Groot geluk dat ik tweetalig ben Advocaat helpt aardige boef Mickey Mouse zag Abraham Films deze week Michael Lonsdalede superboef in "Moonraker "Halloween": een avondje griezelen Moord als kijkspel VRIJDAG 29 JUNI 1979 FILM PAGINA 17 AVORIAZ - Volgende maand gaat Moonraker in Neder landse première: de elfde James Bond-film. Dat er een hoop spektakel vertoond zal worden en dat Roger Moore als Agent 007 zich daar zwierig doorheen zal bewegen, zal nauwelijks een verrassing blijken. Daar plegen de door gewinterde Bond-fabrikanten (producent Albert Broccoli en regisseur Lewis Gilbert) de beproefde formule te strikt voor te hanteren. De enige echte verrassing die James Bond-films kunnen opleverenzit meestal in de wijze waarop het meestal op zichzelf eveneens vas tomlijnde karakter van de grote schurk zal worden ingevuld door doorgaans betere acteurs dan Roger Moore. Nadat Bond in het verleden legendarische super schurken tegenover zich kreeg als Gert Frobe, Donald Pleasance, Christopher Lee en Curd Jürgens zal de superheld in Moonraker zijn krachten moeten meten met de Franse acteur Michael Lons dale. Lonsdale is een acteur met een dubbele faam. Een karakterspe ler die al drie keer in films van Truffaut heeft gespeeld en drie keer onder regie van Losey en verder te zien is geweest in mar kante rollen in films van Zinne- man (Day of the Jackal), Costa- Gavras (Section Speciale) en J. Lee Thompson (The Passage). Maar meer van zijn tijd (als hij niet schildert, hij had dit voorjaar een grote expositie in Parijs) en acteertalent stelde Lonsdale in dienst van Franse avant-gardis- ten en debuterende cineasten, in wier capaciteiten hij een bijzon der vertrouwen stelde. Terwijl Roger Moore de voor Moonraker geleverde inspannin gen dermate zijn opgebroken dat hij aankondigde nooit meer Ja mes Bond te willen spelen, ziet Michael Lonsdale monter op de afgelopen produktie terug. Lonsdale: „Maar ik mocht het dus wel een stuk kalmer aan doen en ik heb er zelfs nauwelijks voor hoeven te reizen. Ik speel Hugo Drax, een crimineel genie met zeer snode plannen. Een boos aardige kamergeleerde, die ook vrijwel letterlijk zijn neus niet buiten de deur steekt. Ik word weliswaar verondersteld me op zeker moment in Zuid-Amerika op te houden, maar niet op straat of in de jungle. Drax is alleen te zien in het binnenste van een Maya-pyramide, waarin hij zijn hoofdkwartier gevestigd heeft. En dat zijn dus allemaal studio opnamen geweest. Parijs niet hoefde te verlaten. De verste plaats waar ik voor Moon raker heen ben geweest, was Ve netië. Vooreen heel kort scènetje. „En dan zijn er scènes die spelen in Arizona, in het huis van Drax, er gens in de woestyn. Het is een kasteel dat steen voor steen in Frankrijk heet te zijn afgebroken en in Amerika weer opgebouwd, compleet met overgeplant woud. Daar wordt James Bond geïnvi teerd voor een fazantenjacht door Drax, die hoopt de Britse geheim agent te kunnen strikken voor hulp bij het lanceren van ruimte- satelieten. Nou, dat was ook makkelijk- die opnamen in het Amerikaanse woud werden 80 kilometer buiten Parijs opgeno men. Dat dertiende-eeuwse kas teel staat gewoon in Vaux Le Vi- comte... „Het was ook niet zo'n moeilijke rol voor mij. Ik heb al ooit erg veel kasteelheren te spelen gekregen. Laatst nog, in Les Oeufs Brouil- lés, van Joèl St. Denis, was ik een Franse president, gek op roereie ren. En in Section Speciale was ik een eerste minister. In Caravan to Vaccares, speelde ik een hertog. Kortom, ik heb aardig wat erva ring met heren van gewicht. Ik moet hoognodig mijn rollen beter gaan selecteren". - Ik begrijp dat u een evenwicht nastreeft tussen rollen in uitge sproken commerciële produk- ties en rollen in zuivere art-films voor een veel kleiner publiek. „Films als die van Marguerite Du- ras of Jean Eustache, bedoel je. Daar kan ik dan meer van mijn acteervermogens in stoppen, omdat het veel subtieler is. Expe rimenten als Une Sale Histoire, van Eustache, daar vind ik het belangrijk van dat ze gebeuren. Een soort laboratoriumcinema. Een acteur moet, geloof ik, zo veel mogelijk verschillende din gen proberen te doen. Dat is wat me vooral zo bevalt aan Engelse acteurs. Die zie je de ene dag een koning spelen en de andere dag een man uit de straat. „In Frankrijk proberen ze je veel meer in één hoek te houden... Ik speelde er te vaak sinistere, ijs koude kerels die perfect in het pak staken. Maar nu ga ik bin nenkort misschien een dronken schrijver spelen. Een complete hippie, in een film van Bral, een jongen die nog maar één film ge maakt heeft en die was niet zo heel goed. Maar het hij me nu heeft aangeboden, is veelbelovend... Ik had bijna nog in een Nederlandse film meege speeld, vorig jaar. Mysteries, van hoe heet ie ook al weer, De Lus- sanet ja. Maar ik kon me er helaas niet voor vnjmaken. Het is bij de huidige malaise in dc Franse filmindustrie wel een groot geluk voor mij dat ik twee talig ben. Daardoor ben ik niet volledig afhankelijk van de Fran- ar het aantal films jaarlijks verder wordt ingekrom pen. Ik loop voortdurend tegen mijn collega's te roepen: zorg dat je Engels leert! Weinig Franse ac teurs spreken er een andere taal bij. Het is ook erg moeilijk voor Fransen om Engels te leren. Zelfs Gérard Depardieu heeft het ge probeerd, maar is weinig verder gekomen dan een paar simpele zinnetjes. In Ferren's Bye Bye Monkey moest hy eigenlijk En gels spreken, maar hij kreeg het niet voor elkaar en daarom loopt hij nu aldoor op dat fluitje te bla- „Je ziet relatief vaker Franse ac teurs in Italiaanfee films, maar meestal spreken ze ook al geen Italiaans en dus moeten ze wor den gedubbed. Het omgekeerde doet zich ook voor van Ma- stroianni in een Franse film hoor je evenmin zijn eigen stem. Maar al wordt er nog zo knap gedub bed, voor een acteur is dat toch een kunstgreep die je verhindert optimaal te presteren... Ja, ik kan dat allemaal makkelijk zeggen, want dat ik tweetalig ben is voor mij geen verdienste. Ik ben in Franknjk geboren, heb nog enige tijd in Marokko gewoond als kind en verhuisde op mijn twaalfde naar Engeland. Mijn moeder was Frans, mijn vader was Engels, een beroepsmilitair". - U staat ook nog regelmatig op de planken. „Twee jaar geleden stond ik in Chers Oiseaux van Jean Anouilh, dat heeft een jaar gelopen. Vorige winter deed ik Eden Cinema, van Duras. Met Madeline Renaud en Bulle Ogier..." - Is er veel verschil tussen het spe len in een film van Duras en een toneelstuk van Duras. „Het is vrijwel hetzelfde. Ik heb ge speeld in de films Détruire-dit- Elle, II est Jaune, Le Soleil en In dia Song, die Duras dus zelf gere gisseerd heeft. De twee Duras- stukken die ik op het toneel heb gedaan, werden beide geregis seerd door Claude Regy. Die re gisseert niet veel, maar wel iets anders dan Duras, alhoewel ze erg tevreden is over zijn opvat tingen... We hadden met Regy bijna ook India Song op de plan ken gebracht, maar het bleek uit eindelijk toch niet goed mogelijk met al die uitgesponnen conver saties". - Hoe regisseert Duras? Soms krijg je de indruk dat ze eigen lijk nauwelijks regisseert. „Het is bij haar ook minder een kwestie van regisseren, dan wel een bepaalde atmosfeer. Ze zegt zelf ook dat ze geen regisseuse is, maar schrijf ster. Ze heeft taal en daar wil ze beelden bij. Een meer intellec tuele opvatting van film. Ze is een grote persoonlykheid... India Song was betrekkelijk simpel voor ons om te spelen, omdat we dus niets hoefden te zeggen, al leen maar zo'n beetje langzaam voortbewegen. Marguerite kon daar gewoon de banden voor gebruiken van het oorspronkelijke radio-spel. Al leen de stem van Delphine Sey- rig, die aan het hoorspel niet had meegedaan, moest worden inge past. Maar de hele rest, compleet met de schreeuwen en die prach tige muziek, dat lag allemaal kant en klaar". - Zo'n film als Moonraker, vindt u dat nou echt leuk om te doen. Of is zoiets alleen maar lucra tief. „Nee, dat vond ik echt leuk. Ik zei al, je moet als acteur zo veel mo gelijk verschillende dingen doen. En het werken aan Moonraker was ontzettend plezierig. De crew was sympathiek, Roger Moore is een vreselijk bescheiden kerel, niks geen allures of zo. Er werd prettig gewerkt, zonder noe menswaardige complicaties. Vijf maanden moeten samenwerken, zonder nagenoeg een dag te stop pen en dan een goede sfeer weten te bewaren, dat wil toch wel iets zeggen over het professionalisme waarmee zo'n productie tot stand wordt gebracht. Dat heb ik bij Franse produkties van een paar weken wel eens heel anders mee gemaakt... Bij een andere internationale su- perproduktie, die ik vorig jaar gedaan heb, verliep het net zo soepel. The Passage. Dezelfde professionele opvattingen, al hoewel daar het werken ietsje minder makkelijk was, omdat er in meerdere mate écht moest worden geacteerd. De karakters waren wat dieper. En toen ben ik erg onder de indruk gekomen van Malcolm McDowelL Hij is werkelijk iemand! Een verruk kelijk acteur! Mijn rol in The Pas sage was overigens niet zo groot- een man uit het Baskische verzet die in handen valt van Malcolm McDowell, die voor een SS-offi- cier moest doorgaan. En die mar telt me en maakt ragout van mijn afgehakte vingers. Toen hebben we een hoop pret gehad". PI ETER VAN LIEROP^ Lachfilm met onwaarschijnlijkheden Een advocaat met linkse sympa thieën gaat op bezoek bij een ter dood veroordeelde boef met een voorkeur voor rechts. Dit speelt zich af tegen de achtergrond van de meirevolutie in Frankrijk an no 1968. Een mooi gegeven voor een film. In dit geval een komische. Met alle „Haastige spoed is zelden goed"; regie: Gérard Oury; hoofdrollen: Pierre Richard en Victor La- noux; EURO 1 en 2; alle leeftij den. onwaarschijnlijkheden die dit genre meestal sieren. Van Victor Lanoux zijn wel wat subtielere rollen te zien geweest. Het is duidelijk dat hij in deze film Pierre Richard, een nogal overdreven acterend creatuur, partij moet geven. Daardoor is de boevenrol die Lanoux ten beste geeft wat Bud Spencer-achtig geworden: de sterke boef met de blanke inborst. Richard daartegenover is het proto type van wat in noordelijker stre ken voor Fransman moet door gaan. Druk pratend, zeer behulp zaam bij het van de wal in de sloot helpen, maar vooral zeer aange dikt. Vermoeiend een beetje. Toch is over het algemeen "Haasti ge spoed enz." een amusante film, die menigeen een aantal ogenblikken van ongecompli ceerd genoegen zal bezorgen. Dat de meirevolutie er met de haren is bijgesleept, zal eenieder dui delijk zijn. Voor het verhaal was het niet nodig geweest. Want een onhandige ad vocaat die zich inde nesten werkt door tegen wil en dank de ontsnapte boef te bege leiden, is al leuk genoeg op zich. Op deze manier wordt het feit van de meirevolutie in een wat al te lichtvoetig kader geplaatst, waardoor de toeschouwer een verkeerd beeld krijgt voorge schoteld. Zo leuk en amusant als het er in de film toegaat, met pia nospelende studenten temidden van vechtende kameraden, was het in werkelijkheid niet. Maar wanneer men daar niet al te zwaar aan tilt blijft er een heel grappige geschiedenis over met hier en daar zelfs bijzonder komische scènes. ANNEMIEK RUYGROK Wanneer u één dezer dagen zin heeft om eens een avondje echt te griezelen, dan moet u beslist eens gaan kijken naar "Halloween". Deze Amerikaanse horrorfilm is ongetwijfeld één van de hoog standjes op dit gebied. U dient echter wel enkele brute scènes op te koop toe te nemen, want die schijnen er tegenwoordig bij te horen. Halloween (De nacht van de mas kers), regie: John Carpenter, hoofdrollen: Donald Pleasence, Jamie Lee Curtis, Nancy Loom- is, theater: EURO, leeftijd: 16 jaar. Halloween is het 'feest' dat elk jaar in Amerika wordt gevierd aan de vooravond van Allerheiligen. Men pleegt dan allerlei griezelige maskers op te doen, en de klein tjes wordt verteld dat ze die avond moeten uitkijken voor de 'boeman'. In de thriller 'Hallo- ween' verschijnt die boeman echt, in de vorm van de geestelijk zwaar gestoorde Michael. Deze vermoordt op zesjarige leeftijd z'n bloedeigen zus, nadat-hij haar heeft zien vrijen met een vriend. De psychiatrische inrichting moet hem van zijn 'ziekte' gene zen, maar wanneer hij na 15 jaar kans ziet te ontsnappen, blijkt dat nog immer niet het geval. Inte gendeel, Michael keert terug naar de plaats des onheils, en evenals 15 jaar geleden is het weer Hallo- DICK QUINT AMSTERDAM (GPD) .- In het Amsterdamse Flora-Disney- Theater werd deze week stil gestaan bij het feit dat 50 jaar geleden Mickey Mouse werd geboren in een trein tussen New York en Los Angeles. De herdenking vond plaats met de première van een compila tiefilm, getiteld Mickey Mou se 50 jaar jong" en met de pre sentatie van een kloek boek werk met Mickey Mouse, 50 vrolijke jaren" als niet min der verbeelding skrachtig motto. Mickey Mouse is het oudste gees teskind van Walt Disney. Het zal nog tot 1980,1984 en 1992 duren voor respectievelijk Pluto, Donald Duck en Bambi oog in oog met Abraham ko men te staan. De oude muis werd ontworpen in 1928. Walt Disney runde toen op 27-jari ge leeftijd een tekenfilmfa briekje en had, na wat gestoei met variaties op Alice in Wonderland, van een New Yorkse filmdistributeur de rechten in leen gekregen van een cartoon-figuurtje dat Os wald,the Lucky Rabbit heette. Overeen gelukkig konijn dus. Toen Disney op zeker moment weigerde zijn contract te ver lengen voor minder inkom sten, werden hem de rechten op Oswald ontnomen. Maar nog onderweg terug naar Ca- lifornië had Disney zijn te genmaatregelen al genomen. Hij kortte de pootjes in van Oswald, maakte de snuit wat langer en verving de lange zwieporen voor grammo foonplaten en zie: Mickey Mouse was geboren. Een beetje met een hoofd dat op merkelijke verwantschap ver toonde met een ouderwetse filmcamera en dat intussen gevoeglijk voor een muis kon doorgaan. ,jPlane Crazy", vagelijk gein- spireerd op de in '27 roem rucht geworden vliegenier Lindbergh, was zijn eerste avontuur. En nog in hetzelfde r Twee dikke z r Mickey. jaar volgden „GallopinGou- cho" en ^Steamboat Willie", die de geschiedenis in kon gaan als de eerste tekenfilm met geluid. En op dat moment lag voor Mickey Mouse een succescarrière open, die zich gedurende de jaren dertig ontwikkelde in een totaal van een slordige 100 cartoons. De tovenaarsleerling, onderdeel van het roemruchte kitsch en duivelskunst-opus Fantasia vormde het hoogtepunt van Mickey's populariteit als filmheld. Na 1940 werd de productie films teruggebracht tot twee titels per jaar en in 1953 werd de laatste ge maakt. Als stripheld, gastheer in tv- shows en rondleider door pretparken, zou Mickey Mou se nog lang bruikbaar blijven maar als filmpersoonlijkheid was h ij overvleugeld door Donald Duck en de scenario schrijvers waren het al te moeilijk gaan vinden plots te bedenken voor een muis van een meter, met een hond in ei gendom en soms vertederd neerblikkend op een nest jon ge katten. Zeer on-muizig al lemaal. Bovendien was de belangstelling voor korte te kenfilms danig getaand. Disney was zich met zijn studio gaan richten op „program- mavullende"films en dan kon je met Peter Pan, Doornroos je, of Honderd en een Dalma- tiërs meer kanten uit dan met een uit zijn krachten gegroei- Dit soort en andere gegevens staan tamelijk beknopt en tamelijk kritiekloos gerang schikt in Mickey Mouse, 50 vrolijke jaren"een boek dat als Disney-produktie werd samengesteld door David Bain en Bruce Harris. De film Mickey Mouse, 50 jaar jong" belooft iets meer dan er uit eindelijk wordt geboden. Mickey's levensloop wordt in vliegende haast geschetst en de oudste MM.-films komen in de bloemlezing feitelijk nau welijks aan bod.Het probleem met zo'n film is natuurlijk ook dat men zich rekenschap heeft te geven van een denkbaar publiek. De liefhebbers van vroeger en heel vroeger, of de jeugdigeen heel jeugdige lief hebbersvan nu. Men koos voor de laatste groep, omdat het ongetwijfeld ook de grootste groep moet zijn. Gevolg daar van is echter geweest dat men zich in materiaalkeuze hoofd zakelijk tot de latere, meest geperfectioneerde Mickey Mouse-films beperkt heeft. Aan het einde van "De Ijzervreter een film die het geheugen niet lang zal teisteren, is iedereen ei genlijk dood. Behalve, en dat is vrij belangrijk, Charles Bronson (politieman) en een huurmoor denaar. Tamelijk grote schoften allebei, maar in deze film eikaars voornaamste tegenspelers als vertegenwoordigers van "goed" en "kwaad". Bronson is politieman, dus hij is "goed", en moordt dus meestal uit zelfverdediging (soms niet). "De Ijzervreter". Voornaamste rollen: Charles Bronson, Jill Ire land, Rod Steiger. Regie: Stuart Rosenberg. Leiden, Lido 1. De huurmoordenaar is natuurlijk "fout". Tegen betaling van een miljoen dollar organiseert hij een moord op het liefje van een steen rijke heroïnehandelaar. De huurmoordenaar zorgt ook voor een grootscheepse aanpak. Hij huurt een helicopter en achter volgt Bronson daarmee in treinen en bergbaantjes. En dat allemaal, om het liefje om zeep te helpen (wat ook nog lukt), terwijl Bron son haar probeert te redden. Bronson en het liefje zitten dus sa men een hele tijd in de rol van de opgejaagden. Zij worden dan ook. ja hoor. verliefd op el kaar. Wanneer de huurmoorde naar dus succes heeft zou je den ken dat die Bronson hem wel even te grazen zal nemen. Niets daarvan, de huurmoordenaar vertrekt in een taxi. De huichelachtigheid van dit ge heel wordt aan het einde van de film aardig duidelijk. De remmen mogen los, Bronson smokkelt eem bom binnen in ht huis van de heroïnehandelaar die opdracht heeft gegeven voor de moord op het meisje. Het huis spat met een daverende knal uit elkaar, Bron son rijdt lachend weg. En waarom doet Bronson dat nou, als "goede" politieman? Omdat zijn bazen het verdommen om de heroïnehandelaar aan te pakken. Hij neemt het recht dus in eigen hand. Dat is dan eén van de vele ingebouwde rechtvaardigingen in een film, die niets meer of min der inhoudt dan moord als kijk spel. HENK VEGTER Blijvers "De prijsvechter" - Clint East wood met kameraad-aap, Luxor, Leiden. "The Deerhunter" - Vietnam en de ellende daarna. Lido 2, Leiden. "Animal House" - Vakantie- vermaak door Amerikaanse studenten. Lido 3, Leiden. "Waterschapsheuvel" - Een van de betere tekenfilms. Stu dio, Leiden. Terug in Leiden "2001 Space Odyssee" - Scien ce fiction van Stanley Kubrick, Camera. "Hallelujah voor een paar vuisten" - Bud Spencer en Te rence Hill, vechtersbazen met een flinke dosis humor, Tria- Nieuw in Alphen "Hallelujah voor een paar vuisten" - zie boven, Euro 3. Sex in Rex "Ik zal je pakken" - Geen boze heks, maar enige appetijtelijke dames slaan deze agressieve taal uit. Kindermatinee "Tom en Jerry" - Lido 3, Lei den. "The Lady and the Vagabond" - Studio. Leiden. De zoon van de piratenko- ning - Euro 4, Alphen. Nachtfilms Camera, "Little big i Leiden. "Slipje uit voor de badmees ter" - Rex, leiden. "Haastige spoed is zelden goed"- Euro 1. Alphen. "The Streetfighter" - Euro 2, Alphen. "Alice doesn't live here any more" - Euro 3, Alphen. "Sexavonturen van een hos pik" - Euro 4, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1: "Haastige spoed is zelden goed", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. al. APOLLO 2: "Pas op of we slaan d'r op", da. 2.00. 7.30. 9.45 uur, zo. 1.30, 7.30 en 9.45 uur. 12 jr. ASTA: "Gejaagd door de wind", da. 2.00 en 7.30 uur, 12 jr. BIJOU: "Up in smoke", da. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jr. CALYPSO "Cosi come s< da. 2.15.7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur. 16 jr. CAMERA: "Bloodrelatives", da. 2.15,7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 16 jr. CINEAC 3: "I nuovi nostri", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. zo. 1.30, 4.00. 7.00 en 9.30 uur. 16 jr. CORSO: "The passage", da. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 16 jr. DU MIDI: "Waterschapsheu- vel", ma, di., woe. en do. 8.15 uur, ma. en di. ook 2.00 uur, vr. en za. 7.00 en 9.30 uur, zo. 3.30, 7.00 en 9.30 uur. al. EURO "Juliana in 70 bewogen jaren", za., zo. en woe. 4.00 en 8.00 uur, overige dagen 2.00 en 8.00 uur, al. METROPOLE 1: "TheWiz",da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur. al. METROPOLE 2: "The Deer hunter", da. 2.00 en 8.00 uur jr. METROPOLE 3: "La cage i folies", da. 2.00,6.45 en 9.30 l zo. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur METROPOLE 4: "Animal Hou se". da. 2.00,6.45 en 9.30 uur 1.15, 4 00. 6.45 en 9.30 uur. i METROPOLE 5: "Twee vi wen", da. 2.00,6.45, 9.30 uur 1.15, 4 00, 6 45 en 9.30 uur. 16 jr. ODEON 1: Kelly's heroes", 1.30 en 8.00 uur. 12 jr. ODEON 2: "Kingdom of the spiders", da. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur, 16 jr. ODEON 3: "Atlantis de verzon ken stad", da. 2.00, 6.45 en 9. IS uur, zo. ook 4.30 uur, al. ODEON 4: "Bilitis", da. 1.45 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur 16 jr. PASSAGE: Hallelujah vooreer paar vuisten", da. 2 00. 7.00 er 9.30 uur, za. en zo. 1.30,4.00,7.00 en 9.30 uur, 12 jr. STUDIO 2000: "Haastige spoed is zelden goed", da. 2.00, 7 00 en 9.30 uur, zo. 1.00, 7.00 en 9.30 uur, al DE UITKIJK: "Confidcn 1 i.2 «Hl. 7 'KI en 9.30 uur, 16 jr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17