'Een beschrijving van de chaos die ik achter de rug heb ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1979 EXTRA WllJT) AMSTERDAM - Kort geleden werd Herman van Veen bekroond voor zijn kinder-elpee Alfred Judocus Kwak. Nog voor eind augustus een op die plaat geba seerd kinderboek op de markt komt, nog voor dezelfde Alfred Judo cus Kwak in het najaar op het Amerikaanse publiek wordt losgela ten, nog voor een nieu we tv-serie voor de jeugd op de buis komt, nog voor het Gents to neelgezelschap Arens een door hem geschre ven nieuw stuk in pre mière gaat brengen, nog voor hij aan een gi gantische Europese theatertournee begint, nog voor hij (begin '80) de Londense Queen Elisabeth Hall zal be spelen en nog voor hij (begin '81) op de plan ken zal staan van Car negie Hall in New York, brengt volgende week Herman van Veen de eerste door hem zelf ge regisseerde speelfilm in première. „Uit Elkaar" zal die heten. Hij schreef er zelf het scenario voor en speelt tevens de hoof drol. Monique van de Ven is zijn voornaamste tegenspeelster in dit scheidingsdrama. En verder zien we Marlous FluitsmaGuido de Moor, Mar jon Brandsma, Lou Landré en Joop Doderer. Hij begint aardig te kalen, maar de ziedende energie lijkt voorlopig nog meer toe dan af te nemen bij deze Herman van Veen. Hij hield zich al bezig met muziek, kleinkunst, toneel, poëzie en televisie. Dus „film" moest er vroeg of laat ook wel een keer van ko- „Film is iets wat me altijd ontzettend heeft gefascineerd, maar het leek zo onbereikbaar. Mede doordat het financieel nogal wat betekent. Maar ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat ik het zou gaan doen, zodra de kans zich voordeed. Daar kwam nog bij: theatér is voor mij altijd het allerbelangrijkste geweest, maar het heeft een aantal ontzaglijke nadelen, zoals de slopende werking die het op je fysiek heeft. En zo ruim als theater ook is, het heeft tevens een aantal beperkingen. En je wilt toch telkens nieuwe horizonten openscheuren. Dat ik ooit bij film terecht zou komen, was vanzelfsprekend". - Maar voor het regisseren van films is een aantal specifieke vaar digheden vereist, die je je dan toch eerst eigen moest maken. Veertien jaar „Kijk, we hebben in de veertien jaar dat ik bezig ben, een giganti sche ervaring opgebouwd met televisie en documentaires. Tij dens je eerste tv-ervaring ben je eigenlijk alleen bezig met jezelf: zo goed mogelijk voor de dag willen komen. Maar na verloop van tijd groeit je interesse voor de techniek die erachter zit, in zowel beeld als geluid. Tv-programma's vind ik dan in wezen niet zo interessant, omdat ze te statisch zyn. Die vier of vijf camera's zijn maar op beperkte wijze inzetbaar. Al een jaar of tien geleden ging ik me interesseren voor het vergroten van de hanteerbaarheid van camera's. Ik heb nooit begrepen, tot een jaar of zeven gele den, waarom mijn soort theater op televisie niet pakte. Dat kwam omdat mijn soort theater uit de vloer behoort te komen, bij wijze van spreken. En televisie probeert dat te registreren in medium shots en close ups voornamelijk. Want als ze het in total shots proberen, wordt ineens het belichten een probleem, tenzij men weer zover weg gaat staan, dat je een beeld overhoudt met een piepklein mannetje erin. Daar valt dus geen spanning meer te „Toen ik dat in de gaten kreeg, ging ik me concentreren op film, omdat film veel beweeglijker is. Het focust meer, het is meer een menselijk ding dan een tv-camera: groot, log. Theater op televi sie, ik geloof niet dat het echt mogelijk is. Theater op film wel. Video lijkt dan weer op film. Door met die technieken bezig te zijn, krijg je dan eigenlijk geruisloos een opleiding in de richting film. Ik heb met ontzettend veel regisseurs samengewerkt. We zijn eens documentaires gaan maken. Kinderseries voor de tele visie, waar ik de regie-functie deelde. En nou heb ik besloten de stap maar te maken: zowel de nieuwe kinderserie, als de film Uit Elkaar, heb ik zelf geregisseerd. En ik moet zeggen: het bevalt uitstekend. Ik hoop dat het resulteert". - Ik vroeg me af wat er nu het eerst was: de wens nu eens een film te gaan maken waar een onderwerp voor bedacht moest worden, of jouw bezig-zijn met het echtscheidingsthema, waar een adequate kunstvorm voor gevonden diende te worden? „Uit Elkaar kan alleen maar een film zyn. Het was niet denk baar als theater of als liedjes, of iets anders. Omdat het „uit elkaar" niet alleen slaat op een man en vrouw die uit el kaar gaan. Maar voor mij per soonlijk slaat het meer nog op de „split" in jezelf. De schi zofrenie die je overvalt na een scheiding. Ik heb dus het alibi van het huwelijk: man, vrouw, kind. Maar de essentie van de film is het gespleten zijn. En dat laten zien, dat kan dus eigenlijk alleen maar op film. Omdat je met twee „ik- ken" te maken krijgt. Het ge geven was er het eerst... Bij mij gaat het altijd zo: ik zie wat en dan tast ik die ervaring niet meer aan. Als je mensen hoort praten, dan is dat een dialoog, dus kan het alleen toneel of film worden... Als je net als ik, acht, negen jaar ge- tobt hebt met de vanzelfspre kende acceptatie dat na een scheiding kinderen bij de moeder blijven - er niet eens bij stil gestaan hebbend dat ze ook wel eens bij hun vader zouden kunnen blijven - op dat moment realiseerde ik me dat het niet ging om een probleem van mij en mijn vrouw, maar van mij met me zelf. En als ik het over mij en mezelf heb, dan is dat een ge geven waar je alleen via film uit kunt komen... Inderdaad dus, Uit Elkaar is autobiogra fisch gefundeerd. Ik geloof niet dat iemand iets niet-au- tobiografisch kan schrijven, tenzij hij reclame-schrijver is. Maar ik heb nog nooit iets ge schreven dat niet de waarheid was, zoals ik die dacht waar te „Deze film is absoluut een be schrijving van de gigantische chaos die ik achter de rug heb. Van een jaar of vijf geleden. Alleen de omstandigheden zijn wat omgegooid. Het gaat in mijn film dan ook per sé niet om een schuldvraag. Zoiets vind ik niet interessant om ter discussie te stellen. Bij een huwelijk dat op de klip pen loopt, zijn alle partijen slachtoffer. Maar ik in mijn werk, probeer altijd aan te to nen dat bij alles wat je over komt, jijzelf de belangrijkste factor bent. Jij laat het jezelf overkomen. De mate waarin jij jezelf kent, bepaalt hoe je relatie is met een conflict. Er zijn zoveel dingen die gebeu ren als reactie op het hande len van iemand anders, of een politieke situatie. Terwijl ik er altijd van uitga: als je oorlog met jezelf hebt, hoe kun je dan praten over een vrede die iemand anders aangaat. Ik hoop dat je het begrijpt. Je dient te beginnen, vind ik, met orde te scheppen in je ei gen chaos. En daarom zit ik niet in de politiek, of in het bedrijfsleven, maar doe ik wat ik doe. Met mijn film maak ik een soort pamflet- pur-sang, over de problema tiek van een vent na een scheiding. Meer niet". „Alleen maar het gigantische probleem van het conflict waarin die man met zichzelf zit, omdat dingen zomaar vanzelfsprekend zijn. Een vrouw hoeft niet slecht te zijn om bij een man weg te gaah. Er kunnen omstandigheden zijn die uit de klauwen lopen. En dan kan er toch ineens een jongetje zijn dat vraagt: papa, waarom woon jij niet meer bij ons? Geef daar maar eens antwoord op. Lag het aan de berkebomen of aan Kle- dingservice Amsterdam? Dat weet je nooit echt. En de on Scène met Monique van de Ven in "Uit elkaar mogelijkste, alle mogelijke oplossingen die je bedenkt, want alles lijkt dan even een oplossing te kunnen zijn". Belgisch - Je bent ooit eerder bij een speelfilm betrokken geweest. Strippoppie? „Strippoppie? Ik heb ooit ge speeld in een film die volgens mij Princess heette. Een Bel gische film was dat, gemaakt door Herman Wuys, in 1968. Een echte entertainmentfilm. Strippoppie? Is dat dan mis schien de Nederlandse titel geworden? Een distributale vrijheid? Ik heb hem in Brus sel een keer gezien. Hij is wel in Nederland geweest, maar het was volgens mij geen suc ces. Het was overigens abso luut geen sexfilm of zo. Ook geen goede film. Over een fo tograaf die stripverhalen ging maken, geld ging verdienen en onmenselijk werd. Een boodschap onder de mat. Het was heel merkwaardig. In die film speelde een Engelse ac trice, Virginia Mailer, de hoofdrol, en Frans Marijnen, die nu de grote man is bij het RO-Theater, had de andere hoofdrol. Wij waren gewoon ingehuurde acteurs, zonder verdere verantwoordelijk heid voor die film. En Piet Pi- ryns, die nu in Vrij Nederland schrijft, die was iets van ka belsjouwer of zoiets. Gek hoor, als je ziet wat er van al die mensen is geworden. Wel een schitterende tijd was dat. Maar geen goede film, - Waarom ben je nu ook meteen zelf de hoofdrol gaan spelen? Een debuut als regisseur is meestal al moeilijk ge noeg. „Het is niet bij me opgekomen om het anders te doen. Ik heb het gewoon gemaakt, zoals ik anders een theatershow maak. Ik ga meer films doen in de toekomst, maar dan waarschijnlijk wel alleen re gisseren of alleen spelen. Maar het leek me nu de enige mogelijkheid om iets met film te kunnen doen". - En dat je Monique van de Ven hebt gekozen, heeft dat iets te maken met haar eerdere op treden in Een Vrouw als Eva, waarin het óók om een schei ding ging? Heb je een soort te genbeeld willen schep pen? Jukebox „Nee. Ik heb haar destijds ge vraagd voor mijn toneelstuk Jukebox. Dat was een prettig gesprek, maar ze wilde geen theater doen, zei ze. Toen ik later over een film ging na denken, heb ik al die tijd in mijn achterhoofd gehouden wat er in die vijf, zes jaar met haar gebeurd is. De vrouw die ze speelt, daar is weinig op aan te merken. Tamelijk neu traal, maar wel o.k. Ik vind dat Monique van de Ven zo'n soort typisch Nederlandse vrouw heel vanzelfsprekend belichaamt. We hebben het er wel over gehad om de rol door Marlous, zijn eigen vrouw, te laten spelen. Maar dat zou niet correct zijn geweest, om dat Marlous er niet de juiste uitstraling voor heeft. Moni que speelt de vanzelfspre kende vrouw, met wie je trouwt na je studie. Het meisje dat je hebt leren ken nen op de hockeyclub, met wie je je eerste geld verdient en je de praktijk bent begon nen. Om het allemaal even in dat milieu te typeren. Dat is mijn gevoel erbij... Monique is anders dan Een Vrouw als Eva. Jij noemt die film niet per toeval. Jij wilt toch weten wat ik daarvap vind. Nou, ik vind Een Vrouw als Eva in orde, vanwege de thematiek die erin wordt behandeld. Hij lijkt me ook integer en „als film" neem ik hem dan op de koop toe. Ik ben ontzettend blij dat hij zoveel succes heeft gehad. Als ik Een vrouw als Eva vergelijk met Soldaat van Oranje, dan weet ik wel welke van de twee o.k. is". - Behalve Monique heb je eigen lijk alleen maar toneelacteurs gecast. „Ja. Het gaat om tamelijk inci dentele rollen in ronde blok ken. Ze verschijnen, met een kop en een staart, en verdwij nen weer. Als voorbeelden van ontmoetingen zoals die dan - in de film - aan mij ver schijnen. Ik heb uitsluitend acteurs genomen die zoiets ook stevig kunnen neerzet ten. Guido de Moor, als een journalist zoals volgens mij het gros van de journalisten is. Journalisten die het niet gaat om inhoud, maar om bladvulling. Guido als Fey- deau-expert een boulevard toneel-Specialist als boule vardjournalist. Zoals je ze in Duitsland meer tegenkomt dan in Nederland. In Duits land kun je het meemaken dat je drie wijven op je hotelka mer gedeponeerd vindt en beneden in de hal een journa list die het verhaal komt ma ken... Jazeker, ik spreek nu uit eigen ervaring. Die man zit ook veel te lang in de film, omdat zijn soort zich ook te lang in mijn leven manifes teert". „Lou Landrè speelt een bur german die vindt dat alles maar moet kunnen, behalve voor zijn vrouw. Marjon Brandsma, een hele grote ac trice, heeft maar een hele kleine rol. En Marlous en Mo nique dus. En iemand voor wie ik een heel grote bewon dering heb: Swiebertje! Joop Doderer ja. in helemaal niet een humoristische rol. Een erg verdrietige man. Hij heeft een monoloog van vijf minu ten. Van „laat ze doodvallen joh". Hij heeft het opgegeven, de pijp aan Maarten gegeven. Iemand waar ik zelf heel dicht bij heb gestaan". - Waarom heb je gekozen voor dolby-geluid? Maar weinig bioscopen zijn met dat ge luidssysteem geoutilleerd, terwijl het jullie opnamen nogal moet hebben gecompli ceerd. „Kijk, geluid is 50 procent van de film. Voor mijn gevoel he lemaal, ik ben toch muzikant, hé? Uit Elkaar is de eerste niet-Engelstalige film met dolby-stereo. Dat hebben we dan ook maar later gehoord. Maar ik vond voor mezelf ge woon dat we een geluid moes ten hebben dat niet onder doet voor een grammofoon plaat. Dat was het uitgangs punt. Het geluid is vrij essen tieel, omdat veel thema's in Erik van der Wurffs muziek een bepaalde gemoedstoe stand aankondigen. Ja, wie zal het doorhebben? Ik weet het niet. En het is om het ge luid in het beeld zo exact mo gelijk geplaatst te krijgen. Een trein die inderdaad van rechts naar links rijdt. Dat er diepte is gecreëerd. Dat het geluid „stil" is, ruisarm. De man die het dolby-geluid by Moonraker heeft gedaan en die ooit een Oscar heeft ge kregen voor zijn geluid in Ryans Daughter Gordon MacCallum, die heeft ons be geleid. Een fantastische - Maar het moet de kosten be hoorlijk hebben opgejaagd ook. Hoe heb je die anderhalf miljoen bij elkaar gekregen en waarom hebben jullie het Produktiefonds voor de Ne derlandse Film niet willen aanspreken? „Het was niet simpel en het zal nog een hele kluif worden om het terug te verdienen, aange zien Uit Elkaar een film is waar ik me moeilijk van kan voorstellen dat hij een groot publiek zal trekken. Dat is ook nooit de bedoeling ge weest. Harlekijn Holland heeft veel gefinancierd en de distributeur heeft marginaal meebetaald. Maar we hebben natuurlijk als firma een zeke re kredietwaardigheid, omdat we ons op een breed terrein manifesteren en met vooral een niet geringe inbreng op de grammofoonplatenwe- reld. En zo hebben we op zes punten de onderneming we PAGINA 19 ten te dekken... Nee, een wis- sel op Harlekijns voortbe staan is er niet mee getrok ken. Het is erg veel geld na tuurlek, maar ik heb een be paalde internationale be kendheid die via televisie ook verkoopbaar is. Deze film kan na zijn roulement tv-exploita tie krijgen. En daar zijn tame lijk grote zekerheden te creë ren. Maar garanties zijn er nog niet. We zijn er ook niet tevo ren mee gaan leuren. In Ne derland niet en in België en Duitsland evenmin. Het hangt nog allemaal van het resultaat af. Laat u eerst maar eens zien, meneer". „Dat we buiten het Productie fonds zijn gebleven, dat is een bewuste keuze geweest. Harlekijn is een bedrijf dat zich in wezen met uitsluitend niet-commerciële zaken be zighoudt. In de zin van toneel en muziek, zijn het nooit din gen waar je de boot even mee binnenhaalt, Niet een kwestie van filosofie, van ideëel of zo, maar van wat wij leuk vinden. En het is niet leuk om bij een overheid aan te kloppen, zo van: geef ons nou x miljoen gulden, dan maken wij er een mooie film van. Dan zit ik toch te denken aan die men sen die het wel doen en die ik vaak eigenlijk niet helemaal kosher vind. Ik zal niet zeg gen dat ik nooit ergens subsi die voor zal aanvragen, maar dan toch alleen pas wanneer ik eerst bewezen kan hebben dat het voor een bepaald groot of klein publiek echt belang heeft". -„Maar zelfs dan zie ik het me niet doen. Dan denk ik toch aan die mevrouw drie hoog- achter, die een bepaald deel van haar belastinggeld zit af te dragen aan wat dan volgens mij zo nodig zou moeten. Die mensen kunnen broodnuch ter van mijn film en mijn pri- vè-problematiek denken: ik kan het me wel voorstellen, al die schizofrenie en zo, maar dan ga je toch even lekker in bad!... IK heb er moeite mee: al die gebouwen met kelders vol opgeslagen kunst, waar kennelijk niemand op zit te wachten en die niet wordt geëxploiteerd door diezelfde overheid. Een Concertge bouw-orkest dat muziek speelt van Mozart, Beethoven en Brahms. Allemaal prach tig, maar de gigantische geld verslindende machine die zo'n prestige-orkest toch ei genlijk is... Dat vind ik alle maal best moeilijk. En zodra ik zelf subsidie accepteer, moet ik verder wel mijn bek houden". - Je zei al datje meer filmplan nen hebt. De smaak te pakken gekregen? „Ja. Het was werken als een beest. De opnamen bleken ongelooflijk uitputtend. De montage daarna was een feest, een soort toveren. Ik heb de smaak zeker te pakken gekregen. Ik ben al bezig met de voorbereidingen voor een film die „1968" zal heten en die zich zal afspelen op drie plaatsen in Europa: Berlijn, Amsterdam en Parijs, waar ik op een bepaalde manier jong ben geweest. Een film die laat zien wat in die dagen ook de crisis was die ingreep in je particuliere leven. Tussen man en vrouw. En ik zeg niet dat het me lukt, maar ik had graag gezien dat John Len- non er de muziek voor zou maken. Maar hoe gecompli ceerd het is om zo'n John Lennon überhaupt te spreken te krijgen! Ik moet er een half jaar lang iemand voor vrij maken om dat te proberen, et is dan ook niet echt belangrijk of Lennon het zal doen of niet, maar ik ben vreselijk nieuws gierig naar zijn argument om het bijv. niet te doen. Op zo'n manier ben ik met dingen be zig. Dat vind ik belangrijk. Die film wil ik dan in 1981 maken. En ik weet ook al wat ik in 1983 ga maken. Dat wordt een musicalfilm, de film waarvan ik altijd gedacht had dat het mijn eerste film zou worden. Ik had met een komische film willen begin nen, waarin ik uitgebreid zing. Maar om een of andere reden heb ik dat voor me uit geschoven. Ik moest eerst nog ergens doorheen". - Je bent altijd nogal gevoelig geweest voor kritieken, knijp je 'm voor volgende week. „Ik neem kritieken altijd heel ;s, omdat ik mezelf ook is te nemen. Ik ben niet een of andere fliereflui ter, die even iets doet. Als een criticus de plank volkomen misslaat, dan vind ik daar niks ergs in zitten. Zo mis als het is, het kan toch ook de mening zijn van mijn buur man, die er evenmin de ballen van snapt. Het spiegelt toch een deel van je publiek. Maar mijn probleem is dat ik in Ne derland te maken heb met zes, zeven soorten van pers. Als ik bijv. een boek publi ceer, reageren ze niet pur sang op dat boek, maar op basis van het feit dat ze ook nog iets anders van me weten. En dat is begrijpelijk, maar unfair. Ik heb het goddomme met mijn toneelstukken gehad, met mijn boeken, met mijn tv- werk. Altijd ben ik Herman van Veen! En nou moet-ie zonodig zus of zo. Dat is ont zettend unfair. Ik zal het met mijn film ook merken. Ik ben dan toch de arrivé En daarom ben ik ineens heel oud. Ik ben 34 jaar. Ik maak mijn speel filmdebuut als regisseur en scenario-schrijver. Ik hoop dat ze de objectiviteit in acht zullen nemen, om in te zien dat het gaat om niets anders dan het debuut van een jonge, Nederlandse filmer".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 19