Anti-racismefonds blijft knelpunt Kantonrechter Witte Rozenstraat kiest toch voor een woonerf en wetenschap Wereldconferentie over geloof Hond kon zijn lol op in gloeiendhete auto Christelijke daad: afzien van de auto Blanke Zuidafrikaanse Nederduits -gereformeerden gesprek met Nederland voortzetten irn De Delftse studentenpredikant L. A. Kopmels (41) zou geen tegenstander zijn van een vergunningenstelsel voor au tobezit en autogebruik, zoals er ook woon- en bouwver gunningen bestaan en niet ie dereen een vuurwapen mag hebben. En als dat niet haal- baar is, dan moet er een stren ge eis komen voor de maxi mum-snelheid, gepaard met een verhoging van de leeftijd voor de rijbevoegdheid, een begunstiging en verbetering van het openbaar vervoer en verbod van alle autoreclame. "Want het verkeer is minstens zo erg als drugs, drank en ro ken", schrijft de predikant in "Hervormd Delft" Ds. Kopmels doelt dan niet al leen op de vele slachtoffers die het verkeer maakt, maar ook op de milieu-, energie- en gezondheidskant van het vraagstuk. "Het verkeer vormt een kruispunt van dringende kwesties, en goede politiek zal dat niet eenzijdig maar al deze aspekten erin be trekkend, aandacht geven en aanpakken" De studentenpredikant roept de Delftse hervormden op, zich niet achter de maat schappij-structurele kanten van deze zaak te verschuilen om zo hun persoonlijke ver antwoordelijkheid te ontlo pen. "Niet wachten op over heidsmaatregelen, zonder zelf het nodige bij te dragen om de narigheid te verlichten. Het zal ook van ónderen moe ten komen. Vanuit het initia tief en door het gedrag van mensen persoonlijk" Het behoort, volgens ds. Kop mels, tot het christelijke ethos van onze tijd, zoveel mogelijk af te zien van de auto. "Ik hoop nog altijd op een kerk die een principieel néé zonder ja tegen deze vorm van ver voer en verkeer laat horen en daarvan ook blijk geeft in het gedrag van haar leden, en niet alleen in hun gezindheid Want het gaat in het christe lijke geloof niet om diepzin nige of hoogdravende, maar om gans eenvoudige dingen" De paus heeft in Rome de benoeming van veertien nieuwe kardinalen plechtig afgerond door hun de rode "kardinaalsbonnet" op te zetten. De nieuwe kardinalen zijn gemiddeld 61 jaar oud. Zij komen uit acht landen in drie werelddelen. Onder hen zijn tien Europeanen, van wie zes Italianen en twee Polen. Een vijftiende kardinaal moet nog worden benoemd. De paus noemde zijn naam nog niet, maar in Rome raakt men er steeds meer van overtuigd dat deze de Litouwse bisschop Julijonas Stepanovicius 68) zal zijn. Hij wordt in de uitoefening van zijn ambt door de communistische overheid gehinderd. (1975). Het is een vervolg op de conferen tie over sociale en technologische revo luties in ónze tijd, die in 1966 in Genèvë werd gehouden en die veel stof deed opwaaien. In de afgelopen jaren zijn er tientallen consultaties met wetenschap pers over de gehele wereld geweest om de Bostonse conferentie voor te berei den. Men zal zich onder meer bezig houden met de wisselwerking tussen wetenschap en geloof, ethische gevolgtrekkingen uit ontwikkelingen op wetenschappelijk en technologisch gebied en eeïr nieuwe verwoording van christelijk-sociale ethiek met het oog op wetenschap en technologie in de toekomst. Een van de tegenstellingen die zich, naar wordt verwacht, op deze conferentie zal voordoen is het verschil in waardering - van de rol van wetenschap en techniek in Noord en Zuid. Waar in de meeste ontwikkelingsljanden yeel heil voor wel- zijn en welvaart van de bevolkingen juist wordt verwacht van ontwikkelingen in wetenschap en techniek, wordt vaak met onbegrip aangekeken tegen de zor gen van het Noorden daarover. Immers, dat waarschuwt voor een ongecontro leerde groei en toepassing op die gebie den. De gesprekken tussen de (blanke) Nederduits-ge- reformeerde Kerk in Zuid-Afrika en de Gere formeerde Kerken in Ne derland moeten worden voortgezet. Dat is een van de aanbevelingen die een achtkoppige delegatie van deze Zuidafrikaanse kerk heeft geformuleerd na gesprekken met Ne derlandse gereformeer den. Prof. dr. Johan Heyns, lid van het brede bestuur van de Zuidafri kaanse kerk, spreekt in het blad "Beeld" van afgelopen zaterdag de hoop uit, dat in het voortgaan de gesprek de Nederlandse gere formeerden ervan overtuigd kunnen worden dat de steun aan het programma van de Wereld raad van Kerken tot bestrijding van het racisme niet "christelijk verantwoord" is. Daarmee zou de weg gebaand zij n naar herstel van de formele banden tussen de twee kerken die in 1978 door de Zuidafrikaanse kerk werden verbroken. Het rapport van de delegatie is be halve naar de Gereformeerde Kerken in Nederland ook ver zonden naar de Zwitserse Fede ratie van Protestantse Kerken en de Bond van Protestanten in Duitsland, waarmee de Zuidafri kaanse kerk eveneens gesprek ken heeft gevoerd. Een andere aanbeveling van de delegatie is dat het zogeheten "Landman-rapport" grondig wordt herzien. De Nederduits- gereformeerde Kerk van Zuid- Afrika steunt op grond van dit rapport, dat de synode indertijd heeft aangenomen, het rege ringsbeleid van "aparte ontwik keling", hoewel zij op een aanbal onderdelen van dat beleid wel kritiek heeft. Prof. Heyns zegt in "Beeld", dat dit rapport, dat oorspronkelijk voor intern gebruik was bedoeld, in het buitenland veel misverstand heeft opgeroepen omdat sommi ge vooronderstellingen niet wa ren uitgewerkt. "Ook de dynami sche veranderingen in de Zuid afrikaanse maatschappij en poli tiek van de laatste tijd zijn een oorzaak dat het rapport verou derd is", aldus Heyns. Hij noemt als derde argument voor een her ziening van het rapport de nieu we inzichten die in de kerk zelf naar voren zijn gekomen na de publikatie van het document. "Wij kunnen nu niet meer dingen zeggen zoals wij dat in het begin van de jaren zeventig deden" "Veel meer nadruk zullen wij moeten leggen op de sociale ge rechtigheid en de praktische consequenties van bepaalde theologische opvattingen". Ove rigens wenste prof. Heyns dat laatste niet nader toe te lichten. Bezorgdheid In tegenstelling tot de Zuidafri kaanse blanke gereformeerden achten de Britse methodisten steun aan het omstreden fonds van de Wereldraad wel degelijk christelijk verantwoord. Op hun jaarlijkse conferentie in Londen besloten zij met aanzienlijke meerderheid, uit de algemene middelen van de kerk gelden voor dit fonds beschikbaar te bljjven stellen. De Methodisti sche Kerk is de enige kerk in En geland die het fonds uit de alge mene middelen geld verstrekt De conferentie deed ook een dringend beroep op de leden om particulier en als plaatselijke ge meente het werk van het anti-ra cismefonds mogelijk te maken. De synode van de Verenigde Pres byteriaanse Kerk in Australië, die in Melbourne bijeen was, besloot 25.000 dollar voor het Wereld raad-fonds in te zamelen. Ds. John P. Brown, voorzitter van de "commissie voor wereldzen- ding" van deze kerk en lid van het Centraal Comité van de Wereld raad, verklaarde dat deze actie een teken van bezorgdheid is over het racisme in de wereld, en met name in Australië. Het aantal racistische organisaties neemt de laatste jaren toe, aldus Brown, die eraan toevoegde dat Australië een van de landen was waarop de Zuidafrikaanse campagne tegen de Wereldraad van Kerken was gericht. De Australische kerken hebben nog geen 15.000 dollar voor het anti-racismefonds bij eengebracht, terwyl de oor spronkelijke bevolking (de "Aboriginals") en anti-apart heid sgroeperingen in dit land al zo'n 100.000 dollar aan het pro gramma overmaakten. De kerk hoopt eind dit jaar de 25.000 dol lar bijeen te hebben In het Massachusetts Institute of Techno logy bij Boston (Verenigde Staten) houdt de Wereldraad van Kerken van 12 tot 24 juli een wereldconferentie over geloof, wetenschap en toekomst. Daar zullen dan 400, door de Wereldraad uit genodigde, theologen, technologen, na tuurwetenschappers en vertegenwoor digers van nog vele andere wetenschap pelijke richtingen elkaar ontmoeten in een confrontatie tussen geloof en weten schap. Aan de conferentie gaat een jeugdontmoeting vooraf, waaraan voor al studenten zullen deelnemen. Zij zul len na hun eigen beraad ook de grote conferentie bijwonen. Uit Nederland gaan naar Boston: dr. Al- bert H. van den Heuvel, secretaris-gene raal van de Hervormde Kerk, die in zijn hoedanigheid van lid van het Centraal Comité van de Wereldraad de sectie "energie" zal voorzitten, drs. J. E. van Veen, secretaris van de hervormde Raad voor Overheid en Samenleving, dr. Har ry M. de Lange, directeur van het Insti tuut voor Normen en Waarden te Rot terdam, ir. E. J. Tuiuinga, werkzaam bij TNO voor "techniek en samenleving" dr. R. Kouwenhoven, docent in de eco nomische ethiek aan de Vrije Universi teit te Amsterdam, M. A. Laeyendekker- Thung, lector in de godsdienstsociologie te Leiden, prof. dr. H. Verheul, fysicus, hoogleraar aan de VU, en M. T. Hilhorst, die ook de jeugdconferentie zal bijwo- Voor het eerst zullen op een conferentie van de Wereldraad van Kerken verte genwoordigers van "kerk en theologie" zwaar ondervertegenwoordigd zijn, maar 25 procent van dè deelnemers komt uit die sfeer. De rest zijn natuurwe tenschappers (40 procent), sociale we tenschapsmensen (20 procent) en ande ren. De Derde Wereld zal met 100 men sen op de conferentie aanwezig zijn. Tot dit brede beraad werd besloten op de assemblee van de Wereldraad in Nairobi Vijf trappen. Kardinaal Arns, aartsbisschop van de Braziliaan se stad Sao Paulo, heeft in zijn "wekelijkse ontmoeting met de herder" een schema ontvouwd om onrecht te herkennen en te be- i strijden.Hij noemde vijf stappen: waakzaam zijn, over onrecht denken zoals Jezus Christus er over dacht, de gerechtigheid ver- i dedigen (desnoods ten koste van het eigen leven, zoals Christus ook deed), geloven dat de gerechtig heid het zal winnen (met Christus als voorbeeld) en niet bang zijn voor de gevolgen die de strijd voor de gerechtigheid kan hebben, "want Christus is met zijn volk". Kardinaal Arns staat erom bekend, in de regel geen blad voor de mond te nemen waar het gaat om bestrijding van onrecht. In 1975 schreef hij een "vastendag" voor alle rooms-katholieken in Sao Paulo uit, als protest tegen de schending van de mensenrechten door de regeringAl meermalen is hij met de dood bedreigd. Zijn bisdomblad staat al geruime tijd onder censuur. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen als predikant voor bijzondere werkzaamheden te Amsterdam (stichting "Am- stelhuizen") mevr. J. Bakhoven, kandidaat te Leiden; aangeno men naar Oenkerk (Fr.) D. J. J. Wolthuis Hoogland, naar Ter Aar E. S. Klein Kranenburg Hoevela ken, vlootpredikant te Den Hel der, die daarmee bedankte voor onder andere Woubrugge en Valkenburg (ZH), naar Dor drecht L. A. Nagtegaal Sint Pan- cras, het beroep van de classis Doetinchem tot predikant voor buitengewone werkzaamheden (geestelijk verzorger stichting "Den Ooiman" te Doetinchem) J. A. Rietberg Ommen; bedankt vopr de benoeming tot voorgan ger van de hervormde Evangeli satie te Vriezenveen J. D. Hei kamp Driedorp. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Katwijk aan Zee A. C. Kersten Den Haag-Escamp. Baptistengemeenten: aangeno men naar Drachten ("Bethel") kandidaat J. Pijpker aldaar. De Witte Rozenstraat LEIDEN - Op een vergadering van de bewoners van de Witte Rozenstraat heeft zich gister avond een felle discussie ont sponnen nadat de meeste bewoners vóór het voorstel hadden gekozen om van hun straat een "woonerf' te ma ken. Brandmeester Harte- veld, preventieman van de Leidse brandweer, waar schuwde dat zo'n woonerf voor de brandweer onaan vaardbaar is. Bewoners uit de Witte Rozenstraat konden gisteravond hun mening geven over de toekomstige in richting van hun straat. De afde ling stedebouw van de dienst Gemeentewerken had drie ver schillende ontwerpen getekend waaruit de bewoners konden kie zen. De eerste variant bestaat uit enkele eenvoudige maatregelen, zoals een paar verkeersdrempels, nieuwe bomen en verbreding van de stoepen. De tweede variant is iets ingrijpender, behalve drem pels en bomen komen er ook en kele wegversmallingen in voor om de snelheid van het autover keer te remmen. Het derde ontwerp voor de straat is het meest vergaand en kreeg de voorkeur van de meesten, maar niet van de meerderheid, van de bewoners. Het grootste aantal stemmers geeft de voorkeur aan een inrichting als "woonerf' met b(j behorende bordjes en ver keersregels. Auto's moeten stap voets gaan rijden, ook langzaam verkeer van rechts heeft voor rang op de auto en er komen geen aparte stoepen. Aan de uiteinden van de straat worden de trottoirs doorgetrokken om aan te geven dat de automobilist op het woon erf te gast is. Verder komen er vier grote bestratingsvakken, waarop plantenbakken, paaltjes, zitbanken, lantaarns, en bomen geplaatst kunnen worden. De keuze van de meeste bewoners kon niet in het minst de goedkeu ring van de aanwezige brand weerman Harteveld wegdragen. "Weet waar u aan begint", zo waarschuwde hij. "Dit is een walgelijk voorstel. Volgens lan delijke richtlijnen moet de brandweer binnen zes minuten na een brandmelding op elke plaats aanwezig kunnen zijn. In uw straat is dat absoluut niet meer mogelijk". De heer Harte veld, die zich speciaal bezighoudt met verkeerszaken van de brandweer, verweet de gemeente met een stijlloos voorstel bij de bewoners te zijn gekomen. Hij zei in een eerder stadium al ernstig bezwaar te hebben gemaakt te gen de bestemming van woonerf. Volgens de heer Hinse, die namens de afdeling stedebouw van de gemeente een toelichting gaf op de plannen, voldoet de inrichting als woonerf aan de normen van de afdeling verkeerszaken maar hanteert de Leidse brandweer strakkere normen. De uiteinde lijke beslissing over de straatin richting zal worden genomen door het college van Burgemees ter en Wethouders. Vermoedelijk zal binnen twee maanden een be gin worden gemaakt met de werkzaamheden. Een chauffeur uit Lelystad liet tijdens een zomers dagje in Katwijk zijn hond achter in de auto, terwijl hij zelf aan zee zat. "Ik houd helemaal niet van de zee, maar mijn vrouw wel" verontschuldigde hij zich gisteren tegenover kan tonrechter V,an Dijke. Zat de man niet voor zijn plezier aan zee, de hond zat zeker niet voor zijn plezier in de auto. Na ruim vier uur hoorden poli- tie-agenten zijn geblaf en troffen de hond zeer snel hij gend aan in de auto die op dat moment in de volle zon stond en waarin zich een tempera tuur van 48 graden Celcius had ontwikkeld. Ze namen het dier mee naar het politie bureau om hem wat op ver haal te laten komen. De man uit Lelystad erkende gisteren dat zijn hond het niet plezierig moet hebben gehad, maar hij maakte hevig be zwaar tegen de beschuldiging van dierenmishandeling. "Daarvoor heb ik teveel die ren in huis", zei hij, en somde op: drie katten waarvan er één van zijn schoonmoeder was die twee weken terug is over leden (de schoonmoeder), drie vogels en een cavia die vorige week het leven heeft gelaten. Hij had zich wel degelijk be kommerd om het lot van zijn hond, vertelde hij. Het dier mocht niet op het strand en kon ook niet op de camping blijven, zodat hij op zoek is gegaan naar een hondepen sion. Hij heeft een uur lang gezocht en niet gevonden en heeft hem toen maar in de au to gelaten die hij onder een boom heeft geparkeerd. Daarna heeft hij nog enkele keren water bij het beest ge bracht. "Ik heb zelf ook vaak genoeg in zo'n hitte gezeten", zei hij: "En mijn hond hijgt erg snel. Goed, hij zal het wel warm gehad hebben, maar wat de politie gedaan heeft vind ik wel erg vreemd. Ze hebben mijn auto open gebroken en hem onbeheerd achtergela ten. Gelukkig heeft iemand die onbekend wil blijven mijn rijbewijs en andere papieren keurig weer naar me terugge stuurd, nadat hij het geld uit mijn portefeuille had ge haald". De politie verklaarde overigens dat één van de por tieren niet op slot zat. De kan tonrechter legde een boete op van 200 gulden, waarvan de helft voorwaardelijk. Een vrachtwagenchauffeur en de directeur van het betref fende transportbedrijf kregen ieder een boete van 250 gul den waarvan 175 gulden voorwaardelijk, omdat een achtwielige vrachtwagen zwaar overbeladen was ge weest. Er mag 17.740 kilo in een wagen van het type waar om het ging, maar er zat 30.640 kilo zand in. De ruim zeventig procent overbela- ding is te verklaren uit het feit dat het zand nat was; even veel droog zand, dat de chauf feur daarvoor nog gereden had, weegt veel minder. Officier van justitie mr. De Waardt zei dat de chauffeur had moeten merken dat zijn lading zoveel zwaarder was en dat hij hiermee bij het remmen een goede kans had gemaakt om door te schuiven. De directeur werd een juri disch verwijt gemaakt. Diens advocaat zei nog dat dergelij ke vrachtauto's in België wel 27 ton aan lading mogen heb ben, dat het bedrijf er geen enkel belang bij heeft om de bak zo vol mogelijk te laden omdat het per vracht betaald wordt en dat er met de laders was afgesproken dat er zo min mogelijk nat zand zou worden geladen, maar het mocht niet baten. Rechter Van Dijke legde de bovengenoemde boetes op. Een andere verdachte was in een bocht in de provinciale weg 20 in Leiderdorp met zijn auto rechtdoor gereden en had zodoende een hek ge ramd. Zelf verklaarde hij dat zijn remmen ineens niet meer werkten, maar de officier van justitie dacht dat het meer iets met drankgebruik te maken had. De verdachte had ten minste daarna acht uur niet mogen rijden van de politie. Maar ook deugden de rem men van zijn auto niet en wa ren drie van de vier banden glad. Rechter Van Dijke legde 300 gulden boete op en een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor negen maanden met een proeftijd van twee jaar. MARGA WUIS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 10