toegela
ten. De workshops zijn ge
pland vanaf de tweede week
dat een voorstelling in Micke
ry is, op de dinsdag-, woens
dag- en donderdagmiddag
van 14.00 tot 17.00 uur.
Passepartout
Nieuw in Mickery, waar de toe
gangsprijs voorlopig nog tien
gulden blijft (CJP'ers, stu
denten, vakgenoten betalen
half geld), is het passepartout.
Dat betekent een heel jaar
lang toegang tot alle Mickery-
voorstellingen en andere ac
tiviteiten voor honderd gul
den. Een gezinslid - mag ook
vriend of vriendin zijn (Mic
kery handelt soepeler dan de
Spoorwegen bij hun kor
tingskaarten) - betaalt voor
een passepartout slechts de.
helft.
Ritsaert ten Cate: „Kom je veel
in Mickery, dan is dat natuur
lijk erg voordelig. We willen
het publiek het maximale
rendement van een bezoek
aan ons theater bieden. De
opdracht van Mickery is de
dingen voor een bepaald
publiek bereikbaar maken. Ik
ben ook helemaal niet tegen
het woord elitair. Kunst mag
best elitair zijn, Mickery mag
best elitair zijn. Als dat maar
niet betekent hol of inhouds
loos, want bij de programme
ring die wij voeren is het te
gendeel alleen maar
De theatergroepen die in Mic
kery komen optreden trek
ken ook vanuit de hoofdstad
de provincie in. In het zoge
noemde Mickery-Circui*. gaat
een aantal produkties op
tournee door het land. Afge
leid van beleidsveranderin
gen die Mickery ten aanzien
van het circuit voorstaat,
wordt dit seizoen een begin
gemaakt van twee-avond-bc-
spelingen. Dat wil zeggen dat
de betreffende groepen twee
avonden achtereen in zo'n
theater optreden.
Die twee avonden zijn voor een
deel mogelijk geworden,
doordat de omvang van de
circuit-tournee is verkleind
en dat heeft weer te maken
met theateraccommodaties
en andere zaken die de pre
sentatie van een voorstelling
beïnvloeden.
Wat de eerste Mickery-voor-
stellingen betreft: buiten de al
genoemde Lazarus ziet het
seizoen-begin eruit om
nieuwsgierig naar te zijn.
Belshazzar's Feast is een pro
duktie van Mei Andringa, een
goede oude bekende van
Mickery, en zijn groep The
Drawing Legion. Andringa
maakt daarin een onvoltooid
schilderij af van de 19e eeuw-
se Amerikaanse kUDStMIMf
Washinton Allston.
William Ward (vroeger by Ca
mera Obscura) komt met een
speciale produktie over de
15e eeuwse rover-moorde
naar en dichter Francois Vil
lon De talloze balladen van
Villon hebben als thema de
y delheid van het menselyk
bestaan.
Verder komt Pip Simmons met
een programma over leven en
dood, laat Mabou Mines we
ten iets over Dood in Venetië
te gaan doen, komt Theodora
Skipitares met Venus Cafe en
Skipitares en George Coates
presenteert Duykers the
First.