Liever met de NOS
dan eigen zendtijd
es*
P
PRINS FILIBERKE
Am
i
ZATERDAG 14 JULI 1979
Openbaar Kunstbezit in lastig pakket
WEESP (GPD) - Een jaar geleden
kwam er een einde aan een tradi
tie. De NOS ontnam de stichting
Openbaar Kunstbezit zijn vaste
uitzendingen. Er ontstond enig
ru moer, er was wat verontrusting
en op bescheiden doch gezagheb
bende schaal zelfs verzet, maar
veranderen deed er niets. Met als
concessie van de kant van de NOS
de toezegging om met Openbaar
Kunstbezit te gaan praten over
nieuwe, maar wel andere vormen
van samenwerking. Onderhand
is het winterschema voor het sei
zoen '79-'80 bijna aan de beurt, en
gepraat wordt er nog steeds. Of
beter, er wordt weer gepraat.
Maar in de tussentijd heeft Open
baar Kunstbezit een aanbod tot
samenwerking van de TROS af
gewimpeld en een aanvraag voor
zendtijd als mini-omroep in pro
cedure gebracht.
Directeur van de stichting Open
baar Kunstbezit is Jan Lodeizen.
„Het was niet het bericht dat de
samenwerking met de NOS een
zijdig werd opgezegd, maar de
korte termijn waarop", herinnert*
hij zich. Maar ondanks het Ie-'
vensbelang van zendtijd voor het
voortbestaan van de stichting en
haar werk in het belang van de
beeldende kunst en wat daarmee
samenhangt, wil hij voorzichtig
zijn: „Er is nu een nieuwe over
legsituatie ontstaan, en wel op
het zwaarst mogelijke niveau. Ik
ben niet bang voor de pers en ook
niet bang om uitspraken te doen,
maar er is nu een situatie ont
staan, die ik met grote delicaat
heid wil benaderen".
Onlangs had voor het eerst sinds
maanden weer een gesprek
plaats tussen Openbaar Kunst
bezit en de NOS. Dank zij ingrij
pen van het NOS-bestuur, waar
binnen vertegenwoordigers van
de drie geledingen geen genoe
gen namen met de patstelling die
sinds de winter ongewijzigd was
gebleven.
Omroepvertegenwoordiger mr.
Schmitz, kroonlid prof. Doorman
en kunstenaarsvertegenwoordi
ger Reinier Sinaasappel verzoch
ten de NOS het gesprek te hero
penen. Zendtijdaanvragen of niet
en ongeacht de contacten van de
TROS met Openbaar Kunstbezit.
Het gesprek had eind juni plaats,
en gaat verder in september. De
Omroepraad heeft in zijn eigen
wijsheid een advies aan de minis
ter van CRM over eigen zendtijd
voor Openbaar Kunstbezit drie
maanden voor zich uitgescho-
Jan Lodeizen: "Veertigduizend abonnees, dat vind je nergens
Gebabbeld
„We hebben heel plezierig gebab
beld over de vraag hoe de ver
schillen in waarneming tussen
NOS en ons tot stand zijn geko
men. We zullen nu ieder onze uit
gangspunten op papier zetten en
dan verder praten".
- Hoe kun je zinnig en vruchtbaar
overleg over samenwerking ple
gen, terwijl er een aanvraag voor
eigen zendtijd ligt?
„Iedereen zou moeten weten, dat
Openbaar Kunstbezit zijn ont
staan en ook zijn bestaansrecht
ontleent aan publikaties, aan ra
dio-uitzendingen en televisie-uit
zendingen. Een oorzakelijk ver
band is erg moeilijk te leggen.
Vast staat dat op het moment dat
de radio en televisie wegvallen
een doelstelling gaat ontbreken.
In 1978 hebben we nog zegge en
schrijve één uitzending gehad en
in 1979 is die situatie niet verbe
terd. Toen bovendièn het overleg
stagneerde, was er nog maar één
mogelijkheid: een eigen zend
machtiging aanvragen. Je kunt
wel zeggen dat het een nood
sprong is, maar we hadden nog
maar één weg, we stonden met de
rug tegen de muur".
- De NOS is niet de enige omroep
en er was ook toen in maart de
aanvraag voor zendtijd werd ge
daan, contact met de TROS over
een gezamenlijk programma.
„Daar zijn wel misverstanden over.
Maar wij hebben niet de TROS
benaderd, maar de TROS is naar
ons toegekomen, vorig jaar juni.
Het was een heel vrijblijvend
contact, waarbij de TROS ook
nog heeft gezegd dat zolang er
geen besluit was gevallen ten
aanzien van de NOS, zij niet ver
der wilden gaan. Concrete dingen
kwamen daar niet uit, en dus
hebben wij om zendtijd ge
vraagd. Maar onze prioriteit was
liever een goede samenwerking
met de NOS dan eigen zendtijd.
Pas in de uiterste instantie willen
we daaraan denken, en daarna
kwam en komt een verbintenis
met een andere omroep".
„We hebben nooit het sein ontvan
gen dat de TROS de bereidheid
heeft ons tegemoet te komen.
Bovendien, wij zijn neutraal, de
TROS heeft een kleur, een eigen
programmabeleid. Wij weten
helemaal niet hoe onze achterban
daarover denkt. Het beleid van de
NOS vloeit meer voort uit de ta
ken en functie die de wet voor
schrijft, en uit wat de omroepen
vinden wat de NOS moet
doen".
- Maar zo lijkt het een al te eenvou
dige zaak: de NOS op afroep be
schikbaar op formele gronden.
Het is wat anders in de praktijk,
er wordt tenslotte al meer dan een
jaar gepraat zonder volgens de
NOS-radio- en -televisie-afdelin
gen concrete voorstellen.
Historisch
„Op de werkvloer ligt het natuur
lijk niet zo fundamenteel en for
meel. Wij hadden een aparte stq-
Nl£f NOQ\3r
IK
TffgK \&Z-
ZINl
tus in de programmering, wij zijn
nooit opgegaan in een NOS-ru-
briek. Dat was ook historisch. In
de jaren '50 is dat zo begonnen,
met radiouitzending en door de
NRU. In 1962 of '63 dacht ik, is er
televisie bijgekomen, toen NTS.
Later werd het alle twee NOS.
Tegen de autonomie die wij had
den, kwam verzet van de pro
grammamakers. Dat hebben we
zien aankomen en zijn we ook
nooit uit de weg gegaan. Het gaat
erom wat Openbaar Kunstbezit is
en doet, en wat de NOS. Ik denk
dat er een groot aantal overeen
komsten te vinden is. Ik zit hier
nog te kort om belast te zijn met
een langdurig verleden. Er zijn
dus allerlei mogelijkheden. Maar
daarbij moeten we uitgaan van
wat wij zijn. In de hele wereld is
geen publikatie op het gebied van
beeldende kunst met zo'n ver
spreiding als Openbaar Kunstbe
zit. Wij hebben 40.000 abonnees.
Dat vind je nergens, zelfs de vak
bladen, ook in Amerika, halen dat
niet. Een uniek feit".
„Maar dat bestaat niet zonder radio
en televisie. Dan verliezen wij on
ze inhoudelijke functie en is het
de vraag of je verder kunt gaan.
Die functie is eigenlijk heel sim
pel te zeggen. Openbaar Kunst
bezit gaat niet alleen over de op
geslagen hoeveelheid kunstwer
ken, maar ook over het kunstle
ven, de kunstenaar en de kunst-
produktie, de voorraad en de
ontwikkeling. Het hele statische
en dynamische proces van de
beeldende kunst speelt zich
voornamelijk af in de musea. De
uitdaging van het cultuur-poli
tieke kunstproces is de grondslag
voor al onze publikaties en dat
naar een „breed" publiek. We
hebben wel een doelgroepom
schrijving, maar daar kom je niet
mee. Het gaat meer om een be
langstellingsklimaat dan alleen
een inkomen of een opleidings
niveau".
Araiolv
ClEeFT AAfTiMOoeD
OP DE
Des dei/eak
f/U EEM HOEKJE, f Er EJ=Aj
BCEKJE r/AA/p Acs vi= /-iet 2'AJ)
TWEKAJ BêaJT iVAJ E« HEK
MOSEWKHtOCAJ CVHJJEAJ.
PMJ^;-POA< IMOCSTBOSAi-
T
Maar in myn eentje
ten ik het met can
fconje niet op'n
onder rromentpyn in fi
„79 hy&n f
rf-- WU'V
De avonturen van Jommeke
Van nu af leg ik u geen
strobreed meer in de
weq l Ce hebt mij heb
leven qered
Maar ik kan niet meer
naar mijn vader Hij zal
m'j deze mislukking
nooit vergeven
Niet te overhaast,
/Ili-cha-RelDaar
vinden we nog nel
wat op'.
Kom mee met mij. iVe
zoeken samen de profeet op'.
Zozo .alles kwam goed
terecht'. Ze zijn nu dikke
vrienden! Coed zo!
En van die valse
woestijn slang hoeven
we ook niks meer te
vrezendie heeft haar,
7 bekomst
Oeioeiheeft die
aangeklede papegaai
een scherpe bek, zeg'.j
s* En al mijn plannen mislukt t\
Nu ben ik qedoemd om de
rest van mijn dagen als h
rat in de woestijn te leven'.
Want OU-rath maakt mij
een kopje kleiner
Q;
WHISKY-AMAN-
DEU-PARFAIT
Men zou deze parfait
een koude variant
van de beroemde
Ierse koffie kunnen
grote eidooiers met
100 g basterdsuiker
of poedersuiker tot
schuimige, luch
tige
die
die steeds lichter
van kleur wordt.
Druppel er geleide
lijk twee volle eetle
pels Ierse whisky
door. Dit zou ook
Schotse whisky
kunnen zijn (laat Ie
ren dit niet horen!).
Rooster 25 g ge
schaafde amandelen
héél licht in een dro
ge koekepan en hak
ze fijn. Meng ze door
het eimengsel. Klop
0,25 1 ijskoude slag
room op en meng er
al kloppende gelei
delijk vier eetlepels
zeer sterke koude
koffie door. De slag
room mag niet ge
heel stijf worden.
Schep de slagroom
luchtig door het ei
mengsel en schep dit
in een vrieslaatje.
Zet dit enkele uren
in het vriesvak van
uw koelkast. Zorg
dat deze vrij is van
ijsafzetting en scha
kel de laagste vries
temperatuur in. Tij
dens het opvriezen
scheppen. Dit ijs
blijft vrij zacht, maar
dat is ook de bedoe-
Agenda
Leidse bioscopen
LUXOR: "Convooi van de angst", da.
2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.3Ö, 7.00 en
9.15 uur, 16 jr.
CAMERA: "Those daring young men",
da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur.a.ï.
Nachtvoorstelling: "The French connec
tion 1", vr. en za. 12.00 uur, 16 jr.
LIDO 1: "Moonraker", da. 2.30, 7.00 en
9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr.
LIDO 2: "The Deerhunter", da. 8.00 uur,
16 jr.
Kindermatinee: "Martijn en de magiër",
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhui^ en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis)
GROTE VAART
Amstelmeer 12 90 zzo Kobe nr Mizushi-
Deltadrecht 12 vn Puerto Ordaz nr Em-
Diadema 12 vn Singapore nr Seria,
Duivendrecht 13 te Quebec verw.,
Eemsborg 12 vn Delfzijl nr Mantylouto,
Farmsum 12 vn Rotterdam nr New Or- Durban,
Nedlloyd Leuve 12 vn Kuwait nr Suez,
Nedlloyd Loire 12 vn La Valetta nr Port
Bezoekuren
ziekenhuizen
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiënt.
Amstelsluis 12 500 ozo Dar es Salaam nr
Durban,
Antilla Bay 12 510 wzw Manilla nr Chiba,
Antilla Cape 12 50 no Willemstad nr Tri
nidad,
Arabian Unity 13 te Dubai,
Atlantic Crown 12 vn Gothenburg nr Le
Havre.
Atlantic Star 12 vn Liverpool nr Go
thenburg,
Bilderdijk 12 90 no Cape Hatteras nr
Bremerhaven,
Chevron Freeport 1230 n Grande Como-
re nr Europoort,
Chevron Kentucky 12 vn Ras Tanura nr
Freeport,
Chevron Naples 13 te Freeport,
Coral Rubrum 12 390 no Bermuda nr
Baltimore,
Dallia 13 vn Punta Palenque nr Curacao,
Fulgur 12 vn Dakar nr Lagos,
Gardenia 12 vn Tripoli nr Venetië,
Getafix 12 115 zo Fernando de Norona nr
Capetown,
Inco Transspirit 13 te Acajutla verw.,
Kennemerland 12 110 zw Ouessant nr
Amsterdam,
Laconia 12 te rede Curacao,
Lepton 12 te Mina al Ahmadi,
Maasbree 12 250 zo Monrovia nr Antifer,
Maasrix 12 220 w Monrovia nr Cartage-
Mercurius 12 vn Paramaribo nr Madeira,
Meta 12 165 w Kreta nr Mina al Ahmadi.
Mytilus 12 480 w Guatemala nr Bayouar,
Nedlloyd Algoa 13 te Nagoya verw.,
Nedlloyd Amsterdam 13 150 Nieuw Ca-
ledonie nr Port Kelang,
Nedlloyd Baltimore 12 vn Jeddah nr'
Mena Qaboos.
Nedlloyd Bangkok 13 vn Dammam nr
Nedlloyd Napier 13 te Montevideo,
Nedlloyd Rochester 12 te Dubai,
Nedlloyd Rouen 12 te Genua,
Nedlloyd Schie 12130 zo Diego Garcia n
Kaapstad.
Nedlloyd Streefkerk 12 vn Sao Antonio
nr Antofagasta,
Nedlloyd Talbot 12 230 zzo Sao Tome nr
Malango,
Nedlloyd Willemskerk 12 345 w Sumatra
nr Penang.
Nedlloyd Wissekerk 13 te Lattakia,
Niso 13 te Shellhaven,
Onoba 12 vn Puerto la Gruz nr Northvil-
Scheldeborg 12 vn Kopmanholmen nr
Bilbao,
Scherpendrecht 12 vn Durban nr Le Ha-
STUDIO: "Waterschapsheuvel", da. 7.00
en 9 15 uur. al.
Kindermatinee: "50 Jaar Mickey Mou
se". da. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur.
TRIANON: "Hallelujah voor een paar
vuisten", da. 2 30, 7.00 en 9.15 uur, zo.
ook 4.30 uur, 12 jr.
Sint Elisabeth-ziekenhuis:
Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kinderafdeling: dag.
C.C.H. fhartbewaking), dag.
14.15-14.45 en 19.00-19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Maandag tlm vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Riinoord: le en 2e klas 11-11.30;
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf-
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000.
Bioscopen Alphen
EURO 1 en 2: "Moonraker", da. 1.30,6.30
en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur, in Euro 1 ook
za. 12.00 uur, 12 jr.
Nachtvoorstelling Euro 2: "Nevada
Smith", za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 3: "Haastige spoed is zelden
goed", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook
4.15 uur, al.
Nachtvoorstelling: "All the president's
men", za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 4: "SOS Concorde", da. 2.00, 7.00
en 9.30 uur, zo. 4.30, 7.00 en 9.30 uur, za.
en woe. alléén 7.00 en 9.30 uur, 12 jr.
Kindermatinee: "Billie Turf', za., zo. en
woe. 2.00 uur.
Nedlloyd Hong Kong 12 139 z Salvador
nr Santos,
Nedlloyd Hoorn 12 vn Le Verdon nr Va-
Seatrain Amsterdam 12 vn Wilmington
nr Charleston,
Seatrain Rotterdam 12 vn Bandar Shah-
pour nr Jeddah,
Tagelus 12 420 zz.w Lisboa nr Aabenraa,
Thameshaven 12 vn Montevideo nr
Buenos Aires,
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY "L'Animal", da. 8.00 uur.
zo. alleen 6.30 uur, al.
Kindermatinee: "Lucky Luke, de balla
de van de Daltons", da. 2.00 uur.
>udc}l
teuuts
14 juli 1979
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Terwijl in Nederland de z.g
hondsdagen naderen en de
ste zomerdag zich nog steeds
laat wachten, wordt ook in En
geland over het slechte
jammerd. De aardappelen rot
ten en men koestert weinig
wachting van den oogst ir
algemeen. Men herinnert aan
het jaar 1594, toen men, volgens
oude kronieken, in Juli bij het
vuur zat. In Schotland heeft het
geweldig gehageld en het weer-
bulletin van de Schotsche kust
voorzegt regen en storm. Om
trent de vooruitzichten van den
wijnoogst schrijft men van den
Rijn, dat deze uitermate slecht
zijn. Bovendien wordt het weer
van dag tot dag regenachtiger.
Voorts heeft men zeer veel last in
de wijngaarden van een insect,
dat aan de laatste hoop op eeni-
gen wijnoogst den bodem in
slaat. Het is de "hooi worm", een
kleine rups, waarvan de eieren
bij hitte verdrogen. Maar bij re
genachtig weer, zooals thans,
vindt het insect voedsel in over
vloed en ondermijnt den groei
van den wijnstok. Meer dan de
helft der wijnbergen aan den
Rijn en aan den Moezel moet
door den hooi worm zijn aange
tast.
Vijftig jaar geleden:
- De 80-jarige weduwe van den
Russischen staatsman baron
Giers, eenmaal een der mach
tigste diplomaten van Europa,
is dezer dagen te Marburg in
Zuid-Slavië uit haar woning
ge zet, aangezien zij de huishuur
met kon betalen. Het gemeente
bestuur heeft de oude damedie
eens hofdame aan het tsaristi
sche hof was, voorloopig in een
kamertje in de dragonderka
zerne ondergebracht
- Te Stolp in Pom meren is een
Rus gearresteerd onder verden
king van spionnage. Bij zijn ge
vangenneming had hij een uit
voerige indeelnig van de Pom-
mersche garnizoenen bij zich.
Hij maakte juist aanstalten via
Warschau naar Rusland terug
te keeren. Hij had ook getracht
aan Duitschland bescheiden te
verkoopen over een Fransch-
Poolsche spionnage-orgamsatic
in oostelijk Duitschland. Hij
vroeger 12.000 mark voor, maar
zijn aanbod was afgeslagen.