'Ik kies de nummers die in de sfeer van de avond passen' Waarom Hans Jacobs mag blijven Werkteater: leuk voor de kinderen (^y^vandaag toegeücht Don McLean na optreden in Leiden: VARA-LEIDING KIEST VOOR VREDE BINNENSHUIS VRIJDAG 29 JUNI 1979 RADIO - TV - KUNST Don McLean, de Amerikaanse folkzan- ger, is in ons land erg populair. De in 1945 te New York geboren zanger begon op 18-jarige leeftijd met gitaar en banjo Amerika rond te trekken. Zijn eerste elpee Tapestry was aanvankelijk geen geweldig succes, omdat de muziek wat moeilijk in het gehoor lag. De interna tionale doorbraak van MacLean kwam eind 1971, na het uitkomen van zijn tweede elpee American Pie. muziekwereld terug. Gestimuleerd door vrienden kreeg hij toch de smaak weer te pakken en keerde terug met nummers als And I love you So en Vin cent. Deze week was Don McLean in ons land voor een eenmalig optreden in Leiden ter gelegenheid van het lustrum van de studentenvereniging Minerva. Naast bekende, oude nummers bracht McLean ook veel songs van zijn laatste elpee Prime Time. Vlak voor zijn te rugkeer naar Amerika hadden wij een gesprek met hem. SCHEVENINGEN (GPD) - Don McLean zit al te wachten in de foyer van het Scheveningse Kur- haus, onderuitgezakt in een stoel en gekleed in zijn favoriete spijkerpak. Hij verontschuldigt zich voor het feit dat hij moe is en daardoor wat mat over komt. ,Jk sta op het punt terug te keren naar Amerika, want ik ben spe ciaal voor het concert in Leiden naar Europa gekomen. In 1978 ben ik in zo'n 100 steden geweest, verspreid over de hele wereld en heb ik mijn eigen land wat ver waarloosd. Daarom concentreer ik me dit jaar meer op Amerika, want ik wil ook niet te snel achter elkaar in dezelfde steden optre den. Er moet een zekere progressie in je muziek zijn, je moet weer wat nieuws kunnen bren gen". Don McLean heeft dan ook een zeer uitgebreid repertoire tot zijn be schikking. Hij kan voor de sa menstelling van zijn programma een keus maken uit ruim 80 songs van eigen hand en daarnaast be heerst hij zo'n 1500 andere num mers. Zijn optreden kan dus ge heel worden afgestemd op de smaak van zijn publiek op een bepaald moment. „Ik begin met een bepaald nummer of met iets dat het publiek voor stelt. En dan kies ik nummers die passen in de sfeer van die avond. Bepaalde nummers zoals Ameri can Pie of Vincent speel ik altijd. De rest hangt af van mijn stem ming en die van het publiek". Hoewel Don McLean al ruim 18 jaar optreedt, ontbreekt het hem niet nodig, ik geef iets van mezelf en hoop dat zij iets teruggeven. Er moet een wisselwerking tot stand komen tussen het publiek en mij: hoe meer zij van mijn optreden genieten, hoe liever het mij Er is een tijd geweest dat Don McLean het allemaal niet meer aankon en zich uit de muziekwe reld moest terugtrekken. Nu is hij volgens zijn zeggen veel meer be stand tegen de druk en kan hij alles aardig in de hand houden. Hij houdt heel bewust zijn privé- en zakenleven gescheiden en trekt zich geregeld terug op zijn Amerikaanse farm om zich te ontspannen. Geld is voor McLean niet zo be langrijk. „Ach, geld maakt dat je leuke dingen kunt zien en van je vrijheid kunt genieten. Maar je moet het wel in de hand houden, anders word je gauw gemakzuch tig en laat je je te veel door geld beheersen. Ik geef vaak aan lief dadige instellingen of ik laat me contracteren voor concerten met een charitatief doel" Don McLean: liefst in kleinere plaatsen Bevredigend aan de nodige motivatie. Het lou ter drijven op vakmanschap wijst hij af, hij wil zichzelf volkomen geven en een dusdanig contact met zijn publiek tot stand bren gen, dat zijn gevoelens overko men en worden begrepen. .Optreden is zeker geen verplich ting voor mij. Als ik me niet op mijn gemak voel, zoek ik naar de oorzaak en probeer via mijn mu ziek een oplossing te vinden. Elk optreden kost me een hoop ener gie, maar ik heb een bepaalde kracht die me voortdrijft. Het is niet alleen een kwestie van tech niek, de juiste noten zingen of de goede gitaarakkoorden aanslaan. Je moet ook je gevoel in muziek leggen, zodat het geheel tot leven komt. Ik probeer vaak door nummers anders te zingen of te fraseren een nog beter effect te krijgen" „Het is een uitdaging niet alleen technisch alles goed te laten ver lopen, maar ook mijn woorden en gevoelens te laten overkomen en iets van mezelf te geven" Risico's McLean kan met zijn songs een heel scala van gevoelens oproe pen. Naast scherpe, kritische tek sten heeft hij ook heel poëtische nummers op zijn repertoire staan en ook ernstige en vrolijke folk songs. ,Wil je je staande houden in dit vak, dan is vakmanschap alleen niet genoeg. Je moet soms risico's durven nemen. Ik heb geen vaste formule waarmee ik componeer. Mijn songs kunnen erg verschil lend uitvallen, anders dan het publiek verwacht. Toch heb ik communicatie met het publiek Don McLean is nu al verschillende malen in ons land geweest. Wat is zijn mening over het Nederland se publiek? „Ik houd van het Ne derlandse publiek, de mensen komen elke keer in grote getale luisteren. Toch speel ik het liefst niet alleen in Amsterdam, maar ook in de wat kleinere steden en dorpen, om zoveel mogelijk men sen te bereiken. Ik weet dat sommige artiesten daar niets voor voelen en zich op de grote steden concentreren. Ik vind het juist erg bevredigend in kleine plaatsen op te treden, omdat de mensen daar zo'n dankbaar publiek LEIDEN - Er komt natuurlijk ook in de artistieke ontwik keling van het 'Werkteater' een dag, dat men door een be paald theaterproject de eigen achterban van zich ver vreemdt. Op dat moment zal eindelijk een scala van kriti sche kanttekeningen ge plaatst kunnen worden bij een voorstelling, die aan be paalde minimale eisen niet voldeed. Tot op dat ogenblik is het voor een evenwichtig oordelend recensent onmogelijk iets ge fundeerd negatiefs over de activiteiten van het 'Werktea ter' te schrijven. Dit bleek gis termiddag overduidelijk, toen Rense Royaards, Hans Man in 't Veld, Olga Zuider- hoek, Daria Mohr en Frank Groothof een kinderproduk- tie in de circustent brachten. Hoewel de kindervoorstellin gen van het 'Werkteater' me beslist veel minder boeien dan de 'normale' voorstellin gen en men zich bij het kijken naar 'Welterusten' niet kan onttrekken aan de indruk, dat acteurs en actrices er veel minder in kwijt kunnen; blijft overeind, dat in het genre een zeer bewonderenswaardige acteerprestatie wordt gele verd. Inhoudelijk lijkt er niet zoveel zinvols over deze produktie te schrijven, omdat het script vrij willekeurig tot stand lijkt gekomen. Het gegeven van een meisje, dat in bed wat griezelige figuren ontmoet, als gevolg van een droom, zal een schokkende dramatische ontwikkeling worden gekwalificeerd. Doordat de strekking bewust wat eenvoudig is gehouden, wordt de toegankelijkheid van het kinderstuk voor de, de kinderen begeleidende, ouders tot een minimum te ruggebracht. Toch waren er ook in dit toneelstuk een paar fragmenten, die bijzonder aanspraken. In de eerste plaats natuurlijk de i waarop Hans Man in 't Veld met verbluffende snelheid een sprookje aan zijn dochter tje Elsje (Olga) vertelde. Voorts de dialogen tussen de 'professor' en 'Meneer Jules' (Rense en Frank), die zeer oorspronkelijk overkomen. Opvallend was voorts de aan dachtige manier, waarop Cas Enklaar en Marja Kok de ver richtingen van hun collega's, tussen de laaier.d-enthou- siaste kinderen gezeten, ga desloegen. Als het stuk al niet talloze malen in even zovele Nederlandse steden was ge speeld, zou de argeloze be zoeker hieruit kunnen aflei den, dat aan de interesse van genoemd duo een evaluatie na afloop ten grondslag lag. BERT KOEKEBAKKER HILVERSUM (GPD) - De VARA moest kiezen tussen Haagsche Kringen en Hans Jacobs, en het is Jacobs geworden. Haagsche Kringen, zoals het vier jaar heeft bestaan, komt niet meer terug. Als de eerstvolgende uitzending plaatsvindt, op 12 oktober, is de voornaamste gelijkenis met het smaakmakende verleden van het programma gelegen in de naam van Hans Jacobs op de titelrol en de entourage van de zeer Haagse Pulchri Studio. "Haagsche Kringen, bestaande uit mede werkers die het programma er allemaal wel eventjes bij deden, terwijl twee van de vier redacteuren niet in VARA-dienst wa ren, was binnen de VARA een eiland, en het werd terecht door de redactie van Va- ravisie als een "Fremdkörper" be schouwd", is de best denkbare tekening van de atmosfeer waarin het besluit om Hans Jacobs, tegen de wensen van de Haagsche Kringen-redactie in, als eindre dacteur te handhaven genomen werd. Om Haagsche Kringen, en vooral het succes van Haagsche Kringen bij Varavisie te kunnen inlijven, moesten Joop van Tijn, Harry van Wijnen en Koos Postema ver dwijnen. Sinds dit drietal het vertrek van Jacobs als eindredacteur aan hun aanblij ven als Haagsche Kringen-redactie had verbonden, stond vrijwel niets de wensen van Varavisie nog in de weg. Slechts de goedkeuring van VARA-omroepsecreta- ris Herman van Wijk was nog nodig. Het bovenstaande citaat is afkomstig uit een notitie van Hans Jacobs en de toekomsti ge VARA-ster Jan Tromp. Een opmerke lijke notitie, die hoewel gedateerd op 19 juni, en daarom ruim een week ouder dan het besluit om Jacobs voor de vorm als eindredacteur van Haagsche Kringen te laten zitten, ten aanzien van de beschrij ving van Haagsche Kringen geheel in de verleden tijd is gesteld. Van Tijn, Van Wijnen en Postema moesten toen nog la ten weten dat zij het volgende seizoen Haagsche Kringen vanuit de huiskamer zouden gaan volgen. Ook om een andere reden is het een opmer kelijk stuk. Het woord journalistiek komt er nauwelijks in voor. Eén keer, om de greep van de VARA op het politieke ge beuren in den lande te benadrukken, en één keer om de carrière van Jacobs te markeren. In relatie tot de opzet van de formule van Haagsche Kringen, zoals het was en zoals het zal worden, komt de jour nalistiek niet voor. Politiek Dat hoeft ook niet, want Haagsche Kringen wordt volgend jaar een "politiek pro gramma". Niet meer de "onparlementaire salon", die het politieke landsgebeuren relativerend laat passeren, maar een ge wone politieke uitzending. "Het lijkt ons niet verstandig na vier jaar niets aan de formule van Haagsche Kringen te wijzi gen. Met een succesvolle formule is uiter aard de nodige voorzichtigheid geboden, maar we moeten oog hebben voor het feit dat sommige vormen en/of onderdelen gewoon verslijten en dat Haagsche Krin gen, hoe aantrekkelijk ook, in de loop der jaren vaak een onderonsje werd tussen journalist en politicus", aldus de notitie van Jacobs en Tromp. lYomp mocht het afgelopen toe in Haagsche Kringen invallen, maar Jacobs is als medebedenker van het pro gramma en als eindredacteur sinds het eerste uur, volledig verantwoordelijk ge weest voor zowel de onderonsjes met de politici als de afstand tussen Varavisie en Haagsche Kringen. Jacobs werd door Van Wijnen (met Jacobs de geestelijke vader), Van Tijn en Postema echter niet aan de kant gezet omdat hij wat anders met het programma wilde, maar omdat hij meer in de weg liep als het gevolg van het niet nakomen van afspraken dan werkelijk als eindredacteur fungeerde. Voor Varavisie was het echter van levens belang om Jacobs als eindredacteur te la ten zitten. Sinds de Vara visie-redactie Ja cobs in oktober vorig jaar redde van een dreigende ontheffing van al zijn functies door het VARA-bestuur, is hij meer een marionet van de redactie, dan de eindre dacteur van een programma. Er is ook nooit een poging gedaan om Jacobs met de opstandige Haagsche Kringen-redactie te verzoeken. Een politieke redactie (met de bovenge noemde Jan Tromp als coördinator) is een oude wens van de VARA, maar Haagsche Kringen moest om zeep worden geholpen, om haar Van de grond te krijgen. Deze po litieke redactie, met naast Tromp nog Paul Witteman en Joris van den Berg, wordt de belangrijkste redactie van de VARA. "Het feit dat de VARA nu een poli tieke redactie bezit mag best een buiten kansje worden genoemd, dat ons - mits goed gebruikt - in een comfortabele posi tie plaatst ten opzichte van andere omroe pen. Alleen de voorwaarde is dan wel dat die politieke redactie de kans krijgt de continuiteit en de consistentie in alle be richtgeving als eerst verantwoordelijke te bewaken". Om verbetering in de situatie te brengen wordt Jacobs geheel vrijgemaakt van zijn talrijke beslommeringen, om zich te kun nen wijden aan het toekomstige tweespan Haagsche Kringen - Varavisie. Daarmee redt Van Wijk de vrede binnenshuis, en wordt er voor het eerst sinds jaren een VAR A-rel voorkomen. En hij maakt tege lijk een keuze tussen een goed VARA- programma en een goede onderlinge ver standhouding bij die omroep. EVERT VAN TIJN NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.50 - Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Zo vader, zo zoon (NCRV) 19.30 - Gudrun, de orca van Harderwijk (NCRV) 20.20 - Lucy en Mr. Mooney (NCRV) 20.45 - 150 jaar K M. A. (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Albert de Klerk, organist, tv-portret (NCRV) 22.35 - Avondsluiting langs Kerkepad (NCRV) 22.45 - Praten met de minister-president (NCRV) 23.00 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 ca. 15.10 Tour de France (NOS) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Tour de France (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Cijfers en Letters (KRO) 19.25 - De Barry Hughes Kwis (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20 27 - Taxi. vier tv-films (KRO) 21.15 - Sylvia, muziekprogramma (KRO) 22.00 - Brandpunt (KRO) 22.35 - Tocht door de middeleeuwen (KRO) 23.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regon. progr.: NDR: 19.00 Sport. 19.30 Actui. 19.45 Kleuterprogr. 19.55 Oh, dieser Vater, tv-sene. 20.25 Region. magaz. 20.59 Progr.-overz. WDR: 19.00 Frem- der, woher kommst Du?, tv-serie. 20.15 Actui.). 21.00 Journ. 21.15 Aus dem Leben einer Arztin, speelfilm. 23.00 Economisch ma gaz. 23.30 Actual, met reportage. 24.00 Sport. 0.25 Der Chef, mis- daaeserie. 1.10 Journ. DUITSLAND II 18.00 Journ. 18.10 Serie reporta ges. 18.40 Actual, en muz. 19.20 Der singende Pfeil, western. 20.00 Journ. 20.30 Reportages. 21.15 Derrick, misdaadserie. 22.15 Amu- sementsprogr. 23.00 Actual. 23.20 Cultureel magaz. 0.05 Arsen und Spitzenhaubchen, speelfilm, speelfilm. 1.55 Journ. DUITSLAND III WDR Das Geheimnis der weissen Mas- ken. tv-serie. 20.55 Journal 3. 21.00 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS NET 1 18.45 Kinderserie. 18.50 Kleuter progr. 19.05 Informatief progT. 19.37 Meded. en Morgen. 19 45 Nws. 20.10 Weerber. 20.15 Een ro mantische Engelse, speelfilm. 22.05 Literair magaz. 22.55 Regisseur Rudolf Jug ert maakte vorig jaar met Heinz Ruhmann een televisiefilm die de KRO-televisie vanavond onder de titel ''Heinz Ruhmann: Taxi" uitzendt. Heinz Ruhmann speelt in deze film 4 verschillende taxichauffeurs. Opnamen werden gemaakt in Engeland (o.a. in de Shakespeare- stad Startford on Avon), Parijs en Amsterdam. Medespelers zijn Louise Martini, Cornelia Froboess, Ursula Dirichs en Alexander Hegarth (Nederland 2, 2027 uur). In de televisie-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt vanavond aandacht besteed aan het moeizame proces bij het adopteren van buitenlandse kinderen. De KRO geeft voorts nieuws over de economische top in Tokio, heeft een interview met dr. HJ. Witteveen, voormalig topman van het Internationaal Monetair Fonds en laat enkele beelden zien van de opnamen voor de nieuwe reeks afleveringen van ,X>agboek van een Herdershond" (Neder land 2,22.00 uur). Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan gaf de Koninklijke Militaire Kapel o.l.v. kapitein-directeur Jan van Ossenbruggen een gala-concert in de Houtrusthallen in Den Haag. Op de NCRV-televisie is dit gevarieerde muzikale programma vanavond te zien. Samen met de Koninklijke Militaire Kapel treden op: Rhoda Scott en het trio Louis van Dijk met Louis van Dijk (piano), John Engels (drums), Jacques Schols (bas), Ack van Rooyen (trompet) en Her man Schoonderwalt (saxofoon). (Nederland 120.40 uur). VRIJDAG 29 JUNI HILVERSUM I (NOS: Ieder heel uur nws KRO: Echo. 18.21 (S) En zo hoort het ook!. 18.58 Marktberichten i.s.m. KNBTB. 19.02 (S) Punt uit 19.55. Overweging. 20.03 (S) Van oud zeer tot zeer oud. 21.02 (S) Nine o'clock Jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen. VPRO 0 02 (S) Pers ontmoet auto riteit. 0.30 (S) De nationale tijd geest. 1.02 (S) Het VPRO nacht- concert I. 130 (S) Het VPRO nachtconcert II. 2.02 (S) Werken in de nacht. HILVERSUM n OVERHEIDSVOORL.: 18 40 De Nederlandse Antillen. P.P.: 18.50 Uitzending van het GPV VOO 19.00 Veronica Sport. NOS: 20 00 (S) Europees concertpodium; klassieke- en hedendaagse muz. ca. 23,00 Hoor, ik hoor wat jij niet hoort, cultureel progr. (ca. 23.00 HILVERSUM III (NOS. Ieder heel uur nws NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Na tionale Hitparade. 19.02 (S) De Rock en Roll Methode VPRO 20.02 (S) Oorkussen. 21.30 (S) Black Star Liner. 22.30-24.00 (S) De Suite. ZATERDAG 30 JUNI HILVERSUM I VARA 7.03 (S) Hallo hier Hilver sum! (8.03 Dingen van de dag.) 9 30 (St ZI a la creme 11.02 (S) De VA RA feliciteert 12.03 (S) Tussen start en finish. 13.03 (S) Wegens vakantie gesloten. 14.02 (S) Voor beschouwing Tour de France (NOS). 14.05 (S) Wegens vakantie gesloten, vervolg. NOS: 15.02 (S) Radio Tour de FYance./ HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gym. 7.20 (S) Tros - binnenkort. 7.30 Nws. 7.36 Aktua. (8.00 Nws.) 8.30 Nws 8.36 (S) Kieskeurig, con- sum.voorlichting 9 00 Gym VOOR de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Kom er maar eens bij. 10.30 Cou lissen. 11.30 Aktua-sport. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12 36 Aktua. 13.00 Nws. 13.11 Onder de mensen 14 00 Sport na sport 14.30 Kernpunt. 15.30 Kinderbalie. 16.00 Denkend aan Holland. 17 24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Aktua. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Popfrisser. 9.03 (S) Happy Sound 10.03 (S) Popsta tion. 11.03 (S) Op stap. 12.03 (S) Los vast. (Van 13.30-14 00 De lach ofik schiet show.) 14 03 (S) NCRV-Za- tcrdagmiddag. (Tussen 17.30-18 00 Sportuitslagen.) HILVERSUM IV AVROO 7 00 Nws. 7 02 (S) Op een klein stationnetje, 's morgens m de vroegte. 8.00 (S) Klassiek met Ca roline 9.00 Nws. 9.02 (S) Concerto Mattinale. 11.00 (S) Familie- plaatje. 11 45 (S) AVRO's Platen- publieksprijs. 12.00 Nws. 12.02 AVRO-tema. 12.15 (S) F groot aan de lopende band. 13.00 Opera met 14.00 Nws. 14 02 (S) AVRO s Platenpubheksprijs 14 7 [n gevar. bezetting. 16.00 Richting. 16.20 (S) Jazz spectrum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5