Een vuilnisbelt als fiimlokatie
Ettora Scola
maakt de
rekening op
Warriors een
nieuwe West
Side Story?
Films -
deze week
„Ashanti": spanning
om moderne slavernij
Italianen in Kijkhuis
PAUL VERHOEVEN WERKT AAN „SPETTERS"
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1979
„C'Eravamo tanto Amati
'C'Eravamo tanto Amati (Wij heb
ben elkaar zo lief gehad); regie:
Ettore Scola; hoofdrollen: Nino
Manfredi, Stefano Satta Flores en
Vittorio Gassman; Studio; 16 jr.
Eigenlijk is het maar goed dat Etto
re Scola pas na "Una Giornata
Particolare" in Nederland is ont
dekt. Hét is namelijk heel erg
leuk om nu te zien hoe Scola de
technieken die hij in vroegere
films heeft ontwikkeld in "Una
Giornata" heeft geperfectio
neerd. Een van de duidelijkste
voorbeelden hiervan is wel "C'E
ravamo tanto Amati", waarin
Scola speelt met het effect van
zwart-wit, dat overgaat in kleur.
Het zwart-wit gebruikt hij in deze
film om aan te geven dat die be
paalde beelden in het verleden
van de hoofdfiguren spelen, ter
wijl de kleuropnamen het heden
weergeven. De zwart-wit beelden
zijn vaak van een zekere vaag
heid, als om aan te geven dat in
die tijd de filmbeelden ook nog
niet zo perfect konden zijn. Die
wazigheid vinden we ook in "Una
Giornata" terug, maar dan aan
gevuld met prachtige kleureffec
ten - bruinige en grijzige tinten
om de grauwheid van die prille
oorlogstijd te benadrukken.
Ook in "C'Eravamo tanto Amti,'
speelt die oorlogstijd een rol, zij
het dat de vriendschap die de drie
hoofdfiguren met elkaar hebben
uit hun verzetstijd stamt.
Vol idealen gingen zij als jong vol
wassenen de na-oorlogse periode
tegemoet. En Scola maakt in deze
film de rekening op van wat er nu
eigenlijk van die idealen is te
rechtgekomen.
Heeft Nicola er zoveel van terecht
■gebracht? Nicola die gezin en ze
kerheid in de steek liet om de
filmkenner bij uitstek in Rome te
spelen?
Heeft Antonio zijn ideaal bereikt,
nu het is getrouwd met zijn grote
liefde. Wat is er terecht gekomen
van zijn maatschappijkritiek?
En dan Gianni, ogenschijnlijk de
meest geslaagde van het drietal.
Maar tegelijkertijd de grootste
verrader, omdat hij de enige is die
zich voor geld heeft laten kopen.
Daardoor is hij ongelukkig ge
trouwd met een vrouw en moet
hij zich in de luren laten leggen
door een niemand-ontziend par
venu, dat zijn schoonvader is.
Zijn enige 'daad' tegenover de
arbeidersstand is ze ook een glas
champagne aan te bieden, wan
neer op feestelijke en protserige
wijze nieuwe plannen van de fir
ma worden ingeluid. Net als in
"Brutti, sporchi e cattivi" richt
Scola in deze film een felle aan
klacht tegen de corrupte samen
leving en de clerus.
Maar was er in "Brutti enz." geen
uitzicht op een betere toekomst,
in "C'Eravamo" laat Scola die
mogelijkheid nog enigszins open.
Deze film is van vroegere datum,
Scola was toen kennelijk minder
door pessimisme aangetast dan
in zijn latere films.
Overigens is "C'Eravamo" een
hommage aan een andere Ita
liaanse regisseur Vittorio de Sica.
Met recht een eer voor de Sica
van een regisseur die wellicht
nog grootser mogelijkheden
biedt. Want met het werk van
Scola, dat overigens veel meer
grimmigheid uitstraalt dan dat
van De Sica, is eens te meer be
wezen dat een grotere aandacht
voor de Italiaanse film in Neder
land zeker gerechtvaardigd is.
ANNEMIEK RUYGROK
Meeslepend epos Walter Hill
The Warriors; regie: Walter Hill;
hoofdrolspeler: Michael Beck,
James Remar en Thomas Wai-
tes; theater: Luxor; 16 jaar.
Nog maar weinig films hebben een
dergelijke grote voorpubliciteit
gehad als The Warriors. Net als
zijn meeste voorgangers wat dat
betreft, dankte The Warriors die
aandacht overigens niet zozeer
aan de eigen kwaliteiten. Zoals
The China Syndrome een zetje
kreeg van Harrisburg, zo is The
Warriors in het nieuws gekomen
met de twijfelachtige eer indirect
betrokken te zijn bij drie moor
den. In de V.S. werden drie men
sen vlak na een voorstelling van
de film binnen of net buiten de
bioscoop, omgebracht. Trou
wens, ook in West-Duitsland gaf
de The Warriors aanleiding tot
gewelddadigheid. De roep om de
film maar uit de roulatie te ne
men, dook dan ook al gauw op en
zelfs voor de Nederlandse pre
mière werd in Naarden al de
Stichting Appèl Bestrijding Cri
minaliteit opgericht, die erop
aandrong The Warriors maar niet
te vertonen.
Dat soort dingen is natuurlijk de
beste reclame die een filmprodu
cent zich kan denken. Aan de an
dere kant krijgt de film wel een
bepaald stempel (in dit geval
"een vechtfilm") waar dc regis
seur wat minder gelukkig mee zal
zijn. Zoèls waarschijnlijk ook
Walter Hill. Zijn Warriors is na
melijk wel wat meer dan een
doorsnee sensatiefilmpje, dat de
gemoederen wat verhit doet ra
ken. Heel voorzichtig zou je je
zelfs kunnen afvragen of hij niet
de West Side Story van de jaren
zeventig/tachtig heeft gemaakt.
Voorzichtig omdat de invloed die
het uit '61 daterende produkt van
Robert Wise op de jeugd had, zich
in het geval van The Warriors nog
moet tonen. Wel zijn er tussen de
twee films zelf wel opvallende
paral ellen te trekken. Niet alleen
gaat het in beide gevallen om
jeugdbendes, maar de romantiek
van de grote stad neemt óók in
The Warriors een voorname
plaats in. Al is het wel wat minder
zoetgevooisd dan in The West Si-
de Story, maar dat is uiteraard
een teken des tijds.
Hoofdpersonen in The Warriors
zijn de negen leden van de jeugd
bende met die naam uit Coney
Island. Ze worden door de leider
van een andere gang, Cyrus uit
genodigd voor een grote bijeen
komst. Curys stelt daar de New
Yorkse bendes voor om de on
derlinge strijd te staken en alle
aandacht op de politie te richten.
te krijgen. Bovendien: The War
riors mag dan appeleren aan
agressieve gevoelens bij de toe
schouwer (we moeten trouwens
de gewelddadige gevolgen in
Nederland nog maar even af
wachten) buiten kijf blijft dat het
een voortreffelijk gemaakte, erg
meeslepende film is.
BART JUNGMAN
heroïek neemt een centrale plaats
in en goed en kwaad zijn netjes en
overzichtelijk verdeeld. De ver
meende "fascistische tendensen"
in de film zouden daarin ook wel
eens hun oorsprong kunnen
hebben. Maar dan nog lijkt de
strenge hiërarchie (die nu een
maal kenmerkend is voor jeugd
bendes) een wat te beladen uitleg
Tijdens zijn speech wordt hij
door één van The Rogues neerge
schoten. The Warriors krijgen de
schuld in de schoenen geschoven
en opgejaagd door alle bendes uit
New York én de politie beginnen
ze aan een lange terugtocht door
de nachtelijke jungle van de grote
stad naar hun thuishaven, Coney
Island.
Sol Yurick, op wiens gelijknamige
boek Hill zijn film baseerde,
schijnt zijn inspiratie te hebben
geput uit een Grieks relaas, de
Anabasis van Xenophon. Daarin
verliezen Grieken in het vijandi
ge Perzië hun leider en keren on
der moeilijke omstandigheden
terug naar huis. Die bron is in The
Warriors nog overduidelijk. De
"Ashanti": Regisseur: Richard
Fleischer; Hoofdrollen: Michael
Caine; Beverly Johnson; Peter
Ustinov; Kabir Bedi; Euro 2 Al
phen, 12 jaar.
"Ashanti" is een avonturenfilm,
waarin hedendaagse slavernij het
thema is waaromheen zich de ge
vechten en de spanning samen
ballen. De film vertelt het verhaal
van de artsen David (Michael
Caine) en Anansa (Beverly John
son) Linderby, die in West-Afrika
werken voor de Wereld Gezond
heids Organisatie. Hij is een En-
gelsman, zij een lid van de Ashan-
ti-stam. Na een zwempartijtje in
een meer is de vrouw plotseling
verdwenen. David, die vermoedt
dat ze is ontvoerd, wendt zich tot
de autoriteiten. Deze spreken het
vermoeden uit, dat slavenhan
delaar Suleiman (Peter Ustinov)
er wel meer van zal weten, maar
omdat slavernij officieel wordt
ontkend, kan de overheid niets
doen. Om Anansa te redden moet
David daarom zijn toevlucht zoe
ken bij avonturiers en huurlin
gen. Zowel David als Anansa (in
handen van de slavenhandel)
beleven de nodige avonturen,
waarbij de Engelse arts zich bij
gestaan weet door een inlander
Malik (Kabir Bedi). De wonder
mooie Anansa wordt verkocht
aan een schatrijke oosterse prins,
die echter niet ver komt met zijn
buit. Er komt dus een happy-end,
maar niet nadat menige bloed
druppel is vergoten.
J.U.
LEIDEN - In de maand september worden in het Kijkhuis aan de Vrou-
wenkerkkoorstraat 17, Leiden drie speelfilms van bekende en minder
bekende Italiaanse neo-realisten vertoond.
Maandag 3 september is Accatone van de in 1975 omgebrachte Pier
Paolo Pasolini aan de beurt. Twee dagen later volgt Salome van Car-
melo Bene, terwijl de cyclus een dag later wordt afgesloten met Luigi
Comeneini's versie van Casanova. De eerste twee films hebben twee
voorstellingen (aanvang 20 en 22.15 uur). Casanova begint om 20.00
uur. De toegang is in alle gevallen f 4,50.
ROTTERDAM - De vuilnisbelt, één van de
lokaties van 'Spetters', de nieuwe speel
film van de in Oegstgeest woonachtige
regisseur Paul Verhoeven, blijkt moei
lijk te vinden. Bovendien moet bij aan
komst op 'Berkenbosch' nog lang wor
den gezocht naar de plaats waar de film
opnames worden genomen.
Marianne van Wijnkoop- belast met de
produktie-coördinatic- is echter zo
vriendelijk ons te brengen naar de plek,
waar Paul Verhoeven en zijn camera
man Joost Vacano druk bezig zijn met
een buitenopname rond een oude, blauw
Chevrolet. Na een levensgevaarlijke
klimtocht over brokken steen bereiken
we actrice Renée Soutendijk en acteur
Maarten Spanjer, die in deze scène een
rol spelen. Renée, die de rol van Fientje
speelt en Maarten (Hans in de film) zijn
in een agressieve dialoog gewikkeld, die
kenmerkend mag heten voor het rauwe,
keiharde karakter van 'SpettersVer
hoeven is trouwens inmiddels vastgena
geld op zijn uitspraak dat hij bezig is met
"een keiharde, romantische film". Een
uitspraak, die Marianne van Wijnkoop
op de set overigens -nog eens onder
streept. Het is een koude dag in augus
tus, één van de vele in dit jaar. Regisseur
Verhoeven en cameraman Vacano
wachten samen op een wolk. Renée Sou
tendijk drukt zich een moment speels
tegen Paul aan om de tijd te doden. Het is
koud en er wil geen wolk voor de zon
komen, wat nodig is om de continuïteit
niet te verstoren. De irritatie bij Verhoe
ven groeit, als bepaalde, voor de opna-
"Spetters" is een VSE-film, dat staat voor
Verhoeven (Paul-regie), Soeteman (Ge-
rard-scenario) en Van der Ende (Joop
producent). Naast Renée Soutendijk en
Maarten Spanjer worden verder rollen
vertolkt door onder andere Hans van
Tongeren (Rien, Marjanne Bover (Maja),
Toon Agterberg (Eef). Rudi Falkenhage
speelt de vader van Hans en Ab Abspoel
de vader van Rien. Hans Veerman speelt
de vader van Eef, Rutger Hauer (Paul
Verhoeven) kon ook ditmaal blijkbaar
niet om hem heen) speelt een wereld
kampioen motor-cross, Gerrit Witkamp,
en Jeroen Krabbe is een televisiesport-
verslaggever. Jonna Koster is in de film
de vrouw van de motorcrosskampioen.
}p de set lijkt iedereen keihard voor de
film te werken. Het heeft die dag be
hoorlijk tegengezeten. De motor van de
oude Chevrolet wilde herhaaldelijk niet
starten. En nu weer dat gedonder met
die wolk, die maar niet voor de zon wil
komen. Renée zegt haar tekst voor de
negende maal. Paul is nog niet tevreden.
Weer wordt een nieuwe opname ge
maakt. Voor de tiende maal zegt Maarten
Spanjer in de rol van 'Hans' dat hij een
nieuwe motor heeft. Als de tomatensoep
naar binnen is, wordt er verder gewerkt.
Een in het Duits gevoerde dialoog tussen
Verhoeven geeft aan dat nu de eerste
niet tevreden is. Weer gaat Renee achter
Voorzichtig zoeken we onze weg terug tus
sen de brokstukken steen en de plastic
vuilniszakken die door de regisseur als
decor zijn besteld bij de vuilnisophaal
dienst. Die zakken zullen na afloop van
de opnames weer worden opgehaald,
aangezien het storten van huisvuil op d ie
plaats verboden is.
Een filn
isseren is een uiterst boeiend
ie locatie filrhen gedurende
I is weer heel iets anders. De
ezoekers, geriefelijk in zijn
i-ggedoken. zal In t zich nau-
Mliseren. LEKT KOEKE-
BAKKER
Blijvers
'The China Syndrome" - Mi
chael Douglas en Jane Fonda
komen erachter dat er een ramp
met een kerncentrale dreigt.
Jack Lemmon tracht dit aan
vankelijk voor het duo verbor
gen te houden, maar tenslotte
neemt hij de juiste beslissingen.
Camera. Leiden.
"Moonraker" James Bond
vliegt tot ongekende hoogte,
Lido 1, Leiden. Euro 3. Alphen.
"In de ban van de ring" - Tol
kien verfilmen blijkt te stout
moedig. Lido 2, Leiden.
"Animal House" - Deze film
heeft eigenlijk al te lang ge
draaid om nog lollig te blijven,
Lido 3, Leiden.
"Uit elkaar" - Herman van
Veen staart naar zijn eigen na
vel, Trianon, Leiden, Euro 1,
Alphen.
Sexfilms
'Kostschool voor ontucht" -
Het keuzepakket is interessant,
Rex, Leiden.
"De schorpioen prikt raak" -
Gelukkig niet dodelijk. Euro 4,
Alphen.
Kindermatinee
Alleen op de wereld" - Came-
a, Leiden.
"Woody Woodpecker" - Lido 3,
Leiden.
50 Jaar Mickey Mouse" - Stu
dio. Leiden.
Dik Trom en z'n dorpsgeno
ten" - Euro 1, Alphen.
Nachtfilms
"Fellini's Roma" - Camera, lei
den.
"Hoog het been de liefde lokt"-
Rex, Leiden.
"De hete meiden van de porno
hoeve" - Euro 1 en 2, Alphen.
"Aasgieren vallen aan" - Euro
3. Alphen.
"Carrie" - Euro 4, Alphen.
Haagse bioscopen
"Avalanche express" - da. 2.30,
7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15,
7.00 en 9.15 uur, Apollo 1. 12 jr.
"The mean machine" - da. 7.30
en 9.45 uur, do., vr., ma. em
ook 2.00 uur, Apollo 2, 12 jr.
"The China Svndrome" - c
2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30,
4 00. 7.00 en 9.30 uur, Asta. al
"Haastige spoed is zelden goed"
- da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, z
ook 4.15 uur, Bijou, al.
"Uit elkaar" - da. 2.15, 7.15
9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15
9.30 uur, Calypso, 12 jr.
"M'n lieve commissaris" - da.
2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45,
4.30,7.15 en 9.30 uur. Camera, al.
"In de ban van de ring" - da.
2.00, 6.45 en 9.30 uur, za., zo
woe. 3.30, 6.45 en 9.30 uur, Ci
neac 2. al.
"Bloodbrothers" - da. 2.00, 7 00
en 9 15 uur, zo. 1.30.4.15,7.00 e
9 15 uur. Corso, 16 jr.
"Uit elkaar" - vr. en za. 7.00 c
9.30 uur. zo. 3.30, 7 00 en 9 30
uur, overige dagen 8.15 uur. Du
Midi, 12 jr.
"De val van Rome" - za. zo
woe. 3.30 en 7.30 uur, overige
dagen 1.30 en 7.30 uur, Euro, al.
"Moonraker"- da. 6.45,9.30 uur,
zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur,
Metropole 1, 12 jr.
"In de ban van de ring" - da.
2 00. 6 45 en 9 30 uur. zo. I
4.00,6.45 en 9.30 uur, Metropole
2. al.
"The Deerhunter" - da. 2 00
8 00 uur, Metropole 3, 12 jr.
"Prova d'Orchestra" - da 2 00.
6 45 en 9 30 uur. zo. 1 15. 4 00,
6.45 en 9.30 uur, Metropole 4, 16
jr-
Sybil" - da. 2..00, 6.45 en 9.30
uur, zo. 115, 4 00, 6 45 en 9.30
uur, Metropole 5, 16 jr.
"Candleshoe" - da 1.45. 6 45 c
9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, Odeon
1. al.
"Jaguar lives" - da. 2.00,6.45
9.15 uur, zo. ook 4 30 uur, Odeon
2. 12 jr.
Take the money and run"
2 00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook
4 30 uur, Odeon 3. 16 jr.
"Paniek in het Grand Restau
rant" - da. 2.00, 6.45 en 9.30 t
za.. zo. en woe. niet om 2.00i
Odeon 4. al.
"Deep throat" - da. 12.30, 2.15,
4 IK). 5 46, 7 SO M 15 urn
vanaf 2.15 uur, Le Paris 1, 16 jr
"Paria Porno" da 1200,
3.30, 5 15, 7 00 en 8 45 uur
vanaf 1.45 uur. Le Paris 2, 16 jr.
"Schulmadehen porno" -
12 15,2 00.3.45.5 30.7.15 en 9 00
uur, zo. vanaf 2.00 uur. Le paris
3. 16 jr
"Moonraker" - da. 2 00. 6 45
9.30 uur. za en zo. 1.15,4 00.6
en 9 30 uur. Passage. 12 jr
"Guilietta van de geesten" - d
J IK). 7 00 en 9 30 uur. 1 00.
7 Mil en 9 30 uur, Studio 20C
jr.
Scène uit C'eravamo tanto amati.