oorspelkoning Kommer Klein 86) weet van geen ophouden r/Mj/gragrammai Hans Griinhut overleden (JV) vandaag... toegelicht Biechtvader in tv-serie 'Decamarone' Koalabeertje had alle aandacht JUL' iroENSDAG 1 RADIO TV KUNST 'i lanced en.leï|ENSCHEDE (GPD) - Kommer Klein - een begrip voor ast v.- twee generaties hoorspelluisteraars - zit bepaald niet weg te kwijnen. Vorige maand werd hij 86. De sigaar smaakt iba zo hem nog uitstekend en de sherry glijdt soepel door zijn de keel. Zijn stentorstem schalt opgewekt door het huis, ver- 'ooïuj tellend over zijn rijke acteursverleden. De carrière van de htsv« nog altijd krachtige hoorspelkoning is nog niet beëindigd. ele va Onlangs speelde hij een biechtvader in de eerste afleve ring van de zesdelige televisieserie „Decamerone", die de TROS te zijner tijd op het scherm zal brengen. Pretvuur -Cart) tintelt in zijn ogen als hij verteld over deze „allergezellig- na-va ste ervaring" ■an hi Kommer Klein "Ik kom tijd tekort" ,Het was niet de eerste keer dat ik televisie deed. Het begon al in 1963 toen ik onder regie van Jo- han de Meester voor de NCRV in „Rondom Kerstmis" speelde. Daarna zat ik voor de AVRO in een fragment uit „Schakels" van Herman Heijermans. Willem van Capellen was Pancras Duyf. Ik speelde Hein Duyf. Daar zijn een stuk of wat dingen op gevolgd. In een satire op de Gijsbrecht van Alexander Pola speelde ik Gijs brecht" „Die uitzending van de NOS werd gezien door een producer van de KRO en die heeft mij geënga geerd voor de rol van hersenchi- rurg in een Italiaans spel. Daarin heb ik een hersenoperatie ver richt op André van den Heuvel. Later zat ik in een aflevering van Stiefbeen en Zoon, in „Wilde eend" van Ibsen en nog enkele kleinigheden. Tot ik deze aan bieding kreeg, verleden jaar mei. In september zijn de opnamen gemaakt onder regie van Jan Keja. Ik heb het met plezier ge daan. Het is een mooie rol. Keja is bovendien een prettig mens, die nooit vloekt en zonder tierelan tijnen precies weet wat hij wil. Hij weet dat op een prettige manier duidelijk te maken". ,Ook voor de radio heb ik nog vrij geregeld wat te doen gehad. Tot anderhalf jaar geleden, toen werd het stil. Begrijpelijk. Hoewel ik geestelijk goed ben en behoorlijk gezond, ben ik een man van 86. Er zijn zoveel jongeren die nu aan de beurt moeten komen. Ik ben al in 1914 aan het toneel gekomen. Dat vergeten de mensen. Ik heb vijf tienjaar bij Verkade gewerkt. Tot 1929. Toen speelden wij een blij spelletje voor de radio. Daardoor kwam ik in aanraking met Willem Vogt, de toenmalige directeur van de AVRO. Die zocht iemand voor radiotoneel, iemand die ver stand had van dramatische let terkunde. Of ik daar wat voor voelde. Ik heb hem toen een schema aangeboden van veertien stukken, die ik om de veertien dagen wilde uitzenden als over zicht van de dramatische letter kunde van de Middeleeuwen tot heden. Vogt was zo enthousiast, dat hij wel elke week een stuk wilde uitzenden. Het begon om acht uur na het nieuws en duurde tot elf uur. Dat was het eerste be gin van wat later uitgroeide tot het hoorspel. Hoorspelen be stonden toen nog niet in ons land. Het was radiotoneel en werd live uitgezonden. De geluiden moest je er zelf bij verzinnen. Er was zo veel te onderzoeken en te expe rimenteren. Alles was nieuw. Wij moesten zelfs nog leren met een microfoon om te gaan. Willem van der Veer, een man met een stem als een orgel, moest zes me ter van de microfoon afstaan. Ac teurs uit die dagen waren gewend om hele zalen te omspannen. Maar in de microfoon moest je zacht spreken alsof je het tot één persoon had. Dat kon niet iedere acteur" Explosie 1934, toen we de beschikking kre gen over grammofoonplaten met achtergrondgeluiden, moesten we de geluiden zelf maken. Het mooiste wat ik me herinner was een hoorspel over Alfred Nobel. Zijn hele laboratorium vloog in de lucht. Hoe maakte je voor de microfoon het geluid van een ex plosie na. We zijn aan het experi menteren geslagen tot we op het idee kwamen om zeven lege kis ten tijdens de repetitie van de keldertrap te gooien. Dat gaf me een fraaie explosie" Haarlem: meneer Klein, mocht mevrouw Vlaanderen er niet in slagen een gezinsverzorgster te vinden, dan ben ik bereid haar geheel belangeloos te verzorgen. Een buurvrouw van me hield me een keer heel serieus aan op straat en zei: kan het zijn, dat ik gisteravond Vlaanderen ben te gengekomen op het perron. Ik zeg: dat kan zijn, want hij was in Holland" „Bij de uitzending moesten er weer zeven kisten van de trap geflik- Afgelopen kerd worden. Het klonk schitte rend en gaf een prachtige echo Het was eigenlijk de uitvinding van het echo-effect. Vandaar dat er in omroepkringen nog altijd wordt gesproken van de echo kelder, hoewel je daar nu alleen maar een knopje voor hoeft om te draaien" „Ik was 36 toen ik bij de AVRO kwam en ik heb er gezeten tot mijn 66e. Daarna was ik nog vijf jaar hoofd van de hoorspelafde ling van de NRU. In die tijd heb ik prachtige dingen gedaan als Peer Gynt met muziek van Grieg, het eerste deel van Faust op muziek van mevrouw Van Epen de Groot, en de Egmond van Goethe op muziek van Beethoven. Die stukken waren veel belangrijker dan Paul Vlaanderen en het Do denhuis, die altijd het bekendst zijn geweest". „Het was merkwaardig hoe de mensen met die hoorspelen meeleefden. In Paul Vlaanderen verwachtte Ina een baby. De dag na de uitzending kreeg ik een brief van een verpleegster uit „Op mijn 70e was het afgelopen. Twee jaar lang heb ik totaal niets gedaan. Toen speelde ik in die aflevering van Stiefbeen. Na de repetitie op de Keizersgracht in Amsterdam liep ik op straat Kees van Iersel tegen het lijf, die sa men was met een regisseur van Proloog uit Eindhoven. Ik be groette ze even en liep door. De volgende dag kreeg ik een tele foontje uit Eindhoven. Of ik de vaderrol wilde spelen in de „Schelmenstreken van Scapin" Achteraf had die man net op het moment dat ik passeerde ge zegd: ik zoek nog iemand voor een vaderrol. Waarop Kees van Iersel, naar mij knikkend, gezegd had: daar gaat je vader" We hebben vijftig voorstellingen gedaan en daarna rolde ik vanzelf van het een in het ander. Ik kreeg een telefoontje van „Studio" voor de vagebond in „Verboden toe gang". Dat werd door Guus Qster gezien en die nodigde mij weer uit om bij de Nederlandse Come- die een rol te spelen in „Philadel phia, here I come". Mijn laatste rol was verleden jaar bij het Pu- bliekstheater, de oude Firs in „De Kersentuin" van Tsjechow" schrijvers. Ik ben overal gast. Het is me wel gebeurd dat het uitver kocht was. Dan kreeg ik de loge van de directeur" .Met het moderne toneel heb ik geen aansluiting meer. Het doet mij niks. Ik heb het idee dat die mensen zijpaden bewandelen. Ze zitten eigenlijk op de verkeerde weg. Ik ben zelf nooit afkerig ge weest van hypermodern toneel, anders had ik zeker niet bij Stu dio gespeeld. Twee jaar geleden nog zat ik bij de Rotterdamse To- neelraad in „Begrafenisver- maak", ook een modern stuk. Ik heb het met veel plezier gedaan. Maar wel met de gedachte in mijn achterhoofd, dat ik het, als ik jong was, toch nooit langer dan twee jaar zou willen doen. Ik keer lie ver terug naar het normale reper toire" Nog een paar nachtjes slapen, dan worden in het Australische Perth de Miss-Universeverkiezin- gen gehouden. Weinigenbehalve de deelneemsters zelf wellicht, zullen er wakker van liggen. Maar dergelij ke e i leve ■i dez altijd wel leuke plaatjes op. Op bij gaande foto's ziet men Miss USA en Miss Colombia stoeien met een koala-beertje. DEN HAAG (ANP) - Minister Gar deniers van CRM kan niet ga randeren, dat NOS-prog ramma 's niet worden verstoord door bui tenstaanders omdat het hek rond, het gebouwencomplex in Hilver sum niet hoog genoeg is. Met de gemeentepolitie van Hilversum heeft de NOS een nieuw hek ont worpen. waarover nu besprekin gen gaande zijn met de gemeente. De bewindsvrouwe heeft dat geantwoord op vragen van Tweede-Kamerlid Van der San- den van het CDA. NOS-hek niet hoog genoeg Van der Sanden wilde weten of het NGS-complex wel voldoende is beveiligd.Op 6juni heeft een aan tal actievoerders tegen de Euro pese verkiezingen de uitzending van de zogenaamde Euroquiz verstoord. Die mensen waren vol- „Zo ben ik altijd nog druk geweest. Ik kom tijd te kort. Ik lees veel literatuur, beluister in de auto veel hoorspelen. Sommige vind ik te hoogdravend, te intellectu eel. Ze moeten makkelijker stuk ken nemen. Het gekke is, dat er altijd nog een publiek is voor hoorspelen. Je kunt nog altijd re kenen op een paar honderddui zend luisteraars en dat is een paar honderd schouwburgen vol. Van mensen van de TROS, die op mijn verjaardag waren, hoorde ik dat er heel veel reacties komen op hun hoorspelserie „De blauwe zade". Het hoorspel leeft dus nog steeds". „Zelf ga ik regelmatig naar de schouwburg. Ik ben zestien jaar weduwnaar en ik heb een vrien din in Voorburg met wie ik graag naar het theater ga. Wij zien veel toneel van de Haagse Comedie, Publiekstheater en Theater. Die spelen mijn repertoire, de erken de klassieke en goede moderne gens de minister overigens ge woon het complex binnengeko men. Ze hadden toegangskaar ten,die zijn gecontroleerd door de bewaking aan de poort. Er waren toegangskaarten ver strekt aan NÖS-medewerkers, medewerkers van een bank in Hilversum, aan de pers en aan een contactpersoon, die door middel van advertenties moest zorgen voor publiek in de zaal. De actievoerders maakten volgens de bewindsvrouwe vermoedelijk deel uit van de laatste groep. Zanger van het Weense lied AMSTERDAM (GPD) - De zanger Hans Grunhut, be kend geworden door zijn ver tolkingen van het Weense lied, is maandag in Amster dam overleden. Hij is 77 jaar geworden. In ons land kreeg Grunhut zijn grootste bekendheid na de oorlog door zijn optreden voor de radio, zoals in het VARA-programma „Vmdo- bona Schrammeln". In zijn geboorteland, Oostenrijk, vierde Grunhut al voor de oorlog triomfen. In 1931 werd Grunhut nog uit geroepen tot de beste zanger van zijn land. Enige jaren la ter vestigde hij zich in ons land. Hoewel hij aanvankelijk nauwelijks aan de slag kon komen, werd er later door ex ploitanten van cafés en caba rets in Amsterdam om hem gevochten. Zijn radioprogramma's gaven Grunhut echter zijn grootste roem, en de bijnaam „Ambas sadeur van het Weense lied." NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) Minstrel man, tv-film (NOS) Journaal (NOS) De schatten van Colossus, documentaire (NOS) Toeristische tips (NOS) Journaal (NOS) 19.50 21.37 21.55 22.45 23.00 NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.05 - Studio Sport-extra (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Jouw wereld, mijn wereld (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON-KRO-RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Film van de Stichting Medic Alert Nederland (SOCU- TERA) 20.32 - Countdown (VERONICA) 21.05 - Starsky Hutch, tv-serie (VERONICA) 21.55 - Info (VERONICA) 22.30 - Taxi, tv-serie (VERONICA) 22.55 - Veronica's agenda (VERONICA) 23.05 - Journaal (NOS) DUITSE TV WOENSDAG 18 JULI DUITSLAND I 18.00 Kinderserie. 18.50 Journ. (Re gion. progr. NDR 19.00 Inform, progr. 19.30 Aktual. 19.45 Kleuterse- rie. 19.55 Heidi, tv-serie. 20.25 Re gion. magazine. 20.59 Progr.overz. WDR: 19.00 Wartet nur, bis Vater kommt, tv-serie. 19.15 Pioniere im Norden, tv-serie. 20.15 Aktual.ma- gazme. 20.45 Amus.progr.) 21.00 Journ. 21.15 Die Sache mit meinem Vater, tv-film. 22.50 Reportage. 23.30 Aktual. DUITSLAND II 18.00 Joum. 18.10 Flambards, tv-se- rie. 18.35 Aktual. en muziek. 19.20 Discussieprogr. 20.00 Journ. 20.30 Alles Gute Koehler, tv-serie. 21.15 Aktueel progr. 22.00 Heute-joumaal. 22.20 Van der Valk, misdaadserie. 23.10 Inform, progr. 23.15 Reporta ge. 24.00 Der Pedgll, tv-spel. 1.15 DUITSLAND III WDR WDR 3: 20.00 Kinderprogr. ca. 20.25 Das Geheim- nis der weissen Masken, avonturen- serie. 20.55 Journal 3. 21.00 Journ. GEZAMENLIJK PROGR.: 21.15 Reportage. 22.00 Documentaire se rie. 23.00 Tekenfilmserie, ca. 23.10 Stiehl ein bisschen weniger, kome- BELGISCHE TV WOENSDAG 18 JULI BELGIË VLAAMS NET 1: 18.15 Animatiefilm. 18.45 Kinder filmserie. 18.50 Jeugdserie. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerber. 20.15 Happy days, tv- serie. 20.40 De Brusselse Straatzan ger, tv-spel. 22.50 Journ. NET 2 18.00-20.15 Zie net 1. 20.15 Kunst- progr. 21.00 Voetlichten (Footlight Parade), Amer. speelfilm. "Minstrel Man" is de titel van de Amerikaanse speelfilm, die de NOS-televisie vanavond uitzendt. Het is het verhaal van een groep negermuzikantendieaan het einde van de vorige eeuw. een tour nee maken door het onverdraagzame zuiden van de Verenigde Sta ten en daar hun show brengen. Ze worden "minstrels" genoemd naar de gelijknamige blanke artiesten, die zich zwart plachten te schminken als zij dit repertoire ten gehore brachten. Hoofdpersonen zijn de broers Harry en Renme. Harry is een naar buiten gekeerde zanger-danser, Rennie daarentegen is een introverte, nieuwsgieri ge componist, die de grootste moeite heeft om niet in opstand te komen tegen degenen die op de zwartemuziek neerkijkenDe broers willen nieuwe wegen inslaan en de neger zijn waardigheid, die de blanke hem heeft ontnomen, teruggeven.Dit nu leidt tot een catastrofe. In deze door William Graham geregisseerde film wordt de rel van Harry vertolkt door Glynn Turman.die van Rennie door Stanley Clay. (Nederland 1,19.50 uur). In Countdown,het popmuziekprogramma van Veronica, is voor vanavond een special opgenomen rond de Jamaicaanse zesmans- formatie Third WorldDe groep brengt achtereenvolgens ten gehore: "Now that we found love", "Irie-Ites". Cool meditation"Ninety- six degrees in the shade" "The story's been told" en "Talk to me" (Nederland 2, 2032 uur) In de televisie-actualiteitenrubriek Info van Veronica wordt vanavond ondermeer aandacht besteed aan de heropleving van de zeezenders. Veronica heeft daarvoor gefilmd aan boord van de zendschepen Mi Amigo en Del Mare. Info heeft voorts naar aanlei ding van het feit dat tien jaar geleden de eerste mens voet op de maan zette een gesprek met een van de astronauten van toen en een reportage over schuilkelders in ons land. (Nederland 2,21.55 uur). De televisie-actualiteitenrubriek Kenmerk van de IKON is van avond geheel gewijd aan de wapenindustrie in ons land. (Neder land 2,1924 uur) WOENSDAG 18 JULI HILVERSUM I NCRV 18.11 (S) Hier en nu 19.30(S) NCRV-Lustruin fietstocht. NOS: 22.30 (S) Hobbyscoop. 23.02 (S) Met het oog op morgen. NCRV: 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Nachtdienst. HILVERSUM II VARA 18.00 (S) Hafa-magazine. RVU: 18.30 Grondpolitiek. VARA 18.50 (S) Even muziek. 19.00 (S) VA- RA's woensdagavond, met om 19.00 Wier ...c uiucraï ci nuu nog bevrijd wor den'. met om 20.00 VARA-Klassiek: Amsterdam Nonet klass. muziek; met om 20.35 De zaak Calas, hoor spelserie; en om 21.00 VARA-Klas siek. Radio Filh. Orkest met solist- klassiek muz.progr. (In de pauze: Het zout in de pap.22.30 Nws. NOS: 22.40 De vakantie vanVARA 23.25 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Avondspits. KRO: 19.02 (S) Rauhfaser. 22 02 (S) Roek-Tempel. 23.02 (S) Walhal- DONDERDAG 19 JULI HILVERSUM I 7.03 (S) Vandaagdonderdag. (7.10 Het levende woord 8.03 Hier en nu. 8.25 In 't voorbijgaan) 9 03 (S) Wie weet waar Willem Weber woont' 10.02 (S) Muziek bu de kof fie. 12.03 (S) Het nuttigen van etens waren is toegestaan. 12.40 (S) Mid- dagpauzedienst 13.03 (S) Hier en nu 13 20 (S) NCRV-Mini-Glohaal. NOS: 15.02 (S) Radio Tour de France. HILVERSUM II AVRO: 7 00 Nws. 7 10 Ochtend- gymn 7.20 AVRO actueel en in form. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) NOS: 9.00 Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Waterst. 9.15 Werkbank. AVRO: 10.00 Radio Lawaai papegaai 10.10 Van Strauss tot Straus(s). 10.30 Hoe schoon is ons Limburg, klankbeeld. 10.55 Stel- lingname. 11.00 AVRO's Radio- journ. 11.10 Aspecten, kunstrubr R.V.U.: 11.56 Arbeid en inkomen OVERHEIDVOORL 12 16 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.26 Meded. Lb.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.36 Radiojourn 12.50 AVRO-tema. 13.00 Nws 13.11 AVRO's Sportpanorama. 13.30 Eu ropa. 14.00 'n Middagje AVRO, ge- var. progr. 16.20 Radio Lawaaipape- gaai. 16.30 Slag van Straatsburg, pol HILVERSUM III HILVERSUM IV VARA 7 00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02 (Si De Franse opera 1925-1950. 9.30 (S) Radio Ka mer Orkest met tenor en piano: klass muz. 10 30 (S) Klass. strijk kwartet 11.00 (S) Prijswinnaars van het 27e Internationale Muziekcon cours in Munchen 12 00 Nws 12.02 (S) Lunchconcert Viool en piano 12.55 Het zout in de pap 13.20 Het Halle Orchestra klass muz 14 00 Nws. 14.02 (S) Opera. 16.30 Het zout

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5